PROTOKÓŁ Nr XI/2020
PROTOKÓŁ Nr XI/2020
z XI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 lutego 2020 r. (piątek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 9.00 – 12.30 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 14 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Radosław Andrysewicz
2) pan Marek Brylewicz
3) pan Jerzy Burak
4) pani Iwona Chwiećko
5) pani Ewa Jakowiec
6) pani Emilia Lengiewicz
7) pan Janusz Małyszko
8) pan Antoni Mróz
9) pan Antoni Pakuła
10) pan Grzegorz Sieńko
11) pan Zdzisław Sitko
12) pan Stanisław Szubzda
13) pan Kazimierz Urban
14) pani Julita Wasilewska
Radny nieobecny:
1) pan Leszek Jan Wróbel
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Joanna Kulesa - Nasuta – Sekretarz Gminy
4) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie
5) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
6) pani Elżbieta Karwowska – mieszkanka Korycina
Obrady XI Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkich gości obecnych na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 14 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Pani przewodnicząca poinformowała, że porządek obrad XI Sesji został Państwu radnym doręczony, zatem przystępujemy do głosowania nad przyjęciem proponowanego porządku dziennego XI Sesji Rady Gminy Korycin. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdzam, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania stwierdzam, że porządek obrad XI Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Oto treść przyjętego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego XI Sesji Rady Gminy Korycin.
3. Przyjęcie protokołu z X Sesji Rady Gminy odbytej dnia 18 grudnia 2019 roku.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
5. Podjęcie uchwały w sprawie Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny” – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
6. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Korycin na lata 2020 - 2022 – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
7. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
8. Podjęcie uchwały w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, ustalania maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez uczelnie oraz specjalności i form kształcenia nauczycieli objętych dofinansowaniem w 2020 roku – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
9. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia do zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych – uchwała Nr XI/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
11. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości niezabudowanej, położonej w obrębie wsi Ostra Góra, do zasobu Gminy Korycin – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
12. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej na terenie Gminy Korycin w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasenta i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
14. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wprowadzenia opłaty targowej oraz określenia zasad ustalania terminu płatności i wysokości jej stawek – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
15. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
16. Podjęcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2021 roku – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
17. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2020 rok – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
18. Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 – 2033 – uchwała Nr XI/ /2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w powyższej sprawie.
19. Zapoznanie się ze Sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2019 oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2020 roku.
20. Zapoznanie się ze Sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkole i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Korycin za rok 2019 (wysłano do Państwa radnych w dniu 20 stycznia 2020 roku).
21. Interpelacje i zapytania radnych.
22. Wolne wnioski i informacje.
23. Zamknięcie obrad.
Pani przewodnicząca obrad stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z X Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 18 grudnia 2019 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania imiennego nad przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca obrad stwierdziła, iż protokół z obrad X Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 18 grudnia 2019 roku został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
W okresie od ostatniej X Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 18 grudnia 2019 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 28 lutego 2020 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 23 grudnia 2019 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad X Sesji Rady tj.
1) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin,
2) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin,
3) w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych oraz w schronisku dla osób bezdomnych albo w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi,
4) w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2019 – 2021,
5) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2020 rok,
6) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2020 rok,
7) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2020 rok,
8) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2020 rok,
9) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2020 rok,
10) w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2020 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu,
11) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,
12) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033,
13) w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2020 rok,
14) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 – 2033.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające publikacji przekazane do redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane.
2. W dniu 7 stycznia 2020 r. wziąłem udział w Warszawie w spotkaniu zespołu roboczego ds. obchodów 30-lecia wyborów samorządowych.
3. W dniu 15 stycznia br. uczestniczyłem w Zgromadzeniu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.
4. W dniu 17 stycznia 2020 r. wziąłem udział w posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu w Warszawie, która rozpatruje problemy związane z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego i z polityką państwa wobec samorządu. W skład Komisji wchodzi po 12 przedstawicieli strony rządowej i samorządowej (po 2 osoby z sześciu organizacji ogólnopolskich). Reprezentanci obu stron pracują w zespołach problemowych. Ja uczestniczę w pracach Komisji z ramienia Związku Gmin Wiejskich RP, a ostatnie spotkanie dotyczyło opinii w sprawie kilku projektów rozporządzeń, a także na nasz wniosek wrócił temat utworzenia centralnego rejestru psów oraz problemu związanego ze wspólnotami gruntowymi.
5. W dniu 21 stycznia br. uczestniczyłem w trzech zebraniach wiejskich w miejscowościach: Gorszczyzna, Zakale i Zagórze. Tematyka dotyczyła sprzedaży nieruchomości położonych na terenie tych wsi.
6. W dniu 22 stycznia 2020 r. uczestniczyłem w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w drugim posiedzeniu zespołu roboczego przedstawicieli ogólnopolskich organizacji samorządowych dotyczącym ustalenia przebiegu organizowanych w tym roku obchodów 30-lecia pierwszych wolnych wyborów samorządowych. Waga tej rocznicy dla wszystkich Polaków, ze względu na fundamentalną rolę samorządu terytorialnego w procesie przemian, transformacji, reform czy budowie nowej polskiej rzeczywistości, zobowiązuje i motywuje do godnego świętowania polskiego sukcesu. Idea samorządności jest przeciwieństwem centralizacji i wymaga wyjątkowej troski, ochrony i społecznego wsparcia.
7. W dniu 23 stycznia br. wziąłem udział w Komendzie Powiatowej Policji w Sokółce w rocznej odprawie podsumowującej wyniki pracy jednostki za 2019 rok. W imieniu sokólskich samorządów podziękowałem za ofiarną służbę, pogratulowałem osiągniętych sukcesów oraz życzyłem dalszych skutecznych działań dla dobra nas wszystkich.
8. W dniu 24 stycznia 2020 r. wziąłem udział w zebraniach sprawozdawczych Ochotniczych Straży Pożarnych w Krukowszczyźnie, Ostrej Górze i Korycinie. W 2019 roku jednostki brały udział w 52 zdarzeniach, w tym w 21 wypadkach drogowych.
9. W dniu 27 stycznia br. spotkałem się z mieszkańcami wsi Kumiała, aby porozmawiać na temat m.in. sprzedaży nieruchomości położonych na terenie tej wsi.
W tym dniu wziąłem także udział w Zarządzie Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.
10. W dniu 28 stycznia 2020 r. uczestniczyłem w Warszawie w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.
11. W dniu 4 lutego br. spotkałem się, w towarzystwie moich pracowników, z Prezesem Fundacji Alpi, która jest naszym partnerem w organizacji Ogólnopolskich Dni Truskawki, a konkretnie współpracuje z nami w zakresie organizacji turnieju piłki błotnej.
12. W dniu 5 lutego br. uczestniczyłem w Warszawie w kolejnym spotkaniu zespołu roboczego zajmującego się organizacją ogólnopolskich obchodów 30-lecia istnienia samorządu w Polsce.
13. W dniu 6 lutego br. gościłem w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie dziennikarzy TVP 3 z Białegostoku, którzy z tego miejsca „na żywo” nadawali audycję „Poranek w Obiektywie”.
W tym dniu przyjechał do naszej gminy Edward Wojciechowicz z Białorusi, który jest pomysłodawcą i założycielem Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości Wiejskiej „Komarowo” świadczącego usługi prawne, księgowe czy konsultacyjne dla przedsiębiorców działających na wsi. Dzięki staraniom tego Centrum powstała również w 2017 roku w Komarowie piekarnia, która aktualnie zatrudnia 12 pracowników. Do Korycina pan Wojciechowicz przyjechał na wizytę zapoznawczą, aby porozumieć się z jednym z producentów sera korycińskiego w kwestii odbycia swoistego stażu w zakresie jego produkcji, gdyż kolejnym zamierzeniem jest budowa serowarni i produkcja ekologicznych serów, które staną się nową atrakcją turystyczną.
14. W dniu 7 lutego 2020 r., wspólnie z panią Przewodniczącą Rady Gminy, uczestniczyłem w Bohonikach w spotkaniu z Radą Powiatu i wójtami i burmistrzami Powiatu Sokólskiego.
15. W dniu 12 lutego 2020 r. wspólnie z sołtysami wsi Kumiała, Zagórze, Wysokie i Skindzierz, dokonałem analizy dostarczonych przez firmę wykonawczą materiałów, głównie w temacie zakładanych rozwiązań dla dróg gminnych i komunikacji lokalnej w projekcie pn. „Budowa drogi krajowej nr 8 na odcinku Korycin – Suchowola z obwodnicą Suchowoli o długości ok. 15,3km”. Przebieg planowanej obwodnicy na terenie Gminy Korycin ma się rozpocząć węzłem w Kumiale (2 warianty) i omija nasze wsie od strony wschodniej (ok. 4,5 km do granicy z Gminą Suchowola).
16. W dniu 13 lutego br. spotkałem się z Burmistrzem Brańska, który odwiedził naszą gminę, aby obejrzeć Park Kulturowy w Milewszczyźnie, gdyż podobną inwestycję, choć w mniejszym zakresie, planuje na terenie swojej gminy i chciał „podpatrzyć” dobre rozwiązania w tej kwestii.
W tym dniu odbyłem także kolejne spotkania z mieszkańcami wsi, tym razem Przesławki, Szumowa i Wyłud, aby zapytać o ich opinię w sprawie sprzedaży nieruchomości gminnych.
17. W dniu 20 lutego 2020 r. uczestniczyłem w 19-stym Regionalnym Konkursie Recytatorskim poezji Leonardy Szubzdy. W konkursie udział wzięło 37 recytatorów: 20 osób ze szkół podstawowych i 17 ze szkół średnich z Białegostoku, Korycina, Sokółki, Dąbrowy Białostockiej, Nowego Dworu, Supraśla czy Krasnegoboru.
18. W dniu 25 lutego br. w Korycinie odbyła się konferencja prasowa promująca zbliżające się XXV – jubileuszowe Ogólnopolskie Dni Truskawki.
Tego dnia uczestniczyłem także w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu, zaś po południu wziąłem udział w spotkaniu z pracownikami z okazji przejścia na emeryturę trzech osób pracujących w UG Korycin.
19. W dniach 26-27 lutego 2020 r. uczestniczyłem w Brukseli posiedzeniach Komisji CIVEX i ENVE działających przy Komitecie Regionów.
20. Wydałem następujące zarządzenia:
1) jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 49/2019 z dnia 31 grudnia 2019 r. w sprawie przyjęcia planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2020 rok,
b) Zarządzenie Nr 50/2019 z dnia 31 grudnia 2019 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,
c) Zarządzenie Nr 51/2019 z dnia 31 grudnia 2019 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2019 rok.
2) jako Kierownik Urzędu w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 30/2019 z dnia 31 grudnia 2019 r. ustalające politykę (zasady) rachunkowości,
b) Zarządzenie Nr 31/2019 z dnia 31 grudnia 2019 roku w sprawie kontroli zarządczej w Urzędzie Gminy Korycin.
21. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.
Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny”.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Gminny Program „Karta Dużej Rodziny” to zespół działań wspierających rodziny wielodzietne ujęty w ramy Programu, którego celem jest zwiększenie szans rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży wychowującej się w tych rodzinach, promowanie modelu i wizerunku rodziny wielodzietnej.
„Karta Dużej Rodziny” nie jest instrumentem polityki socjalnej. Jest wyrazem doceniania przez samorząd Gminy Korycin rodzin wychowujących liczne potomstwo. Korzystanie z ofert dostępności do dóbr kultury, sportu i turystyki, edukacji i opieki przedszkolnej ze względu na wysokie koszty rodziny wielodzietnej nie zawsze jest dostępne. Wsparcie to, pomimo iż jest wsparciem materialnym, nie jest kierowane tylko do rodzin o niskim statusie materialnym. Program „Karta Dużej Rodziny” obejmuje wszystkie chętne do wzięcia w nim udziału rodziny (w tym rodziny zastępcze oraz w sytuacji, gdy tylko jeden z rodziców wychowuje troje lub więcej dzieci), bez względu na kryterium dochodowe. W związku z tym, że Gmina Korycin będzie wykorzystywać Kartę ogólnopolską do potwierdzenia uprawnień na terenie Gminy Korycin w ramach wdrożonego programu lokalnego, nie będzie musiała ponosić wydatków związanych z drukiem kart.
Szacunkowy Koszt realizacji Programu wyniesie ok. 2 500 zł. Jest to kwota, która nie zostanie uiszczona przez rodziny objęte Programem za godziny ponad podstawę programową w przedszkolu.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, co jeszcze oprócz przedszkola znajdzie się w ofercie dla rodzin, może będą jakieś dotacje na korzystanie z basenu w Sokółce czy lodowiska w Białymstoku?
Odpowiedział pan Wójt, że nasza propozycja dotyczy tego, czym my – jako gmina, dysponujemy. Zamierzam się spotkać z naszymi przedsiębiorcami i zachęcić ich do wzięcia udziału w programie i wprowadzenia ulg w zakresie własnej działalności, ale jest to ich dobrowolna decyzja. Może włączą się także gminne jednostki organizacyjne np. GOKSiT, stwarzamy im taką możliwość. Zdaję sobie sprawę, że ulga w korzystaniu z przedszkola to nie jest ogrom pieniędzy, ale każdy grosz, który zostaje w rodzinie jest ważny, a my nie dysponujemy publiczną komunikacją lub innymi obiektami z biletami typu kino czy teatr, aby w tych kwestach móc udzielić rabatów rodzinom wielodzietnym.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny” została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/87/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny”
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Korycin na lata 2020 – 2022.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Uchwała została opracowana na podstawie art. 179 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1111). Przywołany przepis stanowi, że do zadań własnych gminy należy opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny. Rodzinom przeżywającym trudności w wypełnianiu swoich funkcji gmina w ramach zadań własnych ma zapewnić wsparcie poprzez organizację systemu i wyposażenia w odpowiednie narzędzia. Program zawiera działania zmierzające do tworzenia warunków dla prawidłowego funkcjonowania i wychowywania dzieci w rodzinach naturalnych oraz przywracania rodzinom zdolności do przezwyciężania ich problemów opiekuńczo-wychowawczych przy współpracy samorządu, organizacji pozarządowych i innych instytucji zajmujących się rodziną. Poprzedni Program obowiązywał w latach 2017 – 2019.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy rodzinom w naszej gminie udzielane są zapomogi finansowe, w jakiej wysokości i ile rodzin z nich korzysta?
Odpowiedziała Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie, że owszem, przyznajemy zasiłki celowe, a ich wysokość jest różna: 500, 700 a nawet 1000 zł w zależności od potrzeby i sytuacji danej rodziny. W 2019 roku przyznaliśmy zasiłki celowe na kwotę około 11 000 zł.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Korycin na lata 2020 - 2022 została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/88/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Korycin na lata 2020 - 2022
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
W związku z licznymi zmianami Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej od 2015 roku do chwili obecnej projekt Statutu został ujednolicony i uaktualniony zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/89/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie planu finansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, ustalania maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez uczelnie oraz specjalności i form kształcenia nauczycieli objętych dofinansowaniem w 2020 roku.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Zgodnie z art. 70a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 i 2245) w budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w wysokości 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli.
Z kolei stosownie do treści § 5 i 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 roku w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1653) organ prowadzący opracowuje na dany rok kalendarzowy plan dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu, dla których organem prowadzącym jest Gmina Korycin, jak również ustala corocznie w porozumieniu z dyrektorami szkoły i przedszkola maksymalna kwotę dofinansowania opłat, specjalności oraz formy kształcenia nauczycieli, na które dofinansowanie jest przyznawane. Ustalenia zawarte w uchwale mają na celu zaspokojenie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie planu finansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, ustalania maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez uczelnie oraz specjalności i form kształcenia nauczycieli objętych dofinansowaniem w 2020 roku została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/90/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, ustalania maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez uczelnie oraz specjalności i form kształcenia nauczycieli objętych dofinansowaniem w 2020 roku
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie przystąpienia do zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Podjęcie uchwały w tym temacie jest niezbędne w celu sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej polegającej na dopisaniu do wsi Rudka nr VII oraz dokonaniu korekty załącznika graficznego.
Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że zgłaszał zmianę w Studium, ale nie widzi jej na mapce.
Wójt odpowiedział, że została ona uwzględniona i naniesiona na załączniki graficzne na poprzedniej Sesji. Popieramy takie zmiany w całej rozciągłości.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/91/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi w drodze decyzji administracyjnej. Za zajęcie pasa drogowego pobiera się opłatę, o czym stanowi art. 40 ust. 3 ustawy o drogach publicznych, a wysokość tej opłaty ustala w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
W związku z ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw, z dniem 25 października 2019 roku weszły w życie zmiany niektórych postanowień ustawy o drogach publicznych, które objęły m.in. obniżenie maksymalnych stawek za zajęcie pasa drogowego w odniesieniu do obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej. Nowelizacja tzw. Megaustawa ma na celu m.in. regulację maksymalnego pułapu stawek za zajęcie 1m2pasa drogowego: w celu wykonania robót z maksymalnie 10 zł do 0,20 zł za 1 dzień oraz z maksymalnie 200 zł do 20 zł za roczną stawkę opłaty za urządzenie umieszczone w pasie drogowym. Obniżenie w/w stawek ma przyczynić się do zwiększenia skali inwestycji telekomunikacyjnych, a także do rozwoju społeczności lokalnej oraz pobudzenia gospodarczego. Jak wynika z uzasadnienia do Megaustawy, utrzymywanie zbyt wysokich stawek ma negatywny wpływ na rozwój inwestycji telekomunikacyjnych i może skutkować pogłębiającym się wykluczeniem cyfrowym. Wprawdzie Gmina Korycin stosowała stawki mieszczące się w tych widełkach, jednak konieczne jest dostosowanie nazewnictwa, które jest stosowane w znowelizowanych przepisach.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy ta uchwała oznacza, że w najbliższym czasie powstanie w naszej gminie światłowód?
Wójt odpowiedział, że obecnie trwają prace kończące etap „kładzenia” światłowodu. My, ja gmina nie jesteśmy inwestorem, ale wydaliśmy pozwolenie na tę inwestycję i stawiamy także swoje warunki, w szczególności co do lokalizacji słupów do podwieszenia światłowodu, aby nie ograniczały widoczności kierowcom czy nie przeszkadzały mieszkańcom. Dlatego niejako wymuszamy w większości umiejscowienie światłowodu pod ziemią oraz racjonalne postawienie słupów. Dzisiejsza uchwała dotyczy opłat za m.in. postawienie słupów do światłowodu.
Radny Grzegorz Sieńko zapytał, jak duża rocznie jest ta opłata?
Odpowiedział Skarbnik, że są to sprawy „groszowe”, około 1000 zł rocznie.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/92/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości niezabudowanej, położonej w obrębie wsi Ostra Góra, do zasobu Gminy Korycin.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit.a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) zastrzega do wyłącznej właściwości rady gminy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony.
Natomiast art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami stanowi, że z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z innych ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu, w tym mogą być przedmiotem sprzedaży, zmiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenie, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążone ograniczonymi prawami rzeczowymi. Nieruchomość w Ostrej Górze zamierzamy przeznaczyć na cele społeczności tego sołectwa, a konkretnie na potrzeby Ochotniczej Straży Pożarnej.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie wyrażanie zgody na nabycie nieruchomości niezabudowanej, położonej w obrębie wsi Ostra Góra, do zasobu Gminy Korycin została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/93/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie wyrażanie zgody na nabycie nieruchomości niezabudowanej, położonej w obrębie wsi Ostra Góra, do zasobu Gminy Korycin
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Przedmiotem niniejszej uchwały jest wyrażenie zgody na zbycie niezabudowanych nieruchomości położonych w miejscowościach: Gorszczyzna, Zakale, Kumiała, Przesławka, Szumowo i Wyłudy.
Obrót nieruchomościami stanowiącymi własność gminy regulowany jest przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2204 z późn. zm.). Jak wynika z art. 11 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz § 3 uchwały Nr XX/129/2013 Rady Gminy Korycin z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony (Dz.Urz.Woj.Podl. poz. 1772) sprzedaż nieruchomości wymaga udzielenia zgody przez Radę Gminy Korycin w formie uchwały. Zgodnie zaś z art. 37 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami nieruchomości stanowiące własność gminy zbywane są w drodze przetargu, z wyjątkiem przypadków o których mowa w § 4 w/w uchwały.
Przedmiotowe działki mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich łączną powierzchnię, położenie i przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, dlatego zostały przeznaczone do zbycia w drodze przetargu nieograniczonego. W wyniku realizacji uchwały Gmina Korycin uzyska dochód w postaci ceny sprzedaży ustalonej na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego. Dochodem gminy będzie również należność z tytułu podatku od nieruchomości lub rolnego. Racjonalnym jest bowiem zbycie nieruchomości, które nie są wykorzystywane przez gminę do zadań własnych, celem pozyskania środków finansowych na inwestycje realizowane lub mające być realizowane przez Gminę Korycin.
Radna Julita Wasilewska zapytała, na jakiej podstawie będą wyceniane te działki?
Wójt odpowiedział, że zrobi to biegły rzeczoznawca i jego cena będzie ceną wyjściową. Jak zawsze najpierw spotkałem się z mieszkańcami wsi, którzy wyrazili zgodę na sprzedaż tych działek, ale czy znajdą się chętni do ich kupienia to się okaże. W tej chwili sami sobie musimy naliczyć i zapłacić wirtualny podatek od tych gruntów, co namacalnie skutkuje obniżeniem subwencji wyrównawczej, która naliczana jest od dochodu na mieszkańca, a ten przez wirtualne pieniądze jest o wiele większy, zaś subwencja o wiele mniejsza.
Radny Jerzy Burak zapytał, czy jeśli działki nie sprzedadzą się w I przetargu, to w II ich cena będzie niższa?
Wójt odpowiedział, że różnie z tym bywa – może być obniżka, ale może być też zwyżka, zależy od stanu działki i okoliczności.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin została podjęta większością głosów.
UCHWAŁA NR XI/94/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej na terenie Gminy Korycin w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasenta i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Zmiana uchwały jest niezbędna ze względu na zmiany kadrowe w Urzędzie Gminy. Osoba będąca do tej pory inkasentem przeszła na emeryturę i musimy w tej kwestii dokonać zmian.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej na terenie Gminy Korycin w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasenta i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/95/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej na terenie Gminy Korycin w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasenta i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Pani przewodnicząca zarządziła 5 minut przerwy.
Wznowiono obrady.
Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy dokona zmian w uchwale w sprawie wprowadzenia opłaty targowej oraz określenia zasad ustalania, terminu płatności i wysokości jej stawek.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Podobnie jak w poprzednim punkcie porządku obrad zmieniamy tę uchwałę ze względu na zmiany kadrowe w Urzędzie Gminy.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, ile wynosi opłata targowa, kogo dotyczy i jaki to jest rocznie wpływ do budżetu gminy?
Skarbnik odpowiedział, że stawki zostały uchwalone przez Radę Gminy i w tej chwili nie pamiętam dokładnie, ale jest to około 10 zł od stoiska sprzedającego towar na Rynku w Korycinie. Rocznie daje to kwotę około 5 000 zł.
Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że handlujący zajmują miejsca parkingowe naprzeciwko banku.
Skarbnik odpowiedział, że przecież osoba handlująca musi gdzieś zaparkować swój samochód.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie wprowadzenia opłaty targowej oraz określenia zasad ustalania, terminu płatności i wysokości jej stawek została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/96/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie wprowadzenia opłaty targowej oraz określenia zasad ustalania, terminu płatności i wysokości jej stawek
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy udzieli pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Pismem z dnia 15 stycznia 2020 roku Starosta Sokólski zwrócił się z prośba o ujęcie w budżecie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin przez Bogusze, Janów w kwocie 2 530,80 zł. Kwota ta została wyliczona na podstawie planowanego rozkładu jazdy w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 roku. Wydatek wynika z przepisów ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych użyteczności publicznej, w której warunkiem uzyskania dopłaty z w/w Funduszu jest sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10%.
W interesie mieszkańców Gminy Korycin leży utrzymanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie powiatu sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin przez Bogusze, Janów; zatem Gmina Korycin zobowiązuje się do udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu. Przepis art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DZ.U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) pozwala na udzielenie pomocy finansowej innym jednostkom samorządu terytorialnego.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR XI/97/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.16/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2021 roku.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Na podstawie art. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.) Rada Gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. W terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy rada podejmuje uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na jego wyodrębnienie. Fundusz sołecki to środki zagwarantowane w budżecie gminy dla sołectwa na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
W Gminie Korycin, w której funkcjonują 32 sołectwa, wyrażenie zgody na utworzenie funduszu sołeckiego wiąże się z rozdrobnieniem środków. Mając na uwadze możliwości ekonomiczne gminy i jej dochody, zabezpieczenie środków w ramach funduszu sołeckiego na 2021 rok byłoby szkodliwym dla dalszego rozwoju gminy. Za celowe uważa się wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, tym samym mimo nie wyodrębnienia funduszu sołeckiego na 2021 rok będą ponoszone wydatki na rzecz poszczególnych sołectw poprzez realizację kolejnych inwestycji i przedsięwzięć. Doświadczenie innych gmin z realizacji funduszu sołeckiego pokazuje ogromne rozdrobnienie wykonywanych zadań, co powoduje mało wymierne efekty rzeczowe.
W związku z tym, że gmina poprzez realizację różnorodnych inwestycji w poszczególnych sołectwach m.in. poprzez budowę czy remont dróg i chodników, placów zabaw, świetlic wiejskich itp. zapewnia mieszkańcom sołectw poprawę warunków życiowych w większym zakresie, niż byłoby to możliwe w przypadku wyodrębnienia środków na fundusz sołecki.
Radna Iwona Chwiećko zapytała, jak duża jest ogólna kwota funduszu sołeckiego ze wszystkich wsi?
Skarbnik odpowiedział, że około 200 000 zł.
Radna Julita Wasilewska zapytała, co się dzieję z pieniędzmi z funduszu, jeśli wieś ich w danym roku nie wykorzysta?
Skarbnik odpowiedział, że żądzą się takimi samymi prawami, jak cały budżet. Niewykorzystane pozostają w budżecie i są wykorzystywane na cele określone uchwałą budżetową. Kwoty z poszczególnych lat nie sumują się.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych było przeciw. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2021 roku została podjęta większością głosów.
UCHWAŁA NR XI/98/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.17/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Korycin na 2020 rok.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy szczegółowo przedstawił radnym wprowadzane zmiany, które polegają m.in. na uaktualnieniu kwot dochodów i wydatków zapewniających zgodność z załącznikami do uchwały.
Wprowadzeniu do uchwały zapisów dotyczących planowanego deficytu budżetu Gminy Korycin, powstałego po zmianach w planie dochodów, a wynikającego z faktu zmniejszenia planu dochodów o kwotę 1 800 000 zł. Kwota ta stanowi wartość refundacji wydatków planowaną pierwotnie do otrzymania w 2019 roku, jednakże rozpoczęcie po raz drugi postępowania dotyczącego zakupu samochodów strażackich i planowana ich dostawa na sierpień 2020 roku, a także przeprojektowanie budynku remizy i planowane po raz trzeci ogłoszenie postępowania dotyczące wyboru wykonawcy skutkuje faktem, iż rozliczenie projektu w tej części oraz otrzymanie zwrotu wydatków jeszcze w 2020 roku staje się nierealne. W związku z tym konieczna staje się zmiana konstrukcji budżetu w tym zakresie polegająca na zmniejszeniu planowanych dochodów z tego tytułu, a także zmiana wyniku budżetu z planowanej nadwyżki w wysokości 443 696 zł na deficyt w wysokości 1 356 304 zł. Zmiana ta implikuje wprowadzenie wielkości dotyczącej przychodów budżetu w kwocie 1 800 000 zł oraz określenie sposobu pokrycia planowanego deficytu budżetu, który zostanie pokryty kredytem na tzw. prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i zostanie spłacony z dochodów budżetu roku 2021 w momencie otrzymania refundacji z instytucji wdrażającej projekt. Zmiany te pociągają ze sobą także zmiany § 7 uchwały dotyczącego określenia limitów zobowiązań – w proponowanej uchwale ustala się nowe tytuły i kwoty limitów dotyczących sfinansowania planowanego deficytu w wysokości 1 356 304 zł oraz limitu dotyczącego spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów w kwocie 443 696 zł.
Zmiany w planie dochodów polegają na:
1) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 10 000 zł, co związane jest z mniejszymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych gminy,
2) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 75 000 zł, jest to związane z planowanymi do osiągnięcia dochodami z tytułu reklamy podczas imprez organizowanych przez gminę,
3) w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 110 000 zł, co związane jest z mniejszymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu podatku od nieruchomości, podatku leśnego, podatku od środków transportowych oraz podatku od spadków i darowizn,
4) w dziale 754 – Bezpieczeństwo i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 1 800 000 zł; kwota ta stanowi wartość refundacji wydatków planowaną pierwotnie do otrzymania w 2019 roku jednakże rozpoczęcie po raz drugi postępowania dotyczącego zakupu samochodów strażackich i planowana ich dostawa na sierpień 2020 roku, a także przeprojektowanie budynku remizy i planowane po raz trzeci ogłoszenie postępowania dotyczące wyboru wykonawcy skutkuje faktem, iż rozliczenie projektu w tej części oraz otrzymanie zwrotu wydatków jeszcze w 2020 roku staje się nierealne,
5) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 40 000 zł; związane jest to z planowaną rezygnacją z zatrudnienia pracowników skierowanych do pracy przez Urząd Pracy, których częściowa refundacja wynagrodzeń stanowiła dochód budżetu gminy; w dziale tym dokonuje się także zwiększenia planu dochodów o kwotę 730 000 zł – wartość ta to planowana do otrzymania refundacja wydatków dotycząca zrealizowanego w 2019 roku projektu polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznych oraz instalacji wytwarzających energię cieplną.
Zmiany w planie wydatków polegają na:
1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 9 000 zł z przeznaczeniem na wydatki tytułem opłat wnoszonych do Wód Polskich związanych z działalnością oczyszczalni ścieków oraz wodociągów,
2) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 42 530,80 zł; powyższe planuje się przeznaczyć na pomoc finansową dla Powiatu Sokólskiego związaną z częściową partycypacją gminy w kosztach utrzymania połączeń autobusowych na trasie Korycin – Sokółka w 2020 roku w kwocie 2 530,80 zł oraz zwiększeniu planu wydatków w zakresie wydatków na wynagrodzenia bezosobowe oraz zakup usług pozostałych w ogólnej kwocie 40 000 zł,
3) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 130 000 zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia bezosobowe związane z wydatkami dotyczącymi zmiany studium zagospodarowania przestrzennego części Gminy Korycin – 75 000 zł; zakup materiałów i wyposażenia oraz energii w kwocie 30 000 zł, a także zakup działki w Ostrej Górze z przeznaczeniem dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej w Ostrej Górze w kwocie 25 000 zł,
4) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 2 879 zł z przeznaczeniem na działalność Urzędu Stanu Cywilnego i dotyczy zakupu usług remontowych, szkoleń pracowników oraz wydatków na odpis dotyczący Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych; zwiększenia planu wydatków o kwotę 92 500 zł, które dotyczy wydatków związanych z działalnością Urzędu Gminy Korycin i dotyczy zwiększenia wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników oraz składek od nich naliczanych, wynagrodzeń bezosobowych, różnych opłat i składek, szkoleń oraz odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, a także zwiększenia planu wydatków o kwotę 196 090,20 zł i przeznaczenia jej na wydatki związane z organizacją imprez promocyjnych na terenie gminy,
5) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 100 000 zł, dotyczy to konieczności przeprowadzenia prac związanych z przebudową wjazdu do remizy w Ostrej Górze w związku z planowanym zakupem nowego samochodu dla OSP Ostra Góra (90 000 zł) oraz wydatków związanych z przeprojektowaniem budynku remizy strażackiej w Korycinie,
6) w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 5 000 zł, powyższe planuje się przeznaczyć na zakup usług związanych z pobytem dzieci zamieszkałych na terenie Gminy Korycin, a uczęszczających do przedszkoli prowadzonych przez inne gminy,
7) w dziale 851 – Ochrona zdrowia dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 27 000 zł, które planuje się przeznaczyć na wynagrodzenia bezosobowe oraz zakup usług pozostałych, wydatkowanych w ramach gminnego programu przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii,
8) w dziale 900 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 80 000 zł, które planuje się przeznaczyć na zakup usług pozostałych, różne opłaty i składki, zakup materiałów i wyposażenia oraz dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 40 000 zł dotyczących wynagrodzeń w związku z rezygnacją z zatrudnienia pracowników skierowanych do pracy przez Urząd Pracy.
Dokonuje się zmian w załączniku „Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2020 roku, które polegają na wprowadzeniu do załącznika nowego zadania o nazwie „Przebudowa remizy w Ostrej Górze” i przeznaczeniu na ten cel limitu w wysokości 90 000 zł oraz zwiększeniu limitu na realizowany projekt „strażacki”, związany z przeprojektowaniem budynku remizy strażackiej w Korycinie w kwocie 10 000 zł.
Budżet po zmianach wynosi:
1) dochody w wysokości 15 099 043,00 zł, z tego:
- bieżące – 14 779 043,00 zł,
- majątkowe – 320 000,00 zł,
2) wydatki w wysokości 16 455 347,00 zł, z tego:
- bieżące – 14 210 347,00 zł,
- majątkowe – 2 245 000,00 zł,
3) deficyt w wysokości 1 356 304,00 zł.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała o zwiększenie kwoty na promocję gminy.
Skarbnik odpowiedział, że w tej chwili mamy na promocję założone 10 000 zł, a przecież wszyscy dobrze wiemy, że tak to nie wygląda. W tym paragrafie mieści się m.in. organizacja Ogólnopolskich Dni Truskawki, stąd tak duże zwiększenie finansowe, choć oczywiście to nie musi być tak duży wydatek, zawsze pozyskujemy sponsorów na to wydarzenie.
Radna Lengiewicz zapytała, jak duża liczba dzieci uczęszcza do przedszkoli w innych gminach?
Skarbnik odpowiedział, że czwórka: dwoje w Janowie i dwoje w Białymstoku.
Radny Janusz Małyszko zapytał o wydatki na rozbudowę remizy strażackiej w Ostrej Górze, czy wcześniej nie można było ich przewidzieć?
Skarbnik odpowiedział, że wcześniej nie myśleliśmy nawet o kupnie do tej remizy nowego samochodu, co teraz robimy. Musimy zwiększyć wysokość drzwi do 3,5 metra, żeby mógł się zmieścić samochód, ale możliwe, że kwota będzie mniejsza.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała o koszt wynajęcia firmy do pielęgnacji zieleni zamiast pracowników gospodarczych?
Wójt odpowiedział, że w tym momencie nie mamy jeszcze dokładnego szacunku kosztów, ale utrzymanie czystości i zieleni w gminie, szczególnie na terenie inwestycji wymaga dokładnego przemyślenia i przeliczenia. Płaca minimalna poszła mocno w górę i dlatego bardzie opłacalne staje się zatrudnienie firmy zewnętrznej.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2020 rok została podjęta większością głosów.
UCHWAŁA NR XI/99/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2020 rok
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.18/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 – 2033.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Skarbnik przypomniał państwu radnym, że Wieloletnie Prognoza Finansowa musi być spójna z budżetem gminy i jeśli dokonujemy zmian budżetowych, to dokonujemy także zmian w WPF. Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin w zakresie roku 2020 polegają na wprowadzeniu do załącznika nr 1 do uchwały danych dotyczących zmiany konstrukcji budżetu wprowadzających pozycję planowany deficyt budżetu Gminy Korycin. Deficyt ten powstał w wyniku zmian w planie dochodów i dotyczył zmniejszenia planu dochodów o kwotę 1 800 000 zł. Kwota ta stanowi wartość refundacji wydatków planowaną pierwotnie do otrzymania w 2019 roku, jednakże rozpoczęcie po raz drugi postępowania dotyczącego zakupu samochodów strażackich i planowana ich dostawa na sierpień 2020 roku, a także przeprojektowanie budynku remizy i planowane po raz trzeci ogłoszenie postępowania dotyczące wyboru wykonawcy skutkuje faktem, iż rozliczenie projektu w tej części oraz otrzymanie zwrotu wydatków jeszcze w 2020 roku staje się nierealne. W związku z tym konieczna staje się zmiana konstrukcji budżetu w tym zakresie polegająca na zmniejszeniu planowanych dochodów z tego tytułu, a także zmiana wyniku budżetu z planowanej nadwyżki w wysokości 443 696 zł na deficyt w wysokości 1 356 304 zł. Zmiana ta implikuje wprowadzenie wielkości dotyczącej przychodów budżetu w kwocie 1 800 000 zł oraz określenie sposobu pokrycia planowanego deficytu budżetu, który zostanie pokryty kredytem na tzw. prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i zostanie spłacony z dochodów budżetu roku 2021 w momencie otrzymania refundacji z instytucji wdrażającej projekt. Zobowiązanie to podlega wyłączeniu ze wskaźnika, o którym mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych nie powodując naruszenia wskaźnika w całym okresie obowiązywania prognozy. Inne zmiany zaprezentowanie w prognozie wynikają z wypełniania danych za 2019 rok w zakresie faktycznego wykonania oraz danych za 2020 i 2021 rok w związku z koniecznością zapewnienia zgodności wielkości występujących w prognozie w zakresie wielkości występujących w zmienianej uchwale budżetowej.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 - 2033 została podjęta większością głosów.
UCHWAŁA NR XI/100/2020 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 lutego 2020 r.
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020-2033
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.19/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze Sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2019 oraz przedstawieniem potrzeb związanych z realizacją zadań w 2020 roku.
Powyższe Sprawozdanie państwo radni otrzymali i mieli czas na dokładne jego przeanalizowanie. Jeśli mają państwo jakieś pytania, to ustosunkuje się do nich obecna na sali obrad pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie.
Dyskusji ani pytań w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy zapoznała się ze Sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2019 oraz z przedstawieniem potrzeb związanych z realizacją zadań w 2020 roku i nie wniosła uwag ani zastrzeżeń.
Ad.20/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze Sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego za rok 2019.
Powyższe sprawozdanie państwo radni otrzymali pod koniec stycznia br. i mieli dużo czasu, aby dokonać jego analizy.
Dyskusji w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy zapoznała się ze Sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego za rok 2019 i nie wniosła uwag.
Ad.21/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy nasza gmina składała wniosek o włączenie do Szlaku Wilczego na Green Velo, bo jest taka możliwość.
Wójt odpowiedział, że rozmawiał wcześniej na ten temat ze Starostą Sokólskim i popieram ten pomysł szczególnie, że można go poszerzyć o szlak rowerowy do Parku Kulturowego w Milewszczyźnie, ale jaka będzie skuteczność działań w tym kierunku to się okaże.
Radna Julita Wasilewska zapytała, czy jest jakiś projekt na budowę studni głębinowych?
Wójt odpowiedział, że coś słychać w tym temacie z Wód Polskich, ale nie ma żadnych konkretów.
Radna Emilia Lengiewicz poprosiła po raz drugi o przestawienie kontenerów PCK w inne miejsce oraz o udrożnienie czy oczyszczenie studzienki kanalizacyjnej przy ulicy Grodzieńskiej 7, gdyż w trakcie opadów deszczu powstaje w tym miejscu ogromna kałuża.
Wójt odpowiedział, że zorientuje się, jak wygląda sytuacja w tym temacie.
Radny Antoni Pakuła prosił o zwrócenie uwagi dla służb PKS o wywieszenie na przystankach rozkładów jazdy, bo ich brakuje oraz po raz kolejny poprosił o naprawienie usterek w solarach, bo ten problem wciąż nie jest załatwiony.
Radny Zdzisław Sitko dodał, że teraz masowo jest wymieniany glikol w instalacjach solarnych, ale ta ekipa żadnych usterek nie usuwa.
Radny Antoni Pakuła powiedział, że są plany nowej drogi szybkiego ruchu i nie ma w nich obwodnicy Kumiały. Dalej przez moją wieś będą jechały tiry, a już tyle ludzi zginęło na tej drodze.
Wójt odpowiedział, że mieliśmy spotkanie w tym temacie z sołtysami zainteresowanych wsi. Dobrze, że jest zaprojektowana obwodnica Suchowoli, to zmniejszy ciężki ruch przez nasze miejscowości, czekamy na to od wielu lat. Większych kontrowersji co do przebiegu obwodnicy nie ma. Nie ma za to rozstrzygnięcia co do przebiegu Via Carpatii przez Korycin, Janów. Są przygotowane 4 warianty, teraz doszedł piąty, ale nie ma jeszcze decyzji środowiskowej. Dopiero po wyborze wariantu z przebiegiem Via Carpatii zaczną być kontynuowane prace nad drogą Korycin – Przewalanka. Teraz nie można nic zrobić w aspekcie tzw. obwodnicy Kumiały.
Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, żeby zmienić oznakowanie na skrzyżowaniu drogi Milowskiej do Zakala.
Wójt powiedział, że chodzi pani zapewne o zmianę organizacji ruchu na tym odcinku drogi. Pismo w tej sprawie zostało wysłane do Powiatu, ale nie mamy jeszcze odpowiedzi.
Radny Zdzisław Sitko zapytał, gdzie teraz należy zgłaszać usterki solarów?
Wójt odpowiedział, że do końca marca br. możecie zgłaszać je wciąż do Urzędu Gminy, ale jak ktoś już podpisał protokół pogwarancyjny, że wszystko jest ok. to my niewiele możemy zrobić.
Radny Janusz Małyszko powiedział, że nowe instalacje solarne już są awaryjne, a zgłoszenia z usterkami są odsyłane bezpośrednio do serwisanta. Może należałoby taką informację umieścić na stronie internetowej urzędu.
Proszę także o wysłanie wniosku do Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie wycięcia zakrzaczeń na drodze powiatowej Krukowszczyzna – Białystoczek, ponieważ są duże i „rysują” samochody.
Zapytał także, czy istnieje jakaś możliwość zatrudnienia jeszcze jednego lekarza w naszej przychodni, ponieważ teraz trzeba czasem umawiać się z nimi na dwa dni przed wizytą.
Radny Marek Brylewicz powiedział, że na ulicy Słowiańskiej przy Trivento nie pali się światło, a zatrzymują się samochody nie z naszej gminy, pasażerowie urządzają popijawy, śmiecą, a światła brak.
Radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań.
Ad.22/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Pani Elżbieta Karwowska – mieszkanka Korycina poprosiła o zabranie głosu i stwierdziła, że jak obserwuje, wszyscy radni są zawsze „za”, przyklaskują Wójtowi i akceptują wszystko. Teraz mamy sezon grzewczy, idę na spacer przez Korycin np. o godzinie 18.00 i nie ma czym oddychać, taki jest smród z kominów. Pali się w piecach byle czym np. sklep „Jaskółka”. Kto im wydał pozwolenie na palenie śmieciami? W Białymstoku jest smogowóz, strażnicy miejscy sprawdzają czym się pali i wypisują mandaty, a u nas nic się nie robi.
Kolejnym tematem są śmieci i ich cena. Ja jako mieszkanka mam płacić składki, ale nikt nie pyta mnie o zdanie. Dziś Związek Gmin „Kumiałka-Biebrza” nie ma racji bytu. Jego utrzymanie kosztuje nas ok. 180 000 zł rocznie, a Gmina Korycin ma tylko ok. 3 000 mieszkańców. Gmina Suchowola „wyszła” z tego Związku i ma o wiele niższe stawki za wywóz śmieci, a my mamy najwyższe stawki w województwie.
To samo dotyczy podatku od nieruchomości, znowu u nas są najwyższe stawki. W Jasionówce lub w Białymstoku są mniejsze, a przecież w Korycinie mieszkają biedni rolnicy, więc czemu płacimy największe stawki? To radni powinni ustalać wysokość podatków, a u nas ustala Wójt. Co pan robi dla swoich mieszkańców, bo np. organizacja Ogólnopolskich Dni Truskawki to zabawa dla przyjezdnych, a nie dla nas , a Park w Milewszczyźnie to absurdalny pomysł.
Radny Janusz Małyszko odpowiedział, że jeśli Wójt sugeruje nam coś dobrego w moim rozumieniu, to dlaczego mam głosować na nie, tylko dla zasady? Materiały na sesję dostajemy dużo wcześniej, każdy projekt uchwały ma uzasadnienie. Mamy mnóstwo czasu, aby się z nimi zapoznać i przedyskutować między sobą. Są także dostępne w Internecie dla każdego zainteresowanego. My rozmawiamy ze swoimi mieszkańcami i widzimy wiele rzeczy, a obradując nie przyklaskujemy Wójtowi, tylko głosujemy na zasadach zdrowego rozsądku.
Pani Karwowska powiedziała, że ja do tej pory nawet nie wiedziałam, kto jest moim radnym. Powinien spotykać się z nami i rozmawiać.
Radna Iwona Chwiećko odpowiedziała, że jak mogła pani nie wiedzieć, kto jest radnym. Są przecież okręgi wyborcze, z których startują w wyborach konkretne osoby. To jak pani głosowała? Ja mam bardzo częsty kontakt z mieszkańcami, dzwonią do mnie w wielu różnych sprawach, a ja przekazuję ich postulaty pracownikom Urzędu Gminy.
Radny Stanisław Szubzda dodał, że pani nas obraża mówiąc, że nic nie robimy.
Pani Karwowska odpowiedziała, że wszyscy się boją otworzyć buzie, a ja się nie boję. Stawiam konkretne pytania i oczekuję konkretnych odpowiedzi, szczególnie w sprawie kwot np. na Dni Truskawki.
Skarbnik odpowiedział, że pytanie zadane przez radnych było ogólne – o cały koszt organizacji tego święta i taka była moja odpowiedź.
Pani Karwowska powiedziała, że ja pytam konkretnie i na ręce pani przewodniczącej przekazuję pismo w tej sprawie. I oczekuję precyzyjnych odpowiedzi.
Wójt Gminy powiedział, że uważam, iż nas pani wszystkich obraziła, zarówno radnych jak i mnie. Mieszkańcy mają i zawsze mieli indywidualne spojrzenie, a my dokonujemy według nas najwłaściwszych i najlepszych wyborów. Mamy niewielki budżet, a każdy grosz w nim pomnażamy kilkukrotnie. Wciąż składamy nowe projekty, z których pani także skorzystała, mówię tu np. o instalacjach solarnych. To prawda, że były wcześniej sygnalizowane problemy z opałem w piecach, ale ja wielkiego problemu nie zauważyłem. Jeśli faktycznie jest tak źle, to w przyszłości zastanowimy się, jak to rozwiązać. Decyzje w naszych sprawach podejmujemy wszyscy – Rada, Komisje Rady, zebrania wiejskie, wysyłamy sms do naszych mieszkańców, są ogłoszenia w kościele w ważnych sprawach, a ja nic nie mogę poradzić na to, że na organizowane przez mnie zebrania z mieszkańcami przychodzi kilka osób. Tu nie ma dyktatury i nie ma się czego bać. Kilka dni temu przyszła pani do mnie na rozmowę i co – bała się pani? Wszyscy mamy prawo popełniać błędy, nikt nie jest idealny, ale to co zrobiliśmy przez ostatnie 30 lat to mistrzostwo świata. Dlaczego pani przyjechała właśnie do Korycina i tu kupiła dom, skoro jest tak źle? My robimy wszystko by służyć naszym mieszkańcom. Podatki są duże, ale my te pieniądze pomnażamy i inwestujemy w infrastrukturę. Rosną koszty utrzymania, a niewielkie gminy mają coraz mniejsze możliwości na zrobienie czegokolwiek.
Pani Karwowska powiedział, że ludzie nie przychodzą na zebrania bo uważają, że i tak ich głos się nie liczy i nic nie zmienią.
Dalszej dyskusji nie było i kolejnych wniosków nie zgłoszono.
Ad.23/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XI Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
Iwona Chwiećko
Metryka strony