PROTOKÓŁ Nr XXIV/2021

PROTOKÓŁ Nr XXIV/2021

z XXIV Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 27 października 2021 r. (środa) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 12.30 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych

Obecnych – 12 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

 

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1)  pan Radosław Andrysewicz
2)  pan Jerzy Burak
3)  pani Iwona Chwiećko
4)  pani Ewa Jakowiec
5)  pani Emilia Lengiewicz
6)  pan Antoni Mróz
7)  pan Antoni Pakuła
8)  pan Grzegorz Sieńko
9)  pan Stanisław Szubzda
10)  pan Kazimierz Urban
11)  pani Julita Wasilewska
12)  pan Leszek Jan Wróbel

 

Radni nieobecni:

1) pan Marek Brylewicz
2) pan Janusz Małyszko
3) pan Zdzisław Sitko

 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin

2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3) pan Paweł Babul – współprojektant uchwały o zmianach w miejscowego planie zagospodarowania przestrzennego

4) pani Małgorzata Zalewska – Inspektor w UG Korycin 

5) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

 

            Obrady XXIV Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.

            Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkie osoby obecne na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 12 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

            Pani przewodnicząca poinformowała, że porządek obrad dzisiejszej Sesji został Państwu radnym doręczony. Proponuję więc przystąpić do głosowania nad przyjęciem porządku obrad XXIV Sesji Rady Gminy Korycin. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego pani przewodnicząca stwierdziła, iż w głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że porządek obrad XXIV Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

Oto treść przyjętego porządku obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Przyjęcie porządku dziennego XXIV Sesji Rady Gminy Korycin.
  3. Przyjęcie protokołu z XXIII Sesji Rady Gminy odbytej dnia 23 lipca 2021 roku.
  4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin – uchwała Nr XXIV/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 27 października 2021 r. w powyższej sprawie.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2021 - 2030 – uchwała Nr XXIV/  /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 27 października 2021 r. w powyższej sprawie.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Utwardzenie poboczy na drodze powiatowej nr 1319B w miejscowości Milewszczyzna – etap II” – uchwała Nr XXIV/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 27 października 2021 r. w powyższej sprawie.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2022 rok – uchwała Nr XXIV/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 27 października 2021 r. w powyższej sprawie.
  9. Przyjęcie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów, będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2022.
  10. Przyjęcie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2021 roku, jako podstawy przyjmowanej do obliczenia podatku leśnego na obszarze Gminy Korycin na 2022 rok.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok – uchwała Nr XXIV/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 27 października 2021 r. w powyższej sprawie.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033 – uchwała Nr XXIV/ /2021 Rady Gminy Korycin z dnia 27 października 2021 r. w powyższej sprawie.
  13. Zapoznanie się z Informacją o stanie realizacji zadań oświatowych w Szkole Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie w roku szkolnym 2020/2021, zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
  14. Odpowiedzi na wnioski zgłoszone przez państwa radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin.
  15. Interpelacje i zapytania radnych.
  16. Wolne wnioski i informacje.
  17. Zamknięcie obrad.

 

Pani przewodnicząca stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XXIII Sesji Rady Gminy odbytej dnia 23 lipca  2021 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

Pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania nad przyjęciem protokołu z XXIII Sesji. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdziła, iż w głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem protokołu z XXIII Sesji głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca obrad stwierdziła, iż protokół z obrad XXIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 23 lipca 2020 roku został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).

 

Ad.4/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

W okresie od ostatniej XXIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej w dniu 23 lipca 2021 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 27 października 2021 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście  następujące zadania:

1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 29 lipca 2021 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XXIII Sesji Rady tj.

1) w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

2) w sprawie ustalenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Korycin na rok szkolny 2021/2022,

3) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego, obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole i przedszkolu, prowadzonych przez Gminę Korycin oraz zasad przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tych zajęć, 

4) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia zasad wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,

5) w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin,

6) w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Rady Gminy Korycin,

7) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

8) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.   

            2. W dniu 27 lipca 2021 r. nastąpił odbiór urządzeń w ramach projektu pn. „Dostawa urządzeń i usługa wykonania aplikacji multimedialnych na potrzeby Parku Kulturowego Korycin – Milewszczyzna”. W ramach projektu zakupiono: komplet 20 okularów wirtualnej rzeczywistości VR; komplet bezprzewodowych zestawów przewodnickich do obsługi grup zorganizowanych; aplikację opartą o Virtual Reality – wirtualna wycieczka, dwa filmy, quiz; interaktywną aplikację do kiosku multimedialnego z dotykowym ekranem oraz prezentację multimedialną.                                                

3. W 28 lipca 2021 r. wziąłem udział w Izabelinie w posiedzeniu Zarządu Stowarzyszenia Samorządy dla Polski.

4. W dniu 30 lipca 2021 r. w uczestniczyłem w Zabielu w Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników Spółki BIOM oraz w spotkaniu udziałowców nowej spółki komunalnej BiomTrans. 

W tym dniu nastąpił także odbiór zmodernizowanej drogi rolniczej w miejscowości Wysokie, o długości 380 metrów.

5. W dniu 4 sierpnia br. uczestniczyłem w Warszawie w konferencji nt. stanu samorządowych finansów po wprowadzeniu Polskiego Ładu. W konferencji wzięło udział dziewięć organizacji i korporacji samorządowych, które jednym głosem stwierdziły, że w latach 2021-2030  z polskich wsi i miast zniknie 145 mld zł na wydatki bieżące, co spowoduje np. brak dopłat do transportu, edukacji, kultury i rekreacji, na pomoc społeczną czy gospodarkę odpadami. 

6. W dniach 7-8 sierpnia 2021 r. odbyły się na boiskach nad zalewem rozgrywki V edycji Błotnej Ligi Mistrzów/Swampions Soccer Leauge. Jest to unikalne wydarzenie sportowe, popularyzujące zdrowy styl życia w urokliwych zakątkach Gminy Korycin. W zawodach wzięło udział 20 zespołów z Polski, Litwy, Białorusi, Ukrainy czy Gruzji, w tym cztery drużyny kobiece. Strażacy z OSP Korycin, Krukowszczyzna i Ostra Góra przez cały weekend dbali, aby na boiskach nie zabrakło błota, za co im z tego miejsca dziękuję.

7. W dniu 11 sierpnia br. podpisałem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na wykonanie zadania pn. „Rewitalizacja terenu rekreacyjno-wypoczynkowego przy szlaku rzeki Kumiałka we wsi Szumowo”.

8. W dniu 23 sierpnia 2021 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, w którym wzięli udział także sekretarze obydwu gmin.

9. W dniu 26 sierpnia 2021 r. uczestniczyłem w Augustowie w spotkaniu Rady Partnerstwa, podczas którego zostały omówione projekty strategiczne w Strategii Augustowsko – Biebrzańskiego Parku Turystycznego.

10. W dniu 27 sierpnia br. podpisałem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację projektu pn. „Odnawialne źródła energii dla mieszkańców Gminy Korycin”.

11. W dniach 27 – 28 sierpnia 2021 r. uczestniczyłem w Milewszczyźnie w odbywającym się Festynie Archeologicznym. Przez dwa dni wszyscy chętni mogli wziąć udział w „żywej” lekcji historii uczestnicząc w warsztatach słowiańskiego rękodzieła dla dzieci i dorosłych, kosztując pysznego jedzenia, oglądając potyczki wojów m.in. bitwę o gród oraz relaksując się podczas słowiańskiej potańcówki na grodzisku.

12. W dniu 31 sierpnia 2021 r. uczestniczyłem w Gdańsku w obchodach 41 rocznicy Porozumień Sierpniowych, aby przypomnieć sobie i innym, że wolność – będąca najwyższą wartością każdego człowieka – nigdy nie jest dana raz na zawsze. Wolność słowa i poglądów, wolne media i wolne sądy, niezależne samorządy, otwarte granice i otwartość na drugiego człowieka to warunek podejmowania w pełni świadomych czyli wolnych, własnych decyzji. 

13. W dniu 2 września 2021 r. wziąłem udział w spotkaniu z mieszkańcami Gminy Korycin w sprawie nowego projektu fotowoltaicznego pn. „Odnawialne źródła energii dla mieszkańców Gminy Korycin”, w którym możliwe jest dofinansowanie w wysokości 65% poniesionych i udokumentowanych kosztów montażu instalacji fotowoltaicznych.

14. W dniu 3 września br. wziąłem udział w Korycinie w spotkaniu projektowym pilotażowego Programu RENALDO, dotyczącym założenia spółdzielni energetycznych w trzech gminach województwa podlaskiego.

15. W dniu 10 września 2021 r. wziąłem udział w trzech walnych zebraniach sprawozdawczo-wyborczych OSP z terenu Gminy Korycin.

16. W dniach 13-14 września br. uczestniczyłem w Ustce w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej. Dyskutowaliśmy m.in. o kolejnych zamierzeniach PiS zmierzających do ograniczenia kompetencji gmin w oświacie i praktycznej likwidacji samodzielności finansowej czyli o trwającym procesie centralizacji państwa. Opracowaliśmy nasze stanowiska i dalszą strategie działania. 

17. W dniu 16 września br. podpisałem w Białymstoku akt notarialny, dotyczący służebności jednej nieruchomości w Korycinie z Zakładem Energetycznym.

18. W dniu 21 września 2021 r. uczestniczyłem w Korycinie w spotkaniu mieszkańców i przedsiębiorców z Dyrektorem GDDKiA Oddział w Białymstoku w sprawie koncepcji przebiegu drogi S16 przez Korycin, a dokładniej chodzi o wariant Knyszyn – Korycin – Raczki. Ustalone zostało jednoznaczne stanowisko dotyczące niezbędnej zmiany lokalizacji węzła, warunkującej odpowiednią komunikację z drogą wojewódzką 671.

19. W dniu 23 września br., wspólnie z częścią państwa radnych, uczestniczyłem w Konferencji dotyczącej budowy dróg betonowych oraz w uroczystym otwarciu gminnych inwestycji, dzięki którym w centrum Korycina powstały nowe miejsca parkingowe, miasteczko rowerowe i publiczna toaleta. Następnie  w Białymstoczku uroczyście oddaliśmy do użytku pierwszą w Powiecie Sokólskim drogę betonową, a podsumowanie wydarzeń odbyło się w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie, gdzie przedstawione zostały efekty projektu multimedialnego.

20. W dniu 26 września br. wziąłem udział w zorganizowanym przez Koło Gospodyń Wiejskich w Ostrej Górze, a wspartym przez samorząd gminy, niedzielnym „Pikniku Rodzinnym – szczepimy się z KGW”. Było mnóstwo zabawy, atrakcji dla dzieci, słodkich wypieków i muzyki do tańca. Była także możliwość zaszczepienia się przeciw COVID-19, z której skorzystało kilkanaście osób.

21. W dniu 28 września 2021 r. wziąłem udział w Zgromadzeniu Wspólników Spółki BIOM oraz dyskusji nad aktualnym stanem prac dotyczących powołania nowej spółki komunalnej pod firmą BiomTrans Sp. z o.o. Uchwałę w tej sprawie podjęliśmy na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin.

22. W dniu 29 września br. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego podpisałem aneks do umowy na realizację projektu pn. „Budowa infrastruktury rekreacyjnej na plaży przy zbiorniku retencyjnym Szumowo – Olszynka”.

23. W dniu 30 września br. uczestniczyłem on-line w konsultacjach Związku Gmin Wiejskich RP.

24. We wrześniu zmodernizowaliśmy kolejną drogę rolniczą o długości 800 metrów w miejscowości Wyłudy.

25. W dniach 6-7 października 2021 r. uczestniczyłem w Katowicach, z ramienia Związku Gmin Wiejskich RP, w XIX Samorządowym Forum Kapitału i Finansów. Oprócz udziału w wielu ciekawych debatach, dyskusjach i seminariach byłem również panelistą w ramach tematycznego bloku „Głos gmin wiejskich”. Takie wydarzenia dają dodatkową, aktualną wiedzę oraz są okazją do wielu inspirujących spotkań i wymiany doświadczeń, pomysłów czy nowatorskich rozwiązań.

26. W dniu 10 października br. wziąłem udział w Białymstoku w manifestacji potwierdzającej naszą przynależność do Unii Europejskiej i naszą europejską tożsamość. Takie manifestacje w tym samym czasie odbyły się w wielu miastach w całej Polsce. 

27. W dniu 13 października 2021 r. wziąłem udział w Warszawie w spotkaniu samorządowców z całej Polski – sołtysów, wójtów, burmistrzów, prezydentów, marszałków i radnych, którzy przyjechali do Warszawy w obronie niezależnych samorządów. Jednomyślnie przyjęliśmy „Apel środowiska samorządowego w obronie społeczności lokalnych i regionalnych” i przekazaliśmy go na ręce wicemarszałków Sejmu. W imieniu mieszkańców domagamy się zwiększenia udziału jednostek samorządu terytorialnego w podatku PIT, adekwatnego do utraconych wpływów wynikających z ustaw wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie oraz stworzenia Funduszu Rozwoju Polskiej Wsi jako mechanizmu wyrównującego rozwój obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich.

28. W dniu 15 października br. uczestniczyłem w Michałowie w kolejnym roboczym spotkaniu w ramach projektu RENALDO, dotyczącym tworzenia spółdzielni energetycznych.

29. W dniu 16 października br. uczestniczyłem w Sokólskim Ośrodku Kultury w spotkaniu z okazji Dnia Emeryta.

30. W dniu 17 października 2021 r. w Sokółce odbyły się Powiatowe Zawody Sportowo – Pożarnicze Jednostek OSP. Wzięło w nich udział 17 drużyn z całego Powiatu, zaś z naszej gminy do rywalizacji stanęły jednostki: OSP Korycin i OSP Krukowszczyzna, które zajęły odpowiednio 10 i 5 miejsce.

31. W dniu 18 października br. uczestniczyłem w posiedzeniu on-line Zespołu ds. Obszarów Wiejskich Wsi i Rolnictwa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

32. W dniu 20 października br. na zbiorniku wodnym Szumowo – Olszynka został zamontowany pomost pływający o długości 25 m, w kształcie litery L z barierką. Jest to część działań inwestycyjnych, które odmienią wygląd tego akwenu wodnego.

33. W dniu 21 października 2021 r. wziąłem udział Konferencji prasowej, która odbyła się w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie z udziałem Szymona Hołowni – Lidera Ruchu Polska 2050. Po konferencji odbył się pokaz tkania tkaniny dwuosnowowej oraz spotkanie z producentami sera korycińskiego.

34. W dniu 25 października br. miało miejsce posiedzenie Komisji Gospodarki i Budżetu Rady Gminy Korycin dotyczące zaopiniowania przedstawianych na dzisiejszej Sesji Rady projektów uchwał.

35. Wydałem następujące zarządzenia:

1) jako organ wykonawczy w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 25/2021 z dnia 30 lipca 2021 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

b) Zarządzenie Nr 26/2021 z dnia 30 lipca 2021 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2021 rok,

c) Zarządzenie Nr 27/2021 z dnia 9 sierpnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia naboru na wolne stanowisko kierownicze gminnej jednostki organizacyjnej – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,

d) Zarządzenie Nr 28/2021 z dnia 25 sierpnia 2021 r. w sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Korycin na I półrocze 2021 roku,

e) Zarządzenie Nr 29/2021 z dnia 25 sierpnia 2021 r. zmieniające zarządzenie w sprawie powołania zespołu interdyscyplinarnego,

f) Zarządzenie Nr 30/2021 z dnia 27 sierpnia 2021 r. w sprawie odwołania powierzenia pełnienia obowiązków Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,

g) Zarządzenie Nr 31/2021 z dnia 27 sierpnia 2021 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

h) Zarządzenie Nr 32/2021 z dnia 27 sierpnia 2021 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2021 rok,

i) Zarządzenie Nr 33/2021 z dnia 1 września 2021 r. w sprawie zatrudnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,

j) Zarządzenie Nr 34/2021 z dnia 1 września 2021 r. w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,

k) Zarządzenie Nr 35/2021 z dnia 2 września 2021 r. w sprawie powołania i ustanowienia regulaminu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

l) Zarządzenie Nr 36/2021 z dnia 3 września 2021 r. w sprawie powołania zespołu interdyscyplinarnego,

m) Zarządzenie Nr 37/2021 z dnia 6 września 2021 r. w sprawie ustalenia maksymalnego miesięcznego wynagrodzenia dla Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie,

n) Zarządzenie Nr 39/2021 z dnia 9 września 2021 r. w sprawie opracowania planu finansowego dla wydzielonego rachunku środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19,

o) Zarządzenie Nr 40/2021 z dnia 30 września 2021 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

p) Zarządzenie Nr 41/2021 z dnia 30 września 2021 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2021 rok,

r) Zarządzenie Nr 42/2021 z dnia 30 września 2021 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

2) jako kierownik urzędu w sprawach:

a) Zarządzenie Nr 7/2021 z dnia 9 września 2021 r. w sprawie ogłoszenia naboru na wolne kierownicze stanowisko urzędnicze – Sekretarza Gminy Korycin,

b) Zarządzenie Nr 8/2021 z dnia 10 września w sprawie wyodrębnienia ewidencji księgowej oraz ustalenia planu kont dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 o nazwie „Rewitalizacja terenu rekreacyjno-wypoczynkowego przy szlaku rzeki Kumiałka we wsi Szumowo”,

c) Zarządzenie Nr 9/2021 z dnia 10 września 2021 r. w sprawie instrukcji obiegu i przechowywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 o nazwie „Rewitalizacja terenu rekreacyjno-wypoczynkowego przy szlaku rzeki Kumiałka we wsi Szumowo”,

d) Zarządzenie Nr 10/2021 z dnia 10 września 2021 r. w sprawie wyodrębnienia ewidencji księgowej oraz ustalenia planu kont dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 o nazwie „Budowa infrastruktury rekreacyjnej na plaży przy zbiorniku retencyjnym Szumowo – Olszynka”,

e) Zarządzenie Nr 11/2021 z dnia 10 września 2021 r. w sprawie instrukcji obiegu i przechowywania dokumentów dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 o nazwie „Budowa infrastruktury rekreacyjnej na plaży przy zbiorniku retencyjnym Szumowo – Olszynka”,

f) Zarządzenie Nr 12/2021 z dnia 1 października 2021 r. w sprawie wyznaczenia koordynatora do spraw dostępności,

g) Zarządzenie Nr 13/2021 z dnia 5 października 2021 r. w sprawie ogłoszenia naboru na wolne kierownicze stanowisko urzędnicze – Sekretarz Gminy Korycin.

36. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji. 

        Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

         Pan Jerzy Burak – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu odczytał opinię Komisji dotyczącą dzisiejszych projektów uchwał, którą Komisja wypracowała na swoim posiedzeniu w dniu 25 października 2021 roku.

Ad.5/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin.

          Projekt uchwały w powyższej sprawie wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

         Na sali obrad gościmy pana architekta z biura projektowego zajmującego się konstrukcją uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, proszę więc o krótkie wyjaśnienia w tym temacie.

         Pan Paweł Babul powiedział, że zmiana planu wynika wprost z podjętej przez państwa w 2020 roku uchwały intencyjnej w tym temacie. Zawarte zmiany w planie dotyczą dwóch miejscowości tj. Korycina i Rudki. Plan został uzgodniony pozytywnie ze wszystkimi instytucjami i organami, które go opiniują oraz był poddany konsultacjom społecznym.

       Uchwała Rady Gminy jest końcowym efektem prac nad sporządzeniem zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin, uchwalonego uchwałą Nr XXVII/147/05 Rady Gminy Korycin z dnia 14 października 2005 r. (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 239, poz. 2657, z 2010 Nr 185, poz. 2314).

            Prace nad sporządzeniem zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin podjęto na podstawie uchwały Nr XIV/113/2020 z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin.

Zmianą planu obejmuje się zmianę sposobu zagospodarowania części obszaru gminy  tj.:

A. w miejscowości Korycin:

1. Przeznaczenie pod tereny użyteczności publicznej (parking, plac zabaw, miasteczko rowerowe) działek nr geodezyjnej 399/2, 596.

2. Przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z dopuszczeniem usług i  rzemiosła nieuciążliwego działek lub ich części nr geodezyjny 74/26,74/16, 471, 95/1, 96/1, 97/1, 98/1, 99/1, 100/1, 109/14, 110/2,  167/1, 167/2, 167/3, 167/4, 167/5, 167/6, 167/7, 167/8, 167/9, 167/10 i 167/11.

3. Przeznaczenie pod zabudowę zagrodową działek nr geodezyjny 467, 468, 472/1, 472/2, 473.

4. Przeznaczenie pod usługi i przemysł działek lub ich części nr geodezyjny 122, 223, 224, 225, 226/1, 226/2.

5. Przeznaczenie pod usługi, w tym usługi gastronomiczne, terenu części działek nr geodezyjny 167/10, 167/11.

6. Usunięcie z planu uchwalonego uchwałą Nr XXXVI/224/2010 Rady Gminy Korycin z dnia 29.06.2010 r.

   zapisu zawartego w Rozdziale 8 § 29 ust. 4, w odniesieniu do  symboli  1 MN i 2 MN.

  B. w miejscowości Rudka:

  1. Przeznaczenie pod zabudowę letniskową działki nr geodezyjny ½.
  2. Przeznaczenie pod tereny rekreacyjno – sportowe działek nr geodezyjny 2/1 i 3.

            Podstawą prawną sporządzenia zmiany planu jest ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm.).

W trakcie prac nad zmianą planu wykonano wszystkie opracowania i czynności przewidziane w wyżej wymienionej ustawie oraz innych przepisach m.in.:

1) wykorzystano istniejące opracowanie ekofizjograficzne;

2) w procesie sporządzania zmiany planu zapewniono pełny udział społeczeństwa poprzez:

  1. a) ogłoszenie, na podstawie art. 17 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm.) o przystąpieniu do sporządzania projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin w drodze:

     - obwieszczenia Wójta Gminy Korycin z dnia 25 listopada 2020 r., które umieszczono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Korycin, we wsi Rudka oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w dniu 25 listopada 2020r.,

        - ogłoszenia Wójta Gminy Korycin z dnia 25 listopada 2020 r., które zamieszczono w „Gazecie Współczesnej”; w obwieszczeniu i ogłoszeniu ustalono termin wnoszenia uwag i wniosków do dnia 16 grudnia 2020 r.

          W wyznaczonym terminie nie wpłynęły ze strony społeczeństwa żadne wnioski;

3) przeprowadzano strategiczną ocenę oddziaływania zmiany planu na środowisko, w tym sporządzano prognozę oddziaływania na środowisko;

4) sporządzono prognozę skutków finansowych uchwalenia zmiany planu;

5) projekt zmiany planu rozpatrzyła Gminna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna w Korycinie w dniu        15 kwietnia 2021 r.;

6) uzyskano stosowne opinie i uzgodnienia;

7) wyłożono projekt zmiany planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu w dniach od 9 do 30 sierpnia 2021 r., z terminem składania uwag do 13 września 2021 r.;  wyznaczono termin  dyskusji publicznej w dniu 12 sierpnia 2021 r.  W dyskusji nikt nie wziął udziału.

      W trakcie wyłożenia projektu zmiany planu do publicznego wglądu, jak też w terminie do składania uwag – do dnia 13 września 2021 r. zgłoszono jedną uwagę, którą Wójt uwzględnił.

    Zmiana planu  nie narusza ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin, uchwalonego uchwałą Nr XII/56/99 Rady Gminy Korycin z dnia 11 listopada 1999 r., zmienionego uchwałami Rady Gminy Korycin Nr XXVI/143/05 z dnia 1 października 2005 r., Nr XXV/168/09 z dnia 5 lipca 2009 r., Nr XXXIV/219/10 z dnia 2 czerwca 2010 r. oraz  Nr XVIII/133/2020 z dnia 26 listopada 2020 r.

       Sposób realizacji wymogów wynikających z art. 15 ust 1, pkt 1, 2, 3  ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm.), który brzmi:

          „1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza projekt planu miejscowego, zawierający część tekstową i graficzną, zgodnie z zapisami studium oraz z przepisami odrębnymi, odnoszącymi się do obszaru objętego planem, wraz z uzasadnieniem. W uzasadnieniu przedstawia się w szczególności:

     1) sposób realizacji wymogów wynikających z art. 1 ust. 2–4;

     2) zgodność z wynikami analizy, o której mowa w art. 32 ust. 1, wraz datą uchwały rady  gminy, o której mowa w art. 32 ust. 2 oraz sposób uwzględnienia uniwersalnego projektowania;

     3) wpływ na finanse publiczne, w tym budżet gminy.”.

  1. W odniesieniu do art. 15 ust 1, pkt 1 „sposób realizacji wymogów wynikających z art. 1 ust. 2–4„ ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zmiana planu uwzględnia wymagania ustawowe w sposób następujący:

      W odniesieniu do art. 1 ust 2, który brzmi: „W planowaniu przestrzennym uwzględnia  się w szczególności”:

      1) wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury - realizuje się poprzez ustalenia zawarte w rozdziale 3 uchwały „Zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego”;

 

     2) walory architektoniczne i krajobrazowe – realizuje się poprzez ustalenia zawarte w rozdziale 4 „Zasady ochrony   środowiska, przyrody i krajobrazu. Zasady kształtowania krajobrazu”;

 

    3) wymagania ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych – realizuje się  poprzez ustalenia zawarte w rozdziale 4 „Zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu Zasady kształtowania krajobrazu”, a także w rozdziale 8 „Granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów, terenów górniczych, a także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, obszarów osuwania się mas ziemnych, krajobrazów priorytetowych określonych w audycie krajobrazowym oraz w planie zagospodarowania przestrzennego województwa”; przeznaczenie terenów pod zagospodarowanie inne niż rolnicze i leśne odbywa się na podstawie wyznaczonych funkcji, które nie wymagają uzyskiwania zgody organów, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1326), a także na podstawie zgody Marszałka Województwa Podlaskiego na przeznaczenie lasów na cele nieleśne określone w rozdziale 14;

   4) wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej – realizuje się poprzez ustalenia zawarte w rozdziale 5 „Zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków w tym krajobrazów kulturowych oraz dóbr kultury współczesnej”;

   5) wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby osób niepełnosprawnych – realizuje się poprzez ustalenia zawarte w rozdziale 2 „ Przeznaczenie terenów i ich funkcje. Zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu, w tym maksymalna i minimalna intensywność zabudowy jako wskaźnik powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalna wysokość zabudowy, minimalna liczba miejsc do parkowania, w tym miejsca  przeznaczone na parkowanie pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową i sposób ich realizacji oraz linie zabudowy i gabaryty obiektów. Zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej”, a także w rozdziale 10 „Szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu, w tym zakaz zabudowy”;

   6) walory ekonomiczne przestrzeni - zmiana planu następuje na terenach powiązanych z infrastrukturą techniczną gminy i komunikacją – zgodnie z rachunkiem ekonomicznym i wartością przestrzeni, której wartość wzrośnie w wyniku zmiany planu;

   7) prawo własności  realizuje się w części, ponieważ zmianę planu dokonuje się w wyniku wniosków właścicieli nieruchomości o zmianę planu;

   8) potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa – realizuje się poprzez ustalenia zawarte w rozdziale 13 „Ustalenia dotyczące potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa oraz ochrony przeciwpożarowej”;

   9) potrzeby interesu publicznego – realizuje się  poprzez ustalenia zawarte w rozdziale 4 „Zasady ochrony   środowiska, przyrody i krajobrazu. Zasady kształtowania krajobrazu” oraz w rozdziale 7 „Wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych”;  

  10) potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej, w szczególności sieci szerokopasmowych – realizuje się poprzez ustalenia zawarte w rozdziale 2 „ Przeznaczenie terenów i ich funkcje. Zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu, w tym maksymalna i minimalna intensywność zabudowy jako wskaźnik powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalna wysokość zabudowy, minimalna liczba miejsc do parkowania, w tym miejsca  przeznaczone na parkowanie pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową i sposób ich realizacji oraz linie zabudowy i gabaryty obiektów. Zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej”;

   11) zapewnienie udziału społeczeństwa w pracach nad studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz planem zagospodarowania przestrzennego województwa, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej – realizuje się poprzez zapewnienie  w procedurze zmiany planu i zrealizowanie wszystkich postanowień ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.), w tym sporządzono prognozę oddziaływania na środowisko, a także umożliwiono dostęp do całej procedury planistycznej wszystkim zainteresowanym, poprzez składanie wniosków, uwag, udział w dyskusji publicznej nad projektem zmiany planu i prognozą oddziaływania na środowisko. Wszystkie ogłoszenia o procedurze planistycznej były dokonywane w sposób przewidziany prawem, w tym z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej;

   12) zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych – zrealizowano poprzez dostęp wszystkich zainteresowanych do procedury planistycznej na każdym etapie sporządzania zmiany planu;

   13) potrzebę zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody, do celów zaopatrzenia ludności – realizuje się poprzez ustalenia zmiany planu zawarte w rozdziale, o którym mowa w pkt 5 niniejszego uzasadnienia.

    W odniesieniu do art. 1 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym o treści: „3. Ustalając przeznaczenie terenu lub określając potencjalny sposób zagospodarowania i korzystania z terenu, organ waży interes publiczny i interesy prywatne, w tym zgłaszane w postaci wniosków i uwag, zmierzające do ochrony istniejącego stanu zagospodarowania terenu, jak i zmian w zakresie jego zagospodarowania, a także analizy ekonomiczne, środowiskowe i społeczne”  - w procedurze zmiany planu uwzględniono zgłoszone wnioski ludności, uwzględniono istniejący stan zagospodarowania, warunki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.

    W odniesieniu do art. 1 ust. 4  ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym  o treści: „4. W przypadku sytuowania nowej zabudowy, uwzględnienie wymagań ładu przestrzennego, efektywnego gospodarowania przestrzenią oraz walorów ekonomicznych przestrzeni następuje poprzez:

   1) kształtowanie struktur przestrzennych przy uwzględnieniu dążenia do minimalizowania          transportochłonności  układu przestrzennego;

   2) lokalizowanie nowej zabudowy mieszkaniowej w sposób umożliwiający mieszkańcom maksymalne wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego jako podstawowego środka transportu;

   3) zapewnianie rozwiązań przestrzennych, ułatwiających przemieszczanie się pieszych i rowerzystów;         

  4)  dążenie do planowania i lokalizowania nowej zabudowy:

  1. a) na obszarach o w pełni wykształconej zwartej strukturze funkcjonalno - przestrzennej, w granicach jednostki osadniczej w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz.U. Nr 166, poz. 1612 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141), w szczególności poprzez uzupełnianie istniejącej zabudowy,
  2. b) na terenach położonych na obszarach innych niż wymienione w lit. a, wyłącznie w sytuacji braku dostatecznej ilości terenów przeznaczonych pod dany rodzaj zabudowy położonych na obszarach, o których mowa w lit. a; przy czym w pierwszej kolejności na obszarach w najwyższym stopniu przygotowanych do zabudowy, przez co rozumie się obszary charakteryzujące się najlepszym dostępem do sieci komunikacyjnej oraz najlepszym stopniem wyposażenia w sieci wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, gazowe, ciepłownicze oraz sieci i urządzenia telekomunikacyjne, adekwatnych dla nowej, planowanej zabudowy.”;

                    - zmiana planu uwzględnia te zapisy w sposób następujący:

                        - racjonalne kształtowanie struktury przestrzennej gminy poprzez lokalizację  zabudowy w bezpośredniej

                          odległości od dróg publicznych, co zapewnia minimalizację transportochłonności, zmianę funkcji istniejącej,

                        -  rozwiązania przestrzenne w zmianie planu dają łatwą możliwość przemieszczania się pieszych i                rowerzystów,

            - zmiana planu objęła tereny na obszarach o w pełni wykształconej, zwartej strukturze funkcjonalno-przestrzennej, w  granicach jednostki osadniczej w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz.U. Nr 166, poz. 1612 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141), w szczególności poprzez zmianę dotychczasowego sposobu zagospodarowania.

 

  1. W odniesieniu do art. 15 ust 1, pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym „zgodność z wynikami analizy, o której mowa w art. 32 ust 1 wraz z datą uchwały rady gminy, o której mowa w art. 32 ust 2 oraz sposób uwzględnienia uniwersalnego projektowania” stwierdza się jak niżej:

          Wójt dokonał analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy, o których mowa w art. 32 ust 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm.), podejmując działania w sprawie zmiany studium, w wyniku czego Rada Gminy Korycin podjęła uchwałę Nr XVIII/133/2020 z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korycin. Zatem zmiana planu jest zgodna z wynikami w/w Studium.

  1. W odniesieniu do art. 15 ust 1, pkt 3 „wpływ na finanse publiczne, w tym budżet gminy” stwierdza się, jak niżej:

   Sporządzenie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin wpłynie pozytywnie na finanse publiczne, w tym na budżet gminy.

    Sporządzona prognoza skutków finansowych uchwalenia zmiany planu przewiduje dodatnie saldo w wysokości 2 009 000  złotych  w latach 2021 – 2025.

    Uchwalona zmiana planu umożliwi realizację inwestycji planowanych przez gminę, jak też indywidualnych inwestorów.

Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin.

 

UCHWAŁA NR XXIV/181/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 27 października 2021 r.

w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru Gminy Korycin

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.6/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2021 – 2030.

Projekt uchwały w powyższej sprawie wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

Konieczność opracowania Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych wynika wprost z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.).

Strategia pozwoli na racjonalizację lokalnej polityki społecznej. Dokument określa cele strategiczne i działania, których wdrożenie powinno w znaczny sposób przyczynić się do rozwiązania wielu problemów społecznych i zminimalizować ich skutki. Strategia stanowi zatem podstawę do realizacji stosunkowo trwałych wzorów interwencji społecznych, które mają przyczynić się do poprawy warunków życia mieszkańców, w szczególności tych, którzy są zagrożeni marginalizacją i wykluczeniem społecznym i doprowadzić do integracji społecznej.

Strategia stanowi materiał wyjściowy do opracowania szczegółowych programów pomocy społecznej. Skuteczność wyznaczonych w niej działań pomocowych będzie zależała zarówno od posiadanych i pozyskanych przez gminę środków finansowych, jak i szerokiej, aktywnej i skoordynowanej współpracy przedstawicieli administracji samorządowej i partnerów społecznych, w tym organizacji pozarządowych.   

Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2021 – 2030.

 

UCHWAŁA NR XXIV/182/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 27 października 2021 r.

w sprawie przyjęcia Gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2021 - 2030

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.7/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Utwardzenie poboczy na drodze powiatowej nr 1319B w miejscowości Milewszczyzna – etap II”.

Projekt uchwały w powyższej sprawie wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

Starosta Sokólski zwrócił się z prośbą do Wójta Gminy o ujęcie w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok środków finansowych na dofinansowanie wspólnego zadania pn. „Utwardzenie poboczy na drodze powiatowej nr 1319B w miejscowości Milewszczyzna – etap II”.

Przepis art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1372) pozwala na udzielenie pomocy finansowej innym jednostkom samorządu terytorialnego.

Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione.

            Wójt Gminy dodał, że w ubiegłym roku zostało wybrukowane, wspólnie z Powiatem, pobocze drogi w Milewszczyźnie od strony folwarku. Dało to efekt zarówno estetyczny, jak i praktyczny, bo zapobiega wymywaniu pobocza, a także efekt historyczny, bo bruk to dawna metoda wzmacniania dróg i poboczy. Ustaliliśmy wspólnie ze Starostą, że kontynuujemy to przedsięwzięcie i dokonamy teraz brukowania po drugiej stronie drogi, od strony grodu i podzielimy się kosztami po połowie. Pozowali to uporządkować drugie pobocze tej drogi i da dodatkowy efekt estetyczny w Parku Kulturowym w Milewszczyźnie. Szacowany koszt całości to około 150 000 zł.

            Radny Stanisław Szubzda powiedział, że te 75 000 zł to połowa całości kwoty na drugie pobocze?

            Wójt odpowiedział, że tak, to połowa kosztów utwardzenia brukiem strony jezdni od grodu, nie używamy nowoczesnych materiałów, bo estetyka miejsca musi być zgodna jego średniowiecznym charakterem.   

 Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 2 zaś wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Utwardzenie poboczy na drodze powiatowej nr 1319B w miejscowości Milewszczyzna – etap II”.

 

UCHWAŁA NR XXIV/183/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 27 października 2021 r.

w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie zadania pn. „Utwardzenie poboczy na drodze powiatowej nr 1319B w miejscowości Milewszczyzna – etap II”

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.8/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2022 rok.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

        Podatki i opłaty lokalne stanowią dochody własne gminy, podstawowym ich źródłem jest podatek od nieruchomości. Zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.), kompetencję do ustalania wysokości stawek tego podatku posiada Rada Gminy, z tym że nie mogą one przekroczyć stawek określanych corocznie przez Ministra Finansów.

      Określone w art. 5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, górne granice stawek  obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza ich wysokość, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor Polski”, na każdy roku podatkowy z uwzględnieniem w/w zasady. Górne granice stawek zmieniają się każdego roku w powiązaniu ze wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku. W I półroczu 2021 roku wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w stosunku do I półrocza 2019 roku wyniósł 103,6. Oznacza on wzrost cen o 3,6%.

      Zgodnie natomiast ze wspomnianym już wyżej obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 22 lipca 2021 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2022 (M.P. poz. 724) w 2022 roku stawki podatku od nieruchomości (ustalane przez gminy) nie mogą przekroczyć poniższych stawek maksymalnych:

1) od gruntów:

a)    związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 1,03 zł od 1 m2 powierzchni,

b)   pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych – 5,17 zł od 1 ha powierzchni,

c)    pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,54 zł od 1 m2 powierzchni,

d)   niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. poz. 1777), i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego - 3,40 zł od 1 m2 powierzchni;

2) od budynków lub ich części:

a) mieszkalnych – 0,89 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 25,74 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 12,04 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 5,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 8,68 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;

3) od budowli stawka maksymalna podatku od nieruchomości wynosi 2% wartości budowli ustalonej zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Do końca 2021 roku obowiązują stawki określone uchwałą Nr XVII/129/2020 Rady Gminy Korycin z dnia 30 października 2020 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2021 rok (Dz. Urz. Woj. Podl. poz. 4742). Proponowane w uchwale stawki podatku od nieruchomości na 2022 rok zostały ustalone na poziomie maksymalnym, określonym w w/w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 22 lipca 2021 r. (M.P. poz. 724).

        Biorąc pod uwagę ogólnie trudną sytuację gospodarczą w kraju oraz ciągły wzrost potrzeb finansowych Gminy Korycin związanych ze znacznym wzrostem wydatków inwestycyjnych, podwyższenie stawek podatkowych będzie miało istotne znaczenie dla dochodów budżetu gminy. Przyjęcie niższych od proponowanych stawek podatków spowoduje znaczny spadek dochodów przewidzianych na realizację zadań własnych gminy.

Radny Jerzy Burak, który jest także Przewodniczącym Komisji Gospodarki i Budżetu, odczytał rekomendację Komisji dotyczącą obniżenia stawki podatku od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej z max 25,74 zł do 25,00 zł od 1m2 powierzchni użytkowej.  

Przewodnicząca Rady Gminy powiedziała, że rozumie, iż jest to oficjalny wniosek o przegłosowanie obniżenia stawki podatku w tym punkcie?

Przewodniczący Komisji potwierdził, że tak właśnie jest.

Następnie pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy porównał stawki podatku od nieruchomości obecnie obowiązujące z tymi proponowanymi na rok następny.

            Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że to co zaproponowała Komisja w sprawie obniżenia stawki podatku od działalności gospodarczej to i tak jest największy wzrost, bo o 1zł, w stosunku do wzrostu wszystkich innych stawek, gdzie wynosi on kilka kub kilkanaście groszy. Teraz, po pandemii, osoby prowadzące działalność i tak często są w kryzysowej sytuacji i zwiększenie podatków może je pogrążyć. Czy raz na 30 lat nie możemy pozostawić podatków na tym samym poziomie i ograniczyć trochę inwestycje? Wszystko się dzieje w Milewszczyźnie, dużo inwestycji i wydarzeń, a mieszkańcy gminy wcale nie są z tego zadowoleni. Jest to mój oficjalny wniosek do przegłosowania przez Radę.

            Przewodnicząca Rady Gminy odpowiedziała, że pierwszy wniosek złożyła Komisja Gospodarki i Budżetu i najpierw musimy przegłosować ten wniosek, a dopiero potem Pani, chyba że poprzednie głosowanie go wykluczy.

            Radny Stanisław Szubzda zapytał, na co przeznaczane są pieniądze z podatków?

Odpowiedział Skarbnik, że z zasady na działania inwestycyjne. Im więcej mamy w budżecie, tym jest to dla nas korzystniejsze, bo możemy wydać więcej.

            Odpowiedziała radna Lengiewicz, że jeśli zostawimy podatki na obecnym poziomie, to do budżetu wpłynie mniej pieniędzy, ale możemy również w przyszłym roku po prostu wydać mniej.

            Radny Grzegorz Sieńko dodał, że podatki rosną lawinowo, a usługi np. w jego branży – wcale. Ceny są takie same jak 17 lat temu, a podatek wzrósł o co najmniej 100%. Nie będzie wpływu z podatku od upadłych firm.

            Wójt odpowiedział, że nie miałbym nic przeciwko temu, żeby podatków wcale nie było, ale skoro są to uważam, że propozycja Komisji Gospodarki i Budżetu jest kompromisowa. Natomiast poszczególne firmy, jeśli znajdą się w trudnej sytuacji, to mogą się do mnie zwrócić o umorzenie podatku. Ceny skaczą jak szalone np. remont dróg wzrósł o ponad 100%. Obniżenie podatków oczywiście uatrakcyjni nasz teren dla mieszkańców, ale musimy trzymać się realiów. Nie znamy skutków wprowadzenia Polskiego Ładu i zmniejszenia udziału samorządów w PIT. Nasza gmina ma z tego tytułu ok. 1,5 mln zł rocznie, a może się okazać, że zabiorą nam milion, po prostu nie wiemy. Musimy patrzeć na nasze finanse realnie, a nie populistycznie. Oferta dla mieszkańców naszej gminy jest bardzo szeroka i oni z niej korzystają. Przypomnę także, że każde obniżenie podatków skutkuje podwójnie – skoro jesteśmy bogaci i sami sobie obniżamy dochód, to rząd o taką samą kwotę obetnie nam dotacje. A przecież w tej chwili mamy wielką niepewność jutra, nie wiemy, co rząd jeszcze wymyśli i jakie skutki przyniesie to dla samorządów.

            Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że podwyżki stawek podatku w innych przypadkach wynoszę 2 grosze, 4 grosze czy 18 groszy, a dla prowadzących działalność gospodarczą 1 zł, to o wiele więcej.

            Wójt odpowiedział, że są to stawki z rozporządzenia, sami ich nie ustalamy, a ja osobiście uważam, że propozycja Komisji jest dobrym kompromisem, a nie populizmem.

            Odpowiedział radny Sieńko, że nie zgadza się na taki kompromis.

Radna Lengiewicz zwróciła uwagę, żeby nie zarzucać jej populizmu, bo to nieprawda.

            Radny Stanisław Szubzda zapytał Skarbnika Gminy, o jakiej kwocie mówimy, jeśli obniżmy stawkę podatku o 1 zł?

            Skarbnik odpowiedział, że jest to około 20 000 zł plus drugi 20 000 zł zabrane nam w tym przypadku z dotacji rządowej.

            Radna Emilia Lengiewicz stwierdziła, że na Milewszczyznę bez mrugnięcia przeznaczyliśmy 75 000 zł, a dla przedsiębiorców nie ma 20 000 zł.

            Radny Sieńko dodał, że 20 000 zł wpłynie do budżetu gminy tylko dzięki inwestycji na mojej działce.

            Wójt powiedział, że mam taką refleksję – jak spytamy przedsiębiorcę, czy chce nową drogę asfaltową czy obniżenie podatku, to co odpowie?

            Radna Emilia Lengiewicz odpowiedziała, że to jest szantaż, a mieszkańcy skarżą się, że nikt z nimi niczego nie konsultuje, nie ma żadnej ankiety z pytaniem, jakich inwestycji mieszkańcy potrzebują i jakie wnioski mają być złożone do dofinansowanie, nie ma pytania, czego oni najbardziej chcą. Wszystko idzie na Milewszczyznę, a oni tego nie chcą.

            Wójt odpowiedział, że o wszystkich wnioskach złożonych do Polskiego Ładu mówiłem wcześniej na sesjach czy na komisjach. Przedstawiłem plany dotyczące wodociągów i modernizacji hydroforni w Bombli i taki wniosek poszedł. O drogach także mówiłem, które planujemy do modernizacji, skumulowaliśmy je w jeden duży wniosek i złożyliśmy do Polskiego Ładu. Kolejny wniosek można było złożyć na ochronę dziedzictwa i tu przygotowaliśmy rozbudowę Parku Kulturowego w Milewszczyźnie i na to otrzymaliśmy pieniądze, na dwa poprzednie wnioski niestety nie. Ale o wszystkich zamierzeniach mówiłem wcześniej, nic nie było ukryte.

           Radna Lengiewicz zwróciła się do Skarbnika Gminy o przygotowanie na przyszłą Sesję Rady dokładnych kosztów, jakie generuje Milewszczyzna – światło, woda itp., wszystkie koszty poniesione od 2018 roku, żeby mieszkańcy gminy wszystko dokładnie wiedzieli.

           Wójt stwierdził, że każdy ma prawo do własnego punktu widzenia, ale musicie przyznać, że Korycin jest jedną z najbardziej znanych gmin w Polsce, a to dlatego, że robimy rzeczy niekonwencjonalne i z tego jesteśmy znani. Nie wydajemy ogromnych sum na płatne reklamy np. w telewizji, tak jak robią to inni, bo nie musimy tego robić dzięki naszym działaniom.

            Radna Lengiewicz zapytała, czy ktoś kiedykolwiek robił ankietę na temat, co myślą mieszkańcy gminy o Milewszczyźnie? A może ankietę o pracy radnych, urzędników, jednostek organizacyjnych itp. Może wtedy otworzyłyby się Panu oczy i przestałby Pan myśleć o Warszawie i politykować. Program Czyste Powietrze - można było dostać grant na jego realizację, wspomóc mieszkańców, ale u nas nie ma potrzeby.

       Wójt powiedział, że to czysty populizm, a Park Kulturowy w Milewszczyźnie świadczy o nas, przyciąga tysiące turystów. Powtórzę, my nie wydajemy milionów na budowanie marki poprzez reklamy, my już ją mamy, a ludzie sami do nas przyjeżdżają. To miejsce za kilka lat da konkretne miejsca pracy poza rolnictwem i przyniesie zysk mieszkańcom. Teraz znowu pozyskaliśmy na rozbudowę Parku, ale inne wnioski np. drogowe także składamy i będziemy czynić to dalej.

       Dalszej dyskusji nie było, zatem Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek złożony przez Komisję Gospodarki i Budżetu o obniżenie stawki podatku związane z prowadzeniem działalności gospodarczej z 25, 74 zł do 25 00 zł od 1m2 powierzchni użytkowej. W głosowaniu udział wzięło 12 radnych. Za przyjęciem wniosku głosowało 7 radnych, 3 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

        Na podstawie wyniku głosowania pani Przewodnicząca stwierdziła, że wniosek Komisji Gospodarki i Budżetu został przyjęty większością głosów i taka stawka podatku zostaje ujęta w uchwale.   

      Następnie pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 7 radnych, 3 było przeciw, 2 zaś wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2022 rok.

 

UCHWAŁA NR XXIV/184/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 27 października 2021 r.

w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2022 rok

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.9/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani Przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy przyjmie średnią cenę skupu żyta za okres 11 kwartałów, będącą podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2022.

Średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy 2022 wyniosła 61,48 zł za 1dt. W ubiegłym roku wynosiła ona 58,55 zł za 1dt, wzrost wynosi 2,93 zł za 1dt.

Przypominam, że w przypadku przyjęcia średniej ceny żyta proponowanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i nie obniżenie jej powoduje to, nie ma konieczności podejmowania odrębnej uchwały w tej sprawie.

Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca poddała pod głosowanie jawne w/w cenę żyta. W głosowaniu imiennym udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem proponowanej ceny głosowało 8 radnych, 2 było przeciw, 2 zaś wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów przyjęła średnią cenę skupu żyta za okres 11 kwartałów w kwocie 61,48 zł za 1dt, będącą podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2022 na terenie Gminy Korycin.

 

Ad.10/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani Przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy przyjmie średnią cenę sprzedaży drewna, obliczoną według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2021 roku, jako podstawy przyjmowanej do obliczenia podatku leśnego na obszarze Gminy Korycin na 2022 rok.

Średnia cena sprzedaży drewna za pierwsze trzy kwartały 2021 roku wyniosła 212,26 zł za 1m3 drewna, zaś w ubiegłym roku wynosiła ona 196,84 zł za 1 m3, więc wzrost wynosi 15,42 zł za 1 m3.

Przypominam, że w przypadku przyjęcia średniej ceny drewna proponowanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i nie obniżenie jej powoduje to, że nie ma konieczności podejmowania odrębnej uchwały w tej sprawie.

Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca poddała pod głosowanie jawne w/w cenę drewna. W głosowaniu imiennym udział wzięło 12 radnych, za przyjęciem proponowanej ceny głosowało 10 radnych, 2 radnych było przeciw. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów przyjęła średnią cenę sprzedaży drewna za pierwsze trzy kwartały 2021 roku w kwocie 212,26 zł za 1m3, będącą podstawą do ustalenia podatku leśnego na rok podatkowy 2022 na terenie Gminy Korycin.

 

Ad.11/  W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Korycin na 2021 rok.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w powyższej sprawie państwo radni otrzymali.

            Zmiany w treści normatywnej uchwały polegają na:

1) uaktualnieniu kwot dochodów oraz wydatków, zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały,

2) ustaleniu nowego wykazu zadań inwestycyjnych, przewidzianych do realizacji w 2021 roku,

3) ustaleniu nowej treści §5 uchwały, wynikającego ze zwiększenia deficytu budżetowego w roku 2021 o kwotę 208 157,50 zł; w związku z tym zwiększeniem planowany deficyt budżetowy roku 2021 osiągnie wartość 1 735 725,48 zł i pokryty zostanie:

a) wolnymi środkami rozumianymi jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikająca z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 406 997,73 zł,

b) niewykorzystanymi środkami pieniężnymi na rachunku bieżącym budżetu, wynikającymi z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych, związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu, określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikającymi z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków w kwocie 1 328 727,75 zł,

3) ustaleniu nowej treści §6 uchwały ustalającej nowe brzmienie załącznika dotyczącego przychodów i rozchodów budżetu w 2021 roku; zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem w momencie planowania deficytu budżetowego zachodzi także konieczność wskazania jego pokrycia; planowany deficyt budżetu pokryty zostanie w całości przychodami budżetu opisanymi w pkt 3 objaśnień.

 

Zmiany w załączniku nr 1 do uchwały polegają na:

1) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 17 932,50 zł w związku z otrzymaniem środków finansowych przeznaczonych na finansowanie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 (funkcjonowanie koordynatora ds. szczepień),

2) w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 9 450,00 zł w związku z otrzymaniem informacji o zwiększeniu subwencji oświatowej na 2021 rok,

3) w dziale 852 – Pomoc społeczna dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 60 060,00 zł w związku z otrzymaniem informacji o zwiększeniu dotacji celowej przeznaczonej na realizację programu „Posiłek w szkole i w domu”,

4) w dziale 900 – Gospodarka odpadami komunalnymi dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 40 000,00 zł; kwota ta stanowi planowaną do otrzymania dotację na demontaż i utylizację wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Korycin.

 

Zmiany w załączniku nr 2 do uchwały polegają na:

1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 125 000,00 zł w związku z planowanymi do poniesienia wydatkami związanymi z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na nowym osiedlu w Korycinie,

2) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się:

a) zwiększenia planu wydatków o kwotę 95 000,00 zł w związku z:

- planowaną do udzielenia dla Powiatu Sokólskiego dotacją celową w kwocie 75 000,00 zł z przeznaczeniem na utwardzenie poboczy przy drodze powiatowej nr 1319B w miejscowości Milewszczyzna,

- planowanymi wydatkami związanymi z remontami dróg gminnych w kwocie 20 000,00 zł (remont drogi w Szaciłówce),

b) zmniejszenia planu wydatków o kwotę 140 000,00 zł w związku z:

- mniejszymi niż pierwotnie planowano wydatkami związanymi z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej przebudowy drogi gminnej Przesławka – Brzozówka o kwotę 10 000,00 zł,

- mniejszymi niż pierwotnie planowano wydatkami związanymi z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej przebudowy drogi gminnej od drogi krajowej nr 8 poprzez miejscowość Krukowszczyzna do drogi wojewódzkiej nr 671 w kwocie 80 000,00 zł,

- mniejszymi niż pierwotnie planowano wydatkami związanymi z przebudową drogi Białystoczek – droga krajowa nr 8 w kwocie 50 000,00 zł,

3) w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 15 000,00 zł w związku z planowanymi wydatkami związanymi z zakupami materiałów i wyposażenia,

4) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zmiany planu wydatków polegających na przesunięciu planu wydatków pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej o ogólną kwotę 36,90 zł,

5) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 110 000,00 zł w związku ze zwiększeniem limitu na wydatki związane z rozbudową budynku OSP,

6) w dziale 852 – Pomoc społeczna dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 60 060,00 zł w związku z otrzymaniem informacji o zwiększeniu dotacji celowej przeznaczonej na realizację programu „Posiłek w szkole i w domu”,

7) w dziale 900 – Gospodarka odpadami komunalnymi dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 70 000,00 zł w związku z zabezpieczeniem środków związanych z demontażem i utylizacją wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Korycin.

 

Zmiany w załączniku nr 3 do uchwały polegają na:

1) zmianie limitu na zadania inwestycyjne w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo do kwoty 225 000,00 zł z przeznaczeniem na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Korycinie,

2) zmniejszeniu limitu w dziale 600 – Transport i łączność w związku z mniejszymi niż pierwotnie planowano wydatkami związanymi z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej przebudowy drogi gminnej Przesławka – Brzozówka do kwoty 10 000,00 zł,

3) zmniejszeniu limitu w dziale 600 – Transport i łączność w związku z mniejszymi niż pierwotnie planowano wydatkami związanymi z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej przebudowy drogi gminnej od drogi krajowej nr 8 poprzez miejscowość Krukowszczyzna do drogi wojewódzkiej nr 671 do kwoty 15 000,00 zł,

4) zmniejszeniu limitu w dziale 600 – Transport i łączność w związku z mniejszymi niż pierwotnie planowano wydatkami związanymi z przebudową drogi Białystoczek – droga krajowa nr 8 do kwoty 1 850 000,00 zł,

5) zwiększeniu limitu w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa w związku z większymi niż pierwotnie planowano wydatkami związanymi z rozbudową budynku OSP w Korycinie do kwoty 160 000,00 zł.

 

      Zmiany w załączniku nr 4 do uchwały dotyczącym przychodów i rozchodów budżetu w 2021 roku polegają na aktualizacji kwot przychodów budżetu związanych ze zwiększeniem planowanego deficytu; szczegóły tych zmian zostały opisane w pkt 1 niniejszego załącznika.

 

     Zmiany w załączniku nr 5 do uchwały – Wykaz dotacji planowanych do osiągnięcia z budżetu Gminy Korycin obejmują aktualizację kwot dotacji w związku z ujęciem w planie wydatków dotacji przewidzianej do udzielenia Powiatowi Sokólskiemu z przeznaczeniem na utwardzenie poboczy przy drodze powiatowej 1319B w miejscowości Milewszczyzna.

 

Budżet po zmianach wynosi:

1) dochody – 18 413 840,96 zł, z tego:

- bieżące w wysokości 16 038 126,60 zł,

- majątkowe w wysokości 2 375 714,36 zł,

2) wydatki – 20 149 566,44 zł, z tego:

- bieżące w wysokości 15 708 725,46 zł,

- majątkowe w wysokości 4 440 840,98 zł.

 

      Radna Emilia Lengiewicz zapytała, kto jest koordynatorem ds. szczepień, bo w budżecie są na niego przeznaczone pieniądze.

      Skarbnik odpowiedział, że są to także pieniądze na promocję szczepień, a koordynatorem jest pani Jadwiga Zapolska.

       Radna Lengiewicz zapytała, co to jest zakup materiałów i wyposażenia?

      Skarbnik odpowiedział, że ten przypadek konkretnie dotyczy zakupu węgla na ogrzewanie budynku Urzędu Gminy i poczty.

     Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok.

 

UCHWAŁA NR XXIV/185/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 27 października 2021 r.

w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.12/   W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.

Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.

            Zmiany do WPF Gminy Korycin na lata 2021 – 2033 polegają na zmianie załącznika Nr 1, w którym w kolumnie dotyczącej roku 2021 uaktualniono kwoty dochodów i wydatków oraz inne kolumny dotyczące 2021 roku, w związku z dokonanymi zmianami w budżecie na podstawie zarządzeń Wójta Gminy oraz uchwał Rady Gminy Korycin.

Zmiany dokonane w danych dotyczących 2022 roku wynikają z konieczności zaktualizowania wartości wydatków bieżących przewidzianych do poniesienia w ramach wydarzeń w realizowanym w latach 2019 – 2022 projekcie transgranicznym o nazwie „Rozwój turystyki aktywnej napędzany dziedzictwem pogranicza”.

         Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.

 

UCHWAŁA NR XXIV/186/2021 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 27 października 2021 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 - 2033

 

wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.

 

Ad.13/     W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się z Informacją o stanie realizacji zadań oświatowych w Szkole Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie, w roku szkolnym 2020/2021, zgodnie z art. 11 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).

Dyskusji ze strony radnych w tym temacie nie było, zatem pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin zapoznała się z Informacją o stanie realizacji zadań oświatowych w SP Korycin w roku szkolnym 2020/2021 i nie wniosła do informacji uwag ani zastrzeżeń.

 

Ad.14/     W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i przedstawił odpowiedzi na wnioski zgłoszone przez państwa radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy w dniu 23 lipca 2021 roku.

 

 Ad.15/    W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.

            Pani przewodnicząca obrad poinformowała radnych o wręczonych im informacjach o analizie złożonych w ustawowym terminie oświadczeń majątkowych, dokonanych przez urzędy skarbowe. Niestety nie mamy jeszcze analizy z Urzędu Skarbowego w Sokółce, jak tylko ja otrzymamy, to oczywiście przekażemy państwu do wiadomości i zapoznania się.

            Radny Jerzy Burak powiedział, że od wielu miesięcy na parkingu przed bankiem stoi samochód – złom. Trzeba go usunąć, bo blokuje miejsce parkingowe.

            Odpowiedział radny Radosław Andrysewicz, że dzwonił do właściciela pojazdu z interwencją i otrzymał zapewnienie, że samochód zostanie usunięty. Minęły dwa miesiące i nadal stoi.

            Pan Wójt powiedział, że spróbujemy zainterweniować w tej sprawie przez Policję.

Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że przy budynku ośrodka zdrowia i na ul. Krukowskiej jest słaba widoczność i niewidoczny jest wyjazd z ulicy Krukowskiej. Proszę o ustawienie tu lustra drogowego.

            Odpowiedział pan Wójt, że przeanalizujemy sytuację wspólnie z powiatową służbą drogową i jeśli otrzymamy zgodę, to lustro zamontujemy.

            Radny Jerzy Burak także wnioskował o zamontowanie lustra drogowego w miejscowości Szumowo, na zakręcie, obok posesji pana Bućko, gdyż jest tam mocno ograniczona widoczność.

            Wójt odpowiedział, że proszę o zgłaszanie wszelkich wniosków w sprawie zamontowania luster na drogach. Nie są to duże koszty i jeśli tylko faktycznie poprawi to bezpieczeństwo na drodze, to będziemy się do tych wniosków przychylać.

            Radny Antoni Pakuła powiedział, że osobiście nie zgłasza zastrzeżeń do pracy pana Wójta, a głosowania na Sesji są demokratyczne i to mnie zadowala. Z drugiej  strony często zgłaszałem potrzeby różnych prac, szczególnie drogowych w Kumiale i co ma pomyśleć mój mieszkaniec kiedy widzi, że idą tak duże pieniądze na utwardzenie rowów w Milewszczyźnie, a u nas nie ma nawet chodników i wciąż są kolejne wypadki. Uważam, że powinno być inaczej. W Kumiale co roku są jakieś czyny społeczne i robimy to sami, bez udziału finansowego ze strony gminy. A nadal są miejsca, gdzie stan drogi stwarza problemy np. z dojazdem karetki, trzeba to koniecznie naprawić. A sprawa bezpieczeństwa na drodze krajowej nr 8 jest priorytetem, należy koniecznie wykonać bezpieczny wyjazd z miejscowości, żeby ludzie mogli włączyć się do ruchu i nie ginęli na tej drodze.

            Wójt odpowiedział, że zawsze z wielkim szacunkiem podchodzę do pana Antoniego i jego działalności, gdyż jest on wielkim społecznikiem. W Kumiale sporo już zrobiliśmy, ale nadal dużo jest jeszcze do wykonania. Ostatnio uczestniczył pan w spotkaniu z Dyrektorem Oddziału GDDKiA w Białymstoku i widział pan, jakie są plany w tej materii na najbliższe lata. Niestety, ale przypuszczam, że dopiero po zrealizowaniu nowej drogi ekspresowej sytuacja w Kumiale wreszcie się poprawi.  

Radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań.

 

Ad.16/    W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

            Radna Iwona Chwiećko zgłosiła wniosek o rozpoczęcie działań zmierzających do zmodernizowania drogi w miejscowości Rykaczewo, bo nadal nie ma tam nawierzchni bitumicznej.

            Radny Radosław Andrysewicz zgłosił taki sam wniosek, ale dotyczący miejscowości Mielniki.

            Radna Lengiewicz przyłączyła się do obydwu powyższych wniosków i poparła rozpoczęcie działań w tym zakresie.

            Wójt odpowiedział, że znam Gminę Korycin jak „własną kieszeń” i wiem, ile jest jeszcze różnych potrzeb. Wyasfaltowanie dróg w Mielnikach i w Rykaczewie to jak najbardziej pilna potrzeba, ale mamy tam duży problem, ponieważ w obu miejscowościach szerokość pasa drogowego wynosi tylko 4 metry, a do tego są to drogi powiatowe. Rozmawiałem w sprawie wykupu gruntów z mieszkańcami i np. jeden z nich w Mielnikach nie wyraził zgody na sprzedaż części gruntu na poszerzenie pasa drogowego, więc chyba będziemy zmuszeni zastosować w tym przypadku ustawę wywłaszczeniową. Jednak trzeba przyznać, że ludzie są różni – ostatnio przedsiębiorca z Mielnik pytał mnie, jak może pomóc przy wyremontowaniu drogi. Podkreślam słowo „pomóc”, a nie „wymagam” i „należy mi się”.

            Radna Julita Wasilewska wnioskowała o naprawienie witacza przy drodze krajowej nr 8 przy granicy gminy.

            Wójt odpowiedział, że już nad tym pracujemy.

Radna Wasilewska dodała jeszcze, aby znaleźć „gminny” sposób do zachęcenia mieszkańców do rodzenia dzieci. Może ustanowić jakiś bon rzeczowy czy nagrodę pieniężną.

            Wójt odpowiedział, że także się nad tym zastanawia. Zobaczymy, pomyślimy nad rozwiązaniem, może przynajmniej na początek będą to jakieś gadżety wyprawkowe, aby podkreślić naszą radość z nowego mieszkańca gminy.

        Radna Wasilewska wnioskowała również o rozmowę czy negocjacje z GDDKiA o naprawienie wjazdu z drogi krajowej nr 8 w stronę Wojtach, bo stan jest okropny.

        Radna Ewa Jakowiec wnioskowała o uprzątnięcie gałęzi na poboczu drogi gminnej ze wsi Skindzierz na kolonię. Maszyny rolnicze są coraz większe, naprawdę jest trudno przejechać.

         Wójt odpowiedział, że od dłuższego czasu próbujemy znaleźć chętnego przedsiębiorcę do wycięcia na zrębki wszystkich gałęzi na drogach gminnych i mamy z tym ogromny problem, ponieważ wszyscy wolą duże drzewa, a nie gałęzie.

         Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że na zebraniu strażackim składałam wniosek o zwiększenie ekwiwalentu strażackiego za działania ratownicze. Teraz jest to stawka 17,00 zł za godzinę. Proszę o podniesienie o tyle, na ile pozwala budżet gminy.  

            Wójt odpowiedział, że bierze podwyższenie ekwiwalentu pod uwagę, musimy jednak poczekać i zobaczyć, jak się ukształtuje budżet na przyszły rok. Kiedy znikną wszelkie niepewności związane np. z Polskim Ładem, to na pewno podniesiemy. Na razie widzicie, że bardzo mocno inwestujemy w rozbudowę i modernizację infrastruktury OSP.   

        Radna Emilia Lengiewicz powiedziała jeszcze, że rynna przy wejściu do przedszkola jest tak niefortunnie usytuowana, że w okresie zimowym i przy oblodzeniu trzeba skuwać lód, bo inaczej jest niebezpiecznie. Należy to poprawić. Dodała także, że w przedszkolu jest obecnie 94 dzieci i wszystkie dzieci na raz nie mogą wyjść na plac zabaw, tylko muszą dzielić się na grupy, gdyż plac zabaw jest za mały. Wnoszę o doposażenie przedszkola w Korycinie oraz udostępnienie istniejącego placu zabaw dla wszystkich chętnych dzieci, a nie tylko dla przedszkolaków.

          Wójt odpowiedział, że nie słyszałem z ust Dyrektor przedszkola sugestii, aby plac zabaw był za mały, przeciwnie – mówiła, że jest przyjazny i dobrze urządzony. Jeśli zapotrzebowanie na jego rozbudowę zostanie przez panią Dyrektor zgłoszone, to oczywiście rozważę taką możliwość. Natomiast teren przed budynkiem przedszkola został zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu go na gry i zabawy ruchowe.

            Nie zgłoszono więcej wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

Ad.17/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XXIV Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

 

 

Protokołowała:                                                                               

Ewa Michnowicz                                                                                   

  Przewodniczący Rady

  Iwona Chwiećko

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2021-10-27

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2021-11-10

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2021-11-10