PROTOKÓŁ Nr XII/2012
z XII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 1 marca 2012 r. (czwartek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 – 13.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
12) pan Czesław Zawadzki
3) pan Stanisław Krutul
Obrady XII Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał panów radnych, pana Wójta oraz zaproszonych gości i pracowników Urzędu Gminy. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 12 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Poinformował, że proponowany porządek obrad XII Sesji Rady Gminy Korycin został panom radnym doręczony, jednak na wniosek pana Wójta proponuję wykreślenie z proponowanego porządku obrad pkt 5 dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie udzielenia dotacji Podlaskiemu Oddziałowi Straży Granicznej. Będzie to normalny wydatek, a nie dotacja. Skarbnik konsultował to z Regionalną Izbą Obrachunkową w Białymstoku i stąd propozycja zdjęcia z porządku obrad w/w punktu. W uchwale dotyczącej zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok wydatek ten w kwocie 1000 zł będzie ujęty w innym paragrafie.
Pozostałe punkty porządku obrad otrzymają numerację pomniejszoną o jedną cyfrę.
Za przyjęciem proponowanego, zmienionego porządku obrad głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany, zmieniony porządek obrad XII Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.
Oto treść przyjętego porządku obrad:
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokoły z X i XI Sesji Rady Gminy odbytych w dniach 22 i 29 grudnia 2011 r. Przypomniał, że były one wyłożone do wglądu panów radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczone w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z ich treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Wobec nie wniesienia do protokołów uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołów z X i XI Sesji Rady Gminy.
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady:
W okresie od ostatniej XI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 29 grudnia 2011 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 1 marca br. realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 30 grudnia 2011 r., w ramach nadzoru Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz Skarbnikowi Gminy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XI Sesji Rady tj.
- w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2011-2020,
- w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2011 rok.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin została przekazana do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i została już opublikowana dnia 16 stycznia 2012 r. pod pozycją 199.
2. W dniu 31 grudnia 2011 r. wspólnie z panami radnymi uczestniczyłem w otwarciu przebudowanego Rynku w Korycinie, połączonym z zabawą sylwestrową.
3. W dniu 3 stycznia 2012 r. podpisaliśmy 2 akty notarialne u notariusza w Sokółce na sprzedaż 2-ch lokali mieszkalnych w Domu Nauczyciela w Zabrodziu tj. z panią Suszko i z panią Chwiećko wspólnie z panem Zalewskim.
4. Zawarłem umowę najmu lokalu mieszkalnego z pracownikiem Urzędu Gminy panem Stanisławem Chmielem w budynku Gminnego Ośrodka Zdrowia w Korycinie na okres 1-go roku (dotychczas wynajmował on mieszkanie w Domu Nauczyciela w Zabrodziu).
5. W dniu 5 stycznia 2012 r. uczestniczyłem w roboczym spotkaniu dotyczącym budowy zbiornika małej retencji Szumowo – Olszynka, zaś w dniu 12 stycznia br. w spotkaniu w Zespole Szkół w Korycinie w sprawie wyjaśnienia kwestii związanych z organizacją dożywiania uczniów tej placówki.
6. W dniu 12 stycznia 2012 r. ogłosiłem przetarg nieograniczony ustny na sprzedaż 3 działek budowlanych położonych w Korycinie przy ulicy Słowiańskiej (w pobliżu zalewu).
Przetarg odbył się 17 lutego br., gdzie sprzedano 1 działkę budowlaną za mostem o pow. ogólnej 0,1488ha za cenę 39 400,00 zł + VAT dla pana Macieja Dębowskiego z Białegostoku
7. W dniu 16 stycznia br. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji ds. Obszarów Wiejskich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie, zaś w dniu 19 stycznia br. w spotkaniu z mieszkańcami kolonii Borek (Mielniki) w sprawie budowy wodociągu do ich posesji i zlecenia opracowania dokumentacji na tę inwestycję. Będziemy składali wniosek o dofinansowanie tego zadania ze środków Unii Europejskiej do Podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego.
8. W dniu 20 stycznia 2012 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Dialogu Społecznego przy Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku, zaś w dniach 23-24 stycznia br. brałem udział w Zgromadzeniu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białowieży.
9. W dniu 27 stycznia 2012 r. odbyło się uroczyste wręczenie dyplomów absolwentom studiów podyplomowych zorganizowanych przez Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, gdzie 40 pracowników samorządowych ukończyło kierunek Prawo Administracyjne i 20 osób kierunek Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, w tym 1 pracownica naszego Urzędu.
10. W dniu W dniu 6 lutego 2012 r. zawarliśmy 2 akty notarialne, w tym: na sprzedaż działki nad zalewem dla pana Michała Matyskiela oraz na sprzedaż lokalu mieszkalnego w Domu Nauczyciela w Zabrodziu dla państwa Stachelek – prawo pierwokupu za kwotę 71 160,00 zł.
11. W dniach 7-8 lutego 2012 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komitetu Regionów w Brukseli oraz w dniach 9-10 lutego br. w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej w Poznaniu.
12. W dniu 14 lutego 2012 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie oraz w dniu 17 lutego br. w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
13. W okresie od dnia 1 do 29 lutego 2012 r. Urząd Gminy Korycin przyjął łącznie około 200 wniosków dotyczących zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 2012 rok i w związku z powyższym przygotowywane są decyzje dotyczące ustalenia w/w rocznego limitu i jego zwrotu w terminie do dnia 30 kwietnia 2012 roku.
14. W miesiącach styczeń – luty 2012 r. pracownicy Urzędu Gminy sporządzali sprawozdania dotyczące działalności gminy z zakresu różnych dziedzin, zgodnie z ustawą o statystyce publicznej. Ponadto w miesiącach grudzień 2011 r. i styczeń – luty 2012 r. przygotowywano decyzje administracyjne w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego na 2012 rok dla osób fizycznych i osób prawnych.
15. W dniu 21 lutego 2012 r. odbył się w Gminnym Ośrodku Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie XI Wojewódzki Konkurs Recytatorski poezji Leonardy Szubzdy, gdzie ufundowałem kilka nagród książkowych osobom wyróżnionym.
16. W dniu 23 lutego 2012 r. podpisałem umowę z Wojewodą w sprawie wysokości i trybu przekazywania w 2012 roku środków Funduszu Pracy z przeznaczeniem dla gmin na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników oraz ich rozliczania.
17. W dniu 24 lutego br. podpisałem nową umowę z Pocztą Polską Spółką Akcyjną z siedzibą w Warszawie na okres 2-ch lat tj. od dnia 29 lutego 2012 r. do dnia 28 lutego 2014 r. w zakresie świadczenia usług pocztowych – odbioru i przyjmowania przesyłek listowych i innych.
Ponadto podpisałem umowę z Powiatowym Urzędem Pracy w Sokółce na utworzenie 3 miejsc pracy społecznie użytecznych w 2012 roku na okres 6 miesięcy.
18. W dniu 27 lutego 2012 r. odbyłem spotkanie z projektantami i pracownikami Urzędu Gminy w sprawie aplikacji o środki w ramach RPO na wniosek pt. „Wschodnioeuropejskie centrum produktu regionalnego i lokalnego etap I”.
19. W dniu 28 lutego br. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie.
20. Wydałem dwa zarządzenia, jako organ wykonawczy, w następujących sprawach:
a) Zarządzenie Nr 49/2012 z dnia 31 stycznia 2012 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok,
b) Zarządzenie Nr 50/2012 z dnia 31 stycznia 2012 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami Gminie Korycin na 2012 rok.
21. Inne, w tym inwestycyjne:
- zlecono opracowanie projektu na budowę sieci wodociągowej w kolonii Mielniki z przyłączami do 3-ch gospodarstw,
- zlecono projekt rozbudowy stodoły w Milewszczyźnie oraz naprawy muru kamiennego,
- wykonano operat i instrukcję do wydania przez Starostwo Powiatowe w Sokółce pozwolenia wodno prawnego na korzystanie z wód i eksploatację zbiornika w Korycinie,
- zlecono opracowanie dokumentacji na budowę oświetlenia ulicznego w Gorszczyźnie oraz oświetlenia terenu i iluminację grodziska w Milewszczyźnie,
- zlecono wykonanie nowych tablic z nazwami ulic w miejscowości Korycin, w tym dla nowej ulicy Zygmunta III Wazy.
Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, dlatego proszę Skarbnika o uzasadnienie potrzeby jego podjęcia.
Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej zostały dokonane w następujący sposób:
1) dodano kolumnę „wykonanie 2011” obrazującą wartości osiągnięte w ubiegłym roku budżetowym,
2) zaktualizowano planowane dochody, wydatki, przychody i rozchody budżetu w 2012 roku,
3) dokonano aktualizacji wartości rozchodów budżetu w latach 2013 – 2020,
4) zapewniono zachowanie równowagi budżetowej w latach 2013 – 2020,
5) zapewniono wewnętrzną zgodność dokumentu,
6) zapewniono zgodność prognozy z propozycjami zmian w uchwale budżetowej Gminy Korycin na 2012 rok.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020.
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona kolejnych zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, zatem proszę Skarbnika o omówienie powyższych zmian.
Skarbnik powiedział, że zmiany w planie dochodów dotyczą:
1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 8 000 zł wynikającą ze zmiany klasyfikacji budżetowej dochodów z tytułu planowanych do otrzymania darowizn oraz dochodów uzyskiwanych przez gminę od kół łowieckich,
2) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 500 zł z tytułu zwiększonych dochodów gminy za korzystanie z pasów drogowych dróg gminnych,
3) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 1 500 972 zł i zwiększenia planu dochodów o kwotę 747 606 zł, zmiany te polegają na:
a) przesunięciu kwoty 66 000 zł z rozdziału 70004 – Różne jednostki obsługi gospodarki mieszkaniowej do rozdziału 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami,
b) zmniejszeniu planu dochodów o kwotę 20 000 zł w związku ze zmianą klasyfikacji budżetowej dochodów z tytułu wpływów z różnych dochodów,
c) zmniejszeniu planu dochodów z tytułu sprzedaży majątku o kwotę 1 414 972 zł w związku ze zmianą klasyfikacji budżetowej,
d) zwiększeniu planu dochodów z tytułu sprzedaży nieruchomości (działki przy zbiorniku w Korycinie oraz inne nieruchomości) w kwocie 670 606 zł,
4) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 12 500 zł, zmiana ta spowodowana jest przeniesieniem planowanych do osiągnięcia dochodów do innych działów klasyfikacji budżetowej
5) w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem dokonuje się przesunięcia planu dochodów o kwotę 150 000 zł z rozdziału 75615 do rozdziału 75618, zmiana ta dotyczy przesunięcia planowanych do osiągnięcia dochodów z tytułu opłaty eksploatacyjnej. W dziale tym dokonuje się także zwiększenia planu dochodów o kwotę 200 000 zł, wzrost ten związany jest ze zwiększonymi dochodami budżetu z tytułu podatku od nieruchomości za mienie stanowiące własność gminy, dla których podatnikiem jest Urząd Gminy Korycin,
6) w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 4 000 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano zrealizowanymi dochodami budżetu z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych gminy,
7) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 9 000 zł w związku z otrzymaniem drugiej części dotacji celowej przeznaczonej na demontaż i utylizację wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Korycin.
Zmiany w planie wydatków dotyczą:
1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo zwiększa się plan wydatków o kwotę 82 970 zł, zwiększenie to dotyczy wprowadzenia nowego zadania inwestycyjnego polegającego na budowie sieci wodociągowej w obrębie wsi Mielniki – kwota 37 510 zł oraz zwiększenia planu wydatków na zakup dokumentacji kosztorysowo – technicznej związanej z budową zbiornika retencyjnego na rzece Kumiałce o kwotę 45 460 zł,
2) w dziale 600 – Transport i łączność zwiększa się plan wydatków o kwotę 1 106 zł z przeznaczeniem na opłaty za zajęcia pasów drogowych pod gminną infrastrukturę,
3) w dziale 630 – Turystyka zwiększa się plan wydatków o kwotę 20 985 zł, powodem zmiany jest przygotowywanie nowego projektu inwestycyjnego o nazwie: „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego – etap I”. Powyższe środki przeznaczone zostaną na zakup odpowiednich opracowań i koncepcji,
4) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o ogólną kwotę 127 161 zł z powodu rezygnacji gminy z realizacji projektu pn. „Wschodnioeuropejski Klaster Produktu Regionalnego” oraz dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 201 000 zł w związku z większymi niż pierwotnie zakładano wydatkami na podatek od nieruchomości za mienie będące własnością gminy (200 000 zł) oraz wydatkami gminy związanymi z egzekucją należności pieniężnych (1 000 zł),
5) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 1 000 zł, związane jest to z planem udzielania dotacji celowej dla Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej,
6) w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia i zmniejszenia planu wydatków poprzez przesunięcie wydatków pomiędzy poszczególnymi paragrafami o kwotę 26 000 zł oraz dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 1 100 zł. Powyższe dotyczy wydatków ponoszonych przez gminę na opłaty za uczęszczanie dzieci z terenu Gminy Korycin do przedszkoli w Białymstoku,
7) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska zwiększa się plan wydatków o kwotę 20 000 zł, dotyczy to utworzenia limitu wydatkowego na zakup ładowacza czołowego do ciągnika gminnego.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi Nr 3 – Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2012 r. Zmiany polegają na:
1) wprowadzeniu nowego zadania inwestycyjnego pn. „Budowa sieci wodociągowej w obrębie wsi Mielniki” i utworzeniu na ten cel limitu w wysokości 37 510 zł,
2) zwiększeniu limitu na zadanie inwestycyjne pn. „System małej retencji na rzece Kumiałce”,
3) wprowadzeniu nowego zadania inwestycyjnego pn. „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego – etap I” i utworzeniu na ten cel limitu w wysokości 20 985 zł,
4) wprowadzeniu nowego zadania inwestycyjnego pn. „Zakup ładowacza czołowego” i utworzeniu na ten cel limitu w wysokości 20 000 zł.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi Nr 4 – Przychody i rozchody budżetu w 2012 roku. Zmiany w załączniku polegają na:
1) wprowadzeniu do planu przychodów nowej wielkości – wolne środki w kwocie 673 324 zł powstałej po zamknięciu roku budżetowego 2011, po wstępnej analizie wykonania budżetu okazuje się, iż Gmina Korycin dysponuje wolnymi środkami w kwocie 673 324,95 zł, które należy rozdysponować. Kwotę tę proponuje się przeznaczyć na spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów,
2) zmianie planu rozchodów, plan rozchodów zmniejsza się o kwotę 71 042 zł. Zmniejszenie planowanych do spłat rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych spowodowane jest mniejszym niż pierwotnie planowano zadłużeniem gminy. Zakładany do zaciągnięcia kredyt długoterminowy w wysokości 2 639 390 zł został wykorzystany w kwocie 2 000 000 zł, co w konsekwencji przełożyło się na mniejsze raty kredytu do spłaty zarówno w roku 2012 jak i w latach późniejszych.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi Nr 5 – Wykaz planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Korycin. Zmiany polegają na:
1) usunięciu z załącznika pozycji dotyczącej dotacji przewidzianej do udzielenia dla Gminy Białystok w związku z uczęszczaniem dzieci z terenu Gminy Korycin do przedszkoli w Białymstoku, zmiana ta spowodowana jest inną kwalifikacją ponoszonego wydatku. Zgodnie z interpretacjami środki gmin przekazywane na ten cel nie stanowią dotacji, a więc nie powinny znajdować się w tym załączniku,
2) wprowadzeniu kwoty dotacji przewidzianej do udzielenia Podlaskiemu Oddziałowi Straży Granicznej w kwocie 1 000 zł.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi Nr 6 – Plan dochodów i wydatków dla wyodrębnionego rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych. Zmiany w załączniku tym polegają na wprowadzeniu do planu nowych źródeł dochodów i wydatków.
Budżet po zmianach wynosi:
1) dochody – 13 092 583 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 10 146 371 zł,
- majątkowe w wysokości 2 946 212 zł,
2) wydatki – 13 049 242 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 9 504 421 zł,
- majątkowe w wysokości 3 544 821 zł.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok.
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy, wzorem lat poprzednich, zajmie stanowisko w sprawie nie wyodrębniania funduszu sołeckiego w 2013 roku w budżecie Gminy Korycin.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość zapoznać się z jego treścią.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. Nr 52, poz. 420 z późn. zm.) … „Rada Gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki, zwany dalej „funduszem”, do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu w roku budżetowym”.
Przewodniczący Rady dodał również, że zasada nie podejmowania w naszej gminie uchwały o przekazaniu pieniędzy poszczególnym sołectwom funkcjonuje od początku, a to ze względu na bardzo duże wydatki inwestycyjne.
Radny Jarosław Radulski powiedział, że za tak niewielkie sumy, rzędu 5-6 tysięcy złotych na sołectwo, niewiele można zrobić, natomiast papierów i procedur, aby je wykorzystać jest bardzo dużo.
Wójt przypomniał, że fundusz sołecki został wprowadzony 3 lata temu ażeby zaktywizować społeczności wiejskie. Realizacja nie jest jednak prosta: najpierw sołectwo musi zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Gminy o pieniądze na wykonanie konkretnego celu, który musi być zbieżny z polityką gminy, a potem rozliczenie projektu to naprawdę poważna i czasochłonna sprawa. Gdybyśmy mieli wydać te pieniądze to byłoby to poważne uszczuplenie budżetu gminy w wysokości 265 000 zł na wszystkie sołectwa, ale na poszczególne wsie kwoty są tak małe, że ciężko wymyślić, co za nie można zrobić. W sytuacji naszej gminy, a nawet województwa, gdzie rozdrobnienie wsi jest tak duże fundusz nie ma racji bytu, ale np. na opolszczyźnie jest inaczej, ponieważ tam wsie liczą nawet po kilka tysięcy mieszkańców.
Radny Stanisław Szubzda powiedział, że cała procedura jest zbyt skomplikowana, wieś pieniędzy „na rękę” i tak nie dostanie, a całe zamieszanie jest większe niż tych kilka tysięcy jest warte.
Radny Marcin Bielawski dodał, że „dla chcącego nic trudnego” i można próbować sięgnąć po te pieniądze, ale na przykładzie swojej wsi czy też wsi sąsiednich widzę, że nie znaleźliby się chętni, którzy by się darmowej pracy na rzecz społeczności podjęli.
Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013 roku.
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie powierzenia Urzędowi Gminy Korycin wykonywania obsługi finansowo – księgowej Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie.
Jest to wykonanie zalecenia pokontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, która w 2011 roku przeprowadziła kompleksową kontrolę finansową Gminy Korycin za 2010 rok. W Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy Korycin jest zawarty zapis mówiący, że Urząd Gminy prowadzi obsługę finansowo – księgową Przedszkola w Korycinie.
Zdaniem RIO – cytuję: …”W odniesieniu do prowadzenia obsługi przedszkola należy wskazać, że wykonywanie obsługi przez Urząd jest prawnie dopuszczalne, jednakże fakt ten winien mieć umocowanie w odpowiedniej uchwale Rady Gminy, stosownie do art. 5 ust. 9 w związku z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)”. Zatem musimy dopełnić obowiązku wynikającego z w/w przepisów i podjąć stosowną uchwałę Rady w tym zakresie.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość dokładnego zapoznania się z nim.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie powierzenia Urzędowi Gminy Korycin wykonywania obsługi finansowo – księgowej Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie.
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Pan przewodniczący obrad zarządził 10 minut przerwy.
Wznowiono obrady.
Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie nową uchwałę określającą zasady ustalania i poboru oraz terminu płatności i wysokości stawek opłaty targowej.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.
Dotychczasowa uchwała została podjęta przez Radę Gminy 21 kwietnia 2008 r. i nie była zmieniana. W stosunku do obowiązujących stawek opłaty targowej w każdej pozycji proponujemy zwyżkę o 1 złoty. W 2011 roku z tego tytułu wpłynęła do budżetu gminy kwota 749 zł, zaś inkaso za jej pobór wyniosło 20% od zainkasowanej kwoty tj. 149,80 zł. W projekcie uchwały proponujemy stawkę inkaso w wysokości 30% za pobór opłaty targowej, a także określamy okresy rozliczenia się z pobranej opłaty targowej przez inkasenta (tego zapisu nie było w poprzedniej uchwale i na to podczas kontroli zwróciła uwagę Regionalna Izba Obrachunkowa).
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały Głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad ustalania i poboru oraz terminu płatności i wysokości stawek opłaty targowej.
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi nowe wzory formularzy informacji i deklaracji podatkowych tj. w sprawie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z nimi.
Zmieniamy formularze, ponieważ były uwagi ze strony organu nadzorującego tj. Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do części formularzy przyjętych uchwałą Nr X/61/2011 z dnia 22 grudnia 2011 r. Musimy je poprawić we własnym zakresie i dostosować do obowiązujących przepisów prawa. Wobec tego proponujemy nową treść wszystkich wzorów, aby były czytelne.
O dokładniejsze wyjaśnienie proponowanych zmian proszę panią Sekretarz Gminy.
Sekretarz powiedziała, że uwagi RIO dotyczyły:
- zawarliśmy pouczenie o odpowiedzialności karnej na podstawie odpowiedniego artykułu Kodeksu karnego, a ma być tylko oświadczenie składającego deklarację,
- w informacji i deklaracji był zawarty w nagłówku zapis: „na rok …”, teraz usuwamy go, ponieważ powyższe formularze nie są składane co roku, a tylko w wypadku zmiany w obowiązku podatkowym,
- stosowaliśmy sformułowanie „użytki zielone”, musi zostać użyte sformułowanie „łąki i pastwiska”,
- w naszych deklaracjach była rubryka „grunty zadrzewione i zakrzaczone”, a prawidłowo rubryka ta powinna obejmować „grunty zadrzewione i zakrzewione”,
- w formularzach dotyczących podatku leśnego powierzchnia była ujęta w ha i m2, a powinna być tylko w ha,
- kwoty podatku w naszym przypadku były przedstawiane z dokładnością do 4 miejsc po przecinku, teraz końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy mają być pominięte, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący obrad poinformował, że Rada Gminy zajmie stanowisko w sprawie wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej położonej w Korycinie, przy ulicy Grodzieńskiej 24, od strony Firmy „EDMASZ” Edward Nowacki Spółka Jawna Wysokie Mazowieckie.
W/w nieruchomość graniczy z gminną nieruchomością (nasze garaże nabyte od Spółdzielni „Prodmech”). Kupując powyższą działkę wyprostujemy granice i dostosujemy nieruchomość do potrzeb gminy.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwalę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej położonej w Korycinie przy ulicy Grodzieńskiej 24.
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy na okres 15 lat nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy.
Chodzi tu o nieruchomość położoną we wsi Popiołówka, wydzierżawioną przez Gminę Korycin Firmie Polska Telefonia Cyfrowa z przeznaczeniem na świadczenie usług telekomunikacyjnych. W/w nieruchomość Gmina Korycin wydzierżawiła 12 maja 1997 r. na okres 15 lat, który upłynie 15 maja 2012 roku.
Proszę Wójta o uzupełnienie mojej wypowiedzi.
Wójt powiedział, że firma proponowała nam czynsz w wysokości 4 500 zł netto kwartalnie, ale wynegocjowaliśmy korzystniejszy, bo w wysokości 5 100 zł netto, co daje nam ponad 20 000 zł czynszu rocznie plus 8 330 zł podatku od nieruchomości. Chcieli również kupić od nas powyższą nieruchomość za 20 000 zł, ale jak sami widzicie byłoby to dla nas niekorzystne, ponieważ z podatku i czynszu mamy prawie 30 000 zł rocznie.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy na okres 15 lat nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy.
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali nowy Statut Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie.
Dotychczasowy Statut Ośrodka uchwalony został przez Radę Gminy uchwałą Nr XXIV/124/01 z dnia 29 marca 2001 r. i wszedł w życie 25 czerwca 2001 roku.
Znowelizowana ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) obliguje nas do jego znowelizowania, co niniejszym czynimy. Zgodnie z art. 13 ust. 2 cytowanej ustawy Statut powinien zawierać:
Projekt uchwały panowie radni otrzymali wcześniej.
O bardziej szczegółowe informacje w tym zakresie proszę pana Pawła Żuka – Dyrektora GOKSiT w Korycinie.
Dyrektor Żuk powiedział, że zmiany są spowodowane wejściem w życie nowej ustawy oraz rozszerzeniem zakresu działalności GOKSiT m.in. o pracę z osobami niepełnosprawnymi, wynajem pomieszczeń oraz opiekę nad nowymi budynkami tj. Izbą Regionalną w wiatraku oraz świetlicami wiejskimi w Bombli i Krukowszczyźnie.
Radny Marcin Bielawski zaproponował kilka zmian lingwistycznych z zapisach statutowych, nie zmieniałyby one sensu poszczególnych zapisów, tylko porządkowałyby ich formę.
Panowie radni jednogłośnie poparli proponowane zmiany w zapisach Statutu GOKSiT Korycin.
Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie.
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Korycin za 2011 rok.
W/w sprawozdanie panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z jego treścią, zostało przesłane w dniu 31 stycznia 2012 roku.
Obowiązek przedstawienia powyższego sprawozdania nakłada art. 30a ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
Zatem w/w sprawozdanie zostało przedłożone panom radnym.
W powyższym temacie głos zabrał pan Wójt, który powiedział, że obecnie trwa debata na temat zarobków nauczycieli, którzy co roku mają podwyżki – i to duże, pomimo kryzysu i cięć w państwie. Jako przedstawiciele samorządu postulujemy za likwidacją Karty Nauczyciela, która daje im zupełnie bzdurne przywileje. W porównaniu np. do moich urzędników, którzy są bardzo obłożeni pracą, to nauczyciele zarabiają naprawdę dużo i gdyby była taka możliwość, to wszyscy moi pracownicy przenieśliby się do pracy w szkole. Musimy mówić, ile faktycznie zarabiają nauczyciele, ponieważ do statystyk np. nie wlicza się 10% dodatku wiejskiego, a to przecież nie jedyny ich przywilej. Absurdalny jest sam awans zawodowy, ponieważ nauczyciel stara się tylko do osiągnięcia ostatniego pułapu awansu, a potem już go ma aż do emerytury i może pracować nawet gorzej niż nauczyciel stażysta. Zgadzam się, że nauczyciele powinni dobrze zarabiać, ale na innych warunkach np. pensum nauczyciela wynosi 18 godzin tygodniowo, każdego innego pracownika – 40 godzin. Odpis socjalny pedagogów jest 3 razy większy niż pozostałych pracowników, urlop płatny to wakacje, ferie, przerwy świąteczne – pozostali 26 dni urlopu na cały rok. Do tego dochodzi jeszcze tzw. urlop dla poratowania zdrowia, gdzie zwykły lekarz rodzinny wystawia stosowne zaświadczenie i nauczyciel idzie na roczny płatny urlop, a samorząd nie tylko musi płacić dla niego, ale również ponosić koszty zastępstwa. U nas nie jest to jakiś ogromny problem, ale już w miastach, gdzie likwiduje się szkoły, nauczyciele przechodzą na urlopy zdrowotne masowo. W takim przypadku powinni oni podlegać ocenie lekarza orzecznika ZUS, a nie lekarza rodzinnego. Kolejny absurd to średnia płaca, którą nauczyciel musi zarobić, bo jak nie to i tak musimy mu dopłacić dosłownie za nic, a zwolnić nauczyciele praktycznie nie można, nawet jak źle uczy, to dyrektor jest bezradny.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy zapoznała się ze sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Korycin za 2011 rok.
Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan Wójt poinformował państwa radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin.
Ad.16/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.
Radny Krzysztof Szewczul zwrócił się do Pana Wójta o skierowanie wniosku do Generalnej Dyrekcji Dróg w następujących sprawach:
1) podczas przebudowy drogi krajowej nr 8 w miejscowości Skindzierz został zasypany utwardzony plac z trelinki przed sklepem spożywczym, należałoby wydobyć zasypaną trelinkę i ułożyć ją na nowo,
2) Urząd Gminy Korycin zezwolił na wywiezienie urobku na teren należący do Gminy Korycin, do chwili obecnej teren nie został uprzątnięty i wyrównany, prosimy więc o wywiązanie się z zawartych ustaleń.
Radny Józef Gliński prosił o zamontowanie lampy ulicznej na wysokości świetlicy wiejskiej w Bombli, ponieważ jest to obiekt nowo wybudowany i należy uważać, aby nie doszło do jakiejś dewastacji lub kradzieży.
Radny Antoni Pakuła wnioskował o naprawienie drogi gminnej w Kumiale, ponieważ jest wiosna i roztopy, a przy tej drodze mieszka obłożnie chory człowiek i nawet karetka w razie potrzeby do niego nie dojedzie. Trzeba dodać również, że podatek z naszej wsi płacony do budżetu Gminy jest duży.
Kolejny wniosek dotyczył załatania dziury na ulicy Grodzieńskiej w Korycinie, gdzie już kilka razy omal nie doszło do wypadku oraz o naprostowanie odwróconego znaku „Uwaga dzieci”, który stoi przy szkole od strony Mielnik.
Na koniec sprawa przystanku PKS. Po pierwsze ludzie proszą, aby nawet po zakończeniu zimy poczekalnia w wiatraku była otwarta dla podróżnych, po drugie chciałbym wrócić do sprawy przystanku na żądanie w centrum Korycina przy Rynku oraz przy szkole, aby nauczycielki nie musiały tak daleko chodzić na autobus. We wszystkich sąsiednich gminach takich przystanków jest kilka w jednej miejscowości, a na pewno w centrum.
Wójt odpowiedział, że przyjrzymy się skrzyżowaniu ulicy Grodzieńskiej z ulicą Szkolną, załatamy dziurę w jezdni i przeanalizujemy możliwość dodatkowego oznakowania poziomego i pionowego.
W sprawie przystanku zdania nie zmieniłem. Przed przebudową drogi krajowej przystanek znajdował się w podobnej odległości jak obecnie i nikomu to nie przeszkadzało, a teraz jest zarówno wygodniej, jak i bezpieczniej, ponieważ prowadzą do niego przejścia podziemne. Nie przewiduję w najbliższym czasie zmiany jego lokalizacji.
Radny Stanisław Szubzda powiedział, że we wsi Laskowszczyzna wciąż są ogromne problemy z dostępem do Internetu, albo nie ma go wcale, albo jest bardzo wolny. W dzisiejszych czasach stanowi to duży problem.
Wójt odpowiedział, że obecnie trwa przygotowanie do budowy na ścianie wschodniej sieci głównej do szerokopasmowego Internetu i my, jako Gmina również wskazaliśmy naszą lokalizację. Jak na pewno pamiętacie, byliśmy ujęcie wspólnie z kilkoma gminami z Powiatu Sokólskiego w projekcie dotyczącym Internetu szerokopasmowego, ale działania utknęły, gdyż Komisja Europejska zakwestionowała to jako pomoc publiczną, więc wniosek stracił rację bytu. Trzeba przyznać, że firmy prywatne, jak np. „Technet” z Janowa, coraz bardziej rozszerzają swoją działalność i to w ich interesie jest dbanie o zaspokajanie naszych potrzeb. W efekcie naszej Gminie jest coraz mniej miejsc, gdzie nie ma Internetu. Posiadam również informację, że w trakcie remontu drogi wojewódzkiej Janów – Korycin zostanie zrobiona specjalna kanalizacja do położenia kabla światłowodowego.
Więcej interpelacji panowie radni nie zgłosili.
Ad.17/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił państwa radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
Ad.18/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XII Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Na tym protokół z obrad XII Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.
Ewa Michnowicz
Metryka strony