PROTOKÓŁ Nr XXVII/2022
PROTOKÓŁ Nr XXVII/2022
z XXVII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 marca 2022 r. (poniedziałek) w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, w godz. 10.00 – 12.30 pod przewodnictwem pani Iwony Chwiećko – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.
Stan Rady Gminy – 15 radnych
Obecnych – 14 radnych
zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.
Radni obecni podczas obrad sesyjnych:
1) pan Radosław Andrysewicz
2) pan Jerzy Burak
3) pani Iwona Chwiećko
4) pani Ewa Jakowiec
5) pani Emilia Lengiewicz
6) pan Janusz Małyszko
7) pan Antoni Mróz
8) pan Antoni Pakuła
9) pan Grzegorz Sieńko
10) pan Zdzisław Sitko
11) pan Stanisław Szubzda
12) pan Kazimierz Urban
13) pani Julita Wasilewska
14) pan Leszek Jan Wróbel
Radny nieobecny – pan Marek Brylewicz
Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:
1) pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin
2) pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3) pani Wiktoria Pruszyńska – Sekretarz Gminy
4) pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
Obrady XXVII Sesji Rady Gminy Korycin prowadziła pani Iwona Chwiećko – przewodniczący Rady Gminy Korycin.
Na początku obrad sesyjnych pani przewodnicząca serdecznie powitała państwa radnych oraz wszystkie osoby obecne na sali obrad. Następnie na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 14 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniała, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.
Pani przewodnicząca poinformowała, że porządek obrad dzisiejszej Sesji został Państwu radnym doręczony. Proponuję przystąpić do głosowania nad przyjęciem porządku obrad XXVII Sesji Rady Gminy Korycin. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego pani przewodnicząca stwierdziła, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że porządek obrad XXVII Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Oto treść przyjętego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego XXVII Sesji Rady Gminy Korycin.
3. Przyjęcie protokołu z XXVI Sesji Rady Gminy odbytej dnia 30 grudnia 2021 roku.
4. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Korycin w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.
5. Podjęcie uchwały w sprawie wyznaczenia miejsc prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz podjęcia Regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu – uchwała Nr XXVII/ /2022 Rady Gminy Korycin z dnia 28 marca 2022 r. w powyższej sprawie.
6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie – uchwała Nr XXVII/ /2022 Rady Gminy Korycin z dnia 28 marca 2022 r. w powyższej sprawie.
7. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu strażakowi ratownikowi Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) – uchwała Nr XXVII/ /2022 Rady Gminy Korycin z dnia 28 marca 2022 r. w powyższej sprawie.
8. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022 – uchwała Nr XXVII/ /2022 Rady Gminy Korycin z dnia 28 marca 2022 r. w powyższej sprawie.
9. Podjęcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2023 roku – podjęcie uchwały Nr XXVII/ /2022 Rady Gminy Korycin z dnia 28 marca 2022 r. w powyższej sprawie.
10. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu średniego pojazdu ratowniczo–gaśniczego – uchwała Nr XXVII/ /2022 Rady Gminy Korycin z dnia 28 marca 2022 r. w powyższej sprawie.
11. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów – uchwała Nr XXVII/ /2022 Rady Gminy Korycin z dnia 28 marca 2022 r. w powyższej sprawie.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2022 rok – uchwała Nr XXVII/ /2022 Rady Gminy Korycin z dnia 28 marca 2022 r. w powyższej sprawie.
13. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2022 – 2033 – uchwała Nr XXVII/ /2022 Rady Gminy Korycin z dnia 28 marca 2022 r. w powyższej sprawie.
14. Rozpatrzenie Sprawozdania z działalności Komisji Gospodarki i Budżetu za 2021 rok.
15. Rozpatrzenie Sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej za 2021 rok.
16. Rozpatrzenie Sprawozdania z działalności Komisji Skarg, Wniosków i Komisji za 2021 rok.
17. Rozpatrzenie Sprawozdania z realizacji Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny” za okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
18. Rozpatrzenie Sprawozdania z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2021 oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań w 2022 roku.
19. Rozpatrzenie Sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego (wysłano w dniu 21 stycznia 2022 r.).
20. Odpowiedzi na wnioski zgłoszone przez państwa radnych na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin.
21. Interpelacje i zapytania radnych.
22. Wolne wnioski i informacje.
23. Zamknięcie obrad.
Pani przewodnicząca stwierdziła, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XXVI Sesji Rady Gminy odbytej dnia 30 grudnia 2021 roku. Przypomniała, że był on wyłożony do wglądu państwa radnych w Urzędzie Gminy Korycin oraz zamieszczony w BIP Urzędu Gminy, każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
Pani przewodnicząca obrad zarządziła przystąpienie do głosowania nad przyjęciem protokołu z XXVI Sesji. Na podstawie wykazu z głosowania imiennego stwierdziła, iż w głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem protokołu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca obrad stwierdziła, iż protokół z obrad XXVI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 30 grudnia 2021 roku został przyjęty jednogłośnie (wykaz z imiennego głosowania stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych).
Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin i przedstawił sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, a zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.
W okresie od ostatniej XXVI Sesji Rady Gminy Korycin odbytej w dniu 30 grudnia 2021 roku do dnia dzisiejszej Sesji Rady tj. 28 marca 2022 roku realizowałem wspólnie z pracownikami Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych oraz osobiście następujące zadania:
1. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym przekazałem w dniu 31 grudnia 2021 r., w ramach nadzoru Wojewodzie Podlaskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku oraz na merytoryczne stanowiska pracy do realizacji uchwały Rady Gminy Korycin podjęte podczas obrad XXVI Sesji Rady tj.
1) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2022 rok,
2) w sprawie Przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2022 – 2024,
3) w sprawie planu finansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez uczelnie oraz specjalności i form kształcenia nauczycieli objętych dofinansowaniem w 2022 roku,
4) w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postepowania rekrutacyjnego dla publicznego przedszkola oraz publicznych form wychowania przedszkolnego, dla których Gmina Korycin jest organem prowadzącym,
5) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2022 rok,
6) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2022 rok,
7) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Gospodarki i Budżetu na 2022 rok,
8) w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na 2022 rok,
9) w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego, w sprawie zmiany urzędowej nazwy miejscowości „Mielewszczyzna” na „Milewszczyzna”,
10) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,
11) w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033,
12) w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2022 rok,
13) w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2022 – 2033.
2. W dniu 10 stycznia 2022 r. wziąłem udział w spotkaniu w Urzędzie Miejskim w Augustowie z Prezydentem Suwałk w sprawie omówienia koncepcji budowy spalarni śmieci.
W tym dniu uczestniczyłem także w Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników Spółki BIOM Sp. z o.o.
3. W dniu 11 stycznia 2022 r. wziąłem udział, jako członek Zarządu Ruchu Samorządowego „Tak! Dla Polski” w merytorycznych spotkaniach z liderami demokratycznej opozycji: Szymonem Hołownią, Donaldem Tuskiem, Władysławem Kosiniak – Kamyszem, Włodzimierzem Czarzastym oraz ich współpracownikami. Rozmowy dotyczyły współdziałania w obronie zasadniczych wartości Polski i Polaków.
4. W dniu 14 stycznia br. uczestniczyłem w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku w spotkaniu w sprawie omówienia wyników kontroli oczyszczalni ścieków w Korycinie.
5. W dniu 24 stycznia 2022 r. wziąłem udział w Warszawie w Senacie RP w konsultacjach pn. „Jak zapewnić dobrobyt w XXI wieku. Plan dla Gospodarki”. Wspólnie z politykami i ekspertami dyskutowaliśmy również o tym, jak decentralizować Polskę i wspierać wspólnoty lokalne.
6. W dniu 31 stycznia br. spotkałem się z rolnikami z miejscowości Rykaczewo i Skindzierz, z inicjatywy jednego z właścicieli gruntów, w sprawie odtworzenia przez niego rowu melioracyjnego.
7. W dniu 1 lutego 2022 r. zaprosiłem na spotkanie, w sali konferencyjnej GOKSiT w Korycinie, mieszkańców wsi Aulakowszczyzna oraz wszystkich zainteresowanych w związku z oszczerczym reportażem pn. „To nasza ziemia”, wyemitowanym w TVP 1 w dniu 25 stycznia br. Materiał dotyczył rzekomego zawłaszczenia ziemi przez Gminę Korycin Panu Wojciechowi Sadowskiemu z Aulakowszczyzny. Informacje w materiale zostały przedstawione w sposób nieprawdziwy, nierzetelny i tendencyjny, a wypowiedzi moje oraz Sekretarz Gminy zostały w większości wycięte, aby nie pokazać obiektywnego stanowiska gminy.
8. W dniach od 1 do 28 lutego br. mieszkańcy składali wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, wykorzystywanego do produkcji rolnej. W tym czasie wpłynęło 375 wniosków, zostały one rozpatrzone i wydano decyzje administracyjne. Łączna kwota zwrotu wyniosła 619 452,93 zł.
9. W dniu 9 lutego 2022 r. spotkałem się z sołtysami wsi. Było to pierwsze w tym roku z cyklicznych spotkań, aby poinformować sołtysów o bieżących działaniach podejmowanych przez samorząd i wysłuchać ich wniosków i potrzeb. Towarzyszyli mi kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, którzy przedstawili działania z ich dziedzin tj. Kierownik GOPS opowiedziała o nowych programach wsparcia np. dodatku osłonowym czy kolejnej edycji pomocy żywnościowej dla naszych mieszkańców, Dyrektor GOKSiT przekazała informacje o szerokiej i różnorodnej ofercie zajęć dodatkowych dla młodzieży i dorosłych, realizowanych w Ośrodku Kultury. Sołtysi zostali także poinformowani o zasadach odbioru folii rolniczej i konieczności wypełnienia deklaracji nt. zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe i ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków, które należy złożyć do końca czerwca tego roku. Obowiązek ten wynika wprost z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Na koniec spotkania sołtysi otrzymali szczegółowe pisemne informacje w powyższych zagadnieniach, które przekazali mieszkańcom wsi.
W tym dniu spotkałem się także z mieszkańcami Ostrej Góry w sprawie złożenia przez Gminę wniosku do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie max kwotą 25 000 zł zagospodarowania terenu przy remizie OSP. Wniosek został już złożony, prace przy remizie obejmą uporządkowanie przestrzeni oraz budowę wiaty z grillem. Mieszkańcy ze swej strony zadeklarowali utwardzenie polbrukiem, który został po budowie podjazdu, podłoża pod wiatą. Całkowity koszt wyniesie ok. 60 000 zł.
10. W dniu 11 lutego 2022 r. uczestniczyłem w spotkaniu w Korycinie, które odbyło się w ramach Projektu RENALDO. Gmina Korycin jest wśród kilku pionierskich samorządów w Polsce testujących możliwości i korzyści utworzenia Spółdzielni Energetycznych.
11. W dniu 15 lutego 2022 r. wziąłem udział konferencji prasowej w Sejmie i Senacie RP, zorganizowanej przez Ruch Samorządowy „Tak! Dla Polski”. Przedstawiliśmy merytoryczne uwagi dotyczące konieczności wprowadzenia niezbędnych zmian w Programie Inwestycji Strategicznych Nowego Ładu, które umożliwią samorządom wykorzystanie wielomiliardowych środków. Przedstawiliśmy też postulat 50% udziału samorządów w dochodach budżetu państwa ze sprzedaży praw do emisji CO2 z przeznaczeniem na cele klimatyczne. Uczestniczyłem również w posiedzeniu senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Publicznej, które dotyczyło problemów samorządów z wdrażaniem Programu Inwestycji Strategicznych.
12. W dniu 16 lutego br. spotkałem się ze Starostą Sokólskim, a także uczestniczyłem w spotkaniu dotyczącym organizacji rozgrywek piłki błotnej w czerwcu w Korycinie.
13. W dniach 17-18 lutego br. delegacja Gminy Korycin uczestniczyła w Niemenczynie na Litwie w warsztatach rozwoju produktów turystyki aktywnej i dziedzictwa, w ramach projektu transgranicznego realizowanego wspólnie z Administracją Rejonu Wileńskiego. W trakcie warsztatów pracowano głównie nad stworzeniem wspólnej oferty turystycznej.
14. W dniu 22 lutego br. uczestniczyłem on-line w posiedzeniu podkomisji stałej ds. monitoringu Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.
15. W dniu 24 lutego 2022 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.
W tym dniu wziąłem także udział w Białymstoku w manifestacji „Solidarni z Ukrainą”, gdyż nie możemy być obojętni, gdy na oczach świata dochodzi do zbrodniczej napaści totalitarnej, putinowskiej Rosji na naszego sąsiada, duże państwo europejskie, jakim jest Ukraina.
16. W dniu 28 lutego br. uczestniczyłem w Korycinie w spotkaniu ze Starostą Sokólskim dotyczącym udziału Starosty w Dniach Truskawki.
Tego dnia wystosowałem również Apel do mieszkańców Gminy Korycin o solidarną pomoc potrzebującym obywatelom Ukrainy. Od tego dnia rozpoczęliśmy zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy niezbędnych do życia i przetrwania, które można przynosić do GOKSiT w Korycinie. Stworzyliśmy również listę osób chętnych do przyjęcia pod swój dach uciekinierów z Ukrainy.
17. W dniach 1-5 marca 2022 r. uczestniczyłem w Marsylii w Szczycie Regionów Unii Europejskiej, skąd popłynął mój głos o potrzebie jedności Europy w działaniach przeciwko barbarzyńskiemu postępowaniu putinowskiej Rosji na Ukrainie.
18. W dniu 7 marca br. w Korycinie uczestniczyłem w kolejnym spotkaniu w ramach Projektu RENALDO dotyczącym tworzenia spółdzielni energetycznych.
19. W dniu 9 marca br. przy zbiorniku wodnym Szumowo – Olszynka, w miejscowości Zabrodzie zamontowano plac zabaw składający się z dwóch zestawów zabawowych, bujaka i huśtawki z bocianim gniazdem. Koszt placu wyniósł 38 253,00 zł i odbył się w ramach projektu dofinansowanego z PROW (kontynuacja z 2021 roku). Zakupiono również 2 komplety ławek ze stołami pod wiatę, 5 szt. ławek wzdłuż drogi i 3 kosze na śmieci za kwotę 14 760,00 zł (jeszcze nie ustawione) oraz kupiono także 6 szt. lamp solarnych w cenie 24 600,00 zł i 2 szt. bramek przenośnych aluminiowych – 3 229,80 zł. Trwają prace nad budową wiaty z grillem, powinny zostać zakończone na koniec marca br.
20. W dniu 10 marca 2022 r. spotkałem się z projektantem w celu ustalenia zakresu prac nad budową windy dla niepełnosprawnych w budynku UG Korycin. Obowiązek ten wynika wprost z ustawy o dostępności i musimy taką windę wykonać. Zamierzamy ubiegać się o dofinansowanie w PFRON, max kwota dofinansowania to 250 tys. zł, zaś zakładany koszt inwestycji to 300 tys. zł. Chcemy wykonać windę od piwnicy aż po strych, od strony północnej budynku, naprzeciwko posesji pana Pakuły.
21. W dniu 11 marca br. wziąłem udział w Dolistowie Starym w Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników Spółki BiomTrans. Spotkanie dotyczyło m.in. przystąpienia do Spółki Związku Komunalnego „Kumiałka – Biebrza” oraz propozycji Prezydenta Suwałk w sprawie współpracy w kwestii spalarni śmieci.
22. W dniu 16 marca 2022 r. odbyłem kolejne w tym roku spotkanie z sołtysami wsi Gminy Korycin. Dyskusja dotyczyła głównie organizacji pomocy uchodźcom z Ukrainy. Sołtysi poznali aktualny stan samorządowych przygotowań, jak również sytuację formalno-prawną oraz brak systemowych rozwiązań ze strony rządu.
23.W dniu 18 marca br. podpisałem umowę określającą warunki dofinansowania w formie dotacji przedsięwzięcia pn. „Usuwanie odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania belotów, opakowań po nawozach i typu Big-Bag” na kwotę 113 733,00 zł. Przedsięwzięcie zrealizowane będzie do końca czerwca 2022 roku. Masa odpadów poddanych odzyskowi lub unieszkodliwieniu wyniesie 227,467 ton.
24. W dniu 20 marca 2022 r. zaprosiłem, wraz z Księdzem Dziekanem, mieszkańców naszej gminy na wspólne, wiosenne sprzątanie otoczenia Kościoła i Parku Plebańskiego w Korycinie. Akcja odbyła się w sobotę – 26 marca br., kolejną planujemy powtórzyć jesienią. Porządkowanie otoczenia Kościoła odbyło się pod hasłem: Nasze dziedzictwo – nasz obowiązek – nasza sprawa!
25. W dniu 21 marca br. przekazałem część darów rzeczowych od mieszkańców Gminy Korycin do Gospodarstwa Ogrodniczego państwa Wilczewskich w Białousach, gdzie znalazło schronienie ponad 80 uchodźców. To głównie kobiety i dzieci. To piękny dar serca, za który bardzo dziękuję naszym mieszkańcom. Zbiórka darów rzeczowych prowadzona jest nadal w GOKSiT, Szkole Podstawowej i Przedszkolu w Korycinie.
26. W dniu 23 marca 2022 r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu oraz otworzyłem przegląd twórczości artystycznej dzieci i młodzieży „Piktogramy” w GOKSiT w Korycinie.
Tego dnia pojechałem również wspólnie z panią Sekretarz do Ośrodka dla uchodźców w Hrubieszowie, skąd wróciliśmy do Korycina z dwiema rodzinami uciekinierów z Ukrainy. Jest to pani z trójką dzieci oraz kolejna Ukrainka z dzieckiem i mamą. Udostępniliśmy dla nich nasze dwa gminne mieszkania w budynku Ośrodka Zdrowia w Korycinie.
27. W marcu ogłosiłem, już po raz trzeci z rzędu, postępowanie na „Rewitalizację terenu rekreacyjno-wypoczynkowego przy szlaku rzeki Kumiałka we wsi Szumowo”. W pierwszym postępowaniu zaproponowane oferty znacząco przewyższały kwotę, jaką Gmina Korycin może przeznaczyć na to zamówienie, zaś w drugim postępowaniu nikt nie złożył oferty.
28. Trwają prace nad przygotowaniem postępowania dotyczącego „Zwiększenia atrakcyjności turystycznej regionu poprzez rozbudowę Parku Kulturowego Korycin – Milewszczyzna”, dofinansowanego z Programu Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Planowany termin ogłoszenia postępowania to koniec marca 2022 roku.
29. W marcu złożyliśmy także dwa kolejne wnioski do programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład:
1) „Przebudowa z rozbudową systemu zaopatrzenia i uzdatniania wody” (przebudowa stacji uzdatniania wody w Długim Ługu i Bombli), wnioskowane około 6,8 mln zł,
2) „Przebudowa i rozbudowa drogi gminnej od drogi krajowej nr 8 - Krukowszczyzna – droga wojewódzka nr 671”, wnioskowane około 4,9 mln. zł.
Złożyliśmy także jeden wspólny wniosek z Gminą Janów, w ramach Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” na gruntowną renowację i odmulanie dwóch zbiorników małej retencji w Korycinie i w Janowie. W Korycinie planujemy dodatkowo budowę małej infrastruktury wzdłuż rzeki Kumiałki wraz z budową dużego parkingu na ponad 140 samochodów osobowych. Wnioskowana kwota to około 4,5 mln zł.
30. Wydałem następujące zarządzenia:
1) jako organ wykonawczy w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 59/2022 z dnia 4 stycznia 2022 r. w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,
b) Zarządzenie Nr 60/2022 z dnia 21 stycznia 2022 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów do Przedszkola im. Jana Pawła II w Korycinie, Punktu Przedszkolnego w Bombli oraz do klasy I Szkoły Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie na rok szkolny 2022/2023,
c) Zarządzenie Nr 61/2022 z dnia 24 stycznia 2022 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2022 rok,
d) Zarządzenie Nr 62/2022 z dnia 1 lutego 2022 r. w sprawie planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie nauczycieli pobieranych przez uczelnie oraz specjalności i form kształcenia nauczycieli objętych dofinansowaniem w 2022 roku, zatrudnionych w Szkole Podstawowej im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Korycinie, Przedszkolu im. Jana Pawła II w Korycinie i Punkcie Przedszkolnym w Bombli,
e) Zarządzenie Nr 63/2022 z dnia 1 lutego 2022 r. w sprawie prowadzenia ewidencji zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe i ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków,
f) Zarządzenie Nr 64/2022 z dnia 28 lutego 2022 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2022 rok,
g) Zarządzenie Nr 65/2022 z dnia 28 lutego 2022 r. w sprawie zmiany planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami gminie na 2022 rok,
h) Zarządzenie Nr 66/2022 z dnia 7 marca 2022 r. w sprawie przyjęcia informacji o stanie mienia Gminy Korycin za 2021 rok,
i) Zarządzenie Nr 67/2022 z dnia 7 marca 2022 r. w sprawie upoważnienia Sekretarza Gminy do prowadzenia spraw Gminy Korycin w imieniu Wójta Gminy,
j) Zarządzenie Nr 68/2022 z dnia 7 marca 2022 r. w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
k) Zarządzenie Nr 69/2022 z dnia 16 marca 2022 r. w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie,
l) Zarządzenie Nr 70/2022 z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2021 rok,
2) jako kierownik urzędu w sprawach:
a) Zarządzenie Nr 28/2022 z dnia 4 stycznia 2022 r. w sprawie ustalenia Regulaminu Wynagradzania Pracowników Samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Gminy Korycin,
b) Zarządzenie Nr 29/2022 z dnia 25 stycznia 2022 r. w sprawie powołania Komisji do spraw brakowania druków ścisłego zarachowania z zakresu rejestracji stanu cywilnego w Urzędzie Stanu Cywilnego w Korycinie i trybu jej działania,
c) Zarządzenie Nr 30/2022 z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie powołania Pełnomocnika do spraw informacji niejawnych,
d) Zarządzenie Nr 31/2022 z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie Procedur obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Gminy Korycin.
31. Opracowano projekty uchwał i inne materiały będące przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.
Pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Pan Jerzy Burak – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu odczytał opinię Komisji dotyczącą dzisiejszych projektów uchwał, którą Komisja wypracowała na swoim posiedzeniu w dniu 23 marca 2022 roku.
Ad.5/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie wyznaczenia miejsc prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz podjęcia Regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 29 października 2021 r. o ułatwieniach w prowadzeniu handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników Rada Gminy zobowiązana jest do uchwalenia Regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz wyznaczenia miejsca do prowadzenia przedmiotowego handlu. Jest to zadanie własne gminy o charakterze obowiązkowym, stąd projekt przedmiotowej uchwały.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, jakie są opłaty z tego tytułu, ile wynoszą i gdzie można znaleźć o nich informację oraz czy uchwała dotyczy tylko rolników, czy też innych podmiotów?
Wójt odpowiedział, że w uchwale proponujemy rolnikom dwa miejsca handlu – jedno to co zawsze, na Rynku w Korycinie, drugie zaś nad zalewem, szczególnie w okresie letnim, kiedy jest mnóstwo turystów. Miejsc to znajduje się poza obszarem inwestycji.
Sekretarz dodała, że rolnicy i ich domownicy mogą sprzedawać swoje produkty bez żadnych dodatkowych opłat, a stawki opłaty targowej znajdują się na BIP Urzędu Gminy, w odpowiedniej uchwale.
Radny Grzegorz Sieńko zapytał, czy są wyznaczone godziny przeznaczone na handel?
Sekretarz odpowiedział, że nie ma.
Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyznaczenia miejsc prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz podjęcia Regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu.
UCHWAŁA NR XXVII/206/2022 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 marca 2022 r.
w sprawie wyznaczenia miejsc prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz podjęcia Regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.6/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Potrzeba uchwalenia niniejszego Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie spowodowana jest koniecznością dostosowania podstaw działalności Ośrodka do aktualnie obowiązującego prawa.
Zmiana katalogu ustaw stanowiących podstawę działalności Ośrodka i realizowanych przez niego zadań spowodowały konieczność powołania aktualnych przepisów, jako podstaw prawnych działania Ośrodka oraz określenia nowego katalogu zadań realizowanych przez GOPS w Korycinie.
W związku z powyższym uzasadnione jest przyjęcie niniejszej uchwały.
Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że ma kilka pytań, ale nie ma na sali obrad Kierownik GOPS, która by jej na te pytania mogła odpowiedzieć.
Pani przewodnicząca obrad odpowiedziała, że odpowiedzi zostaną przygotowane na kolejną Sesję.
Radna Lengiewicz poprosiła o wyjaśnienie pkt 8 w rozdziale II – na czym polega tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną, pkt 9 dotyczący ustawy o dodatkach mieszkaniowych – również na czym polega.
Sekretarz odpowiedziała, że aby wiedzieć na czym polegają poszczególne działania, wystarczy przeczytać ustawę. Pani Kierownik GOPS przygotowała nowy Statut w taki sposób, aby był on aktualny. Usunęła działania, które zostały przekazane do ZUS, a dodała nowe, zlecone samorządom.
Pani radna dodała, że chciałaby, aby został on sformułowany i wyjaśniony w sposób zrozumiały dla mieszkańców, bo niektórzy nawet nie zdają sobie sprawy z rzeczy, które mogliby uzyskać.
Sekretarz odpowiedziała, że właśnie zdają sobie sprawę, było niedawno spotkanie z sołtysami i pani Kierownik przygotowała na ten temat obszerne materiały, które przekazaliśmy sołtysom, a oni mieli oddać je mieszkańcom. Proszę się zgłosić do sołtysa Korycina i Pani również dostanie pełny komplet informacji.
Wójt powiedział, że po to jest 7-dniowy termin dostarczenia materiałów na Sesję, aby radny miał czas na zapoznanie się z nimi, a jeśli są jakieś pytania i wątpliwości, to można się zgłosić do urzędnika, do mnie czy pani Sekretarz i uzyskać wyjaśnienie w danej kwestii.
Jeśli chodzi o informacje dla mieszkańców to m.in. dlatego zorganizowałem spotkanie z sołtysami i przekazałem im materiały, aby mieszkańcy gminy za ich pośrednictwem wiedzieli o różnych formach pomocy dostępnych w Gminie Korycin. Tę wiedzę propagujemy również na naszych stronach internetowych, Facebooku i jest ona pełna. Powiadamiamy także o różnych sprawach naszym systemem sms-wym.
Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie.
UCHWAŁA NR XXVII/207/2022 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 marca 2022 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Korycinie
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.7/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, ze Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu strażakowi ratownikowi Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP).
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Z dniem 1 stycznia 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2490). Zgodnie z art. 38 pkt 12 ustawy o OSP uchylono art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, będący dotychczasową podstawą prawną dla uchwał w sprawie ekwiwalentu. Jedynym przepisem przejściowym w zakresie ekwiwalentu jest art. 48 ustawy o OSP, zgodnie z którymi uchwały, o których mowa w art. 15 ust. 2 (dotyczące ekwiwalentów), podejmuje się po raz pierwszy w terminie do 30 czerwca 2022 roku. Taki stan prawny spowodował, że wszystkie dotychczasowe uchwały w sprawie ekwiwalentów utraciły moc prawną z dniem 1 stycznia 2022 roku, ponieważ utraciły one swoją podstawę prawną, jaką stanowił art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Jednocześnie ustawodawca nie wprowadził do ustawy o OSP żadnego przepisu przejściowego, który utrzymałby w mocy dotychczasowe uchwały o ekwiwalentach.
W związku z utratą mocy obowiązującej art. 28 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 869 i 2490) i wprowadzeniem nowej podstawy prawnej dla ustalenia ekwiwalentu dla członków OSP od dnia 1 stycznia 2022 roku w postaci art. 15 ust. 1-2 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych zaistniała konieczność podjęcia przedmiotowej uchwały. Zgodnie z w/w nowym przepisem:
1) strażak ratownik OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu otrzymuje, niezależnie od otrzymywanego wynagrodzenia, ekwiwalent pieniężny,
2) wysokość ekwiwalentu pieniężnego ustala, nie rzadziej niż raz na dwa lata, właściwa rada gminy w drodze uchwały; wysokość ekwiwalentu pieniężnego nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504) przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego, naliczanego za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej; ekwiwalent pieniężny jest wypłacany z budżetu właściwej gminy.
Z powyższych względów podjęcie niniejszej uchwały jest konieczne i uzasadnione.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu strażakowi ratownikowi Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP).
UCHWAŁA NR XXVII/208/2022 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 marca 2022 r.
w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu strażakowi ratownikowi Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP)
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.8/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, ze Rada Gminy podejmie uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022 został przyjęty uchwałą Nr XIII/78/2016 z dnia 29 lutego 2016 roku. W dniu 22 czerwca 2017 roku została podjęta uchwała Nr XX/141/2017 zmieniająca Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022.
Plan Rozwoju stanowi istotny dokument planowania rozwoju lokalnego i określa kluczowe obszary rozwoju Gminy Korycin. Wskazuje wizję, cele strategiczne i operacyjne oraz kierunki działań wyznaczone do realizacji w okresie jego obowiązywania. Plan był tworzony w 2016 roku, w oparciu o ambicje społeczności lokalnej, przy jednoczesnym spojrzeniu na rozwój Gminy Korycin z perspektywy pojedyńczego mieszkańca, jego potrzeb i wpływu na funkcjonowanie Gminy. Zawarte w nim cele obejmują tylko część zadań i funkcji realizowanych przez samorząd. W związku z zamierzeniem pozyskania środków na kolejne inwestycje i rozwój Gminy Korycin konieczne jest uzupełnienie Planu.
W świetle powyższego podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022 jest uzasadnione.
Radna Emilia Lengiewicz poprosiła o krótki opis poszczególnych działań, niektóre rzeczy są zrozumiałe, inne wymagają wyjaśnienia. Konkretnie chodzi o to, jakie projekty zostały już złożone do dofinansowania oprócz tych ze sprawozdania pana Wójta oraz czy wszystkie będą realizowane w tym roku?
Wójt odpowiedział, że nie wszystkie będą realizowane, choć bardzo bym tak chciał. Dzisiejsza uchwała jest weryfikacją Planu Rozwoju po to, by móc aplikować o kolejne środki. W Planie znajdują się przedsięwzięcia, które zostały już zrealizowane, także takie, na które zostały złożone wnioski, a o których już wspomniałem przy okazji Polskiego Ładu oraz takie, na które dopiero będziemy się ubiegać o środki finansowe w ramach Rozwoju Obszarów Wiejskich, gdzie przewiduje się pieniądze na zadania wodno-kanalizacyjne i na drogi.
Mamy już złożony wniosek na przebudowę stacji uzdatniania wody w Długim Ługu i jest to strategiczne dla Gminy Korycin, gdyż jest to największe ujęcie wody, zapewniające bezpieczeństwo dla całej gminy. Mamy spięte wszystkie wodociągi w jedną nitkę i awaria któregoś z ujęć wody nie jest dla nas katastrofą, gdyż wystarczy odkręcić zasuwę łączącą wodociąg z innym ujęciem wody i mamy zabezpieczone dostawy i tą inwestycję ujmujemy teraz w Planie Rozwoju Lokalnego.
Pojawiają się środki na wod. - kan. w PROW, ok. 100 mln zł i tu mamy przygotowane przedsięwzięcie polegające na przebudowie oczyszczalni ścieków w Korycinie. Początek tej inwestycji to 1993 rok, oddana do użytku 1994. Prosta, polska technologia, która funkcjonuje bez zarzutu, ale po tylu latach wymaga przebudowy i unowocześnienia. Mamy już przygotowaną dokumentację i planujemy złożenie wniosku do PROW – ujęte zostało w uzupełnieniu Planu Rozwoju.
Pojawią się również, w ciągu kilku najbliższych miesięcy, pieniądze na dofinansowanie remontów i budowy dróg. Jest to kontynuacja poprzedniej edycji, gdzie wykorzystaliśmy środki na maksa – w wysokości 3 mln zł. Teraz pułap maksymalny zwiększono do 5 mln zł, możemy więc ubiegać się o kolejne 2 mln zł. Dofinansowanie w tym programie wynosi 63,63% wartości inwestycji, więc możemy złożyć wniosek na remont drogi o wartości ok. 3 mln zł i przygotowujemy tu wniosek na drogę w Mielnikach – ujęta w Planie Rozwoju. Droga wiedzie przez wieś i na kolonię do państwa Zarzeckich – producentów sera korycińskiego; zatrudniają oni ponad 30 osób, które dojeżdżają do pracy + samochody ciężarowe, zasadne więc jest utwardzenie drogi. Droga jest specyficzna, ponieważ pas drogowy ma tylko 5 m i nie można go poszerzyć, dlatego remont będzie polegał na utwardzeniu 3,5 metrowego odcinka jezdni plus mijanki. Chcemy ją zrobić w formule zaprojektuj i wybuduj i w dwóch wersjach – asfaltowej lub betonowej, do wyboru. W obecnych czasach nie jest łatwo „wstrzelić się” w ramy finansowe, bo koszty szaleją z powodu wojny, pandemii i innych przyczyn. Zobaczymy, co z tego wyjdzie.
Zmiany w Planie Rozwoju dotyczą też zbiornika wodnego w Korycinie, gdzie złożyliśmy wspólny wniosek z Gminą Janów, w ramach Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”, na odmulanie dwóch zbiorników w Korycinie i Sitawce. U nas dodatkowo jest ujęta budowa małej infrastruktury wzdłuż zbiornika oraz budowa parkingu na ponad 140 samochodów wraz z oświetleniem.
Jak widzicie przygotowujemy się do aplikacji o środki finansowe na różne zadania i mam nadzieję, że przynajmniej niektóre z nich znajdą dofinansowanie, bo na pewno na wszystko pieniędzy nie dostaniemy.
Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że jej pytanie dotyczy też budowy ścieżek rowerowych – jak mają przebiegać oraz budowy zbiorników retencyjnych oraz gdzie będą umiejscowione urządzenia do obsługi ruchu turystycznego i Wschodnioeuropejskie Centrum Kultury?
Wójt odpowiedział, że to są stare zadania, zakładane dawniej, teraz zaś sytuacja się zmieniła. Centrum było planowane w dwóch lokalizacjach: w Korycinie i Milewszczyźnie. W związku z tym, że w Milewszczyźnie powstał zupełnie innego rodzaju obiekt, temat stracił swoją aktualność, aczkolwiek może jeszcze do niego wrócimy w zmienionej, zminimalizowanej formie. W poprzednich latach planowaliśmy szereg działań i zamierzeń, niektóre się udały, ale nie wszystkie.
Mamy przygotowaną dokumentację na punkty postojowe przy szlakach od wielu lat i w tym roku budujemy infrastrukturę przy zalewie Szumowo-Olszynka, bo na to udało się pozyskać środki, ale jest jeszcze zaplanowanych kilka innych punktów. Ścieżki rowerowe to jest zadanie sprzed kilku lat, nie zostało dopisane teraz. Zadania ujęte w Planie Rozwoju realizujemy od kilku lat i część z nich udało się zrealizować, a część niestety nie.
Następnie Wójt odczytał wszystkie dodane w dzisiejszym projekcie uchwały zadania inwestycyjne.
Rozbudowa sieci wodociągowo – kanalizacyjnej na osiedlu przy zalewie w Korycinie dotyczy kilku działek, które nie mają uzbrojenia w te media. Mamy przygotowaną dokumentację techniczną i będziemy się starać pozyskać pieniądze na ten cel. Część zadania została złożona do tzw. Polskiego Ładu, a drugą część złożymy do PROW-u razem z wnioskiem na modernizację oczyszczalni ścieków w Korycinie. Obecnie jesteśmy w trakcie wykonywania dokumentacji na instalację wodociągowo – kanalizacyjną na nowy teren, który został przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe na ulicy Knyszyńskiej. Tam dobiega końca podział działek robiony przez właściciela i w najbliższym czasie zapewne rozpocznie on sprzedaż działek.
Przygotowujemy dokumentację na budowę windy dla niepełnosprawnych, o czym już dziś państwu wspominałem. Złożymy w tym temacie wniosek do PFRON, ale jeśli nie otrzymamy dofinansowania, to zadanie przesuniemy na kolejny rok i będziemy szukać pieniędzy także z innych źródeł.
Te nowe inwestycje to nie jest nic, o czym państwo nie wiecie, jedynie doszła budowa windy, ale jak pojawiają się nowe możliwości pozyskania środków finansowych, to staramy się z nich korzystać. Decyzje strategiczne nie należą do mnie, ja proponuję państwu inwestycje, a wy je przyjmujecie lub odrzucacie.
Radny Stanisław Szubzda zapytał, na czym będzie polegało przywrócenie bioróżnorodności zbiornika wodnego w Korycinie?
Wójt odpowiedział, że jest to nazwa niekoniecznie oddająca charakter całego przedsięwzięcia. Dokładnie chodzi o odmulenie zbiornika, naprawę kładek, budowę małej infrastruktury, ścieżki pieszej z lampami solarnymi oraz parkingu. Wniosek został już złożony wspólnie z Gminą Janów do Polskiego Ładu.
Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 – 2022.
UCHWAŁA NR XXVII/209/2022 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 marca 2022 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Korycin na lata 2016 - 2022
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.9/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, ze Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2023 roku.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Na podstawie art. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014r. poz. 301) Rada Gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. W terminie do 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy rada podejmuje uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na jego wyodrębnienie.
Fundusz sołecki to środki finansowe zagwarantowane w budżecie gminy dla sołectwa na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
W Gminie Korycin, w której funkcjonują 32 sołectwa, wyrażenie zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego wiąże się z rozdrobnieniem środków. Mając na uwadze możliwości ekonomiczne gminy i jej dochody, zabezpieczenie środków w ramach funduszu sołeckiego na 2023 rok byłoby szkodliwym dla dalszego rozwoju gminy. Za celowe uważa się wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, tym samym mimo nie wyodrębnienia funduszu sołeckiego na 2023 rok będą ponoszone wydatki na rzecz poszczególnych sołectw poprzez realizację kolejnych inwestycji i przedsięwzięć. Doświadczenie innych gmin z realizacji funduszu sołeckiego pokazuje ogromne rozdrobnienie wykonywanych zadań, co powoduje mało wymierne efekty rzeczowe.
W związku z tym, że gmina poprzez realizację różnorodnych inwestycji w poszczególnych sołectwach m.in. poprzez budowę czy remont dróg i chodników, placów zabaw, świetlic wiejskich itp. zapewnia mieszkańcom sołectw poprawę warunków życiowych w większym zakresie, niż byłoby to możliwe w przypadku wyodrębnienia środków na fundusz sołecki, podjęcie uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Korycin na 2023 rok środków stanowiących fundusz sołecki jest uzasadnione.
Radna Julita Wasilewska powiedziała, że cieszy się z tego, iż są w naszej gminie budowane nowe drogi, a stare są remontowane i teraz przeznaczamy kolejne 250 tys. zł na remont drogi w Zabrodziu, choć jest to droga „na pola” i muszę przyznać, że kolejność tych działań jest dziwna.
Skarbnik odpowiedział, że na remont drogi w Zabrodziu przeznaczamy 70 tys. zł, a nie 250 tys. zł.
Radna kontynuowała wypowiedź, iż w Wojtachach czekamy na żwirowanie drogi już bardzo długo, równiarka co prawda przejechała, ale żwirowania nie było, a z tej drogi korzysta i mleczarnia i mieszkańcy. Wszystko robione jest w centrum Korycina, a obrzeża pozostawione są same sobie. Jest mi przykro z tego powodu i chciałabym, żeby każdy pomyślał o tym bardziej.
Wójt odpowiedział, że trudno samorządowi zarzucić, że skupiamy się tylko na jednym miejscu, ale oczywiście Korycin jako centrum gminy wymaga większych nakładów. Jest to nasza wizytówka i tu skupia się życie w kontekście administracyjnym, handlowym, oświatowym, a nawet turystycznym. Ja też nie jestem mieszkańcem Korycina i słyszę różne głosy: że jest brak zaangażowania mieszkańców, brak współpracy, brak aktywności i powinno to spowodować, żebyśmy zmniejszyli nasze finansowanie. I są to głosy słuszne, ponieważ z wielu miejscowości dochodzą postulaty, żeby coś z tym zrobić, bo mieszkańcy wsi się włączają w nasze działania, a my wesprzemy każdą taka inicjatywę. Korycin nie wspiera naszych inicjatyw. Mieszkańcy tylko żądają, a od siebie nie dają nic – ostatni przykład to akcja sprzątania otoczenia naszego kościoła, który jest naszą wizytówką, a ludzie nie przyszli. Jednak świadomie inwestujemy w to miejsce ze względu na to, że Korycin jest siedzibą gminy, że kojarzy się np. z serem korycińskim znanym w całej RP. Te wszystkie rzeczy powodują, że od ponad 30 lat świadomie inwestujemy pieniądze w tę miejscowość ze względów oczywistych. To jest już nowy Korycin. Ja pamiętam Korycin sprzed 30 lat i była to miejscowość, w której nie chciało się mieszkać. Ja z żoną także nie chciałem się tu osiedlić, bo nie słynął on z niczego, ale inwestując zmieniliśmy jego oblicze. My samorząd, my radni, pracownicy i inni. Jeśli chodzi o wsie, to wszędzie zostały poczynione przeróżne inwestycje. Planujemy je z wyprzedzeniem i zawsze wspieramy wszelkie inicjatywy mieszkańców, którzy sami włączają się w działania remontowe itp.
Jeśli chodzi o postulat koleżanki, to obiecałem, że to zrobimy i zrobimy. Teraz nie chcemy zakłócać pracy równiarki, która równa nasze wszystkie drogi gminne. Zła wiosna przedłużyła termin wkroczenia tego sprzętu na drogi, szczególnie żwirowe. Drogi gruntowe są w strasznym stanie i chcemy doprowadzić je do lepszego stanu i będziemy także czynić starania do uzupełnienia pospółki żwirowej. Dotknie to również, zgodnie ze wcześniejszymi obietnicami, tego odcinka drogi w Wojtachach. Równiarka na wszystkie postulaty mieszkańców jest kierowana na drogi i dróżki, również dojazdowe do pól. Mamy setki kilometrów dróg lokalnych wymagających zmiany nawierzchni, ale wszyscy wiemy, z czym to się wiąże, dlatego powolutku i po kolei. Nie ma miejscowości, do której nie dotarliśmy czy nie wsparliśmy inicjatyw lokalnych, oby tylko była chęć współpracy od środowiska lokalnego. Ja rozumiem, że czasami chciałoby się już i ja też bym tak chciał, ale ja cały czas myślę skąd i jak pozyskać pieniądze.
Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 3 radnych było przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2023 roku.
UCHWAŁA NR XXVII/210/2022 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 marca 2022 r.
w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.10/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu średniego pojazdu ratowniczo – gaśniczego.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce zwrócił się w dniu 16 grudnia 2021 roku z prośbą o dofinansowanie zakupu średniego pojazdu ratowniczo – gaśniczego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 t.j.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, obejmujących m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Realizując zadania gmina może uczestniczyć w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania Państwowej Straży Pożarnej, a środki finansowe przez nią przekazane poprzez „Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej” mogą m.in. być przeznaczone na pokrywanie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych i remontowych, co reguluje art. 19b pkt 1 i art. 19h pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu średniego pojazdu ratowniczo – gaśniczego.
UCHWAŁA NR XXVII/211/2022 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 marca 2022 r.
w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu średniego pojazdu ratowniczo – gaśniczego
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.11/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, ze Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Pismem z dnia 1 lutego 2022 roku Starosta Sokólski zwrócił się z prośbą o ujęcie w budżecie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka - Korycin, przez Bogusze, Janów w kwocie 2 221,56 zł.
Kwota ta została wyliczona na podstawie planowanego rozkładu jazdy na 2022 rok. Wydatek powyższy wynika z przepisów ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych użyteczności publicznej, w której warunkiem uzyskania dopłaty z w/w Funduszu jest sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10%. W interesie mieszkańców Gminy Korycin leży utrzymanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów, zatem Gmina Korycin zobowiązuje się do udzielania pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu. Przepis art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym pozwala na udzielenie pomocy finansowej innym jednostkom samorządu terytorialnego.
Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione.
Radny Stanisław Szubzda spytał, ile jest autobusów na tej trasie?
Odpowiedział Skarbnik Gminy, że jest to jedna linii, czyli autobus w tę i z powrotem.
Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pani przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów.
UCHWAŁA NR XXVII/212/2022 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 marca 2022 r.
w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sokólskiemu na dofinansowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem przewozów o charakterze użyteczności publicznej na terenie Powiatu Sokólskiego, na linii komunikacyjnej Sokółka – Korycin, przez Bogusze, Janów
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Pani przewodnicząca ogłosiła 10 minut przerwy.
Wznowiono obrady.
Ad.12/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2022 rok.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali, proszę jednak Skarbnika Gminy o przybliżenie wprowadzanych zmian.
Skarbnik powiedział, że zmiany w treści normatywnej uchwały polegają na:
1) uaktualnieniu kwot dochodów oraz wydatków, zapewniając zgodność z załącznikami do uchwały,
2) ustaleniu nowego wykazu zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w 2022 roku,
3) ustaleniu nowej treści §5 uchwały, wynikającego ze zwiększenia deficytu budżetowego w roku 2022 o kwotę 698 346,03 zł; w związku z tym zwiększeniem planowany deficyt budżetowy roku 2022 osiągnie wartość 2 612 458,16 zł i zostanie pokryty:
a) wolnymi środkami rozumianymi jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikająca z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 2 610 961,33 zł,
b) niewykorzystanymi środkami pieniężnymi na rachunku bieżącym budżetu, wynikającymi z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych, związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków w kwocie 1 496,83 zł,
4) ustaleniu nowej treści §6 uchwały ustalającej nowe brzmienie załącznika dotyczącego przychodów i rozchodów budżetu w 2022 roku; zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem w momencie planowania deficytu budżetowego oraz posiadania wypadających w roku budżetowym spłat rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich, zachodzi konieczność wskazania źródła pokrycia rozchodów budżetu; planowane rozchody pokryte zostaną:
a) wolnymi środkami rozumianymi jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikającą z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 3 056 034,33 zł,
b) niewykorzystanymi środkami pieniężnymi na rachunku bieżącym budżetu, wynikającymi z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych, związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu, określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków w kwocie 1 496,83 zł,
5) ustaleniu nowego brzmienia załącznika o nazwie: Wykaz planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Korycin; zmiany w tym zakresie zostały opisane w pkt. V niniejszych objaśnień.
II. Zmiany w załączniku Nr 1 do uchwały polegają na:
1) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu dochodów o kwotę 250 000 zł w związku z planowaną do otrzymania dotacją celową z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z przeznaczeniem na dofinansowanie zadania polegającego na poprawie dostępności do świadczonych usług publicznych dla osób z niepełnosprawnościami;
2) w dziale 758 – Różne rozliczenia dokonuje się zmniejszenia planu dochodów o kwotę 11 873,00 zł w związku z informacją o zmniejszeniu kwoty subwencji oświatowej na rok 2022,
3) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się zwiększenia planu dochodów związanych z:
a) dodatkowymi wpływami do budżetu w kwocie 11 134,00 zł wynikającymi z otrzymanych odszkodowań od ubezpieczyciela,
b) planowaną do otrzymania dotacją celową związaną z dofinansowaniem do projektu polegającego na zagospodarowaniu przestrzeni publicznej we wsi Ostra Góra w kwocie 25 000,00 zł.
III. Zmiany w załączniku Nr 2 do uchwały polegają na:
1) w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 306 000,00 zł w związku z:
a) zwiększeniem limitu wydatków w związku z planowaną do realizacji inwestycją w zakresie budowy sieci wodociągowej w Korycinie przy ul. Knyszyńskiej w kwocie 150 000,00 zł,
b) zwiększeniem limitu wydatków w związku z planowaną do realizacji inwestycją w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej w Korycinie przy ul. Knyszyńskiej w kwocie 150 000,00 zł,
c) przygotowaniem dokumentacji dotyczącej konserwacji zbiornika wodnego w Korycinie w kwocie 6 000,00 zł,
2) w dziale 600 – Transport i łączność dokonuje się:
a) zwiększenia planów wydatków związanych z przeznaczeniem kwoty 2 221,56 zł tytułem dotacji na dofinansowanie przewozów komunikacją publiczną na terenie Gminy Korycin, na linii Sokółka – Korycin oraz przeznacza się kwotę 25 000,00 zł na remont (żwirowanie) dróg,
b) zmniejszenia planu wydatków w związku ze zmniejszeniem limitu wydatków na zadanie inwestycyjne polegające na modernizacji drogi w obrębie wsi Szaciłówka o kwotę 120 000,00 zł; utworzeniu nowego limitu na zadanie inwestycyjne polegające na modernizacji drogi rolniczej w obrębie gruntów wsi Zabrodzie w kwocie 70 000,00 zł oraz na utworzeniu nowego limitu na wydatki inwestycyjne dotyczące sporządzenia dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej przebudowy drogi gminnej w Mielnikach w kwocie 46 000,00 zł,
3) w dziale 750 – Administracja publiczna dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 400 000,00 zł z przeznaczeniem na:
a) sfinansowanie zadania polegającego na poprawie dostępności do świadczonych usług publicznych dla osób z niepełnosprawnościami; inwestycja polegać będzie na budowie windy zapewniającej komunikację na wszystkich kondygnacjach budynku urzędu gminy; wartość planowanych wydatków – 300 000,00 zł,
b) zakup usług – 50 000,00 zł,
c) wydatki na wynagrodzenia osobowe – 50 000,00 zł,
4) w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 3 000,00 zł jako dotację dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu średniego pojazdu ratowniczo – gaśniczego,
5) w dziale 801 – Oświata i wychowanie dokonuje się zmiany planu wydatków (zwiększenie o kwotę 79 240,35 zł oraz zmniejszenie o kwotę 48 100,88 zł) w związku z otrzymanymi informacjami, co do zmian wielkości subwencji oświatowej na 2022 rok oraz dostosowania planów finansowych jednostek oświatowych w zakresie ich zgodności z metryczką subwencji, ze szczególnym uwzględnieniem finansowania uczniów z niepełnosprawnościami,
6) w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje się:
a) zwiększenia planu wydatków o kwotę 172 772,00 zł w związku z zabezpieczeniem środków na realizację projektu polegającego na zagospodarowaniu przestrzeni publicznej we wsi Ostra Góra w kwocie 60 000,00 zł oraz zabezpieczeniem środków na opłatę składki członkowskiej do Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” za 2022 rok w kwocie 83 772,00 zł, a także zakupem usług remontowych oraz pozostałych w kwocie 29 000,00 zł,
b) zmniejszenia planu wydatków o kwotę 70 000,00 zł w związku ze zmianą klasyfikacji budżetowej wydatków dotyczących składki członkowskiej do Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”,
7) w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 51 492,00 zł; zmiana ta dotyczy zwiększenia dotacji podmiotowej planowanej do udzielenia dla Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie na podstawie wniosku Dyrektora i dotyczyć ma zwiększenia funduszu wynagrodzeń,
8) w dziale 926 – Kultura fizyczna dokonuje się zwiększenia planu wydatków o kwotę 35 000,00 zł; zmiana dotyczy zwiększenia dotacji podmiotowej planowanej do udzielenia dla Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie na podstawie wniosku Dyrektora i ma dotyczyć remontu boiska.
IV. Zmiany w załączniku Nr 3 do uchwały dotyczą:
1) utworzenia nowego limitu na wydatki inwestycyjne związane z planowaną do realizacji inwestycją w zakresie budowy sieci wodociągowej w Korycinie, przy ul. Knyszyńskiej, w kwocie 150 000,00 zł,
2) utworzenia nowego limitu na wydatki inwestycyjne związane z planowaną do realizacji inwestycją w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej w Korycinie, przy ul. Knyszyńskiej, w kwocie 150 000,00 zł,
3) utworzenia nowego limitu na wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji dotyczącej konserwacji zbiornika wodnego w Korycinie w kwocie 6 000,00 zł,
4) utworzenia nowego limitu na wydatki inwestycyjne związane z modernizacją rolniczej drogi w obrębie gruntów wsi Zabrodzie w kwocie 70 000,00 zł,
5) utworzenia nowego limitu na zadanie inwestycyjne polegające na zakupie dokumentacji dotyczącej przebudowy drogi w Mielnikach w kwocie 46 000,00 zł,
6) zmniejszenia limitu na zadania inwestycyjne polegające na modernizacji drogi w obrębie wsi Szaciłówka w kwocie 120 000,00 zł,
7) utworzenia nowego limitu na zadanie inwestycyjne polegające na budowie windy zapewniającej komunikację na wszystkich kondygnacjach budynku Urzędu Gminy w kwocie 300 000,00 zł,
8) utworzenia nowego limitu na zadanie inwestycyjne polegające na zagospodarowaniu przestrzeni publicznej we wsi Ostra Góra w kwocie 60 000,00 zł.
V. Zmiany w załączniku Nr 5 do uchwały dotyczą wprowadzenia do wykazu nowych dotacji przewidzianych do udzielenia z budżetu gminy w 2022 roku dotyczących:
1) przewidzianej do udzielenia dotacji dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu średniego pojazdu ratowniczo – gaśniczego w kwocie 3 000,00 zł,
2) przewidzianej do udzielenia dotacji dla Starostwa Powiatowego w Sokółce z przeznaczeniem na dofinansowanie przewozów komunikacją publiczną na terenie Gminy Korycin, na linii Sokółka – Korycin w kwocie 2 221,56 zł,
3) zwiększenia dotacji dla Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie o kwotę 86 492,00 zł z przeznaczeniem na remont boiska oraz zwiększenie funduszu wynagrodzeń.
Radna Emilia Lengiewicz spytała, na remont którego boiska przeznaczamy kwotę 35 000,00 zł.
Skarbnik odpowiedział, że chodzi o boisko o nawierzchni trawiastej przy rzece, na którym zespół seniorski rozgrywa swoje mecze.
Radna Lengiewicz powiedziała, że ponad 50 000 zł jest na zwiększenie funduszu wynagrodzeń w GOKSiT Korycin. Komu są te zwiększenia?
Skarbnik odpowiedział, że jest to kwota, która na wniosek pani Dyrektor zostanie przeznaczona na stworzenie nowego etatu.
Radna Lengiewicz spytała ponownie, czego będzie dotyczyć ten etat?
Odpowiedział Wójt Gminy, że od 1 kwietnia br. będzie nowy pracownik, który ma wykształcenie dotyczące kwestii średniowiecznych. Wesprze załogę GOKSiT w różnych sprawach merytorycznych, związanych z rozbudową Parku w Milewszczyźnie, ale także związanych z rozszerzeniem oferty GOKSiT-u. W założeniach jest m.in. stworzenie grupy rekonstrukcyjnej dla dzieci i młodzież, ale także ewentualnie dla dorosłych plus przewodnictwo po całej gminie oraz rozszerzenie oferty warsztatowej tu, na miejscu oraz w Milewszczyźnie.
Radna Emilia powiedziała, że rozumie, iż ta kwota dotyczy wynagrodzenia rocznego jednej osoby?
Wójt potwierdził i dodał, że jeśli chodzi o remont boiska, to robiliśmy rozeznanie, ile by kosztowała renowacja zrobiona przez firmę zewnętrzną i otóż taka renowacja powinna być robiona dwa razy w roku i koszt za 1m2 jednorazowo to 4 zł, więc za całe boisko ok. 40 000 zł. Zdecydowaliśmy, że bardziej sensowne jest raz wydać pieniądze na zakup urządzeń, które będą na stanie majątku GOKSiT i nakładem pracy naszych osób, które się tym zajmą, byłoby to wykonywane cyklicznie za nieporównywalnie mniejsze pieniądze.
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, czy musimy zawsze głosować tak, że jest to wrzucone do jednego worka, czy możemy to rozbić na kilka części, bo z niektórymi zmianami mieszkańcy się nie zgadzają, a inne chcieliby poprzeć.
Wójt stwierdził, że mówi pani o mieszkańcach dosyć swobodnie, gdyż rozmawiam z radnymi i mieszkańcami gminy i jeżeli chodzi o ich zdanie, to niekoniecznie jest ono takie, jak pani twierdzi. O jakiej liczbie mieszkańców pani mówi, o kilku czy o wszystkich mieszkańcach?
Radna odpowiedziała, że na pewno jest to większa liczba, niż 1% osób, który był na sprzątaniu. Dlatego ponawiam pytanie – możemy głosować oddzielnie zmiany w budżecie czy nie?
Skarbnik odpowiedział, że budżet jest jeden i nie da się zrobić kilku wersji budżetu na okoliczność kilku głosowań. Można natomiast zgłaszać swoje poprawki, które podlegałyby głosowaniu.
Radny Antoni Pakuła powiedział, że nie ma ujętej w budżecie drogi w Kumiale, ale ona jest malutka, ma 400 metrów i żeby ją poszerzyć.
Wójt odpowiedział, że planujemy zająć się tą drogą, ale nie ma jej w budżecie, gdyż na razie nie wiemy, jak będzie się kształtował koszt poszczególnych działań inwestycyjnych na drogach. Jeżeli tylko będzie taka możliwość, to tą drogę łączącą dwie „ulice” w Kumiale chcielibyśmy doprowadzić do porządku przynajmniej w takim zakresie, aby poprawić jej przejezdność.
Dalszej dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2022 rok.
UCHWAŁA NR XXVII/213/2022 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 marca 2022 r.
w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2022 rok
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.13/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy podejmie uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2022 – 2033.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem państwo radni otrzymali.
Skarbnik Gminy stwierdził, że zmiany do WPF polegają na zmianie załącznika Nr 1, w którym w kolumnie dotyczącej roku 2021 uaktualniono dane dotyczące wykonania roku 2021 oraz uaktualniono kolumnę dotyczącą roku 2022, zapewniając zgodność danych w związku z dokonanymi zmianami w budżecie na podstawie zarządzeń Wójta Gminy oraz uchwały Rady Gminy Korycin.
Dyskusji w tym temacie ze strony państwa radnych nie było, zatem pan wiceprzewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu imiennym udział wzięło 14 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Na podstawie wyniku głosowania pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin większością głosów podjęła uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2022 – 2033.
UCHWAŁA NR XXVII/214/2022 RADY GMINY KORYCIN
z dnia 28 marca 2022 r.
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2022 - 2033
wraz z wykazem z głosowania imiennego stanowi załącznik do protokołu z obrad sesyjnych.
Ad.14/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze Sprawozdaniem z działalności Komisji Gospodarki i Budżetu za 2021 rok.
Sprawozdanie państwo radni otrzymali i mieli możliwość dokładnej jego analizy, czy są jakieś pytania lub wątpliwości?
Nie słyszę, stwierdzam więc, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze Sprawozdaniem z działalności Komisji Gospodarki Budżetu za 2021 rok i nie wniosła do w/w Sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.15/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze Sprawozdaniem z działalności Komisji Rewizyjnej za 2021 rok.
Sprawozdanie państwo radni otrzymali i mieli możliwość dokładnej jego analizy, czy są jakieś pytania lub wątpliwości?
Nie słyszę, stwierdzam więc, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze Sprawozdaniem z działalności Komisji Rewizyjnej za 2021 rok i nie wniosła do w/w Sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.16/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze Sprawozdaniem z działalności Komisji Skarg, Wniosków i Petycji za 2021 rok.
Sprawozdanie państwo radni otrzymali i mieli możliwość dokładnej jego analizy, czy są jakieś pytania lub wątpliwości?
Nie słyszę, stwierdzam więc, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze Sprawozdaniem z działalności Komisji Skarg, Wniosków i Petycji za 2021 rok i nie wniosła do w/w Sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.17/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze Sprawozdaniem z realizacji Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny” za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku.
Sprawozdanie państwo radni otrzymali i mieli możliwość dokładnej jego analizy, czy są jakieś pytania lub wątpliwości?
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, jaki jest koszt tego Programu?
Sekretarz Gminy odpowiedziała, że jedna godzina to koszt 1 zł, więc ogólnie wyniosło to tyle samo, co liczba godzin czyli 2 949 zł.
Dalszych pytań nie było, zatem pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze Sprawozdaniem z realizacji Gminnego Programu dla rodzin wielodzietnych „Karta Dużej Rodziny” za 2021 rok i nie wniosła do w/w Sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.18/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy zapozna się ze Sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2021 oraz z przedstawieniem potrzeb związanych z realizacją zadań w 2022 roku.
Sprawozdanie państwo radni otrzymali i mieli możliwość dokładnej jego analizy, czy są jakieś pytania lub wątpliwości?
Radna Emilia Lengiewicz stwierdziła, ze do tej pory nie było asystenta, a teraz jest. Czy jest takie zapotrzebowanie?
Sekretarz Gminy odpowiedziała, że tak.
Dalszych pytań nie było, zatem pani przewodnicząca stwierdziła, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze Sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Korycinie za rok 2021 oraz z przedstawieniem potrzeb związanych z realizacją zadań w 2022 roku i nie wniosła do w/w Sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.19/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poinformowała, że Rada Gminy rozpatrzy Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Sprawozdanie zostało wysłane do państwa radnych w dniu 21 stycznia 2022 roku, było więc mnóstwo czasu na jego dokładną analizę, czy są jakieś pytania lub wątpliwości?
Nie słyszę, stwierdzam więc, że Rada Gminy Korycin zapoznała się ze Sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego i nie wniosła do w/w Sprawozdania uwag i zastrzeżeń.
Ad.20/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała Sekretarz Gminy i udzieliła odpowiedzi państwu radnym na wnioski zgłoszone przez nich na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 30 grudnia 2021 roku.
Ad.21/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrała pani przewodnicząca i poprosiła państwa radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.
Poinformowała jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jej ręce nie wpłynęły interpelacje i zapytania państwa radnych w formie pisemnej.
Radna Emilia Lengiewicz wniosła o podanie wpływów do budżetu gminy z opłaty z tytułu wystawców.
Sekretarz odpowiedziała, że myli pani pojęcia. Ronicy za sprzedaż produktów w piątki i soboty nic nie płacą, a pani chodzi o opłatę targową, a to coś innego.
Skarbnik dodał, że w ubiegłym roku z powodu pandemii i na mocy ustawy opłata targowa nie była pobierana, więc nie ma żadnych wpływów.
Radny Antoni Pakuła zapytał, czy pan Wójt wie coś na temat obwodnicy Kumiały? Mieszkańcy są niezadowoleni, bo jest planowana obwodnica Suchowoli, a my znowu zostajemy. Sytuacja jest tragiczna. Kiedyś było 68 gospodarzy, a teraz zostało może 8, bo tirów jedzie tyle, że nie można przejechać traktorem na własną łąkę po drugiej stronie drogi, trzeba czekać pół dnia. Przypominam, że u nas we wsi zginęło na tej drodze 7 osób. Mam prośbę od mieszkańców, żeby zrobić ścieżkę rowerową, bo policja zatrzymuje i kara mandatami, bo nie można jechać rowerem, ale jak inaczej pojechać po chleb czy inne zakupy?
Wójt odpowiedział, że trwają prace zlecone przez GDDKiA nad obwodnicą Suchowoli i kilku naszych miejscowości, ale niestety Kumiały to nie obejmuje. Obwodnica ma przebiegać od Zagórza i dalej po wschodniej stronie. Projekt nie zmienia nic w stosunku do koncepcji rozpatrywanej wspólnie z sołtysami kilka lat temu. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że w Kumiale jest bardzo niebezpiecznie, ale nic nie możemy zrobić. Obecnie jest rozpatrywany przebieg drogi krajowej nr 16 i może on rozwiąże problem Kumiały. Jeśli chodzi o ścieżkę rowerową, to ma ona sens tylko wtedy, gdy jest wyniesiona na pewną odległość od drogi, bo podmuch po przejeżdżającym tirze może zmieść pieszego, a co dopiero rowerzystę. Wystąpimy jednak do GDDKiA o budowę ścieżki pieszo – rowerowej dla osób zdążających po zakupy.
Radny Zdzisław Sitko powiedział, że w miejscowości Zagórze droga jest tak wyniesiona ponad pobocze, że w czasie ulewnych deszczy są zalewane podwórka. Może udałoby się zrobić przynajmniej krawężniki, które zabezpieczyłyby przed zalewaniem?
Radna Emilia Lengiewicz zapytała, jak wyglądają przygotowania do sezonu letniego i co z kosztem mieszkańców, który ponoszą za śmieci przyjezdnych?
Wójt odpowiedział, że w tym roku najprawdopodobniej uruchomimy płatne parkingi po obu stronach drogi, przy zalewie w Korycinie. Wspólny wniosek złożony z Gminą Janów dotyczy także zakupu urządzeń do poboru opłat.
Radna Lengiewicz powiedziała, że rozumie, iż mieszkańcy Korycina są zwolnieni z opłat?
Wójt odpowiedział, że nie ma takiej możliwości, bo zabrania tego polskie prawo.
Radny Jerzy Burak wnioskował o zamontowanie bramek wjazdowych na osiedle przy zalewie, bo tam turyści nagminnie parkują samochody.
Wójt odpowiedział, że są tam zakazy zatrzymywania się i postoju, jeśli przyjezdni się nie dostosują, to należy zawiadomić policję.
Radny Janusz Małyszko odniósł się do sprawozdania GOPS i środków na asystenta rodziny i podnoszenie jego kwalifikacji. Czy nagle wynikła potrzeba jego zatrudnienia czy jest to zapis na przyszłość?
Wójt odpowiedział, że jeśli chodzi o asystenta, to potrzebni są nie tylko ludzie z uprawnieniami i chętni do pracy, ale także trzeba mieć odpowiednie predyspozycje psychiczne. Są rodziny wymagające wsparcia i kilka lat temu zatrudniliśmy jako asystenta jedną panią pedagog, ale nadzór nam zarzucił, że nie ma ona odpowiednich uprawnień. Tak więc potrzeba jest, ale praca jest trudna i słabo płatna.
Radny Małyszko powiedział również, że czytał ostatnio w mediach o inicjatywie Powiatu na początku roku dotyczącej zawierania stowarzyszeń czy związków celowych z gminami i niektóre gminy przystąpiły, a inne nie i my także nie. Chciałbym się dowiedzieć, na czym to dokładnie polega?
Wójt odpowiedział, że mamy swój Związek Gmin „Kumiałka – Biebrza” i jak mówiłem wcześniej wspólnie z Gminą Janów złożyliśmy wniosek na środki na zadanie porównywalne dla obu gmin. Natomiast wniosek Starosty o utworzenie związku gminno – powiatowego nie został przeze mnie odrzucony, rozmawiałem ze Starostą na ten temat. Spokojnie podchodzę do tematu analizując projekt statutu i być może na następnej Sesji zaproponuję państwu podjęcie takiej uchwały, abyśmy mogli wspólnie z powiatem przygotowywać się do ewentualnego wspólnego ubiegania się o środki finansowe.
Radny Janusz Małyszko powiedział jeszcze, że nie widzi potrzeby, aby w Korycinie ustawiać znaki zakazu zatrzymywania się i postoju. Uważam, że wystarczą znaki zakazu postoju, niech ktoś ma możliwość zatrzymania się i wysadzenia pasażera i potem pojechać dalej szukać parkingu. Zakaz zatrzymywania się i postoju wprowadza całkowity zakaz, co chyba jednak nie jest tak uciążliwe na naszych ulicach. Sam zakaz postoju powinien całkowicie wystarczyć.
Radna Julita Wasilewska powiedziała, że informacja o terminie odbioru śmieci znajduje się w Internecie, a czy będzie dostępna wersja papierowa, bo starsi ludzie nie mają Internetu.
Wójt przypomniał, że weszliśmy w skład nowej spółki komunalnej utworzonej specjalnie do transportu śmieci na terenie kilkunastu gmin. Jako że jest to nowa, bardzo szybko powstająca spółka, to Związek Gmin „Kumiałka – Biebrza” na trzy pierwsze miesiące roku wyłonił odbiorcę śmieci na terenie Gmin Korycin i Janów i była to Spółka Biom. Od 1 kwietnia czynność tę przejmie nowa spółka. Zostały już zamknięte negocjacje cenowe i cena jest porównywalna do obecnej, mimo wzrostu kosztów. Nie przewidujemy także na ten rok wzrostu opłaty śmieciowej dla mieszkańców. Jesteśmy jedną z niewielu gmin nie tylko w Powiecie, ale i szerzej, gdzie utrzymuje się od kilku lat stały poziom ceny opłaty śmieciowej. Natomiast grafik firma dostarczy przy odbiorze śmieci, ale również zamieścimy go na stronie internetowej i Facebooku.
Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że chciała się skontaktować z panią mecenas, ale podobno już w gminie nie pracuje. Chciałabym wiedzieć, kto się teraz tym zajmuje, jakie koszty gmina ponosi i czy mieszkańcy mogą ewentualnie korzystać z porad prawnych?
Wójt odpowiedział, że obsługa prawna dotyczy tylko urzędu gminy plus nasze jednostki. Nie jest to usługa prawna dla mieszkańców i nigdy nie była.
Radna Lengiewicz spytała jeszcze, czy radni mogą z niej korzystać?
Wójt odpowiedział, że radni mają możliwość zapytania mnie, pani Sekretarz i innych urzędników. Nie widzę potrzeby, ażeby bezpośrednio kontaktować się z obsługą prawną gminy.
Skarbnik uzupełnił, że od 1 lutego br. obsługę prawną przejęła Kancelaria Radców Prawnych Bieniuk i Partnerzy z Białegostoku, a koszt ich obsługi to ok. 4,5 tys. zł. brutto.
Radny Jerzy Burak zapytał, co dalej ze złomem, który stoi na parkingu przed bankiem?
Wójt stwierdził, że faktycznie jest to problem. Staramy się to wyeliminować m.in. wprowadziliśmy nową organizację ruchu i możliwość postoju tylko przez 12 godzin. Dzwoniliśmy także do Policji, aby usunęła ten pojazd, ale z tego co wiem, w tej chwili trwa wymiana korespondencji z firmą i zobaczymy, mamy jednak nadzieję, że w końcu pojazd zostanie usunięty.
Radny Antoni Mróz powiedział o odwiecznym problemie na wodociągu w Bombli, a można go bardzo łatwo rozwiązać. Chodzi konkretnie o pobór wody z hydrantów przez straż pożarną. Mam prośbę, jak straż będzie wyjeżdżała z remizy do pożaru, to żeby do mnie zadzwonili, ja w 5 minut pojadę i przełączę na wodociąg w Długim Ługu. Tylko muszę o tym wiedzieć, bo jak dojadę po 15 minuta poboru wody z hydrantu, to już we wsiach nie ma wody.
Radna Emilia Lengiewicz powiedziała, że często jest tak, że my jadąc na akcję nie wiemy, jak rozległy jest pożar. Widzimy to dopiero na miejscu.
Wójt powiedział, że to słuszna uwaga, dziękuję za ten sygnał, pomyślimy może nawet o przyłączeniu do systemu zawiadamiania o wypadkach. Strażacy często wyjeżdżając, nie wiedzą, co się dzieje, ale w trakcie drogi kierowcy już wiedzą więcej i mogliby zadzwonić, gdy coś się dzieje we wsiach zaopatrywanych z wodociągu z Bombli.
Radni nie zgłosili więcej interpelacji i zapytań.
Ad.22/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pani przewodnicząca poprosiła państwa radnych, a także inne osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Głos zabrał pan Wójt i poinformował radnych, że w najbliższym czasie chcemy zakupić dla Was tablety i już elektronicznie wysyłać materiały na sesje oraz przeprowadzać elektronicznie głosowanie. Jeśli się uda, to już na najbliższą sesję, jeśli nie, to trochę później.
Kolejna sprawa dotyczy pomocy uchodźcom z Ukrainy. Nie powiedziałem w swoim sprawozdaniu, że wyremontowaliśmy własnymi siłami mieszkania w ośrodku zdrowia, jedno zostało wysprzątane i pomalowane, a drugie przeszło całkowitą renowację i to wszystko społecznie, za co chciałbym wszystkim wolontariuszom pracującym wieczorami, za darmo, w swoim prywatnym czasie wolnym, serdecznie podziękować. Warto o tym mówić, bo wszyscy twierdzą, że pomagają, a można liczyć tylko na niewielką grupę ludzi.
Przewodnicząca Rady przypomniała o terminie składania oświadczeń majątkowych, który upływa z końcem kwietnia 2022 roku.
Nie zgłoszono więcej wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.
Ad.14/ Wobec wyczerpania porządku dziennego XXVII Sesji Rady Gminy Korycin pani przewodnicząca stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknęła je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący Rady
Iwona Chwiećko
Metryka strony