Protokół Nr XXVI/09

 PROTOKÓŁ Nr XXVI/09
z XXVI nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 14 lipca 2009 r. (wtorek) w sali jadalnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 11.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin
 
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 15 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
 
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Adam Bielawski
2) pan Jan Bojarzyński
3) pan Marek Brylewicz
4) pan Józef Gliński
5) pan Stanisław Krutul
6) pan Zbigniew Lengiewicz
7) pan Bogdan Małyszko
8) pan Antoni Pakuła
9) pan Stanisław Pchodowicz
10) pan Czesław Radulski
11) pan Jarosław Radulski
12) pani Helena Sobolewska
13) pan Krzysztof Szewczul
14) pan Stanisław Szubzda
15) pan Kazimierz Urban
 
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
3) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
4) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
 
Obrady XXVI Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych, panów Wójta i Skarbnika Gminy oraz panie Sekretarz i protokolantkę posiedzenia.
Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Poinformował, że proponowany porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad przed rozpoczęciem obrad sesyjnych. Pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem proponowanego porządku obrad. Za przyjęciem porządku głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad XXVI Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie. Oto treść przyjętego porządku obrad:
  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego XXVI Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Przyjęcie protokołu z XXIV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 26 czerwca 2009 roku.
  4. Wyrażenie zgody na obciążenie hipoteką nieruchomości, stanowiącej własność Gminy Korycin, tytułem zapewnienia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie Projektu pn. „Integracja dróg Gmin Korycin i Suchowola z siecią krajową i regionalną” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007 – 2013 – podjęcie uchwały Nr XXVI/172/09 Rady Gminy Korycin z dnia 14 lipca 2009 r. w powyższej sprawie.
  5. Interpelacje i zapytania radnych.
  6. Wolne wnioski i informacje.
  7. Zamknięcie obrad.
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XXIV Sesji Rady Gminy odbytej dnia 26 czerwca 2009 r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XXIV Sesji Rady Gminy.

Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie obciążenia hipoteką nieruchomości, stanowiącej własność Gminy Korycin, tytułem zapewnienia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie Projektu pn. „Integracja dróg Gmin Korycin i Suchowola z siecią krajową i regionalną” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007 – 2013.

Projekt powyższej uchwały państwo radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych.
Chciałbym przypomnieć państwu radnym, że już wprowadziliśmy hipotekę jako formę zabezpieczenia aneksem do umowy, teraz jednak musimy podjąć w tej kwestii uchwałę, stąd też właśnie wynikła pilna potrzeba zwołania nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy. Rzecz jest niebagatelna, ponieważ obciążamy nieruchomość na prawie 3 mln.zł.
O głos poprosił pan Mirosław Lech – Wójt Gminy wyjaśniając, że drugie, hipoteczne zabezpieczenie wynika stąd, że pierwotnie wartość inwestycji była dużo większa, a wartość samego zabezpieczenia miała wynosić ponad 5 mln.zł. W takiej sytuacji sam weksel in blanco nie wystarcza, potrzebne jest drugie zabezpieczenie, a hipoteka jest najtańsza. Jak państwo wiecie, po przetargu znacznie zmalał koszt inwestycji, co spowodowało zmniejszenie zabezpieczenia, jednak nie możemy zrezygnować z hipoteki, ponieważ w umowie pierwotnej były zawarowane dwa zabezpieczenia i ta umowa wciąż nas obowiązuje. Dopiero potem będziemy mogli wystąpić o zniesienie jednej formy zabezpieczenia. Również Gmina Suchowola daje zabezpieczenie w postaci hipoteki.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie hipoteką nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin.
 
UCHWAŁA NR XXVI/172/09 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 14 lipca 2009 r.
w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie hipoteką nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin
 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformował jednocześnie, iż w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.
Radny Stanisław Krutul złożył skargę z powodu złej obsługi wodociągów. Po awarii, która spowodowała brak wody dzwoniliśmy przez 3 dni nie mogąc się doczekać interwencji i usunięcia awarii. Interweniował również w tej sprawie Urząd Gminy Jasionówka – to jest ten sam wodociąg, ale niewiele to dało.
Radny Antoni Pakuła powiedział, że w Kumiale jest bardzo słabe ciśnienie wody i praktycznie nie ma w ogóle ciepłej wody, ponieważ przy takim ciśnieniu nie włączają się przepływowe ogrzewacze wody.
Radny Krzysztof Szewczul dodał, że ta sama sytuacja jest również we wsi Skindzierz.
Wójt odpowiedział, że postara się do końca przyszłego tygodnia tą sprawę wyjaśnić i zaistniałe problemy zlikwidować. Dodał, że po modernizacji i spięciu naszych wodociągów takie rzeczy nie będą się zdarzać.
Radny Jan Bojarzyński zapytał, jak się przedstawia sprawa pomocy rolnikom, którzy ucierpieli przez ulewne deszcze. Sam otrzymuję telefony z pretensjami, że gmina nie zajmuje się rolnikami, nie ma żadnej pomocy finansowej, a tu siano zalane i co dalej będzie.
Pan Wójt odpowiedział, że na chwilę obecną rząd obiecał pomoc, ale tylko dla południowej części kraju, nasze województwo zostało pominięte. Jedyną oferowana formą pomocy są kredyty klęskowe, ale rolnicy nie są nią zainteresowani. Boję się, żeby nie powtórzyła się sytuacja sprzed dwóch lat, gdzie rolnicy również wycofali się z szacowania strat, ponieważ nie chcieli kredytów, a potem pojawiły się duże pieniądze wypłacane przez GOPS, ale jedynie na podstawie protokołów komisji z szacowania strat i potem był ogromny żal i pretensje. Wysłaliśmy już pismo do Wojewody o ilości zalanych hektarów w naszej gminie. Na pewno będą żądać protokołów z szacowania strat, które będę potrzebne również, aby przedstawić je ARiMR i nie stracić dopłat za nie skoszone łąki. W tej chwili innej formy pomocy niż kredyty klęskowe nie ma.
Radny Antoni Pakuła powiedział, że należy konieczne zrobić porządek z zarośniętymi rowami melioracyjnymi, oczyścić je i udrożnić, bo przy następnej fali opadów znowu zostaną zalane łąki i pola. Należy również umorzyć podatki dla rolników, którzy ponieśli największe straty z powodu ulewnych deszczy.
Pan Wójt przypomniał państwu radnym sytuację sprzed dwóch lat, gdy była susza i duże straty w uprawach, wtedy jako ZGWRP ostro interweniowaliśmy do rządu, aby zrefundowali nam straty, które poniesiemy umarzając podatek rolny, ale oczywiście takiej refundacji nie było. Bez tego nie możemy pozbawiać się dochodów na 2 lata, ponieważ żadnej gminy na to nie stać, a w chwili obecnej, w dobie kryzysu, nie ma najmniejszej szansy na zwrot umorzonego podatku przez rząd.
Udrożnienie rowów melioracyjnych należy do kompetencji starosty, który ma pieczę nad spółkami wodnymi, natomiast temat spółek, to koło zamknięte: spółka nie robi melioracji, bo rolnicy nie płacą składek, rolnicy nie płacą składek, bo spółka nie robi melioracji. Przypomnę temat scalenia gruntów, gdzie byłaby możliwość pozyskania pieniędzy na kompleksowe załatwienie sprawy czyli wykonanie nowych dróg dojazdowych, udrożnienie rowów melioracyjnych itp., a więc definitywny porządek na wiele lat. Jednak nie wyraziliście zgody na scalenie, czego absolutnie nie rozumiem. Jest jeszcze szansa na pozyskanie pieniędzy, ale musi być zgoda 100% rolników na scalenie gruntów i trzeba się śpieszyć, bo kończą się terminy składania wniosków w tym temacie.
Radny Kazimierz Urban prosił o podsypanie rozmytej drogi gminnej Ostra Góra – Sitkowo.

Więcej interpelacji i zapytań państwo radni nie zgłosili.

Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił państwa radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
 
Ad.7/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XXVI Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Na tym protokół z obrad XXVI Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.

 

Protokołowała:
Ewa Michnowicz
 Przewodniczący Rady
Józef Gliński

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2009-07-27

Data modyfikacji: 2009-07-27

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2009-07-27