PROTOKÓŁ Nr XVI/2012

PROTOKÓŁ Nr XVI/2012
z XVI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 23 października 2012 r. (wtorek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 – 12.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
 
 
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 12 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
 
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
      1)    pan Adam Bielawski
      2)    pan Marcin Bielawski
      3)    pan Jan Bojarzyński
      4)    pan Marek Brylewicz
      5)    pan Józef Gliński
      6)    pan Stanisław Krutul
      7)    pan Antoni Pakuła
      8)    pan Czesław Radulski
      9)    pan Jarosław Radulski
      10)  pan Stanisław Szubzda
      11)  pan Kazimierz Urban
      12)  pan Czesław Zawadzki
 
Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:
  1. pan Kazimierz Buzun
  2. pan Maciej Gliński
  3. pan Krzysztof Szewczul
 
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
 
            Obrady XVI Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
            Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał panów radnych, pana Wójta oraz zaproszonych gości i pracowników Urzędu Gminy. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 12 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
            Poinformował, że proponowany porządek obrad XVI Sesji Rady Gminy Korycin został panom radnym doręczony, jednak na wniosek pana Wójta proponuję zdjęcie z porządku obrad pkt 7 dotyczącego zatwierdzenia nowej taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Korycin i wprowadzenie w to miejsce informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Korycin w roku szkolnym 2011/2012, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminu – zgodnie z art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.).
Za przyjęciem proponowanego, zmienionego porządku obrad głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany, zmieniony porządek obrad XVI Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.
Oto treść przyjętego porządku obrad:
  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego XVI Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Przyjęcie protokołu z XV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 24 września 2012 roku.
  4. Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
  5. Dokonanie zmian w uchwale w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2026 – podjęcie uchwały Nr XVI/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 23 października 2012 r. w powyższej sprawie.
  6. Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok – podjęcie uchwały Nr XVI/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 23 października 2012 r. w powyższej sprawie.
  7. Zapoznanie się z informacją o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Korycin w roku szkolnym 2011/2012, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminu.
  8. Określenie nowych stawek podatku od nieruchomości na 2013 rok obowiązujących na terenie Gminy Korycin – podjęcie uchwały Nr XVI/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 23 października 2012 r. w powyższej sprawie.
  9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku Komunalnego „Biebrza” – przyjęcie bądź odrzucenie uchwały Nr XVI/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 23 października 2012 r. w powyższej sprawie.
  10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” – podjęcie uchwały Nr XVI/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 23 października 2012 r. w powyższej sprawie.
  11. Interpelacje i zapytania radnych. 
  12. Wolne wnioski i informacje.
  13. Zamknięcie obrad.
 
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XV Sesji Rady Gminy odbytej dnia 24 września 2012 r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu panów radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XV Sesji Rady Gminy.
 
Ad.4/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady:
W okresie od ostatniej XV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 24 września 2012 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 23 października br. realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 27 września 2012 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XV Sesji Rady tj.
- w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Korycin,
- w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2026,
- w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok,
- w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na mienie komunalne Gminy Korycin, stanowiącej własność Danuty Kalenik.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym zostały przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane dnia 3 października 2012 r. pod pozycją 2745.
2. W dniu 25 września 2012 r. brałem udział w posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu w Warszawie.
            3. W dniach 26-27 września 20-12 r. brałem udział w Samorządowym Kongresie Oświatowym w Warszawie.
            4. W dniu 25 września 2012 r. zamieściłem w BIP Urzędu Gminy i na stronie internetowej zapytanie ofertowe dotyczące „Modernizacji drogi gminnej w obrębie ewidencyjnym Olszynka, Gmina Korycin”. Do dnia 5 października br. wpłynęły 4 oferty. Najkorzystniejszą ofertę przedłożyła firma „Kopalnia kruszywa” R. Matel, T. Oleński za kwotę 58 794,00 zł brutto.  Termin realizacji zamówienia - do 9 listopada 2012 roku.
            5. W dniu 26 września br. zamieściłem w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej zapytanie ofertowe dotyczące zakupu i dostawy agregatu hydraulicznego z podwójnym zwijadłem wolnostojącym dla OSP Korycin. Do dnia 5 października br. wpłynęły 3 oferty. Najkorzystniejszą ofertę przedłożył Oddział Wojewódzki Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP w Białymstoku za kwotę 28 760,00 zł brutto.
            6. W dniu 25 września br. podpisałem z Powiatowym Urzędem Pracy w Sokółce umowę na zatrudnienie 2-ch osób w ramach programu „Bądź aktywny” (miejsca na roboty publiczne) na okres od dnia 1 października 2012 r. do dnia 28 lutego 2013 roku.
            7. W dniu 27 września br. nie doszło do przetargu nieograniczonego ustnego na sprzedaż 11 działek budowlanych położonych w Korycinie przy ul Słowiańskiej (w pobliżu zalewu). Przetarg nie doszedł do skutku ponieważ nikt nie wpłacił wadium i nie przystąpił do przetargu.
            8. W dniu 2 października 2012 r. odbyłem spotkanie z sołtysami Gminy Korycin oraz z przedstawicielami Policji i Staży Pożarnej w sprawie niszczenia dróg gminnych przez  samochody ciężarowe.
            9. W dniu 4 października br. w Korycinie miało miejsce posiedzenie Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.
            10. W dniach 6-14 październik 2012 r. wraz z częścią pracowników Urzędu Gminy przebywałem na wycieczce w Chorwacji. 
            11. W dniu 16 października 2012 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zespołu ds. Obszarów Wiejskich Wsi i Rolnictwa KWRiST w Warszawie.
            12. W dniu 17 października br. w Korycinie odbyło się Zgromadzenie Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.
            13. W dniu 18 października 2012 r. brałem udział w obchodach Dnia Edukacji Narodowej w Zespole Szkół w Korycinie, gdzie wręczyłem nagrody pieniężne zasłużonym nauczycielom.
W tym dniu odbył się również Zarząd Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” oraz Gminny Dzień Seniora w Korycinie, w którym wzięło udział 145 osób.
            14. W dniu 19 października br. wziąłem udział w kolejnym Zgromadzeniu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” w Janowie.
Spotkałem się również z Panią Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku. 
            15. Wydałem zarządzenia w następujących sprawach:
1) jako kierownik jednostki:
a) Zarządzenie Nr 18/2012 z dnia 15 października 2012 r. w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w Urzędzie Gminy Korycin,
oraz jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 75/2012 z dnia 28 września 2012 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok,
b) Zarządzenie Nr 76/2012 z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2012 rok.
            16. Przygotowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji. 
Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
 
Ad.5/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w uchwale w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2026.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali i mieli możliwość zapoznać się z jego treścią, jednak proszę Skarbnika Gminy o krótkie uzasadnienie potrzeby jego podjęcia.
            Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej dotyczą:
  1. aktualizacji planowanych dochodów i wydatków budżetu w 2012 roku,
  2. zapewnienia wewnętrznej zgodności dokumentu,
  3. aktualizacji załącznika o nazwie: „Wykaz przedsięwzięć realizowanych w latach 2012 – 2015” poprzez zmianę nazwy przedsięwzięcia polegającego na zakupie i montażu instalacji solarnych dla mieszkańców Gminy Korycin (nowa nazwa: Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin) oraz zwiększeniu jego wartości w związku z objęciem nowej, większej liczby mieszkańców projektem (z 300 na 350 gospodarstw); po zmianie projekt ten szacowany jest na wartość 4 372 964 zł, z czego 11 900 zł to wydatki do poniesienia w 2012 roku, a pozostałe4 361 064 zł poniesione zostaną w roku 2013,
  4. zapewnienia zgodności prognozy z propozycjami zmian w uchwale budżetowej Gminy Korycin na 2012 rok.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, ze Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2026.
 
UCHWAŁA NR XVI/103/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 23 października 2012 r.
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012-2026
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  
 
Ad.6/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, ze Rada Gminy dokona kolejnych zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali, jednak proszę Skarbnika o uzasadnienie proponowanych zmian budżetowych.
            Skarbnik powiedział, że zmiany w planie wydatków dotyczą:
  1. w dziale 600 – Transport i łączność – dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 6 000 zł, powyższe dotyczy zmniejszenia wydatków inwestycyjnych dotyczących modernizacji drogi gminnej w obrębie wsi Olszynka (spadek wartości zadania),
  2. w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 14 742 zł, zmiana dotyczy zwiększenia planu wydatków na zakup materiałów i wyposażenia (8 742 zł) oraz zakup energii (6 000 zł),
  3. w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 5 000 zł z przeznaczeniem na zakup materiałów i wyposażenia,
  4. w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – dokonuje się przesunięcia planu wydatków pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej o kwotę 10 000 zł, przesunięcie dotyczy zmniejszenia planu wydatków na zakupy sprzętu ratowniczego dla jednostki OSP w Korycinie i zwiększenie tego planu z przeznaczeniem na różne wydatki na rzecz osób fizycznych (diety strażackie),
  5. w dziale 852 – Pomoc społeczna – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 5 000 zł z przeznaczeniem na nowy rodzaj wydatków związanych ze wspieraniem rodziny na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej,
  6. w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – zmniejsza się plan wydatków o kwotę 7 057 zł.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi Nr 2 „Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2012 r.” Zmiana polega na:
  1. zmniejszeniu limitu na wydatki inwestycyjne dotyczące modernizacji drogi gminnej w obrębie wsi Olszynka (zmniejszenie o kwotę 6 000 zł do kwoty 59 000 zł),
  2. zmniejszeniu limitu na wydatki inwestycyjne dotyczące projektu „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego w Korycinie – etap I” (zmniejszenie o kwotę 11 685 zł do kwoty 113 207 zł), projekt nie będzie realizowany z powodu odrzucenia wniosku o dofinansowanie,
  3. zmniejszeniu limitu na wydatki inwestycyjne w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – na wydatki inwestycyjne przeznaczone na zakup sprzętu ratownictwa dla OSP w Korycinie (zmniejszenie o kwotę 10 000 zł do kwoty 18 760 zł),
  4. zmianie nazwy nowego przygotowywanego przez Gminę Korycin projektu polegającego na zakupie i montażu kolektorów słonecznych dla mieszkańców gminy; poprzednia nazwa: „Energia słoneczna w Gminie Korycin” zostaje zastąpiona nazwą: „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła w Gminie Korycin” (limit wydatków na ten cel pozostaje bez zmian – 11 900 zł).
Budżet po zmianach wynosi:
  1. dochody – 13 803 177 zł, z tego:
- bieżące – 10 651 106 zł,
- majątkowe – 3 152 071 zł,
  1. wydatki – 13 759 836 zł, z tego:   
- bieżące – 9 992 942 zł,
- majątkowe – 3 766 894 zł.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok.
 
UCHWAŁA NR XVI/104/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 23 października 2012 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.7/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się z informacją o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Korycin w roku szkolnym 2011/2012, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminu – zgodnie z art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, który mówi: …”Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 lit. b-d w szkołach tych typów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego”.
Powyższą informację panowie radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, dlatego proszę pana Wójta o jej przedstawienie.
            Wójt powiedział, że w sprawozdaniu macie panowie opisane dokładnie wyniki egzaminu i sprawdzianu w szkole podstawowej i gimnazjum i generalnie podsumowując można stwierdzić, że są one wyższe od średniej powiatowej czy wojewódzkiej, co świadczy o wysokim poziomie nauczania w naszych szkołach. Macie również informację o konkursach, która uwidacznia nie tylko udział w nich dzieci, ale i ich sukcesy i to duże, które w tych konkursach odnoszą. To nie tylko promuje nasze dzieci, ale również rozsławia Gminę Korycin. Podsumowując możemy naprawdę być zadowoleni z poziomu nauczania w naszych szkołach.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący obrad stwierdził, ze Rada Gminy zapoznała się z informacją o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Korycin w roku szkolnym 2011/2012, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminu i nie wniosła uwag ani zastrzeżeń.
 
Ad.8/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi nowe stawki podatku od nieruchomości na 2013 rok, obowiązujące na terenie Gminy Korycin.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali i mieli możliwość dokładnego zapoznania się z jego treścią.
Przypominam panom, że od lat w większości przypadków stosujemy stawki maksymalne, zaproponowane przez Ministra Finansów, tylko w dwóch przypadkach w roku ubiegłym zastosowaliśmy obniżenie stawek, a mianowicie od budynków lub ich części:
  1. związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej obniżyliśmy z max 21,94 zł do 21,00 zł za 1m2 powierzchni użytkowej,
  2. pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej, statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego obniżyliśmy z max 7,36 zł do 7,06 zł za 1m2 powierzchni użytkowej.
Tradycyjnie proponowałbym zmniejszyć stawkę podatku w punkcie dotyczącym prowadzenia działalności gospodarczej z max – proponowanej w tym roku 22,82 zł do 22,00 zł za 1m2 powierzchni użytkowej.
            Radny Czesław Radulski powiedział, że koszty produkcji wzrastają i to bardzo, a cena wyprodukowanego produktu leci w dół. Dobrze, że jeszcze są przedsiębiorcy i płacą dla gminy podatki, dlatego uważam, że trzeba ułatwiać im pracę i obniżyć stawki podatku od nieruchomości. Proponuję oprócz obniżenia zaproponowanego przez przewodniczącego obrad zmniejszyć również stawkę podatku w pkt 1 lit. a – od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków z max 0,88 zł do 0,84 zł od 1m2 powierzchni.
            Kolejna propozycja panów radnych dotyczyła obniżenia stawek podatku w pkt 2 lit. e czyli od budynków lub ich części pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej, statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego z max stawki 7,66 zł do 7,36 zł od 1m2 powierzchni użytkowej.  Chodzi tu przede wszystkim o budynki gospodarcze typu stodoła, które zostały emerytom po sprzedaży gruntów rolnych, a od których podatek wynosi po kilkaset złotych, co dla nich jest ogromnym obciążeniem.
            Panowie radni zaakceptowali nowe, zmniejszone stawki podatku od nieruchomości w 3 punktach uchwały.
            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2013 rok.
 
UCHWAŁA NR XVI/105/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 23 października 2012 r.
w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2013 rok
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych. 
 
Ad.9/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku Komunalnego „Biebrza” i podejmie decyzję w sprawie przyjęcia bądź jego odrzucenia.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali i mieli możliwość jego dokładnej analizy.
Pan przewodniczący dodał, że kwestie związane z realizacją gospodarki śmieciowej na terenie naszej gminy nie są do końca wykrystalizowane, ponieważ zmieniała się ustawa w tej kwestii, a my w chwili obecnej należymy do dwóch „śmieciowych” związków gmin, których interesy praktycznie się wykluczają.
O dokładniejsze wyjaśnienie w/w kwestii proszę Wójta Gminy.
            Wójt powiedział, że po wielu spotkaniach i głębokiej analizie proszę panów radnych, abyście nie przyjmowali tej uchwały. Doszliśmy do porozumienia z Gminami Janów i Suchowola, a więc naszymi partnerami w Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, że wystąpimy ze Związku Komunalnego „Biebrza”, ponieważ po zmianach ustawowych trwanie w nim nie przynosi nam żadnych wymiernych korzyści, a tylko musimy opłacać składki. Do tej chwili nasza obecność w nim była zasadna, ponieważ np. zrekultywowaliśmy wysypisko w Korycinie, ale teraz traci rację bytu. Nasza pani mecenas twierdzi, że jeśli nawet przyjmiemy uchwałę w sprawie zmian w Statucie Związku Komunalnego „Biebrza”, to nie mamy żadnej pewności, że ten związek będzie mógł skutecznie prowadzić windykację należności, a wtedy i tak spadnie to na barki gmin. Dlatego uznaliśmy, że o wiele sprawniej będzie przeprowadzić te zmiany w ramach 3 gmin, niż 19, gdzie np. Augustów czy Mońki mają zupełnie inne interesy i specyfikę gmin, niż my. Z drugiej strony poprzez takie nasze stanowisko blokujemy przyjęcie nowego statutu przez „Biebrzę”, ale oni zawsze mogą nas wykluczyć ze swojego grona. Muszę przyznać, że zmiana ustawy śmieciowej jest to jedna z najgorszych zmian, która spowoduje bardzo duży wzrost opłat za śmieci i sporo kontrowersji wśród mieszkańców, regułą jest jednak to, że państwo, aby uporać się z obowiązkami nałożonymi przez Unię Europejską zrzuca je na barki samorządów. Podsumowując proponuję odrzucić zmiany w Statucie Związku Komunalnego „Biebrza”, a w następnym punkcie obrad przyjąć zmiany w Statucie Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.
            Radny Józef Gliński zapytał, czy Rada Gminy Janów, która miała wcześniej od nas Sesję, przyjęła Statut Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”?
            Wójt odpowiedział, że tak, uchwała została podjęta i nie ma powrotu do tego, co było kiedyś np. nie musimy budować wysypiska śmieci. Gminy należące do Związku są przydzielone do systemu biebrzańskiego i utylizacja śmieci będzie spoczywać na Firmie BIOM z Dolistowa. My ze swej strony ogłosimy przetarg na odbiór tych śmieci i dostarczanie ich do BIOM-u. Naszym zadaniem jest również uchwalenie wysokości podatku od śmieci, kupienie programu komputerowego do jego obsługi i skuteczna windykacja.
            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 0 radnych, 12 było przeciw jej podjęciu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie odrzuciła uchwałę w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku Komunalnego „Biebrza”.
 
Ad.10/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmiany  Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali i mieli możliwość zapoznania się z jego treścią.
Dodam, że w ubiegły piątek zmiany w Statucie zostały przyjęte przez Zgromadzenie Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” oraz przez Radę Gminy Janów. Tak jak wspominaliśmy w poprzednim punkcie porządku obrad chodzi o zakup programu komputerowego do obsługi nowego podatku od śmieci oraz jego windykację. Zrobienie tego wspólnie przez 3 gminy będzie o wiele tańsze niż gdyby miała to zrobić każda z gmin oddzielnie.
            Wójt powiedział, że między naszymi gminami od dawna istnieją układy partnerskie, które nie raz procentowały, ale również pewne tarcia dotyczące np. korzystania z wysypisk śmieci w Janowie czy Suchowoli. Dlatego m.in. poszliśmy na kompromis dotyczący prowadzenia monitoringu na zrekultywowanych wysypiskach w 3 gminach. Z nowości wprowadzamy w Statucie możliwość prowadzenia przez Związek kwestii bezdomnych psów, gdzie w tej chwili każda z gmin oddzielnie ponosi koszt złapania psa, zwrotu za dojazd, utrzymania i miesięcznego ryczałtu, co w sumie daje kwotę około 3000 zł za pieska. Jeśli przejmie ten obowiązek Związek Gmin, to będzie taniej, ponieważ jeden ryczałt zapłaci Związek, a nie 3 gminy oddzielnie. Porządkujemy również inne sprawy np. nie będzie prowadzenia wysypiska śmieci w Janowie, dla nas są to zmiany korzystne.
            Radny Marcin Bielawski zapytał, jak by wyglądała sprawa odbioru padliny od gospodarzy?
            Wójt odpowiedział, że podobnie jak w przypadku bezpańskich psów zaoszczędzilibyśmy przede wszystkim na comiesięcznym ryczałcie, który w chwili obecnej wynosi 500 zł i jest płacony przez 3 gminy, potem byłby jeden ryczał wspólny dla wszystkich gmin. Nie musimy wprowadzać tego zapisu do Statutu, ale mamy taką możliwość.
Zastanawiam się również nad przeznaczeniem na potrzeby biura Związku dołu w wiatraku przy przystanku PKS, ponieważ na pewno nie będzie w nim pracowała 1 osoba, jak do tej pory, ale kilka i muszą mieć przestrzeń do efektywnej pracy.
            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia zmiany Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.
 
UCHWAŁA NR XVI/106/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 23 października 2012 r.
w sprawie przyjęcia zmiany Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  
 
Ad.11/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił panów radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.
            Radny Jarosław Radulski zgłosił, że we wsi Wojtachy nie pali się kilka lamp ulicznych, dlatego prosi o wymianę żarówek przez elektryków.
            Radny Jan Bojarzyński zgłosił ten sam problem we wsi Rudka.
Radny Stanisław Szubzda powiedział, że otrzymał sygnały od rodziców i dzieci z Zespołu Szkół w Korycinie w sprawie niesmacznych obiadów w szkole. Czy można jakoś interweniować w tej sprawie?
            Wójt odpowiedział, że on słyszał dokładnie odwrotne opinie, iż obiady są lepsze niż poprzednio i lepiej jest zorganizowane ich wydawanie. Wiadome jest, że nigdy nie będzie smakowało wszystkim, w końcu każdy ma inny gust.  
            Radny Józef Gliński powiedział, że członkowie chóru EPOKA skarżą się, iż nie ma dobrego przepływu informacji pomiędzy panią dyrygent a dyrektorem GKOSiT-u.
            Wójt odpowiedział, że wydał dyspozycje dyrektorowi, ażeby zmienić panią dyrygent, ponieważ nie może być tak, że chór nie występuje na naszych sztandarowych gminnych uroczystościach, ponieważ pani dyrygent nie ma czasu.
            Radny Czesław Zawadzki odpowiedział, że z tego co on słyszał, to mimo wielu próśb ze strony chóru i dyrygentki, skierowanych do pana dyrektora o przedstawienie harmonogramu występów, do chwili obecnej taki harmonogram nie powstał i chórzyści nie wiedzą, kiedy będą potrzebni, a przygotowanie do konkretnego występu trwa przynajmniej miesiąc.
            Radny Antoni Pakuła powiedział, że szkolny autobus nie wjeżdża w ulicę w Kumiale i rodzice się skarżą.
            Wójt odpowiedział, że sprawdzimy, może taka sytuacja wynika z remontu drogi wojewódzkiej.
Więcej interpelacji panowie radni nie zgłosili.
 
Ad.12/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Panowie radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
 
Ad.13/            Wobec wyczerpania porządku dziennego XVI Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
 
Na tym protokół z obrad XVI Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.
 
 
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
 
  Przewodniczący Rady
          Józef Gliński

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2012-11-22

Data modyfikacji: 2012-11-26

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2012-11-22