PROTOKÓŁ Nr VIII/2019
PROTOKÓŁ Nr VIII/2019
z VIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 29 sierpnia 2019 r. (czwartek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 11.00 – 13.40 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 14 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Radosław Andrysewicz
2) pan Marek Brylewicz
3) pani Iwona Chwiećko
4) pani Ewa Jakowiec
5) pani Emilia Lengiewicz
6) pan Janusz Małyszko
7) pan Antoni Mróz
8) pan Antoni Pakuła
9) pan Grzegorz Sieńko
10) pan Zdzisław Sitko
11) pan Stanisław Szubzda
12) pan Kazimierz Urban
13) pani Julita Wasilewska
14) pan Leszek Jan Wróbel
Radny nieobecny – pan Jerzy Burak
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Joanna Kulesa - Nasuta – Sekretarz Gminy
4) pan Mirosław Siwik - architekt
5) pani Patrycja Broniszewska – mieszkanka wsi Szaciłówka
6) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
Obrady VIII Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkich gości obecnych na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 14 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Pani przewodnicząca poinformowała, że porządek obrad VIII Sesji został Państwu radnym doręczony, zatem przystępujemy do głosowania nad przyjęciem proponowanego porządku dziennego VIII Sesji Rady Gminy Korycin. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdzam, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania stwierdzam, że porządek obrad VIII Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Oto treść przyjętego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego VIII Sesji Rady Gminy Korycin.
3. Przyjęcie protokołu z VII Sesji Rady Gminy odbytej dnia 15 czerwca 2019 roku.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
5. Podjęcie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin – uchwała Nr VIII/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 29 sierpnia 2019 r. w powyższej sprawie.
6. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu sztandaru dla Komendy Powiatowej Policji w Sokółce – uchwała Nr VIII/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 29 sierpnia 2019 r. w powyższej sprawie.
7. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na pokrycie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych i remontowych – uchwała Nr VIII/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 29 sierpnia 2019 r. w powyższej sprawie.
8. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Korycin na 2019 rok – uchwała Nr VIII/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 29 sierpnia 2019 r. w powyższej sprawie.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033 – uchwała Nr VIII/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 29 sierpnia 2019 r. w powyższej sprawie.
10. Odpowiedzi na pisemne wnioski zgłoszone przez Państwa radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy.
11. Interpelacje i zapytania radnych.
12. Wolne wnioski i informacje.
13. Zamknięcie obrad.
Pani przewodnicząca obrad stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z VII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 15 czerwca 2019 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z ich treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania imiennego nad przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji głosowało 11 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu, 1 radny był przeciw. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca obrad stwierdziła, iż protokół z obrad VII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 15 czerwca 2019 roku został przyjęty większością głosów (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
W okresie od ostatniej VII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 15 czerwca 2019 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 29 sierpnia 2019 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 19 czerwca 2019 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad VII Sesji Rady tj.
1) w sprawie likwidacji Punktu Przedszkolnego w Zabrodziu,
2) w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedszkola i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami obejmującymi dzieci 6-letnie i młodsze,
3) w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Korycin oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych,
4) w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze bezprzetargowej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin,
5) w sprawie powołania Zespołu opiniującego kandydatów na ławników do Sądu Rejonowego w Sokółce,
6) w sprawie udzielenia votum zaufania Wójtowi Gminy,
7) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Przebudowa układu komunikacyjnego dróg powiatowych Nr 1326B i 1330B Janów - Trofimówka – Franckowa Buda – Wyłudki i drogi Nr 1323B Janów – Budno – Nowinka na terenie Gmin Janów, Korycin i Sidra w Powiecie Sokólskim”,
8) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Przebudowa chodnika na ulicy Słowiańskiej w Korycinie w ciągu drogi powiatowej Nr 1318B”,
9) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1307B na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową Nr 1308B do granicy administracyjnej Powiatu Sokólskiego z Powiatem Białostockim”,
10) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Remont poboczy na drodze powiatowej Nr 1319B w miejscowości Milewszczyzna”,
11) w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2018 rok
12) w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2018 rok,
13) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,
14) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające publikacji przekazane do redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane.
2. W dniu 17 czerwca 2019 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji NAT Komitetu Regionów w Brukseli.
3. W dniu 18 czerwca br. brałem udział w posiedzeniu Zarządu Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Korycińskiej, które odbyło się w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie.
4. W dniu 19 czerwca 2019 r. uczestniczyłem uroczystym zakończeniu roku szkolnego w Szkole Podstawowej w Korycinie.
5. W dniu 22 czerwca br. uczestniczyłem w obchodach Nocy Świętojańskiej w Milewszczyźnie.
6. W dniu 24 czerwca br. odbyłem spotkanie organizacyjne z pracownikami i strażakami w sprawie organizacji Ogólnopolskich Dni Truskawki.
7. W dniach 26-27 czerwca 2019 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Sesji Plenarnej Komitetu Regionów w Brukseli.
8. W dniu 28 czerwca br. wziąłem udział w Zgromadzeniu Wspólników Wodociągów Podlaskich w Białymstoku.
9. W dniach 29-30 czerwca 2019 r., wspólnie z częścią państwa radnych, uczestniczyłem w XXIV Ogólnopolskich Dniach Truskawki w Korycinie. Sobota to było korycińskie święto sportu z triathlonem, półmaratonem, biegiem do grodu, biegami dziecięcymi oraz rozgrywkami piłki błotnej, zaś niedziela zachęcała do zabawy podczas truskawkowego festynu z bitwą truskawkową i występem gwiazdy, w tym roku był to zespół Oddział Zamknięty. Pogoda była przepiękna co sprawiło, że podczas truskawkowego święta Korycin odwiedziło około 20 000 osób.
10. W dniu 2 lipca br. uczestniczyłem w spotkaniu samorządowym, które odbyło się w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.
11. W dniu 3 lipca br. odbył się przetarg na ubezpieczenie mienia gminy, który był podzielony na trzy części: I – ubezpieczenie mienia, II – OC samochodów gminnych i III – ubezpieczenie strażaków. Ubezpieczenie zadania I i II wygrała firma TUW TUW Oddział w Ełku za kwoty 94 788 zł i 21 816 zł, zaś zadanie III ubezpiecza firma CONCORDIA za kwotę 3 732 zł.
12. W dniach 8-10 lipca 2019 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji ENVE Komitetu Regionów, które odbyło się w Finlandii.
13. W dniu 10 lipca br. został przeprowadzony konkurs na Dyrektora w Przedszkola w Korycinie. Wpłynęła tylko jedna oferta i Dyrektorem ponownie została wybrana Pani Dorota Wiesławska.
14. W dniu 11 lipca 2019 r. Park Kulturowy w Milewszczyźnie odwiedziła Pani Yanine Zaslavsky – blogerka z Izraela wraz z synem, w ramach wizyty studyjnej organizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. Wizyta miała pokazać rodzinne formy spędzania czasu wolnego w regionie oraz zaprezentować najważniejsze atrakcje turystyczne, wśród których znalazł się nasz Park. Po zwiedzaniu grodziska i warsztatach tkackich z Panią Bernardą Rość goście wzięli udział w warsztatach produkcji sera korycińskiego, poprowadzonych przez Państwa Bielec z Aulakowszczyzny. Nauka produkcji sera przerodziła się dyskusję o serach z całego świata oraz o dziedzictwie kulturowym, tradycjach, zwyczajach i produktach regionalnych Ziemi Korycińskiej. Owocem spotkania będzie artykuł na blogu podróżniczym oraz promocja na stronie Ambasady Polskiej w Izraelu.
15. W dniu 12 lipca br. w Parku w Milewszczyźnie odbył się I Festiwal Legend. Była to wyjątkowa impreza, ponieważ jej uczestnikami były osoby niepełnosprawne z różnych zakątków województwa podlaskiego. Podzielony został on na dwa etapy – występy teatralne oraz konkurs prac plastycznych przedstawiających polskie legendy. Głównym organizatorem Festiwalu Legend był „Dom Gościnny” w Dzięciołówce, przy wsparciu Gminy Korycin oraz Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Korycińskiej.
16. W dniu 15 lipca 2019 r. odbył się przetarg na dowożenie dzieci do Szkoły Podstawowej w Korycinie w roku szkolnym 2019/2020. Wpłynęły dwie oferty, korzystniejszą z nich przedstawiła nasza miejscowa firma tj. Przewóz Osób Krzysztof Strzymiński z Mielnik z ceną 386 746,08 zł.
17. W dniu 16 lipca br. odbyło się składanie ofert na remont drogi w Mielnikach. Postępowanie unieważniono ze względu na zbyt wysokie ceny ofert.
18. W dniach 22-23 lipca 2019 r. wziąłem udział w Izabelinie w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.
19. W dniu 30 lipca br. spotkałem się z Panem Piotrem Rećko Starostą Powiatu Sokólskiego.
20. W dniu 5 sierpnia br. odbył się przetarg na wyłonienie dostawcy eko-groszku na potrzeby Urzędu Gminy. Wygrała firma FARMER z Korycina z ceną 29 919,75 zł za 35 ton.
21. W dniu 7 sierpnia br. odbył się przetarg na wyłonienie dostawcy oleju opałowego. Wygrała firma Plus Jurkiewicz z Białegostoku z ceną 3,08 zł za litr oleju.
W tym dniu wspólnie z Komendantem OSP odebrałem także w Sokółce czek na 5 000 zł z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego na zakup wyposażenia i umundurowania strażaków ochotników z naszej gminy.
22. W dniu 9 sierpnia 2019 r. odbył się II przetarg na wykonanie remontu drogi w Mielnikach. Został unieważniony z powodu zbyt wysokich cen.
23. W dniu 15 sierpnia 2019 r. w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie odbył się Festiwal Miejscowego Jadła „Na stole przy grodzisku”, który przyciągnął do naszej gminy tysiące gości. Podczas imprezy można było spróbować dań średniowiecznej kuchni słowiańskiej np. zupy z pokrzywy czy podpłomyków, obejrzeć proces domowego warzenia piwa czy wytwarzania sera korycińskiego, skomponować herbatki z ziół. Podczas festiwalu swoje święto miał także Chór Seniora EPOKA, który obchodził Jubileusz 21-lecia istnienia. Dzień zakończył się wspólną międzypokoleniową biesiadą przy muzyce.
24. W dniu 20 sierpnia 2019 r. uczestniczyłem z większością Państwa radnych we wspólnym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej i Komisji Gospodarki i Budżetu.
W tym dniu odbył się także odbiór końcowy zadania pn. „Zagospodarowanie strefy publicznej na strefę rodzinną Gminy Korycin”. Wykonawcą była firma HYDROS z Białegostoku, a wartość zadania to 700 000 zł brutto.
25. Główny Urząd Statystyczny opublikował ranking zamożności gmin w Polsce, który obejmuje 2478 samorządów. Najbogatszą gminą w Polsce jest Kleszczów w woj. łódzkim z dochodem na jednego mieszkańca na poziomie 44 000 zł, zaś najbiedniejszymi gminami są: Zawadzkie w woj. opolskim i Bolesław w woj. małopolskim z dochodem na jednego mieszkańca w wysokości 3200 zł. Spośród gmin z powiatu sokólskiego najwyżej, bo na 77 miejscu w rankingu, został sklasyfikowany Korycin z dochodem na jednego mieszkańca w wysokości 6752 zł i tym wynikiem wyprzedził np. miasto Lublin. Najniżej w naszym powiecie jest sklasyfikowana Sokółka – na 2353 miejscu z dochodem w wysokości 3894 zł na jednego mieszkańca.
Tak wysokie miejsce naszej malutkiej gminy jest wynikiem wspólnego wysiłku, dobrej współpracy i umiejętności skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych.
26. W sierpniowej „Wspólnocie” – pismo samorządu terytorialnego, ukazał się wywiad ze mną na okładce opisujący, jak skutecznie wypromować małą gminę. Pokazuje on ogrom starań i różnorodnych działań na wielu płaszczyznach np. Ogólnopolskie Dni Truskawki, ser koryciński czy też Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna, a wszystko po to, by stworzyć rozpoznawalną markę w Polsce i na świecie. Jak widzicie przynosi to wymierne efekty i już jesteśmy dostrzegani i znani na szczeblu krajowym, a także poza granicami kraju.
27. W dniu 28 sierpnia br. złożyliśmy wniosek do Funduszu Dróg Samorządowych na dofinansowanie zadania pn. „Rozbudowa i przebudowa drogi gminnej: droga krajowa nr 8 – Białostoczek”.
28. Sporządzono 466 protokołów z oszacowaniem strat spowodowanych suszą. Do najbliższej środy zostaną one przekazane Wojewodzie Podlaskiemu.
29. Wydałem następujące zarządzenia:
1) jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 26/2019 z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,
b) Zarządzenie Nr 27/1/2019 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,
c) Zarządzenie Nr 27/2//2019 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2019 rok,
d) Zarządzenie Nr 27/2019 z dnia 1 lipca 2019 r. w sprawie powołania Komisji Konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,
e) Zarządzenie Nr 28/2019 z dnia 11 lipca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,
f) Zarządzenie Nr 29/2019 z dnia 11 lipca 2019 r. w sprawie rozpatrzenia uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka,
g) Zarządzenie Nr 30/2019 z dnia 31 lipca 2019 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,
h) Zarządzenie Nr 31/2019 z dnia 31 lipca 2019 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2019 rok,
i) Zarządzenie Nr 32/2019 z dnia 6 sierpnia 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na prowadzenie dzienników lekcyjnych w Szkole Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie wyłącznie w formie elektronicznej,
j) Zarządzenie Nr 33/2019 z dnia 12 sierpnia 2019 r. w sprawie powierzenia stanowiska Dyrektora Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie,
k) Zarządzenie Nr 34/2019 z dnia 14 sierpnia 2019 r. w sprawie odwołania Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie,
2) jako Kierownik Urzędu w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 14/2019 z dnia 12 lipca 2019 r. ustalające politykę (zasady) rachunkowości,
b) Zarządzenie Nr 15/2019 z dnia 12 lipca 2019 r. ustalające politykę (zasady) rachunkowości,
c) Zarządzenie Nr 16/2019 z dnia 12 lipca 2019 r. ustalające politykę (zasady) rachunkowości,
d) Zarządzenie Nr 17/2019 z dnia 14 sierpnia 2019 r. w sprawie zasad przydziału środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego, środków higieny osobistej oraz ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pranie odzieży roboczej.
30. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.
Korzystając z okazji chciałbym także Państwa poinformować, iż podjąłem decyzję o starcie w wyborach do Sejmu RP z miejsca nr 2 na liście Polskiego Stronnictwa Ludowego. Jestem bezpartyjny jednak uważam, że dla terenów wiejskich to PSL stanowi jakąś sensowną alternatywę. Polska polityka potrzebuje nowych ludzi, którzy będą walczyć o rozwój obszarów wiejskich i o silne samorządy. Zachęcam Państwa do głosowania na tę listę, niekoniecznie na mnie, ale na PSL, bo tu widzę szansę dla Polski.
Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Pani przewodnicząca dodała także, że w dniu 20 sierpnia br. odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Rewizyjnej i Komisji Gospodarki i Budżetu, podczas którego były omawiane projekty uchwał na dzisiejszą Sesją Rady i opinie Komisji co do tych projektów są pozytywne.
O zabranie głosu proszę pana Mirosława Siwika – autora projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowanie przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka.
Pan Siwik powiedział, że podstawą do podjęcia uchwały jest art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 i 1309) i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2019 r. poz. 60, 235, 730 i 1009).
Do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przystąpiono na podstawie uchwały Nr III/30/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 28 grudnia 2018 r. Plan obejmuje obszar o powierzchni 2,6ha, stanowiący działkę Nr 6/1 w obrębie geodezyjnym Szaciłówka, położonej po północnej stronie drogi powiatowej Nr 1314B droga krajowa Nr 8 – Szaciłówka, w odległości ok. 600m od zachodniego skraju wsi Szaciłówka oraz bezpośrednio po wschodniej stronie drogi gminnej (dz. Nr ewidencji gruntów 5 w obrębie Szaciłówka, Gmina Korycin).
Podstawowym celem opracowania planu jest przeznaczenie działki 6/1 pod realizację obiektów budowlanych i urządzeń na potrzeby zakładu produkcyjno-remontowego maszyn rolniczych i innej działalności produkcyjno-usługowej na potrzeby wykonywania budowli i elementów stalowych (w tym hal przemysłowych, magazynów, składów, dróg wewnętrznych, placów, parkingów, obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej itp.). Opracowany plan nie narusza ustaleń obowiązującego „Stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin”. Wprawdzie Studium nie wskazuje terenów do opracowania planu wprost pod zabudowę związaną z działalnością gospodarczą, to jednak w ustaleniach testowych w dziale „Kierunki rozwoju przemysłu i usług, obszary pod zabudowę przemysłowo-usługową” jako jeden z kierunków wyszczególniono tworzenie warunków terenowych dla nowych inwestycji oraz sprzyjanie dalszemu rozwojowi działalności gospodarczej. Przewidziana w planie funkcja terenu wpisuje się w ustalenia Studium.
Projekt planu składa się z części tekstowej oraz z części graficznej – rysunku planu stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały (sporządzonego na kopii mapy do celów projektowych w skali 1:1000, co spełnia wymagania art. 16 ust. 1 ustawy). W projekcie planu ujęto zagadnienia wymagane ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, uwzględniając interes prywatny i publiczny. Uwzględniono zarówno prawo własności, jak i prawo do podejmowania działań, które pozwolą zrealizować zasadę zrównoważonego rozwoju. Uwzględniono wymagania ładu przestrzennego.
Projekt przedmiotowego planu został sporządzony zgodnie z procedurą określoną w art. 17 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, z zachowaniem jej jawności i przejrzystości. Otrzymał wszystkie wymagane prawem opinie i uzgodnienia. Jednocześnie został poddany strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, określonej w art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r. poz. 2081 z późn. zm.). Do projektu planu złożono uwagi po debacie publicznej. Zarządzeniem Wójta Gminy Korycin część uwag została uwzględniona pozytywnie i naniesiona w planie. Tym samym zarządzeniem część uwag nie została uwzględniona przez Wójta Gminy Korycin.
W związku z uchwaleniem planu Gmina Korycin nie musi ponieść jakichkolwiek kosztów związanych z realizacją infrastruktury technicznej należącej do zadań własnych gminy.
Następnie pani Przewodnicząca udzieliła głosu pani Patrycji Broniszewskiej – mieszkance wsi Szaciłówka.
Pani Broniszewska zaznaczyła, że z Gminą Korycin jest związana od pokoleń, poprzez rodziców i dziadków i od dziecka miała okazję podziwiać niczym nie skażoną przyrodę.
Rozumiem także, że rozwój gminy jest niezbędny i z chęcią przyjmujecie nowych inwestorów, ale chciałabym zaapelować o nie podjęcie zaproponowanej uchwały, ponieważ są tam zawarte zapisy pozwalające inwestorowi na szereg dowolnych działań. Co prawda odbyło się potkanie mieszkańców z inwestorem, na którym zapewnił, że nie będzie prowadził usług związanych z cynkowaniem i nie kupuje ziemi na sprzedaż, jednak w uchwale jest zawarty zapis, który można wykorzystać do np. takich właśnie celów. Niedaleko znajdują się stawy rybne i martwimy się, żeby wody gruntowe nie zostały skażone. Inwestor zapewnił nas także, że nie wybuduje hoteli, ale może zapewnić miejsca noclegowe swoim pracownikom, co także daje pewne możliwości do wykorzystania. Jeśli chodzi o zabezpieczenie przed hałasem czy zanieczyszczeniami za pomocą nasadzeń zieleni to uważam, że także jest niewystarczające. Wnioskowałam o to, aby były to drzewa średniowysokie i wysokie, a taki zapis nie znalazł się w uchwale, więc mogą to być np. drzewa do 1 metra wysokości, które nie spełnią swojej roli.
Kolejna rzecz to położenie projektowanego zakładu. Inwestycja ma powstać na wzgórzu, zaś wieś położona jest w zagłębieniu. Istnieje niebezpieczeństwo, że zanieczyszczenia spłyną w dół i skażą wodę w studniach, z której korzystają mieszkańcy. Inwestor deklaruje także pracę w systemie 3-zmianowym i powinny tu zostać uwzględnione normy hałasu, a tego nie ma. W uchwale powinny być jasno zapisane zakazy: cynkowania, zamieszkiwania zbiorowego oraz nakaz działalności w pomieszczeniach zamkniętych, a nie w wiatach. Byłam w Sokółce w tym zakładzie i muszę stwierdzić, że niby są to pomieszczenia zamknięte, a tak naprawdę drzwi pootwierane na oścież, a pył spawalniczy unosi się w powietrzu. Tam jest jednak strefa przemysłowa, a tu chciałabym uniknąć takiej sytuacji ze względu np. na zwierzęta gospodarskie czy plony. Moje uwagi jednak nie zostały uwzględnione i uważam, że niesłusznie.
Apeluję do Państwa, żeby dziś nie podejmować decyzji w tej sprawie i jeszcze raz wszystko dokładnie przemyśleć.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy jest Pani na tej sali jako przedstawiciel wszystkich mieszkańców i ma Pani ich pełne poparcie w tej kwestii?
Pani Broniszewska odpowiedziała, że pisemnego umocowania nie mam, ale uczestniczyłam we wszystkich spotkaniach dotyczących tego tematu i mieszkańcy Szaciłówki mają spore obawy, ale ogólnie nie są przeciwni inwestycjom. Ta uchwała jest analogiczna do uchwały w sprawie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wsi Aulakowszczyzna, gdzie zostanie wybudowana serowarnia, ale tamta inwestycja dotyczy naszego mieszkańca, a w tym przypadku mamy inwestora z zewnątrz, który może okazać się nierzetelny.
Pani przewodnicząca dodała, że miałam kilka telefonów od mieszkańców Szaciłówki i oni chcą tej inwestycji.
Radny Grzegorz Sieńko, który jest mieszkańcem Szaciłówki dodał, że my chcemy tej inwestycji, ale chcemy też zabezpieczyć mieszkańców.
Projektant Pan Mirosław Siwik zwrócił się do Pani Broniszewskiej mówiąc, że Pani od samego początku bardzo intensywnie uczestniczyła we wszystkich spotkaniach i procesie konsultacji w tym temacie, jednak robiła to Pani w swoim imieniu, a nie całej wsi Szaciłówka. Uwagi złożone do projektu uchwały także są w Pani imieniu, a nie mieszkańców wsi. Część z tych uwag została uwzględniona, część nie, ale przecież miała je Pani absolutnie do wszystkiego, do każdego paragrafu i punktu uchwały. Chciała Pani ogromnego uszczegółowienia zapisów w uchwale, ja uważam, że obecne zapisy zabezpieczają interesy mieszkańców w wystarczającym stopniu i nie wszystko powinno znaleźć się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Następnie głos zabrał Wójt Gminy dodając, że z wielką troską i uwagą pochyliliśmy się wszyscy nad tą uchwałą i nie widzę żadnych zagrożeń dla mieszkańców. Najbliższe zabudowania znajdują się w odległości 600 metrów od projektowanego zakładu, zaś zabezpieczająca strefa zieleni została poszerzona do 10 metrów. Inwestorów zapraszamy do Gminy Korycin i witamy ich z otwartymi ramionami. Jeśli wprowadzimy te wszystkie zapisy, to możemy dodać jeszcze jeden, że inwestor nic nie będzie mógł na własnym terenie. Oczywiście rozumiem Panią, bo każdy ma obawy przed czymś nowym, ale w tym przypadku nie ma żadnych zagrożeń tym bardziej, że w obecnych czasach obostrzenia środowiskowe są tak wielkie i restrykcyjne, że każda firma musi ich przestrzegać nie na 100 a 200%, zupełnie inaczej niż było np. jeszcze 10 lat temu.
Pani przewodnicząca dodała, że dalsza dyskusja jest zbędna, wszystko zostało wyjaśnione, a każdy radny zagłosuje w zgodzie ze swoim sumieniem.
Radny Leszek Wróbel zaproponował, żeby odłożyć głosowanie i jeszcze raz spotkać się z mieszkańcami wsi.
Pani przewodnicząca odpowiedziała, że nie ma takiej potrzeby, do chwili obecnej odbyło się szereg spotkań i konsultacji i wszystko przedyskutowano.
Radny Grzegorz Sieńko powiedział, że jest przeciw i działa w imieniu swoich wyborców.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych było przeciw. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin została podjęta większością głosów.
UCHWAŁA NR VIII/59/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 29 sierpnia 2019 r.
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Policji w Sokółce z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu sztandaru.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o Policji jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Na mocy ustawy o Policji utworzony został Fundusz Wsparcia Policji. Środki finansowe uzyskane przez Policję są przychodami funduszy odpowiednio: centralnego, wojewódzkiego oraz szkół Policji.
W dniu 12 czerwca br. Komendant Powiatowy Policji w Sokółce zwrócił się z prośbą do Wójta Gminy Korycin o dofinansowanie zakupu sztandaru dla tej komendy w uznaniu jej dotychczasowych działań podejmowanych na rzecz utrzymania ładu i porządku w powiecie.
Wobec powyższego podjęcie uchwały o dofinansowaniu zakupu sztandaru jest w tym stanie prawnym i faktycznym uzasadnione i celowe.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu sztandaru dla Komendy Powiatowej Policji w Sokółce została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR VIII/60/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 29 sierpnia 2019 r.
w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu sztandaru dla Komendy Powiatowej Policji w Sokółce
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na pokrycie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych i remontowych.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce zwrócił się w dniu 17 czerwca br. z prośbą o dofinansowanie wkładu własnego realizowanego zadania pn. „Kompleksowa termomodernizacja obiektów Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce”.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 i 1309) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy obejmujących m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Realizując zadania gmina może uczestniczyć w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania Państwowej Straży Pożarnej, a środki finansowe przez nią przekazane poprzez Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej mogą m.in. być przeznaczone na pokrywanie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych i remontowych, co reguluje art. 19b pkt 1 i art. 19h pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej.
Wobec powyższego podjęcie uchwały o dofinansowaniu termomodernizacji obiektów Straży jest w tym stanie prawnym i faktycznym uzasadnione i celowe.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wojewódzki Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku z przeznaczeniem na pokrycie wydatków inwestycyjnych Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce została podjęta większością głosów.
UCHWAŁA NR VIII/61/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 29 sierpnia 2019 r.
w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wojewódzki Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku z przeznaczeniem na pokrycie wydatków inwestycyjnych Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wprowadzi kolejne zmiany do budżetu Gminy Korycin na 2019 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Zmiany w planie dochodów polegają na:
1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 1000 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano dochodami z otrzymanych darowizn,
2) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 500 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano dochodami z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego,
3) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu dochodów z tytułu większych niż pierwotnie planowano wpływów z tytułu opłat za trwały zarząd, użytkowanie i służebności, odsetek oraz różnych dochodów o kwotę 5 500 zł,
4) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 8 000 zł; związane jest to z większymi niż pierwotnie planowano dochodami z tytułu promocji i reklamy; w dziale tym dokonuje się także zmniejszenia dochodów o kwotę 15 000 zł,
5) w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 72 000 zł, stanowiącą wartość otrzymanego w 2019 roku dofinansowania do projektu zrealizowanego w 2018 roku, a dotyczącego budowy plaży nad zbiornikiem wodnym w Korycinie; w dziale tym dokonuje się także zmniejszenia planu dochodów o kwotę 12 000 zł w związku z końcowym rozliczeniem projektu pn. „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna”.
Zmiany w planie wydatków polegają na:
1) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 50 000 zł, stanowiącą zwiększenie zabezpieczenia środków z przeznaczeniem na realizację zadania pn. „Modernizacja drogi gminnej Nr 103965B droga wojewódzka Nr 671 – Olszynka (obręb Mielniki),
2) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 80 000 zł w związku z rezygnacją z udzielenia dotacji dla podmiotu wyłonionego w trybie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie,
3) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 4 000 zł, co związane jest z planowanym udzieleniem dotacji celowych dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce (2 000 zł) oraz dla Komendy Powiatowej Policji w Sokółce (2 000 zł), na podstawie złożonych wniosków,
4) w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 56 000 zł w związku z potrzebami budżetu wynikającymi z podwyżek dla nauczycieli,
5) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 30 000 zł w związku z zabezpieczeniem środków na przygotowanie dokumentacji kosztorysowo-technicznej oraz konkursowej dotyczącej zagospodarowania przestrzeni publicznej przy ulicy Knyszyńskiej w Korycinie.
Budżet po zmianach wynosi:
1. dochody – 19 790 824,24 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 18 111 824,24 zł,
- majątkowe w wysokości 1 679 000,00 zł,
2. wydatki – 17 213 010,24 zł, z tego:
- bieżące w wysokości 13 897 010,24 zł,
- majątkowe w wysokości 3 316 000,00 zł.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR VIII/62/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 29 sierpnia 2019 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.9/ W powyższym punkcie przyjętego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Skarbnik Gminy wyjaśnił, że zmiany w WPF w zakresie roku 2019 polegają na:
1) zmianie kwot dochodów, wydatków, limitów na zadania inwestycyjne w 2019 roku zapewniając zgodność z załącznikami do zmian w uchwale budżetowej,
2) zmianie kwot w kol. 2.1.3.1, 2.1.2.1.1.1 oraz 2.1.3.1.2 (wartości odsetek i dyskonta od zobowiązań długoterminowych) w latach 2019 – 2033 w związku z uaktualnieniem danych w tym zakresie.
Dodatkowo w uzupełnieniu objaśnień do zmian w WPF na lata 2019 – 2033 dokonanych uchwałą Nr VII/58/2019 Rady Gminy Korycin z dnia 15 czerwca 2019 r. należy wyjaśnić, iż wzrost dochodów bieżących zaprezentowany w roku 2020 wynika z ujęcia w planie dochodów refundacji wydatków dotyczących realizowanych w 2019 roku projektów z udziałem tzw. „środków unijnych”. Przedłużające się procedury rozliczeń powodują, iż prawdopodobieństwo nieotrzymania zwrotu części poniesionych wydatków jest na tyle wysokie, iż istnieje realna możliwość wygenerowania ich w dochodach budżetu roku 2020 (powyższe dotyczy projektów: „Budowa systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła oraz instalacji fotowoltaicznych w Gminie Korycin” oraz „Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na strefę rodzinną w Gminie Korycin”). Wzrost planowanych dochodów o kwotę 147 804 zł ze sprzedaży majątku w 2020 roku wynika z faktu posiadania nieruchomości na sprzedaż (działki budowlane), ze sprzedaży których dochody przeznaczone są na bilansowanie potrzeb budżetu gminy w poszczególnych latach.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 - 2033 została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR VIII/63/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 29 sierpnia 2019 r.
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 - 2033
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad Wójt Gminy odczytał odpowiedzi na pisemne wnioski zgłoszone przez państwa radnych podczas obrad poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 15 czerwca 2019 roku.
Następnie udzielono odpowiedzi na wnioski ustne zgłoszone w dniu 15 czerwca 2019 roku.
Pani przewodnicząca przypomniała, że na poprzedniej Sesji radny Janusz Małyszko wnioskował do Powiatu o wycięcie zakrzaczeń i „samosiewek”, ale nie otrzymaliśmy w tej sprawie odpowiedzi od Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce.
Radny Małyszko powiedział, że on taką odpowiedź otrzymał, ale wynika z niej tylko tyle, że w wolnej chwili te zakrzaczenia zostaną wycięte, a kiedy będzie ta „wolna chwila” nie wiadomo.
Przewodnicząca obrad zwróciła się do Skarbnika Gminy przypominając, że na poprzedniej Sesji padło pytanie o koszt organizacji Ogólnopolskich Dni Truskawki i poprosiła o odpowiedź.
Skarbnik wyjaśnił, że od 2018 roku została zmieniona formuła Dni Truskawki, które zostały połączone z Półmaratonem Mlecznym. Do tego doszedł jeszcze Triathlon, dwudniowe rozgrywki piłki błotnej i biegi towarzyszące dzieci i młodzieży, które przejęliśmy od Gminy Janów, powstała więc potężna, różnorodna, weekendowa impreza. W 2018 roku łączny koszt wyniósł ok. 160 000 zł, ale z tego ok. 40 000 zł pozyskaliśmy od sponsorów, więc koszt gminy to 120 000 zł. Bardzo podobnie koszty kształtowały się w tym roku. Główne kierunki wydatków to: zabezpieczenie imprezy (ochrona i strażacy), wynajem sceny i oświetlenia, gaże artystów, usługi cateringowe dla gości, sprzątanie terenu i wykoszenie zalewu itp. Są to wydatki związane ściśle z organizacją festynu i są zasadne.
Pani przewodnicząca powiedziała, że na poprzedniej Sesji radna Ewa Jakowiec pytała o zasady palenia się oświetlenia ulicznego.
Odpowiedział Wójt Gminy, że w związku z tym, iż ceny prądu poszły drastycznie w górę, to we wszystkich miejscowościach na razie oświetlenie jest wyłączone. Pali się tylko w Korycinie do godz. 24.00, zaś do rana oświetlony jest Rynek, Park Plebański, plaża i Park w Milewszczyźnie, ale we wszystkich tych miejscach mamy zamontowane oszczędne oświetlenie ledowe, a dodatkowo światło daje ochronę przed dewastacją. Oświetlenie w poszczególnych wsiach zostanie włączone od połowy września.
Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że studzienka, o której naprawę wnioskowała, została już naprawiona.
Sekretarz Gminy odpowiedziała także na wniosek radnej Lengiewicz, aby nie usuwać z BIP zawiadomień na poprzednie Sesje Rady. Stwierdziła, że wszystkie materiały umieszczane są na bieżąco, jednak BIP znajduje się na serwerze należącym do Urzędu Marszałkowskiego i dlatego usuwamy np. „stare” zawiadomienia o sesjach, aby go niepotrzebnie nie zaśmiecać.
Więcej odpowiedzi na wnioski państwa radnych nie udzielono.
Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.
Radny Leszek Wróbel wnioskował o naprawienie zjazdów na pola rolnicze.
Odpowiedziała Sekretarz Gminy, że w okresie jesiennym zostanie powołana specjalna komisja, która sprawdzi stan dróg gminnych oraz zjazdów na pola i postanowi o dalszych działaniach w tym zakresie.
Pani Sekretarz przypomniała także, że została powołana spośród radnych komisja do opiniowania kandydatów na ławników do Sądu Rejonowego w Sokółce, jednak w ustawowym terminie, do dnia 30 czerwca br. nie wpłynęła żadna kandydatura na ławnika, więc niestety Gmina Korycin nie będzie miała swojego przedstawiciela w tym zakresie.
Radny Antoni Pakuła powiedział, że w jego gospodarstwie wciąż „ucieka” glikol z solarów, zgłaszał usterkę do pana Raka – pracownika Urzędu, ale otrzymał odpowiedź, że należy samemu zgłaszać to do serwisanta.
Odpowiedział pan Wójt, że kończy się gwarancja na 300 solarów zamontowanych w pierwszym projekcie, dlatego podjęliśmy bardzo intensywne działania w kwestii przymuszenia firmy do usunięcia wszelkich usterek, których do nas zostało zgłoszonych około 50. Firma podeszła do tematu poważnie i nawet zatrudniła innego serwisanta, bo poprzedni nie spełniał naszych oczekiwań i podobno wszystkie zgłoszone usterki zostały usunięte. Jeśli jednak nadal coś jest nie w porządku to proszę zgłaszać się do nas, ponieważ jesteśmy właścicielami instalacji do marca 2020 roku. Planujemy także w okresie jesiennym wymienić glikol we wszystkich instalacjach solarnych, aby zminimalizować usterki w przyszłości.
Radny Zdzisław Sitko powiedział, że wczoraj dzwonił do pana Kopciewskiego (pracownik Urzędu Gminy) w sprawie zgłoszenia usterki, ale otrzymał odpowiedź, że Urząd już się nie zajmuje tym tematem i należy samemu zgłaszać wszystkie problemy do serwisanta.
Wójt odpowiedział, że pan Kopciewski wprowadził Was w błąd. Gmina Korycin wciąż jest właścicielem instalacji i wszelkie problemy z solarami proszę zgłaszać do nas.
Pani przewodnicząca dodała, że na pewno jakiś czas temu otrzymaliście sms z Urzędu z prośbą o zgłaszanie usterek do końca czerwca br. i wszystkie zgłoszone usterki zostały usunięte.
Radny Antoni Mróz powiedział, że już od 25 lat pracuję w hydroforni w Długim Ługu i przez ten czas nie było w niej żadnej modernizacji, a np. zbiornik na zapas wody w razie awarii ma tylko 1000 litrów na 8 wsi, co jest zdecydowanie niewystarczające. Jakakolwiek awaria czy brak prądu powoduje natychmiastowy zanik wody. Ja jako „stary” pracownik jeżdżę do awarii nawet w nocy czy też np. płukanie linii też wykonuję w nocy, ale jak odejdę na emeryturę, to żaden młody pracownik na pewno nie będzie pracował po godzinach czy w nocy. Należy pomyśleć nad unowocześnieniem tej hydroforni.
Wójt odpowiedział, że gratuluje jubileuszu stażu pracy, a przede wszystkim staranności jej wykonywania. Sami wiecie – czas płynie i urządzenia, które były wielkim wysiłkiem budowane w latach 90-tych się starzeją, a potrzeby społeczeństwa zmieniają. W Bombli jest tylko jedna studnia i to oczywiście za mało. Oczyszczalnia w Korycinie, która powstała w roku 1993 lub 94 także wymaga już modernizacji. Zdaję sobie sprawę z ogromu potrzeb w tych kwestiach, ale bez wsparcia zewnętrznego nie przeprowadzimy modernizacji, a środki finansowe na inwestycje wodno-kanalizacyjne były tylko w PROW i było ich niewiele. Ta perspektywa finansowa już się kończy, a następne wnioski w tych kwestiach będą możliwe dopiero w 2023 roku. Mamy więc dużo czasu, aby się solidnie przygotować dokumentacyjnie do planowanych modernizacji. Jeśli np. dalej ma być użytkowana hydrofornia w Bombli, to koniecznie musimy wybić drugą studnię, aby zabezpieczyć zapas wody.
Radna Emilia Lengiewicz wnioskowała, aby zwrócić się do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie przeniesienia znaku „Teren zabudowany” na ulicy Knyszyńskiej aż do pierwszych zabudowań i położenia na ulicy progu zwalniającego lub ustawienia radaru, ponieważ ruch od strony Jasionówki jest bardzo duży, ciężarówki wjeżdżają do Korycina z ogromną prędkością i należy pomyśleć o zapobieżeniu ewentualnej tragedii.
Wnioskowała również o ustawienie zabezpieczających słupków z łańcuchem przy placu zabaw na Rynku w Korycinie, od strony sklepu wielobranżowego i na zakręcie (zabezpieczenie przed wybiegnięciem dzieci na ulicę), a także obniżenie krawężnika przy przejściu dla pieszych, bo osoby starsze oraz z wózkami dziecięcymi mają problem z pokonaniem wysokiego krawężnika.
Radna Lengiewicz zapytała również, kto teraz będzie zajmował się Parkiem w Milewszczyźnie?
Wójt odpowiedział, że nic się w tej kwestii nie zmieniło i to Gmina Korycin jest właścicielem obiektu i odpowiada za niego. Jesteśmy już na końcu sezonu turystycznego, który był bardzo udany i zastanawiamy się powoli nad następnym.
Radna Lengiewicz wnioskowała o włączanie oświetlenia we wszystkich wsiach od zmierzchu do godz. 24.00 i od godz. 5.00 rano do świtu. Zapytała także, dlaczego w Milewszczyźnie światło uliczne zapala się już o 19.00?
Wójt odpowiedział, że być może jest to jakaś awaria – zdarza się, sprawdzimy tą informację. Poza tym chętnie bym „świecił” we wszystkich wsiach przez całą noc, jednak jak wiecie wiążę się to z ogromnymi kosztami i uważam, że rozwiązanie stosowane w naszej gminie nie jest takie złe. We wsiach położonych bezpośrednio przy drodze krajowej nr 8 zagrożenie wypadkami jest o wiele większe, dlatego tam stosujemy także oświetlenie poranne.
Radna Lengiwicz zapytała, czy zmodernizowana „strefa rodzinna” została już oddana do użytku?
Wójt odpowiedział, że została już odebrana, ale jeszcze musimy z naszą nową panią Dyrektor GOKSiT ustalić zasady korzystania z niej np. odpłatność za sprzęt itp.
Radna Ewa Jakowiec prosiła o skierowanie wniosku do GDDKiA w sprawie ustawienia lustra drogowego na końcu wsi Skindzierz (od strony Suchowoli), ponieważ przy wyjeździe na drogę krajową z drogi podporządkowanej jest bardzo ograniczona widoczność, stwarzająca duże niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu drogowego.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy nowe instalacje solarne zostały już odebrane?
Wójt odpowiedział, że tak – zostały oddane do użytku wraz z instalacjami fotowoltaicznymi. W przypadku tych ostatnich dołożono po jednym dodatkowym panelu w instalacjach do 5kw, bez żadnych kosztów dla właścicieli budynków, aby wypełnić wszystkie wymagania projektowe.
Skarbnik dodał, że wszystko w tym projekcie zostało rozliczone, faktury znajdują się w Urzędzie Marszałkowskim i teraz trwa ich sprawdzanie, a my czekamy na kontrolę inwestycji. Po wszystkim nastąpi zwrot pieniędzy. Jak pamiętacie z tą inwestycją mieliśmy różne perturbacje np. dodatkowy do zapłacenia VAT czy dwa przetargi, ale wszystko skończyło się dobrze.
Radna Lengiewicz zapytała, czy jest szansa na wyasfaltowanie drogi w Mielnikach?
Wójt odpowiedział, że mamy taki zamiar i podczas ostatniego wspólnego posiedzenia Komisji Rewizyjnej i Komisji Gospodarki i Budżetu temat remontu dróg był poruszany i ustaliliśmy wstępną kolejność ich modernizacji. Droga w Mielnikach znajduje się na początku listy, jednak jest tu problem z jej szerokością. Mamy nadzieję, że w przyszłości zmienią się zasady, w tym momencie jednak nie możemy złożyć wniosku na jej modernizację, ale oczywiście widzimy taką potrzebę tym bardziej, że powstał tam zakład produkcji sera korycińskiego zatrudniający sporo pracowników, który spowodował znaczny wzrost natężenia ruchu na tej drodze.
Radna Julita Wasilewska prosiła o skierowanie wniosku do GDDKiA w sprawie podsypania żwirem zniszczonego odcinka drogi od drogi krajowej nr 8 w kierunku wsi Wojtachy oraz o jej oznakowanie (zjazd) z drogi krajowej nr 8 słupkami odblaskowymi w kolorach biało-zielonych, tak jak jest w przypadku innych zjazdów z drogi krajowej.
Wnioskowała również o skierowanie pisma do Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce w sprawie naprawienia nawierzchni bitumicznej na odcinku drogi powiatowej nr 1308B od drogi krajowej nr 8 do miejscowości Brody.
Radny Kazimierz Urban powiedział, że od strony miejscowości Sitkowo jest zakładany Internet szerokopasmowy i geodeta wyznacza stawianie słupów i kładzenie kabli na prywatnych podwórkach, gdy po drugiej stronie drogi jest duże pobocze. Podobno jednak po remoncie drogi jest gwarancja na wykonanie pobocza i firma remontująca drogę nie pozwala tamtędy pociągnąć instalacji internetowej.
Wójt odpowiedział, że tak niestety jest, firma pilnuje swoich interesów w okresie gwarancyjnym, a posesje z mocy ustawy weszły w pas drogowy.
Radny Urban dodał jeszcze, że od posesji państwa Sulżyckich w Ostrej Górze jest przez deszcze „wyrwany” rów, zjazdy na pola są porozmywane, woda płynie na podwórka i brak jest studzienki kanalizacyjnej. Skoro droga jest na gwarancji to proszę zgłosić do firmy, aby to naprawili.
Radny Antoni Mróz prosił o wycięcie zakrzaczeń na drogach gminnych żwirowych biegnących od miejscowości Popiołówka, ponieważ jest tak wąsko, że lusterka w ciągnikach są pobite, a folia na belach porozrywana.
Wójt odpowiedział, że postaramy się wejść w porozumienie z firmą, która odkrzacza pobocza dróg i wykorzystuje wycięte drzewa na zrębki, ponieważ nasi pracownicy po prostu nie dają rady zrobić wszystkiego sami. To byłoby naprawdę korzystne rozwiązanie problemu.
Jeśli chodzi o modernizację dróg na terenie naszej gminy to w tej chwili trwa remont drogi powiatowej Wyłudki – Franckowa Buda i prace mają się zakończyć do końca września br.
Jeśli chodzi o drogę powiatową z odcinkiem „brukowcowym” do Jezierzyska, to Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce twierdzi, iż przetarg zostanie ogłoszony na początku września br. z możliwością wykonania tej drogi do końca czerwca 2020 roku.
Radny Antoni Mróz prosił o skierowanie wniosku do Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie naprawienia pękniętego przepustu na drodze powiatowej nr 1420B na odcinku od drogi krajowej nr 8 do miejscowości Zdroje. Przepust zlokalizowany jest około 500 metrów od drogi krajowej.
Wójt odpowiedział, że oczywiście skierujemy taki wniosek, ale chcę nadmienić, że mamy ustalone z panem Starostą, iż cała ta droga zostanie wyremontowana w 2021 roku.
Państwo radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym.
Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
Ad.13/ Wobec wyczerpania porządku dziennego VIII Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
Iwona Chwiećko
Metryka strony