PROTOKÓŁ Nr XXI/2021
PROTOKÓŁ Nr XXI/2021
z XXI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 24 lutego 2021 r. (środa) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 12.30 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 13 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Radosław Andrysewicz
2) pan Marek Brylewicz
3) pani Iwona Chwiećko
4) pani Ewa Jakowiec
5) pani Emilia Lengiewicz
6) pan Janusz Małyszko
7) pan Antoni Mróz
8) pan Antoni Pakuła
9) pan Grzegorz Sieńko
10) pan Zdzisław Sitko
11) pan Stanisław Szubzda
12) pan Kazimierz Urban
13) pan Leszek Jan Wróbel
Radni nieobecni:
1) pan Jerzy Burak
2) pani Julita Wasilewska
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Joanna Kulesa - Nasuta – Sekretarz Gminy
4) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
Obrady XXI Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkie osoby obecne na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy w tej chwili 12 radnych, jeden z radnych jest w drodze, za chwilę do nas dołączy, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Pani przewodnicząca poinformowała, że porządek obrad dzisiejszej Sesji został Państwu radnym doręczony. Proponuję zdjęcie z porządku obrad Sesji pkt nr 11, dotyczącego rozpatrzenia petycji w sprawie podjęcia uchwały dotyczącej informowania mieszkańców Gminy Korycin o zaletach suplementacji witaminy D. Petycja została wycofana w dniu 17 lutego br. Nie słyszę głosów sprzeciwu, zatem przystępujemy do głosowania nad przyjęciem proponowanego, zmienionego porządku obrad XXI Sesji Rady Gminy Korycin. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdzam, iż w głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem proponowanego, uzupełnionego porządku obrad głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że porządek obrad XXI Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Oto treść przyjętego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego XXI Sesji Rady Gminy Korycin.
3. Przyjęcie protokołu z XX Sesji Rady Gminy odbytej dnia 29 grudnia 2020 roku.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
5. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu pojazdu służbowego dla Komendy Powiatowej Policji w Sokółce – uchwała Nr XXI/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 24 lutego 2021 r. w powyższej sprawie.
6. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów – uchwała Nr XXI/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 24 lutego 2021 r. w powyższej sprawie.
7. Podjęcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2022 roku – uchwała Nr XXI/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 24 lutego 2021 r. w powyższej sprawie.
8. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji – uchwała Nr XXI/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 24 lutego 2021 r. w powyższej sprawie.
9. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji – uchwała Nr XXI/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 24 lutego 2021 r. w powyższej sprawie.
10. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji – uchwała Nr XXI/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 24 lutego 2021 r. w powyższej sprawie.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok – uchwała Nr XXI/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 24 lutego 2021 r. w powyższej sprawie.
12. Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033 – uchwała Nr XXI/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 24 lutego 2021 r. w powyższej sprawie.
13. Rozpatrzenie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego (wysłano do Państwa w dniu 27.01.2021 r.).
14. Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2020 oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2021 roku.
15. Rozpatrzenie sprawozdania z realizacji Gminnej Karty Dużej Rodziny za 2020 rok.
16. Interpelacje i zapytania radnych.
17. Wolne wnioski i informacje.
18. Zamknięcie obrad.
Pani przewodnicząca obrad stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XX Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 29 grudnia 2020 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania nad przyjęciem protokołu z XX Sesji. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdziła, iż w głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem protokołu z XX Sesji głosowało 11 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca obrad stwierdziła, iż protokół z obrad XX Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 29 grudnia 2020 roku został przyjęty większością głosów (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Od tej chwili liczba radnych obecnych na Sesji wynosi 13.
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
W okresie od ostatniej XX Sesji Rady Gminy Korycin odbytej w dniu 29 grudnia 2020 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 24 lutego 2021 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 4 stycznia 2021 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XX Sesji Rady tj.
1) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2021 rok,
2) w sprawie planu finansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, ustalania maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez uczelnie oraz specjalności i form kształcenia nauczycieli objętych dofinansowaniem w 2021 roku,
3) w sprawie zasad przyznawania przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Korycin diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych,
4) zmieniająca uchwałę w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej na terenie Gminy Korycin w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasenta i określenia wynagrodzenia za inkaso,
5) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Szaciłówka w Gminie Korycin,
6) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2021 rok,
7) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2021 rok,
8) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2021 rok,
9) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2021 rok,
10) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2020 rok,
11) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2020 – 2033,
12) w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2021 rok,
13) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.
2. W dniu 4 stycznia 2021 r., jak i w każdy następny poniedziałek, uczestniczyłem online w posiedzeniu Zarządu Stowarzyszenia „Tak! Samorządy dla Polski”.
3. W dniu 5 stycznia 2021 r. wziąłem udział, także online, w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.
4. W dniu 10 stycznia br. miało miejsce tragiczne wydarzenie, a mianowicie pożar w Domu Gościnnym w Dzięciołówce, który spowodował konieczność czasowego zamknięcia tego budynku. Zdecydowałem, że przeniesiemy 30 pensjonariuszy wraz z obsługą do Szkoły Podstawowej w Korycinie na czas naprawy szkód spowodowanych pożarem, a za przygotowanie pomieszczeń w budynku szkoły i sprawną ewakuację chciałbym podziękować naszym strażakom, pracownikom szkoły, urzędu gminy oraz GOKSiT w Korycinie.
5. W dniu 11 stycznia 2021 r. w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie odbyła historyczna konferencja prasowa, której byłem uczestnikiem i gospodarzem, zorganizowana przez Stowarzyszenie „Tak! Samorządy dla Polski” na temat Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej jako instrumentu finansowania rozwoju obszarów wiejskich. Wzięli w niej udział: Prezydent Sopotu, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Prezydent Białegostoku oraz Wójtowie Gminy Puński i Gminy Izabelin. W jej trakcie zostało zaprezentowane kierowane do rządu, przygotowane przez mnie „Stanowisko w sprawie utworzenia Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej”. Po raz pierwszy od 30 lat samorządowcy wszystkich szczebli wypowiedzieli się jednym głosem o potrzebie pilnego, konkretnego wsparcia finansowego rozwoju obszarów wiejskich, ze wskazaniem potencjalnych źródeł finansowania.
6. W dniu 14 stycznia br. wraz z pracownikami urzędu spotkałem się z doktor Kopciewską w celu ustalenia działań związanych z pandemią, szczególnie dotyczących szczepień przeciwko COVID-19.
7. Od dnia 18 stycznia br. zmieniła się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Krukowska – Białostocka – Rynek w Korycinie. Od tego dnia ruch od strony Krukowszczyzny w stronę Ośrodka Zdrowia ma pierwszeństwo przejazdu.
8. W dniu 20 stycznia br. spotkałem się z Burmistrzem Czarnej Białostockiej w sprawie wspólnego działania w temacie modernizacji nawierzchni drogi z Przesławki do Brzozówki Strzeleckiej.
9. W dniu 21 stycznia 2021 r. wziąłem udział w konferencji naukowej pn. „Instrumenty rozwoju lokalnego w kontekście finansowania obszarów wiejskich”, gdzie przedstawiłem pilną potrzebę i koncepcję utworzenia stabilnego, dobrze umocowanego prawnie i finansowo, działającego w różnych obszarach Funduszu Rozwoju Polskiej Wsi. Konferencja została zorganizowana przez Uniwersytet w Białymstoku, we współpracy ze Stowarzyszeniem „Tak! Samorządy dla Polski” oraz Związkiem Gmin Wiejskich RP.
10. W dniu 29 stycznia br. złożyliśmy do Lokalnej Grupy Działania – Fundusz Biebrzański wniosek na realizację inwestycji pn. „Rewitalizacja terenu rekreacyjno-wypoczynkowego przy szklaku rzeki Kumiałki we wsi Szumowo”. W skład projektu wchodzi budowa miejsca wypoczynkowego z ażurową altaną, toaletą typu TOI-TOI, paleniskiem, pomostem, miejscami parkingowymi dla samochodów i dla rowerów, wykonanie plaży, wykonanie ogrodzenia oraz zagospodarowanie terenu z nasadzeniem drzew i krzewów. Koszt przedsięwzięcia wynosi 118 033,00 zł.
W tym dniu ogłosiłem także – jako Gminny Komisarz Spisowy otwarty nabór na rachmistrzów spisowych w związku z przeprowadzeniem na terytorium RP w 2021 roku spisu powszechnego. Termin składania kandydatur minął 16 lutego. Zgłosiło się 6 kandydatów, którzy przejdą szkolenie oraz napiszą egzamin zorganizowany przez Główny Urząd Statystyczny. W Gminie Korycin zostanie wyłonionych dwóch rachmistrzów spisowych.
11. W dniu 3 lutego 2021 r. złożyliśmy kolejny wniosek do Lokalnej Grupy Działania Fundusz Biebrzański na dofinansowanie „Budowy infrastruktury rekreacyjnej na plaży przy zbiorniku retencyjnym Szumowo - Olszynka”. Projekt przewiduje zagospodarowanie działek, na których pojawi się wiata z grillem, pomost pływający, niewielki plac zabaw, stół edukacyjny, ławki oraz oświetlenie w postaci lamp solarnych. Kwota wykonania zadania to 118 033,00 zł.
12. W dniu 5 lutego br. uczestniczyłem online w spotykaniu roboczym Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP.
13. W dniu 10 lutego br., wraz z pozostałymi członkami Zarządu Stowarzyszenia „Tak! Samorządy dla Polski” odbyłem szereg spotkań w Warszawie z przedstawicielami polskiej sceny politycznej z różnych ugrupowań, by przekazać im w sposób bezpośredni praktyczną wiedzę o aktualnych potrzebach i problemach lokalnych wspólnot i ich mieszkańców.
14. W dniu 16 lutego br. uczestniczyłem online w spotkaniu Komitetu Monitorującego PROW. Następnie wziąłem udział w Zabielu w Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników Spółki BIOM.
W tym dniu odbyło się także posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
15. W dniu 17 lutego br. wziąłem udział w wideokonferencji Zespołu ds. Obszarów Wiejskich Wsi i Rolnictwa KWRiST.
16. W dniu 18 lutego 2021 r. podpisałem umowę z Zakładem Budowlanym Wiesław Szerszunowicz z Zabłudowa na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Rewitalizacja terenu – remont budynku gospodarczego, budowa miasteczka ruchu drogowego, budowa placu zabaw oraz utwardzenie terenu i rozbiórka budynku gospodarczego”. Inwestycja zostanie zrealizowana na działce znajdującej się przy budynku UG, a koszt powyższych prac wynosi 429 000,00 zł i jest dofinansowany w 85% środkami z Unii Europejskiej. W ramach tego projektu zostanie także zakupionych 40 rowerów dla dzieci i dorosłych – ogłosiłem w dniu 19 lutego br. zapytanie ofertowe na zakup rowerów, ponieważ wcześniej nikt nie zgłosił się do przetargu w tym temacie. Termin wykonania zadania mija 31 lipca 2021 roku.
17. W dniu 19 lutego br. na terenie naszej gminy odbyły się zdjęcia do spotu reklamowego Firmy SAMASZ Sp. z o.o., która wykorzystała piękne, zimowe krajobrazy Gminy Korycin do reklamy swoich produktów, przy okazji odśnieżając nieodpłatnie niektóre nasze drogi i parkingi.
18. W dniu 23 lutego br. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu.
19. Akcja odśnieżania w styczniu i lutym br. kosztowała Gminę Korycin 49 000 zł plus koszty wywożenia śniegu ok. 2 500 zł.
20. Wydałem następujące zarządzenia:
1) jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 1/2021 z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów do Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie, Punktu Przedszkolnego w Bombli oraz do klasy I Szkoły Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie na rok szkolny 2021/2022,
b) Zarządzenie Nr 2/2021 z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie rozpatrzenia wniosków zgłoszonych do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin,
c) Zarządzenie Nr 3/2021 z dnia 25 stycznia 2021 r. w sprawie utworzenia Gminnego Biura Spisowego,
d) Zarządzenie Nr 4/2021 z dnia 29 stycznia 2021 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok.
21. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy pogorzelcom z Dzięciołówki zostały wypłacone jakieś świadczenia pieniężne?
Wójt odpowiedział, że nie, nie było takiej potrzeby. Wszelka pomoc z naszej strony została udzielona.
Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Pani przewodnicząca obrad przekazała głos pani Emilii Lengiewicz – przewodniczącej Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, aby przedstawiła stanowisko Komisji w sprawie petycji procedowanych na dzisiejszej Sesji.
Radna Lengiewicz powiedziała, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji spotkała się dwukrotnie: 28 grudnia 2020 roku oraz 16 lutego 2021 roku i podczas tych posiedzeń przyjęła stanowisko rekomendujące Radzie Gminy odrzucenie wszystkich powyższych petycji. Uzasadnienie tego stanowiska znajduje się w załącznikach do projektów uchwał w sprawie rozpatrzenia petycji.
Następnie głos zabrała pani przewodnicząca obrad sesyjnych i w zastępstwie za nieobecnego pana Jerzego Buraka – Przewodniczącego Komisji Gospodarki i Budżetu, odczytała opinię Komisji z dnia 23 lutego br., dotyczącą pozytywnej rekomendacji projektów uchwał, przedłożonych na dzisiejszej Sesji Rady Gminy.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu pojazdu służbowego dla Komendanta Powiatowej Policji w Sokółce.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o Policji (Dz.U. z 2020 r. poz. 360) jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług.
Na mocy ustawy o Policji utworzony został Fundusz Wsparcia Policji. Środki finansowe uzyskane przez Policję są przychodami funduszy odpowiednio: centralnego, wojewódzkiego oraz szkół Policji.
W dniu 12 stycznia br. Komendant Powiatowy Policji w Sokółce zwrócił się do Wójta Gminy Korycin z prośbą o zabezpieczenie w roku 2021 środków finansowych na współfinansowanie pojazdu służbowego, co przyczyni się do zwiększenia skuteczności działań podejmowanych przez policjantów na rzecz lokalnej społeczności i da dobry przykład innym, jak dbać o lokalne potrzeby i bezpieczeństwo mieszkańców, dlatego dofinansowanie zakupu pojazdu służbowego jest w tym stanie prawnym i faktycznym uzasadnione i celowe.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu pojazdu służbowego dla Komendanta Powiatowego Policji w Sokółce.
UCHWAŁA NR XXI/149/2021 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu pojazdu służbowego dla Komendy Powiatowej Policji w Sokółce
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Pismem z dnia 11 stycznia 2021 roku Starosta Sokólski zwrócił się z prośbą o ujęcie w budżecie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin przez Bogusze, Janów w kwocie 2 503,08 zł.
Kwota ta została wyliczona na podstawie planowanego rozkładu jazdy na 2021 rok. Wydatek powyższy wynika z przepisów ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych użyteczności publicznej, w której warunkiem uzyskania dopłaty z w/w Funduszu jest sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10%.
W interesie mieszkańców Gminy Korycin leży utrzymanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów, zatem Gmina Korycin zobowiązuje się do udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu. Przepis art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 i 1378) pozwala na udzielenie pomocy finansowej innym jednostkom samorządu terytorialnego.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów.
UCHWAŁA NR XXI/150/2021 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2022 roku.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Na podstawie art. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301) Rada Gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. W terminie do 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy rada podejmuje uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na jego wyodrębnienie.
Fundusz sołecki to środki finansowe zagwarantowane w budżecie gminy dla sołectwa na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
W gminie Korycin, w której funkcjonują 32 sołectwa, wyrażenie zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego wiąże się z rozdrobnieniem środków. Mając na uwadze możliwości ekonomiczne gminy i jej dochody, zabezpieczenie środków w ramach funduszu sołeckiego na 2022 rok byłoby szkodliwym dla dalszego rozwoju gminy. Za celowe uważa się wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, tym samym mimo nie wyodrębnienia funduszu sołeckiego na 2022 rok będą ponoszone wydatki na rzecz poszczególnych sołectw poprzez realizację kolejnych inwestycji i przedsięwzięć. Doświadczenie innych gminy z realizacji funduszu sołeckiego pokazuje ogromne rozdrobnienie wykonywanych zadań, co powoduje mało wymierne efekty rzeczowe.
W związku z tym, że gmina poprzez realizację różnorodnych inwestycji w poszczególnych sołectwach m.in. poprzez budowę czy remonty dróg i chodników, placów zabaw, świetlic wiejskich itp. zapewnia mieszkańcom sołectw poprawę warunków życiowych w większym zakresie, niż byłoby to możliwe w przypadku wyodrębnienia środków na fundusz sołecki.
Skarbnik dodał, że przekazał państwu radnym informację o wysokości funduszu sołeckiego dla poszczególnych wsi naszej gminy. Jest to jednak wysokość na 2021 rok, więc proszę to traktować orientacyjnie. Wysokość funduszu na rok 2022 będę mógł określić dopiero, kiedy GUS poda ilość mieszkańców poszczególnych sołectw na koniec czerwca 2021 roku, bo takie dane należy wziąć pod uwagę przy tym wyliczeniu.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 3 radnych było przeciw. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2022 roku.
UCHWAŁA NR XXI/151/2021 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2022 roku
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie rozpatrzenia petycji, złożonej przez pana Piotra Rakowskiego.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
W dniu 11 grudnia 2020 roku do Rady Gminy Korycin wpłynęła petycja Pana Piotra Rakowskiego o podjęcie przez Radę uchwały w sprawie uznania za niedopuszczalne jakiekolwiek działania władz międzynarodowych, krajowych czy lokalnych wykluczających społecznie mieszkańców Gminy Korycin z powodów rasowych, religijnych, medycznych czy sanitarnych. Jednocześnie autor petycji wnosi o uznanie przez Radę Gminy Korycin „za zasadne i nieodzowne, by Rząd RP uzyskał pisemne gwarancje ze strony producentów szczepionek, że w przypadku jakichkolwiek powikłań są oni gotowi przyjąć i ponieść wszystkie koszta prawne i finansowe wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych”, związanych ze szczepieniami przeciw COVID-19.
Podjęcie przez Radę Gminy Korycin uchwały o treści żądanej przez składającego petycję zostałoby dokonane bez wymaganego upoważnienia ustawowego, stanowiąc tym samym rażące naruszenie prawa tj. art. 7 Konstytucji RP, w myśl którego organy władzy publicznej, do których zalicza się również organy samorządu terytorialnego, działają na podstawie i w granicach prawa.
W odróżnieniu od podmiotów prawa prywatnego (osób fizycznych i osób prawnych) organy władzy publicznej, co wyraźnie wynika z art. 7 Konstytucji RP, działają na podstawie i w granicach prawa. O ile podmioty prywatne mogą więc czynić wszystko, czego im prawo nie zabrania, o tyle organy władzy publicznej mogą podejmować tylko te działania, na które im prawo zezwala. Wyrażona w art. 7 Konstytucji RP zasada legalizmu i zasada praworządności wiąże wszystkie organy władzy publicznej, w tym również organy jednostek samorządu terytorialnego (np. wyrok NSA z dnia 30 września 1992 r. sygn. akt SA/Gd 1008/92, ONSA 1993 nr 2 poz. 51). Zakaz wykraczania poza zakres swoich kompetencji odnosi się przy tym do wszelkich form działalności, bez względu na to, czy mają one charakter władczy czy nie władczy, intencyjny czy konkretny, niezależnie od nazwy wydanego aktu bądź jego normatywnego czy pozanormatywnego charakteru.
Każda czynność organu samorządu terytorialnego musi się za tym mieścić w ramach jego ustawowo określonego zakresu działania, według przypisanej mu z mocy prawa właściwości. Zarówno przepis art. 7 ust. 1 pkt 5, zgodnie z którym zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia, jak również art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, nie mogą stanowić samoistnej podstawy do stanowienia przez radę gminy aktów normatywnych. Powiązanie art. 7 pkt 5 z art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, będącym przepisem o charakterze kompetencyjnym i regulującym ogólnie zakres spraw należących do właściwości rady gminy, nie daje podstaw do wskazania w drodze uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego zasad i warunków, na jakich mogą odbywać się szczepienia przeciw COVID-19. Każda czynność organu samorządu terytorialnego musi się mieścić w jego ustawowo określonego zakresu działania, według przypisanej mu z mocy prawa właściwości. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (domniemanie właściwości gminy). Są to sprawy wynikające z przepisów prawa, nakładających na władze publiczne określone uprawnienia lub obowiązki o charakterze wykonawczym, których realizacja następuje na obszarze podstawowej jednostki samorządu terytorialnego (T. Moll, Komentarz do art. 6 ustawy o samorządzie gminnym, System Informacji Prawnej LEX). Zadania rady gminy zostały natomiast określone w art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Z kolei w ust. 2 ustawodawca wymienił przykładowo kategorie spraw zastrzeżonych dla rady. Nie oznacza to, że nie może ona podejmować aktywności również w innych sprawach, mogą to być jednak wyłącznie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie przekazane innym podmiotom. W orzecznictwie sądów administracyjnych wyraźnie podkreśla się nielegalność uchwał i innych aktów jednostek samorządu terytorialnego, które wykraczają poza zadania powierzone im w ustawie i to niezależnie od nazwy wydanego aktu bądź jego normatywnego czy pozanormatywnego charakteru. Niewątpliwie poza zakresem właściwości gminy znajdują się sprawy ogólnokrajowe czy należące z mocy ustaw szczególnych do właściwości innych organów samorządowych, państwowych lub organizacji społecznych (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 września 2017 r. I OSK 1066/17).
Lokalne prawodawstwo, mimo stosunkowo dużej swobody, nie ma jednak charakteru samoistnego. Tylko bowiem organy władzy ustawodawczej mogą samoistnie stanowić normy prawne powszechnie obowiązujące. Wszystkie inne organy, a więc i organy samorządu terytorialnego, mogą je stanowić tylko z upoważnienia ustawy, muszą się legitymować wyraźnie udzielonym upoważnieniem, nie jest bowiem dopuszczalne domniemywanie kompetencji prawodawczych (np. wyrok WSA w Lublinie z dnia 27 października 2004 r. sygn. akt II SA/Lu 566/04).
Żaden też przepis prawa nie daje radzie gminy upoważnienia do interpretacji w drodze uchwały przepisów Konstytucji RP, w tym wypadku art. 32, jak o to wnosi składający petycję. Domeną działania jednostki samorządu terytorialnego nie jest bowiem kwestia wyrażania stanowisk o zakresie stosowanego prawa. „W ustawie o samorządzie gminnym ani też w innym akcie prawa powszechnie obowiązującego rangi ustawowej nie ma przepisu, który uprawniałby radę gminy do zajmowania ogólnego stanowiska w zakresie stosowania prawa, ani w sprawie generalnej interpretacji prawnej” (np. wyrok NSA z dnia 27 września 2017 r. I OSK 1066/17).
Ponadto w aspekcie merytorycznym istotne jest podkreślenie, iż uchwała o treści wnioskowanej w petycji byłaby sprzeczna ze stanem faktycznym, bowiem zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów Narodowym Programem Szczepień przeciw COVID-19, szczepienia będą miały charakter nieobowiązkowy.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o petycjach, sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny był przeciw. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie rozpatrzenia petycji
UCHWAŁA NR XXI/152/2021 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie rozpatrzenia petycji
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę dotyczącą rozpatrzenia petycji złożonej przez Tymczasową Radę Stanu Narodu Polskiego Społeczny Komitet Konstytucyjny, podpisaną przez Teresę Garland Zaprzysiężonego Prezydenta Obywatelskiego Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego – Społecznego Komitetu Konstytucyjnego.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
W dniu 23 grudnia 2020 roku do Rady Gminy Korycin wpłynęła petycja Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego – Społeczny Komitet Konstytucyjny, podpisana przez Teresę Garland Zaprzysiężonego Prezydenta Obywatelskiego Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego – Społecznego Komitetu Konstytucyjnego w sprawie przyjęcia przez Radę Gminy Korycin uchwały „W obronie prawdy, godności i wolności człowieka”.
Petycja została rozpatrzona podczas posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, w czasie którego stwierdzono, że zgodnie z zapisami art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. z 2018 r. poz. 870) petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów, zwaną dalej :podmiotem wnoszącym petycję” do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 2 powyższej ustawy petycja powinna zawierać:
1) oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję, jeżeli podmiotem wnoszącym jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
2) wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji, jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
3) oznaczenie adresata petycji;
4) wskazanie przedmiotu petycji.
W wyniku analizy treści przedmiotowej petycji stwierdzono, że nie spełnia ona wymogów określonych w art. 4 ust. 2 pkt 1, ponieważ w treści nie wskazano, iż Tymczasowa Rada Stanu Narodu Polskiego – Społeczny Komitet Konstytucyjny stanowi jeden z podmiotów wymienionych w art. 2 ust. 1 ustawy, uprawnionych do wniesienia petycji. W szczególności nie wykazano, iż wymieniona Tymczasowa Rada Stanu Narodu Polskiego – Społeczny Komitet Konstytucyjny stanowi osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie będącą osobą prawną. W efekcie uznać należy, że w petycji nie określono w sposób prawidłowy podmiotu ją wnoszącego, ponieważ nie wskazano w petycji miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję. Za takie nie można uznać podanego w petycji miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję. Za takie nie można uznać podanego w petycji adresu, na który należy przesłać uchwałę: Teresa Garland TRS NP. SKK, skr. poczt. 88, 32-050 Skawina, który stanowi jedynie adres do korespondencji, jednocześnie informując sms o wysyłce na nr tel. 697 357 009. Mając powyższe na uwadze Komisja Skarg, Wniosków i Petycji zarekomendowała Radzie pozostawienie przedmiotowej petycji bez rozpatrzenia zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, który stanowi, że jeżeli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 lub 2, pozostawia się ją bez rozpatrzenia.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie rozpatrzenia petycji
UCHWAŁA NR XXI/153/2021 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie rozpatrzenia petycji
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie rozpatrzenia petycji wniesionej przez Międzynarodową Koalicję dla Ochrony Polskiej Wsi.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
W dniu 5 stycznia 2021 roku do Rady Gminy Korycin wpłynęła petycja wniesiona przez Międzynarodową Koalicję dla Ochrony Polskiej Wsi adresowana do wszystkich władz na szczeblu centralnym i lokalnym, do prezydenta, premiera, posłów, senatorów, wójtów, burmistrzów i radnych. Autorzy listu otwartego rozpoczynają swój przekaz od kwestii związanej z GMO czy zakazu upraw roślin genetycznie modyfikowanych ze względu na zagrożenie dla życia i zdrowia, przy jednoczesnym promowaniu szczepionki, która – ich zdaniem – zawiera genetycznie zmodyfikowane RNA. W treści petycji wyrażono ogólną dezaprobatę wobec szczepień, powołując szereg rzekomych skutków ubocznych podania szczepionki. Na końcu listu otwartego pojawia się żądanie o wzięcie pełnej odpowiedzialności za masowe szczepienia: „Żądamy od adresatów tego listu otwartego, a zwłaszcza od członków rządu RP, deklaracji osobistego poniesienia wszystkich konsekwencji prawnych i finansowych wobec osób, które są lub będą ofiarami ich fatalnych decyzji dotyczących masowych szczepień oraz polityki w związku z tzw. pandemią koronawirusa”.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Korycin w toku prowadzonego postępowania stwierdziła, że rada gminy może podejmować uchwały tylko w granicach zadań gminy, a zatem w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 i 1378).
Każdy organ, w tym Rada Gminy Korycin rozpoznając żądanie petycji zobowiązana jest do działania na podstawie i w granicach prawa. Wynika to z wyrażonej w art. 7 Konstytucji zasady legalizmu i zasady praworządności. Każda czynność podejmowana przez organ stanowiący gminy powinna więc znajdować podstawę w przepisach prawa. W przypadku aktów o charakterze nie władczym (apeli, rezolucji, odezw) przedmiot uchwały musi mieścić się w kompetencjach gminy i jej organu stanowiącego, określonych przez ustawy oraz dotyczyć spraw właściwych dla potrzeb społeczności lokalnej (wyrok WSA w Opolu z dnia 13 lutego 2018 r., II SA/Op 600/17). Żądanie objęte petycją wykracza poza zakres spraw określonych w art. 6 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Kwestie znoszenia ograniczeń związanych z pandemią oraz sprawy związane z odpowiedzialnością za skutki podania szczepionki tym bardziej leżą poza zakresem działania Rady.
Tymczasem żaden z przepisów ustawy o samorządzie gminnym, a w szczególności art. 7, nie obejmuje swym zakresem ani recenzowania „uznawania za niedopuszczalne” działań innych organów administracji publicznej czy to na szczeblu krajowym czy tym bardziej zagranicznym, ani podejmowania jakichkolwiek działań władczych względem organów administracji centralnej (uznania za zasadne i nieodzowne, by Rząd RP podjął określone przez składających petycję działania). Tak podjęta uchwała wykraczałaby poza zakres zadań gminy, a zatem byłaby niezgodna z obowiązującym prawem. Organ władzy publicznej działa wyłącznie w ramach i w granicach prawa co oznacza, że mogą one podejmować tylko te działania, na które prawo wprost im zezwala, niedopuszczalna jest wykładnia rozszerzająca, bazująca na szerokiej interpretacji zapisu art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Zauważyć należy także, że przepis art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym nie jest, zgodnie z utrwaloną w doktrynie i orzecznictwie linią interpretacyjną, samodzielnym przepisem kompetencyjnym. Uchwała podjęta wyłącznie na jego podstawie również byłaby aktem podjętym bez podstawy prawnej, a więc niezgodnym z prawem. W orzecznictwie oraz w doktrynie przyjmuje się jedynie, że przepis art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym upoważnia radę gminy do podejmowania działań nie władczych np. o charakterze programowym, intencyjnym, co jednak nie dotyczy treści analizowanej petycji.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie rozpatrzenia petycji
UCHWAŁA NR XXI/154/2021 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie rozpatrzenia petycji
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
I. Zmiany w treści normatywnej uchwały polegają na:
1. Uaktualnieniu kwot dochodów oraz wydatków zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały.
2. Ustaleniu nowego wykazu zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w 2021 roku.
3. Ustaleniu nowej treści §5 uchwały wynikającego ze zmiany konstrukcji budżetu. Nowa konstrukcja budżetu przewiduje osiągnięcie w 2021 roku deficytu budżetowego w wysokości 1 236 067,98 zł, zamiast planowanej pierwotnie nadwyżki budżetowej w wysokości 445 073,00 zł. Wynika to z następujących zdarzeń:
a) w związku z otrzymaniem dofinansowania na przebudowę drogi Białystoczek – droga krajowa nr 8 w 2020 roku, co skutkowało ujęciem tej wpłaty w dochodach budżetu w roku 2020 (były to środki pochodzące z Funduszu Dróg Samorządowych w wysokości 910 982,26 zł), zachodzi konieczność zmniejszenia zaplanowanych do osiągnięcia w 2021 roku dochodów z tego tytułu w wysokości 1 326 000,00 zł,
b) w związku z dużą niepewnością zrealizowania zaplanowanych dochodów w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska w kwocie 507 637,90zł zachodzi konieczność ich zmniejszenia do zera; dochody te stanowią refundację planowanych do poniesienia w 2021 roku wydatków związanych z realizacją projektu o nazwie: „Rewitalizacja części centrum Korycina – remont budynku, budowa miasteczka ruchu drogowego, placu zabaw oraz utwardzenie terenu”; zrealizowanie inwestycji oraz jej rozliczenie jest na tyle czasochłonne, iż otrzymanie zwrotu poniesionych z tego tytułu wydatków w 2021 roku jest obarczone dużą niepewnością; planowany deficyt zostanie pokryty w całości przychodami budżetu, których źródła opisano poniżej,
4. Ustalenia nowej treści §6 uchwały ustalającej nowe brzmienie załącznika dotyczącego przychodów i rozchodów budżetu w 2021 roku. Zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem, w momencie planowania deficytu budżetowego zachodzi także konieczność wskazania źródła jego pokrycia. Planowany deficyty budżetu pokryty zostanie w całości przychodami budżetu wynikającymi z następujących rozliczeń:
a) otrzymanie dofinansowania na przebudowę drogi Białystoczek – droga krajowa nr 8 w 2020 roku skutkuje ujęciem tej wpłaty w dochodach budżetu roku 2020 (środki pochodzące z Funduszu Dróg Samorządowych w wysokości 910 982,26 zł); kwota ta przechodzi na rok 2021 i stanowi przychód budżetu roku 2021; środki te pochodzą z budżetu państwa i ich wydatkowanie ściśle związane jest ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu,
b) otrzymane dofinansowanie w 2020 roku ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (kwota 500 000,00 zł, z czego wydatkowano w roku 2020 kwotę 95 925,13 zł), co skutkuje ujęciem tych dochodów w roku budżetowym 2020, zaś kwota 404 074,87 zł przechodzi na rok 2021 i stanowi przychód budżetu roku 2021; środki te pochodzą z budżetu państwa i ich wydatkowanie ściśle związane jest ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu,
c) w wyniku ostatecznego zamknięcia i rozliczenia rachunków bankowych budżetu gminy za 2020 rok w budżecie pojawiają się wolne środki rozumiane jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikająca z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych; wolne środki powstałe w ten sposób stanowią kwotę 393 083,85 zł i zostają wprowadzone do budżetu jako przychody 2021 roku; kwota ta także sfinansuje zaplanowany w 2021 roku deficyt budżetowy.
II. Zmiany w załączniku Nr 1 do uchwały polegają na:
1. W dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 1 326 000,00 zł w związku z otrzymaniem dofinansowania do przebudowy drogi gminnej Białystoczek – droga krajowa nr 8 w 2020 roku oraz aktualizację kwot wynikających z rozstrzygnięć przetargowych.
2. W dziale 720 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 5 835,00 zł w związku z informacją o przyznaniu dotacji celowej związanej z organizacją i przeprowadzeniem w 2021 roku narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań.
3. W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 507 637,90 zł w związku z niską realnie szansą na ich pozyskanie w 2021 roku. Dochody te stanowią refundację planowanych do poniesienia w 2021 roku wydatków związanych z realizowanym projektem o nazwie: „Rewitalizacja części centrum Korycina – remont budynku, budowa miasteczka ruchu drogowego, placu zabaw oraz utwardzenie terenu”. Zrealizowanie inwestycji oraz jej rozliczenie jest na tyle czasochłonne, iż otrzymanie zwrotu poniesionych z tego tytułu wydatków jest obarczone dużą niepewnością.
III. Zmiany w załączniku Nr 2 do uchwały polegają na:
1. W dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 60 000,00 zł w związku z planowanymi do poniesienia wydatkami związanymi z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na nowym osiedlu w Korycinie.
2. W dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się zmniejszenia wydatków o kwotę 630 000,00 zł w związku z rozstrzygnięciami po przetargowymi związanymi z przebudową drogi Białystoczek – droga krajowa nr 8 oraz utworzeniem nowych limitów zadań inwestycyjnych dotyczących dróg gminnych opisanych w załączniku nr 3 do uchwały; w dziale tym dokonuje się także zwiększenia planu wydatków o kwotę 52 503,08 zł w związku z:
a) planowaną do przekazania dla Starostwa Powiatowego w Sokółce dotacją celową, stanowiącą pomoc finansową związaną z dofinansowaniem do przewozów autobusowych na trasie Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów w 2021 roku, w kwocie 2 503,08 zł,
b) zwiększeniem limitu na wydatki związane z utrzymaniem dróg gminnych w kwocie 50 000,00 zł.
3. W dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu wydatków związanych z rozdysponowaniem dotacji celowej otrzymanej w związku z organizacją i przeprowadzeniem w 2021 roku narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w kwocie 5 835,00 zł.
4. W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 52 000,00 zł w związku z:
a) planowaną do przekazania dla Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku dotacją celową, stanowiącą pomoc finansową związaną z dofinansowaniem do zakupu pojazdu służbowego przeznaczonego na potrzeby Komendy Powiatowej Policji w Sokółce w kwocie 2 000,00 zł,
b) zwiększeniem limitu na wydatki inwestycyjne związane z przebudową dachu na budynku remizy OSP w Korycinie w kwocie 50 000,00 zł.
5. W dziale 852 – Pomoc społeczna dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 20 000,00 zł w związku z zabezpieczeniem środków budżetu przeznaczonych na opłacenie kosztów pobytu w Domu Pomocy Społecznej mieszkańca gminy skierowanego do DPS na mocy wyroku sądowego (miesięczny koszt pobytu to kwota ok. 3 500 zł).
6. W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zwiększenia wydatków o kwotę 320 000,00 zł z przeznaczeniem na wydatki inwestycyjne związane z planowanym zakupem ciągnika rolniczego (100 000,00 zł) oraz wydatkami związanymi z przygotowaniami do modernizacji oczyszczalni ścieków w Korycinie (50 000,00 zł); w dziale tym dokonuje się także zwiększenia planu wydatków związanych z zakupem energii zużywanej do oświetlenia ulicznego oraz zakupem usług pozostałych w łącznej kwocie 170 000,00 zł.
IV. Zmiany w załączniku Nr 3 do uchwały polegają na:
1. Utworzeniu nowego limitu na zadania inwestycyjne w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo w kwocie 60 000,00 zł z przeznaczeniem na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Korycinie.
2. Utworzeniu nowych limitów na zadania inwestycyjne w dziale 600 – Transport i łączność w kwocie 170 000,00 zł i przeznaczenia ich na:
a) wydatki związane z modernizacją drogi rolniczej w obrębie wsi Wysokie – limit w wysokości 60 000,00 zł,
b) wydatki związane z przygotowaniem do realizacji inwestycji polegającej na przebudowie drogi gminnej na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 671 poprzez miejscowość Krukowszczyzna do drogi krajowej nr 8 – limit w wysokości 70 000,00 zł,
c) wydatki związane z przygotowaniem do realizacji inwestycji polegającej na przebudowie drogi gminnej na odcinku Przesławka – Brzozówka Strzelecka (do granicy gminy) – limit w wysokości 70 000,00 zł.
3. Zmniejszeniu limitu na wydatki związane z przebudową drogi gminnej Białystoczek – droga krajowa nr 8 do kwoty 1 900 000,00 zł w związku z aktualizacją kwot wynikających z rozstrzygnięć przetargowych.
4. Utworzeniu nowego limitu na zadania inwestycyjne w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa w kwocie 50 000,00 zł z przeznaczeniem na przebudowę dachu na budynku remizy OSP w Korycinie.
5. Utworzeniu nowego limitu na zadania inwestycyjne w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska w kwocie 150 000,00 zł z przeznaczeniem na:
a) wydatki związane z przygotowaniem do modernizacji oczyszczalni ścieków w Korycinie w kwocie 50 000,00 zł,
b) wydatki związane z zakupem ciągnika rolniczego dla potrzeb komunalnych gminy.
V. Zmiany w załączniku Nr 4 do uchwały dotyczącym przychodów i rozchodów budżetu w 2021 roku polegają na wprowadzeniu do załącznika nowej pozycji: przychody budżetu w wysokości 1 708 140,98 zł w podziale na poszczególne rodzaje. Zasadność i okoliczności wprowadzenia tej zmiany zostały opisane w pkt I niniejszego załącznika.
Skarbnik powiedział także, że od czasu przygotowania materiałów na dzisiejszą Sesję otrzymaliśmy informację z Ministerstwa Finansów o zmniejszeniu ostatecznych kwot subwencji oświatowej o 24 535 zł. Nie mają tego Państwo w swoich materiałach, ale do zmian w dotacjach zewnętrznych upoważniona jest tylko Rada Gminy, nie można zrobić tego zarządzeniem Wójta Gminy, dlatego proponuję ujęcie tego zmniejszenia po stronie dochodów i wydatków przy dzisiejszej uchwale budżetowej.
Radny Stanisław Szubzda powiedział, że znowu mamy mniej pieniędzy na utrzymanie szkół.
Skarbnik odpowiedział, że subwencja co roku liczona jest na podstawie liczby uczniów, a ich liczna spada, dlatego też subwencja też jest coraz mniejsza.
Radny Szubzda dodał, że liczba nauczycieli jest ta sama, płace dla nich i utrzymanie szkoły kosztują tyle samo, bez względu na liczbę uczniów.
Skarbnik stwierdził, że taka jest prawda, ale utrzymanie szkół i przedszkoli to zadanie własne gminy, subwencja „idzie” tylko na ucznia, a my co roku dokładamy do szkoły i przedszkola ponad 2 mln. zł.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, dlaczego przeznaczamy 60 000 zł na sieć wodociągowo-kanalizacyjną na nowym osiedlu w Korycinie, skoro ta sieć już tam jest.
Wójt odpowiedział, że dotyczy to 6 działek od strony północnej, do których nie doprowadzono mediów, ponieważ pierwotnie te działki miały inne przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego, teraz jednak dochodzimy do wniosku, że warto je sprzedać i umożliwić ludziom zamieszkanie na tym osiedlu. Aby jednak móc przeznaczyć je do sprzedaży musimy doprowadzić media do działek, stąd przeznaczamy 60 000 zł na opracowanie dokumentacji na sieć wodociągowo-kanalizacyjną.
Proponuję też wykonanie dokumentacji na remont drogi Przesławka – Brzozówka Strzelecka. Jest to ciąg komunikacyjny, który w znaczący sposób skróciłby drogę przejazdu mieszkańców tych terenów. Rozmawiałem już z Burmistrzem Czarnej Białostockiej o wspólnych działaniach w tym zakresie, aby nie zmodernizować drogi tylko do granicy Gminy Korycin, a dalej niech się dzieje co chce. Burmistrz wyraził chęć współdziałania w tym zakresie.
Podczas dzisiejszego głosowania uchwały dotyczącej nie wyodrębnienia funduszu sołeckiego troje z państwa było przeciw i ja to rozumiem, ja także chciałbym, żeby ten fundusz był i obiecuję państwu, że w przyszłym roku nie przedstawię projektu uchwały o jego niewyodrębnianiu. Pamiętajmy jednak o tym, że fundusz to prawie 600 000 zł, które zostałyby rozbite na 31 wsi. W całości są to pokaźne środki finansowe do wykorzystania na nasze działania inwestycyjne. W rozbiciu na poszczególne sołectwa są to niewielkie kwoty, nie dające wielu możliwości działania, a pozbawiające budżet gminy np. możliwości wkładu własnego przy jakiejś potężnej inwestycji, która służy przecież wszystkim mieszkańcom gminy. Nigdy nie zdarzyło się, żebym odmówił wsparcia sensownej prośbie mieszkańców wsi np. dotyczącej naprawy dróg gminnych. Możemy zrobić jeszcze coś innego np. obniżyć podatki albo spłacić część zadłużenia gminy. Stać nas na to, ale pamiętajmy, że każde takie działanie będzie skutkowało brakiem nowych inwestycji, nowej infrastruktury i działań rozwojowych gminy, ale ja nie jestem przeciw – jeśli tak zdecydujecie, to możemy pójść w kierunku rozdawania pieniędzy, które tak naprawdę „będą przejadane”, ale może faktycznie takie są obecnie oczekiwania społeczne.
Zamierzamy również przebudować dach na budynku straży pożarnej w Korycinie. Poprzedni rok był dla naszego OSP historyczny, takiego roku nie było i nie będzie i jest to tylko nasza zasługa. Pisanie projektów, szukanie partnerów za granicą, wreszcie rozliczenie projektu i zamknięcie wszystkich działań z sukcesem. Nowa, duża remiza strażacka, dwa nowoczesne samochody i wszystko naszymi staraniami, nikt nic nam nie dał. Gminy, które dostały samochody od rządu musiały zapłacić 50% ich wartości, my – z projektu transgranicznego tylko 15%. Poza tym nasze są bardzo bogato wyposażone i naprawdę nowoczesne. Teraz, aby zamknąć temat OSP, planujemy jeszcze zmienić dach na remizie strażackiej w Korycinie, aby wciąż na nowo nie łatać papy na obecnym, płaskim dachu, tylko wybudować porządny, dwuspadowy.
Kolejne 50 000 zł przeznaczamy na przygotowanie dokumentacji na modernizację oczyszczalni ścieków w Korycinie plus modernizację 2-ch ujęć wody w Bombli i w Długim Ługu. Oczyszczalnia od wielu lat funkcjonuje dobrze, w tej chwili także, ale zmieniają się technologie i rosną potrzeby mieszkańców w tym zakresie. Dlatego musimy ją unowocześnić i zwiększyć przepustowość i możliwość przyjmowania ścieków, szczególnie tych dowożonych.
Nasz rozwój i dobrobyt naszych mieszkańców zależy od polityki, jaką będziemy prowadzić. Jestem Wójtem od 30 lat i zmiany wokół to są moje pomysły i praca, oczywiście realizowane wspólnie z Radą Gminy i moimi pracownikami, bo samemu zdziała się niewiele. Jeśli chcemy iść dalej w kierunku rozwoju naszej gminy, to ja jestem absolutnie za, ale nie wiem, czego tak naprawdę chcą mieszkańcy, bo roszczeniowość wciąż rośnie. W chwili obecnej mamy w budżecie oszczędności np. po rozstrzygnięciu przetargu na wykonanie drogi w Białymstoczku, więc nie proponuję dalszego zadłużania się, bo na tegoroczne plany inwestycyjne mamy zapewnione finansowanie bez dodatkowych kredytów. Dlatego proszę – zastanówmy się, czy chcemy dalej rozwijać naszą gminę czy też postawić na konsumpcję, co będzie nawet łatwiejsze dla mnie i moich pracowników, bo odejdzie nam bardzo dużo obowiązków z „przerabianiem” ton papieru. Łatwo być przeciw, zawsze można coś komuś zarzucić, ale działając i dyskutując wspólnie możemy zrobić naprawdę dużo dla tej społeczności.
Skarbnik dodał jeszcze, że proponuję zmienić w uchwale budżetowej zapis pkt 6 w §1, a mianowicie wykreślić z niego podpkt a), zaś w podpkt b) zmienić kwotę 1 315 057,13zł na kwotę 1 263 067,98 zł.
Budżet po zmianach wynosi:
1) dochody – 17 175 370,00 zł, z tego:
- bieżące – 15 091 786,81 zł,
- majątkowe – 2 083 583,19 zł,
2) wydatki – 18 438 437,98 zł, z tego:
- bieżące – 14 891 216,89 zł,
- majątkowe – 3 547 221,09 zł,
3) deficyt budżetu – 1 263 067,98 zł.
Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok.
UCHWAŁA NR XXI/155/2021 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Zmiany w WPF Gminy Korycin polegają na:
1. Zmianie załącznika Nr 1, w którym:
a) w kolumnie dotyczącej roku 2020 uaktualniono kwoty dochodów i wydatków oraz inne kolumny dotyczące 2020 roku, w zakresie ich faktycznego wykonania związanego z końcowym rozliczeniem dochodów i wydatków na 2020 rok,
b) w kolumnie dotyczącej roku 2021 uaktualniono kwoty dochodów i wydatków oraz inne kolumny dotyczące 2021 roku w związku z dokonanymi zmianami w budżecie na podstawie zarządzeń Wójta Gminy Korycin oraz uchwał Rady Gminy Korycin.
2. Zmianie załącznika Nr 2, w którym zaktualizowano wartość przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Nr 103956B Białystoczek – droga krajowa nr 8. Zaktualizowana wartość tego przedsięwzięcia to kwota 1 900 000,00 zł.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 13 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.
UCHWAŁA NR XXI/156/2021 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 24 lutego 2021 r.
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 - 2033
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy rozpatrzy sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Sprawozdanie państwo radni otrzymali i mogli się z nim dokładnie zapoznać. Wynika z niego, że Gmina Korycin musi dopłacić nauczycielom tzw. czternastkę w wysokości ponad 112 000zł.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy nie byłoby korzystniej dać nauczycielom dodatkowe godziny pracy, żeby nie musieć później wypłacać tak dużego wyrównania do średnich płac nauczycieli.
Odpowiedział pan Wójt, że wysokość średnich wynagrodzeń nauczycieli jest ogłaszana przez Ministra Oświaty i ma się nijak do faktycznych zarobków. Wcześniej, kiedy jeszcze funkcjonowały wspólnie szkoła podstawowa i gimnazjum nie mieliśmy z tym większego problemu, nauczyciele się wymieniali, mieli dodatkowe godziny nadliczbowe lub zastępcze w 2-ch placówkach i nie dokładaliśmy na koniec roku dużo pieniędzy. Teraz gimnazja zostały zlikwidowane, ale nauczycieli jest tyle samo, tyle że zostali oni na „gołych” etatach i nie ma możliwości, żeby dołożyć im dodatkowe godziny. A do tego mamy pandemię i wcale nie było godzin nadliczbowych, bo po prostu nie było szkoły, ale średnie płace muszą być i 14-stkę musimy wypłacić. W tym roku jest to ponad 120 000 zł czyli ogromne pieniądze, a my i tak mamy dobrze, bo jest tylko jedna szkoła, ale wyobraźcie sobie, jakie gigantyczne kwoty wypłacają samorządy, gdzie tych szkół jest kilka. Ja nie twierdzę, że nauczyciele zarabiają krocie – bo to nieprawda, ale jeśli rząd daje podwyżki, to powinien zabezpieczyć na nie pieniądze, a nie zrzucać ich finansowanie na samorządy, bo w tym przypadku my wszyscy – mieszkańcy za to płacimy i nie możemy np. zrobić kolejnej inwestycji.
Dalszej dyskusji w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Korycin i nie wniosła do w/w sprawozdania zastrzeżeń.
Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy rozpatrzy sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2020 oraz z przedstawieniem potrzeb związanych z realizacją zadań w 2021 roku.
Powyższe sprawozdanie państwo radni otrzymali.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2020 r. poz. 821) reguluje w sposób kompleksowy zasady wspierania rodziny, pieczy zastępczej i postępowania adopcyjnego. Określa zasady finansowania wspierania rodziny. Jej regulacje skupiają się na rodzinie i dziecku przez uznanie, iż skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami. Ustawa wprowadziła zasady wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Powołano asystentów rodziny, których zadaniem jest prowadzenie pracy z rodziną przeżywającą trudności.
W 2020 roku GOPS w Korycinie nie zatrudniał asystenta rodziny. Od 2013 został utworzony Punkt Informacyjny, w którym jest zatrudniony specjalista psychoterapii uzależnień. W 2020 roku od stycznia do czerwca było zatrudnionych 2-ch psychologów świadczących usługi w szkole podstawowej i w przedszkolu w Korycinie. Od września obie te placówki obsługuje jeden psycholog. W tym roku na terenie naszej gminy nie szkolono rodzin wspierających rodziny z problemami opiekuńczo-wychowawczymi i nie podpisano w tej sprawie umowy. Na terenie Gminy Korycin nie funkcjonują placówki wsparcia dziennego.
Zgodnie z art. 191 ust. 9 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej współfinansuje pobyt tego dziecka w rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka. Od dnia 9 stycznia 2020 r. do chwili obecnej w rodzinie zastępczej spokrewnionej przebywa dwoje dzieci, a Gmina Korycin poniosła z tego tytułu wydatek w wysokości 2012, 58 zł.
Pracownicy socjalni GOPS-u w Korycinie na bieżąco monitorują sytuację dzieci z rodzin zagrożonych kryzysem lub przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. W tym zakresie współpracują z pedagogami i wychowawcami szkolnymi i przedszkolnymi, pracownikami ochrony zdrowia, policją, kuratorami sądowymi i przedstawicielami innych instytucji, które mają kontakt z rodziną.
Potrzeby związane z realizacją zadań w 2021 roku:
1) zabezpieczenie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z zatrudnieniem asystenta rodziny,
2) zabezpieczenie środków na podnoszenie kwalifikacji asystenta rodziny i pracowników socjalnych zajmujących się pracą z rodziną,
3) zabezpieczenie środków finansowych na prowadzenie Punktu Informacyjnego w Korycinie,
4) zabezpieczenie środków finansowych na pokrycie wydatków związanych z opieką i wychowaniem dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej.
Dyskusji ze strony państwa radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2020 oraz przedstawieniem potrzeb związanych z realizacją zadań w 2021 roku i nie wniosła do sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy rozpatrzy sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny”.
Zgodnie z §6 ust. 3 uchwały Nr XI/87/2020 Rady Gminy Korycin z dnia 28 lutego 2020 r. w sprawie Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny” informuję, iż w 2020 roku (rok szkolny 2020/2021) z uprawnienia do zwolnienia z płatności za świadczenia udzielane w czasie przekraczającym wymiar zajęć podstawy programowej wychowania przedszkolnego w przedszkolu i oddziale przedszkolnym, prowadzonych przez Gminę Korycin, skorzystało 17-ścioro dzieci z 14 rodzin.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, ile finansowo wyniosło gminę prowadzenie Karty Dużej Rodziny?
Skarbnik odpowiedział, że otrzymuje na ten cel dotację z budżetu państwa w wysokości ok. 200 zł, zaś „ubytek” w naszym budżecie, spowodowany zwolnieniami z opłat dla rodziców za dodatkowe godziny pobytu dzieci w przedszkolu, wyniósł ok. 2000 zł.
Dalszej dyskusji w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze sprawozdaniem z realizacji Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny” i nie wniosła do niego uwag ani zastrzeżeń.
Ad.16/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.
Radna Emilia Lengiewicz poprosiła, aby usprawnić przejazd i przejście ul. Grodzieńską w Korycinie. Wiem, że już są roztopy, ale może trzeba odśnieżyć chodnik i ułatwić chodzenie mieszkańcom. Proszę również o postawienie znaków ograniczających tonaż dla przejeżdżających samochodów, żeby nie mogły tą ulicą jeździć tiry np. przewożące bydło tym bardziej, że dostępna jest inna, alternatywna trasa nie biegnąca przez środek Korycina.
Wójt odpowiedział, że wyślemy traktor, żeby poprawić warunki na drodze i chodniku oraz pochylimy się nad sprawą tirów.
Radna Lengiewicz zapytała jeszcze, gdzie ma zgłaszać sprawę palenia śmieciami w domowych piecach?
Wójt odpowiedział, że nie mamy powołanej straży gminnej do kontroli, jak jest np. w większych miastach, więc pozostaje tylko zgłoszenie sprawy na Policję.
Radna Lengiewicz poprosiła o informacje na temat nowej firmy, która zajmuje się odbiorem śmieci na terenie Gminy Korycin.
Wójt odpowiedział, że Związek Gmin, podobnie jak gminę, obowiązuje ustawa o zamówieniach publicznych i teraz przetarg wygrała Firma KOMA, która dała cenę niższą tylko o ok. 10 000 zł niż BIOM, obsługujący gospodarkę śmieciową na terenie naszej gminy już od kilku lat. KOMA ma swoją siedzibę w Białymstoku i w związku z tym dla nich jest wygodnie obsługiwać Gminę Korycin, natomiast do odbioru śmieci na terenie Gminy Janów wynajęła BIOM, bo już dla nich to za daleko. Należy podkreślić, że ceny śmieci horrendalnie poszły w górę, szczególnie tzw. „opłaty na bramie”, ale podczas Zgromadzenia Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” dokonaliśmy dokładnej analizy i postanowiliśmy, że w tym roku opłaty za odbiór śmieci dla naszych mieszkańców nie wzrosną, ale jednocześnie prosimy i apelujemy o uczciwość i wpisywanie w deklaracjach prawdziwej liczby osób, ponieważ płacimy za śmieci od osoby, a wszyscy dokładnie wiemy, że deklaracje niejednokrotnie mijają się z prawdą.
Dodam jeszcze, że w tym roku nie wzrosną ceny wody i ścieków na terenie Gminy Korycin. Dogadałem się z Prezesem Wodociągów Podlaskich, że nie złoży do Rady wniosku o zatwierdzenie podwyżek.
Radny Zdzisław Sitko zapytał, jak wygląda sytuacja z folią rolniczą, w ubiegłym roku były w tej kwestii oddzielne deklaracje.
Wójt odpowiedział, że w ubiegłym roku pozyskaliśmy na ten cel pieniądze z zewnątrz, a dokładniej z NFOŚiGW i okazało się, że faktycznie zebranej folii było mniej, niż zadeklarowaliśmy we wniosku, dlatego chcielibyśmy móc zebrać folię jeszcze w tym roku. Zobaczymy, czy dostaniemy taką możliwość.
Radny Kazimierz Urban powiedział, że KOMA nie sprawdza się w odbiorze śmieci i tak je odbiera, że od początku roku w niektórych miejscowościach wciąż są jeszcze nieodebrane.
Wójt powiedział, że proszę za każdym razem zgłaszać takie przypadki dziewczynom w wiatraku, a one zainterweniują, musimy jednak pamiętać, że oni cały czas uczą się terenu, a do tego mamy zimę, były zawieje i śmieciarki zwyczajnie nie wszędzie mogły dojechać.
Radny Urban dodał, że jak kosz nie jest wystawiony na chodnik, a stoi za bramą, to nie wejdą i nie zabiorą, tylko zostawią.
Wójt odpowiedział, że śmieci segregowane czyli worki na pewno muszą być wystawione na chodnik. Co do koszy to nie jestem pewien, ale chyba powinno być podpisane przez właściciela nieruchomości oświadczenie o wyrażeniu zgody na wejście na teren posesji.
Radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań.
Ad.17/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Radna Emilia Lengiewicz podziękowała organizatorom i uczestnikom akcji „Tysiąc bałwanów dla Bartusia” za pomysł, organizację, uczestnictwo i promocję. Dzięki tej inicjatywie o chorobie Bartka dowiedział się cały świat.
Wójt natomiast podziękował organizatorom i uczestnikom akcji pieczenia i sprzedaży ciast dla Bartusia, która odbyła się w czterech gminach i przyniosła prawie 35 000 zł na ratowanie serca Bartka. Państwo polskie nie ma narzędzi, aby pomagać dzieciom w potrzebie, dlatego to ważne, że my jako społeczność potrafimy tak pięknie pomagać i wspierać.
Radny Grzegorz Sieńko zapytał, czy nadal płacimy schronisku za wyłapywanie bezdomnych psów, bo w Szaciłówce biegają aż cztery.
Wójt odpowiedział, że proszę zgłaszać takie przypadki dziewczynom w wiatraku, bo to Związek Gmin zajmuje się bezdomnymi zwierzętami i to on ma podpisaną umowę ze schroniskiem w sprawie wyłapywania i utrzymywania bezdomnych psów. Na każde takie zgłoszenie pracownicy schroniska bardzo szybko reagują.
Radny Janusz Małyszko złożył pisemny wniosek, skierowany do Wójta Gminy, z prośbą o przekazanie do Powiatowego Zarządu Dróg w Sokółce w sprawie wyprofilowania poboczy drogi powiatowej na odcinku Korycin – Krukowszczyzna.
Wójt odpowiedział, że oczywiście wniosek zostanie przekazany.
Nie zgłoszono więcej wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Ad.22/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XXI Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
Iwona Chwiećko
Metryka strony