PROTOKÓŁ Nr XX/2017
PROTOKÓŁ Nr XX/2017
z XX Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 22 czerwca 2017 r. (czwartek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 12.00 – 14.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 15 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
- pan Adam Bielawski
- pan Jan Bojarzyński
- pan Jerzy Burak
- pan Kazimierz Buzun
- pan Marek Brylewicz
- pani Iwona Chwiećko
- pan Józef Gliński
- pan Stanisław Krutul
- pan Zdzisław Lachowicz
- pan Bogdan Małyszko
- pan Antoni Pakuła
- pan Jarosław Radulski
- pan Krzysztof Szewczul
- pan Stanisław Szubzda
- pan Kazimierz Urban
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
4) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie
5) pani Beata Matyskiel – Dyrektor GOKSiT w Korycinie
6) pani Małgorzata Michelis – Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie
7) pan Edmund Sobolewski – Prezes Członek Honorowy OSP w Korycinie
8) pan Jarosław Pakuła – Prezes OSP Korycin
9) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
Obrady IX Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych oraz wszystkich gości obecnych na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Pan przewodniczący poinformował, że proponowany porządek obrad XX Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony, jednak na wniosek pana Wójta proponuję wprowadzenie dodatkowego punktu dotyczącego podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016-2022 (dotyczy wprowadzenia dodatkowego zadania do celu 3 „Modernizacja Infrastruktury Publicznej” o nazwie: „Rewitalizacja placu we wsi Bombla”, na który z wnioskiem o dofinansowanie do Lokalnej Grupy Działania „Fundusz Biebrzański” występuje ksiądz z Bombli). Będzie on rozpatrywany pod liczbą porządkową 10 porządku obrad, zaś pozostałe punkty przesuną się o jedną pozycję w dół.
Za przyjęciem proponowanego, uzupełnionego porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany, uzupełniony porządek obrad XX Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.
Oto treść przyjętego porządku obrad:
- Otwarcie obrad.
- Przyjęcie porządku dziennego XX Sesji Rady Gminy Korycin.
- Przyjęcie protokołu z XIX Sesji Rady Gminy Korycin, odbytej dnia 31 marca 2017 roku.
- Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
- Zapoznanie się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2016 rok”.
- Rozpatrzenie sprawozdań z działalności gminnych jednostek organizacyjnych za 2016 rok, w tym:
- Zespołu Szkół w Korycinie,
- Przedszkola w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie wraz z Biblioteką Publiczną Gminy Korycin.
- Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2016 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok – podjęcie uchwały Nr XX/ /2017 Rady Gminy Korycin z dnia 22 czerwca 2017 r. w powyższej sprawie.
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, po zapoznaniu się ze:
- sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok,
- sprawozdaniem finansowym,
- opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok,
- stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin oraz informacją o stanie mienia komunalnego,
uchwała Nr XX/ /2017 Rady Gminy Korycin z dnia 22 czerwca 2017 r. w powyższej sprawie.
- Ustalenie wysokości nowego ekwiwalentu pieniężnego członkom ochotniczej straży pożarnej za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę Korycin – podjęcie uchwały Nr XX/ /2017 Rady Gminy Korycin z dnia 22 czerwca 2017 r. w powyższej sprawie.
- Podjęcie uchwały zmieniającej dotyczącej uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016- 2022 – uchwała Nr XX/ /2017 Rady Gminy Korycin z dnia 22 czerwca 2017 r. w powyższej sprawie.
- Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok – podjęcie uchwały Nr XX/ /2017 Rady Gminy Korycin z dnia 22 czerwca 2017 r.
- Dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2017-2039 – podjęcie uchwały Nr XX/ /2017 Rady Gminy Korycin z dnia 22 czerwca 2017 r. w powyższej sprawie.
- Przyjęcie Apelu przez Radę Gminy Korycin w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w Polsce.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski i informacje.
- Zamknięcie obrad.
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XIX Sesji Rady Gminy odbytej dnia 31 marca 2017 roku. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XIX Sesji Rady Gminy.
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
W okresie od ostatniej XIX Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 31 marca 2017 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 22 czerwca 2017 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
- Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 5 kwietnia 2017 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XIX Sesji Rady tj.
1) w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów na terenie Gminy Korycin do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe,
2) w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2018 roku,
3) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu,
4) w sprawie nadania nazwy ulicy położonej w Korycinie.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz dwie z nich zostały przekazane do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i są opublikowane pod poz. 1694 i 1695 z dnia 27 kwietnia 2017r.
- W dniu 4 kwietnia 2017 r. w Urzędzie Gminy Korycin została przeprowadzona kontrola przez Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców w zakresie realizacji zadań zleconych wynikających z ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności za okres od 1 stycznia 2016 roku do dnia kontroli. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
- W dniu 5 kwietnia 2017 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
- W dniu 14 kwietnia br. złożyliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego o dofinansowanie projektu pn. „Budowa systemu fotowoltaicznych i solarnych instalacji w Gminie Korycin” ze środków UE w ramach RPOWP na lata 2014-2020, a także w tym dniu podpisaliśmy umowę z Marszałkiem o dofinansowanie projektu pn. „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna”.
- W dniu 18 kwietnia 2017 r. powołałem wspólnie z przedstawicielami podlaskich korporacji samorządowych Podlaski Samorządowy Komitet Protestacyjny. Jako samorządowcy postanowiliśmy wspólnie zaprotestować przeciwko planom rządu i zapowiadanym zmianom, które mogą spowodować marginalizację i zniszczenie podmiotowości samorządów.
- W dniu 20 kwietnia br. w miejscowości Birstonas na Litwie odbyła się uroczysta inauguracja projektu pn. „Transgraniczna Sieć Wczesnej Edukacji”, realizowanego w ramach Programu Współpracy Polska – Litwa, w ramach którego przewidziana jest rozbudowa budynku przedszkola w Korycinie oraz budowa placu zabaw i wyposażenie kuchni przedszkolnej w Birstonas.
- W dniach 24-25 kwietnia 2017 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komitetu Regionów w Brukseli.
- W dniu 26 kwietnia br. na stadionie miejskim w Białymstoku wraz z częścią państwa radnych wziąłem udział w Forum Samorządowym Województwa Podlaskiego, które odbyło się jako efekt powołanego w dniu 18 kwietnia br. Podlaskiego Samorządowego Komitetu Protestacyjnego. Podczas spotkania uczestnicy Forum przez aklamację przyjęli Manifest Podlaski.
- W dniu 5 maja 2017 r. odbył się przetarg na nadzór inwestorski dotyczący rozbudowy przedszkola w Korycinie. Najkorzystniejszą ofertę przedstawił pan Roman Popow z Białegostoku za kwotę 40 tys. zł brutto, z którym podpisano umowę dnia 6 czerwca 2017 r.
- W dniu 8 maja br. odbył się przetarg na rozbudowę przedszkola w Korycinie. Wpłynęło 6 ofert, a najkorzystniejszą przedstawiło Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego HYDROS Sp. J. Tadeusz Kulesza, Adam Kulesza z Białegostoku z ceną brutto 2 533 000 zł oraz okresem gwarancji 7 lat. W dniu 31 maja br. została z tą firmą podpisana umowa.
- W dniach 11-12 maja brałem udział w spotkaniu Komitetu Regionów w Brukseli.
- W dniach 16-18 maja br. montowano nowe regały na książki w bibliotece w Korycinie.
- W dniu 22 maja 2017 r. dostarczyliśmy wniosek do Wilna o dofinansowanie wspólnego projektu transgranicznego dotyczącego grup teatralnych.
- W dniu 25 maja br. odbyłem spotkanie z pracownikami z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego, podczas którego pożegnaliśmy wieloletnią pracownicę Urzędu Gminy – panią Reginę Hapoń, która odeszła na emeryturę.
15 W dniu 26 maja br. w Korycinie zostało powołane Forum Samorządowe Gmin Powiatu Sokólskiego. Jest to płaszczyzna do dyskusji o problemach samorządowych i potrzebach zmian, które usprawnią działanie samorządów. Miejsce do dyskusji, wymiany doświadczeń, otwartej debaty z mieszkańcami naszych gmin.
- W dniu 28 maja br. brałem udział w spotkaniu z mieszkańcami Gminy Korycin w temacie inwestycji realizowanych przez UG w latach 2017-2018.
- W dniu 29 maja 2017 r. wraz z delegacją samorządową Gminy Korycin uczestniczyłem w spotkaniu z Prezydentem RP, który zaprosił przedstawicieli samorządów z całej Polski do Pałacu Prezydenckiego z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego. Podczas wizyty w stolicy mieliśmy okazję zwiedzić Pałac Prezydencki i jego ogrody, spotkać się z samorządowcami z różnych zakątków Rzeczypospolitej, krótko porozmawiać z Panem Prezydentem i jego urzędnikami, nie zapominając jednocześnie o pamiątkowych zdjęciach.
- W dniu 30 maja br. Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Korycińskiej złożyło wniosek do Lokalnej Grupy Działania – Fundusz Biebrzański w sprawie dofinansowania budowy nowego placu zabaw przy rozbudowywanym przedszkolu w Korycinie.
- W dniu 4 czerwca 2017 r. w Korycinie odbyły się I Zawody Triatlonowe oraz XXVI Półmaraton Mleczny. W triatlonie rywalizowało 50 zawodników, natomiast w półmaratonie wystartowało około 70 zawodników z Polski i zagranicy. Pierwszy na mecie stawił się biegacz z Kenii Henry Kemboi, który główną nagrodę- krasulę korycińską zamienił na ekwiwalent pieniężny.
- W dniu 5 czerwca br. Przedszkole im Jana Pawła II w Korycinie gościło dzieci, rodziców oraz nauczycieli z Przedszkola „Skowronek” w Birstonas na Litwie. Goście wzięli udział w I Transgranicznym Pikniku Rodzinnym, który odbył się w ramach realizowanego projektu pt. „Transgraniczna Sieć Wczesnej Edukacji”. Jako gospodarz gminy również uczestniczyłem w tym spotkaniu.
- W dniu 5 czerwca 2017 r. odbyło się wspólne posiedzenie obu Komisji Rady Gminy, gdzie m.in. przedmiotem dyskusji było rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2016 rok, sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok oraz informacji o stanie mienia komunalnego i wydanie opinii w tej sprawie przez Komisję Rewizyjną.
- W dniu 13 czerwca br. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
- W dniu 14 czerwca br. zaprosiłem uczniów dwóch najstarszych klas Gimnazjum w Korycinie na wspólną wycieczkę po Gminie Korycin, aby pokazać im działania samorządu i ich wymierne efekty w terenie.
- W dniu 14 czerwca br. delegacja radnych Gminy Korycin wraz z pracownikami UG wzięła udział w uroczystej Sesji Rady Gminy Terespol w Kobylanach z okazji uroczystych obchodów XXV-lecia powstania Gminy Terespol jako gminy wiejskiej.
- W dniu 19 czerwca 2017 r. odbył się przetarg na realizację zadania pn. „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna”. Wpłynęły 2 oferty tj. Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego HYDROS sp.j. Tadeusz Kulesza, Adam Kulesza z Białegostoku z ceną brutto na I zadanie pn. ”Wykonanie robót budowlanych niezbędnych do uruchomienia obiektu pn. „Park Kulturowy Korycin-Milewszczyzna” w kwocie 4 932 300,00 zł. Na zadanie II pn. „Wykonanie aranżacji ekspozycji Parku Kulturowego Korycin-MIlewszczyzna wraz z dostawą urządzeń, systemów, technologii, instalacji multimedialnych wraz z ich uruchomieniem i wdrożeniem” nie złożyli oferty.
Drugim oferentem była firma DARTOM Skup, Sawicki z Białegostoku z ceną brutto na I zadanie w kwocie 9 963 000,00 zł. Na II zadanie nie złożono oferty.
Na realizację w/w przedsięwzięcia Gmina Korycin zamierza przeznaczyć łączną kwotę 5 197 792,98 zł, w tym: na I zadanie – 4 763 969,39 zł, na II zadanie – 461 878,55 zł.
W związku z przekroczeniem w/w kwoty w I zadaniu postanowiłem unieważnić przetarg i ogłosić nowy, który odbędzie się w dniu 6 lipca 2017 r.
- W dniach 20-21 czerwca br. uczestniczyłem w Narewce w Forum Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego.
- Sołtysi rozliczyli zebraną od mieszkańców gminy II ratę łącznego zobowiązania pieniężnego na 2017 rok. Do budżetu Gminy Korycin wpłynęła kwota 132 889 zł.
- Na terenie naszej gminy trwają prace inwestycyjne związane z modernizacją dróg.
- Wydałem następujące zarządzenia:
1) jako organ wykonawczy w sprawach:
- a) Zarządzenie Nr 105/2017 z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok,
- b) Zarządzenie Nr 106/2017 z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2017 rok,
- c) Zarządzenie Nr 107/2017 z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie powołania Komisji Konkursowej celem przeprowadzenia postępowania konkursowego na stanowisko Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie,
- d) Zarządzenie Nr 108/2017 z dnia 18 kwietnia 2017 r. w sprawie powierzenia stanowiska Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie Pani Ewie Bojarzyńskiej na okres 5 lat szkolnych tj. od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2022 roku,
- e) Zarządzenie Nr 109/2017 z dnia 20 kwietnia 2017 r w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2016 rok”,
- f) Zarządzenie Nr 110/2017 z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie powołania Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej,
- g) Zarządzenie Nr 111/2017 z dnia 28 kwietnia 2017 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok,
- h) Zarządzenie Nr 112/2017 z dnia 28 kwietnia 2017 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2017 rok,
- i) Zarządzenie Nr 113/2017 z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie powołania Komisji przetargowej i określenia organizacji, trybu pracy oraz zakresu obowiązków członków tej Komisji,
- j) Zarządzenie Nr 114/2017 z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie powołania Zespołu ds. nadzoru nad realizacją udzielonego zamówienia, którego wartość jest równa lub przekracza wyrażonych w złotych równowartość kwoty 1 000 000 euro,
- k) Zarządzenie Nr 115/2017 z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie procedury udzielenia zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy prawo zamówień publicznych,
- l) Zarządzenie Nr 116/2017 z dnia 30 maja 2017 r. w sprawie powołania Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie w osobie Pani Beaty Jolanty Matyskiel na powyższe stanowisko na czas określony od dnia 1 czerwca 2017 r. do dnia 31 maja 2022 roku,
ł) Zarządzenie Nr 117/2017 z dnia 31 maja 2017 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2017 rok,
- m) Zarządzenie Nr 118/2017 z dnia 31 maja 2017 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2017 rok,
- n) Zarządzenie Nr 119/2017 z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie powołania Komisji Egzaminacyjnej dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego (pana Adama Bojarzyńskiego),
2) jako kierownik urzędu:
- a) Zarządzenie Nr 14/2017 z dnia 2 maja 2017 r. w sprawie instrukcji obiegu i przekazywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez UG w ramach Programu INTERREG V-A Litwa – Polska o nazwie: „Transgraniczna sieć wczesnej edukacji”,
- b) Zarządzenie Nr 15/2017 z dnia 2 maja 2017 r. w sprawie instrukcji obiegu i przekazywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez UE w ramach Programu INTERREG V-A Litwa – Polska o nazwie: „Kultura i przyroda – transgraniczny rozwój turystyki prowadzony przez wspólne dziedzictwo”.
- Przygotowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.
Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminyzapozna się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2016 rok”.
Powyższe sprawozdanie państwo radni otrzymali i mieli możliwość dokładnego zapoznania się z nim, więc nie ma potrzeby odczytania i jego dogłębnej analizy.
Dyskusji z strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2016 rok” i nie wniosła uwag i zastrzeżeń.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący obrad poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy sprawozdania z działalności gminnych jednostek organizacyjnych na 2016 rok, w tym:
- Zespołu Szkół w Korycinie,
- Przedszkola w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie wraz z Biblioteką Publiczną Gminy Korycin.
Wszystkie sprawozdania państwo radni otrzymali i mieli możliwość ich dokładnego przeanalizowania.
Pan przewodniczący zapytał kierowników jednostek organizacyjnych, obecnych na sali obrad, czy chcieliby uzupełnić swoje sprawozdania, a państwa radnych zachęcał do zadawania pytań.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniami z działalności gminnych jednostek organizacyjnych za 2016 rok i nie wniosła do nich uwag ani zastrzeżeń.
Korzystając z okazji życzył również wszystkim paniom kierownik dalszych sukcesów i nadal równie owocnej współpracy, jak do tej pory.
Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy i zatwierdzi sprawozdanie finansowe Gminy Korycin za 2016 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok i podejmie w tej sprawie uchwałę.
O przedstawienie powyższych sprawozdań proszę pana Andrzeja Waszczeniuka – Skarbnika Gminy.
Skarbnik stwierdził, że budżet 2016 roku był budżetem stosunkowo spokojnym, ponieważ nie mieliśmy zbyt wiele inwestycji (wybudowana została droga Ostra Góra – Sitkowo oraz zakupiono nieruchomość w sąsiedztwie siedziby UG), zaś całość wysiłków organizacyjnych skierowana była na przygotowanie dokumentacji technicznych dotyczących projektów, które realizowane będą w 2017 roku i latach następnych. W 2016 roku budżet Gminy Korycin zamknął się dodatnim wynikiem finansowym (gmina wygenerowała nadwyżkę) w wysokości 389 247,13 zł. Jest to wynik bardzo korzystny, gdyż po raz pierwszy od kilku lat wydaliśmy mniej, niż osiągnęliśmy wpływów.
Kierunki wydatków bieżących budżetu w 2016 roku były bardzo podobne do tych z lat wcześniejszych, ponoszone wydatki związane były z bieżącym funkcjonowaniem gminy i realizowaniem przez nią zadań własnych oraz zleconych. Ponoszone wydatki to wydatki związane z utrzymaniem dróg, mienia gminnego (nieruchomości), utrzymaniem i zapewnieniem gotowości bojowej jednostek ochotniczych straży pożarnych, wydatki na administrację oraz działalność organów gminy, wydatki na oświatę, wydatki na pomoc społeczną, wydatki związane z realizacją zadań nałożonych na gminę ustawą o przeciwdziałaniu alkoholizmowi i narkomanii, a także wydatki związane z gospodarką komunalną gminy. Z budżetu udzielona została dotacja dla instytucji kultury (GOKSiT) oraz ponoszone były wydatki związane z obsługą zadłużenia długoterminowego (spłata odsetek). W budżecie 2016 roku pojawił się nowy rodzaj wydatku związany z realizacją rządowego Programu Rodzina 500+, który w 2016 roku wygenerował przypływy na około 2,2 mln zł.
W ramach wydatków majątkowych sfinansowano:
1) modernizację rolniczej drogi gminnej Ostra Góra – Sitkowo w kwocie 849 238,83 zł, zrealizowaną w ramach programu wieloletniego p.n. „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – etap II Bezpieczeństwo-Dostępność-Rozwój”,
2) wydatki związane z udzieleniem dotacji celowej Gminie Janów z przeznaczeniem na dofinansowanie remontów dróg gminnych z terenu Gminy Janów w kwocie 300 000 zł,
3) wydatki związane z zakupem dokumentacji technicznej dotyczącej przebudowy ulicy Ogrodowej w Korycinie oraz budowy parkingu w kwocie 10 000 zł,
4) wydatkowano kwotę 210 438,89 zł z przeznaczeniem na:
- 15 000,00 zł w formie dotacji celowej na dofinansowanie prac konserwatorskich przy zabytkach zlokalizowanych na terenie gminy,
- 193 565,30 zł tytułem zakupu dokumentacji technicznej oraz zabytkowego wiatraka w związku z przygotowywanym do realizacji projektem pn. „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna”
- 1 873,59 zł w związku z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie w ramach współpracy transgranicznej,
5) zakupiono działkę w Korycinie, położoną obok siedziby UG, zabudowaną budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym za kwotę 135 000 zł z przeznaczeniem na powiększenie mienia komunalnego.
W ujęciu syntetycznym wykonanie wydatków bieżących w 2016 roku ukształtowało się na poziomie 12 224 045,14 zł, a majątkowych na poziomie 1 511 245,49 zł. Łączne wydatki budżetu stanowią kwotę 13 735 290,63 zł czyli 95,76% wydatków zaplanowanych.
Źródła dochodów budżetu gminy od lat kształtują się bardzo podobnie i są to subwencje, dotacje na realizację zadań własnych i zleconych, dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, z tytułu najmu dzierżawy składników majątkowych, udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa, a także inne dochody, z pozyskiwania których gmina bardzo skrupulatnie korzysta. Przykładem takiego dochodu, który pojawił się incydentalnie w budżecie roku 2016 jest zaplanowany dochód z tytułu kary nałożonej na firmę za zajęcie pasa drogowego w Ostrej Górze w związku z wcześniejszym wejściem na teren drogi, aniżeli przewidywało zezwolenie. Dochodami majątkowymi gminy są także otrzymane dofinansowania do projektów inwestycyjnych oraz dochody z tytułu sprzedaży majątku. W ujęciu syntetycznym wykonanie dochodów bieżących w 2016 roku ukształtowało się na poziomie 13 244 751,04, zaś dochodów majątkowych na poziomie 879 786,72 zł. Łączne dochody budżetu stanowią kwotę 14 124 537,76 zł, co stanowi 96,25% dochodów zaplanowanych.
Dokładne przedstawienie wszystkich danych budżetowych w formie tabelarycznej i opisowej w formie sprawozdania z wykonania budżetu za 2016 rok, przyjęte Zarządzeniem Nr 103/2017 z dnia 27 marca 2017 r. zostało państwu radnym przesłane w miesiącu marcu 2017 roku, mieli więc państwo możliwość dokładnego zapoznania się z jego treścią. Dlatego omawianie wszystkich pozycji dochodów i wydatków budżetu w 2016 roku jest niezasadne, gdyż są one szczegółowo przedstawione w powyższym dokumencie.
Jak wspomniano na początku budżet gminy za 2016 rok zamknął się dodatnim wynikiem finansowym – nadwyżką budżetową w kwocie 389 247,13 zł. Oznacza to, iż wydatki budżetu zostały w całości sfinansowane dochodami. Nadwyżka budżetowa został przeznaczona w części na rozchody budżetu (spłatę rat kredytów i pożyczek w kwocie 331 592,00 zł) oraz zwiększyła wartość wolnych środków budżetu (57 655,13 zł), które po zakończeniu i rozliczeniu roku 2016 osiągnęły wartość 876 307,61 zł. Wolne środki przechodzą do rozliczeń lat następnych i będą mogły służyć finansowaniu potrzeb budżetu w latach następnych.
W roku 2016 dokonano spłat zaciągniętych wcześniej rat kredytów i pożyczek w kwocie 331 592,00 zł. Spłaty dokonywane były zgodnie z ustalonymi harmonogramami terminowo, gdyż budżet gminy dysponował pełną płynnością finansową i na bieżąco regulował wszystkie swe zobowiązania. Zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31 grudnia 2016 roku wynosiło 6 206 842,00 zł.
Poziom zadłużenia gminy jest przedmiotem mojej szczególnej troski, bo chociaż obecny poziom zadłużenia gminy jest poziomem bezpiecznym, to dalsze jego zwiększenie może spowodować problemy związane z jego obsługą. Mamy obecnie czerwiec 2017 roku i budżet roku 2017, który jest budżetem bardzo proinwestycyjnym, gdyż po stronie wydatków majątkowych zapisano wydatki na rekordowo wysokim poziomie – 6 412 451,00 zł. Tak wysoki poziom wydatków realizowanych we współfinansowaniu środkami pochodzącymi ze źródeł zewnętrznych implikuje powstanie deficytu budżetowego na poziomie 1 485 557,00 zł. Ogólne zapotrzebowanie na zewnętrzny kapitał długoterminowy wynosi 1 950 000,00 zł, gdyż oprócz sfinansowania deficytu gmina musi w 2017 roku spłacić kwotę 464 443,00 zł, stanowiącą wysokość rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych. Kwotę te gmina planuje pozyskać, a właściwie już pozyskała, w formie kredytu długoterminowego. Poziom zadłużenia Gminy Korycin, po spłacie rat kredytów i pożyczek, na koniec 2017 roku wyniesie 7 692 399,00 zł, co jest wartością niewątpliwie wysoką. W uchwalonej Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin oprócz danych wynikających z wartości historycznych oraz roku bieżącego, zaprezentowane są również dane o podstawowych wielkościach budżetowych prognozowanych w latach następnych. Podczas konstrukcji prognozy, oprócz wydatków majątkowych zapisanych w budżecie na 2017 rok ujęte zostały także wydatki inwestycyjne, które ponoszone będą z wydatków budżetu roku 2018, a dotyczą zdarzeń, które już nastąpiły (np. podpisano umowy na dofinansowanie kilkuletnich projektów inwestycyjnych, ogłoszono przetarg na rozbudowę przedszkola w Korycinie – 2,5 mln zł oraz Parku Kulturowego Korycin – Milewszczyznao wartości 5,5 mln zł). Z prognozy tej wynika, że oprócz konieczności zaciągnięcia kredytu w 2017 roku budżet czeka także konieczność zapewnienia finansowania na rok 2018 w kwocie 1 720 000,00 zł (z czego 1 256 186,00 zł na deficyt i 463 814,00 zł na spłatę rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach ubiegłych).
Prognozowany stan zobowiązań długoterminowych na koniec 2018 roku osiągnie wartość 8 948 585, 00 zł i niewątpliwie jest to duża kwota, która przy porównaniu kwoty zadłużenia do kwoty dochodów własnych przekracza 60% ogółu dochodów budżetowych (liczone według poprzedniego, nieobowiązującego obecnie wskaźnika).Sytuacja nadmiernego zadłużania może w przyszłości skutkować problemami gminy z jego obsługą, utratą płynności oraz brakiem możliwości realizacji jej zadań. Bardzo długi horyzont czasowy spłat zobowiązań (do 2039 roku) z jednej stronie daje gminie możliwość łagodnych jego spłat, z drugiej prowadzi do wysokich kosztów obsługi oraz do trudności z oszacowaniem ryzyka związanego z wielkościami dochodów i wydatków budżetów lat przyszłych. Wysoki poziom zadłużenia gminy i konieczność jego spłaty ogranicza także możliwość inwestowania w latach przyszłych, gdyż nadwyżka dochodów bieżących nad bieżącymi wydatkami (tzw. nadwyżka operacyjna) będzie w latach przyszłych angażowana w spłatę zadłużenia i koszty jego obsługi.
Obawy o finanse gminy potwierdzają także analitycy bankowi, którzy dopiero w trzecim postępowaniu przetargowym zdecydowali się na złożenie oferty na udzielenie kredytu gminie, wliczając ryzyko jego udzielenia w cenę kredytu, która wzrosła blisko dwukrotnie. Także Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku opiniując projekt budżetu na 2017 rok wyraziła swe obawy związane z poziomem zadłużenia. Nie negując i nie wchodząc w kompetencje organu stanowiącego gminy (rady gminy) sygnalizuje, że Gmina Korycin po zrealizowaniu swych zamierzeń inwestycyjnych w latach 2017-2018 może mieć istotne problemy z funkcjonowaniem. Dlatego też w podejmowaniu kolejnych decyzji odnośnie kierunków rozwoju gminy należy mieć powyższe na uwadze.
W następnej kolejności Skarbnik omówił sprawozdanie finansowe gminy Korycin za 2016 rok, w skład którego wchodzą:
1) skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego – Gminy Korycin sporządzony na dzień 31 grudnia 2016 r.,
2) zestawienie zmian w funduszu jednostki sporządzone na dzień 31 grudnia 2016 r.,
3) rachunek zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) sporządzony na dzień 31 grudnia 2016 r.,
4) bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego sporządzony na dzień 31 grudnia 2016 r.,
5) bilans z wykonania budżetu państwa, jednostki samorządu terytorialnego – Gminy Korycin sporządzony na dzień 31 grudnia 2016 r.
Skarbnik przedstawił również stan mienia Gminy Korycin na dzień 31 grudnia 2016 r., a także zapoznał członków Komisji z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2016 rok. Przypomniał, iż sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z informacją o stanie mienia Gminy Korycin panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość dokonania szczegółowej analizy.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok.
UCHWAŁA NR XX/138/2017 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 22 czerwca 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, po zapoznaniu się ze:
- sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok,
- sprawozdaniem finansowym,
- opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok,
- stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin oraz informacją o stanie mienia komunalnego.
Pan przewodniczący dodał, że wszelkie wymogi formalne do podjęcia powyższej uchwały zostały spełnione, sprawozdania omówione, otrzymane opinie są pozytywne, nie pozostaje więc nam nic innego, jak postawić „kropkę nad i” i udzielić absolutorium panu Wójtowi.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2016 rok.
UCHWAŁA NR XX/139/2017 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 22 czerwca 2017 r.
w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2016 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Pan przewodniczący obrad pogratulował Wójtowi Gminy uzyskania jednomyślnego absolutorium oraz podziękował za rok wytężonej pracy. Prosił również, aby w imieniu Rady Gminy podziękował swoim pracownikom, z którymi tworzycie jeden, zgrany zespół działający na rzecz Gminy Korycin. Wasza ciężka praca przynosi wymierne efekty, a naszym mieszkańcom żyje się coraz lepiej.
Pan Wójt natomiast podziękował państwu radnym za zaufanie, a swoim pracownikom za ciężką pracę. Dodał, że jest to nasz wspólny wysiłek, a jego efekty widać gołym okiem. Rok 2016 był trochę spokojniejszy, natomiast kolejne lata będą bardzo pracowite i pełne nowych inwestycji. Jeszcze raz dziękuję i przygotowuję się już na nowe wyzwania.
Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy ustali wysokość nowego ekwiwalentu pieniężnego członkom ochotniczej straży pożarnej za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę Korycin.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Wójt Gminy powiedział, że w związku z prośbą strażaków o podwyższenie ekwiwalentu ustaliliśmy jedną stawkę za działania ratownicze, jak i ochronne np. Dni Truskawki w kwocie 17 zł za godzinę oraz 10 zł za godzinę udziału w szkoleniach pożarniczych.
Następnie głos zabrał pan Jarosław Pakuła – Prezes OSP w Korycinie, który powiedział, że początkowa propozycja strażaków była następująca: 12 zł za godzinę szkolenia, 17 zł za udział w akcjach ratowniczych, a 20 zł za działania ochroniarskie. Teraz zgadzamy się na stawkę 17 zł za godzinę udziału w akcji ratowniczej i ochronę, ale prosimy nie obniżać stawki za szkolenia do 10 zł, ponieważ nie są one dożywotnie, wszystkie szkolenia należy co jakiś czas powtarzać. Teraz Państwowa Straż Pożarna i Ochotnicza Straż Pożarna to prawie to samo; jesteśmy świetnie wyszkoleni, mamy dobry, profesjonalny sprzęt i jak podkreślają komendanci – nie ma PSP bez OSP. W dzisiejszych czasach nie ma działań dla idei i jedyną rzeczą, która może młodych przyciągnąć do OSP są pieniądze, nie ma się co oszukiwać w tej kwestii. Z ludźmi jest coraz trudniej, ale ci, co już są – są dobrze przygotowani do wszystkich działań. Proszę o wyrozumiałość i utrzymanie tych 12 zł za szkolenia, bo przecież nie ma ich aż tak dużo.
Radny Krzysztof Szewczul powiedział, że stawka 12 zł za godzinę szkolenia powinna zostać, nie obniżajmy jej.
Radny Stanisław Szubzda dodał, że nigdy nie wiadomo, kiedy i dla kogo pomoc strażaka może być potrzebna, jestem za stawką 12 zł za godzinę szkolenia.
Wobec powyższych sugestii pan przewodniczący obrad zaproponował w pierwszej kolejności przegłosować stawkę 12 zł za godzinę udziału w szkoleniu, a dopiero później całą uchwałę.
W głosowaniu stawki udział wzięło 15 radnych. Za jej pozostawieniem na poziomie 12 zł za godzinę udziału w szkoleniu głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie postanowiła pozostawić stawkę 12 zł za godzinę za udział strażaka w szkoleniach.
Następnie pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie w jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały było 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej.
UCHWAŁA NR 140/2017 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 22 czerwca 2017 r.
w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022.
Jest to punkt wprowadzony na dzisiejszej Sesji, a dotyczący zmiany w punkcie 6 „Plan operacyjny – cele strategiczne, cele szczegółowe i zadania” w zakresie Celu 3 „Modernizacja Infrastruktury Publicznej” poprzez dodanie punktu 10 „Rewitalizacja placu we wsi Bombla”. Dokładnie chodzi tu o utworzenie parkingu przy kościele w Bombli, na dofinansowanie którego wystąpi do Lokalnej Grupy Działania „Fundusz Biebrzański” ksiądz z Bombli.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022.
UCHWAŁA NR XX/141/2017 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 22 czerwca 2017 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący obrad poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę pana Andrzeja Waszczeniuk – Skarbnika Gminy.
Skarbnik powiedział, że zmiany w planie dochodów dotyczą:
1) w dziale 600 – Transport i łączność – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 3 000,00 zł w związku ze zrealizowanymi wcześniej nieplanowanymi dochodami,
2) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 4 600,00 zł w związku ze zrealizowanymi wcześniej nieplanowanymi dochodami; w dziale tym dokonuje się także przesunięcia kwoty 123 000,00 zł do innej podziałki klasyfikacji budżetowej,
3) w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 7 000,00 zł w związku ze zrealizowanymi wcześniej nieplanowanymi dochodami,
4) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 4 000,00 zł w związku z otrzymaniem dotacji celowej przeznaczonej na dofinansowanie zakupu sprzętu przeciwpożarowego do straży pożarnej,
5) w dziale 758 – Różne rozliczenia – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 7 000,00 zł w związku z otrzymaniem odsetek od depozytów ulokowanych w banku,
6) w dziale 801 – Oświata i wychowanie – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 39 500,00 zł w związku ze zrealizowanym wcześniej nieplanowanymi dochodami,
7) w dziale 855 – Rodzina – dokonuje się przesunięcia pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej kwoty 1 000,00 zł.
Zmiany w planie wydatków dotyczą:
1) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zmniejszenia limitu wydatków na budowę dróg o kwotę 58 450,00 zł,
2) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 61 100,00 zł z przeznaczeniem na wydatki związane z promocją gminy,
3) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 5 480,00 zł w związku z otrzymaniem dotacji celowej przeznaczonej na dofinansowanie zakupu sprzętu przeciwpożarowego do straży pożarnej oraz z planowanym udzieleniem dotacji dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Krukowszczyźnie,
4) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – dokonuje się zwiększenia planu wydatków majątkowych o kwotę 40 000,00 zł z przeznaczeniem na zakup kosiarki samobieżnej oraz dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 1 480,00 zł przeznaczonej na wynagrodzenia,
5) w dziale 921 –Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – dokonuje się zwiększenia planu wydatków z przeznaczeniem na opłacenie wydatków związanych z projektem polegającym na rozbudowie plaży w Korycinie w kwocie 18 450,00 zł.
Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi Nr 3 – Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2017 roku. Zmiany polegają na:
1) zmianie nazwy zadania inwestycyjnego dotyczącej planowanego do realizacji projektu z nazwy „Budowa parkingu wraz z przebudową drogi w Korycinie” na nazwę „Rewitalizacja i urządzenie placu w Korycinie na działkach nr 399/2, 454 453”; zmiana ta wynika z konieczności ujednolicenia nazwy projektu, która winna być spójna we wszystkich dokumentach,
2) zmniejszeniu limitu wydatków na budowę dróg w ramach projektu „Budowa dróg gminnych w Gminie Korycin” o kwotę 33 950,00 zł,
3) zmniejszeniu limitu wydatków na przebudowę drogi gminnej Kumiała – Zabrodzie o kwotę 24 500,00 zł,
4) utworzeniu nowego limitu wydatkowego z przeznaczeniem na zakup kosiarki samobieżnej w kwocie 40 000,00 zł,
5) utworzeniu nowego limitu wydatkowego z przeznaczeniem na opłacenie wydatków związanych z projektem polegającym na rozbudowie plaży w Korycinie w kwocie 18 450,00 zł.
Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi nr 4 – Wykaz planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Korycin. Zmiana polega na wprowadzeniu do załącznika nowej pozycji dotyczącej planowej do udzielenia dotacji dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Krukowszczyźnie w kwocie 1 480,00 zł.
Budżet po zmianach wynosi:
1) dochody – 17 971 091,16 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 13 458 640,16 zł,
- majątkowe w wysokości 4 512 451,00 zł,
2) wydatki – 19 456 648,16 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 13 044 197,16 zł,
- majątkowe w wysokości 6 412 451,00 zł,
3) deficyt – 1 485 557,00 zł.
Dyskusji ze strony państwa radnych nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok.
UCHWAŁA NR XX/142/2017 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 22 czerwca 2017 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2017 – 2039.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę Skarbnika Gminy – pana Andrzeja Waszczeniuk.
Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej dotyczą:
1) uaktualnienia kwot dochodów, wydatków i innych pozycji w załączniku nr 1 do uchwały w związku ze zmianami w uchwale budżetowej dokonanymi uchwałą Rady Gminy Korycin,
2) uaktualnienia załącznika nr 1 do uchwały w zakresie kolumn dotyczących wartości rat i kredytów oraz odsetek przypadających do spłaty w okresie obowiązywania prognozy, a także wyłączeni na podstawie art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych; kwoty odsetek zaprezentowano jeszcze bardziej ostrożnie zwiększając obciążenia budżetu z tym związane,
3) uaktualnienia załącznika nr 1 do uchwały w związku z podpisaniem w roku 2017 nowej umowy kredytowej (prezentacja w kolumnie dotyczącej zobowiązań wynikających z zobowiązań faktycznie już zaciągniętych).
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017 – 2039.
UCHWAŁA NR XX/143/2017 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 22 czerwca 2017 r.
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017-2039
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin zastanowi się nad przyjęciem Apelu w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w Polsce.
O wyjaśnienie potrzeby podjęcia takiego apelu proszę pana Wójta.
Wójt powiedział, że stała się już kolejna bardzo niepokojąca rzecz, a mianowicie Sejm przyjął ustawę o nowelizacji Regionalnych Izb Obrachunkowych. Nad zmianą tej ustawy już od kilku lat wspólnie pracowała Komisja Wspólna Rządu i Samorządu, która ostatecznie doszła do sensownego porozumienia. Jednak w trakcie procedowania ustawy poseł PiS wniósł poprawki dotyczące tzw. gospodarności i zostały one przyjęte. Jest to zapis niekonstytucyjny, ponieważ działania samorządu i RIO są określone ścisłymi ustawami. Możemy się domyślić, że poprawki są wynikiem tego, że PiS wycofało się z ustawy o dwukadencyjności wstecznej w stosunku do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ale nadal próbuje przejąć kontrolę nad samorządami. Nowa ustawa zakłada, że teraz premier będzie mianował szefów Regionalnych Izb Obrachunkowych w wyniku czego instytucja samorządowa staje się instytucją rządową z wygodnym instrumentem w postaci hasła „niegospodarność”, za pomocą którego można praktycznie zrobić wszystko. Powyższy apel został przygotowany przez Związek Gmin Wiejskich Rzeczpospolitej Polskiej i został już przyjęty przez ponad 1000 gmin w Polsce.
Tego typu apele są niezbędne, aby powiedzieć rządowi, że zdecydowanie zmierza nie w tę stronę, co trzeba i zapytać, jaki ma interes, aby „wchodzić z butami” w działalność samorządów.
Radny Józef Gliński dodał, że ta ustawa stanowi fundamentalne złamanie idei samorządności, ponieważ samorząd powinien być i jest kontrolowany pod względem działań zgodnych z literą prawa, zaś reszta decyzji musi należeć do mieszkańców. Pojęcie „niegospodarności” pozwoli np. wprowadzić zarząd komisaryczny i usunąć niewygodnego włodarza gminy. Jest to kolejny, wyraźny sygnał, by bacznie przyglądać się działaniom rządu.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący obrad odczytał Apel w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w Polsce i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem Apelu głosowało 12 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów przyjęła Apel w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w Polsce.
APEL NR 1/2017 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 22 czerwca 2017 r.
w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w Polsce
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.
Radny Krzysztof Szewczul zasugerował, aby na łączniku pomiędzy parkingiem obok a poza budynkiem Urzędu Gminy namalować kopertę czyli miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych, aby inni kierowcy nie stawiali tam samochodów, bo potem nie można wyjechać.
Radny Bogdan Małyszko powiedział, że kilka lat temu mieszkańcy wsi Białystoczek otrzymali zapewnienie, że remont drogi w ich miejscowości rozpocznie się w 2015 roku. Teraz mamy już rok 2017 i nadal nic w tej sprawie się nie dzieje. Chyba ten termin za bardzo się przesuwa.
Wójt odpowiedział, że sytuacja w Białymstoczku wygląda tak, że pas drogowy w obszarze zabudowanym był zbyt wąski, dlatego musieliśmy wykupić grunty, aby go poszerzyć, co zrobiliśmy w roku ubiegłym. Muszę dodać, że był tam również problem z jednym mieszkańcem, co zdecydowanie przeciągnęło nam wszystkie procedury i spowodowało, że nie mogliśmy remontu tej drogi ująć we wnioskach do „schetynówek” na 2017 i 2018 rok. W chwili obecnej zakres prac drogowych na terenie naszej gminy jest tak ogromny, że chyba nie powinniśmy go rozszerzać, dlatego najbliższy termin modernizacji drogi w Białymstoczku to rok 2019.
Radny Józef Gliński podziękował tym z radnych, którzy złożyli wizytę w zaprzyjaźnionej Gminie Terespol z okazji 25-lecia jej istnienia. Powiedział, że otrzymaliśmy kolejne zaproszenie do Terespola, tym razem w dniu 2 lipca br. – zachęcam państwa do wyjazdu.
Państwo radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym.
Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
Ad.16/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XX Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Metryka strony