PROTOKÓŁ Nr X/2019
PROTOKÓŁ Nr X/2019
z X Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 18 grudnia 2019 r. (środa) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 13.00 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 15 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Radosław Andrysewicz
2) pan Marek Brylewicz
3) pan Jerzy Burak
4) pani Iwona Chwiećko
5) pani Ewa Jakowiec
6) pani Emilia Lengiewicz
7) pan Janusz Małyszko
8) pan Antoni Mróz
9) pan Antoni Pakuła
10) pan Grzegorz Sieńko
11) pan Zdzisław Sitko
12) pan Stanisław Szubzda
13) pan Kazimierz Urban
14) pani Julita Wasilewska
15) pan Leszek Jan Wróbel
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Joanna Kulesa - Nasuta – Sekretarz Gminy
4) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie
5) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
Obrady X Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkich gości obecnych na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Pani przewodnicząca poinformowała, że porządek obrad X Sesji został Państwu radnym doręczony, zatem przystępujemy do głosowania nad przyjęciem proponowanego porządku dziennego X Sesji Rady Gminy Korycin. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdzam, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania stwierdzam, że porządek obrad X Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Oto treść przyjętego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego X Sesji Rady Gminy Korycin.
3. Przyjęcie protokołu z IX Sesji Rady Gminy odbytej dnia 28 listopada 2019 roku.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
5. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka Gminy Korycin – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
6. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2020 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
7. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych oraz w schronisku dla osób bezdomnych albo w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
9. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2019 - 2021 – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
10. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2020 rok – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
11. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2020 rok – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
12. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2020 rok – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
13. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2020 rok – uchwałą Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
14. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2020 rok – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
15. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Korycin na 2019 rok – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
16. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033 – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
17. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2020 rok – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
18. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 – 2033 – uchwała Nr X/ /2019 Rady Gminy Korycin z dnia 18 grudnia 2019 r. w powyższej sprawie.
19. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone przez Państwa radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy.
20. Interpelacje i zapytania radnych.
21. Wolne wnioski i informacje.
22. Zamknięcie obrad.
Pani przewodnicząca obrad stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z IX Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 28 listopada 2019 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania imiennego nad przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdzono, iż w głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej Sesji głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca obrad stwierdziła, iż protokół z obrad IX Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 listopada 2019 roku został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
W okresie od ostatniej IX Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 listopada 2019 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 18 grudnia 2019 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 3 grudnia 2019 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad IX Sesji Rady tj.
1) w sprawie przystąpienia do zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin,
2) w sprawie nadania nazwy ulicy położonej w Korycinie,
3) w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wdrożenia Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów,
4) zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkole i przedszkolu, prowadzonych przez Gminę Korycin,
5) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z uruchomieniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin przez Bogusze, Janów,
6) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2020 rok,
7) w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych,
8) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,
9) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz wymagające publikacji przekazane do redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane.
2. W dniu 2 grudnia 2019 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.
3. W dniu 3 grudnia br., wspólnie z paniami Dyrektor Przedszkola i GOKSiT-u, spotkałem się w dawnym Domu Nauczyciela w Zabrodziu z sołtysami okolicznych wsi, aby wspólnie ustalić dalsze przeznaczenie pomieszczenia po Punkcie Przedszkolnym, który funkcjonował do września br. Zdecydowaliśmy, że powstanie tu świetlica wiejska, która wejdzie w struktury GOKSiT. Dostępna będzie dla mieszkańców wsi: Zabrodzie, Laskowszczyzna, Olszynka, Rykaczewo, Wyłudy, Wyłudki i Szumowo. Samorząd zakupi niezbędne wyposażenie – głownie stoły i krzesła oraz będzie ponosił koszty energii, wody, i opału.
4. W dniu 4 grudnia 2019 r. odbył się przetarg na dożywianie dzieci w szkole. Wpłynęła tylko jedna oferta od „Biesiady Weselnej” w Kumiale z ceną 13,00 zł za obiad, a więc o 1 zł większą niż cena obecna.
5. W dniu 5 grudnia br. odbyłem 5 spotkań z mieszkańcami wsi: Krukowszczyzna, Białystoczek, Brody, Ostra Góra i Długi Ług, podczas których opowiedziałem o realizowanych i planowanych inwestycjach oraz poinformowałem o wynikach ostatnich przetargów. Mieszkańcy wyrazili również swoją opinię, w większości pozytywną, dotyczącą sprzedaży zbędnych wsiom nieruchomości będących własnością gminy.
6. W dniach 9-10 grudnia 2019 r. uczestniczyłem w Warszawie w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, podczas którego zdecydowaliśmy m.in. o utworzeniu placówki w Warszawie, aktywnym włączeniu się do organizacji w przyszłym roku obchodów 30-lecia samorządności w Polsce oraz organizacji Zgromadzenia Ogólnego w dniach 23-24 marca 2020 roku w Warszawie, gdzie głównymi tematami będą problemy z finansowaniem oświaty i rosnące koszty „gospodarki śmieciowej”.
7. W dniu 10 grudnia br., jako przedstawiciel ZGWRP, wziąłem udział w konferencji prasowej w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Uczestniczyli w niej przedstawiciele 5 ogólnopolskich organizacji samorządowych tj. Unii Metropolii Polskich, Związku Miast Polskich, Unii Miasteczek Polskich, Związku Gmin Wiejskich RP i Związku Powiatów Polskich. Obecni byli także Prezydenci Poznania i Białegostoku. Zapowiedzieliśmy wspólne przyszłoroczne obchody 30-lecia samorządu terytorialnego, kumulacja wydarzeń będzie miała miejsce w stolicy od 27do 30 maja oraz 4 czerwca 2020 roku.
8. W dniu 11 grudnia br. gościliśmy w Gminie Korycin 24-osobową delegację białoruską z Wiceministrem Sportu i Turystyki Republiki Białoruś na czele. Skład delegacji stanowili przedstawiciele branży turystycznej i administracji. Przybyła do nas także pani Magdalena Sidorowicz – Radca Ambasady RP w Mińsku. Wizyta w Korycinie miała na celu pokazanie modelowego przykładu wykorzystywania dziedzictwa kulturowego w działaniach promocyjnych, inwestycyjnych i gospodarczych. Takie spotkanie to nie tylko budowanie wizerunku gminy, ale także istotne kontakty, wstępne plany i nowe możliwości.
9. W dniach 12-13 grudnia 2019 r. brałem udział w posiedzeniach Komisji Komitetu Regionów w Brukseli, który kończy nie tylko rok kalendarzowy, ale również 5-letnią kadencję. Wziąłem udział w posiedzeniu swojej grupy politycznej – Przymierze Europejskie, jednej z pięciu działających obecnie z Komitecie Regionów, podkreślającej w swoim programie potrzebę dążenia do bardziej demokratycznej, zdecentralizowanej i różnorodnej UE. W swoim wystąpieniu wskazałem na konieczność zwiększenia środków na rozwój obszarów wiejskich, stosowania w całej UE jednolitych dopłat dla rolników, większej ochrony i promocji różnorodnego dziedzictwa kulturowego, szczególnie na terenach wiejskich oraz mocniejszego wsparcia kierowanego do krajów Partnerstwa Wschodniego.
10. W dniu 16 grudnia br. wziąłem udział w Funduszu Biebrzańskim w Suchowoli w spotkaniu podczas którego wyłoniono nowy Zarząd Funduszu.
W tym dniu odbyła się także gminna wigilia, w której uczestniczyli przedstawiciele wielu środowisk np. Korycińskiej Grupy Teatralnej, Chóru EPOKA, scholi, Domu Gościnnego w Dzięciołówce, a także pracownicy Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych, księża.
11. W dniu 17 grudnia br. odbyłem spotkanie z mieszkańcami zainteresowanymi udziałem w projekcie fotowoltaicznym. Do dnia 6 grudnia br. do Urzędu Gminy wpłynęło 149 ankiet od osób chcących wziąć w udział w tym projekcie.
W tym dniu uczestniczyłem także w Zgromadzeniu Związku Gmin „Kumiałka-Biebrza”.
Nastąpiło także otwarcie ofert, które wpłynęły w odpowiedzi na ogłoszony konkurs na 3 stanowiska pracy w Urzędzie Gminy (pracownicy odchodzą na emeryturę). Wpłynęły 4 oferty, przy czym jedna nie spełnia wymaganych kryteriów. Jutro odbędą się rozmowy z kandydatami do pracy.
12. Wystosowałem także apel do mieszkańców Gminy Korycin, zamieszczony na stronie internetowej i na Facebooku, aby rozliczali się z podatku PIT w Urzędzie Skarbowym w Sokółce, właściwym dla naszej gminy, ponieważ wielu z nich mieszka na terenie naszej gminy, ale jest zameldowanych gdzie indziej i 38% ich podatku, który jest należny dla samorządu, idzie do innych gmin, zamiast do nas. A to są naprawdę duże pieniądze. Dlatego proszę, aby takie osoby złożyły do końca tego roku odpowiedni formularz w Urzędzie Skarbowym w Sokółce, gdzie jako miejsce zamieszkania wskażą Gminę Korycin (nie trzeba zmieniać zameldowania), a to będzie skutkowało przekazaniem przez Urząd Skarbowy odpowiedniego procentu podatku dochodowego do nas.
13. Wydałem następujące zarządzenia:
1) jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 47/2019 z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok,
b) Zarządzenie Nr 48/2019 z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2019 rok;
2) jako Kierownik Urzędu w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 22/2019 z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie ustalenia Regulaminu Wynagradzania Pracowników Urzędu Gminy Korycin,
b) Zarządzenie Nr 23/2019 z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie ustalenia maksymalnego miesięcznego dodatku specjalnego dla pracowników Urzędu Gminy Korycin zatrudnionych na podstawie powołania,
c) Zarządzenie Nr 24/2019 z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie ogłoszenia naboru na stanowiska urzędnicze w Urzędzie Gminy Korycin.
14. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.
Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę intencyjną w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin.
Projekt uchwały w powyższej sprawie wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Podstawą do podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin jest art. 7 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) oraz art. 14 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1945 z późn. zm.). Obszar wskazany do objęcia planem położony jest po północnej stronie drogi powiatowej Nr 1314B Szaciłówka – droga krajowa Nr 8, na zachodnim skraju wsi Szaciłówka.
Celem opracowania planu jest przeznaczenie terenu pod działalność produkcyjno-usługową związaną z budową zakładu produkcyjno-remontowego maszyn rolniczych. Aby realizacja inwestycji była możliwa, konieczne jest opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym wskazany teren zostanie przeznaczony pod produkcję i usługi.
Opracowanie planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego nie naruszy ustaleń obowiązującego „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowanie przestrzennego Gminy Korycin” wraz z kolejnymi zmianami.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czym się różni ta uchwała od poprzedniej dotyczącej wsi Szaciłówka?
Wójt odpowiedział, że poprzednia uchwała została uchylona przez Wojewodę i dlatego teraz podejmujemy kolejną w tej samej sprawie. Pragnę państwa poinformować, że firma, która zamierzała wybudować u nas zakład produkcyjny kupuje już działkę na terenie Gminy Janów. Gratuluje wszystkim, którzy przyczynili się do przeciągania całej procedury.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/73/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2020 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Ustawa o finansach publicznych pozwala na udzielenie pomocy rzeczowej lub finansowej dla innej jednostki samorządu terytorialnego na realizację określonych zadań, w tym przypadku tym zadaniem jest dowóz dziecka niepełnosprawnego do Zespołu Szkół Integracyjnych w Sokółce.
Podstawą zorganizowania bezpłatnego transportu i opieki jest art. 32 i art. 39 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnemu uczniowi bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do szkoły lub placówki oświatowej. Bezpłatny dowóz przysługuje:
1) dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności realizujące wychowanie przedszkolne w najbliższym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego lub ośrodku rewalidacyjno- wychowawczym (art. 32 ust. 6 ustawy),
2) dzieciom w wieku powyżej siedmiu lat lub posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego objętym wychowaniem przedszkolnym, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat (art. 31 ust. 6 w związku z art. 31 ust. 2 ustawy),
3) dzieciom realizującym obowiązek szkolny w szkole podstawowej (art. 39 ust. 4 pkt 1 w związku z art. 127 ustawy),
4) dzieciom realizującym obowiązek nauki w szkole ponadpodstawowej (dotyczy uczniów z niepełnosprawnością ruchową, z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym), nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 rok życia (art. 39 ust. 4 pkt 1 w związku z art. 127 ustawy),
5) dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną jest niepełnosprawność intelektualna, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą:
- 24 rok życia – w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną jest niepełnosprawność intelektualna,
- 25 rok życia – w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Z uwagi na racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi celowe jest podjęcie przedmiotowej uchwały.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2020 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/74/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2020 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Przedmiotem niniejszej uchwały jest wyrażenie zgody na zbycie niezabudowanych nieruchomości oznaczonych: nr geod. 30, o powierzchni 0,3700 ha, położonej w miejscowości Krukowszczyzna; nr geod. 49, o powierzchni 0,1100 ha, położonej w miejscowości Białystoczek; nr geod. 30, o powierzchni 0,5000 ha, nr geod. 25, o powierzchni 0,2400 ha, nr geod. 146, o powierzchni 0,0200 ha, nr geod. 10, o powierzchni 0,0400 ha, nr geod. 142, o powierzchni 0,0400 ha, położonych w miejscowości Brody; nr geod. 67, o powierzchni 0,7200 ha, nr geod. 93, o powierzchni 0,1000 ha, położonych w miejscowości Ostra Góra; nr geod. 10, o powierzchni 0,5000 ha, nr geod. 96, o powierzchni 0,0500 ha, położonych w miejscowości Długi Ług; nr geod. 46 ,o powierzchni 0,3800 ha, nr geod. 21, o powierzchni 0,4100 ha, położonych w miejscowości Dzięciołówka.
Obrót nieruchomościami stanowiącymi własność gminy regulowany jest przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2204 z późn. zm.). Jak wynika z art. 11 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz § 3 uchwały Nr XX/129/2013 Rady Gminy Korycin z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony (Dz.Urz.Woj.Podl. poz. 1772) sprzedaż nieruchomości wymaga udzielenia zgody przez Radę Gminy Korycin w formie uchwały. Zgodnie zaś z art. 37 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami nieruchomości stanowiące własność gminy zbywane są w drodze przetargu, z wyjątkiem przypadków o których mowa w § 4 w/w uchwały.
Przedmiotowe działki mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich łączną powierzchnię, położenie i przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, dlatego zostały przeznaczone do zbycia w drodze przetargu nieograniczonego. W wyniku realizacji uchwały Gmina Korycin uzyska dochód w postaci ceny sprzedaży ustalonej na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego. Dochodem gminy będzie również należność z tytułu podatku od nieruchomości lub rolnego. Racjonalnym jest bowiem zbycie nieruchomości, które nie są wykorzystywane przez gminę do zadań własnych, celem pozyskania środków finansowych na inwestycje realizowane lub mające być realizowane przez Gminę Korycin.
Z uwagi na powyższe okoliczności, podjęcie uchwały jest zasadne.
Wójt dodał, że propozycja sprzedaży wynika z faktu, iż te działki są pozostałościami po scaleniach gruntów, które w przeszłości miały służyć mieszkańcom wsi jako wodopoje dla zwierząt, kopalnie gliny, żwiru itp., a w obecnej rzeczywistości takiego uzasadnienia ich istnienia już nie ma. Są one rozrzucone po kilkunastu wsiach, mają niewielką powierzchnię, nie są ani działkami rolnymi, ani leśnymi, przez co my, jako samorząd musimy sami sobie naliczać podatek od ich posiadania, co jest oczywiście dla nas niekorzystne. Podczas zebrań mieszkańcy poszczególnych wsi w znacznej większości wyrazili zgodę na ich sprzedaż. Kolejne zebrania w tej kwestii odbędą się już w nowym roku i przedstawię państwu dalsze uchwały o sprzedaży.
Radna Julita Wasilewska zapytała, czy mieszkańcy poszczególnych wsi nie są zainteresowani kupnem tych działek, może na jakiś preferencyjnych zasadach?
Wójt odpowiedział, że wszystkie działki zostaną sprzedane w publicznym przetargu, zaś pierwszeństwo przy kupnie istnieje wtedy, gdyby ktoś je dzierżawił dłużej niż trzy lata. A te działki są niewielkie, to po prostu uporządkowanie przestrzeni.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, na co zostaną przeznaczone pieniądze ze sprzedaży, może trzeba je przekazać poszczególnym sołectwom?
Wójt odpowiedział, że zostaną przekazane do naszego wspólnego budżetu Gminy Korycin i przeznaczone na wspólne inwestycje, dla wszystkich mieszkańców.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin została podjęta większością głosów.
UCHWAŁA NR X/75/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych oraz w schronisku dla osób bezdomnych albo w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Na podstawie art. 97 ust. 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej rada gminy w drodze uchwały ustala, w zakresie zadań własnych, szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych.
Uchwała Nr XXIII/155/2017 Rady Gminy Korycin z dnia 30 października 2017 roku w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych mieszkańców Gminy Korycin reguluje zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w w/w placówkach.
W ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o ochronie zdrowia psychicznego w art. 97 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadku osoby bezdomnej skierowanej do schroniska dla osób bezdomnych albo schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi nie ma zastosowania ust. 1. Jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty kryterium dochodowego, opłata nie może być wyższa niż 30% dochodu osoby samotnie gospodarującej lub dochodu na osobę w rodzinie osoby skierowanej do schroniska dla osób bezdomnych, a w przypadku schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi nie może być wyższa niż 50% tego dochodu.”
Wobec powyższego, w przypadku osoby bezdomnej skierowanej do schroniska dla osób bezdomnych albo do schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi należy zmienić w/w uchwałę i ustalić nowe zasady ponoszenia odpłatności zgodnie z aktualnym stanem prawnym, uwzględniający zarówno koszty pobytu, jak również możliwości finansowe osoby kierowanej, tak aby ta osoba po uiszczeniu należności miała środki na niezbędne potrzeby bytowe.
Wobec powyższego podjęcie przez Radę Gminy Korycin uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXIII/155/2017 Rady Gminy Korycin z dnia 30 października 2017 roku w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych mieszkańców Gminy Korycin jest w pełni zasadne.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych oraz w schronisku dla osób bezdomnych albo w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/76/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych oraz w schronisku dla osób bezdomnych albo w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2019 – 2021.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2019 – 2021, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały, określa sposoby realizacji zadań własnych Gminy Korycin, o których mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 1 do zadań własnych gminy należy w szczególności tworzenie systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie.
W związku z powyższym proponuję przyjęcie przedmiotowej uchwały.
Radny Leszek Jan Wróbel zapytał, co to jest zespół interdyscyplinarny Gminy Korycin?
Odpowiedziała pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie, że zespół interdyscyplinarny został powołany przez Wójta Gminy zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy. Działa od roku 2011, a zajmuje się m.in. procedurą Niebieskiej Karty.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2019 - 2021 została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/77/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2019 - 2021
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2020 rok.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Samorząd gminny ma obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, który wynika z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zadania te powinny mieć odzwierciedlenie w zapisach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, który jest corocznie uchwalany przez Radę Gminy Korycin. Zadania ujęte w programie są spójne z Gminną Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2014 – 2020 oraz celami określonymi w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2016 – 2020.
Radny Kazimierz Urban powiedział, że w Programie jest zapis, iż w 2019 roku nie było pożarów, a był w Ostrej Górze.
Odpowiedziała pani Tarachanowicz, że aby był ujęty w Programie, to pożar musiał mieć związek z alkoholem np. podpalenie pod wpływem alkoholu.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2020 rok została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/78/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2020 rok
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia swojego planu pracy na 2020 rok.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Rada Gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak, niż raz na kwartał. W związku z czym zasadne jest podjęcie uchwały w sprawie planu pracy Rady na 2020 rok.
Radny Janusz Małyszko powiedział, że wczoraj usłyszał pytanie, czy Rada musi się tak często zbierać na sesjach, ponieważ kosztuje to dużo pieniędzy.
Odpowiedział Wójt Gminy, że Rada zbiera się w miarę potrzeb np. aby wprowadzić zmiany do budżetu z powodu kolejnej inwestycji lub też podjąć uchwały wynikające z zapisów ustawowych. Nie robimy sesji, żeby się spotkać towarzysko. W porównaniu z innymi gminami w Korycinie nie ma zbyt wielu sesji, a dieta jest ustalona na poziomie minimalnym, za każde posiedzenie, a nie po prostu miesięcznym ryczałtem, tak jak w wielu innych samorządach, gdzie radni otrzymują pieniądze bez względu na to, czy pracowali na sesji czy też nie. My jesteśmy zgodni, szybcy i skutecznie podejmujemy decyzję. Uważam, że jest to zarzut absolutnie niezasadny.
Radny Stanisław Szubzda dodał, że faktycznie w gminach sąsiednich diety radnych są dwa razy większe.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2020 rok została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/79/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2020 rok
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2020 rok.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym Komisje podlegają Radzie Gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności. Zgodnie zaś z paragrafem 44 ust. 1 Statutu Gminy Korycin przewodniczący stałych Komisji przedkładają Radzie roczne plany pracy. W związku z czym zasadne jest podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2020 rok została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/80/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2020 rok
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2020 rok.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym Komisje podlegają Radzie Gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności. Zgodnie zaś z paragrafem 44 ust. 1 Statutu Gminy Korycin przewodniczący stałych Komisji przedkładają Radzie roczne plany pracy, zaś z kolei paragraf 47 ust. 1 stanowi, że „Komisja Rewizyjna prowadzi kontrole problemowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy ustalonym przez Radę”, a paragraf 51 ust. 1 Statutu zobowiązuje Komisję Rewizyjną do przedłożenia Radzie Gminy do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 stycznia każdego roku.
W związku z czym zasadne jest podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie.
Radny Grzegorz Sieńko zapytał, że jeśli w planie pracy znajduje się 8 punktów, to znaczy że Komisja ma się spotkać 8 razy?
Odpowiedziała Sekretarz, że wcale tak nie musi być, to są pewne bloki tematyczne, które mogą zostać połączone w większą całość, co zmniejszy liczbę posiedzeń Komisji.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2020 rok została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/81/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2020 rok
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2020 rok.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym Komisje podlegają Radzie Gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności. Zgodnie zaś z paragrafem 44 ust. 1 Statutu Gminy Korycin przewodniczący stałych Komisji przedkładają Radzie roczne plany pracy. W związku z czym zasadne jest podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca obrad odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2020 rok została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/82/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2020 rok
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Pani przewodnicząca ogłosiła 10 minut przerwy.
Wznowiono obrady.
Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wprowadzenia ostatnich już w tym roku zmian do budżetu Gminy Korycin.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zmiany w planie dochodów polegają na:
1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 390 zł, co jest związane z większymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu wpływów z otrzymanych darowizn oraz różnych dochodów,
2) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 2 500 zł, związane jest to z większymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu opłat za zajęcie pasów drogowych,
3) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu o kwotę 8 700 zł, co jest związane z większymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie gruntów oraz z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych gminy; dokonuje się także zmniejszenia dochodów o kwotę 5 900 zł, co jest związane z mniejszymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz wpływów ze sprzedaży składników majątkowych,
4) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 3 000 zł w związku z mniejszymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu wpływów z różnych dochodów oraz zwiększenia planu dochodów o kwotę 300 zł, co związane jest z większymi niż pierwotnie planowano dochodami z tytułu sprzedaży składników majątkowych,
5) w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem dokonuje się zwiększenia dochodów o kwotę 89 000 zł w związku z większymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu karty podatkowej, wpływów z tytułu podatku rolnego, podatku od czynności cywilnoprawnych, wpływów z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat podatków, podatku od środków transportowych oraz różnych opłat, opłaty skarbowej i eksploatacyjnej; dokonuje się także zmniejszenia planu dochodów o kwotę 171 000 zł, co związane jest z mniejszymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu podatku od nieruchomości, podatku leśnego oraz podatku od spadków i darowizn,
6) w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 2000 zł, co związane jest z planowanymi do otrzymania odsetkami od środków pieniężnych zdeponowanych na rachunku w banku prowadzącym obsługę budżetu,
7) w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia dochodów o kwotę 1 500 zł, co związane jest z większymi niż pierwotnie planowano dochodami budżetu z tytułu różnych dochodów oraz zmniejszenia planu dochodów o kwotę 10 100 zł, która wynika z mniejszych niż pierwotnie planowano dochodów z tytułu opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego, wypływów z różnych dochodów oraz wpływów z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych gminy,
8) w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dokonuje się jednoczesnego zwiększenia i zmniejszenia dochodów budżetu o kwotę 218 000 zł, związane jest to ze zmianą klasyfikacji budżetowej otrzymanej końcowej refundacji wydatków projektu pn. „Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna”.
Zmiany w planie wydatków polegają na:
1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 8 501 zł przewidzianą pierwotnie do poniesienia na różne opłaty i składki oraz wpłaty gmin na rzecz izb rolniczych oraz zwiększenia planu wydatków o kwotę 1 000 zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia bezosobowe,
2) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 20 000 zł z przeznaczeniem na zakup usług pozostałych (remonty i bieżące utrzymanie dróg) oraz zmniejszenia planu wydatków o kwotę 165 000 zł, które dotyczy zmniejszenia planowanej do udzielenia dla Powiatu Sokólskiego dotacji celowej z przeznaczeniem na remonty i utrzymanie dróg powiatowych położonych na obszarze administracyjnym Gminy Korycin,
3) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 12 000 zł, którą planu się przeznaczyć na zakup energii oraz usług pozostałych,
4) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 47 061 zł i przeznacza na wynagrodzenia bezosobowe, różne wydatki na rzecz osób fizycznych, zakup usług remontowych i pozostałych, podróże służbowe krajowe oraz zmniejsza się plan wydatków o kwotę 12 040 zł, dotyczy to zmniejszenia wynagrodzeń bezosobowych, opłat z tytułu usług telekomunikacyjnych oraz podróży służbowych zagranicznych,
5) w dziale 900 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 29 870 zł z przeznaczeniem na zakup usług remontowych i pozostałych, wynagrodzenia osobowe pracowników oraz zakup materiałów i wyposażenia oraz zmniejszenia planu wydatków o kwotę 10 000 zł, co dotyczy zmniejszenia planu wydatków dotyczących wynagrodzeń bezosobowych.
Zmiany w wykazie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Korycin w 2019 roku (zał. Nr 3 do uchwały) polegają na zmniejszeniu limitu planowanych do udzielenia Powiatowi Sokólskiemu kwot dotacji celowych do kwoty 420 000 zł.
Budżet po zmianach wynosi:
1) dochody – 20 388 097,47 zł, z tego:
- bieżące – 18 496 697,47 zł,
- majątkowe – 1 891 400,00 zł,
2) wydatki – 17 810 283,47 zł, z tego:
- bieżące – 14 659 283,47 zł,
- majątkowe – 3 151 000,00 zł.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/83/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2019 rok
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.16/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033 w zakresie roku 2019 polegają na zmianie kwot dochodów, wydatków i innych danych zapewniając zgodność z załącznikami do zmian w aktualnej uchwale budżetowej.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 - 2033 została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/84/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2019 – 2033
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.17/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy uchwali budżet Gminy Korycin na 2020 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Na początek głos zabrał radny Jerzy Burak – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu, który powiedział, że Komisja zapoznała się z projektem budżetu Gminy Korycin na 2020 rok i jej opinia jest pozytywna.
Skarbnik dodał, że uchwała budżetowa jest najważniejszą uchwałą i jej procedowanie jest ściśle określone. Swoje opinie wydają Komisja Gospodarki i Budżetu oraz Regionalna Izba Obrachunkowa i obie te opinie są pozytywne, choć RIO wniosło niewielkie uwagi wynikające z dwukrotnego powtórzenia zapisu, co było zbędne i zostało skorygowane.
Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że na przyszły rok przeznaczamy 51 000 zł na przeciwdziałanie alkoholizmowi, a w tym roku było to 87 000 zł. Z czego to wynika, czy z mniejszego wpływu z koncesji na alkohol?
Skarbnik odpowiedział, że wydatki są w 100% finansowane z koncesji na sprzedaż alkoholu i ustawa mówi, że te pieniądze można wydać tylko na ten cel, żaden inny. W tym roku kwota była większa, ponieważ w roku ubiegłym nie wydaliśmy wszystkiego i pozostałe pieniądze przeszły na kolejny rok. Jeśli w teraz także nie uda się wydać wszystkich pieniędzy, to ponownie zostaną przesunięte na kolejne lata.
Budżet na 2020 rok wynosi:
1) dochody – 16 256 043,00 zł, z tego:
- bieżące – 14 136 043,00 zł,
- majątkowe – 2 120 000,00 zł,
2) wydatki – 15 812 347,00 zł, z tego:
- bieżące – 13 692 347,00 zł,
- majątkowe – 2 120 000,00 zł,
3) w budżecie tworzy się rezerwy:
- ogólną w wysokości 110 000,00 zł,
- celową w wysokości 40 000,00 zł z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe,
4) nadwyżkę w kwocie 443 696,00 zł przeznacza się na spłatę rat kredytów i pożyczek.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2020 rok została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/85/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2020 rok
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.18/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 – 2033.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Skarbnik powiedział, że podobnie jak w przypadku uchwalania budżetu Regionalna Izba Obrachunkowa musi wydać swoją opinię na temat projektu WPF i jego zgodności z przepisami prawa. Opinia jest pozytywna, ale są także uwagi m.in. dotyczące wyzerowania jednej z kolumn, ponieważ została powielona dwa razy, co było po prostu moją pomyłką. Izba Obrachunkowa oceniła poziom zadłużenia na bezpieczny, a nasze założenia uznała za prawidłowe i zasadne, jednak musiała także zwrócić nam uwagę, abyśmy dołożyli wszelkich starań, aby wszystko zostało wykonane zgodnie z założeniami, aby nie naruszyć dyscypliny finansów publicznych.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan wiceprzewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że uchwała w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 - 2033 została podjęta jednogłośnie.
UCHWAŁA NR X/86/2019 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 18 grudnia 2019 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 - 2033
wraz z wykazem z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.19/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał Wójt Gminy i przedstawił państwu radnym odpowiedzi na wnioski zgłoszone przez radnych, a wysłane do odpowiednich instytucji zewnętrznych według właściwości, a także Sekretarz Gminy, która przedstawiła odpowiedzi na wnioski, których załatwienie leży w gestii pracowników Urzędu Gminy.
Ad.20/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.
Radni nie zgłosili interpelacji i zapytań.
Ad.21/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
Ad.22/ Wobec wyczerpania porządku dziennego X Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
Iwona Chwiećko
Metryka strony