Zarządzenie nr 8/07 zm. regulaminu

ZARZĄDZENIE NR 45/04 WÓJTA GMIN KORYCIN
z dnia 31 marca 2004 r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Gminy Korycin

 

Na podstawie art. 33 ust. 2 i art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717, nr 162, poz. 1568 i Nr 177, poz. 1725) Wójt Gminy Korycin zarządza, co następuje:

§ 1. Nadaje się Regulamin Organizacyjny Urzędowi Gminy Korycin w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.

§ 2. Traci moc uchwała Nr VIII/37/99Rady Gminy Korycin z dnia 25 kwietnia1999 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Korycin, zmienionego uchwałą Nr XXIX/155/01 rady Gminy Korycin z dnia 10 listopada 2001r. ( Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 63, poz. 1532).

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą od 1 kwietnia 2004 r.

WÓT
Mirosław Lech

 

Załącznik
do Zarządzenia Nr 45/04
Wójta Gminy Korycin
z dnia 31 marca 2004 R.

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY KORYCIN

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Korycin zwany dalej "Regulaminem", określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy Korycin, a w szczególności:

1) zasady kierowania pracą Urzędu;

2) organizację wewnętrzną Urzędu;

3) zakresy działania komórek organizacyjnych;

4) zasady postępowania przy opracowywaniu projektów aktów prawnych wydawanych przez Radę i Wójta Gminy;

5) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków obywateli;

6) organizację działalności kontrolnej w Urzędzie;

7) zasady podpisywania pism i decyzji.

§ 2. Ilekroć w dalszych postanowieniach Regulaminu mowa jest o:

1) "Gminie" - należy przez to rozumieć Gminę Korycin;

2) "Radzie" - należy przez to rozumieć Radę Gminy Korycin;

3) "radnym" lub "radnych" - należy przez to rozumieć radnego lub radnych gminy Korycin;

4) "Wójcie" - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Korycin;

5) "Zastępcy Wójta" - należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Korycin;

6) "Sekretarzu" - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Korycin;

7) "Skarbniku" - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Korycin;

8) "Urzędzie" - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Korycin;

8) "Statucie" - należy przez to rozumieć Statut Gminy Korycin.

§ 3. Urząd działa na podstawie przepisów:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.);

2) ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.);

4) Statutu Gminy;

5) niniejszego Regulaminu.

§ 4. 1. Urząd jest jednostką budżetową Gminy.

2.Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

3.Urząd jest aparatem pomocniczym Rady i jej Komisji oraz Wójta.

4.Przy pomocy Urzędu Wójt sprawuje funkcję organu wykonawczego Gminy i wykonuje należace do jego kompetencji zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym, w Statucie Gminy oraz innymi przepisami prawa.

5.Siedzibą Urzędu jest miejscowość Korycin.

§ 5.Obowiązki Urzędu, jako zakładu pracy, obowiązki pracowników Urzędu, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane ze stosunkiem pracy - określa regulamin pracy Urzędu.

§ 6. Urząd realizuje zadania:

1) własne gminy - określone przepisami prawa;

2) zlecone z zakresu administracji rządowej i przekazane z mocy przepisów ogólnie obowiązujących;

3) powierzone w drodze porozumień zawartych między gminą a organami administracji rządowej i samorządowej.

ROZDZIAŁ II
ZASADY KIEROWANIA PRACĄ URZĘDU

 

§ 7. 1. Pracą urzędu kieruje Wójt na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza oraz Skarbnika, których jest bezpośrednim zwierzchnikiem.

2.Wójt jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 8. 1. Wójt koordynuje zadania w zakresie ważniejszych problemów społecznych, gospodarczych i kulturalnych gminy.

2. W szczególności do zadań Wójta należy:

1) reprezentowanie Gminy na zewnątrz;

2) wykonywanie uchwał Rady;

3) przedkładanie wojewodzie uchwał Rady;

4) przedkładanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał budżetowych;

5) ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania;

6) składanie Radzie okresowych sprawozdań z realizacji zadań urzędu;

7) kierowanie bieżącymi sprawami gminy;

8) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;

9) wydawanie zarządzeń zgodnie z przepisami prawa;

10)rozporządzanie majątkiem gminy oraz zaciąganie zobowiązań w zakresie ustalonym przez Radę;

11)nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunków pracy na podstawie umowy o pracę, powołania i mianowania;

12)sprawowanie zwierzchnictwa służbowego nad kierownikami gminnych jednostek organizacyjnych;

13)kierowanie i koordynowanie realizacji przedsięwzięć z zakresu obowiązku powszechnej obrony, obrony cywilnej;

14)przyjmowanie mieszkańców gminy w sprawach skarg i wniosków;

15) wykonywanie innych zadań przewidzianych w przepisach szczególnych.

§ 9.1. W razie nieobecności Wójta lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków zastępuje go Zastępca Wójta.

2. Zastępca Wójta, Sekretarz i Skarbnik działają w zakresie spraw powierzonych im przez Wójta i ponoszą przed nim odpowiedzialność.

3. Zastępca Wójta, Sekretarz i Skarbnik, wykonując powierzone im zadania, zapewniają kompleksowe rozwiązywanie problemów wynikających z zadań gminy i kontrolują działalność poszczególnych stanowisk pracy.

4. Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu i warunki jego działania, a także właściwą organizację pracy biurowej w Urzędzie.

5. Skarbnik, jako główny księgowy budżetu gminy sprawuje nadzór i kontrolę nad gospodarką finansową Urzędu.

§ 10. 1. Wójt może upoważnić Zastępcę Wójta, Sekretarza, Skarbnika lub innego pracownika urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 8.

2. Ewidencję upoważnień, o których mowa w ust. 1 prowadzi kancelaria urzędu.

§ 11. 1. Do zadań Zastępcy Wójta należy:

1) nadzorowanie wykonywania zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych;

2) nadzorowanie działań w zakresie promocji, rozwoju, rekreacji, sportu i kultury;

3) nadzór nad przygotowywaniem i prowadzeniem inwestycji gminnych;

4) promocja gminy na własnym terenie, jak i poza nim, a w szczególności:

a) aktywne promowanie walorów rekreacyjno - wypoczynkowych oraz usług świadczonych przez gminę,

b) szerokie kontakty z inwestorami w celu zdobycia ich poparcia,

c) współpraca z mediami - oświadczenie i komunikaty prasowe, artykuły i publikacje,

d)organizowanie wystaw, festynów i innych imprez celem prezentacji gminy;

5)współpraca z organizacjami, stowarzyszeniami i klubami;

6)prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem instytucji kultury;

7) współpraca z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie prowadzenia działalności kulturalnej i sportowej;

8) udział w przygotowywaniu wniosków o dofinansowanie inwestycji;

9) zdobywanie szerokiej wiedzy na temat Unii i integracji europejskiej oraz przekazywanie jej na naradach pracowniczych wszystkim pracownikom urzędu oraz udzielanie informacji na ten temat zainteresowanym mieszkańcom gminy;

10) prowadzenie prac wynikających z przystosowania prawa polskiego do prawa europejskiego;

11) wykonywanie zadań związanych z:

a) dostosowaniem organizacji i procedur do ogólnych zasad obowiązujących w Unii Europejskiej,

b) zasadami Jednolitego Rynku i działalności gospodarczej w Unii Europejskiej,

c) przystosowaniem do wykorzystania funduszy Unii Europejskiej;

12) prowadzenie spraw w zakresie działalności gospodarczej:

a) prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,

b) załatwianie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na działalność gospodarczą w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami na podstawie upoważnienia,

c) załatwianie spraw związanych z czasem pracy placówek handlowych, usługowych i gastronomicznych,

d) przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

e)określanie zgodności usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów z zasadami określonymi w uchwale Rady,

f) współpracą z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

14) pełnienie funkcji Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego

15) wykonywanie zadań wynikających z przepisów o systemie oświaty, a w szczególności:

a) wykonywanie czynności z powierzeniem stanowisk kierowniczych w oświacie gminnej,

b) wykonywanie czynności związanych z zakładaniem, likwidacją oraz przekształcaniem szkół i przedszkoli prowadzonych przez gminę,

c) nadzór nad przygotowywaniem do zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych jednostek oświatowych,

d) koordynowanie pracy placówek oświatowych,

e) prowadzenie czynności związanych z kontrolowaniem realizacji obowiązku szkolnego i prowadzenie egzekucji administracyjnej w tym zakresie.

3. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań Zastępca Wójta wydaje polecenia służbowe.

4. Do oznaczania spraw używa symbolu "Oś".

§ 12. 1. Do zadań Sekretarza należy:

1) zapewnienie sprawnego funkcjonowania urzędu;

2) organizacyjne przygotowanie sesji rady i posiedzeń komisji;

3) czuwanie nad prawidłowym przygotowaniem materiałów na sesje rady i posiedzenia komisji;

3) prowadzenie spraw związanych ze strukturą organizacyjną urzędu;

4) kontrolowanie właściwego obiegu dokumentów w urzędzie;

5) kompletowanie protokołów z kontroli zewnętrznej oraz kontrola stanu realizacji zaleceń pokontrolnych;

6) zapewnienie dla urzędu warunków lokalowych, wyposażenia technicznego, biurowego i środków łączności oraz nadzór nad komputeryzacją urzędu,

7) czuwanie nad realizacją i terminowością wykonywania zadań w urzędzie;

8) przedstawianie wójtowi propozycji do powierzenia określonych czynności pracownikom, a w szczególności tych, których w dniu opracowania regulaminu nie powierzono nikomu i których konieczność wykonywania nastąpi w czasie przyszłym;

9) wykonywanie zadań związanych z wyborami do rady gminy, Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz jednostek pomocniczych gminy i innych organów stosownie do obowiązujących przepisów a także zadań związanych z referendum;

10) przygotowywanie projektów uchwał wnoszonych przez wójta pod obrady rady oraz projektów zarządzeń Wójta;

11) prowadzenie rejestru skarg i wniosków wpływających do urzędu oraz nadzór nad ich terminowym załatwianiem;

12) prowadzenie ewidencji aktów prawnych władz centralnych i zarządzeń Wójta;

13) wykonywanie zadań należących do administratora bezpieczeństwa informacji;

14) nadzorowanie przestrzegania zasad instrukcji kancelaryjnej, przepisów o archiwizacji akt, organizacji dyscypliny pracy, Kodeksu postępowania administracyjnego;

15) załatwianie i rozstrzyganie spraw organizacyjnych i szkoleniowych pracowników urzędu;

16) nadzorowanie prawidłowości załatwiania spraw obywateli w urzędzie;

17) opracowywanie projektów planów pracy Rady i Komisji;

18) zapewnienie właściwej informacji wizualnej w urzędzie; prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem pracowników urzędu;

19) dobywanie szerokiej wiedzy na temat Unii i integracji europejskiej oraz przekazywanie jej na naradach pracowniczych wszystkim pracownikom urzędu oraz udzielanie informacji na ten temat zainteresowanym mieszkańcom gminy;

20) prowadzenie prac wynikających z przystosowania prawa polskiego do prawa europejskiego;

21) wykonywanie zadań związanych z:

a) dostosowaniem organizacji i procedur do ogólnych zasad obowiązujących w Unii Europejskiej,

d) zasadami Jednolitego Rynku i działalności gospodarczej w Unii Europejskiej;

przystosowaniem do wykorzystania funduszy Unii Europejskiej;

23) wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta.

2. Sekretarz pełni też funkcję pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych:

a)zapewnienie ochrony informacji niejawnych,

b)kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie informacji,

c)okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,

d)opracowywanie planu ochrony urzędu, szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.

3. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań Sekretarz wydaje polecenia służbowe.

4. Do oznaczania spraw używa symbolu "Or".

§ 13. Do zadań Skarbnika należy w szczególności:

1) opracowywanie projektu budżetu gminy i szczegółowego planu dochodów i wydatków budżetu, zgodnie z zasadami określonymi przepisami ustawy o finansach publicznych;

2) nadzór i koordynacja nad pracami związanymi ze sporządzaniem projektów planów finansowych gminnych jednostek organizacyjnych;

3) nadzór nad realizacją zadań realizowanych z budżetu gminy;

4) prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;

5) dokonywanie okresowej analizy wykonywania budżetu oraz wnioskowanie w sprawie zmian w budżecie i przygotowywanie projektów uchwał w tym zakresie;

6) nadzór nad zachowaniem równowagi budżetowej;

7) badanie zasadności i celowości realizowanych wydatków budżetowych;

8) zapewnienie pod względem formalno-finansowym prawidłowości zawieranych umów oraz ich realizacji;

9) zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań;

10) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez wójta dotyczących prowadzenia rachunkowości, a szczególności:

a) zakładowego planu kont,

b) zakładowego planu obiegu dokumentów,

c) zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,

d) zasad funkcjonowania kontroli i nadzoru nad gospodarowaniem środkami publicznymi;

11) kontrasygnowanie dokumentów stanowiących podstawę do wydawania środków finansowych oraz innych świadczeń majątkowych;

12) informowanie Rady o odmowie złożenia kontrasygnaty;

13) kontrola gospodarki finansowej gminnych jednostek organizacyjnych;

14) sporządzanie sprawozdań okresowych i rocznych z wykonania budżetu gminy lub innych sprawozdań i zestawień;

15) współpraca z Regionalna Izbą Obrachunkową i Urzędem Skarbowym w zakresie działania stanowiska;

16) przygotowywanie informacji o stanie mienia komunalnego,

17) współdziałanie z bankami - przedkładanie Wójtowi informacji o ich bieżącej kondycji finansowej i o proponowanych lokatach,

18)wykonywanie innych zadań przewidzianych odrębnymi przepisami prawa oraz poleceń i czynności zleconych przez Wójta;

19) Skarbnik nadzoruje działalność stanowisk do spraw:

a) księgowości budżetowej,

b) wymiaru podatków i opłat,

c) księgowości podatkowej,

2. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań Skarbnik wydaje polecenia służbowe.

3. Do oznaczania spraw używa symbolu "Fn".

§ 14. Szczegółowe zakresy obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień pracowników ustala wójt.

§ 15. Ilość stanowisk pracy ustala wójt w zależności od przyjętych warunków działania realizowanych przez gminę w ramach przyznanych przez radę środków finansowych na wynagrodzenia. Liczba stanowisk oraz zakres prowadzonych spraw może ulec zmianie w zależności od potrzeb gminy.

ROZDZIAŁ III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA URZĘDU

 

§ 16. Strukturę organizacyjną urzędu tworzą referat finansowy oraz samodzielne stanowiska pracy.

§ 17.1. W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) Wójt - Kierownik Urzędu - stanowisko z wyboru;

2) Zastępca Wójta - stanowisko z powołania przez Wójta;

3) Sekretarz - stanowisko z powołania przez Radę;

4) Referat finansowy (oznaczony symbolem Fn)-liczba etatów 5, w tym:

a) Skarbnik - stanowisko z powołania przez Radę, jednocześnie kierownik referatu;

b) stanowisko ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych - 1 etat,

c) stanowisko ds. księgowości podatkowej - 1 etat,

d) stanowisko ds. księgowości budżetowej - 2 etaty,

2) Urząd Stanu Cywilnego (do oznaczania spraw używa symbolu USC), w skład którego wchodzą:

a) Kierownik Urzędu Stanu,

b)samodzielne stanowisko ds. wojskowych, obronnych, obrony cywilnej i pożarnictwa,

3) Samodzielne stanowisko ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi Rady i jej Komisji oraz Wójta - (oznaczone symbolem Or );

4) samodzielne stanowisko ds. gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i rolnictwa - ( oznaczone symbolem GR);

9) stanowisko ds. inwestycji, zamówień publicznych i gospodarki przestrzennej - (oznaczone symbolem IN);

10) Radca prawny - ( zatrudniony na podstawie umowy cywilno-prawnej lub na 1/4 etatu);

11) stanowiska pomocnicze - 6 i 1/2 etatu, w tym:

a) sprzataczka - 1/2 etatu,

b) robotnik gospodarczy - 2 etaty,

c) stanowisko ds. obsługi oczyszczalni ścieków (konserwator) - 1 etat,

d) kierowca autobusu szkolnego - 3 etaty;

Razem: 19 i 1/2 etatu plus Radca prawny.

2.W Urzędzie funkcjonuje Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych. Pełnomocnikowi podlega pion ochrony informacji niejawnych oraz kancelaria tajna. Przy znakowaniu spraw Pełnomocnik używa symbolu "Or".

3.W Urzędzie funkcjonuje Gminne Centrum Reagowania Kryzysowego składające się z grup roboczych o charakterze stałym tj.

1) grupy planowania cywilnego;

2) grupy monitorowania, prognoz i analiz.

4.Szefa Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego i jego zastępców wyznacza Wójt spośród pracowników zatrudnionych w Urzędzie Gminy, gminnych jednostkach organizacyjnych lub w jednostkach pomocniczych.

ROZDZIAŁ IV
ZADANIA WSPÓLNE DLA STANOWISK

 

§ 18. Do zadań wspólnych samodzielnych stanowisk pracy należą następujące zadania stosownie do merytorycznych właściwości:

1) opracowywanie projektów planów rozwoju gminy, okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań;

2) przygotowywanie dla potrzeb Rady, Komisji, Wójta oraz innych upoważnionych organów i władz informacji, analiz i ocen;

3) załatwianie skarg wniosków i postulatów ludności oraz zgłoszonych interpelacji radnych;

4) realizowanie zadań z zakresu obronności kraju wynikających z przepisów prawa;

5) udostępnianie posiadanej informacji publicznej według zasad i trybu określonego odrębnymi przepisami oraz przygotowanie informacji w celu aktualizacji strony Biuletynu Informacji Publicznej;

6) sporządzanie sprawozdawczości statystycznej;

8) współdziałanie w sprawach wymagających uzgodnień między stanowiskami;

9) realizowanie zadań wynikających z przepisów ustawy o zamówieniach publicznych przy dokonywaniu zamówień;

10) przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych;

11) przestrzeganie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej;

12) realizacja obowiązków wynikających z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych;

13) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowych i zabezpieczenia mienia;

14) ) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz postępowania egzekucyjnego;

14) prowadzenie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną, jednolitym rzeczowym wykazem akt i przekazywanie ich do archiwum zakładowego;

15) współdziałanie z gminnymi jednostkami organizacyjnymi;

16) współdziałanie z organami rządowej administracji ogólnej, innymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zadań stanowiska;

17) współpraca z odpowiednimi służbami w zakresie klęsk żywiołowych;

19) prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów.

§ 19. Poszczególne stanowiska pracy w zakresie ustalonym w Regulaminie podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań gminy i realizacją zadań i kompetencji Wójta.

ROZDZIAŁV
ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 20. Do zadań Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego należy:

1) prowadzenie spraw wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego, Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, przepisów szczególnych, a zwłaszcza:

a) załatwianie spraw związanych z zawieraniem małżeństw,

b) prowadzenie spraw związanych z rejestracją urodzeń i zgonów,

c) prowadzenie archiwum ksiąg stanu cywilnego,

d) wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego,

e) wydawanie decyzji administracyjnych w oparciu o prawo o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;

2) prowadzenie ewidencji ludności;

3) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania;

4) prowadzenie wszystkich spraw związanych z wydawaniem dokumentów stwierdzających tożsamość;

5) prowadzenie archiwum zakładowego;

6) okresowa analiza stanu BHP;

7) zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu BHP;

8) rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy;

9) udział w dochodzeniach powypadkowych;

10) opracowywanie instrukcji, regulaminów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;

12) prowadzenie dokumentacji dotyczącej ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków;

13) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy;

14) prowadzenie listy obecności i książki wyjść pracowników w godzinach pracy oraz rejestru delegacji służbowych;

15) przeprowadzanie kontroli warunków pracy;

16) prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników;

17) organizowanie szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników;

18) zapewnienie warunków do przeprowadzenia okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników mianowanych Urzędu;

19) przygotowanie i wydawanie świadectw pracy;

20) ewidencja czasu pracy pracownika;

21) kompletowanie wniosków emerytalno-rentowych.

§ 21.Do zadań samodzielnego stanowiska ds. wojskowych, obronnych, obrony cywilnej i pożarnictwa należy w szczególnosci:

1) prowadzenie spraw z zakresu ustawy o powszechnym obowiązku obrony:

a) wykonywanie zaleceń szefa Obrony Cywilnej Kraju,

b) opracowywanie i aktualizacja planu obrony cywilnej gminy,

c) planowanie działalności w zakresie realizacji planu obrony cywilnej,

d) organizacja szkoleń i ćwiczeń obrony cywilnej,

e) przygotowywanie i organizacja działania systemu powszechnego ostrzegania i ewakuowania ludności oraz systemu wykrywania skażeń,

f) koordynowanie i nadzór nad przygotowaniem działań formacji obrony cywilnej,

g) współuczestniczenie w planowaniu rozśrodkowania załóg zakładów pracy i ewakuacji ludności,

h) przygotowywanie i przeprowadzanie rejestracji przedpoborowych,

i) uczestniczenie w przygotowywaniu poboru i jego przeprowadzeniu,

j) organizacja i przygotowywanie do uruchomienia akcji kurierskiej,

k) planowanie i koordynacja przedsięwzięć w zakresie przygotowania sił i środków do prowadzenia akcji ratunkowej w rejonach nadzwyczajnych zagrożeń,

l) wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony;

2) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o stanie klęski żywiołowej;

3) pełnienie funkcji szefa Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego, zwanego dalej "Zespołem i wykonywanie związanych z tym zadań:

a) przygotowanie rocznego planu pracy Zespołu,

b) opracowanie regulaminu bieżących prac zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej,

c) ustalanie przedmiotu i terminu posiedzeń Zespołu,

d) zawiadamianie o terminach posiedzeń,

e) przewodniczenie posiedzeniom,

f) zapraszanie na posiedzenia osób nie będących członkami Zespołu,

g) inicjowanie i organizowanie prac Zespołu,

h) prowadzenie dokumentacji działań i prac Zespołu zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania;

4) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej, a w szczególności:

a) zapewnienie OSP środków alarmowania i łączności,

b) zapewnienie pomieszczeń, sprzętu, urządzeń przeciwpożarowych, odzieży specjalnej i umundurowania,

c) zapewnienie środków transportowych do akcji ratowniczych i ćwiczeń,

d) sprawowanie nadzoru nad ochroną przeciwpożarową,

e) prowadzenie obowiązującej dokumentacji i sprawozdawczości z zakresu ochrony przeciwpożarowej,

f) rozliczanie kart pracy sprzętu silnikowego w jednostkach OSP,

g) opracowywanie projektów, programów i planów ochrony przeciwpożarowej;

5) prowadzenie strony internetowej Urzędu oraz aktualizacja informacji zamieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej;

6) prowadzenie spraw wynikających z przepisów:

a) prawa o stowarzyszeniach,

b) prawa o zgromadzeniach,

c) prawa o zbiórkach publicznych;

7) prowadzenie kancelarii tajnej;

8) prowadzenie rejestru pism poufnych i zastrzeżonych..

§ 22.1. Do zadań Referatu Finansowego w szczególności należy:

1) prowadzenie spraw związanych z wymiarem i poborem podatków i opłat lokalnych tj. rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych, od posiadania psów, opłaty administracyjnej i targowej, pozostających w zakresie właściwości gminy;

2) prowadzenie ewidencji podatników i inkasentów;

3) gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym deklaracji podatkowych składanych organowi podatkowemu;

4) przygotowywanie aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat (decyzje, postanowienia);

5) podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego;

6) prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych;

7) przygotowywanie danych do projektów aktów dotyczących podatków i opłat;

8) przygotowywanie sprawozdań dotyczących podatków i opłat;

9) obsługa ekonomiczno-finansowa gminnych jednostek oświatowych, nadzór nad nimi w tym zakresie;

10) przygotowywanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu gminy oraz podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta;

11) udzielanie pomocy Wójtowi w wykonaniu budżetu gminy;

12) zapewnienie obsługi finansowo-księgowej Urzędu;

13) uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu gminy;

14) przygotowywanie materiałów niezbędnych do wykonywania obowiązków z zakresu sprawozdawczości;

15) sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych;

16) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego;

17) prowadzenie ksiąg rachunkowych;

18) rozliczanie inwentaryzacji;

19) dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

20) przygotowywanie sprawozdań finansowych;

21) naliczanie wynagrodzenia pracownikom i terminowe jego wypłacanie;

22) prowadzenie kart wynagrodzeń pracowników, kart ZUS;

23) przygotowywanie informacji o rocznych dochodach pracowników uzyskanych z tytułu stosunku pracy;

24) sprzedaż znaków opłaty skarbowej;

25) gospodarka drukami ścisłego zarachowania;

26) prowadzenie ewidencji abonentów telefonicznych i rozmów telefonicznych, będących własnością gminy;

27) prowadzenie ewidencji rejestrów i całości dokumentacji związanej z podatkiem od towarów i usług;

28) prowadzenie ewidencji podatku dochodowego od umów i zleceń i o dzieło dotyczących osób fizycznych;

29) realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86, poz. 960 z późń. zm.);

30) prowadzenie rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych wynikających z naliczanych wynagrodzeń pracowniczych.

2.W zakresie wymiaru podatków i opłat należy w szczególności:

1) wnioskowanie w sprawach ustalania wysokości podatków i opłat - przygotowywanie projektów uchwał w tym zakresie;

2) dokonywanie wymiaru podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od posiadania psów;

3) prowadzenie rejestru podań w sprawach umorzenia, odroczenia podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od przedsiębiorców;

4) prowadzenie pełnej dokumentacji w zakresie ulg podatkowych;

5) sporządzanie sprawozdań podatkowych;

6) wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym oraz w sprawach wysokości opłacanych składek na ubezpieczenie społeczne rolników;

7) wydawanie zaświadczeń na bony paliwowe dla rolników;;

8) prowadzenie kontroli podatkowej w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

3. W zakresie księgowości podatkowej należy w szczególności:

1) prowadzenie księgowości podatkowej w zakresie uchwalonych podatków: rolnego; leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych i od posiadania psów;

2) prowadzenie egzekucji należnych podatków i opłat;

3) wydawanie zaświadczeń o stanie zaległości podatkowych;

4) organizowanie i nadzór inkasa należności podatkowych pobieranych przez inkasentów - sołtysów;

5) rozliczanie i kontrola rachunkowa sołtysów;

6) naliczanie sołtysom prowizji za pobór należnych podatków i opłat;

7) prowadzenie rachunkowości podatkowej oraz sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie;

8) prowadzenie ewidencji tytułów wykonawczych i upomnień;

9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta gminy.

4.W zakresie księgowości budżetowej należy w szczególności:

1) prowadzenie rachunkowości jednostek budżetowych funduszy celowych i środków specjalnych:

a) sprawdzanie dowodów księgowych pod względem formalno - rachunkowym,

b) klasyfikowanie dowodów księgowych wg właściwych podziałek klasyfikacji budżetowej,

c) dekretowanie dowodów księgowych i sporządzanie poleceń księgowych,

d) prowadzenie analitycznej księgowości wydatków i kosztów jednostek budżetowych, funduszy celowych i środków specjalnych,

e) prowadzenie analitycznej księgowości inwestycji wg poszczególnych zadań i obiektów,

f) prowadzenie ksiąg materiałowych i kont magazynowych jednostki budżetowej, funduszy celowych i środków specjalnych,

g) podejmowanie działań do przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych, współpraca z komisją inwentaryzacyjną w zakresie ustalania wyników inwentaryzacji i wycenianiem spisanych składników majątkowych, ustalanie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczani,

h) sporządzanie dokumentów bankowych na podejmowanie i przekazywanie środków pieniężnych,

i) czuwanie aby opłacone dowody były prawidłowo kasowane i aby nie dopuścić do powtórnych wypłat,

j) kontrola rachunków i wyciągów bankowych,

k) prowadzenie ewidencji syntetycznej TPK,

l) prowadzenie analitycznej księgowości rozrachunkowej;

2) w zakresie podatku od towarów i usług VAT:

a) naliczanie podatku,

b) wystawianie faktur,

c) prowadzenie rejestru sprzedaży,

d) sporządzanie deklaracji VAT,

e) rozliczanie z Urzędem Skarbowym;

3) obsługa funduszu płac i i świadczeń z ubezpieczenia społecznego, a w szczególności:

a) prowadzenie dokumentacji wynagrodzeń poszczególnych pracowników,

b) sporządzanie list płac oraz dokonywanie rozliczeń z tytułu rozrachunków publiczno - prawnych, przekazywania potrąceń dokonywanych od list płac,

c) prowadzenie ewidencji naliczonej i przekazanej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i dokonywanie rozliczeń z właściwym Urzędem Skarbowym,

d) prowadzenie ewidencji wypłaconych zasiłków rodzinnych, chorobowych oraz dokonywanie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,

e) opracowywanie jednostkowych i zbiorczych sprawozdań miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych z wykorzystania funduszu płac;

4) opracowywanie okresowych sprawozdań:

a) opracowywanie jednostkowych i zbiorczych sprawozdań z wykonania dochodów i wydatków budżetowych,

b) opracowywanie sprawozdań jednostkowych i zbiorczych za okresy kwartalne, półroczne i roczne w pełnej szczegółowości podziałek klasyfikacji wydatków i dochodów budżetowych, środków specjalnych, funduszy celowych i zakładów budżetowych,

c) sporządzanie bilansów półrocznych i rocznych jednostkowych i zbiorczych w układzie Typowego Planu Kont.

§ 23. Do zadań radcy prawnego, działającego zgodnie z ustawą o radcach prawnych, w szczególności należy:

1) opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów uchwał kierowanych pod obrady rady;

2) obsługa prawna Wójta i doradztwo prawne na rzecz poszczególnych stanowisk pracy;

3) wykonywanie zastępstwa sądowego w ramach udzielonego pełnomocnictwa;

4) udzielanie pomocy i instruktażu pracownikom urzędu w zakresie interpretacji przepisów prawnych;

5) wydawanie opinii prawnych dotyczących stosunku pracy z pracownikami urzędu;

6) opiniowanie projektów umów i porozumień zawieranych przez gminę;

7) informowanie pracowników Urzędu o zmianach w obowiązującym stanie prawnym dotyczącym działalności gminy;

8)wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta.

§ 24. Do zadań stanowiska ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi Rady i jej Komisji oraz Wójta należy:

1) obsługa biurowa i organizacyjna rady, komisji oraz przewodniczącego rady;

2) sporządzanie protokołów z posiedzeń rady i komisji;

3) prowadzenie rejestru uchwał Rady, wniosków i opinii Komisji, interpelacji radnych oraz postulatów i wniosków wyborców - czuwanie nad ich terminowym załatwieniem;

4) obsługa dyżurów Przewodniczącego Rady;

5) stwarzanie radnym warunków do prawidłowego wykonywania mandatu radnego;

6) pośredniczenie w przepływie informacji między Radą i Komisjami;

7) przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady odpowiednim stanowiskom pracy;

8) terminowe przekazywanie organom nadzoru uchwał podjętych przez Radę;

9) przekazywanie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego oraz ogłaszanie na tablicy ogłoszeń urzędu i w miejscach publicznych gminy uchwał Rady;

10) zapewnienie obsługi organizacyjno-administracyjnej Wójtowi, Zastępcy Wójta, Sekretarzowi oraz Radzie i jej Komisjom;

11) przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz Urzędu;

12) prowadzenie ewidencji korespondencji;

13) prowadzenie centralnego rejestru skarg, wniosków i listów wpływających do Urzędu;

14) przygotowywanie pomieszczeń i obsługa - w tym protokołowanie spotkań i zebrań organizowanych przez Wójta, Zastępcę Wójta i Sekretarza;

15) prenumerata czasopism i dzienników urzędowych;

16) nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych;

17) zaopatrywanie Urzędu w niezbędny sprzęt i wyposażenie, w tym materiały biurowe i kancelaryjne;

18) prowadzenie gospodarki drukami i formularzami;

19) realizacja innych zadań zleconych przez Wrójta.

§ 25. Na stanowisku ds. gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i rolnictwa prowadzone są następujące sprawy:

1. W zakresie gospodarki nieruchomościami:

1) sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących własność gminy w trybie przetargowym i bezprzetargowym;

2) oddawanie w najem, dzierżawę bądź użyczenie osobom prawnym i fizycznym nieruchomości komunalnych;

3) przyjmowanie oświadczeń woli samorządowych osób prawnych o zrzeczeniu się prawa użytkowania wieczystego na rzecz gminy;

4) dokonywanie zamiany nieruchomości gminnych na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych i prawnych;

5) prowadzenie spraw związanych z darowaniem przez gminę nieruchomości na cele publiczne;

6) oddawanie gminnym jednostkom organizacyjnym nieruchomości w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczenie na cele związane z zakresem ich działalności;

7) zabezpieczanie wierzytelności gminy przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłacie wierzytelności;

8) wykonywanie prawa pierwokupu nieruchomości;

9) tworzenie gminnego zasobu nieruchomości w drodze komunalizacji mienia i nabycia nieruchomości w postępowaniu cywilno-prawnym i administracyjnym;

10) ustalanie opłat adiacenckich z tytułu scalania i podziału nieruchomości oraz wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej;

11) aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz trwałego zarządu;

12) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;

13) prowadzenie spraw sprzedaży i wydzierżawiania gruntów rolnych przejętych od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa;

14) gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność gminy;

15) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami w odniesieniu do spraw mających związek z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;

16) przygotowywanie i wydawanie postanowień i decyzji w sprawie podziału nieruchomości zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami;

2. W zakresie rozgraniczania nieruchomości:

1) wszczynanie postępowania rozgraniczeniowego;

2) dokonywanie oceny prawidłowości wykonywania czynności ustalenia przebiegu granic;

3) wydawanie decyzji w zakresie rozgraniczenia w przypadku nie zawarcia ugody;

17) umarzanie postępowania w przypadku zawarcia ugody lub sporu i przekazania sprawy do rozstrzygnięcia przez sąd.

3. W zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:

1) nadzór nad sprawowaniem zarządu lokalami mieszkalnymi i użytkowymi stanowiącymi własność gminy;

2) sporządzanie umów najmu i dzierżawy lokali komunalnych;

3) wnioskowanie w sprawie ustalenia wysokości stawek czynszu regulowanego - przygotowywanie projektów uchwał w tym zakresie;

4) gospodarowanie lokalami użytkowymi;

5) wykonywanie zadań w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych;

6) nadzór nad właściwą eksploatacją i utrzymaniem sprawności technicznej stacji i sieci wodociągowych na terenie gminy;

7) wnioskowanie w sprawie ustalenia wysokości opłat za wodę i ścieki - przygotowywanie projektów uchwał w tym zakresie.

4. W zakresie ochrony środowiska:

1) rozpatrywanie skarg, wniosków i wydawanie opinii dotyczących oddziaływania na środowisko w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej i innej powodującej między innymi:

a) odprowadzania ścieków do wód powierzchniowych i gleby,

b) składowania odpadów,

c) zanieczyszczenia atmosfery,

d) niszczenia zieleni;

2) podejmowanie działań administracyjnych i organizacyjno - technicznych celem likwidacji zagrożeń dla środowiska, a w szczególności nielegalnych dzikich wysypisk śmieci i odpadów, odprowadzania ścieków;

3) wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew, ustalanie opłat z tego tytułu, naliczanie i egzekucja kar za usuwanie drzew bez zezwolenia;

4) przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej z wydawaniem zezwoleń na świadczenie usług w zakresie usuwania, wykorzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;

5) prowadzenie spraw w zakresie postępowania z odpadami;

6) współpraca ze Związkiem Gmin "Kumiałka - Biebrza" zajmującym się gospodarką odpadami stałymi;

7) podejmowanie działań zmierzających do utrzymania porządku i czystości na terenie gminy;

8) współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z organami administracji rządowej, samorządowej i jednostkami organizacyjnymi gminy;

9) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;

10) popularyzacja ochrony przyrody i nadzór nad zabytkami przyrody;

11) przygotowywanie opinii w sprawie uznawania lasów za ochronne;

12) przygotowywanie opinii do wniosków o przyznanie dotacji na zalesianie gruntów;

13) realizacja zadań gminnych wynikających z przepisów prawa górniczego i geologicznego.

5. W zakresie rolnictwa:

1) gromadzenie i przekazywanie informacji w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w tym również ochrony roślin i weterynarii oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie;

2) współdziałanie ze służbą weterynaryjną w zakresie zwalczania chorób zwierzęcych;

3) propagowanie informacji w zakresie upraw, hodowli, ochrony roślin oraz przetwórstwa rolno - spożywczego wśród rolników;

4) współdziałanie z instytucjami działającymi na rzecz rozwoju rolnictwa;

5) współpraca z izbami rolniczymi;

6) realizacja zadań wynikających z organizowania i przeprowadzania spisów rolnych;

7) prowadzenie rejestru wydawanych zezwoleń na uprawę maku;

8) wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psów ras uznanych za agresywne,

9) współdziałanie z dzierżawcami i zarządcami obwodów łowieckich w sprawach związanych z gospodarowaniem obwodów łowieckich, głównie w zakresie ochrony i hodowli zwierzyny;

10) przekazywanie informacji o chorobach zwierząt dziko żyjących, które mogą być przeniesione na ludzi lub zwierzęta gospodarskie;

11) prowadzenie spraw z wystąpieniem na terenie gminy klęski żywiołowej powodującej zniszczenia w uprawach;

12) przeciwdziałanie nieformalnemu obrotowi ziemią, zgodnie z ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego;

13) załatwianie interesantów w zakresie gromadzenia niezbędnych danych odnośnie pracy w gospodarstwie rolnym - współpraca w tym zakresie z KRUS-em i ZUS-em..

6. W zakresie gospodarki wodnej:

1) rozstrzyganie sporów o przywrócenie stosunków wodnych na gruntach do stanu poprzedniego, przynależności do spółki wodnej oraz wysokość składek i innych świadczeń członków spółki;

3) nakazywanie właścicielowi gruntu przywrócenie do stanu poprzedniego lub wykonania urządzeń zapobiegających szkodom oraz nakładanie obowiązku zapłaty odszkodowania;

4) nakazywanie właścicielowi gruntu sprzętu plonu w oznaczonym terminie z terenów zmeliorowanych zaopatrzonych w urządzenia nawadniające;

5) sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych.

7. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta.

§ 26. Na stanowisku ds. inwestycji, zamówień publicznych i gospodarki przestrzennej prowadzone są następujące sprawy:

1. W zakresie gospodarki przestrzennej:

1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;

2) przygotowywanie materiałów do sporządzania projektów planów zagospodarowania przestrzennego;

3) przyjmowanie wniosków o sporządzanie i aktualizację miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

4) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;

5) wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy;

6)prowadzenie rejestru wydanych decyzji;

7) przechowywanie planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie odpisów i wyrysów;

8) prowadzenie rejestru decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;

2. W zakresie zadań gminy określonych przepisami o numeracji nieruchomości:

1) umieszczanie i utrzymywanie tablic z nazwami ulic i placów;

2)oznaczanie i nadawanie nieruchomościom numerów porządkowych.

3.W zakresie drogownictwa:

1) prowadzenie spraw związanych z modernizacją, remontem i utrzymaniem dróg gminnych i chodników;

2) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych;

3) nadzorowanie realizacji "Akcja Zima";

4) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogi;

5) prowadzenie spraw związanych z remontami i konserwacją obiektów oświetlenia ulicznego;

6) przyjmowanie zgłoszeń awarii oświetlenia, wnioskowanie w zakresie godzin funkcjonowania oświetlenia ulicznego;

7) wykonywanie czynności w zakresie finansowania oświetlenia ulic, placów i dróg znajdujących się na terenie gminy.

4. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy Prawo energetyczne:

1) planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną na obszarze gminy;

2) opracowywanie projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną dla potrzeb Wójta;

3) opracowywanie planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną

5.W zakresie inwestycji i zamówień publicznych:

1) wykonywanie prac zmierzajacych do prawidłowego przygotowania inwestycji, jej realizacji, odbioru, rozliczenia i przekazania do użytku;

2) koordynowanie i kontrolowanie prac związanych z wykonaniem inwestycji w imieniu inwestora;

3)prtololarne przekazywanie placów budowy inwestycji;

4)dokonywanie odbiorów inwestycji przed upływem okresów gwarancji;

5)organizowanie przetargów na inwestycje gminne i prowadzenie całości dokumentacji zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.

6. Prowadzenie ewidencji urządzeń zaopatrzenia wsi w wodę na terenie gminy i współpraca z instytucją prowadzącą obsługę wodociągów wiejskich;

7.Prowadzenie ewidencji urządzeń sieci kanalizacji i obsługi komunalnej oczyszczalni

ścieków;

8. Prowadzenie ewidencji urządzeń telefonizacyjnych i energetycznych;

9. Prowadzenie rejestru zabytków na terenie gminy i współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków; 

10. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta.

§ 27. W ramach zawartego porozumienia z dnia 20 wrzesnia 2000 roku pomiędzy 11 Urzędami Miast i Gmin z Powiatu Sokólskiego a Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce realizowane są zadania dotyczące działania oraz warunków uczestnictwa w tych działaniach Ochotniczych Straży Pożarnych nie włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na terenie Powiatu Sokólskiego.

§ 28. Sprawy Kultury i Sztuki, w tym: biblioteki, kultury fizycznej, wypoczynku i rekreacji prowadzi Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie zgodnie ze Statutem tego Ośrodka uchwalonym przez Radę Gminy.

§ 29. Zadania z zakresu opieki społecznej, przyznawania prawa do swiadczeń rodzinnych oraz związane z ochroną zdrowia wykonuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

ROZDZIAŁ VI
ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY OPRACOWYWANIU PROJEKTÓW AKTÓW PRAWNYCH WYDAWANYCH PRZEZ RADĘ I WÓJTA GMINY

§ 30.1. Projekty aktów prawnych Rady i Wójta opracowują poszczególne komórki organizacyjne Urzędu i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Projekty uchwał przeznaczone do rozpatrzenia przez Radę wymagają uzgodnienia ze Skarbnikiem lub Sekretarzem i uzyskania pisemnej akceptacji.

§ 31. Przy opracowywaniu projektów aktów prawnych należy przestrzegać następujących zasad:

1) akt prawny nie może zawierać postanowień wykraczających poza granice upoważnienia ustawowego, a także nie może wkraczać w sferę spraw zastrzeżonych do kompetencji innych organów;

2) układ aktu prawnego powinien być przejrzysty;

3) dla oznaczenia jednostkowych pojęć należy używać określeń stosowanych w obowiązującym ustawodawstwie;

4) redakcja aktu prawnego powinna odpowiadać zasadom legislacji.

§ 32. 1. Projekt aktu prawnego przed wniesieniem pod obrady Rady powinien być uzgodniony:

1) ze Skarbnikiem, jeżeli dotyczy zadań budżetowych lub może spowodować inne skutki finansowe;

2) z Sekretarzem w zakresie spraw organizacyjnych;

3) z innymi jednostkami organizacyjnymi, jeżeli nakłada na te jednostki zadania i obowiązki;

4) z radcą prawnym pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym.

2. Po dokonaniu uzgodnień i uzyskaniu opinii prawnej projekty wraz z wnioskami uzasadniającymi ich podjęcie przedkładane są Radzie za pośrednictwem stanowiska pracy ds. obsługi rady gminy.

3. Uzasadnienie projektu aktu prawnego powinno zawierać stan faktyczny sprawy, różnice między stanem obecnym a proponowanym oraz skutki, w tym finansowe, projektowanego rozstrzygnięcia.

§ 33.1. Wójt wydaje zarządzenia w sprawie przygotowania projektów uchwał Rady, w których upoważnia określone komórki organizacyjne do przedstawienia w czasie obrad projektów uchwał wraz z uzasadnieniem potrzeby ich podjęcia.

2. Przyjęte i podpisane przez Wójta materiały przeznaczone do rozpatrzenia przez Radę lub jej Komisje poszczególne odpowiedzialne komórki organizacyjne przekazują na stanowisko pracy ds. obsługi rady w terminie i ilości egzemplarzy określonych przez Przewodniczącego Rady.

ROZDZIAŁ VII
PRZYJMOWANIE, ROZPATRYWANIE I ZAŁATWIANIE SKARG I WNIOSKÓW OBYWATELI

§ 34. 1. Wójt i Zastępca Wójta przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki każdego tygodnia w godzinach 9.00 - 12.00.

2. Jeżeli poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, obywatele są przyjmowani w następnym dniu roboczym.

3. Rejest przyjętych interesantów w sprawach skarg i wniosków prowadzi sekretariat Urzędu.

§ 35. 1. Skarbnik, Sekretarz i pozostali pracownicy Urzędu przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie, w godzinach pracy Urzędu.

2. Skargi i wnioski wnoszone telefonicznie lub ustnie przyjmuje się do protokołu.

§ 36. 1. Rejestr skarg i wniosków prowadzi pod nadzorem Sekretarza stanowisko ds. sekretarsko-kancelaryjnych oraz obsługi Rady i jej Komisji.

2. Po zarejestrowaniu w rejestrze skargi i wnioski przekazywane są właściwym komórkom organizacyjnym do rozpatrzenia i załatwienia.

§ 37. 1. Skargi na Wójta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, po zarejestrowaniu w rejestrze, przekazywane są przewodniczącemu Rady Gminy celem przedstawienia do rozpatrzenia przez Radę.

2. Do skarg, o których mowa w ust. 1, załącza się pisemne wyjaśnienia Wójta lub kierownika gminnej jednostki organizacyjnej na okoliczność zarzutów podnoszonych w skardze.

§ 38.1. Pracownicy Urzędu są odpowiedzialni za wszestronne badanie spraw podnoszonych w skargach i wnioskach oraz terminowe udzielanie odpowiedzi.

2.Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisują:

1) Wójt - w sprawach dotyczących zadań lub działalności Zastępcy, Sekretarza i Skarbnika;

2) Sekretarz - w sprawach dotyczących pracowników i funkcjonowania Urzędu.

3.Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków koordynuje Sekretarz.

ROZDZIAŁ VIII
ORGANIZACJA I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ

§ 39. System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną.

§ 40.1. Kontrolę wewnetrzną w Urzędzie w zakresie powierzonych zadań wykonują:

1) Sekretarz;

2) Skarbnik.

3.Przedmiotem kontroli wewnętrznej jest funkcjonowanie Urzędu, a w szczególności:

1) przestrzeganie dyscypliny pracy;

2) terminowość załatwiania spraw;

3) wykonywanie czynności techniczno - kancelaryjnych i prowadzenie dokumentacji biurowej;

4) przestrzeganie przepisów KPA i przepisów prawa materialnego przy załatwianiu spraw;

5) załatwianie skarg i wniosków;

6) prowadzenie archiwum zakładowego.

§ 41.1. Kontrolę wewnętrzną należy łączyć z instruktażem.

2.Instruktaż polega na udzielaniu osobom kontrolowanym wyjaśnień i wskazówek w zakresie sposobu załatwiania spraw, prowadzenia dokumentacji oraz stosowania przepisów prawa.

§ 42.1. Komórki organizacyjne Urzędu prowadzą kontrolę zewnętrzną w stosunku do jednostek wymienionych w zadaniach szczegółowych.

2.Skarbnik prowadzi kontrole finansowe w jednostkach powiązanych z budżetem Gminy.

§ 43.Kontrole mogą być prowadzone w formie kontroli:

1) kompleksowej, obejmującej badanie całokształtu działalności kontrolowanej jednostki;

2) problemowej, obejmującej badanie wybranych zagadnień z działalności jednej lub więcej kontrolowanych jednostek;

3) doraźnej (mającej charakter interwencyjny), wynikającej z potrzeby pilnego zbadania nagłych zdarzeń;

4) sprawdzającej sposób wykonania zaleceń pokontrolnych i rzetelność udzielonej odpowiedzi o sposobie wykonania.

§ 44.1. Do przeprowadzania kontroli zewnętrznej uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez Wójta.

2.Rejestr upoważnień do kontroli prowadzi Sekretarz.

§ 45.1. Kontrolujący sporządza z ustaleń kontroli protokół.

2.Protokół z kontroli powinien zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz imię i nazwisko kierownika tej jednostki;

2) imię i nazwisko kontrolującego oraz datę i numer upoważnienia do kontroli;

3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;

4) określenie tematu (przedmiotu kontroli);

5) ustalenia kontroli (fakty kontrolne);

6) wyszczególnienie załączników;

7) pouczenie;

8) miejsce i datę sporządzenia protokołu oraz podpisy kontrolującego i kierownika jednostki kontrolowanej.

§ 46. 1. Na podstawie protokołu kontrolujący opracowuje projekt wystąpienia pokontrolnego, które powinno zawierać:

1) opis stwierdzonych nieprawidłowości;

2) zalecenia pokontrolne;

3) termin wykonania zaleceń i powiadomienie o sposobie ich realizacji.

2.Wystąpienie pokontrolne podpisuje Wójt.

§ 47.Koordynatorem działalności kontrolnej w Urzędzie jest Sekretarz.

ROZDZIAŁ IX
ZASADY PODPISYWANIA PISM I DECYZJI

§ 48.Wójt podpisuje:

1) zarządzenia i regulaminy;

2) pisma związane z reprezentowaniem gminy na zewnątrz;

3) pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działąlności gminy;

4) odpowiedzi na skargi i wnioski;

5) decyzje z zakresu administracji publicznej, do których wydawania w jego imieniu nie upoważnił pracowników Urzędu;

6) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imeniu, w tym pisma wyznaczjące osoby upowawnione do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Urzędu;

7) pisma zawierające oświadczenia woli Urzędu jako pracodawcy;

8) pełnomocnictwa do reprezentowania Gminy przed sądami i organami administracji;

9) odpowiedzi na interpelacje i zapytania oraz wnioski radnych;

10) pisma zawierające odpowiedzi na postulaty mieszkańców, zgłoszone za pośrednictwem radnych;

11) inne pisma, jeśli ich podpisywanie Wójt zastrzegł wyłącznie dla siebie;

12) decyzje w sprawach osobowych pracowników Urzędu;

13) wystąpienia kierowane do Wojewody oraz instytucji państwowych szczebla centralnego;

14) odpowiedzi na wystąpienia RIO, NIK, Wojewody, prokuratury, sądu;

15) wnioski o odznaczenia.

§ 49.Zastępca Wójta, Sekretarz i Skarbnik podpisują pisma w sprawach należących do ich właściwości zgodnie z dokonanym podziałem zadań nie zastrzeżonych do podpisu Wójta.

§ 50. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego Zastępca podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań.

§ 51.1. Pracownicy Urzędu, w sprawach należących do ich właściwości, w ramach udzielonych przez Wójta upoważnień podpisują:

1) pisma nie zastrzeżone do podpisu Wójta;

2) decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej i inne pisma wynikające z postępowania administracyjnego i przewidziane KPA.

2. Pracownicy przygotowujący projekty pism, w tym decyzji administracyjnych, parafują swoim podpisem umieszczonym w końcu tekstu projektu z lewej strony.

§ 52. Radca prawny opiniujący projekty uchwał Rady, zarządzeń Wójta, umów cywilno - prawnych oraz innych pism używa pieczęci o treści: "Pod względem formalno-prawnym nie budzi zastrzeżeń".

ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 53.1. Regulamin podlega wyłożeniu do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu oraz zamieszczeniu w Biuletynie Informacji Publicznej.

2. Pracownicy Urzędu są zobowiązani do zapoznania się z treścią Regulaminu i przestrzegania jego postanowień.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2007-06-06

Data modyfikacji: 2007-06-06

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2007-06-06