PROTOKÓŁ Nr XIV/2012
PROTOKÓŁ Nr XIV/2012
z XIV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 12 czerwca 2012 r. (wtorek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 11.00 – 14.40 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego –przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 14 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Adam Bielawski
2) pan Marcin Bielawski
3) pan Jan Bojarzyński
4) pan Marek Brylewicz
5) pan Kazimierz Buzun
6) pan Józef Gliński
7) pan Stanisław Krutul
8) pan Antoni Pakuła
9) pan Czesław Radulski
10) pan Jarosław Radulski
11) pan Krzysztof Szewczul
12) pan Stanisław Szubzda
13) pan Kazimierz Urban
14) pan Czesław Zawadzki
Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:
1) pan Maciej Gliński
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
3) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
4) pani Dorota Wiesławska – Dyrektor Przedszkola w Korycinie
5) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie
6) pan Paweł Żuk – Dyrektor GOKSiT w Korycinie
7) pani Małgorzata Michelis – Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie
8) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
Obrady XIV Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał panów radnych, pana Wójta oraz zaproszonych gości i pracowników Urzędu Gminy. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 14 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym za wyjątkiem uchwały w sprawie absolutorium, którą rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Poinformował, że proponowany porządek obrad XIV Sesji Rady Gminy Korycin został panom radnym doręczony, jednak na wniosek pana Wójta proponuję uzupełnienie porządku obrad o dwa dodatkowe punkty dotyczące:
1) dokonania zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020 – podjęcie uchwały,
2) dokonania zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok – podjęcie uchwały.
W/w punkty będą omawiane pod liczbą porządkową 11 i 12 proponowanego porządku obrad, a pozostałe punkty przesuną się w dół.
Za przyjęciem proponowanego, uzupełnionego porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany, uzupełniony porządek obrad XIV Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.
Oto treść przyjętego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego XIV Sesji Rady Gminy Korycin.
3. Przyjęcie protokołu z XIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 7 maja 2012 roku.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
5. Ustalenie wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych – podjęcie uchwały Nr XIV/ /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 12 czerwca 2012 r. w powyższej sprawie.
6. Rozpatrzenie sprawozdań z działalności gminnych jednostek organizacyjnych za 2011 rok, w tym:
- Zespołu Szkół w Korycinie,
- Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,
- Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie wraz z Biblioteką
Publiczną Gminy Korycin.
7. Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2011 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2011 rok – podjęcie uchwały Nr XIV/ /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 12 czerwca 2012 r. w powyższej sprawie.
8. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, po zapoznaniu się z:
- sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2011 rok,
- sprawozdaniem finansowym,
- opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2011 rok,
- informacją o stanie mienia Gminy Korycin za 2011 rok,
- stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin
uchwała Nr XIV/ /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 12 czerwca 2012 r. w powyższej sprawie.
9. Dokonanie podziału Gminy Korycin na okręgi wyborcze, ustalenie ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym – podjęcie uchwały Nr XIV/ /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 12 czerwca 2012 r. w powyższej sprawie.
10. Dokonanie podziału Gminy Korycin na stałe obwody głosowania, ustalenie ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych – podjęcie uchwały Nr XIV/ /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 12 czerwca 2012 r. w powyższej sprawie.
11. Dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020 – podjęcie uchwały Nr XIV/ /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 12 czerwca 2012 r. w powyższej sprawie.
12. Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok – podjęcie uchwały Nr XIV/ /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 12 czerwca 2012 r. w powyższej sprawie.
13. Odpowiedzi na wnioski pisemne zgłoszone przez panów radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy.
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Wolne wnioski i informacje.
16. Zamknięcie obrad.
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XIII Sesji Rady Gminy odbytej dnia 7 maja 2012 r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu panów radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XIII Sesji Rady Gminy.
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady:
W okresie od ostatniej XIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 7 maja 2012 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 12 czerwca br. realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 10 maja 2012 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XIII Sesji Rady tj.
- w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2011-2020,
- w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok,
- w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Korycin na lata 2012 – 2015 z perspektywą na lata 2016 – 2019,
- w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Korycin w 2012 roku,
- w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie do prowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnych z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym,
- w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,
- w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej,
- w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Korycin,
- w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Korycin.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym zostały przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane dnia 15 maja 2012 r. pod pozycją 1500, dnia 17 maja 2012 r. pod poz. 1526, poz. 1527 i poz. 1529 oraz dnia 23 maja 2012 r. pod poz. 1582.
2. W dniu 9 maja 2012 r. złożyliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie przedsięwzięcia o nazwie „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego – I etap” w ramach Osi priorytetowej III. Rozwój turystyki i kultury. Rozwój atrakcyjności turystycznej regionu. Projekty infrastrukturalne.
Ponadto w tym dniu podpisaliśmy akt notarialny z panią Wiktorią Sadkowskaja i panem Łukaszem Pruszyńskim na sprzedaż działki nad zalewem w Korycinie o nr 167/59 o pow. 0,1382ha za cenę 38 000 zł. Wcześniejsze dwa przetargi nie doszły do skutku.
3. Ogłoszony na dzień 12 maja br. przetarg na sprzedaż mieszkania w Domu Nauczyciela w Zabrodziu i działki w Wyłudach nie doszedł do skutku, bowiem nikt nie zgłosił się do w/w przetargu i nie wpłynęła żadna oferta. W związku z powyższym podjąłem decyzję, iż nie będziemy ogłaszać kolejnego przetargu na sprzedaż w/w mieszkania i lokal ten z dniem 21 maja br. wynająłem na okres 1,5 roku na biuro dla 2-ch firm zajmujących się remontem drogi wojewódzkiej Korycin – Janów za opłatą miesięczną w kwocie 1000 zł netto.
4. W dniach 10 i 11 maja 2012 r. uczestniczyłem w XXVI Zgromadzeniu Ogólnym Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej w Poznaniu.
5. W dniu 15 maja 2012 r. uczestniczyłem w spotkaniu w Dąbrowie Białostockiej, w trakcie którego odbył się konkurs wśród młodzieży w zakresie znajomości wiedzy o samorządzie terytorialnym, zaś w dniu 16 maja br. miałem wyjazd służbowy na Litwę.
Ponadto w dniu 16 maja odbyło się rozliczenie przez sołtysów II raty łącznego zobowiązania pieniężnego za 2012 rok, gdzie państwo sołtysi wpłacili na konto Gminy Korycin kwotę 169 457,40 zł.
6. W dniu 21 maja 2012 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku „Kumiałka – Biebrza”, zaś w dniu 22 maja br. spotkałem się z przedstawicielami Firmy „Inter-Broker” z Białegostoku w sprawie omówienia kwestii ubezpieczenia mienia Gminy Korycin i gminnych jednostek organizacyjnych na kolejny okres w drodze ogłoszonego przetargu. Dotychczasowy okres 4-letniego ubezpieczenia kończy się w sierpniu tego roku.
7. Posiadamy już opracowaną koncepcję II etapu Wschodnioeuropejskiego Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego w Korycinie, zgodnie z zawartą umową z projektantem panem Zenonem Zabagło. Za w/w dokumentację zapłaciliśmy kwotę 67 000 zł brutto.
8. W dniu 25 maja 2012 r. podpisaliśmy akt notarialny z panem Nowackim Firma EDMASZ w sprawie nabycia prawa do użytkowania wieczystego działki Nr 285/5, o pow. 0,0740ha położonej w Korycinie przy ul. Grodzieńskiej 24, za cenę 5 437,83 zł brutto.
9. W dniu 27 maja br. odbyło się uroczyste wręczenie medali za długoletnie pożycie małżeńskie (50-lecie) 7 parom z Gminy Korycin.
10. W 28 maja br. uczestniczyłem w spotkaniu w kancelarii Prezydenta RP w Warszawie zorganizowanym z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego, zaś 29 maja br. w spotkaniu Zrzeszenia Producentów Sera Korycińskiego z dziennikarzami z krajów Unii Europejskiej.
11. W dniu 30 maja 2012 r. wyjeżdżałem służbowo do Grodna na Białorusi w sprawie organizacji wspólnych imprez ze stroną białoruską o nazwie: „Wschodnioeuropejskie Dni Truskawki” i „Wschodnioeuropejski Festiwal Produktu Regionalnego i Lokalnego”. Środki finansowe na ten cel chcemy pozyskać poprzez złożenie wspólnego wniosku o dofinansowanie do Stowarzyszenia Euroregion Niemen.
12. W dniu 1 czerwca 2012 roku uczestniczyłem w Zespole Szkół w Korycinie w uroczystościach z okazji Dnia Dziecka oraz w podsumowaniu Programu „Zachowaj Trzeźwy Umysł”.
Jednocześnie w tym dniu wziąłem udział w posiedzeniu Zgromadzenia Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, które było poświęcone udzieleniu absolutorium Zarządowi Związku.
13. Dokonano aktualizującej wyceny nieruchomości po byłej szkole podstawowej w Bombli i cena ta na dzień dzisiejszy wynosi 297 800 zł (wcześniej wynosiła 446 700 zł). W związku z powyższym w dniu 11 czerwca br. ogłosiłem przetarg nieograniczony ustny na sprzedaż w/w nieruchomości. Przetarg odbędzie się 12 lipca 2012 r. o godz. 10.00 w siedzibie Urzędu.
14. W dniach 4-5 czerwca 2012 r. uczestniczyłem w XXIV Forum Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, które było poświęcone obchodom Dnia Samorządu Terytorialnego oraz ważnym problemom, z jakimi borykają się samorządowcy, zaś w dniu 6 czerwca br. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Odznaki Honorowej Województwa Podlaskiego.
15. W dniu 2 czerwca br. odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów przyznanych przez Fundację Sokólski Fundusz Lokalny dla Uczniowskiego Klubu Sportowego Konar-Kora-Korycin za projekt „Edukacyjna świetlica”, grupie Aktywni Rodzice za projekt „Bezpieczne wakacje z pasją” oraz grupie Miłośnicy Gminy Korycin za projekt „Izba Regionalna ocaleniem przyszłości”. Granty przyznano na łączną kwotę 12 000 zł.
16. W dniu 23 maja br. Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – Departament Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym rozpoczął kontrolę trwałości projektu pn. „Budowa kompleksu boisk i zaplecza sportowego przy Zespole Szkół w Korycinie”. Przewidziany termin zakończenia kontroli – 22 czerwca 2012 roku.
17. Wydałem zarządzenia jako kierownik jednostki w następujących sprawach:
a) Zarządzenie Nr 4/2012 z dnia 7 maja 2012 r. w sprawie instrukcji obiegu i przechowywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 o nazwie: „XVII Ogólnopolskie Dni Truskawki w Korycinie”, które zaplanowane są na 30 czerwca i 1 lipca 2012 roku,
b) Zarządzenie Nr 5/2012 z dnia 7 maja 2012 r. w sprawie wyodrębnienia ewidencji księgowej oraz ustalenia planu kont dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w Ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 o nazwie: „XVII Ogólnopolskie Dni Truskawki w Korycinie”
oraz jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 63/2012 z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok,
b) Zarządzenie Nr 64/2012 z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2012 rok.
18. W dniu 8 czerwca 2012 r. wystąpiłem z pismem do Kuratora Oświaty w Białymstoku o wyrażenie zgody i wydanie opinii w sprawie przedłużenia na kolejnych 5 lat funkcji Dyrektora Zespołu Szkół w Korycinie Pani Ewie Bojarzyńskiej bez przeprowadzenia konkursu. Taką możliwość daje art. 36a ust. 14 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty. Pani Ewa Bojarzyńska po przeprowadzeniu konkursu w dniu 20 czerwca 2007 roku objęła w/w stanowisko na okres od dnia 5 lipca 2007 roku do dnia 31 sierpnia 2012 roku.
19. Dnia 10 czerwca br. odbył się kolejny XXI Półmaraton Mleczny Korycin – Janów – Korycin, w którym udział wzięło 172 uczestników.
20. W dniach 5-6 czerwca br. zamontowano nowe tablice z nazwami ulic w Korycinie.
21. Przygotowano projekty uchwał będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji Rady Gminy.
Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy ustali wysokość opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
W projekcie uchwały zapisaliśmy, że w/w opłata wyniesie 100 złotych. Jest to nowe zadanie Gminy wynikające z zapisów ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 235 z późn. zm.).
Z zapisów cytowanej ustawy wynika, że opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię. Rejestr żłobków i klubów dziecięcych prowadzi Wójt właściwy ze względu na miejsce jego prowadzenia. Rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej gminy prowadzącej rejestr. Wójt dokonuje wpisu do rejestru na podstawie pisemnego wniosku o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić żłobek lub klub dziecięcy. Do wniosku dołącza się stosowne załączniki określone cytowaną ustawą, w tym podmiot przedstawia do wglądu dowód dokonania opłaty za wpis do rejestru lub składa jego kopię. Zatem wpis do rejestru podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy.
Wysokość opłaty ustala rada gminy w drodze uchwały i nie może ona być wyższa niż 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu o pracę tj. 750 zł – w 2012 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 1500 zł. Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty. Gmina jest zwolniona z opłaty za wpis do rejestru. Z przeglądu uchwał podjętych przez gminy w tym zakresie można powiedzieć, że opłaty te wynoszą od 50 zł do 500 zł. Pan Wójt proponuje opłatę w wysokości 100 zł.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
UCHWAŁA NR XIV/92/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 12 czerwca 2012 r.
w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący obrad poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniami z działalności gminnych jednostek organizacyjnych za 2011 rok, tj.
1) Zespołu Szkół w Korycinie,
2) Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,
3) Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,
4) Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie,
5) Biblioteki Publicznej w Korycinie.
W/w sprawozdania panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z ich treścią.
Poinformował również, że pani Ewy Bojarzyńskiej - Dyrektor Zespołu Szkół w Korycinie nie ma na sali obrad, ponieważ ma kontrolę w swojej placówce, dlatego jej sprawozdanie nie będzie przedstawione podczas Sesji, jednak panowie otrzymali je wcześniej i mogli szczegółowo je przeanalizować.
Poproszę o zabranie głosu panią Dorotę Wiesławską – Dyrektora Przedszkola w Korycinie i przedstawienie sprawozdania z działalności jej jednostki organizacyjnej.
Pani Wiesławska przypomniała radnym, że przedszkole funkcjonuje jako placówka 3-oddziałowa od 1 września 2000 roku, a od 1 września 2011 roku zostały powołane punkty przedszkole w Zabrodziu i w Bombli. W świetle ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 56, poz. 458) dzieci pięcioletnie od 1 września 2011 roku zostały objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego. Wprowadzone zmiany poskutkowały tym, iż obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym musieliśmy objąć dwa roczniki dzieci (5 i 6 latki). Z możliwości posłania dziecka sześcioletniego do klasy pierwszej skorzystały tylko trzy rodziny. Łącznie należało objąć obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym 68 dzieci z terenu naszej gminy. Po przeprowadzeniu rekrutacji łącznie wychowaniem przedszkolnym objęto 108 dzieci w wieku 3-6 lat, w tym do Przedszkola w Korycinie przyjęto 69 dzieci, do punktu w Zabrodziu - 20 dzieci i do punktu w Bombli – 19 dzieci.
Z dniem 1 lutego 2011 r. weszło w życie rozporządzenie MEN w sprawie organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w placówkach oświatowych, które określiło szczegółowe zasady, obszary i formy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. W związku z powyższym rozporządzeniem zostały utworzone 3 zespoły, które określiły obszary w/w pomocy, w których nasi wychowankowie wymagali wsparcia oraz formy, sposoby i okresy udzielania tej pomocy w roku szkolnym 2011/2012. Po wnikliwej diagnozie i analizie opinii z poradni zostały przygotowane karty indywidualnych potrzeb dla dziesięciorga dzieci. W związku z koniecznością zorganizowania zajęć logopedycznych, psychoedukacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu jest zatrudniony logopeda w wymiarze 6 godzin tygodniowo i psycholog w wymiarze 4 godziny tygodniowo, którzy pomagają nauczycielkom w prawidłowym i jak najbardziej skutecznym udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom.
W roku 2011 realizowaliśmy program „Bezpieczny Przedszkolak” we współpracy z Powiatową Komendą Policji w Sokółce, realizowaliśmy ogólnopolski program edukacji zdrowotnej „Akademia Aguafresh”, program Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej „Moje dziecko idzie do szkoły”, wzięliśmy udział w akcji charytatywnej „Góra Grosza” oraz w ramach współpracy międzyszkolnej uczestniczyliśmy w „Sportowej Akademii Przedszkolaka” w Jasionówce. Należymy do Podlaskiej Rodziny Szkół Jana Pawła II i uczestniczymy w konferencjach i zjazdach, dostarczamy materiały o naszej działalności, które są umieszczane w publikacjach wydawanych przez Podlaską Rodzinę. Wraz ze sztandarem wzięliśmy udział w VII Zjeździe Podlaskiej Rodziny Szkół im. Jana Pawła II w Kolnie, gdzie nasze przedszkolaki dumnie reprezentowały naszą placówkę i gminę. Współpracujemy z Domem Gościnnym w Dzięciołówce, którego podopieczni gościli w naszej placówce z warsztatami plastycznymi oraz zaszczycili nas swoją obecnością na wspólnym spotkaniu opłatkowym.
W roku 2011 z odpłatnego dożywiania korzystało 20 dzieci (3,00 zł za obiad), 46 wychowanków ma obiady opłacane ze środków GOPS. Do punku przedszkolnego w Bombli obiady są dowożone przez Biesiadę 3 razy w tygodniu i są opłacane przez rodziców dzieci, natomiast rodzice dzieci z Zabrodzia nie wyrazili zgody na taką formę dożywiania maluchów.
Od września zmieniły się zasady odpłatności za pobyt powyżej minimum programowego i w chwili obecnej wynoszą 1 zł za godzinę pobytu, co daje w sumie 3 zł za dzień. Zmiana na stawkę godzinową i wprowadzenie umów z rodzicami, gdzie jest zadeklarowana ilość godzin pobytu dziecka w oddziale ośmiogodzinnym i możliwość odliczania dni, w których dziecko nie korzysta z usług przedszkola, poskutkowały zmniejszeniem wpływów za pobyt w naszej placówce.
Podsumowując można powiedzieć, że rok 2011 nie był rokiem łatwym. Wejście w życie nowych rozporządzeń, zamieszanie wokół 5 i 6-latków, zapewnienie godziwych warunków do spełnienia rocznego przygotowania przedszkolnego nie zawsze spotykało się z aprobatą i zrozumieniem ze strony rodziców, szczególnie dzieci zamieszkujących wsie w pobliżu punktów przedszkolnych w Zabrodziu i Bombli, gdyż właśnie tam zostały skierowane dzieci do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego. Jest to utrudnieniem w oczach rodziców, gdyż sami muszą dowieźć swoje pociechy do punktu, nie ma tam codziennych obiadów. To, że budynek przedszkola w Korycinie jest za ciasny niejednokrotnie nie jest żadną argumentacją. Mimo to staramy się zapewnić naszym wychowankom jak najlepsze przygotowanie do startu w dorosłe życie. Sukcesywnie we współpracy z rodzicami i władzami staramy się poprawić warunki w pomieszczeniach i otoczeniu naszych placówek. W Bombli, dzięki wybudowaniu nowej świetlicy wiejskiej dzieci mogą korzystać teraz z pięknej dużej sali i placu zabaw. Dzieci z punktów są przywożone autobusem szkolnym raz w miesiącu do Korycina, gdzie wspólnie oglądają przedstawienia teatrów objazdowych.
Pan przewodniczący podziękował pani Dyrektor szczególnie za troskliwą opiekę nad naszymi dziećmi, ponieważ ze sprawozdania wynika, że dzieje się dużo, a dzieci mają różnorodne zajęcia.
Następnie głos zabrała pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie, która przypomniała panom radnym, że przedmiotem działania Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zadania zlecone gminie w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, prowadzi postępowanie wobec osób zobowiązanych do świadczenia alimentacyjnego, przyznaje świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych.
W 2011 roku na realizację zadań własnych i zleconych gminie z pomocy społecznej zostały przeznaczone środki w wysokości 600 750 zł, w tym dotacja z budżetu państwa w kwocie 490 894 zł. W ubiegłym roku pomocą społeczną objętych było 239 rodzin (1042 osoby w tych rodzinach), a 264 rodziny (1107 osób w tych rodzinach) skorzystało z pomocy w postaci pracy socjalnej tj. pomocy w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych oraz w utrzymaniu kontaktu z otoczeniem.
Od dawna zajmujemy się również Programem Wieloletnim pn. „Pomoc państwa w zakresie dożywania”. Realizacja tego programu jest przewidziana na lata 2006 – 2013. W ramach programu są realizowane działania dotyczące w szczególności zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania dzieciom do 7 roku życia, uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej oraz osobom i rodzinom znajdującym się w sytuacjach trudnych w myśl ustawy o pomocy społecznej, przede wszystkim osobom samotnym, w podeszłym wieku, chorym lub niepełnosprawnym w formie posiłku, świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych. Rzeczywista liczba osób objętych tą formą pomocy wynosi 513. Ogólny koszt programu wyniósł 381 924 zł, w tym koszt posiłków – 357 524 zł, zasiłki celowe – 24 400 zł. Dotacja z budżetu państwa na ten cel wyniosła 290 000 zł, środki własne gminy – 91 924 zł.
Ośrodek nie tylko zajmuje się przyznawaniem różnych form pomocy finansowej, ale również np. we współpracy z Wydziałem Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwa Powiatowego w Sokółce ogłaszaliśmy zapisy na bezpłatne badania profilaktyczne – badania mammograficzne dla kobiet w wieku 50 – 69 lat. Wspólnie z Zespołem Szkół w Korycinie zorganizowaliśmy 3-dniową wycieczkę Wilno – Troki – Druskienniki dla dzieci i młodzieży szkolnej z terenu Gminy Korycin w ramach realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Celem wycieczki było poznanie historii zabytków, przyrody i kultury różnych regionów, jak i aktywna forma wypoczynku dzieci i młodzieży w czasie wolnym od zajęć szkolnych. Od kilku lat Gmina Korycin bierze aktywny udział w kampanii edukacyjno – profilaktycznej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”. Uczestnikami tej kampanii jest młodzież szkolna, rodzice, kierowcy, sprzedawcy. Szkolni koordynatorzy organizują tematyczne festyny szkolne, które cieszą się dużym zainteresowaniem wśród uczestników. W maju 2011 roku wspólnie GOKSiT w Korycinie zorganizowaliśmy festyn sportowo – rekreacyjny pn. „Majówka Grassroots” dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy Korycin.
Zarządzeniem Nr 29/2011 Wójta Gminy Korycin z dnia 19 lipca 2011 r. został powołany zespół interdyscyplinarny na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W dniu 1 sierpnia 2011 roku w Urzędzie Gminy Korycin odbyło się spotkanie inaugurujące działalność Zespołu Interdyscyplinarnego. W spotkaniu uczestniczyli członkowie Zespołu tj. przedstawiciele następujących instytucji: Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Korycinie, Posterunku Policji w Janowie, Zespołu Szkół w Korycinie, Niepublicznego ZOZ Przychodni Lekarskiej „EL -MED” w Korycinie, Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie, Sądu Rejonowego w Sokółce. Na tym spotkaniu przedstawione zostały akty prawa, według których podejmowane są działania na rzecz przeciwdziałania przemocy oraz zostały omówione zadania, jakie spoczywają na członkach Zespołu Interdyscyplinarnego. W dniu 13 grudnia 2011 roku odbyło się drugie posiedzenie Zespołu. W posiedzeniu uczestniczyli doradcy Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Białymstoku, którzy przeprowadzili szkolenie dotyczące procedury Niebieskiej Karty. W 2011 roku funkcjonariusze Posterunku Policji w Janowie na terenie Gminy Korycin podjęli 55 interwencji domowych, w tym założyli 7 Niebieskich Kart. Niektóre interwencje były podejmowane wspólnie z pracownikami socjalnymi. Ofiarom przemocy udzielono pomocy finansowej, skierowano ofiary i sprawców przemocy na terapię, ofiary przemocy otrzymały schronienie u swojej rodziny.
Pan przewodniczący podziękował pani Kierownik za przedstawienie sprawozdania i stwierdził, że zakres działania GOPS jest ogromny, a tendencja osób korzystających z pomocy Ośrodka jest wzrostowa.
Kolejną osobą, która przedstawiła sprawozdanie z działalności swojej jednostki był pan Paweł Żuk – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie, który powiedział, że GOKSiT jest samorządową instytucją kultury powołaną przez Gminę Korycin, w skład której wchodzi Gminna Biblioteka Publiczna w Korycinie. Na czele Ośrodka stoi Dyrektor, który zarządza całokształtem działalności i jest za nią odpowiedzialny. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Korycin. Gospodarkę finansową prowadzi na zasadach obowiązujących instytucje kultury i podlega przepisom o finansach publicznych. Podstawowym celem działania Ośrodka jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne, sportowe i turystyczne mieszkańców oraz upowszechnianie i promocja kultury w Gminie Korycin. Ośrodek zmierza do tego, by działania sportowe i kulturalno – oświatowe na terenie gminy przyczyniły się do rozwoju lokalnego środowiska oraz do stworzenia bogatego życia kulturalnego. Ośrodek organizuje imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne, turystyczne i rozrywkowe.
Dalszą część sprawozdania pan Dyrektor przedstawił w formie prezentacji multimedialnej.
Pan przewodniczący podziękował za wystąpienie dodając, że sprawozdanie zostało przedstawione w ciekawej i nowoczesnej formie, a warte podkreślenia jest to, że GOKSiT współpracował ze wszystkimi pozostałymi jednostkami organizacyjnymi gminy.
Jako ostatnia głos zabrała pani Małgorzata Michelis – Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie, która powiedziała, że Biblioteka Publiczna działa na terenie Gminy Korycin i nie prowadzi filii bibliotecznej. W 2010 roku biblioteka założyła punkt biblioteczny w domu opieki „Dom Gościnny” w Dzięciołówce. Swoje zbiory udostępnia mieszkańcom i czytelnikom gminy. Połączona jest z Gminnym Ośrodkiem Kultury, Sportu i Turystyki. Bibliotekarze część swojego czasu poświęcają wykonaniu powierzonych im obowiązków wynikających z połączenia obu instytucji, swoją pracę dzieląc pomiędzy biblioteką a ośrodkiem kultury. Często angażowani są do wspólnych imprez organizowanych przez GOKSiT i wykonują powierzone zadania. Budżet biblioteki zapewnia płace, środki na zakup nowości, prenumeratę prasy, materiały biurowe, opłatę za telefon, obsługę czytelniczą, pracę z dziećmi i młodzieżą, nagrody konkursowe, imprezy biblioteczne.
Stan księgozbioru na koniec 2011 roku wynosił 14014 woluminów, a przybyło w 2011 roku ogółem 822 woluminów. Czytelnictwo w 2011 roku przedstawia się następująco: czytelnicy ogółem – 353 osoby - spadek o 3 osoby, wypożyczenia ogółem – 5021 woluminów – wzrost o 872 woluminy.
Pan przewodniczący podziękował pani Kierownik Biblioteki za przedstawienie sprawozdania z działalności dodając, że cieszy wzrost wypożyczeń, a i czytelników nie ubywa – oby tak dalej.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniami gminnych jednostek organizacyjnych za 2011 rok i nie wniosła uwag i zastrzeżeń.
Pan przewodniczący obrad ogłosił 10 minut przerwy.
Wznowiono obrady.
Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy sprawozdanie finansowe Gminy Korycin za 2011 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2011 rok i podejmie stosowną uchwałę o jego zatwierdzeniu.
Powyższe sprawozdania panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z ich treścią tj. w dniu 22 marca br. Wójt Gminy Korycin przekazał Zarządzenia Nr 56/2012 z dnia 20 marca 2012 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2011 rok i Nr 57/2012 z dnia 20 marca 2012 r. w sprawie przyjęcia informacji o stanie mienia Gminy Korycin za rok 2011.
Ponadto wraz z projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego panowie radni otrzymali sprawozdanie finansowe Gminy Korycin za 2011 rok, opinię RIO w Białymstoku z dnia 11 kwietnia 2012 roku, opinię Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 roku wraz z wnioskiem o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, a także opinię RIO w Białymstoku z dnia 15 maja 2012 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Korycin wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2011 rok.
O zabranie głosu w powyższej sprawie proszę pana Andrzeja Waszczeniuka – Skarbnika Gminy.
Skarbnik przypomniał radnym, że budżet Gminy Korycin uchwalony został przez Radę Gminy Korycin uchwałą Nr III/11/10 z dnia 20 grudnia 2010 r. Uchwała ta określała:
1) dochody w wysokości – 12 651 544 zł, w tym:
- dochody bieżące – 8 667 534 zł,
- dochody majątkowe – 3 984 010 zł,
2) wydatki w wysokości – 14 602 855 zł, w tym:
- wydatki bieżące – 8 662 541 zł,
- wydatki majątkowe w kwocie - 5 940 314 zł,
3) deficyt budżetowy w kwocie 1 951 311 zł.
W trakcie realizacji budżetu dokonywane były zmiany w planie dochodów i wydatków uchwałami Rady Gminy Korycin oraz zarządzeniami Wójta Gminy Korycin. Na koniec 2011 roku plan budżetu wynosił:
1) dochody w wysokości – 17 267 354 zł, w tym:
- dochody bieżące – 9 354 704 zł,
- dochody majątkowe – 7 912 650 zł,
2) wydatki w wysokości – 18 777 620 zł, w tym:
- wydatki bieżące – 9 344 418 zł,
- wydatki majątkowe w kwocie – 9 433 202 zł,
3) deficyt budżetowy w kwocie 1 510 266 zł.
Planowane dochody budżetowe zostały zrealizowane w 99,87% w kwocie 17 244 655,27 zł.
Wydatki budżetowe zostały zrealizowane w kwocie 17 965 623,52 zł, co stanowi 95,68% planu rocznego.
Jak panowie zauważyli w sprawozdaniu zapotrzebowanie na środki finansowe w 2011 roku (deficyt roku 2011 + rozchody) wyniosło 2 000 755,02 zł i zostało sfinansowane kredytami i pożyczkami zaciągniętymi w 2011 roku w kwocie 2 150 622,39 zł oraz wolnymi środkami powstałymi z rozliczenia 2010 roku w wysokości 523 417,58 zł. W efekcie tego Gmina Korycin na koniec roku budżetowego 2011 wygenerowała wolne środki w wysokości 673 324,95 zł, które zgodnie ze zmienioną w dniu 1 marca 2012 roku uchwałą budżetową na 2012 rok zostaną przeznaczone na spłatę kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich.
W roku 2011 dokonano spłat zaciągniętych wcześniej kredytów i pożyczek w kwocie 1 279 786,77 zł. Spłaty dokonywane były zgodnie z ustalonymi harmonogramami .
Zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2011 r. wynosiło 6 489 875,00, z tym:
- 360 000,00 zł – kredyt na przebudowę drogi Popiołówka – Ostra Góra,
- 880 000,00 zł – kredyt na przebudowę drogi „Milowskiej”,
- 690 000,00 zł – kredyt na budowę boisk i zaplecza sportowego przy Zespole Szkół w Korycinie,
- 2 005 667,00 zł – kredyt zaciągnięty na pokrycie deficytu budżetu roku 2010,
- 2 000 000,00 zł – kredyt zaciągnięty na pokrycie deficytu budżetu roku 2011,
- 8 052,45 zł – pożyczka zaciągnięta w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie inwestycji o nazwie: „Budowa sieci wodociągowej w miejscowości Korycin przy ul. Słowiańskiej”,
- 57 725,99 zł – pożyczka zaciągnięta w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie inwestycji o nazwie: „Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości Korycin przy ul. Słowiańskiej”,
- 189 932,43 zł – pożyczka zaciągnięta w wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie inwestycji o nazwie: „Budowa sieci wodociągowej w Gminie Korycin”,
- 42 362,55 zł – pożyczka zaciągnięta w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie inwestycji o nazwie: „Budowa sieci kanalizacyjnej w Gminie Korycin”,
- 13 543,55 zł – pożyczka zaciągnięta w WFOŚiGW w Białymstoku ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie inwestycji o nazwie: „Budowa sieci wodociągowej w miejscowości Korycin przy ul. Słowiańskiej”,
- 104 270,00 zł – pożyczka zaciągnięta w WFOŚiGW w Białymstoku ze środków NFOŚiGW w Warszawie z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie inwestycji o nazwie: „Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości Korycin przy ul. Słowiańskiej”,
- 74 483,57 zł – pożyczka zaciągnięta WFOŚiGW w Białymstoku z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie inwestycji o nazwie” „Budowa sieci wodociągowej w Gminie Korycin”,
- 63 837,45 zł – pożyczka zaciągnięta w WFOŚiGW w Białymstoku z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie inwestycji o nazwie „Budowa sieci kanalizacyjnej w Gminie Korycin”.
Następnie Skarbnik przedstawił informację o stanie mienia Gminy Korycin na dzień 31 grudnia 2011 roku, z której wynika, że w 2011 roku nie nabyto nowych gruntów rolnych na powiększenie zasobów mienia komunalnego i wynosiły 1 372 205m2 (137,22ha). Od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku sprzedano:
- działkę budowlaną nr 167/41 o pow. 0,1422ha położoną w obrębie wsi Korycin (w pobliżu zalewu) za kwotę 51 286,08 zł brutto panu Sławomirowi Szkiłądź Gmina Janów,
- działkę budowlaną nr 167/42 o pow. 0,1277ha położoną w obrębie wsi Korycin (w pobliżu zalewu) za kwotę 47 366,07 zł brutto Przedsiębiorstwu Handlowo-Usługowemu „KONAR” w Skindzierzu Gmina Korycin,
- działkę nr 421 o pow. 0,0643ha wraz z budynkiem (sklep spożywczo – przemysłowy) położoną w Korycinie przy ul. Rynek 15 za kwotę 420 000,00 zł brutto Państwu Janowi i Beacie Gołębiewskim Gmina Knyszyn,
- działkę nr 423 o pow. 0,0734ha wraz z budynkiem usługowo – mieszkalnym (apteka) i budynkiem gospodarczym położoną w Korycinie przy ul. Rynek 12 za kwotę 500 000,00 zł brutto Państwu Danucie i Cezaremu Gryko Gmina Korycin.
Ogółem za sprzedane działki oraz budynki uzyskano kwotę 1 018 652,15 złotych.
Sporo naszych działek znajduje się w użytkowaniu wieczystym, opłata roczna za ich użytkowanie wyniosła 8 160,80 zł.
Stan gruntów mienia komunalnego na dzień 31 grudnia 2011 roku wynosił 136,81 ha , w tym:
- długość sieci wodociągowej na terenie gminy wynosi 106 532 mb,
- długość sieci kanalizacyjnej wynosi 7 676 mb,
- ilość oczyszczalni przyzagrodowych wynosi 350 sztuk o wartości 1 447 042,00 zł.
W roku 2012 planuje się uzyskać dochody ze sprzedaży mienia komunalnego o wartości szacunkowej około 1 200 000,00 zł.
Posiadane środki transportowe mają łączną wartość ewidencyjną 961 504,31 zł.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2011 rok.
UCHWAŁA NR XIV/93/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 12 czerwca 2012 r.
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2011 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie decyzję o udzieleniu absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2011 rok.
Zgodnie z art. 271 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych … „Nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu po zapoznaniu się z:
1) sprawozdaniem z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
2) sprawozdaniem finansowym
3) opinią RIO,
4) informacją o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego,
5) stanowiskiem komisji rewizyjnej”.
Opinie zarówno RIO, jak i Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin są pozytywne.
W tym temacie głos zabrał pan Czesław Radulski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, który odczytał wniosek do Rady Gminy Korycin w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2011 rok.
UCHWAŁA NR XIV/94/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 12 czerwca 2012 r.
w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2011 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Pan przewodniczący pogratulował Wójtowi otrzymanego absolutorium dodając, że jednogłośny sposób jego udzielenia świadczy o tym, że oceniamy pana pracę oraz pańskich współpracowników bardzo wysoko.
Wójt odpowiedział, że traktuje to absolutorium jako pozytywne podsumowanie pracy całej społeczności samorządowej. Mądre działania nas wszystkich doprowadzają do sukcesu, a rok 2011 był rokiem wyjątkowym – tak mała grupa osób spowodowała tak wielkie zmiany w naszym otoczeniu i za to wam wszystkim bardzo dziękuję. Jestem przekonany, że te sukcesy w latach następnych będą jeszcze większe.
Proszę o dalsze wsparcie, zrozumienie i zaufanie, a dzięki temu zrobimy jeszcze wspólnie kilka fajnych rzeczy dla naszej gminy.
Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona podziału na okręgi wyborcze, ustali ich granice i numery oraz liczbę radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali i na pewno zauważyli, że teraz mamy wszystkie okręgi jednomandatowe. Wcześniej Korycin miał jeden okręg 2-mandatowy, obecnie dokonany został podział ulic i w Korycinie utworzono dwa okręgi 1-mandatowe. Pozostałe okręgi wyborcze nie uległy zmianie i zostały ustalone wg dotychczas obowiązującego podziału.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami tj. art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks Wyborczy (Dz.U. Nr 21, poz. 113 z późn. zm.) rady gmin zobowiązane są do dokonania podziału gmin na okręgi wyborcze w wyborach do rady gminy w terminie 15 miesięcy od dnia wejście w życie ustawy tj. do dnia 1 listopada 2012 roku. Przy ustaleniu podziału rady powinny uwzględniać liczbę mieszkańców ujętych w stałym rejestrze wyborców danej gminy na koniec kwartału poprzedzającego kwartał, w którym dokonuje się podziału na okręgi wyborcze. Zatem wypełniając obowiązek ustawowy przedkłada się w/w projekt uchwały.
Radny Marcin Bielawski miał uwagę natury „lingwistycznej”, a mianowicie uważał, że należy dodać słowo „część” przy słowach „sołectwo Korycin”.
Odpowiedziała pani Sekretarz twierdząc, że wysłaliśmy w/w projekt uchwały do sprawdzenia dla Komisarza Wyborczego w Suwałkach i Komisarz nie wniósł żadnych uwag.
W związku z powyższym wyjaśnieniem radny Marcin Bielawski zrezygnował z wniesienia swojej poprawki.
Dalszej dyskusji ze strony radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie podziału Gminy Korycin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.
UCHWAŁA NR XIV/95/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 12 czerwca 2012 r.
w sprawie podziału Gminy Korycin na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona podziału Gminy Korycin na stałe obwody głosowania, ustali ich numery, granice oraz siedziby obwodowych komisji wyborczych.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali.
Tak jak dotychczas proponuje się utworzenie 3-ch obwodów głosowania tj. Nr 1 w Bombli z siedzibą w świetlicy wiejskiej, Nr 2 w Korycinie z siedzibą w Gminnym Ośrodku Kultury, Sportu i Turystyki oraz Nr 3 w Zabrodziu z siedzibą w budynku byłego Domu Nauczyciela.
Obowiązek dokonania podziału gminy na stałe obwody głosowania wynika z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks Wyborczy (Dz.U. Nr 21, poz. 113 z późn. zm.), zatem wypełniamy ustawowy obowiązek i przedkładamy w/w projekt uchwały. Zgodnie z powyżej cytowanym art. 14 ust. 1 rady gmin w terminie 3 miesięcy od dnia podziału gminy na okręgi wyborcze obowiązane są do dokonania podziału gminy na stałe obwody głosowania i ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie podziału Gminy Korycin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych.
UCHWAŁA NR XIV/96/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 12 czerwca 2012 r.
w sprawie podziału Gminy Korycin na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona kolejnych zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, zatem proszę Skarbnika Gminy o omówienie powyższych zmian.
Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej zostały dokonane następująco:
1) zaktualizowano planowane dochody i wydatki budżetu w 2012 roku,
2) zapewniono wewnętrzną zgodność dokumentu,
3) zapewniono zgodność prognozy z propozycjami zmian w uchwale budżetowej Gminy Korycin na 2012 rok.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020.
UCHWAŁA NR XIV/97/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 12 czerwca 2012 r.
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata
2012 – 2020
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona kolejnych zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, zatem proszę Skarbnika o omówienie proponowanych zmian.
Skarbnik powiedział, że zmiany w planie dochodów dotyczą:
1) w dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo” – dokonuje się zwiększenia planu dochodów w związku z otrzymaniem zapewnienia o uzyskaniu dofinansowania (dotacji celowej ze środków pochodzących z budżetu unii europejskiej w ramach PROW na lata 2007 – 2013) do projektu o nazwie „Budowa sieci wodociągowej w obrębie wsi Mielniki” – kwota 42 578 zł,
2) w dziale 900 „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” - dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 24 500 zł w związku z planowanymi do otrzymania dochodami z tytułu refundacji wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w Urzędzie Gminy Korycin, a skierowanych do zatrudnienia przez Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce.
Zmiany w planie wydatków dotyczą:
1) w dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo” – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 42 578 zł w związku z rozdysponowaniem dotacji celowej przeznaczonej na częściowe sfinansowanie wydatków związanych z budową sieci wodociągowej w obrębie wsi Mielniki,
2) w dziale 926 „Kultura fizyczna i sport” – zwiększa się plan wydatków o kwotę 24 500zł, które to zwiększenie dotyczy konieczności sfinansowania prac związanych z usuwaniem usterek na kompleksie boisk ORLIK 2012.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi nr 3 pn. „Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2012 r.”. Zmiana polega na wprowadzeniu pełnych (uwzględniających klasyfikację środków własnych i pochodzących z budżetu unii europejskiej) limitów wydatków na budowę sieci wodociągowej w obrębie wsi Mielniki.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi nr 4 pn. „Plan dochodów i wydatków dla wyodrębnionego rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych”. Zmiana ta, na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół w Korycinie, polega na zwiększeniu limitu przychodów i kosztów rachunku o kwotę 2 400 zł.
Budżet po zmianach wynosi:
1) dochody – 13 604 856 zł, z tego:
- bieżące – 10 403 233 zł,
- majątkowe – 3 201 623 zł,
2) wydatki – 13 561 515 zł, z tego:
- bieżące – 9 879 594 zł,
- majątkowe – 3 681 921 zł.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok.
UCHWAŁA NR XIV/98/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 12 czerwca 2012 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan Wójt poinformował państwa radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin.
Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.
Interpelacji ustnych panowie radni również nie zgłosili, jedynie głos zabrał pan Paweł Żuk – Dyrektor GOKSiT i opowiedział o przygotowaniach do Ogólnopolskich Dni Truskawki w Korycinie.
Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił państwa radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
Ad.16/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XIV Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Na tym protokół z obrad XIV Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
Józef Gliński
Metryka strony