PROTOKÓŁ Nr XIII/2012

PROTOKÓŁ Nr XIII/2012
z XIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 7 maja 2012 r. (poniedziałek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 – 14.00 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
 
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 14 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
 
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
       1)   pan Adam Bielawski
       2)   pan Marcin Bielawski
       3)    pan Jan Bojarzyński
       4)   pan Marek Brylewicz
       5)   pan Józef Gliński
       6)   pan Maciej Gliński
       7)   pan Stanisław Krutul
       8)   pan Antoni Pakuła
       9)   pan Czesław Radulski
      10)  pan Jarosław Radulski
      11)  pan Krzysztof Szewczul
      12)  pan Stanisław Szubzda
      13)  pan Kazimierz Urban
      14)  pan Czesław Zawadzki
 
Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:
      1)  pan Kazimierz Buzun
 
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
3) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
4) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie
5) pan Marek Pyłko – Kierownik Posterunku Policji w Janowie
6) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
 
       Obrady XIII Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
       Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał panów radnych, pana Wójta oraz zaproszonych gości i pracowników Urzędu Gminy. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 14 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
       Poinformował, że proponowany porządek obrad XIII Sesji Rady Gminy Korycin został panom radnym doręczony.
Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad XIII Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.
Oto treść przyjętego porządku obrad:
1.      Otwarcie obrad.
2.      Przyjęcie porządku dziennego XIII Sesji Rady Gminy Korycin.
3.      Przyjęcie protokołu z XII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 1 marca 2012 roku.
4.      Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
5.      Zapoznanie się ze sprawozdaniem z działalności Posterunku Policji w Janowie oraz informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie Gmin Janów i Korycin za rok 2011.
6.      Dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020 – podjęcie uchwały Nr XIII/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 r. w powyższej sprawie.
7.      Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok – podjęcie uchwały Nr XIII/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 r. w powyższej sprawie.
8.      Uchwalenie Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Korycin na lata 2012 – 2015 – z perspektywą na lata 2016 – 2019 – podjęcie uchwały Nr XIII/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 r. w powyższej sprawie.
9.      Przyjęcie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Korycin w 2012 roku – podjęcie uchwały Nr XIII/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 r. w powyższej sprawie.
10.  Upoważnienie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie do prowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnych z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym – podjęcie uchwały Nr XIII/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 r. w powyższej sprawie.
11.  Uchwalenie nowego Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie – podjęcie uchwały Nr XIII/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 r. w powyższej sprawie.
12.  Określenie trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej – podjęcie uchwały Nr XIII/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 r. w powyższej sprawie.
13.  Określenie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Korycin – podjęcie uchwały Nr XIII/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 r. w powyższej sprawie.
14.  Określenie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Korycin – podjęcie uchwały Nr XIII/  /2012 Rady Gminy Korycin z dnia 7 maja 2012 r. w powyższej sprawie.
15.  Zapoznanie się ze sprawozdaniem z realizacji Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2011 rok.
16.  Zapoznanie się ze sprawozdaniem z działalności Komisji działających przy Radzie Gminy Korycin za 2011 rok, w tym:
- Komisji Rewizyjnej,
- Komisji Gospodarki i Budżetu.
17.  Zapoznanie się z oceną zasobów pomocy społecznej Gminy Korycin za 2011 rok.
18.  Odpowiedzi na wnioski pisemne zgłoszone przez panów radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy. 
19.  Interpelacje i zapytania radnych. 
20.  Wolne wnioski i informacje.
21.  Zamknięcie obrad.
 
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XII Sesji Rady Gminy odbytej dnia 1 marca 2012 r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu panów radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XII Sesji Rady Gminy.
 
Ad.4/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady:
W okresie od ostatniej XII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 1 marca 2012 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 7 maja br. realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 6 marca 2012 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XII Sesji Rady tj.
- w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2011-2020,
- w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok,
- w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2013 roku,
- w sprawie powierzenia Urzędowi Gminy Korycin wykonywania obsługi finansowo – księgowej Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,
- w sprawie określenia zasad ustalania i poboru oraz terminu płatności i wysokości stawek opłaty targowej,
- w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,
- w sprawie wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej położonej w Korycinie przy ulicy Grodzieńskiej 24,
- w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy na okres 15 lat nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy,
- w sprawie nadania Statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym zostały przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane dnia 12 marca 2012 r. pod pozycją 871, 872 i 879 oraz dnia 27 marca 2012 r. pod poz. 1016.
2. W dniu 2 marca 2012 r. złożyliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach działania 32.1 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” …. PROW na lata 2007 – 2013, tytuł operacji: „Budowa sieci wodociągowej w obrębie wsi Mielniki”. 
            3. W dniu 6 marca 2012 r. podpisaliśmy akt notarialny z Państwem Dąbrowskich na sprzedaż przez Gminę Korycin nieruchomości zabudowanej, położonej przy ulicy Rynek 12 w Korycinie (sklep spożywczo-przemysłowy) – stary budynek UG Korycin.
            4. W dniach 12 i 13 marca br. spotkałem się z panem Zenonem Zabagło (projektant) i panem Wiesławem Minkiewicz (inspektor nadzoru) w sprawie omówienia kwestii związanych ze składaniem wniosku pn. „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego – etap I” o jego dofinansowanie ze środków UE w Podlaskim Urzędzie Marszałkowskim (kwestie techniczne).
            5. W dniu 14 marca 2012 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego działającej przy Wojewodzie Podlaskim.
            6. W dniu 16 marca 2012 r. odbyło się rozliczenie przez sołtysów I raty łącznego zobowiązania pieniężnego na 2012 rok, gdzie państwo sołtysi wpłacili na konto UG Korycin kwotę 197 tys. zł.
ja zaś w tym dniu uczestniczyłem w posiedzeniu Zespołu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich przy Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie.
            7. W dniach 26-29 marca br. brałem udział w wyjeździe studyjnym do Niemiec.
            8. W dniu 20 marca 2012 r. przekazaliśmy plac budowy gminnego składowiska odpadów dla Związku Komunalnego „Biebrza” w związku z przeprowadzeniem jego rekultywacji.
            9. W dniu 28 marca 2012 r. wpłynęło do tutejszego Urzędu oficjalne pismo, iż nasz wniosek pn. „Razem lepiej. Transgraniczny projekt rozwoju turystycznego” nie uzyskał wymaganej liczby punktów i nie został zakwalifikowany do dofinansowania.
            10. W terminie od dnia 29 marca br. do dnia 9 maja br. można składać wnioski do Podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego w związku z ogłoszonym konkursem o dofinansowanie w ramach Osi Priorytetowej III. Rozwój turystyki i kultury. Rozwój atrakcyjności turystycznej regionu. Projekty infrastrukturalne. Zatem my taki wniosek mamy przygotowany pn. „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego – I etap” i we wskazanym terminie do 9 maja go złożymy. Stąd wynikła dzisiejsza Sesja, aby dokonać odpowiednich zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok w związku ze złożeniem w/w wniosku o dofinansowanie ze środków UE w ramach RPO Województwa Podlaskiego na lata 2007 – 2013.
            11. W dniu 2 kwietnia br. ogłosiłem II przetarg nieograniczony na sprzedaż:
1) lokalu mieszkalnego Nr 4 w budynku Domu Nauczyciela w Zabrodziu, o pow. użytkowej 71,04m2 wraz z udziałem w prawie własności do gruntu działki Nr 68/2 o pow. 1249m2, zapisany w księdze wieczystej Nr BI1S/0008818/7, cena wywoławcza – 80 000 zł, vadium – 8 000 zł,
2) działki zabudowanej budynkiem po byłym młynie do rozbiórki, oznaczonej Nr 185, o pow. 0,0900ha wraz z drogą dojazdową, oznaczonej Nr 186, o pow. 0,1000ha, położonej w obrębie wsi Wyłudy, zapisanej w księdze wieczystej Nr BI1S/0043545/9, cena wywoławcza – 6 000zł.
Przetarg odbędzie się 10 maja 2012 roku o godz. 10.00 w sali konferencyjnej UG Korycin.
            12. Pismem z dnia 3 kwietnia br. Wojewoda Podlaski poinformował o przyznaniu dotacji celowej o wysokości 39 310 zł z przeznaczeniem na pomoc materialną dla uczniów o charakterze socjalnym (stypendia szkolne). Aktualnie przygotowywane są decyzje przyznające pomoc dla naszych uczniów.
            13. W dniu 5 kwietnia 2012 r. odbyłem spotkanie z zespołem pracowników i innych fachowych osób, którzy przygotowują wniosek pn. „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego – I etap” celem uzgodnienia szczegółów i poprawne przygotowanie wszystkich dokumentów z tym związanych. 
            14. W dniu 21 marca br. podpisałem umowę z Powiatowym Urzędem Pracy w Sokółce na utworzenie w Gminie Korycin 6 miejsc pracy w ramach robót publicznych zakresu ochrony środowiska, zatrudnienie ich na okres od dnia 26 marca do 25 września 2012 roku. Ponadto wcześniej, w dniu 6 lutego br., zawarliśmy porozumienie z Powiatowym Urzędem Pracy w Sokółce na zorganizowanie prac społecznie użytecznych na okres od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 30 września 2012 r. dla 3 osób z terenu Gminy Korycin. Zatem łącznie pracuje u nas 9 osób skierowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce (plus 1 osoba z roku poprzedniego, razem 10 osób).
            15. W dniu 12 kwietnia 2012 r. podpisałem aneks do umowy najmu lokalu z Pocztą Polską, gdzie nowy czynsz miesięczny od 1 maja 2012 roku wynosi 530,70 zł + VAT.
            16. W dniach 12-13 kwietnia br. uczestniczyłem w posiedzeniu ZGWRP w Poznaniu.
            17. W dniu 17 kwietnia br. pan Przewodniczący Rady Gminy Korycin wraz z grupą kolegów radnych i pracowników UG Korycin w moim imieniu odebrali w Warszawie dyplom za zajęcie 2 miejsca w rankingu Samorządowy Menedżer Regionu 2011 w województwie podlaskim, przyznany mojej osobie i całemu samorządowi Gminy Korycin.
            18. W dniach 25-26 kwietnia 2012 r. uczestniczyłem w wyjazdowym posiedzeniu Komitetu Regionów w Brukseli.
            19. Wydałem zarządzenia, jako organ wykonawczy i jako kierownik jednostki w następujących sprawach:
1) jako organ wykonawczy:
a) Zarządzenie Nr 53/2012 z dnia 5 marca 2012 r. w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli w 2012 roku,
b) Zarządzenie Nr 54/2012 z dnia 5 marca 2012 r. w sprawie przeprowadzenia kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Korycin,
c) ogłoszenie z dnia 15 marca 2012 r. dotyczące zestawienia danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego za 2011 rok, położonych na obszarze Gminy Korycin,
d) Zarządzenie Nr 55/2012 z dnia 20 marca 2012 r. w sprawie powołania Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie w osobie pana Pawła Żuk na okres od dnia 1 kwietnia 2012 roku do dnia 31 marca 2015 roku,
e) Zarządzenie Nr 56/2012 z dnia 20 marca 2012 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2011 rok,
f) Zarządzenie Nr 57/2012 z dnia 20 marca 2012 r. w sprawie przyjęcia informacji o stanie mienia Gminy Korycin za rok 2011,
które przekazałem Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku i panom radnym do zapoznania się. Mamy już pozytywną opinię składu orzekającego RIO z dnia 11 kwietnia 2012 r., gdzie stwierdza się, iż opiniuje się pozytywnie przedłożone przez Wójta Gminy Korycin sprawozdanie z wykonania budżetu za 2011 rok,
g) Zarządzenie Nr 58/2012 z dnia 31 marca 2012 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok,
h) Zarządzenie Nr 59/2012 z dnia 31 marca 2012 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2012 rok,
i) Zarządzenie Nr 60/2012 z dnia 20 kwietnia 2012 r. w sprawie utworzenia formacji obrony cywilnej w Gminie Korycin,
2) jako kierownik jednostki:
a) Zarządzenie Nr 2/2012 z dnia 27 marca 2012 r. zmieniające politykę (zasady) rachunkowości.
            20. Przygotowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej XIII Sesji Rady Gminy Korycin. 
            21. Inne, w tym inwestycyjne:
1) podpisałem umowę z Firmą UTAL z Poznania na wykonanie nowego oznakowania ulic i innych miejsc, a także tablic na świetlice wiejskie w Gminie Korycin oraz na budynki mieszkalne na ulicę Zygmunta III Wazy,
2) wykonano dokumentację projektowo – kosztorysową na budowę oświetlenia ulicznego w Gorszczyźnie, oświetlenia terenu w Milewszczyźnie przy stodole i grodzisku, a także dokumentację projektowo – kosztorysową na rozbudowę stodoły oraz remont muru kamiennego w zespole folwarcznym w Milewszczyźnie – dokumentacja wymagana do dołączenia do wniosku pn. „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego – I etap”,
3) 26 kwietnia 2012 r. przekazałem plac budowy drogi wojewódzkiej nr 671 dla Firmy PEUiM z Białegostoku,
4) zakupiliśmy dla potrzeb UG Korycin kosę spalinową za kwotę 2 229 złotych. 
Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
 
Korzystając z tego, iż jest przy głosie pan Wójt poprosił panów radnych o wstępne wyrażenie zgody na przygotowanie zakupu ziemi od Państwa Zarachowicz w Milewszczyźnie, aby powiększyć teren pod planowaną budowę grodziska w tej miejscowości. Pytam o to teraz, ponieważ Państwo Zarachowicz muszą najpierw przeprowadzić podział działek, co zrobią na koszt własny, my natomiast zapłacimy dla nich cenę w wysokości 23 000 zł za ha oraz poniesiemy koszty opisów notarialnych. Uchwałę w powyższej sprawie przedstawimy panom radnym dopiero przed planowanym zakupem działki.
Radni Gminy Korycin jednogłośnie wyrazili wstępną zgodę na zakup działki w Milewszczyźnie pod planowaną budowę grodziska.
 
Ad.5/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z działalności Posterunku Policji w Janowie oraz z informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie Gmin Janów i Korycin za 2011 rok.
W/w materiały panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość szczegółowego ich przeanalizowania.
Na sali obrad gościmy pana Marka Pyłko – Kierownika Posterunku Policji w Janowie, więc korzystając z jego obecności proszę o przybliżenie nam powyższego sprawozdania.
            Pan Kierownik powiedział, że działalność Posterunku Policji w Janowie obejmuje dwie gminy: Janów i Korycin. W roku 2011 wszczęto ogółem 104 dochodzenia i śledztwa, w tym 48 dotyczących przestępczości kryminalnej. Jest to nieznacznie wyższa ilość wszczętych spraw niż w roku 2010. Stwierdzono ogółem 90 przestępstw i osiągnięto wykrywalność na poziomie 79,3%.
W roku 2011 zanotowano ogółem 11 wypadków, w których zginęło łącznie 5 osób, a 12 zostało rannych. Nie było wypadków po alkoholu, wzrosła natomiast ilość kolizji i było ich 124. Główną przyczyną zaistniałych zdarzeń drogowych stanowiło przekraczanie dopuszczonej prędkości przez kierujących, nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe manewry wymijania, omijania i wyprzedzania. Na ilość zdarzeń drogowych miał również wpływ zły stan dróg oraz brak obwodnic, jak również brawura i lekkomyślność uczestników ruchu drogowego.
W 2011 roku kontynuowane były działania zapobiegające przemocy w rodzinie w ramach procedury interwencji policji wobec przemocy domowej „Niebieska Karta”. W omawianym okresie policjanci z PP Janów przeprowadzili 119 interwencji domowych, gdzie na terenie Gminy Janów przeprowadzono 64 interwencje, a na terenie Gminy Korycin – 55 interwencji. Przeprowadzono 18 procedur dotyczących „Niebieskiej Karty”, z czego wszczęto 9 postępowań przygotowawczych dotyczących znęcania się nad rodziną. W związku z prowadzonymi czynnościami informacje o interwencjach w rodzinach, gdzie stwierdzono przemoc, przesyłano do wiadomości do Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej oraz w przypadku podejmowania interwencji wobec osób będących pod dozorem kuratora – do kuratorów sądowych. Po każdym przypadku przeprowadzenia interwencji domowej wobec przemocy w rodzinie dzielnicowy przeprowadzał rozmowę ze sprawcą przemocy oraz z jej ofiarą.
W ramach Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011 – 2015 prowadzono współpracę z Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej, gdyż bardzo często podłożem przemocy domowej jest nadużywanie alkoholu. Zjawisko alkoholizmu dotyka również rodziny, w których nie występuje przemoc, bądź jej objawy dopiero się pojawiają. W takich sytuacjach, najczęściej na prośbę rodziny, dzielnicowy występuje o leczenie członka rodziny nadużywającego alkoholu. 
Na terenie działania PP Janów w 2011 roku nie odnotowano przestępstw związanych z narkotykami. Podczas spotkania z młodzieżą, jak i rodzicami informowano o zagrożeniach i konsekwencjach prawnych związanych z posiadaniem, zażywaniem lub też sprzedawaniem środków odurzających.
Utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscach najbardziej zagrożonych to podstawowe zadania pionu prewencji. Realizacją tych zadań w roku 2011 zajmowało się ogółem 4 funkcjonariuszy, w tym 2 policjantów patrolowo-interwencyjnych i 2 dzielnicowych. Ogółem na terenie Gmin Janów i Korycin na gorącym uczynku zatrzymano 32 sprawców przestępstw, w tym służby patrolowo-interwencyjne zatrzymały 22 sprawców, dzielnicowi – 10 sprawców.
W zakresie działań profilaktyczno – prewencyjnych w 2011 roku na terenie obu gmin realizowane były niżej wymienione programy prewencyjne:
1) „Ferie 2011”,
2) „Bezpieczny Internet”,
3) „Wakacje 2011”,
4) „Odpowiedzialność prawna nieletnich”,
5) „Bezpieczna droga do szkoły / do domu”,
6)  „Patrol szkolny”.
Ponadto funkcjonariusze PP w Janowie uczestniczyli w szeregu uroczystości, imprez kulturalnych i masowych oraz konferencji i szkoleń.
            Radny Krzysztof Szewczul powiedział, że od Korycina, poprzez Kumiałę, Zagórze, Skindzierz i Wysokie jest bardzo duże zagęszczenie miejscowości położonych przy drodze krajowej S-8 dlatego proszę o częstsze patrole policyjne w tym miejscu, aby ograniczyć prędkość poruszających się pojazdów.
            Kierownik posterunku odpowiedział, że na tym terenie jest dużo radiowozów nieoznakowanych, które często patrolują ten właśnie odcinek drogi krajowej.
            Pan przewodniczący obrad podziękował Kierownikowi Posterunku Policji w Janowie za wypowiedź i stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z działalności Posterunku Policji w Janowie oraz z informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie Gmin Janów i Korycin za rok 2011 i nie wnosi uwag.
 
Ad.6/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, dlatego proszę Skarbnika Gminy o uzasadnienie potrzeby jego podjęcia.
            Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Gminy Korycin zostały dokonane następująco:
1)      zaktualizowano planowane dochody i wydatki budżetu w 2012 roku,
2)      zapewniono wewnętrzną zgodność dokumentu,
3)      zaktualizowano załącznik o nazwie: „Wykaz przedsięwzięć realizowanych w latach 2012 – 2015” dodając nowe przedsięwzięcie o nazwie: „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego w Korycinie – etap I”,
4)      zapewniono zgodność prognozy z propozycjami zmian w uchwale budżetowej Gminy Korycin na 2012 rok.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020.
 
UCHWAŁA NR XIII/83/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 7 maja 2012 r.
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2012 – 2020
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.7/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona kolejnych zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok.
Projekt uchwały budżetowej panowie radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, zatem proszę pana Skarbnika o omówienie powyższych zmian.
            Skarbnik powiedział, że głównym powodem zmian w dzisiejszej uchwale jest planowany do złożenia wniosek pn. „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego w Korycinie – etap I” oraz zmniejszenie przez Ministra Finansów subwencji oświatowej o kwotę 100 746 zł, ale po kolei.
Zmiany w planie dochodów dotyczą:
a)      w dziale 600 – Transport i łączność - dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 30 000 zł z tytułu zwiększonych dochodów gminy, które stanowią odszkodowania za grunty i budowle zajęte pod przebudowę drogi wojewódzkiej Nr 671 na odcinku Korycin – Janów,
b)      w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 212 833 zł z tytułu sprzedaży nieruchomości (działki przy zbiorniku w Korycinie, budynek po szkole w Bombli oraz inne nieruchomości),
c)      w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 20 000 zł, zmiana powyższa dotyczy pozyskania przez gminę dofinansowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu PROW na lata 2007 – 2013 i przeznaczenia ich na organizację festyny pn. „VII Ogólnopolskie Dni Truskawki”,
d)     w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem – dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 30 718 zł; zmiana ta wynika z informacji otrzymanej od Ministra Finansów zmniejszającej szacowane do przekazania środki z tytułu udziału Gminy Korycin w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2012 roku,
e)      w dziale 758 – Różne rozliczenia – dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 100 746 zł w związku z otrzymaniem informacji o zmniejszeniu wysokości subwencji oświatowej na 2012 rok,
f)       w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza – dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 39 310 zł w związku z otrzymaniem pisma informującego o przyznaniu dotacji celowej przeznaczonej na wypłatę tzw. „stypendiów socjalnych”.
Zmiany w planie wydatków dotyczą:
a)      w dziale 630 – Turystyka – zwiększa się plan wydatków o kwotę 92 222 zł; powodem zmiany jest przygotowywanie nowego projektu inwestycyjnego o nazwie: „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego w Korycinie – etap I”. Powyższe środki przeznaczone zostaną na zakup odpowiednich opracowań i koncepcji,
b)      w dziale 750 – Administracja publiczna – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o ogólną kwotę 39 600 zł z powodu zabezpieczenia środków w budżecie na organizację i przeprowadzenie VII Ogólnopolskich Dni Truskawki; projekt ten zostanie dofinansowany kwotą 20 000 zł, pozostałe środki to wkład własny gminy,
c)      w dziale 801 – Oświata i wychowanie – dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 12 503 zł,
d)     w dziale 852 – Pomoc społeczna – dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 5 000 zł,
e)      w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza – zwiększa się plan wydatków o kwotę 48 064 zł w związku z rozdysponowaniem otrzymanej dotacji i zabezpieczeniem wkładu własnego środków przeznaczonych na świadczenia pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym tzw. stypendia socjalne
f)       w dziale 900 – Gospodarka komunalne i ochrona środowiska – zwiększa się plan wydatków o kwotę 8 300 zł; dotyczy to zwiększenia limitu wydatkowanego na zakup ładowacza czołowego do ciągnika gminnego o kwotę 2 300 zł oraz zabezpieczenia w budżecie środków finansowych na uchwalony Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Korycin.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi nr 3 – Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2012 roku. Zmiany polegają na:
a)      zwiększeniu limitu na zadanie inwestycyjne pn. „Wschodnioeuropejskie Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego w Korycinie – etap I” o kwotę 92 222 zł,
b)      zwiększeniu limitu na zadanie inwestycyjne pn. „Zakup ładowacza czołowego” o kwotę 2 300 zł.
Nadaje się nowe brzmienie załącznikowi nr 4 – Wykaz planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Korycin. Zmiana polega na zapewnieniu zgodności kwoty dotacji przeznaczonej do udzielenia dla GOKSiT w Korycinie z kwotami dotacji ujętymi w planie wydatków  budżetu Gminy Korycin na 2012 rok.
Budżet po zmianach wynosi:
a)      dochody – 13 508 721 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 10 349 676 zł,
- majątkowe w wysokości 3 159 045 zł,
b)      wydatki – 13 465 380 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 9 826 037 zł,
- majątkowe w wysokości 3 639 343 zł,
c)      nadwyżka budżetu w wysokości 43 341 zł zostanie przeznaczona na spłatę rat kredytów i pożyczek.
Radny Marcin Bielawski powiedział, że Minister Finansów odebrał nam ponad 100 000 zł z dotacji na utrzymanie szkół, a zespół szkół znalazł tylko 12 000 zł oszczędności w swoich planach finansowych i wynika z tego, że gmina ma dołożyć brakujące 98 000 zł., ale czy mamy z czego dokładać?
            Skarbnik odpowiedział, że musimy mieć i wykorzystamy na ten cel dochody własne m.in. wpływy z podatków lokalnych, opłaty eksploatacyjne itp.
            Radny Czesław Zawadzki powiedział, że zakładaliśmy remont drogi powiatowej Janów – Korycin przez Aulakowszczyznę i chciałbym wiedzieć, czy te plany są nadal aktualne?
            Skarbnik odpowiedział, że dokumentacja na przebudowę tej drogi jest gotowa, ale wciąż nie wiemy, czy będzie dofinansowanie z budżetu państwa i w jakiej wysokości; jeśli tylko będzie taka możliwość, to droga zostanie wyremontowana.
            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok.
 
UCHWAŁA NR XIII/84/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 7 maja 2012 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2012 rok
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.8/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali Program Ochrony Środowiska dla Gminy Korycin na lata 2012 – 2015 z perspektywą na lata 2016 – 2019.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość zapoznać się z jego treścią. Sam Program był zamieszczony na stroni internetowej UG Korycin (ze względu na dużą objętość nie kserowano go panom radnym), więc można było zapoznać się z nim wcześniej, jak również znajduje się w tej chwili do wglądu panów na Sali obrad.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) organ wykonawczy gminy, w celu realizacji polityki ekologicznej państwa, sporządza gminny program ochrony środowiska.
Poprzedni Program opracowano w 2002 roku i przyjęto uchwałą Nr V/44/03 Rady Gminy Korycin z dnia 28 kwietnia 2003 r. W porównaniu do roku 2002 zmieniała się sytuacja gospodarcza regionu, zmianie uległy dokumenty strategiczne wyższego szczebla, jak również przepisy prawne. Zmieniły się również uwarunkowania regionalne mające wpływ na zawartość i ustalenia dokumentu tj. stan środowiska oraz stopień oddziaływania gospodarki i mieszkańców na środowisko, infrastruktura związana z ochroną środowiska.
Aktualizacja Programu ma spełniać określone cele związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Opracowanie podejmuje główne kierunki działań tj. kwestię racjonalnego użytkowania zasobów przyrody, surowców, energii oraz poprawy jakości środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego Gminy Korycin. Zagadnienia te są analizowane w odniesieniu do zasadniczych komponentów środowiska tj. przyrody, gleby, wód powierzchniowych i podziemnych, powietrza atmosferycznego oraz skutków bytowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez człowieka (emisja hałasu, pól elektromagnetycznych oraz poważnych awarii).
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Korycin na lata 2012 – 2015 z perspektywą na lata 2016 – 2019.
 
UCHWAŁA NR XIII/85/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 7 maja 2012 r.
w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Korycin na lata 2012 – 2015 z perspektywa na lata 2016 -2019
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  
 
Ad.9/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy przyjmie Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Korycin w 2012 roku.
Jest to obowiązek wynikający z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz.U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.), gdzie zapisano: … „Zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie należy do zadań własnych gminy”.
Natomiast w art. 11a cytowanej ustawy zapisano: … „Rada Gminy wypełniając obowiązek, o którym mowa w art. 11 ust. 1, określa w drodze uchwały corocznie do dnia 31 marca program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt”.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali, każdy miał możliwość zapoznać się szczegółowo z powyższym Programem, dlatego proszę panów o ewentualne uwagi i pytania.
            Radny Marcin Bielawski zapytał, czy kwota w wysokości 8 000 zł przeznaczona na realizację zadań wynikających z Programu jest wystarczająca na zaspokojenie wszystkich potrzeb w tej kwestii?
            Skarbnik odpowiedział, że ma nadzieję, iż wystarczy. Problem dotyczy przede wszystkim bezpańskich psów, które wcześniej również wyłapywaliśmy na swój koszt i płaciliśmy za schroniska i dalej tak będziemy robić, tylko teraz będzie to sformalizowane.
            Marcin Bielwski powiedział również, że w Programie jest zapis, iż za niehumanitarne traktowanie zwierząt gospodarskich będą one odbierane właścicielom, przecież takie postępowanie powoduje złamanie kilku ustaw.
            Odpowiedział mu Kierownik Posterunku Policji w Janowie twierdząc, że czasami nie ma innego wyjścia np. ostatnio musieliśmy odebrać zwierzęta rolnikowi, ponieważ gdy zajechaliśmy do gospodarstwa to wszystkie cielaki leżały nieżywe – umarły z głodu, a konie ledwo stały o własnych siłach.
            Pani Sekretarz przedstawiła panom radnym pozytywne opinie dotyczące w/w Programu, które otrzymaliśmy od kół łowieckich działających na naszym terenie oraz Powiatowego Lekarza Weterynarii.
            Radny Antoni Pakuła przypomniał panom radnym, ze nie po raz pierwszy dyskutujemy o bezdomnych zwierzętach, a szczególnie o watahach bezpańskich psów, które atakują zwierzęta gospodarskie i mogą być również groźne dla ludzi. Drugim, równie ważnym problemem są psy, które nie są trzymane na uwięzi i wybiegają z podwórek rzucając się na przechodzących mieszkańców, a szczególnie na dzieci jeżdżące rowerami. Koniecznie należy zrobić z tym porządek.
            Przewodniczący obrad zwrócił się więc do Kierownika Posterunku Policji o zwracanie uwagi przez policjantów właścicielom psów, jak również o karanie ich mandatami – może taka forma restrykcji na nich podziała.
            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Korycin w 2012 roku. 
 
UCHWAŁA NR XIII/86/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 7 maja 2012 r.
w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Korycin w 2012 roku
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.10/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę upoważniającą Kierownika GOPS w Korycinie do prowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnych z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym (stypendia szkolne).
Dotychczas prowadził to zadanie Urząd Gminy, jednak znowelizowana ustawa o systemie oświaty zezwala, aby to zadanie było wykonywane przez Kierownika GOPS na podstawie upoważnienia Rady Gminy. Zatem pan Wójt proponuje przekazanie realizacji tego zadania do GOPS w Korycinie, ponieważ wnioskodawcy o stypendia szkolne są również klientami korzystającymi z innych świadczeń udzielanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Korycinie.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie upoważnienie Kierownika GOPS w Korycinie do prowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnych z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
 
UCHWAŁA NR XIII/87/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 7 maja 2012 r.
w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie do prowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnych z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  
 
Ad.11/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali nowy Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie.
Dotychczasowy Statut Ośrodka uchwalony został przez Radę Gminy uchwałą Nr XVI/93/04 z dnia 26 czerwca 2004 r. i był 3-krotnie nowelizowany w 2005, 2008 i 2010 roku. W związku z realizacją kolejnych, nowych zadań przez Ośrodek Pomocy zachodzi potrzeba znowelizowania Statutu Ośrodka. Zatem po szczegółowym przeanalizowaniu wszystkich zadań realizowanych przez GOPS proponujemy uchwalenie nowej treści niniejszego Statutu.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z nim.
Jeśli będzie taka potrzeba więcej informacji przekaże pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik tej placówki.
            Pani Kierownik powiedziała, że dotychczas 3 razy zmienialiśmy Statut, teraz zrobilibyśmy to po raz czwarty, dlatego aby nie wprowadzać zamieszania postanowiliśmy go ujednolicić. W związku ze zmianami ustawowymi doszły dla nas dodatkowe zadania, a dokładnie:
1)      wspieranie rodziny i piecza zastępcza,
2)      opieka zdrowotna,
3)      pomoc materialna dla uczniów – stypendia socjalne.
Wszystkie zadania, które wykonywaliśmy do tej pory nadal pozostają w naszej gestii.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie.
 
UCHWAŁA NR XIII/88/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 7 maja 2012 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.  
 
Pan przewodniczący zarządził 10 minut przerwy.
Wznowiono obrady.
 
Ad.12/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin określi tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.
Jest to uprawnienie mieszkańców wynikające z zapisów art. 19b ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.). Rozdział 2 „Inicjatywa lokalna” cytowanej ustawy szczegółowo określa, jakie zadania publiczne mogą być realizowane w ramach inicjatywy lokalnej.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali i mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z nim.
            Radny Józef Gliński powiedział, że inicjatywa lokalna może być alternatywnym sposobem na aktywizację społeczeństwa wiejskiego i przeprowadzenie różnych inwestycji na wsi zamiast wykorzystywania funduszu sołeckiego. W tym przypadku wystarczy chęć mieszkańców poparta np. wkładem własnym.
            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.
 
UCHWAŁA NR XIII/89/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 7 maja 2012 r.
w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.13/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin określi wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Korycin.
Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali i mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z nim.
Dotychczas wymagania te były uregulowane Zarządzeniem Wójta. Znowelizowana ustawa z dnia 13 września 1996 r. o czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. poz. 391) uprawnienia te ceduje na Radę Gminy.
Natomiast Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (Dz.U. z 2012 r. poz. 299) określa, w jaki sposób w/w wymagania należy formułować, aby był to sposób precyzyjny i zrozumiały, a także niedyskryminujący i nieograniczający konkurencji oraz nieutrudniający dostępu do rynku przedsiębiorstw świadczących usługi w tym zakresie.
Mając powyższe na względzie przedkłada się w/w projekt uchwały.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Korycin.
 
UCHWAŁA NR XIII/90/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 7 maja 2012 r.
w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Korycin
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.14/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący obrad poinformował, że Rada Gminy określi zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Korycin.
Dotychczas w każdej sprawie podejmowana była oddzielna uchwała. Proponowany projekt uchwały będzie dotyczył wszystkich rodzajów konsultacji w różnych sprawach i Rada Gminy nie będzie musiała każdorazowo do konkretnej konsultowanej sprawy podejmować odrębnej uchwały.
Projekt uchwały panowie radni otrzymali i mieli możliwość dokładnego zapoznania się z nim.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowania jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Korycin.
 
UCHWAŁA NR XIII/91/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 7 maja 2012 r.
w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Korycin
 
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
 
Ad.15/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z realizacji Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2011 rok.
W/w sprawozdanie panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z jego treścią.
O krótkie przedstawienie założeń powyższego sprawozdania proszę Sekretarza Gminy – Panią Tamarę Sokołowską.
            Sekretarz powiedziała, że takie sprawozdanie musimy przedłożyć Radzie Gminy po raz pierwszy i skupiliśmy się w nim zarówno na współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi, jak i współpracy gminnych jednostek organizacyjnych z tymi organizacjami.
Głównym celem w/w Programu jest rozwój aktywności społecznej mieszkańców poprzez partnerską współpracę z organizacjami, a także włączenie organizacji w proces świadczenia usług w sferze publicznej.
Na terenie Gminy Korycin działają następujące organizacje pozarządowe:
1)            Ochotnicza Straż Pożarna w Korycinie, Krukowszczyźnie, Ostrej Górze i Wyłudach,
2)            Zrzeszenie Producentów Sera Korycińskiego,
3)            Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Korycińskiej,
4)            Zrzeszenie Producentów Truskawek w Korycinie,
5)            Klub Honorowych Dawców Krwi PCK „Dar Życia” w Korycinie,
6)            Zespół CARITAS przy Parafii p.w. Znalezienia i Podwyższenia Krzyża Św. w Korycinie,
7)            Uczniowski Klub Sportowy „Kora – Korycin”,
8)            Klub Rencistów i Emerytów,
z którymi Gmina Korycin prowadziła w 2011 roku różne formy współpracy pozafinansowej, natomiast nie zlecała realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym, realizowała je we własnym zakresie. W związku z powyższym nie zachodziła potrzeba organizowania otwartych konkursów na realizację tych zadań i zawierania umów z podmiotami, a także przekazywania środków finansowych na ich wykonanie.
Ponadto Gmina Korycin prowadziła w 2011 roku współpracę z organizacjami pozarządowymi działającymi poza obszarem Gminy Korycin tj.
1)      Fundacją Biebrzańską,
2)      Związkiem Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego,
3)      Fundacją „Sokólski Fundusz Lokalny”,
4)      Fundacją dla Polski w Warszawie,
5)      Społecznym Instytutem Ekonomicznym w Warszawie,
6)      Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej w Białymstoku,
7)      Polską Izbą Produktu Regionalnego i Lokalnego w Warszawie,
8)      Fundacją „Zielone Płuca Polski”.
Podsumowując należy stwierdzić, iż współpraca Gminy Korycin i jednostek organizacyjnych Gminy z organizacjami pozarządowymi w 2011 roku wynikała z dobrej woli partnerów i opierała się na obustronnej, wszechstronnej współpracy oraz przyjętych wspólnie zasadach tj.
1)      pomocniczości,
2)      suwerenności stron,
3)      partnerstwa,
4)      efektywności,
5)      uczciwej konkurencji.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2011 rok i nie wniosła uwag ani zastrzeżeń.
 
Ad.16/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniami z działalności 2-ch Komisji działających przy radzie Gminy Korycin za 2011 rok tj.
1)      Komisji Rewizyjnej,
2)      Komisji Gospodarki i Budżetu.
Powyższe sprawozdania panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość zapoznać się z ich treścią.
Jeśli będą zapytania ustosunkują się do nich przewodniczący oby Komisji.
            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniami z działalności obu Komisji i nie wniosła uwag.
 
Ad.17/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się z oceną zasobów pomocy społecznej Gminy Korycin za 2011 rok.
Stosownie do zapisów art. 16a ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (DZ.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) …”Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego przedstawia co roku do dnia 30 kwietnia radzie gminy ocenę zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej. Zasoby te obejmują w szczególności: infrastrukturę, kadrę, organizacje pozarządowe i nakłady finansowe na zadania pomocy społecznej bez względu na podmiot je finansujący i realizujący. Ocena zaś obejmuje osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej, rodzaje ich problemów oraz ich rozkład ilościowy. Ocena wraz z rekomendacjami jest podstawą do planowania budżetu na rok następny”.
Jest to obszerny dokument, który został zamieszczony w BIP Urzędu Gminy Korycin i panowie radni mogli zapoznać się z tym dokumentem i poddać go ocenie.  
Na sali obrad gościmy panią Kierownik GOPS, która w skrócie omówi w/w ocenę.
            Pani Kierownik powiedziała, że nowelizacja z 2011 roku ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej wprowadziła obowiązek przygotowywania corocznie przez gminy oceny zasobów pomocy społecznej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych w Warszawie w ramach projektu przygotował narzędzia umożliwiające ocenę zasobów pomocy społecznej w gminie i powiecie. Ten dokument umożliwia gromadzenie danych z maksymalnym wykorzystaniem istniejącej infrastruktury i zasobów informatycznych w obszarze pomocy społecznej w Polsce.
Ocena zasobów przygotowywana jest w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej. Niniejsze opracowanie obejmuje infrastrukturę, kadrę, organizacje pozarządowe i nakłady finansowe na zadania pomocy społecznej, a także osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej, rodzaje problemów oraz rozkład ilościowy.
Ocena ta wraz z rekomendacjami będzie podstawą planowania budżetu na następny rok. Ocena zasobów pomocy społecznej zastąpi od 2012 roku dotychczas przygotowywany przez jednostki samorządu terytorialnego bilans potrzeb pomocy społecznej.
Podstawowym zadaniem pomocy społecznej, która jest elementem polityki społecznej państwa, jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej, której nie są w stanie pokonać samodzielnie. Polega ona w szczególności na pracy socjalnej, przyznawaniu i wypłacaniu świadczeń, prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej, analizie i ocenie zjawisk powodujących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej. Organizacją pomocy społecznej zajmują się zarówno organy administracji rządowej jak i samorządowej. Zadania związane z udzielaniem wsparcia osobom potrzebującym są realizowane przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Korycinie realizuje zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej tj. udziela wsparcia osobom i rodzinom w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka. Udzielany rodzaj, forma i rozmiar świadczenia są odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy, a potrzeby tych osób są uwzględniane na miarę celów i możliwości Ośrodka.
Na podstawie przedstawionych danych i analizy sytuacji wynika, że postępuje zubożenie i starzenie się mieszkańców gminy. Osoby i rodziny korzystają z pomocy społecznej przede wszystkim z powodu ubóstwa i długotrwałej lub ciężkiej choroby. Wobec tego nasuwają się następujące wnioski dotyczące potrzeb w zakresie pomocy społecznej:
1)      zwiększenie wydatków na świadczenia pieniężne,
2)      wsparcie i propagowanie inicjatyw społecznych dotyczących osób przewlekle chorych i starszych m.in. wolontariat.
Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się z oceną zasobów pomocy społecznej Gminy Korycin za 2011 rok i nie wniosła uwag.
 
Ad.18/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan Wójt poinformował państwa radnych o sposobie załatwienia wniosków zgłoszonych na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin.
 
Ad.19/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.
            Radny Marcin Bielawski prosił o skierowanie wniosku do Powiatowego Zarządu Dróg w następujących sprawach:
1)      oznakowania drogi powiatowej w miejscowości Białystoczek znakami drogowymi „Uwaga zwierzęta” z powodu częstego przepędzania bydła przez tę drogę, co stwarza niebezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu drogowego,
2)      planowanej przebudowy drogi powiatowej na odcinku od drogi krajowej S-8 w kierunku Jasionówki (300m) i od drogi krajowej S-8 w kierunku Bombli, ponieważ mieszkańcy chcieliby wiedzieć, jakie są plany modernizacji tej drogi, etapy wywłaszczeń oraz jaka jest perspektywa czasowa tych działań?
Radny Krzysztof Szewczul zwrócił się do Kierownika Posterunku Policji w Janowie o zwracanie większej uwagi na zatrzymujące się na przystankach PKS tiry, ponieważ kierowcy traktują te miejsca jak wysypiska śmieci i publiczne toalety.
            Radny Marcin Bielawski zwrócił się do pana Wójta z pytaniem dotyczący wschodnioeuropejskiego Centrum Produktu Regionalnego i Lokalnego, a mianowicie jakie konkretnie będą etapy realizacji, ich czas i kwestia ewentualnego utrzymania powstałej infrastruktury oraz co może się stać, jeśli po badaniach archeologicznych okażę się, że zakładane grodzisko jest późniejsze?
            Wójt odpowiedział, że w tym projekcie będziemy mieli dwa centra – jedno nad zalewem w Korycinie i drugie – grodzisko w Milewszczyźnie. Teraz składamy etap I pokazując jego docelowy kształt oraz zawierając infrastrukturę przewidzianą do zrobienia w pierwszej kolejności, a więc czyszczenie zalewu w Korycinie, budowa amfiteatru i parkingów nad zalewem, w kolejnym etapie infrastruktura nad rzeka Kumiałką, grodzisko w Milewszczyźnie, remont stodoły i muru kamiennego wokół niej, Gorszczyzna – wieś korycińskiego sera – dwie bramy wjazdowe, przebudowa drogi w kostce stylizowanej na starobruk, nowe oświetlenie ulicy oraz oświetlenie grodziska i iluminacja stodoły.
W przyszłości nad zalewem ma powstać hotel – karczma plus zaścianki tematyczne (chaty na warsztaty i mieszkania) oraz zwierzyniec, stajnia i sauna.  Jeśli chodzi o wykopaliska archeologiczne, to nie mamy pojęcia, co może z nich wyniknąć, ponieważ nigdy wcześniej nie były tam prowadzone, więc nie wiemy, czy są to kurhany pojaćwieskie, poruskie czy jakieś inne, ale ta wiedza nie wpłynie na ogólne funkcjonowanie planu grodziska.
Powstała infrastruktura będzie przekazana pod pieczę GOKSiT i to oni będą dbać o jej utrzymanie, nie możemy jej wynająć i prowadzić tam żadnej działalności komercyjnej, ponieważ zostanie ona zbudowana za pieniądze unijne. Utrzymanie kosztuje – światło, woda itp., ale przecież nie zawsze musi być włączona pełna iluminacja, będziemy próbowali oszczędzać na mediach.
            Radny Krzysztof Szewczul powiedział, że w kościele przy filarach zostały nieestetycznie zamontowane głośniki, trzeba to koniecznie poprawić.
            Wójt odpowiedział, że prace w kościele trwały do końca grudnia i wiele prac oraz poprawek pozostało na okres wiosenny. W czerwcu zrobimy wizję lokalną i wtedy zobaczymy, co dokładnie trzeba poprawić. Jesteśmy zadowoleni z kolorystyki ścian, ponieważ dzięki jasnym ścianom kościół uzyskał pewną delikatność, ale największy efekt będzie widać po konserwacji ołtarzy i ambony.  Park Plebański zostanie odnowiony najprawdopodobniej w przyszłym roku.
Więcej interpelacji panowie radni nie zgłosili.
 
Ad.20/            W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił państwa radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
 
Ad.21/            Wobec wyczerpania porządku dziennego XIII Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
 
Na tym protokół z obrad XIII Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.
 
 
Protokołowała:

Ewa Michnowicz

Przewodniczący Rady
          Józef Gliński

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2012-06-06

Data modyfikacji: 2012-06-06

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2012-06-06