PROTOKÓŁ Nr XIV/2016

PROTOKÓŁ Nr XIV/2016

z XIV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 8 czerwca 2016 r. (środa) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 – 14.15 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych

Obecnych – 15 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1)  pan Adam Bielawski

2)  pan Jan Bojarzyński

3)  pan Marek Brylewicz

4)  pan Jerzy Burak

5)  pan Kazimierz Buzun

6)    pani Iwona Chwiećko

7)    pan Józef Gliński

8)    pan Stanisław Krutul

9)    pan Zdzisław Lachowicz

10)  pan Bogdan Małyszko

11)  pan Antoni Pakuła

12)  pan Jarosław Radulski

13)  pan Krzysztof Szewczul

14)  pan Stanisław Szubzda

15)  pan Kazimierz Urban

 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin

2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy

4) pani Ewa Bojarzyńska – Dyrektor Zespołu Szkół w Korycinie

5) pani Dorota Wiesławska – Dyrektor Przedszkola w Korycinie

6) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie

7) pani Beata Matyskiel – Dyrektor GOKSiT w Korycinie

8) pani Małgorzata Michelis – Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie

9) pan Krzysztof Mróz – Komendant Powiatowy Policji w Sokółce

10) pan Jarosław Sokołowski – Kierownik Posterunku Policji w Korycinie

11) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

 

             Obrady XIV Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

            Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych, Wójta i Skarbnika Gminy oraz panią Sekretarz i panią protokolantkę. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

Pan przewodniczący poinformował, że proponowany porządek obrad XIV Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony, jednak na wniosek Wójta Gminy proponuję wprowadzenie dodatkowych 7 projektów uchwał, które będą w kolejności rozpatrywane pod liczbą porządkową 17, 18, 19, 20, 21, 22 i 23 proponowanego porządku obrad, a pozostałe punkty przesuną się o jedną pozycję w dół tj

17) podjęcie uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych na terenie Gminy Korycin,

18) podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin, położonej w miejscowości Korycin,

19) podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości zabudowanej do zasobu Gminy Korycin, stanowiącej własność Pani Cecylii Lippe,

20) podjęcie uchwały w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme (chodzi o budowę 6 miejsc wypoczynkowych przy szlaku rzeki Kumiałka położonych w Aulakowszczyźnie, Szumowie, Gorszczyźnie, Rudce, Mielnikach i Kumiale),

21) podjęcie uchwały w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme (chodzi o zagospodarowanie plaży nad zalewem w Korycinie),

22) podjęcie uchwały w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme (chodzi o budowę grodziska w Milewszczyźnie),

23) podjęcie uchwały w sprawie udziału Gminy Korycin jako Lidera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme (chodzi o rozbudowę przedszkola w Korycinie).

Za przyjęciem proponowanego, uzupełnionego porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany, uzupełniony porządek obrad XIV Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.

Oto treść przyjętego porządku obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego XIV Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Przyjęcie protokołu z XIII Sesji Rady Gminy Korycin, odbytej dnia 29 lutego 2016 roku.
  4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
  5. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce oraz z Informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2015.
  6. Zapoznanie się z Oceną Zasobów Pomocy Społecznej w Gminie Korycin za 2015 rok.
  7. Zapoznanie się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2015 rok”.
  8. Rozpatrzenie sprawozdań z działalności gminnych jednostek organizacyjnych za 2015 rok, w tym:

- Zespołu Szkół w Korycinie,

- Przedszkola w Korycinie,

- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,

- Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie wraz z Biblioteką Publiczną Gminy Korycin.

  1. Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2015 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2015 rok – podjęcie uchwały Nr XIV/  /16 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, po zapoznaniu się ze:

– sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2015 rok,

- sprawozdaniem finansowym,

- opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2015 rok,

- stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin oraz informacją o stanie mienia komunalnego

uchwała Nr XIV/  /16 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.

  1. Rozpatrzenie wniosku Wodociągów Podlaskich Spółki z o.o. w Białymstoku z dnia 21 kwietnia 2016 r. w sprawie o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków – podjęcie uchwały Nr XIV/  /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  2. Ustalenie stawek procentowych opłat adiacenckich w Gminie Korycin – podjęcie uchwały Nr XIV/  /16 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  3. Podjęcie zmieniającej uchwały w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi finansowej jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych – uchwała Nr XIV/  /16 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  4. Podjęcie zmieniającej uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty targowej oraz określenia zasad ustalania, terminu płatności i wysokości jej stawek – uchwała Nr XIV/  /16 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  5. Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok – podjęcie uchwały Nr XIV/  /16 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  6. Dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2016 – 2031 – podjęcie uchwały Nr XIV/  /16 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przez bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych na terenie Gminy Korycin – uchwała Nr XIV/  /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin, położonej w miejscowości Korycin – uchwała Nr XIV/  /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości zabudowanej do zasobu Gminy Korycin, stanowiącej własność Pani Cecylii Lippe – uchwała Nr XIV/  /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania-Poland cooperationprogramme – uchwała Nr XIV/  /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania-Poland cooperationprogramme – uchwała Nr XIV/  /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania-Poland cooperationprogramme – uchwała Nr XIV/  /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  13. Podjęcie uchwały w sprawie udziału Gminy Korycin jako Lidera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania-Poland cooperationprogramme – uchwała Nr XIV/  /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 8 czerwca 2016 r. w powyższej sprawie.
  14. Interpelacje i zapytania radnych.
  15. Wolne wnioski i informacje.
  16. Zamknięcie obrad. 

     Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XIII Sesji Rady Gminy odbytej dnia 29 lutego 2016 roku. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

     Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XIII Sesji Rady Gminy.

Ad.4/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

W okresie od ostatniej XIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 29 lutego 2016 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 8 czerwca 2016 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:

1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 4 marca 2016 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XIII Sesji Rady tj.

1) w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022,

2) w sprawie przystąpienia do realizacji projektu pn. „Park kulturowy Korycin – Milewszczyzna”,

3) zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia od Gminy Czarna Białostocka zadania publicznego w zakresie zarządzania drogą gminną,

4) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,

5) w sprawie zasad używania herbu Gminy Korycin,

6) w sprawie udzielenia Gminie Janów pomocy finansowej w 2017 roku na realizację inwestycji pn. „Przebudowa drogi gminnej na odcinku od drogi powiatowej nr 1308B do miejscowości Łubianka”,

7) w sprawie udzielenia Gminie Janów pomocy finansowej w 2017 roku na realizację inwestycji pn. „Przebudowa ulicy bez nazwy wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Janów”,

8) w sprawie udzielenia Gminie Janów pomocy finansowej w 2017 roku na realizację inwestycji pn. „Remont drogi gminnej Krasne – Cieśnisk Wielki”,

9) w sprawie udzielenia Gminie Janów pomocy finansowej w 2017 roku na realizację inwestycji pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 103910B na odcinku od Kolonii Kamienica do granicy Gminy Janów”,

10) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok,

11) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2016 – 2031.

       Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin  i uchwały jako akty prawa miejscowego zostały przekazane do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i zostały już opublikowane pod poz. 1186 i 1187 z dnia 7 marca 2016 r. oraz pod poz. 1723 z dnia 6 kwietnia 2016 r. Ponadto merytoryczne uchwały zostały przekazane Burmistrzowi Czarnej Białostockiej i Wójtowi Gminy Janów.

2. W dniach 16 marca i 16 maja br. odbyło się rozliczenie przez sołtysów I i II raty łącznego zobowiązania pieniężnego na 2016 rok, gdzie łącznie do budżetu wpłynęła kwota około 310 000 zł.

3. W dniu 11 marca 2016 r. złożyliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku o dofinansowanie 3-ch odcinków dróg gminnych: Wojtachy, Stok-Bombla, Olszynka-Zabrodzie ze środków Programu Obszarów Wiejskich Województwa Podlaskiego. Zakwalifikowanych zostanie łącznie 100 wniosków. Ostateczna lista zostanie ogłoszona pod koniec czerwca br. Wartość tej inwestycji to ponad 4 mln.zł, dofinansowanie wynosi 63,63%. Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2017-2018. 

4. Na dofinansowanie zadania o nazwie: „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Korycin” otrzymaliśmy dotację w kwocie 31 809,00 zł przyznaną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Białymstoku, gdzie do wypłaty w 2016 r. przewidziana jest kwota 18 661,88 zł i w I kwartale 2017 r. kwota 13 147,12 zł. Najniższą cenę wykonania tego zadania zaoferowała firma MPK PURE Home Sp. z o.o. z Ostrołęki tj. 36 914,62 zł. Różnicę w kwocie 5 105,62 zł zapłacą właściciele nieruchomości.

5. W dniu 31 marca br. złożyliśmy kolejny wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku o dofinansowanie zadania pn. „Park kulturowy Korycin – Milewszczyzna”. Czekamy na odpowiedź.

6. Przez cały miesiąc marzec na terenie Gminy Korycin odbywało się równanie dróg gminnych.

7. 11 kwietnia br. podpisałem umowę na wykonanie 5-letniego przeglądu dróg gminnych.

8. W dniu 20 maja 2016 r. ogłosiłem przetarg na przebudowę drogi gminnej na odcinku Ostra Góra – Sitkowo oraz remont mostku w km 0+182,5 na terenie Gminy Korycin, który odbył się dnia 6 czerwca br. Do przetargu przystąpiło 2-ch oferentów tj. Firma STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa z ceną 794 208,87 zł brutto oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o. z Białegostoku z ceną 812 308,79 zł brutto.

Wcześniej otrzymaliśmy informację z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, iż powstały oszczędności po przetargach i są niższe kwoty, aniżeli wnioskowane do dofinansowania na 2016 rok, stąd nasza droga została zakwalifikowana do dofinansowania.

9. W dniu 29 kwietnia br. zawarliśmy akty notarialne dotyczące sprzedaży gminnych nieruchomości położonych w miejscowościach Wojtachy i Skindzierz tj.

a) działkę nr 330/2 o pow. 0,3061ha zabudowaną budynkiem byłego sklepu, położoną we wsi Skindzierz nabył pan Augustyn Rojszyk za cenę 63 000 zł,

b) działkę nr 4 o pow. 0,3900ha, położoną we wsi Wojtachy nabyła pani Dorota Torlecka za cenę 25 000 zł,

c) działkę nr 27 o pow. 0,4900ha, położoną we wsi Wojtachy nabył pan Andrzej Wasilewski za cenę 14 300 zł,

d) działkę nr 68 o pow. 0,5900ha położoną we wsi Wojtachy nabył pan Jarosław Radulski za cenę 23 700 zł. 

8. Podpisano protokół nabycia działki zabudowanej domem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym od pani Cecylii Lippe za kwotę 120 000 zł (działka sąsiadująca z budynkiem UG). Dziś przedkładamy projekt uchwały w sprawie jej nabycia.

10. Uczestniczyłem w posiedzeniach:

a) 11 marca br. w posiedzeniu Zespołu ds. Obszarów Wiejskich przy Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie,

b) 14-15 marca br. w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP w Rzeszowie,

c) 31 marca br. w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”,

d) 5 kwietnia br. we wspólnym posiedzeniu Zespołu ds. Obszarów Wiejskich z Zespołem Infrastruktury w Warszawie przy Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi,

e) 14 kwietnia, 4 maja i 11 maja br. wyjeżdżałem na Litwę na spotkania z partnerami litewskimi (Kowno, Kalwarija, Birsztan, okręg wileński) odnośnie realizacji wspólnych projektów i pozyskania środków finansowych w ramach programu Interreg,

f) 18-19 kwietnia br. w posiedzeniu XXX Zgromadzenia Ogólnego Związku Gmin Wiejskich RP w Warszawie,

g) 21 kwietnia 2016 r. w posiedzeniu wyjazdowym w Brukseli,

h) 22-26 kwietnia br. wyjeżdżałem na Ukrainę – projekt realizowany przez ZGWWP,

i) 5 maja br. w posiedzeniu podzespołu ds. dróg (schetynówki) w Warszawie,

j) 12 maja br. w posiedzeniu plenarnym Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku,

k) 15-19 maja br. wyjeżdżałem na Białoruś razem z przedstawicielami gmin zrzeszonych w ZGWWP,

l) 23-25 maja 2016 r. uczestniczyłem w Kongresie Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białowieży, zorganizowanym wspólnie ze Związkiem Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej,

m) 31 maja br. wraz z przedstawicielami Urzędu Gminy i Rady Gminy uczestniczyłem w spotkaniu z Prezydentem RP Andrzejem Dudą w Pałacu Prezydenckim w Warszawie z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego.

11.  Wydałem następujące zarządzenia:  

1) jako organ wykonawczy w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 57/2016 z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok,

b) Zarządzenie Nr 58/2016 z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2016 rok,

c)  Zarządzenie Nr 59/2016 z dnia 31 marca 2016 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2015 rok,

d) Zarządzenie Nr 60/2016 z dnia 31 marca 2016 r. w sprawie przyjęcia informacji o stanie mienia Gminy Korycin za rok 2015,

e) Zarządzenie Nr 61/2016 z dnia 31 marca 2016 r. w sprawie zasad udostępniania zbiornika wodnego „Szumowo-Olszynka” stanowiącego własność Gminy Korycin do celów amatorskiego połowu ryb,

f) Zarządzenie Nr 62/2016 z dnia 31 marca 2016 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok,

g) Zarządzenie Nr 63/2016 z dnia 31 marca 2016 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2016 rok,

h) Zarządzenie Nr 64/2016 z dnia 1 kwietnia 2016 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Gminy Korycin,

i) Zarządzenie Nr 65/2016 r. z dnia 1 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia Sekretarza Gminy do prowadzenia spraw Gminy Korycin w imieniu Wójta Gminy,

j) Zarządzenie Nr 66/2016 z dnia 25 kwietnia 2016 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2015 rok,

k) Zarządzenie Nr 67/2016 z dnia 29 kwietnia 2016 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok,

l) Zarządzenie Nr 68/2016 z dnia 29 kwietnia 2016 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2016 rok,

m) Zarządzenie Nr 69/2016 z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok,

n) Zarządzenie Nr 70/2016 z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2016 rok,

2) jako kierownik urzędu w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 11/2016 z dnia 1 kwietnia 2016 r. w sprawie ustalenia Regulaminu wynagradzania pracowników Urzędu Gminy Korycin.

12. W dniu 5 czerwca br. odbył się XXV Półmaraton Mleczny Korycin – Janów – Korycin, gdzie na starcie stawiło się 87 biegaczy i 10 wózkowiczów. Jubileuszowy Półmaraton wygrał biegacz z Kenii.   

13. Przygotowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji. 

Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

Ad.5/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin zapozna się ze sprawozdaniem z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce oraz z Informacją o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego za rok 2015.

Bardzo proszę o zabranie głosu pana Krzysztofa Mroza – Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce i przedstawienie sprawozdania Radzie Gminy.

            Komendant na początku przedstawił nowego Kierownika Posterunku Policji w Janowie, pod którego pieczą znajduje się również Gmina Korycin.

            Następnie powiedział, iż w 2015 roku wszczęto ogółem 1001 dochodzeń i śledztw, w tym 620 dotyczących przestępczości kryminalnej. W sprawach tych zanotowano 899 przestępstw, w tym 562 kryminalnych. Jest to znacznie niższa ilość przestępstw niż w 2014 roku i najniższa z zanotowanych w ostatnich 10 latach. Wykrywalność ogólna wszystkich przestępstw wyniosła 71,4%. Nie będę państwu przedstawiał dalszych danych zawartych w sprawozdaniu, ponieważ każdy mógł się z nimi dokładnie zapoznać, natomiast chciałbym skupić się tylko na Gminie Korycin. Wszystkich przestępstw na tym terenie było 43, zaś 23 z nich to przestępstwa kryminalne i jest to statystyka bardzo podobna do tej z Gminy Janów. Interwencji było 303 i patrząc w skali całego powiatu twierdzę, że bezpieczeństwo na terenie gminy jest bardzo dobre i żadnych sytuacji kryzysowych nie było i nie ma.

            Największe zagrożenie oczywiście niesie ze sobą droga krajowa nr 8 przebiegająca przez teren gminy, droga ruchliwa i niebezpieczna, infrastrukturalnie słabo zorganizowana. Nietrzeźwi kierujący zatrzymani w ubiegłym roku – 11, wypadków – 7, w których zginęły 3 osoby, a 9 osób odniosło rany. Ilość mandatów jest prawie dwukrotnie wyższa niż w roku 2014.

            Radny Marek Brylewicz zapytał, co możemy zrobić, aby obronić drogi gminne przed najazdem tirów, które masowo jadą nimi po wypadku na drodze krajowej pomimo oczywistych zakazów wjazdu.

            Komendant odpowiedział, że zdaje sobie sprawę z tego faktu i zawsze po wypadku staramy się jak najwięcej patroli przesuwać w ten rejon z całego terenu, jednak przeważnie jest ich zbyt mało, aby skutecznie zablokować wszystkie wjazdy na drogi gminne. Proszę o sygnały, na którą konkretnie drogę gminną wjeżdżają tiry i wtedy będziemy starali się reagować na bieżąco.

            Przewodniczący Rady podziękował Komendantowi Powiatowemu Policji za przedstawienie sprawozdania dodając, iż z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że przestępczość na terenie naszej gminy i powiatu jest coraz mniejsza, ale martwi nas sytuacja na drodze krajowej nr 8 i wzrastająca liczba kolizji i wypadków drogowych. Dziękujemy za życzliwość i dobrą współpracę wierząc, że taka będzie również w przyszłości. 

Ad.6/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się z Oceną Zasobów Pomocy Społecznej w Gminie Korycin za 2015 rok.

O przedstawienie powyższej Oceny proszę panią Elżbietę Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie.

         Pani Kierownik powiedziała, że ocena zasobów jest przygotowywana corocznie od 2012 roku i jest ona podstawą planowania budżetu GOPS na kolejny rok. Chciałabym powiedzieć, że na podstawie przedstawionych w niniejszym opracowaniu danych i analiz sytuacji wynika, że w dalszym ciągu postępuje zubożenie, bezrobocie oraz starzenie się mieszkańców gminy. Zmianom ulega struktura gospodarstw domowych. Wpływa to na ograniczenie realizowanej dotychczas opieki wewnątrzrodzinnej oraz jest zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze świadczone przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne.

          Osoby i rodziny korzystają z pomocy społecznej, w szczególności z powodu ubóstwa, długotrwałej lub ciężkiej choroby i bezrobocia. Osoby w wieku emerytalnym dla podtrzymania dobrej kondycji fizycznej i psychiatrycznej powinny mieć możliwość uczestniczenia w życiu społecznym. Dobrym rozwiązaniem byłoby utworzenie Klubu Seniora bądź kontynuacji zajęć w ramach działalności Małego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Ważnym działaniem jest wsparcie i propagowanie inicjatyw społecznych dotyczących osób przewlekle chorych i starszych m.in. wolontariat, usługi opiekuńcze.

          Wzrasta zainteresowanie umieszczeniem w domu pomocy społecznej nie tylko osób samotnych, lecz także posiadających rodziny. Wśród tych osób w szczególnej sytuacji są osoby psychicznie chore, którym trudno jest zapewnić wystarczającą opiekę w środowisku.

       Realizacja zadań z zakresu wspierania rodziny i pieczy zastępczej wymaga zapewnienia pomocy rodzinom, w których zdiagnozowano trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, związane jest to z zabezpieczeniem środków na zatrudnienie asystenta rodziny.

        W zakresie bezrobocia zauważa się utrzymującą się stopę bezrobocia na tym samym poziomie, w dalszym ciągu mały odsetek osób posiada prawo do zasiłku dla bezrobotnych. Ważnym narzędziem w rozwiązywaniu problemu długotrwałego bezrobocia z towarzyszącymi mu innymi problemami, w szczególności z uzależnieniami, jest utworzenie Klubu Integracji Społecznej, który zapewni kompleksową pomoc w zakresie przygotowania do wejścia na otwarty rynek pracy.

Planując budżet na zadania z zakresu pomocy społecznej na następny rok należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:

- rozwijanie i upowszechnianie form aktywnej integracji społecznej i zawodowej oraz umożliwienie dostępu do nich osobom i rodzinom zagrożonym wykluczeniem społecznym m.in. przy pomocy zewnętrznych środków finansowych oraz z programów i konkursów finansowanych z budżetu państwa,

- zintegrowanie i ścisła współpraca oraz koordynacja działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej na rzecz akwizycji osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej.

            Przewodniczący obrad podziękował Kierownik GOPS w Korycinie za wystąpienie i stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się z oceną zasobów pomocy społecznej i nie wniosła uwag ani zastrzeżeń. 

Ad.7/              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2015 rok”.

Powyższe sprawozdanie państwo radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość dokładnego jego przeanalizowania.

            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Korycin z organizacjami pozarządowymi za 2015 rok” i nie wniosła do powyższego sprawozdania uwag ani zastrzeżeń.

Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy sprawozdania z działalności gminnych jednostek organizacyjnych za 2015 rok, w tym:

- Zespołu Szkół w Korycinie,

- Przedszkola w Korycinie,

- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,

- Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie wraz z Biblioteką Publiczną

Gminy Korycin.

            Jako pierwszą proszę o zabranie głosu panią Ewę Bojarzyńską – Dyrektor Zespołu Szkół w Korycinie i krótkie przedstawienie sprawozdania z działalności pani placówki w 2015 roku.

         Dyrektor powiedziała, że  w roku szkolnym 2014/2015 do Zespołu Szkół uczęszczało 340 uczniów. W szkole podstawowej uczyło się 228 uczniów, zaś w gimnazjum 112. Jeden uczeń w szkole podstawowej objęty był nauczaniem indywidualnym oraz jedna uczennica w gimnazjum. Dwoje uczniów w szkle podstawowej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na upośledzenie w stopniu lekkim oraz troje ze względu na autyzm. Grupa osiemnastu uczniów posiada opinie poradni ze względu na dysleksję, dysgrafię, dysortografię itp. W pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły uwzględnione są w dużym stopniu potrzeby uczniów mających trudności dydaktyczne. Dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego opracowano IPET. Wszyscy uczniowie posiadający opinie z PPP objęci zostali objęci różnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej tj. przedmiotowymi zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi, logopedycznymi, rewalidacyjnymi. Każdy uczeń miał szansę uczęszczania na zajęcia, które go interesują, zgodnie z harmonogramem zajęć na rok szkolny. W naszej szkole pojawia się coraz więcej dzieci z różnymi deficytami, od września 2014 roku rozpoczęliśmy pracę w uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm. Specyfika pracy z takimi uczniami jest zupełnie inna, a wszystkie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają prawo uczęszczać do szkoły ogólnodostępnej. Dlatego też pracę po wakacjach rozpoczęliśmy od szkolenia na temat metod pracy oraz sposobów oceniania dzieci autystycznych. Z monitorowania podstawy programowej wynika, że jest realizowana rytmicznie, zgodnie z planami nauczania opracowanymi przez poszczególnych nauczycieli.

           Najważniejsze zmiany to te wprowadzone przez nowy rząd czyli możliwość pozostawienia 6-latków z poprzedniego roku w klasie I lub II, z czego rodzice naszych dzieci skorzystali i objęcie dzieci 7-letnich obowiązkiem szkolnym, co spowodowało w naszej gminie pozostawienie wszystkich 6-latków w przedszkolu.

           Pan przewodniczący podziękował Dyrektor Zespołu Szkół za przedstawienie sprawozdania, a następnie poprosił panią Dorotę Wiesławską – Dyrektor Przedszkola w Korycinie o przedstawienie sprawozdania z działalności jej placówki w 2015 roku.

           Dyrektor powiedziała, że Przedszkole w Korycinie funkcjonuje jako placówka 3- oddziałowa, z punktami przedszkolnymi w Zabrodziu i Bombli. Od 1 października 2015 r. czynne jest codziennie od godz. 7.00 do 16.00. Wydłużenie czasu pracy przedszkola podyktowane jest tym, iż autobus szkolny przywozi pierwsze dzieci już o godz. 7.00 oraz zapotrzebowaniem rodziców pracujących zawodowo w innych miejscowościach. Punkty przedszkolne czynne są codziennie w godz. 8.00 – 13.00. Działalność przedszkola jest finansowana z budżetu gminy (budżet wykonany w 98,76%) oraz opłaty za pobyt powyżej minimum programowego w przedszkolu i ze środków rady rodziców. Odpłatność za pobyt dziecka powyżej minimum programowego w chwili obecnej wynosi 1 zł za godzinę pobytu, co daje w sumie 3 zł za dzień. Z wnoszonych opłat do budżetu gminy w roku 2015 wpłynęło 8 747 zł. Środki przekazywane przez rodziców na fundusz rady rodziców wykorzystywane są na bieżące potrzeby: zakupiono drobne upominki dzieciom za udział w konkursach, książeczki i dyplomy na zakończenie roku, tablo dla absolwentów, dofinansowano wyjazdy na feriach zimowych.

             Rok 2015 był kolejnym rokiem zmian w wychowaniu i edukacji małego dziecka. Kiedy wydawało się, że sytuacja pomału się normuje, 6-latki rozpoczęły naukę w klasie pierwszej – koniec roku przyniósł nam zmianę ustawy z powrotem przywracając obowiązek przedszkolny dla dzieci 6-letnich. Wprowadzone uregulowania spowodowały to, że w tym roku żadne 3-letnie dziecko nie zostało przyjęte do przedszkola z powodu braku miejsca, nad czym bardzo ubolewam. W obecnym roku szkolnym w przedszkolu w Korycinie uczy się 72 dzieci oraz po 20 dzieci w punktach przedszkolnych w Zabrodziu i Bombli.

           Pan przewodniczący podziękował Dyrektor Przedszkola w Korycinie za przedstawienie sprawozdania, a następnie poprosił o zabranie głosu panią Elżbietę Tarachanowicz – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie.

             Pani Tarachanowicz przypomniała państwu radnym, że przedmiotem działania Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Ośrodek realizuje zadania własne i zadanie zlecone gminie m.in. w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, prowadzi postępowanie wobec osób zobowiązanych do świadczenia alimentacyjnego, przyznaje świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz podejmuje działania wobec dłużników alimentacyjnych, udziela pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym, przyznaje Karty Dużej Rodziny.

               Nowością, która na pewno państwa interesuje jest Program 500+ czyli świadczenie wychowawcze. Wnioski o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego zgodnie z ustawą z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz.U. z 2016 r. poz. 195) do dnia 7 czerwca 2016 r. złożyło 236 rodzin, w tym 493 dzieci. Do dnia 7 czerwca br. wypłacono 776 świadczeń wychowawczych na kwotę 386 716,30 zł dla 190 rodzin na 399 dzieci; 7 rodzinom odmówiono prawa do świadczenia wychowawczego na pierwsze dziecko z powodu przekroczenia kryterium dochodowego. Świadczenia wychowawczego nie wypłacono jeszcze 45 rodzinom (85 dzieci). Dwa wnioski (6 dzieci) przesłano do Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Białymstoku w związku z przebywaniem członka rodziny poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w kraju, w którym maja zastosowanie przepisy o koordynacji zabezpieczenia społecznego.

            Od dnia 1 stycznia 2016 roku osobom, które urodziły dziecko, a które nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego przysługuje prawo do świadczenia rodzicielskiego. Uprawnieni do pobierania tego świadczenia są m.in. bezrobotni, studenci, rolnicy, a także osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych oraz osoby prowadzące  pozarolniczą działalność gospodarczą, jeśli nie pobierają zasiłku macierzyńskiego. Wsparcie w postaci świadczenia rodzicielskiego przysługuje przez 52 tygodnie w przypadku urodzenia jednego dziecka w wysokości 1000 zł miesięcznie i nie jest uzależniona od kryterium dochodowego. Świadczenia rodzicielskie przyznano 2 rodzinom na 2 dzieci.

              Pan przewodniczący podziękował Kierownik GOPS za przedstawienie sprawozdania, a w szczególności za przybliżenie radnym założeń nowego programu 500+, a następnie poprosił o zabranie głosu panią Beatę Matyskiel – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie i przedstawienie sprawozdania z działalności instytucji, którą kieruje.

           Pani Matyskiel powiedziała, że GOKSiT w Korycinie jest samorządową instytucją kultury powołaną przez Gminę Korycin, w skłąd którego wchodzi Gminna Biblioteka Publiczna w Korycinie. Na czele Ośrodka stoi Dyrektor, który zarządza całokształtem działalności i jest za nią odpowiedzialny. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Korycin. Gospodarkę finansową prowadzi on na zasadach obowiązujących instytucje kultury i podlega przepisom o finansach publicznych. Podstawowym celem działania Ośrodka jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne, sportowe i turystyczne mieszkańców oraz upowszechnianie i promocja kultury w Gminie Korycin. Ośrodek organizuje imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne, turystyczne i rozrywkowe.

            Pomimo trudności finansowych, z którymi w ostatnich czasach borykają się placówki kulturalne, dzięki fachowej kadrze instruktorskiej i bardzo dobrym relacjom między pracownikami udaje nam się zrealizować wszystkie założone cele i pracować zgodnie z założonym planem na dany rok. Dowodem naszej pracy są duże osiągnięcia różnych grup działających w GOKSiT, które są rozpoznawane, wyróżniane i nagradzane na ogólnopolskich i regionalnych imprezach i konkursach. Promocja Gminy Korycin jak też wszystkie imprezy organizowane przez GOKSiT są utrzymywane na wysokim poziomie. Następnie pani Dyrektor przedstawiła działania podejmowane przez GOKSiT w 2015 roku oraz opowiedziała o Stowarzyszeniu „Korycinianki”, które powstało w roku ubiegłym i aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym naszej gminy.

            Pan przewodniczący podziękował pani Matyskiel za przedstawienie sprawozdania i poprosił o zabranie głosu panią Małgorzatę Michelis – Kierownik Biblioteki Publicznej w Korycinie, aby jako ostatnia przedstawiła sprawozdanie z działalności jej instytucji.

            Pani Michelis powiedziała, że w strukturze organizacyjnej biblioteki nie nastąpiły zmiany. Biblioteka połączona jest z GOKSiT w Korycinie, posiada jeden punkt biblioteczny – dom opieki „Zacisze” w Ostrej Górze. Pracownicy są angażowani do wspólnych działań na rzecz środowiska lokalnego. W 2013 roku biblioteka przystąpiła do Programu Mak+. W 2015 roku udało się po 2 latach wprowadzić do katalogi Mak+ cały księgozbiór oraz czytelników, w lipcu ub. Przeprowadzono również skontrum księgozbioru. Budżet na działalność biblioteki jest przekazywany przez samorząd gminy. Na zakup książek przeznaczono 10 215 zł i za tę kwotę kupiono 477 woluminów. Biblioteka otrzymała również dotację z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Programu Rozwoju Czytelnictwa na „Zakup nowości wydawniczych dla bibliotek” w wysokości 2 300 zł. Za tę kwotę zakupiono 112 książek. Na prenumeratę prasy przeznaczono 936 zł – 8 tytułów prasy: dzienników, tygodników i miesięczników. Stan księgozbioru na koniec grudnia 2015 roku wynosił 14 855 woluminów, czytelnicy ogółem – 313 osób, zaś bibliotekę odwiedziło w ciągu roku 3 835 osób.

            Pan przewodniczący obrad podziękował wszystkim kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych za wydajną pracę na rzecz Gminy Korycin i na ich ręce złożył również podziękowania dla ich pracowników. Dodał, że nasze jednostki nie konkurują, a współpracują ze sobą, co daje konkretne i pozytywne efekty.

Ad.9/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy i zatwierdzi sprawozdanie finansowe Gminy Korycin za 2015 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2015 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali, a temat był już omawiany na posiedzeniu Komisji, jednak proszę Skarbnika Gminy o zwięzłe przedstawienie powyższego sprawozdania.

          Skarbnik powiedział, że budżet Gminy Korycin został uchwalony przez Radę Gminy w dniu 30 grudnia 2014 r. uchwałą Nr III/15/2014, która określała:

- dochody w wysokości 12 538 091,00 zł,

- wydatki w wysokości 13 438 091,00 zł,

- deficyt budżetowy w kwocie 900 000,00 zł. 

W trakcie realizacji budżetu dokonywane były zmiany w planie dochodów i wydatków i budżet na koniec 2015 roku wynosił:

- dochody w wysokości 14 503 694,70 zł,

- wydatki w wysokości 15 403 694,70 zł,

- deficyt budżetowy w kwocie 900 000,00 zł.

Planowane dochody budżetowe zostały zrealizowane w 100,89%, zaś planowane wydatki zostały zrealizowane w 97,77%.

Gmina Korycin zamknęła rok budżetowy 2015 ujemnym wynikiem – generując deficyt w wysokości 192 318,52 zł. Wydatki budżetu zostały w części sfinansowane dochodami, a w pozostałej części poprzez przychody (kredyt bankowy). Natomiast rozchody budżetu (spłata rat kredytów i pożyczek przypadających na 2015 rok w kwocie 331 592,00 zł) sfinansowane zostały poprzez zaciągnięcie kredytów i częściowo poprzez zaangażowanie wolnych środków.

        Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych (1 radny przebywał poza salą obrad). Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2015 rok.

 

UCHWAŁA NR XIV/89/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2015 rok

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.10/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin po zapoznaniu się ze:

- sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2015 rok,

- sprawozdaniem finansowym,

- opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2015 rok,

- stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin oraz informacją o stanie mienia komunalnego.

            Pan przewodniczący poinformował, że zarówno opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku jaki i stanowisko Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Korycin są pozytywne i dobrze opiniują wykonanie budżetu Gminy Korycin za 2015 rok. Na ich podstawie oraz po wysłuchaniu sprawozdań kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z działalności za 2015 rok wnioskuję o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2015 rok.

        Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2015 rok.

 

UCHWAŁA NR XIV/90/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2015 rok

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

            Pan przewodniczący pogratulował Wójtowi Gminy uzyskania jednomyślnego absolutorium. Świadczy to o ogromnym zaufaniu i dobrej pracy, jaką pan wykonuje na rzecz lokalnej społeczności.

            Wójt podziękował przewodniczącemu i całej radzie za uznanie dodając, że bez wspólnej, zgodnej pracy nie moglibyśmy osiągnąć tak dobrych wyników. Wzajemnie sobie ufamy, a w naszych decyzjach zwycięża mądrość. Na ręce kierowników jednostek złożył również podziękowanie dla nich i ich pracowników.

 

Pan przewodniczący ogłosił 10 minut przerwy.

Wznowiono obrady.

Ad.11/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy rozpatrzy wniosek Wodociągów Podlaskich Spółki z o.o. w Białymstoku z dnia 21 kwietnia 2016 roku w sprawie o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O przedstawienie wysokości proponowanych przez Wodociągi stawek opłat proszę panią Tamarę Sokołowską – Sekretarz Gminy.

            Sekretarz powiedziała, że Wodociągi proponują wzrost ceny 1m3 ścieków o 0,54 zł do kwoty 7,02 zł, zaś stawka opłaty abonamentowej pozostanie bez zmian na poziomie 6,48 zł. Wzrost taryfy opłat za wodę proponowany przez Wodociągi Podlaskie wynosi 0,11 zł za 1m3 wody do kwoty 2,70 zł, zaś stawka opłaty abonamentowej pozostanie bez zmian i wyniesie 5,40 zł. Powyższe ceny mają obowiązywać przez okres 1 roku tj. od dnia 1 lipca 2016 roku do dnia 30 czerwca 2017 roku.

            Wójt dodał, że jako jedna z niewielu gmin mamy w tej cenie zawarty podatek od nieruchomości, ale za to „wrzucone” są w nią również koszty utrzymania biura w Białymstoku, które wynoszą około 170 000 zł. Mamy zamiar dokładnie przeanalizować wszystkie koszty, ponieważ bardziej opłacalne może być przekazanie tego zadania dla Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, gdzie zatrudnilibyśmy jeszcze jednego pracownika i bylibyśmy w stanie wykonać to zadanie we własnym zakresie. Muszę również porozmawiać o tym zadaniu z Wójtem Gminy Janów, ponieważ u nich jest trochę inna sytuacja – woda podlega pod Wodociągi Podlaskie, ale oczyszczalnia ścieków należy do UG Janów. W najbliższym czasie zamierzam spotkać się z nowym prezesem Wodociągów Podlaskich i zobaczymy, co z tego wyniknie.

            Przewodniczący obrad dodał, że faktycznie jest to temat wart dokładnego przeanalizowania i wybrania optymalnego dla nas rozwiązania.

        Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 6 radnych, 8 było przeciw, a 1 wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia taryfy opłat za wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków nie została podjęta.

Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ustalenia stawek procentowych opłat adiacenckich w Gminie Korycin.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

            Pan przewodniczący powiedział, że zgodnie z art. 98a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami jeżeli w wyniku podziału nieruchomości dokonanego na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, który wniósł opłaty roczne za cały okres użytkowania tego prawa wzrośnie jej wartość, Wójt Gminy Korycin może ustalić w drodze decyzji opłatę adiacencką z tego tytułu. Wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej ustala Rada Gminy Korycin w drodze uchwały, w wysokości nie większej niż 30% różnicy wartości nieruchomości. Ustalenie opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie 3 lat od dnia, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne.

Ustalenie opłaty adiacenckiej może nastąpić jeżeli w dniu, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale nieruchomości stało się prawomocne, obowiązywała uchwała rady gminy w sprawie ustalenia stawek procentowych z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku jej podziału. Do ustalenia opłaty adiacenckiej przyjmuje się stawkę procentową obowiązującą w dniu, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale nieruchomości stało się prawomocne.

Wartość nieruchomości według stanu przed podziałem i po ich podziale określa się według wyceny rzeczoznawcy majątkowego na dzień wydania decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej. Zgodnie z rozdziałem 7, działu III ustawy o gospodarce nieruchomościami właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz Gminy Korycin opłat adiacenckich. Przepisy ww. rozdziału stosuje się także do użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, którzy na podstawie odrębnych przepisów nie mają obowiązku wnoszenia opłat rocznych za użytkowanie wieczyste lub wnieśli, za zgodą właściwego organu jednorazowe opłaty roczne za cały okres użytkowania wieczystego.

Przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Wójt Gminy Korycin może, w drodze decyzji, ustalić opłatę adiacencką każdorazowo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo po stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi.

Wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie do 3 lat od dnia stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo od dnia stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi.

Ustalenia i wysokość opłaty adiacenckiej zależą od wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej. Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami wysokość opłaty adiacenckiej wynosi nie więcej niż 50% różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej a wartością, jaką nieruchomość ma po ich wybudowaniu. Wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej ustala Rada Gminy Korycin w drodze uchwały. Wartość nieruchomości według stanu przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej i po ich wybudowaniu określa się według wyceny rzeczoznawcy majątkowego na dzień wydania decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej.

Obowiązek wnoszenia opłat adiacenckich powstaje po upływie 14 dni od dnia, w którym decyzja o ustaleniu opłaty stała się ostateczna. Opłata adiacencka może być, na wniosek właściciela nieruchomości, rozłożona na raty roczne płatne w okresie do 10 lat. Warunki rozłożenia na raty określa się w decyzji o ustaleniu opłaty. Należność gminy z tego tytułu podlega ubezpieczeniu, w tym przez ustanowienie hipoteki. Decyzja o ustaleniu opłaty adiacenckiej stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej.

Na poczet opłaty adiacenckiej zalicza się wartość świadczeń wniesionych przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, w gotówce lub w naturze, na rzecz budowy poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej.

W związku z zaleceniami pokontrolnymi Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Wójt Gminy Korycin został zobowiązany do przedłożenia Radzie Gminy Korycin projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek procentowych opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej oraz w wyniku podziału nieruchomości.

W projekcie uchwały proponuje się:

1)  z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku jej podziału w wysokości 30% różnicy między wartością nieruchomości po podziale i jej wartością przed podziałem geodezyjnym,

2)  z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej w wysokości 50% różnicy między wartością nieruchomości po wybudowaniu urządzeń i wartością nieruchomości przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za odrzuceniem uchwały głosowało 15 radnych, głosów za jej podjęciem i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie odrzuciła projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek procentowych opłat adiacenckich w Gminie Korycin.

Ad.13/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin podejmie zmieniającą uchwałę w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi finansowej jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę panią Tamarę Sokołowską – Sekretarz Gminy.

            Sekretarz powiedziała, że wprowadzenie zmian polega na nadaniu nowego brzmienia § 2 dotychczasowej uchwały Nr X/62/2015 Rady Gminy Korycin z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz uchyleniu pkt 7 ust. 2 w § 3. Były to zalecenia pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła zmieniającą uchwałę w sprawie zapewnienia wspólnej obsługi finansowej jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych.

Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin podejmie zmieniającą uchwałę w sprawie wprowadzenia opłaty targowej oraz określenia zasad ustalania, terminu płatności i wysokości jej stawek.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę panią Sekretarz Gminy.

            Sekretarz powiedziała, że zmiany musimy wprowadzić po uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, która uznała, że poprzednia uchwała w tej sprawie została podjęta z nieistotnym naruszeniem prawa w związku z nieokreśleniem stawek opłaty targowej w innych przypadkach niż wskazane w § 1 ust. 2 uchwały, co stanowi naruszenie art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych i wezwała do usunięcia wskazanego naruszenia prawa. W uchwale RIO zaproponowała, że określenie stawek opłaty, w sytuacji ich różnicowaniapowinno uwzględniać wszystkie możliwe formy dokonywania sprzedaży. Efekt ten można uzyskać na przykład poprzez wprowadzenie zapisu, iż w pozostałych przypadkach dzienna stawka opłaty targowej wynosi … zł; taki zapis wprowadziliśmy z opłatą w wysokości 8 zł. Kolejna uwaga dotyczyła terminu płatności, rada może wyznaczyć termin późniejszy, natomiast jego skrócenie jest niedopuszczalne. Wprowadziliśmy więc zapis, że inkasent pobrane dochody z opłaty targowej przekazuje na rachunek bankowy Gminy Korycin w okresach dekadowych według stanu m.in. na: "na ostatni dzień miesiąca – do dnia trzeciego następnego miesiąca".

         Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła zmieniającą uchwałę w sprawie wprowadzenia opłaty targowej oraz określenia zasad ustalania, terminu płatności i wysokości jej stawek.

 

UCHWAŁA NR XIV/92/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie wprowadzenia opłaty targowej oraz określenia zasad ustalania, terminu płatności i wysokości jej stawek

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona kolejnych zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok.

O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę pana Andrzeja Waszczeniuka – Skarbnika Gminy.

         Skarbnik powiedział, że zmiany w planie dochodów dotyczą:

1) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 400 854,00 zł w związku z otrzymaniem dofinansowania do przebudowy drogi Ostra Góra – Sitkowo,

2) w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 3 418,00 zł w związku ze zwiększeniem prognozy Ministerstwa Finansów wpływów udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych; w dziale tym dokonuje się również zmniejszenia planu dochodów o kwotę 110 313,14 zł w związku z mniejszymi niż planowano dochodami gminy z tytułu podatku od nieruchomości.

Zmiany w planie wydatków dotyczą:

1) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zwiększenia planu wydatków inwestycyjnych o kwotę 223 765,86 zł, które przeznaczone zostaną na wydatki związane z przebudową drogi Ostra Góra – Sitkowo; w dziale tym dokonuje się także zmniejszenia planu wydatków o kwotę 110 000,00 zł w związku z rezygnacją gminy z modernizacji drogi w Kumiale – etap III z powodu nieotrzymania dofinansowania,

2) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 130 000,00 zł, które przeznaczone zostaną na zakup nieruchomości zabudowanej w Korycinie przy ulicy Knyszyńskiej,

3) w dziale 750 –Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia wydatków o kwotę 105 000,00 zł i przeznacza się ją na wydatki związane z promocją gminy (100 000,00 zł) oraz wydatki związane z udzieleniem dotacji Sokólskiemu Funduszowi Lokalnemu (5 000,00 zł) w trybie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie,

4) w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia wydatków o kwotę 31 500,00 zł i przeznacza się ją na wydatki związane z działalnością szkoły podstawowej oraz dokonuje się przesunięcia kwoty 20 000,00 zł z wydatków bieżących na wydatki inwestycyjne z przeznaczeniem na zakup kserokopiarki,

5) w dziale 851 – Ochrona zdrowia dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 31 500,00 zł z przeznaczeniem na realizację działań z zakresu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi,

6) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 5 000,00 zł przeznaczonych na współpracę z organizacjami pożytku publicznego;

7) w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 2 500,00 zł; dotyczy to zabezpieczenia środków finansowych przeznaczonych na wydatki związane z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie w ramach programu Interreg Litwa – Polska.

Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi nr 3 – Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2016 roku. Zmiany polegają na:

1)  zwiększeniu limitu na wydatki związane z przebudową drogi Ostra Góra – Sitkowo o kwotę 223 765,86 zł,

2)  zmniejszeniu limitu na wydatki związane z modernizacją rolniczej drogi dojazdowej w Kumiale – etap III o kwotę 110 000,00 zł,

3)  wprowadzeniu nowego limitu na wydatki inwestycyjne w ramach projektu transgranicznego pn. „Droga historyczna po obu stronach granicy” w kwocie 2 500,00 zł.

       Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi nr 4 – Wykaz planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Korycin. Zmiany polegają na wprowadzeniu nowej dotacji planowanej do udzielenia Sokólskiemu Funduszowi Lokalnemu w kwocie 5 000,00 zł.

        Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi nr 5 – Plan dochodów i wydatków dla wyodrębnionego rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych. Zmiany w załączniku dokonane zostały na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół w Korycinie i dotyczą przesunięcia wydatków pomiędzy poszczególnymi paragrafami o ogólną kwotę 1 100,00 zł.

Budżet po zmianach wynosi:

1) dochody –14 016 114,46 zł, z tego:

- bieżące w wysokości 13 006 242,46 zł,

- majątkowe w wysokości 1 009 872,00 zł,

2) wydatki – 13 684 522,46 zł z tego:

- bieżące w wysokości 12 237 222,46 zł,

- majątkowe w wysokości 1 447 300,00 zł,

3) nadwyżka budżetu – 331 592.00 zł.

Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok.

 

UCHWAŁA NR XIV/93/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.16/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin wprowadzi zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2016 – 2031.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę Skarbnika Gminy.

          Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej dotyczą uaktualnienia kwot dochodów, wydatków i innych pozycji w załączniku nr 1 do uchwały w związku ze zmianami w uchwale budżetowej dokonanymi poprzednią uchwałą Rady Gminy. Zmiany w załączniku nr 2 – Wykaz przedsięwzięć realizowanych w latach 2015 – 2018 polegają na uaktualnieniu wewnętrznej spójności dokumentu.

          Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że  Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2016 – 2031.

UCHWAŁA NR XIV/94/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2016-2031

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.17/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych na terenie Gminy Korycin.

             Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

             O wyjaśnienie projektu uchwały proszę panią Tamarę Sokołowską – Sekretarz Gminy.

            Sekretarz powiedziała, że przedsiębiorca, który chce zajmować się działalnością w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzić schroniska dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowiska i spalarnie zwłok zwierzęcych musi uzyskać od Wójta Gminy zezwolenie na prowadzenie takiej działalności na terenie Gminy Korycin. Wójt takie zezwolenie może wydać na podstawie odpowiedniej uchwały Rady Gminy określającej wymagania, jakie dany przedsiębiorca musi spełnić i w tym punkcie porządku obrad taki projekt uchwały państwu radnym przedstawiamy.

         Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w spawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych na terenie Gminy Korycin.

 

UCHWAŁA NR XIV/95/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych na terenie Gminy Korycin

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.18/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin, położonej w miejscowości Korycin.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

O wyjaśnienie, o którą dokładnie działkę chodzi proszę pana Mirosława Lecha – Wójta Gminy.

          Wójt powiedział, że jest to działka położona tuż przy stacji paliw, kupionej przez pana Wojtka Stasiełukawłaściciela KONARU od Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Korycinie. Otwieramy mu możliwość na poszerzenie działalności, rozbudowę i unowocześnienie stacji, czym jako samorząd jesteśmy bardzo zainteresowani, ponieważ będzie to obiekt dający Gminie Korycin dodatkowego plusa wizerunkowego. Wartość tej działki została wyceniona na ponad 100 tys.zł.

         Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin, położonej w miejscowości Korycin.

UCHWAŁA NR XIV/96/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin, położonej w miejscowości Korycin

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.19/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości zabudowanej do zasobu Gminy Korycin, stanowiącej własność pani Cecylii Lippe.

Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

        Wójt uściślił, że jest to nieruchomość położona tuż przy budynku Urzędu Gminy i OSP, należąca kiedyś do ś.p. pani Buraczykowej, a teraz do jej córki. Nieruchomość jest duża, położona strategicznie – tuż przy naszych budynkach i dająca spore możliwości rozbudowy np. budynku OSP Korycin. Pani Lippe wyraziła zgodę na sprzedaż tej nieruchomości za kwotę 120 tys. zł.

         Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości zabudowanej do zasobu Gminy Korycin, stanowiącej własność Pani Cecylii Lippe.

 

UCHWAŁA NR XIV/97/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości zabudowanej do zasobu Gminy Korycin, stanowiącej własność Pani Cecylii Lippe

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.20/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że przystępujemy do analizy pierwszej z 4-ch kolejnych uchwał dotyczących udziału Gminy Korycin jako partnera lub lidera w projektach finansowanych ze środków programu Manual Interreg V – A Lithuania – Poland cooperationprogramme.  Powyższa uchwała dotyczy budowy 6 miejsc postojowo-wypoczynkowych przy szlaku rzeki Kumiałka, położonych w Aulakowszczyźnie, Szumowie, Gorszczyźnie, Rudce, Mielnikach i Kumiale.

O wyśnienie założeń międzynarodowego programu proszę Wójta Gminy.

     Wójt powiedział, że jutro jest ostatni dzień na złożenie wniosków do transgranicznego programu Interreg Litwa – Polska. Gmina Korycin znalazła litewskich partnerów i wspólnie z nimi składamy 4 wnioski, ponieważ na tyle inwestycji dysponujemy gotowymi projektami i stosownymi pozwoleniami. W 2-ch przypadkach jesteśmy partnerami gmin litewskich i to oni piszą wnioski (miejsca postojowe nad rzeką Kumiałką – liderem Kowno oraz budowa repliki średniowiecznego grodziska wMilewszczyźnie -  liderem Kalwarija). W jednym przypadku my jesteśmy liderem – dotyczy to wniosku na rozbudowę przedszkola w Korycinie, a naszym partnerem są Birsztuny nad Niemnem i nie ukrywam, że jest to dla nas wniosek priorytetowy, a raz liderem jest GOKSiT w Korycinie (wniosek na zagospodarowanie plaży nad zalewem w Korycinie, a partnerem jest okręg wileński). Jutrzejszy termin to pierwszy nabór wniosków do tego programu i już jest duże zainteresowanie, natomiast do udziału w drugim naborze na pewno przystąpi zdecydowanie więcej samorządów i złożonych zostanie więcej wniosków, a więc o otrzymanie dofinansowanie będzie jeszcze trudniej.

        Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme.

 

UCHWAŁA NR XIV/98/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.21/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie kolejną uchwałę w sprawie transgranicznego programu Litwa – Polska, tym razem jest to uchwała dotycząca zagospodarowania plaży nad zalewem w Korycinie, gdzie liderem projektu jest GOKSiT Korycin, a partnerem okręg wileński.

         Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme.

 

UCHWAŁA NR XIV/99/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.22/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie trzecią uchwałę dotyczącą projektów transgranicznych. Powyższa uchwała dotyczy budowy grodziska w Milewszczyźnie, a liderem projektu jest gmina Kalwarija.

         Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme.

UCHWAŁA NR XIV/100/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie udziału Gminy Korycin jako Partnera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych. 

Ad.23/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie ostatnią, czwartą uchwałę dotyczącą wspólnego projektu z Litwą. Jest to uchwałą dotycząca rozbudowy przedszkola w Korycinie, gdzie liderem projektu jest Gmina Korycin, a partnerem litewski Birsztonas.

            Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udziału Gminy Korycin jako Lidera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme.

 

UCHWAŁA NR XIV/101/2016 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 8 czerwca 2016 r.

w sprawie udziału Gminy Korycin jako Lidera w projekcie finansowanym ze środków programu Manual Interreg V-A Lithuania – Poland cooperationprogramme

 

stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

Ad.24/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

            Poinformował jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.

            Radny Krzysztof Szewczul zwrócił się do Wójta Gminy o skierowanie wniosku do Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie naprawienie powymywanych poboczy drogi powiatowej Skindzierz – Brzozowa, ponieważ stwarzają duże zagrożenie dla kierujących pojazdami. Powiedział również, że na drodze ze wsi Skindzierz na kol. Skindzierz brakuje 2-ch znaków drogowych, które ktoś ukradł i poprosił o ich uzupełnienie.

            Radny Antoni Pakuła zapytał Wójta jak wyglądają plany w sprawie naprawy drogi żwirowej we wsi Kumiała?

           Wójt odpowiedział, że Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, u którego ubiegaliśmy się o dofinansowanie na remont tej drogi, zrobił zestawienie z 3-ch lat sprawdzając, które gminy dostawały pieniądze na modernizację swoich dróg. Gmina Korycin przez wszystkie te lata takie dofinansowanie dostała, więc teraz na pewno go nie otrzymamy, dlatego na razie zawiesiliśmy inwestycję i czekamy na pieniądze.

Wójt zapoznał również państwa radnych z nowymi stawkami za wywóz odpadów komunalnych, które zostały ustalone podczas ostatniego posiedzenia Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”. Ceny za wywóz wzrosną, ponieważ rosną ceny przetargowe przedstawiane nam przez firmy zajmujące się śmieciami np. ubiegłym roku przetarg był droższy o około 100 000 zł. Obecnie obowiązują stawki 10 zł od gospodarstwa 1-osobowego i 30 zł od gospodarstwa wieloosobowego miesięcznie. Nowe stawki to: 15 zł od gospodarstw 1-osobowego, 30 zł od gospodarstwa 2-osobowego, 45 zł od gospodarstwa 3-osobowego i 60 zł od gospodarstwa 4 i więcej osobowego; da nam to wzrost dochodów Związku o około 160 000 zł rocznie.

            Państwo radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym.

 Ad.25/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.

Ad.26/  Wobec wyczerpania porządku dziennego XIV Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

 

Protokołowała:

Ewa Michnowicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Ewa Michnowicz - Stanowisko ds. obsługi sekretariatu, promocja gminy

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2016-10-13

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2016-08-31