Prot.Kom.Gos.i Bud. oraz Kom Rew.2009r.
W posiedzeniu udział wzięło 9 członków Komisji, w tym:
Komisji Gospodarki i Budżetu wszyscy członkowie w osobach:
pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji,
pan Jan Bojarzyński – członek Komisji,
pan Krzysztof Szewczul – członek Komisji,
pan Adam Bielawski – członek Komisji,
pan Antoni Pakuła – członek Komisji,
pan Jarosław Radulski – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności oraz 3-ch członków Komisji Rewizyjnej w osobach:
pan Czesław Radulski – członek Komisji,
pan Stanisław Szubzda – członek Komisji,
pan Stanisław Pochodowicz – członek Komisji
zgodnie z załączoną listą obecności.
Nieobecna, ale usprawiedliwiona była przewodnicząca Komisji – pani Helena Sobolewska.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin,
pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy,
pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy, jednocześnie protokołująca przebieg posiedzenia.
Posiedzenie otworzył pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu, serdecznie witając członków obu Komisji oraz pana Wójta, panią Sekretarz i pana Skarbnika Gminy. Następnie przedstawił proponowany porządek posiedzenia obu Komisji, który został przyjęty jednogłośnie ( 9 głosów „za” ) i przedstawia się następująco:
Przyjęcie protokołów przez obie Komisje ze wspólnego posiedzenia odbytego dnia 30 marca 2009 r.
Zapoznanie się z projektem uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2010 rok, przyjętej Zarządzeniem Nr 58/09 Wójta Gminy Korycin z dnia 12 listopada 2009 r. – wniesienie uwag, poprawek.
Zapoznanie się z wysokością średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2009 roku, jako podstawy do naliczania podatku rolnego na 2010 rok na obszarze Gminy Korycin.
Zapoznanie się ze średnią ceną sprzedaży drewna, obliczoną według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2009 roku do obliczenia podatku leśnego na obszarze Gminy Korycin na 2010 rok.
Zaopiniowanie projektów uchwał przedkładanych Radzie Gminy Korycin podczas obrad XXIX Sesji w dniu 27 listopada 2009 r. tj.
- w sprawie dokonania zmian w budżecie Gminy Korycin na 2009 rok,
- w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2010 rok,
- w sprawie określenia przypadków, w jakich nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin oraz warunków i trybu tego obniżenia,
- w sprawie uchylenia uchwały dotyczącej podwyższenia kryterium dochodowego do udzielania pomocy w zakresie dożywiania,
- w sprawie uchylenia uchwały dotyczącej zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia rzeczowe w formie posiłków,
- w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej na terenie Gminy Korycin.
6. Inne bieżące sprawy.
Ad.1/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do swoich protokołów ze wspólnego posiedzenia odbytego dnia 30 marca 2009 roku, zatem przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu poinformował, iż w/w protokoły zostały przyjęte jednogłośnie przez wszystkich członków Komisji w brzmieniu stanowiącym dwa odrębne dokumenty.
Ad.2/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan Skarbnik szczegółowo przedstawił projekt budżetu Gminy Korycin na 2010 rok.
Dochody budżetu planuje się w wysokości 10 877 130 zł, z tego:
bieżące w kwocie 8 219 680 zł,
majątkowe w kwocie 2 657 450 zł.
Natomiast wydatki budżetu Gminy na 2010 rok wyniosą 13 795 725 zł, z tego:
bieżące w wysokości 8 116 183 zł,
majątkowe w wysokości 5 679 542 zł.
W budżecie tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości 75 000 zł,
2) celową w wysokości 25 000 zł z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe.
Deficyt budżetu w wysokości 2 918 595 zł zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciąganych kredytów w kwocie 2 918 595 zł.
Ze sprzedaży mienia komunalnego w 2010 roku planuje się uzyskać przychody o wartości szacunkowej około 1 mln.zł.
Stan gruntów mienia komunalnego na dzień 12 listopada 2009 r. wynosi 1 161 068m2 (116,10ha). Posiadane środki transportowe mają łączną wartość ewidencyjną 906 074,00 zł.
W dalszej części pan Skarbnik omówił szczegółowo wydatki inwestycyjne, które obejmują realizację następujących przedsięwzięć:
1) W dziale Rolnictwo i Łowiectwo planujemy realizację projektu inwestycyjnego o nazwie: „Budowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w Gminie Korycin”. Złożyliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego o jego dofinansowanie ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007 – 2013. Możliwa do uzyskania kwota dofinansowania to kwota 717 827 zł.
Drugie zadanie w tym dziale to „System małej retencji na rzece Kumiałce”. Wydatki w kwocie 180 000 zł w ramach tego projektu dotyczyć będą podziału działek geodezyjnych, zmiany kwalifikacji gruntów, wykupu gruntów oraz wszelkiego rodzaju opłat związanych z w/w czynnościami.
2) W dziale Transport i Łączność planujemy przekazanie dotacji celowej planowanej do udzielenia z budżetu Gminy Korycin Powiatowi Sokólskiemu w kwocie 820 650 zł w związku z planowaną przez Powiat realizacją projektu o nazwie „Przebudowa ciągu komunikacyjnego dróg powiatowych nr 1328 B i 1329B na terenie Gmin Janów i Korycin” i dotyczy to ciągu dróg Jasionowa Dolina – Wyłudy – Wyłudki – Rykaczewo. Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu państwa w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych2008 – 2011. Został już rozstrzygnięty konkurs, w którym Powiat Sokólski został zakwalifikowany do objęcia dofinansowania tego zadania. Całkowity koszt tego zadania obejmuje kwotę 3 840 000 zł i zakłada przebudowę 5,9 km dróg, które przebiegają w większości przez teren Gminy Korycin.
Drugie zadanie w tym dziale to „Przebudowa dróg gminnych w Korycinie: Nr 103973B (ulica Ogrodowa), Nr 10985B (ulica Zygmunta III Wazy), Nr 103982B (ulica Pogodna) i Nr 103981B (ulica Witosa). W/w projekt także będzie realizowany w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011. Gmina Korycin została także zakwalifikowana do objęcia dofinansowaniem tego zadania. Łączny koszt zadania wynosi 1 892 508 zł, z czego 946 200 zł stanowi dofinansowanie z budżetu państwa.
3)W dziale Turystyka planujemy przekazać kwotę 200 000 zł na wszelkiego rodzaju wydatki związane z przystąpieniem do realizacji projektu inwestycyjnego o nazwie „Ziemia Korycińska – wczoraj i dziś dawnego pogranicza”. Projekt obejmowałby następujące zadania:
- odnowienie Kościoła Parafialnego w Korycinie,
- odrestaurowanie Parku Plebańskiego w Korycinie,
- budowę sceny z zapleczem nad zalewem w Korycinie,
- przebudowę Rynku w Korycinie,
- przebudowę budynku po byłym przystanku PKS w Korycinie,
- budowę grodziska średniowiecznego w Milewszczyźnie,
- budowę szlaku kajakowego na rzece Kumiałce wraz z miejscami rekreacyjnymi,
- budowę i usytuowanie jednakowych wiat autobusowych na terenie Gminy Korycin.
Projekt ten jest w fazie sporządzania dokumentacji, a jego realizację uzależnia się od pozyskania środków na jego dofinansowanie w ramach RPO woj. podlaskiego na lata 2007 – 2013.
4)W dziale bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa planujemy przeznaczyć kwotę 77 045 zł na modernizację budynku OSP w Ostrej Górze jako wkład własny. Będziemy ubiegać się o dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013.
5) W dziale Oświata i wychowanie na wydatki majątkowe planujemy przeznaczyć kwotę 1 697 101 zł, w tym na realizację projektu „Rozbudowa przedszkola w Korycinie” oraz na realizację projektu „Budowa kompleksu boisk i zaplecza sportowego przy Zespole Szkół w Korycinie, który został rozpoczęty w 2009 roku i jest współfinansowany ze środków RPO woj. podlaskiego na lata 2007 – 2013 w wysokości 2 215 950 zł.
6) W dziale Gospodarka komunalna i ochrona środowiska planujemy realizację zadania o nazwie „Budowa oświetlenia ulicznego na ulicy Zygmunta III Wazy w Korycinie” o wartości kosztorysowej 160 000 zł.
7) W dziale Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego planujemy realizację 3-ch zadań tj. budowę świetlicy wiejskiej w Bombli przy wsparciu środków unijnych w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi w latach 2007 – 2013. Budowę świetlicy wiejskiej w Krukowszczyźnie, gdzie także planujemy pozyskać środki zewnętrzne w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi w ramach PROW na lata 2007 – 2013 oraz budowę wiatraka z przeznaczeniem na Izbę Regionalną w Korycinie. Projekt ten jest współfinansowany ze środków UE w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. kwota dofinansowania projektu to 443 950 zł, zaś wkład własny Gminy Korycin wynosi 298 225 zł.
Zadłużenie na dzień 31 grudnia 2010 roku, po zrealizowaniu planowanych spłat oraz po zaciągnięciu nowych kredytów wynosić będzie ogółem 5 181 154,38 zł, co stanowić będzie 47,6% planowanych dochodów budżetowych. Jednocześnie pan Skarbnik podkreślił, iż bieżące dochody gminy spadają, bowiem cena żyta i drewna, a także podatek od nieruchomości będą niższe aniżeli w roku bieżącym. Dla przykładu podał, że Telekomunikacja wydziela „spółki córki”, przez co składa inaczej wyceniane deklaracje w sprawie podatku od nieruchomości i przez to są mniejsze wpływy do budżetu gminy z tego tytułu. Stwierdził też, iż zaistniał problem zaliczek na realizację zadania pn. „Integracja dróg Gmin Korycin i Suchowola z siecią krajową i regionalną”, przekazywanych przez Marszałka Województwa Podlaskiego, a także na „Budowę kompleksu boisk i zaplecza sportowego przy Zespole Szkół w Korycinie”. Aby zakończyć I-szą inwestycję trzeba posiadać do zapłaty wykonawcom kwotę 4 mln zł. Na Sesji zaproponujemy zaciągnięcie kolejnego kredytu na ten cel w wysokości 1 280 000 zł. Nie posiadamy również informacji o dotacji na dożywianie na kolejny rok, zatem może pojawić się problem z ogłoszeniem przetargu na dożywianie przy braku środków zewnętrznych. Realizujemy też inny program z zakresu edukacji pn. „Edukacja przedszkolna szansą na lepszą przyszłość wszystkich dzieci z Gminy Korycin” i tu również może pojawić się problem z finansowaniem, jak w przypadku projektu drogowego.
Członek Komisji Gospodarki i Budżetu – pan Antoni Pakuła zwrócił uwagę na fakt, iż to rząd powinien ponosić odpowiedzialność za terminowe przekazywanie środków, a nie Rada Gminy w takiej sytuacji musi zaciągać kolejne kredyty. To rząd nie wywiązał się ze swoich obietnic i on powinien przed narodem z tej sytuacji się wytłumaczyć.
Kończąc omawianie projektu budżetu Gminy Korycin na 2010 rok pan Skarbnik podkreślił, iż to, co wykonaliśmy w ramach różnych inwestycji oraz to, co planujemy na 2010 rok jest robione dla naszych mieszkańców i przyszłych pokoleń.
Ad.3/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy poinformowała, że średnia cena skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2009 roku wynosi 34,10 zł za 1dt i jest podstawą do obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Korycin na 2010 rok. W roku ubiegłym w/w cena wynosiła 55,80 zł za 1dt, zatem jest to duża różnica w dół, która wynosi 21,70 zł za 1dt, dlatego jak państwo widzicie będzie o wiele mniejszy wpływ podatku rolnego do budżetu gminy w 2010 roku w porównaniu do wpływu tegorocznego.
W/w średnią cenę skupu żyta pozytywnie zaakceptowały obie Komisje i wnioskują do Rady Gminy Korycin o jej przyjęcie. W powyższej sprawie Rada Gminy nie musi podejmować odrębnej uchwały, tylko przegłosować w/w średnią cenę skupu żyta, która została ogłoszona w Monitorze Polskim Nr 68, poz. 886 i wynosi 34,10 zł za 1dt.
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy poinformowała, że średnia cena sprzedaży drewna, obliczona według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2009 roku wynosi 136,54 zł za 1m3 i będzie podstawą do obliczania podatku leśnego na obszarze Gminy Korycin na 2010 rok. W roku poprzednim cena ta wynosiła 152,53 zł za 1m3 i jest to różnica w stosunku do obecnej kwoty o 15,99 zł za 1m3, zatem wpływ z tego tytułu w 2010 roku także będzie mniejszy w stosunku do roku bieżącego.
W/w średnią cenę sprzedaży drewna pozytywnie zaakceptowały obie Komisje Rady i wnioskują do Rady Gminy o jej przyjęcie. W tym przypadku również Rada Gminy nie będzie musiała podejmować odrębnej uchwały, tylko przegłosować w/w średnią cenę sprzedaży drewna, która została ogłoszona w Monitorze Polskim Nr 69, poz. 896 i wynosi 136,54 zł za 1m3 drewna.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych na rok 2010.
W Monitorze Polskim Nr 52, poz. 742 z 2009 r. ukazało się obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 3 sierpnia 2009 r. w sprawie górnych granic kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2010 roku. Mechanizm wzrostu stawek podatków i opłat lokalnych związany jest z inflacją. W pierwszym półroczu 2009 roku wskaźnik inflacji wyniósł 3,5%, o tyle więc z początkiem 2010 roku zwiększa się wysokość stawek podatku od środków transportowych i innych podatków. Dla porównania w styczniu 2009 roku maksymalne stawki wzrosły o 4,2%.
Natomiast w Monitorze Polskim Nr 67, poz. 872 z 2009 r. ukazało się kolejne obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 6 października 2009 r. w sprawie stawek podatków od środków transportowych obowiązujących w 2010 roku (stawki minimalne od pojazdów określonych w art. 8 pkt 2, pkt 4 i pkt 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych).
W projekcie uchwały zwiększono stawki o 3,5% w stosunku do określonych w uchwale Rady Gminy Korycin z 2009 roku.
W/w projekt uchwały pozytywnie zaopiniowały obie Komisje i wnioskują o jego przyjęcie przez Radę Gminy Korycin.
W następnej kolejności pani Sekretarz przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia przypadków, w jakich nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin oraz warunki i tryb tego obniżenia.
Jest to wykonanie obowiązku ustawowego zawartego w art. 42a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. W/w projekt uchwały został przedłożony do zaopiniowania Związkom Zawodowym Nauczycieli i mamy pozytywną opinię z dnia 3 października 2009 r. Międzyzakładowej Komisji Organizacji NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania w Białymstoku. W uchwale chodzi o to, że jeśli nauczyciel w trakcie pracy dodatkowo uczy się lub wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora szkoły, to można obniżyć mu obowiązkowy wymiar zajęć, jednocześnie odpowiednio zmniejszając wynagrodzenie.
W/w projekt uchwały pozytywnie zaopiniowały obie Komisje Rady wnioskując o jego przyjęcie przez Radę Gminy Korycin.
Kolejny projekt uchwały dotyczy uchylenia uchwały Nr XXVIII/189/09 Rady Gminy Korycin z dnia 8 października 2009 r. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego do udzielania pomocy w zakresie dożywiania (Dz.Urz.Woj.Podl. Nr 209, poz. 2336). Zgodnie z tekstem ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją wydatków budżetowych, przekazanym przez Sejm RP do Senatu RP – Sejm zdecydował o przedłużeniu na lata 2010 – 2013 rządowego programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Jest on skierowany w szczególności do dzieci poniżej 7 lat i do uczniów. Aby mieć przyznany darmowy posiłek dochód rodziny nie może przekraczać 150% kryterium dochodowego w pomocy społecznej (w naszej gminie ten dochód jest podwyższony do 200%). Posłowie zdecydowali także o podwyższeniu wskaźnika liczby dzieci, które będą mogły otrzymywać posiłek, jeżeli w ich rodzinach jest wyższy dochód. Z takiej możliwości będzie mogło skorzystać maksymalnie 20% dzieci spośród ogółu objętych dożywianiem na terenie gminy. Dotychczas ten wskaźnik wynosił 10%. W następnych 4 latach na realizację programu będzie przeznaczone 3,1 mld zł, przy czym w dalszym ciągu gminy, aby otrzymać dotację od wojewody, muszą zagwarantować 40% środków z własnego budżetu. Na dzień dzisiejszy nie mamy jednak danych szczegółowych, w związku z czym proponujemy uchylenie dotychczasowej uchwały. Jeśli wejdą w życie przepisy znowelizowanej ustawy, wówczas podejmiemy nową uchwałę określającą w/w kryterium dochodowe do udzielania pomocy w zakresie dożywiania.
Obecnie korzystający w naszej gminie z programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania w postaci obiadów:
- uczniowie szkoły podstawowej w Korycinie – 183 osoby,
- uczniowie gimnazjum w Korycinie – 81 osób,
- uczniowie gimnazjum w Janowie – 2 osoby,
- uczniowie ze szkół ponad gimnazjalnych – 61 osób,
- dorośli – 2 osoby,
- przedszkole – 51 osób
RAZEM korzystających z tego programu w postaci obiadów są 383 osoby.
Liczba osób korzystających z tego programu w postaci zasiłku celowego – 37, w tym uczniowie szkół ponad gimnazjalnych – 22.
Koszt realizacji programu w roku 2009 wyniósł 378 800 zł, dotacja z budżetu państwa – 302 800 zł, środki własne Gminy Korycin – 76 000 zł.
Obie Komisje pozytywnie zaopiniowały w/w projekt uchwały i wnioskują o jego przyjęcie przez Radę Gminy.
Następny projekt uchwały dotyczy uchylenia uchwały Nr XXX/170/06 Rady Gminy Korycin z dnia 31 marca 2006 r. w sprawie zasad zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia rzeczowe w postaci posiłków (Dz.Urz.Woj.Podl. Nr 121, poz. 1160).Uchylenie powyższej uchwały jest następstwem uchylenia uchwały poprzedniej i wynika z przepisów tej samej, znowelizowanej ustawy.
W/w projekt uchwały obie Komisje zaopiniowały pozytywnie i wnioskują do Rady Gminy o jego przyjęcie.
W następnej kolejności pani Sekretarz zapoznała członków Komisji z projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej obowiązującej na terenie Gminy Korycin. Obowiązek taki wynika z art. 146 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i wynosi on – cytuję:
„Art. 146 ust. 2 – Wysokość opłaty adiacenckiej wynosi nie więcej niż 50% różnicy pomiędzy wartością, jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej a wartością, jaką nieruchomość ma po ich wybudowaniu. Wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej ustala rada gminy w drodze uchwały”.
Powyższa uchwała miałaby zastosowanie do obiektów, które zyskały na wartości po wybudowaniu infrastruktury technicznej np. inną wartość ma działka budowlana nieuzbrojona, a zupełnie inną działka uzbrojona we wszystkie potrzebne media. Przy poprzedniej kontroli Regionalna Izba Obrachunkowa zarzuciła nam brak takiej uchwały twierdząc, że pozbawiamy się w ten sposób dochodów. Odpowiedzieliśmy na zalecenia pokontrolne, że taką uchwałę podejmiemy.
W powyższej sprawie członkowie Komisji postanowili, że na Sesji szerzej o tym porozmawiają i podejmą decyzję, czy ją ustalić czy nie.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrał pan Wójt i zapoznał członków Komisji z następującymi informacjami:
W dniu 29 października 2009 r. zleciłem do wyceny nieruchomość przeznaczoną do sprzedaży, położoną w Krukowszczyźnie, zgodnie z uchwałą Rady Gminy Korycin w tej sprawie i w dniu 20 listopada br. otrzymaliśmy operat szacunkowy, gdzie wysokość tej nieruchomości została wyceniona na kwotę 76 300 zł. Za sporządzenie operatu zapłacimy 1464 zł brutto. Natomiast wcześniej tj. w dniu 28 października br. do Urzędu Gminy Korycin wpłynął operat szacunkowy nieruchomości przeznaczonej przez Radę Gminy do sprzedaży, położonej w Korycinie, przy ul. Białostockiej 21, gdzie wartość w/w nieruchomości została wyceniona na kwotę 116 297 zł, zaś za sporządzenie operatu zapłaciliśmy kwotę 1674 zł brutto.
Zmiany, jakich dokonujemy w planie zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin, w tym miejscowości Korycin, zakładają przeznaczenie terenu nad zalewem pod budownictwo jednorodzinne, gdzie ma powstać nowe osiedle „Młody Korycin”. Łącznie uzbroimy 49-50 działek (w tym 2-3 działki prywatne, reszta jest własnością Gminy Korycin).Zlecimy wykonanie dokumentacji na sieć wodociągowo-kanalizacyjną pod te działki. W tym też miejscu mamy teren przeznaczony pod kątem turystyki, wypoczynku i rekreacji i jest to powierzchnia 10ha. Planujemy podjąć próbę sprzedaży całości tego terenu pod w/w cel. Trwają prace projektowe z tym związane.
Kolejna sprawa to problem opodatkowania dróg dojazdowych do pól. Przymierzamy się do sporządzenia ewidencji tych dróg i przekwalifikowania ich na drogi gminne, które są drogami publicznymi i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od gruntów. Łącznie to będzie ponad 100km dróg. Na kolejną Sesję przygotujemy projekt uchwały w tej sprawie. Jeśli tego nie zrobimy, to Ministerstwo Finansów może wymierzyć nam karę za to, że nie naliczamy podatku od tych gruntów.
Planujemy zgłosić, na wniosek mieszkańców wsi Krukowszczyzna i Dzięciołówka, do rekultywacji w ramach dofinansowania przez Urząd Marszałkowski w Białymstoku odcinek drogi od drogi Korycin – Krukowszczyzna do drogi Rudka – Aulakowszczyzna o długości ponad 4 km, gdzie rekultywacja zostanie podzielona na 2 etapy.
Pan Wójt poinformował, że droga Korycin – Janów – Sokółka ujęta jest w budżecie województwa na 2010 rok. Zaplanowano 800 000 zł na odnowienie dokumentacji technicznej i wydanie decyzji o oddziaływaniu na środowisko dla tego przedsięwzięcia. Droga ta będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Będą oszczędności z lotniska i innych zadań, które właśnie zostaną przeznaczone na realizację w/w drogi w pierwszej kolejności. Problemów z wykonawstwem być nie powinno, ponieważ nie znajdujemy się w strefie Natura 2000.
Został już przyjęty plan atrakcyjności województwa podlaskiego i nasze zadanie pn. „Ziemia Korycińska – wczoraj i dziś dawnego pogranicza” nie mieści się w żadnej kategorii 1, 2, 3. Nie da się tego projektu ująć w ramach tych kategorii.
Członkowie Komisji pytali Wójta o obwodnicę Korycina. Pan Wójt odpowiedział, że obwodnica ta będzie na pewno, jednak trudno precyzyjnie określić w którym roku.
Na tym wspólne posiedzenie obu Komisji zostało zakończone.
Protokołowała:
Tamara Sokołowska
Przewodniczący Komisji
Gospodarki i Budżetu
Stanisław Krutul
Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej
Helena Sobolewska
Metryka strony