PROTOKÓŁ Nr XVII/2016
PROTOKÓŁ Nr XVII/2016
z XVII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 30 grudnia 2016 r. (piątek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 11.00 – 14.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 15 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Adam Bielawski
2) pan Jan Bojarzyński
3) pan Marek Brylewicz
4) pan Jerzy Burak
5) pan Kazimierz Buzun
6) pani Iwona Chwiećko
7) pan Józef Gliński
8) pan Stanisław Krutul
9) pan Zdzisław Lachowicz
10) pan Bogdan Małyszko
11) pan Antoni Pakuła
12) pan Jarosław Radulski
13) pan Krzysztof Szewczul
14) pan Stanisław Szubzda
15) pan Kazimierz Urban
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy
4) pani Elżbieta Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie
5) pan Tomasz Krasowski – Zastępca Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w Sokółce
6) pan SzparloSergeiGennadewicz – Naczelnik Grodzieńskiego Obwodowego Zarządu Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Republiki Białoruś
7) pan Chmara Sergei – Specjalista ds. projektów transgranicznych Grodzieńskiego Obwodowego Zarządu Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Republiki Białoruś
8) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
Obrady XVII Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał państwa radnych oraz wszystkich gości obecnych na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Pan przewodniczący poinformował, że proponowany porządek obrad XVII Sesji Rady Gminy Korycin został państwu radnym doręczony, zatem poddaję go pod głosowanie.
Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad XVII Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie.
Oto treść przyjętego porządku obrad:
- Otwarcie obrad.
- Przyjęcie porządku dziennego XVII Sesji Rady Gminy Korycin.
- Przyjęcie protokołu z XVI Sesji Rady Gminy Korycin, odbytej dnia 13 października 2016 roku.
- Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
- Dokonanie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2016 – 2036 – uchwała Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Przyjęcie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających rok podatkowy 2017 w kwocie 52,44 zł za 1 dt (w 2016 r. było 53,75 zł za 1 dt), będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2017 na obszarze Gminy Korycin.
- Przyjęcie średniej ceny sprzedaży drewna obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2016 roku w kwocie 191,01 zł za 1m3 (w 2016 r. było 191,71 zł za 1m3), jako podstawy przyjmowanej do obliczania podatku leśnego na obszarze Gminy Korycin na 2017 rok.
- Uchwalenie budżetu Gminy Korycin na 2017 rok – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017 – 2039 – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Uchylenie uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Udzielenie dotacji celowej w 2017 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Ustalenie organizacji punktów przedszkolnych w Bombli i w Zabrodziu – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Ustalenie wysokości opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci w wieku do lat 5 w przedszkolu i punktach przedszkolnych prowadzonych przez Gminę Korycin – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Mielniki w Gminie Korycin – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin, położonej w miejscowości Korycin – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Uchwalenie Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Korycin na lata 2017 – 2019 – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Uchwalenie planu pracy Rady Gminy Korycin na 2017 rok – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Zatwierdzenie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2017 rok – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 30 grudnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Uchwalenie planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2017 rok – podjęcie uchwały Nr XVII/ /2016 Rady Gminy Korycin z dnia 2016 r. w powyższej sprawie.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Wolne wnioski i informacje.
- Zamknięcie obrad.
Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XVI Sesji Rady Gminy odbytej dnia 13 października 2016 roku. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XVI Sesji Rady Gminy.
Pan przewodniczący poinformował, że na początku obrad sesyjnych przekaże głos panu Tomaszowi Krasowskiemu – Zastępcy Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Sokółce.
Pan Kierownik powiedział, że chciałby zapoznać Radę z nowym obowiązkiem dotyczącym dokonania przez rolników spisu zwierząt znajdujących się w gospodarstwie. Taki obowiązek pojawił się w tym roku po raz pierwszy, wcześniej spis z natury musieli przeprowadzać właściciele owiec i kóz, teraz dotyczy to wszystkich zwierząt gospodarskich. Spis musi zostać sporządzony do 31 grudnia danego roku, a dostarczony do biura ARiMR w ciągu kolejnych 7 dni. Bardzo proszę, aby państwo radni przekazali taką informację swoim mieszkańcom.
Pan przewodniczący podziękował za przybycie i przekazanie wiadomości na temat nowych obowiązków dla rolników.
Pan przewodniczący poinformował, że na Sesji gościmy również przedstawicieli białoruskiego partnera wspólnie z którym ubiegamy się o środki finansowe z Programu Transgranicznego Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020. Są to pan SzparloSergeiGennadewicz oraz pan Chmara Sergei z Grodzieńskiego Obwodowego Zarządu Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Republiki Bialoruś. Przypominam państwu radnym, że projekt transgraniczny dotyczy rozbudowy budynków OSP i zakupu wozów bojowych dla 4 gmin z Powiatu Sokólskiego: Korycina, Janowa, Nowego Dworu i Szudziałowa oraz dla partnera po stronie białoruskiej. Dziś jest ostatni dzień na złożenie tego wniosku, więc zostanie on uroczyście podpisany podczas obrad sesyjnych, a następnie wysłany do Warszawy.
Goście z Białorusi krótko opowiedzieli radnym o specyfice administracji i walorach ich regionu, a następnie podpisali wspólny projekt transgraniczny.
Po podpisaniu opuścili salę obrad, a pan przewodniczący ogłosił 10 minut przerwy.
Wznowiono obrady.
Ad. 4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
W okresie od ostatniej XVI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 13 października 2016 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 30 grudnia 2016 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 18 października 2016 r., w ramach nadzoru Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XVI Sesji Rady tj.
1) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok,
2) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2016 – 2036,
3) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2017 rok.
Uchwały Rady Gminy zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin oraz uchwała dotycząca zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok i uchwała określająca wysokość stawek podatku od nieruchomości na 2017 rok zostały przekazane do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego i zostały opublikowane pod poz. 3942 i 3948 w dniu 19 października 2016 roku.
Ponadto Stanowisko Rady Gminy Korycin w sprawie przebudowy drogi krajowej Suwałki – Augustów – Białystok zostało przekazane m.in. Pani Premier RP, Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa, Wojewodzie Podlaskiemu, Marszałkowi Województwa Podlaskiego oraz parlamentarzystom i otrzymaliśmy odpowiedź od Pani Premier, którą przesłaliśmy państwu radnym wraz z materiałami na dzisiejszą Sesję.
2. W dniach 17-19 października 2016 r. uczestniczyłem w posiedzeniu wyjazdowym Komitetu Regionów w Szwecji.
3. W dniu 25 października br. uczestniczyłem w posiedzeniu Komitetu Monitorującego PROW na lata 2014-2020 w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie.
4. W dniu 8 listopada 2016 r. ogłosiłem przetarg na przebudowę trzech odcinków dróg: Stok – Bombla, Wojtachy oraz Zabrodzie – Olszynka, które zostały zakwalifikowane do dofinansowania w ramach środków PROW Województwa Podlaskiego i będą realizowane w 2017 roku. Przebudowa drogi gminnej łączącej drogę krajową nr 8 z drogą powiatową przebiegającą przez miejscowość Wojtachy na terenie Gminy Korycin wykonana zostanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Przetarg odbył się w dniu 23 listopada 2016 r. Gmina zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 4 300 000 zł brutto. Wpłynęły 3 oferty tylko na dwie części II i III tj. na przebudowę drogi gminnej Stok – Bombla oraz przebudowę drogi gminnej Zabrodzie – Olszynka. Nie wpłynęła natomiast żadna oferta na część I dotyczącą zaprojektowania i wykonania przebudowy drogi w Wojtachach. Najkorzystniejszą ofertę na wykonanie części II i III zadania przedstawiła firma STRABAG Sp. z o.o. tj.
a) część II – cena brutto 1 121 538,98 zł i okres gwarancji 7 lat,
b) część III – cena brutto 1 448 743,93 zł i okres gwarancji 7 lat.
W dniu 9 grudnia br. pomiędzy Gminą Korycin a firmą STRABAG została zawarta umowa na realizację powyższych dwóch zadań za łączną kwotę brutto 2 570 282,91 zł.
Przetarg na przebudowę drogi w Wojtachach został ponownie ogłoszony w dniu 20 grudnia br. i odbędzie się w dniu 4 stycznia 2017 roku.
5. W dniu 8 listopada 2016 r. Związek Gmin „Kumiałka – Biebrza” ogłosił przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu Gmin Korycin i Janów na okres 2-ch lat, który odbył się w dniu 22 listopada 2016 roku. Wpłynęły 3 oferty tj.
a) BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym – cena brutto 883 872,00 zł,
b) Przedsiębiorstwo Usługowo-Asenizacyjne „Astwa” z Białegostoku – cena brutto 1 062 720,00 zł,
c) Konsorcjum Firm: RDF Sp. z o.o. z Ostrołęki – cena brutto 899 773,14 zł.
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 848 000,00 zł.
6. W dniu 8 listopada br. ogłosiłem przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż dwóch nieruchomości gminnych tj.
a) działki Nr 189/2 o pow. 0,4776 ha położonej w obrębie gruntów wsi Korycin przy drodze powiatowej Korycin – Zakale w sąsiedztwie nowego osiedla z ceną wywoławczą 29 900,00 zł, wadium – 3000,00 zł,
b) działki Nr 128/3 o pow. 0,3100 ha położonej w obrębie gruntów wsi Korycin przy drodze krajowej S-8 Białystok – Augustów w sąsiedztwie stacji paliwowej CPN z ceną wywoławczą 90 000,00 zł, wadium – 9000,00 zł. Przetarg powinien odbyć się w dniu 15 grudnia 2016 r. o godz. 10.00, jednak nie doszedł do skutku, bowiem nikt nie wpłacił wadium i nie zgłosił się do udziału w tym przetargu.
7. W dniu 7 grudnia 2016 r. w Zespole Szkół w Korycinie odbyło się spotkanie przedstawicieli Podlaskiego Kuratorium Oświaty w Białymstoku z dyrektorami szkół i przedstawicielami organów prowadzących szkoły z powiatu białostockiego, monieckiego i Gminy Korycin na temat nowego prawa oświatowego i przepisów wprowadzających ustawę Prawo oświatowe.
8. Postanowieniem Komisarza Wyborczego w Białymstoku z dnia 5 grudnia 2016 r. zarządzono przeprowadzenie referendum wojewódzkiego w sprawie budowy w województwie podlaskim regionalnego portu lotniczego. Datę referendum wyznaczono na niedzielę 15 stycznia 2017 roku. Głosowanie odbędzie się w stałych obwodach głosowania w godzinach 7.00 – 21.00. Jest to zadanie zlecone dla gmin. Wykonywane są zadania zgodnie z kalendarzem czynności referendalnych.
9. Gmina Korycin znalazła się na 11 pozycji na liście rankingowej wniosków i została zakwalifikowana (na 70 wniosków złożonych przez gminy z naszego województwa) do dofinansowania w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019, przebudowy 3 odcinków dróg gminnych o długości 1,54 km w miejscowościach Laskowszczyzna, Nowinka i Szaciłówka. Wartość inwestycji to 1 019 393,20 zł, z czego środki własne Gminy Korycin wyniosą 509 697,20 zł. Realizacja projektu nastąpi w 2017 roku.
10. Gmina Korycin oraz Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie złożyli 4 wnioski wraz z partnerami litewskimi do Programu Interreg Polska – Litwa. Do dofinansowania zostały zakwalifikowane 2 projekty tj. rozbudowa przedszkola w Korycinie i zagospodarowanie plaży nad zalewem w Korycinie. Aktualnie uzupełniamy brakujące dokumenty. O dofinansowanie ubiegało się 108 wnioskodawców: 60 podmiotów z Litwy i 48 z Polski. Z naszego regionu dofinansowanie otrzymały 22 projekty realizowane przez szpitale, samorządy i uczelnie.
11. W dniu 9 listopada br. podpisaliśmy wraz z Gminami Janów, Nowy Dwór i Szudziałowo list intencyjny z partnerem z Białorusi o przystąpieniu do ubiegania się o środki finansowe na realizację wspólnego projektu na rozbudowę budynków OSP i zakup samochodów ratowniczych w ramach Programu transgranicznego Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020.
12. W dniu 5 grudnia 2016 r. pomiędzy Gminą Korycin a Wilejskim Rejonowym Komitetem Wykonawczym Republika Białoruś zostało podpisane w Korycinie Porozumienie o nawiązaniu stosunków partnerskich w zakresie współpracy handlowo-gospodarczej, naukowo-technicznej i kulturalnej. Partnerzy będą ubiegać się o środki na realizację wspólnego projektu turystycznego w ramach Programu współpracy transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020. Ze strony Gminy Korycin planowana jest realizacja następujących zadań: budowa amfiteatru, zagospodarowanie plaży i parkingu przy zalewie w Korycinie oraz budowa ścieżek rowerowych o długości około 2,3 km, miejsc postojowych przy rzece Kumiałce w Rudce, Aulakowszczyźnie i Szumowie, a także repliki grodziska w Milewszczyźnie oraz Gorszczyzny – wsi korycińskiego sera. Termin składania wniosków upływa 30 grudnia 2016 roku. Po stronie białoruskiej podobne przedsięwzięcie jak u nas.
13. W dniu 25 października 2016 r. Starostwo Powiatowe w Sokółce Wydział Komunikacji i Dróg przeprowadził kontrolę prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach zarządzanych przez Wójta Gminy Korycin.
14. W dniach od 14 do 18 listopada 2016 r. w Punkcie Przedszkolnym w Bombli została przeprowadzona problemowa ewaluacja zewnętrzna przez Kuratorium Oświaty w Białymstoku w zakresie wymagań:
a) rodzice są partnerami przedszkola,
b) zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
15. W dniu 11 listopada 2016 r. brałem udział w obchodach gminnych z okazji 98 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę.
16. W dniach 14-15 listopada br. uczestniczyłem w posiedzeniu Związku Gmin Wiejskich RP w Poznaniu.
17. W dniu 16 listopada 2016 r. odbyłem spotkanie z sołtysami Gminy Korycin. Państwo sołtysi wpłacili na konto budżetu Gminy Korycin kwotę około 137 500 zł IV raty łącznego zobowiązania pieniężnego na 2016 rok.
18. W dniu 17 listopada 2016 roku uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
19. W dniach 21-25 listopada 2016 roku wspólnie z członkami Zarządu ZGWWP wyjeżdżaliśmy na Ukrainę w sprawie uzgodnień dotyczących wspólnego projektu.
20. W dniu 1 grudnia 2016 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie.
21. W dniu 12 grudnia 2016 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komitetu Regionów w Brukseli, w dniu 13 grudnia br. w posiedzeniu Zarządu ZGWRP w Lesznowoli oraz w dniach 14-16 grudnia br. wyjeżdżałem na Białoruś w sprawie uzgodnień dotyczących wspólnego projektu transgranicznego z partnerami z Białorusi.
22. W dniu 19 grudnia 2016 r. uczestniczyłem we wspólnym posiedzeniu obu Komisji Rady Gminy Korycin, a także w tym dniu wyjeżdżałem wspólnie z Wójtem Gminy Janów do Grodna w sprawie uzgodnień dotyczących realizacji kolejnego projektu transgranicznego.
23. Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych wykonał w okresie 9 lipca – 15 listopada 2016 r. roboty utrzymaniowe rzeki Kumiałki. Ogólny koszt wyniósł 2819,65 zł.
24. W listopadzie 2016 r. dokonano przekrycia blachą budynków garażu przy Ośrodku Zdrowia w Korycinie i budynku magazynowego na terenie byłej Gminnej Spółdzielni SCH w Korycinie.
25. W dniu 19 grudnia br. dokonano odbioru robót usuwających usterki w wiatraku w Korycinie (chodzi m.in. o siedzibę Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”), których wykonawcą była firma HYDROS z Białegostoku. Koszt to około 37 000 zł.
26. Wydałem następujące zarządzenia:
1) jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 83/2016 z dnia 31 października 2016 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok,
b) Zarządzenie Nr 84/2016 z dnia 31 października 2016 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2016 rok,
c) Zarządzenie Nr 85/2016 z dnia 15 listopada 2016 r. w sprawie ustalenia projektu uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2017 rok,
d) Zarządzenie Nr 86/2016 z dnia 15 listopada 2016 r. w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017 – 2039,
e) Zarządzenie Nr 87/2016 z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok,
f) Zarządzenie Nr 88/2016 z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2016 rok,
g) Zarządzenie Nr 89/2016 z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok,
2) jako kierownik urzędu w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 15/2016 z dnia 18 października 2016 r. w sprawie wprowadzenia zakładowej instrukcji inwentaryzacyjnej dla UG Korycin,
b) Zarządzenie Nr 16/2016 z dnia 18 października 2016 r. w sprawie wprowadzenia zakładowej instrukcji inwentaryzacyjnej dla GOPS w Korycinie,
c) Zarządzenie Nr 17/2016 z dnia 18 października 2016 r. w sprawie wprowadzenia zakładowej instrukcji inwentaryzacyjnej dla Przedszkola w Korycinie,
d) Zarządzenie Nr 18/2016 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w Urzędzie Gminy Korycin,
e) Zarządzenie Nr 19/2016 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w GOPS w Korycinie,
f) Zarządzenie Nr 20/2016 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w Przedszkolu w Korycinie.
27. Przygotowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.
Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad. 5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona ostatnich już w tym roku zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę pana Andrzeja Waszczeniuk – Skarbnika Gminy.
Skarbnik powiedział, że koniec roku to okres robienia porządków w budżecie, ponieważ w niektórych działach wykonanie było mniejsze lub większe niż pierwotnie zakładano.
Zmiany w planie dochodów dotyczą:
1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 5 600 zł w związku z otrzymaniem wcześniej nieplanowanych dochodów budżetu,
2) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zmiany klasyfikacji budżetowej dotacji otrzymanej tytułem dofinansowania do przebudowy drogi gminnej wraz z jednoczesnym zmniejszeniem jej wartości o kwotę 196,76 zł,
3) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 4 120 zł oraz dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 78 473,24 zł,
4) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 200 zł,
5) w dziale 756 – Dochody od osób prawnych, osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 42 050 zł oraz dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 41 400 zł,
6) w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 13 000 zł,
7) w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 10 000 zł,
8) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 2 100 zł oraz dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 8 000 zł.
Zmiany w planie wydatków dotyczą:
1) w dziale 757 – Obsługa długu publicznego dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 30 000 zł,
2) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 55 000 zł,
3) w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dokonuje się zmniejszenia planu wydatków o kwotę 4 500 zł, stanowiącej wartość udzielanej z budżetu dotacji celowej dla GOKSiT w Korycinie, dokonuje się również zwiększenia planu wydatków o kwotę 33 600 zł z przeznaczeniem na końcowe sfinansowanie kosztów opracowania dokumentacji dotyczącej projektu pn. Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna,
4) w dziale 926 – Kultura fizyczna dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 4 500 zł tytułem zwiększenia planu dotacji dla GOKSiT.
Nadajemy nowe brzmienie załącznikowi Nr 3 – Limity wydatków na zadania inwestycyjne w 2016 roku. Zmiany polegają na:
1) likwidacji limitu na zakup dokumentacji technicznej dotyczącej termomodernizacji budynku położonego w Korycinie przy ulicy Knyszyńskiej w kwocie 40 000 zł,
2) zwiększeniu limitu wydatków dotyczących projektu pn. Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna o kwotę 33 600 zł.
Budżet po zmianach wynosi:
1) dochody w wysokości 14 623 057,30 zł,
2) wydatki w wysokości 14 291 465,30 zł,
3) nadwyżka budżetu w wysokości 331 592,00 zł zostanie przeznaczona na spłatę zaciągniętych kredytów i pożyczek.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok.
UCHWAŁA NR XVII/112/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2016 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2016 – 2036 w powyższej sprawie.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
O wyjaśnienie wprowadzanych zmian proszę Skarbnika Gminy.
Skarbnik powiedział, że zmiany w Wieloletniej Prognozie dotyczą uaktualnienia kwot dochodów, wydatków i innych pozycji w załączniku nr 1 do uchwały w związku ze zmianami w uchwale budżetowej dokonanymi uchwałą Rady Gminy Korycin.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2016-2036.
UCHWAŁA NR XVII/113/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2016 – 2036
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy przyjmie średnią cenę skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających rok podatkowy 2017 w kwocie 52,44 zł za 1 dt (w 2016 roku było 53,75 zł za 1 dt), będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2017 na obszarze Gminy Korycin.
Pan przewodniczący dodał, że jak widać cena żyta jest mniejsza niż ta z roku ubiegłego, więc również naliczony podatek będzie mniejszy. Proponuję przyjąć cenę maksymalną – wtedy nie ma obowiązku podejmowania uchwały, a liczne inwestycje zaplanowane na 2017 rok wymagają sfinansowania, więc nierozsądne z naszej strony byłoby zmniejszanie dochodów gminy.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący poddał pod głosowanie średnią cenę skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających rok podatkowy 2017 w kwocie 52,44 zł za 1 dt. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem proponowanej ceny skupu żyta było 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów przyjęła średnią cenę skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających rok podatkowy 2017 w kwocie 52,44 zł, będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2017 na obszarze Gminy Korycin.
Ad. 8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy przyjmie średnią cenę sprzedaży drewna obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2016 roku w kwocie 191,01 zł za 1m3 ( w 2016 roku było 191,71 zł 1m3), jako podstawy przyjmowanej do obliczenia podatku leśnego na obszarze Gminy Korycin na 2017 rok.
Sytuacja jest analogiczna do tej z poprzedniego punktu. Cena drewna również jest niższa niż ta z roku 2016, a więc podatek leśny także będzie odrobinę niższy. W przypadku przyjęcia ceny maksymalnej nie musimy podejmować uchwały.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący poddał pod głosowanie średnią cenę sprzedaży drewna w kwocie 191,01 zł za 1m3. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem proponowanej ceny drewna było 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin większością głosów przyjęła średnią cenę sprzedaży drewna obliczoną według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2016 roku w kwocie 191,01 zł za 1m3, jako podstawy przyjmowanej do obliczenia podatku leśnego na obszarze Gminy Korycin na 2017 rok.
Ad. 9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali nowy budżet Gminy Korycin na 2017 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
O wyjaśnienie założeń budżetu na przyszły rok proszę pana Andrzeja Waszczeniuka – Skarbnika Gminy.
Skarbnik powiedział, że planujemy w 2017 roku bardzo duże wydatki inwestycyjne, szczególnie związane z modernizacją dróg na terenie naszej gminy (ponad 5,5 mln zł) oraz wydatki związane z 2-letnimi projektami dotyczącymi m.in. rozbudowy budynku przedszkola w Korycinie, zagospodarowania części plaży nad zalewem w Korycinie czy budową Parku Kulturowego Korycin – Milewszczyzna. Dlatego uchwalając budżet na 2017 roku musimy wziąć pod uwagę fakt, że będzie on wpływał bardzo mocno również na wydatki inwestycyjne w 2018 roku.
Uchwała budżetowa określa:
1) dochody budżetowe w ogólnej kwocie 17 313 039,82 zł, z tego dochody bieżące – 12 854 588,82 zł i majątkowe – 4 458 451,00 zł;
2) wydatki budżetowe w ogólnej kwocie 18 798 596,82 zł, z tego wydatki bieżące –12 390 145,82 zł i majątkowe – 6 408 451,00 zł;
3) deficyt budżetowy na 2017 rok w kwocie 1 485 557,00 zł, który zostanie sfinansowany poprzez zaciągnięcie kredytu długoterminowego w wysokości 1 485 557,00 zł,
4) planowane przychody budżetu w wysokości 1 950 000,00 zł pochodzące z planowanego do zaciągnięcia kredytu długoterminowego oraz rozchody budżetu stanowiące w całości wysokość spłat rat kredytów i pożyczek długoterminowych w kwocie 464 443 zł;
5) wysokość rezerw w 2017 roku – 100 000 zł (rezerwa ogólna w wysokości 60 000 zł oraz rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe w wysokości 40 000 zł).
Skarbnik dodał również, że nie ma żadnych formalnych i merytorycznych przesłanek, aby budżetu nie uchwalić. Mamy pozytywną opinię zarówno od Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku jak i od dwóch naszych Komisji działających przy Radzie Gminy, jednak musimy pamiętać o tym, że budżet jest bardzo napięty, czekają nas kolejne kredyty i coraz uważniej należy w przyszłości podchodzić do kolejnych inwestycji.
Radny Antoni Pakuła powiedział, że w 2016 roku nie została naprawiona droga żwirowa w Kumiale, a w budżecie na rok 2017 nie została wcale ujęta.
Skarbnik odpowiedział, że ta droga była ujęta w budżecie na 2016 rok, jednak nie dostaliśmy na jej remont dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, a zasada jest taka, że nie wykonujemy inwestycji tylko za własne pieniądze. To prawda, że nie znalazła się ona w uchwale budżetowej gminy na rok 2017, ale przy tak rozbudowanych inwestycjach po prostu nie jesteśmy w stanie wykonać jeszcze tej drogi. Jeśli tylko pojawią się nowe możliwości jej zewnętrznego dofinansowania, to na pewno zostanie ona wyremontowana.
Radny Jan Bojarzyński powiedział, że jesteśmy trochę zaniepokojeni tak napiętym budżetem i kolejnymi kredytami i naprawdę w przyszłości trzeba to mieć na uwadze. Zgadzam się, że przy inwestycjach dofinansowywanych z Unii Europejskiej w wysokości 85% kosztów inwestycji nie sposób nie sięgnąć po te pieniądze, ale naprawdę na przyszłość potrzebna jest duża ostrożność.
Radny Józef Gliński dodał, że budżet jest napięty, ale bardzo prorozwojowy i ambitny. W przyszłości przy uchwalaniu budżetu na kolejne lata należy zachować ostrożność i mieć na względzie również przyszłe pokolenia mieszkańców tej gminy.
Dalszej dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2017 rok.
UCHWAŁA NR XVII/114/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na rok 2017
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017-2039.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Skarbnik powiedział, że projekt wieloletniej prognozy zrobiłem przy założeniu, że uda się nam zrealizować wszystko, co sobie zaplanowaliśmy w latach 2017-2018. Nie musiałem pokazywać tego w prognozie wieloletniej, ale to zrobiłem, aby pokazać sytuację gminy, która się pojawi po zrealizowaniu wszelkich założonych inwestycji.
Wydatki bieżące roku 2017 i następnych równoważone są dochodami bieżącymi budżetu. Generowana jest także nadwyżka operacyjna, która przeznaczona jest na obsługę zadłużenia. W roku budżetowym 2017 planowany jest deficyt budżetowy, którego sfinansowanie planowane jest poprzez zaciągnięcie kolejnego kredytu długoterminowego w wysokości 1 950 000 zł. Kredyt ten w całości przeznaczony jest na sfinansowanie wkładu własnego gminy w realizowane inwestycje (wydatki majątkowe). W związku z faktem, iż wydatki majątkowe wynikają w większości z projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, możliwe jest skorzystanie z wyłączenia zarówno jego spłat jak i odsetek generowanych od tego zadłużenia ze wskaźnika wynikającego z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Wskaźnik ten obrazuje możliwość zadłużania się gminy i obsługi zadłużenia generowanego przez zobowiązania długoterminowe i w żadnym z lat, na jakie opracowana jest prognoza, nie przekracza dozwolonych wartości. Z załączonej symulacji wynika, iż w żadnym z zaprezentowanych lat nie wystąpią przekroczenia dopuszczalnych wskaźników. Uchwała na rok 2017 oraz dane wynikające z wieloletniej prognozy finansowej gminy pozwalają na sfinansowanie wszystkich potrzeb wydatkowych budżetu przy uwzględnieniu obowiązujących ograniczeń z tym związanych oraz pozwalają obsłużyć istniejące zadłużenie bez ryzyka utraty płynności.
Reasumując, projektowana sytuacja finansowa Gminy Korycin na rok 2017 i następne lata realnie pokazuje, iż możliwe jest zbilansowanie dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów budżetu przy założeniu realizacji zadań własnych gminy oraz wykorzystywania w sposób optymalny posiadanych zasobów. Wieloletnia Prognoza Finansowa w swej treści nie zawiera pozycji wolne środki oraz wyniku budżetu, gdyż do dnia zakończenia roku budżetowego 2016 nie jest możliwe ich precyzyjne wyliczenie, niemniej jednak przewiduje się, że wolne środki, które powstały z rozliczenia budżetu w latach 2014 – 2015 w wysokości ok. 800 000 zł w znacznej części przejdą na rok 2017 i dużym stopniu poprawią sytuację finansową gminy oraz obowiązujące wskaźniki.
Nie negując pozytywnych wniosków płynących z analizy niniejszej prognozy stwierdzić należy, iż gmina po zrealizowaniu swych zamierzeń inwestycyjnych zaprezentowanych w prognozie w latach 2017-2018 osiągnie bardzo wysoki poziom zadłużenia (ok. 9 000 000 zł). Koszty obsługi tego zadłużenia szacowane są na kwotę ok. 300 000 zł rocznie (przy założeniu wysokości stóp procentowych na poziomie ok. 4%), co przy spłatach pożyczek i kredytów zaciągniętych w latach wcześniejszych w kwocie średnio ok. 450 000 zł powoduje konieczność generowania nadwyżki operacyjnej budżetu na poziomie ok. 750 000 zł rocznie. Sytuacja taka ogranicza w ogromnym stopniu możliwość finansowania inwestycji gminnych własnymi środkami (środków brakuje, gdyż przeznaczone są na spłatę rat kredytów i odsetek) i powoduje nakręcanie się spirali zadłużenia. Sytuacja taka może okazać się szczególnie niebezpieczna w przypadku wzrostu stóp procentowych i pojawienia się innych czynników wpływających na poziom wydatków gminy od niej niezależnych i skutkować może przekroczeniem dopuszczalnych wskaźników. Kolejnym czynnikiem ryzyka ograniczającego możliwość oceny realności prognozy jest fakt, iż prognoza wybiega bardzo daleko w przyszłość i zaprezentowanie w tak odległej przyszłości danych dotyczących dochodów i wydatków budżetu może być obarczone dość dużym błędem. Dlatego też w najbliższej przyszłości planowane jest podjęcie działań idących w kierunku ograniczania poziomu wydatków majątkowych gminy, mimo pojawiających się ciągle nowych źródeł dofinansowania zewnętrznego (środki unijne i inne służące dofinansowywaniu wydatków majątkowych).
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017 – 2039.
UCHWAŁA NR XVII/115/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2017 r.
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017-2039
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchyli uchwałę w sprawie utworzenia rachunku dochodów .
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
O wyjaśnienie w tej sprawie proszę Skarbnika Gminy.
Skarbnik powiedział, że chodzi tu o rachunek dochodów, który posiada Zespół Szkół w Korycinie, a na który wpływały drobne kwoty (np. opłaty za sklepik szkolny czy drobne darowizny), którymi zespół szkół mógł gospodarować dowolnie, bez naszej ingerencji. W 2017 roku nowa ustawa doprowadzi do centralizacji podatku VAT i wszystkie nawet drobne kwoty będą opodatkowane. Pani Dyrektor zaproponowała, aby ten rachunek zlikwidować, ponieważ będzie pusty i tylko zacznie generować koszty np. prowizję dla banku za jego prowadzenie.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę uchylającą uchwałę w sprawie utworzenia rachunku dochodów.
UCHWAŁA NR XVII/116/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
uchylająca uchwałę w sprawie utworzenia rachunku dochodów
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2017 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Temat jest znany, taką samą uchwałę podejmowaliśmy również w ubiegłym roku. Przypominam, że chodzi o to, iż Gmina Janów zapewnia transport i opiekę w czasie przewozu dla niepełnosprawnego ucznia z miejscowości Łosiniec i dowozi go na zajęcia szkolne do szkoły integracyjnej w Sokółce, my natomiast refundujemy koszty przejazdu.
Skarbnik dodał, że w uchwale została zapisana kwota dotacji na ten cel w wysokości 7040 zł – taka sama, jak w uchwale z roku poprzedniego, jednak w projekcie budżetu na 2017 rok ująłem na ten cel kwotę 10 000 zł i proszę o zmianę na taką tej zapisanej w uchwale, po prostu muszą być takie same.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2017 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu.
UCHWAŁA NR XVII/117/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2017 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ustalenia organizacji punktów przedszkolnych w Bombli i Zabrodziu.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Skarbnik wyjaśnił, że w chwili obecnej mamy przedszkole w Korycinie i dwa punkty przedszkolne w Zabrodziu i Bombli, które tak naprawdę są finansowe z budżetu jednej jednostki – właśnie przedszkola w Korycinie. Postanowiliśmy uregulować wszystkie kwestie formalne i doprecyzować regulamin organizacji punktów przedszkolnych, aby wprowadzić je do budżetu przedszkola w Korycinie.
Sekretarz dodała, że mieliśmy dwa oddzielne załączniki do uchwały, osobne dla każdego punktu, teraz wszystkie zapisy zawieramy w jednym załączniku.
Dyskusji ze strony państw radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia organizacji punktów przedszkolnych funkcjonujących na terenie Gminy Korycin.
UCHWAŁA NR XVIII/118/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie ustalenia organizacji punktów przedszkolnych funkcjonujących na terenie Gminy Korycin
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy ustali wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci w wieku do lat 5 w przedszkolu i punktach przedszkolnych prowadzonych przez Gminę Korycin.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Opłatę ponoszą rodzice lub prawni opiekunowie dziecka w wysokości 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę korzystania dziecka z wychowania przedszkolnego, przekraczającą wymiar zajęć podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Usługi świadczone przez publiczne przedszkole oraz punkty przedszkolne prowadzone przez Gminę Korycin są realizowane nieodpłatnie w wymiarze 5 godzin dziennie.
Skarbnik dodał, że powyższa uchwała dotyczy dzieci do lat 5, ponieważ rząd zapewnia, iż od przyszłego roku ma zostać przyznana subwencja oświatowa dla dzieci 6-letnich i dlatego nie można pobierać od nich opłat.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci do lat 5 w prowadzonych przez Gminę Korycin przedszkolu i punktach przedszkolnych.
UCHWAŁA NR XVIII/119/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie określenia opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci do lat 5 w prowadzonych przez Gminę Korycin przedszkolu oraz punktach przedszkolnych
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Mielniki w Gminie Korycin.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Z wnioskiem o zmianę w miejscowym planie zagospodarowania zwrócił się do nas pan Zarzecki z Mielnik, ponieważ chciałby przeznaczyć ten teren pod działalność produkcyjno-usługową na potrzeby przetwórstwa rolno-spożywczego. Właściciel terenu prowadzi gospodarstwo rolne i specjalizuje się w wyrobie sera „korycińskiego”. Planuje uruchomić produkcję na większą skalę i wybudować na własnym terenie zakład przetwórczy. Aby realizacja inwestycji była możliwa, konieczne jest opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym teren pod planowaną inwestycję zostanie przeznaczony pod produkcję i usługi. Opracowanie nowego planu nie naruszy ustaleń obowiązującego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Mielniki w Gminie Korycin.
UCHWAŁA NR XVII/120/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Mielniki w Gminie Korycin
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 16/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin, położonej w miejscowości Korycin.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Pani Sekretarz powiedziała, że otrzymaliśmy wniosek od pana Kitlasza z ulicy Szkolnej w Korycinie o możliwość wykupu tej nieruchomości na drodze bezprzetargowej, ponieważ pan Kitlasz tą nieruchomość od wielu lat użytkuje, jest ona zagospodarowana – stoi na niej budynek gospodarczy, a wnioskodawca myślał, że ta działka jest jego własnością (przylega bezpośrednio do jego posesji). Kiedy okazało się, że właścicielem jest Gmina Korycin pan Kitlasz zwrócił się do nas o jej wykup, celem uregulowania zaistniałej sytuacji.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin, położonej w miejscowości Korycin.
UCHWAŁA NR XVII/121/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin, położonej w miejscowości Korycin
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 17/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący obrad poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Korycin na lata 2017 – 2019.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
O przedstawienie założeń powyższego programu proszę panią Elżbietę Tarachanowicz – Kierownik GOPS w Korycinie.
Pani Kierownik powiedziała, że podstawowym założeniem Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Korycin jest utworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu swoich funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Obowiązek wspierania rodziny spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego, które realizują go na zasadach pomocniczości we współpracy ze środowiskiem lokalnym, sądami, policją, instytucjami oświatowymi i służbą zdrowia, kościołami, organizacjami społecznymi itp. Pomoc powinna koncentrować się na wspomaganiu osób i rodzin wymagających wsparcia w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej, a także wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do pełnego i samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. Praca z rodziną przedstawicieli służb społecznych powinna być połączona ze wsparciem ze strony środowiska, w tym również bliższych i dalszych krewnych oraz aktywnością własną ze strony rodziny. Zamiast zastępować rodzinę w jej funkcji opiekuńczo-wychowawczej należy ją wspierać tak, aby przywrócić jej prawidłowe funkcjonowanie. Stąd założeniem Programu jest wsparcie rodziny naturalnej już na etapie, gdy problemy się zaczynają oraz eliminowanie takich sytuacji, kiedy dziecko musi opuścić własną rodzinę.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Korycin na lata 2017 – 2019.
UCHWAŁA NR XVII/122/2016 RADY GMINY Korycin
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Korycin na lata 2017 – 2019
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 18/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia planupracy Rady Gminy Korycin na 2017 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Przypominam, że ustawa nakłada na nas obowiązek zwoływania Sesji Rady nie rzadziej, niż raz na kwartał. Plan oparty jest na doświadczeniu z lat poprzednich i zawiera zapisy ustawowe, natomiast Sesje oczywiście mogą być zwoływane częściej, w miarę potrzeb.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2017 rok.
UCHWAŁA NR XVII/123/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2017 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 19/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2017 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Sytuacja analogiczna do tej z poprzedniego punktu, ale dotycząca Komisji Rewizyjnej. Jej przewodniczący nie wnosi uwag do proponowanego planu pracy i prosi o jego zatwierdzenie.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział w wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2017 rok.
UCHWAŁA NR XVII/124/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2017 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 20/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2017 rok.
Projekt uchwały w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.
Przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu nie wnosi uwag do planu pracy tej Komisji na 2017 rok i prosi Radę o jego uchwalenie.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2017 rok.
UCHWAŁA NR XVII/125/2016 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 30 grudnia 2016 r.
w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2017 rok
stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad. 21/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan przewodniczący i poprosił państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformował jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.
Radny Jan Bojarzyński powiedział, że korzystając z obecności na Sesji pani Elżbiety Tarachanowicz – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie chciałbym zapytać, jak wygląda opieka nad panią Grażyną Niemotko, ponieważ otrzymałem informacje, że sytuacja wygląda niedobrze, a w domu jest zimno. Może należałoby na okres zimowy przenieść panią Grażynę do Domu Gościnnego w Dzięciołówce?
Pani Tarachanowicz odpowiedziała, że moi pracownicy są u Grażyny kilka razy w tygodniu, a w okresie zimowym nawet codziennie. Pomagają jej w sprzątaniu i w rozpaleniu w piecu. Jako Ośrodek Pomocy zapewniliśmy jej opał na zimę oraz codzienne ciepłe obiady w zespole szkół. Nie możemy jej umieścić w Dzięciołówce, ponieważ na pewno się na to nie zgodzi, a nie jest ubezwłasnowolniona, żeby za nią podjąć taką decyzję. To prawda, że dom nie jest w dobrym stanie, ale nie możemy przeprowadzić remontu, ponieważ jest on współwłasnością z siostrą pani Grażyny i nie ma sądownie określonych pomieszczeń, które do kogo należą. Syn również dość często przyjeżdża i sprawdza, co się dzieje.
Radny Antoni Pakuła przypomniał, że nie została wyremontowana druga część drogi gminnej w Kumiale, obiecana przez pana Wójta. Jest ona w fatalnym stanie, nawet karetka nie może do mieszkańców dojechać. Mieszkańcy bardzo mi się skarżą, więc może Wójt powinien się z nimi spotkać i wytłumaczyć całą sytuację.
Wójt odpowiedział, że jeśli jest taka potrzeba i wola mieszkańców, to przyjadę i porozmawiamy o problemach wsi.
Radny Kazimierz Urban powiedział, że przy wejściu do budynku punktu przedszkolnego w Bombli nie ma zabezpieczenia przed spadającym śniegiem. Zawożę tam wnuczkę i sam byłem świadkiem takiej sytuacji, a to przecież bardzo niebezpieczne – szczególnie dla dzieci. Koszt takiego zabezpieczenia jest nieduży, a pozwoli uniknąć tragedii.
Radny Józef Gliński poprosił o skierowanie oficjalnego pisma do firmy zajmującej się serwisem instalacji solarnych na terenie Gminy Korycin. W ciągu ostatniego pół roku dzwoniłem 3 razy z prośbą o interwencję, ponieważ padła bateria i nie doczekałem się naprawy. Trzeba napisać pismo, aby zmienili swoje podejście do ludzi i zdecydowanie poprawili działania.
Radny Jarosław Radulski poparł powyższy wniosek.
Wójt odpowiedział, że bardzo proszę o zgłaszanie do urzędu wszelkich takich sytuacji i nieprawidłowości – będziemy interweniować. Obecnie nasz pracownik jeździ po wszystkich nieruchomościach z instalacjami solarnymi i m.in. zbiera tego typu sygnały od ludzi. Powstanie potem jedno pismo zawierające wszystkie uwagi, które wyślemy do firmy Sanito.
Państwo radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym.
Ad. 22/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Państwo radni ani inne osoby obecne na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.
Ad. 23/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XVII Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Metryka strony