UCHWAŁA NR XVI/106/2012
UCHWAŁA NR XVI/106/2012 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 23 października 2012 r.
w sprawie przyjęcia zmiany Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 w związku z art. 67 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567) Rada Gminy Korycin uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się następujące zmiany Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” z siedzibą w Korycinie (Dz.Urz.Woj.Podl. z 2010 r. Nr 48, poz. 857), wpisanego w dniu 7 maja 1996 r. do Rejestru związków międzygminnych pod pozycją 149:
1) § 6 Statutu otrzymuje brzmienie:
„§ 6.1. Do zadań Związku należy wspólne wykonywanie zadań własnych gmin w zakresie utrzymania czystości i porządku oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych na terenie działania Związku, a w szczególności:
- tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnienie wykonania tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych;
- zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami:
a) regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
b) stacji zlewnych, w przypadku gdy podłączenie wszystkich nieruchomości do sieci kanalizacyjnej jest niemożliwe lub powoduje nadmierne koszty,
- obejmowanie wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie działania Związku systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;
- nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym realizacja zadań powierzonych podmiotom odbierąjącym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
- ustanawianie selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmujących co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji;
- tworzenie punków selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniającyh łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazywanie miejsc, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych;
- zapewnienie osiagnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
- prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- udostępnianie na stronie internetowej oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o:
- podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu danej gminy, zawierające firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu danej gminy zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- osiagniętych przez gminy – członków Związku oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właściceli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku, w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zawierających:
- firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie gmin – członków Związku wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów,
e) odbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. Nr 180, poz. 1495 z późn. zm.), zawierających:
- firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zabierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- adresy punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie gmin – członków Związku,
10) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym:
a) możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
b) potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,
c) kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwaniem odpadów komunalnych,
d) liczby mieszkańców,
e) liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku,
f) ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gmin – członków Związku,
g) ilości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania odbieranych z terenu gmin – członków Związku,
11) zapobieganie bezdomności zwierząt na zasadach określonych w przepisach o ochronie zwierząt;
12) zapewnienie zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części oraz współdziałania z przedsiębiorcami podejmującymi działalność w tym zakresie.
2. Do zakresu działania Związku należy również:
- wykonywaie monitoringu składowisk odpadów po ich rekultywacji na terenie gmin tworzących Związek;
- podejmowanie wspólnych działań zapewniających zrównoważony rozwój regionu;
- propagowanie edukacji ekologicznej, w szczególności wśród dzieci i młodzieży;
- współpraca w zakresie rozwoju oświaty i kultury regionalnej;
- podejmowanie współnych inicjatyw w celu wyrównania różnic poziomu życia na obszarach wiejskich poprzez budowę infrastruktury technicznej;
- zapewnienie wzrostu rozpoznawalności obszaru poprzez wykorzystanie warunków naturalnych gmin wchodzących w skład Związku;
- promocja walorów gmin tworzących Związek;
- przygotowywanie dokumentacji i pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych, a w szzczególności środków pomocowych z Unii Europejskiej oraz innych krajowych i międzynarodowych instytucji finansowych na realizację celów Związku;
- wspólne rozwiązywanie problemów o charakterze międzygminnym.
3. W zakresie niezbędnym do realizacji powierzonych zadań, w granicach określonych obowiązującym prawem, członkowie zapewniają Związkowi dostęp do danych z ewidencji ludności, zasobu geodezyjno-kartograficznego oraz do informacji służących ustalaniu i egzekwowaniu opłat za gospodarowanie odpadami”.
2) § 20 Statutu otrzymuje brzmienie:
„§ 20.1. Do kompetencji Zgromadzenia należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Związku, o ile przepisy powszechnie obowiązującego prawa lub postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia należy:
1) przyjmowanie kierunków działania Związku;
2) uchwalanie budżetu Związku;
3) ustalanie rocznych składek członkowskich;
4) powoływanie stałych i doraźnych komisji, w tym Komisji Rewizyjnej Związku;
5) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku, przekracząjących zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała Zgromadzenia jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Zgromadzenia,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartrości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Zgromadzenie,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
6) określanie wysokości kwoty, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania majątkowe;
7) uchwalanie aktów prawa miejscowego oraz podejmowania innych uchwał na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności uchwalanie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie działania Związku, określanie stawek, terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
8) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji oraz podejmowanie uchwał w sprawie absolutorium dla Zarządu;
9) wybór Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Zgromadzenia oraz członków Zarządu i Komisji;
10) uchwalanie regulaminów Zgromadzenia, Zarządu i Komisji;
11) podejmowanie uchwał o wyrażeniu zgody na przystapienie do Związku nowych członków lub o wykluczeniu bądź wystapieniu członków ze Związku;
12) podejmowanie uchwał o postawienie Związku w stan likwidacji”.
3) § 25 Statutu otrzymuje brzmienie:
„§ 25. Do kompetecji Zarządu należy w szczególności:
- bieżące kierowanie działalnością Związku;
- opracowywanie projektów uchwał Zgromadzenia;
- przedkładanie Zgromadzeniu sprawozdań, materiałów informacyjnych, planów gospodarczych;
- opracowywanie projektu budżetu Związku;
- wykonywanie uchwał Zgromadzenia;
- gospodarowanie majątkiem Związku;
- uchwalanie regulaminu organizacyjnego Biura Związku;
- wykonywanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych Związku;
- składanie Zgromadzeniu sprawozdań z działalności oraz informacji o stanie majątkowym Związku;
- realizowanie zadań Związku w zakresie obowiązków analitycznych, sprawozdawczych, informacyjnych, edukacyjnych, kontrolnych i nadzorczych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- przygotowywanie oraz przeprowadzanie postepowań o udzielenie zamówień publicznych, w tym przetargów na odbieranie odpadów i zagospodarowanie tych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- przeprowadzenie przetargu na wybór podmiotu, który będzie budował, utrzymywał lub eksploatował regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych;
- wydawanie decyzji w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w indywidualnych sprawach z zakresu administarcji publicznej należących do właściwości Związku.”;
4) § 34 Statutu otrzymuje brzmienie:
„§ 34.1. Dochodami Związku są:
- dochody z majątku Związku;
- dochody ze składek członkowskich;
- spadki, zapisy i darowizny;
- wpływy z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- inne dochody.
2. Dochodami Związku mogą być:
- środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi;
- środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.
Metryka strony