Protokół z pierwszego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 10 grudnia 2018 roku.
PROTOKÓŁ
z pierwszego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 10 grudnia 2018 roku (poniedziałek) w przerwie w obradach II Sesji Rady Gminy Korycin w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a
W posiedzeniu udział wzięło 6 członków Komisji w osobach:
1. Pan Jerzy Burak – przewodniczący Komisji
2. Pani Ewa Jakowiec – członek Komisji
3. Pani Julita Wasilewska – członek Komisji
4. Pan Radosław Andrysewicz – członek Komisji
5. Pan Janusz Małyszko – członek Komisji
6. Pan Kazimierz Urban – członek Komisji
zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Pan Mirosław Lech – Wójt Gminy
2. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy
3. Pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia
Posiedzenie otworzył pan Jerzy Burak – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu serdecznie witając członków Komisji oraz przybyłych gości. Powiedział, że jest to pierwsze nasze spotkanie w tej kadencji Rady Gminy i spotkaliśmy się w przerwie obrad sesyjnych, aby zaopiniować projekty uchwał, które będą procedowane podczas dzisiejszej Sesji Rady.
Oddaję głos panu Mirosławowi Lech – Wójtowi Gminy i proszę o przedstawienie projektów uchwał.
Pan Wójt powiedział, że w nowym Statucie Gminy Korycin jest zapis, że wszystkie projekty uchwał przedstawiane na sesjach muszą być wcześniej zaopiniowane przez komisje i to właśnie Komisja Gospodarki i Budżetu posiada takie uprawnienia, ponieważ Komisja Rewizyjna i Komisja Skarg, Wniosków i Petycji mają zupełnie inne zadania określone przez ustawodawcę.
Pierwsza uchwała dotyczy zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Aulakowszczyzna w Gminie Korycin. Z takim wnioskiem wystąpił do nas pan Marcin Bielec, który chce wybudować tam zakład produkujący ser koryciński. Dyskusje w tej sprawie były dość długie, ponieważ pan Marcin najpierw planował umiejscowienie zakładu w samej wsi, na co nie wyrażaliśmy zgody ze względów oczywistych – zapach itp., co mogłoby być uciążliwe dla mieszkańców. Teraz nie ma żadnych kontrowersji. Wytwórnia sera zostanie wybudowana za wsią Aulakowszczyzna w stronę Przystawki i nie będzie nikomu przeszkadzać. Jest to neutralna lokalizacja, a my jako samorząd wychodzimy z założenia, że jeśli nasi mieszkańcy chcą inwestować i się rozwijać, to my jesteśmy absolutnie za. Podobna sytuacja wcześniej miała miejsce we wsi Mielniki, gdzie państwo Zarzeccy także planują budowę zakładu produkującego ser koryciński.
Dyskusji ze strony członków Komisji w tej sprawie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie jawne nad wyrażeniem opinii na temat uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Aulakowszczyzna w Gminie Korycin. W głosowaniu udział wzięło 6 członków. Za opinią pozytywną głosowało 6 członków Komisji, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru wsi Aulakowszczyzna w Gminie Korycin.
Pan Wójt powiedział, że kolejny projekt uchwały dotyczy zbycia w drodze bezprzetargowej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin. Chodzi tu o działkę w centrum Korycina, na której swoją działalność prowadzi Jaskółka Sp. z o.o. z Sokółki, konkretnie dotyczy to sklepu spożywczego Gamma. Prezes spółki wystąpił do nas z prośbą o zgodę na wykup tego terenu, mamy już sporządzony przez biegłego operat szacunkowy, teraz potrzebujemy uchwały Rady Gminy, aby przystąpić do sprzedaży.
Pan Janusz Małyszko zapytał, dlaczego spółka chce kupić ten teren?
Wójt odpowiedział, że teraz są oni użytkownikiem wieczystym działki, której my jesteśmy właścicielem, ale budynek na niej stojący – czyli sklep spożywczy jest własnością Jaskółki. Chodzi tu po prostu o uporządkowanie prawa własności tego terenu.
Dalszej dyskusji ze strony członków Komisji w tej sprawie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie jawne nad wyrażeniem opinii na temat uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze bezprzetargowej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin. W głosowaniu udział wzięło 6 członków. Za opinią pozytywną głosowało 6 członków Komisji, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w drodze bezprzetargowej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin.
Kolejna uchwała dotyczy przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin. Wójt powiedział, że zawiera ona ogólne zasady dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujące na terenie naszej gminy. Mamy również pozytywną opinię Wód Polskich w tej kwestii.
Radny Janusz Małyszko zapytał, czy byłaby możliwość powiadamiania mieszkańców gminy o awariach za pomocą systemu sms-ego?
Wójt odpowiedział, że sms-wy system powiadamiania mieszkańców w sprawach różnych mamy my czyli Gmina Korycin, nie mają go zaś Wodociągi Podlaskie. Możemy oczywiście zaproponować im wprowadzenie takiego systemu, ale podejrzewam, że to będzie trudne np. ze względu na RODO.
Pani Ewa Jakowiec zapytała, dlaczego natychmiast po awarii nie ma wody w kranach? Może należałoby zakupić agregat prądotwórczy.
Wójt odpowiedział, że wynika to ze specyficznego położenia naszej gminy. Agregat posiadamy i jest on w hydroforni w Długim Ługu. Na terenie gminy mamy trzy ujęcia wody, które są razem „spięte” czyli teoretycznie przy awarii w jednym z nich powinniśmy być przełączeni na inne. Ale oczywiście różnie bywa w tej kwestii.
Dalszej dyskusji ze strony członków Komisji w tej sprawie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie jawne nad wyrażeniem opinii na temat uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W głosowaniu udział wzięło 6 członków. Za opinią pozytywną głosowało 6 członków Komisji, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin.
Pan Wójt powiedział, że kolejny projekt uchwały dotyczy obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Jest to nowy, obligatoryjny obowiązek wynikający ze znowelizowanej ustawy o samorządzie gminnym i musimy się do niego dostosować. Niemądry zapis, bo przecież mieszkańcy wybierają radnych, którzy działają w ich imieniu, teraz dostają dodatkowo możliwość wnoszenia własnych projektów uchwał.
Dyskusji ze strony członków Komisji w tej sprawie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie jawne nad wyrażeniem opinii na temat uchwały w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. W głosowaniu udział wzięło 6 członków. Za opinią pozytywną głosowało 6 członków Komisji, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.
Następny projekt uchwały procedowany na dzisiejszej Sesji Rady dotyczy określenia nowych, rocznych stawek podatku od środków transportowych. Jest to uchwała dość kontrowersyjna, ponieważ znacznie podnosimy stawki podatku, ale musimy tak zrobić, ponieważ bardzo dużo tracimy nie tylko przez ich obniżanie, ale także dostajemy mniejszą dotację wyrównawczą z Ministerstwa Finansów.
Skarbnik dodał, że po analizie okazało się, iż na niższych stawkach podatku od środków transportowych budżet gminy traci 50 000 zł rocznie. Drugie 50 000 zł zabiera nam Minister Finansów wychodząc z założenia, że skoro sami siebie pozbawiamy dochodu obniżając podatki, to jesteśmy gminą bogatą i należy o taką samą kwotę obniżyć nam dotację z Ministerstwa. Czyli w sumie budżet Gminy Korycin rocznie traci na niskich podatkach od środków transportowych 100 000 zł.
Radny Janusz Małyszko powiedział, że jestem przedsiębiorcą i płacę podatki od środków transportowych i widzę, że faktycznie jest to duży wzrost, jednak nie wszędzie są to stawki maksymalne, dlatego poprę tą uchwałę.
Wójt dodał, że prowadzimy politykę wspierania przedsiębiorczości, ale obniżanie podatków wcale nie idzie w parze z lokowaniem firm na danym terenie. Do tego potrzebne są dobre drogi dojazdowe, bliskość granicy, a przede wszystkim szerokie działania promocyjne podnoszące renomę gminy. My to wszystko już mamy i pojawiają się nowi przedsiębiorcy zainteresowani umiejscawianiem swoich firm na terenie Gminy Korycin.
Dalszej dyskusji ze strony członków Komisji w tej sprawie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie jawne nad wyrażeniem opinii na temat określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych. W głosowaniu udział wzięło 6 członków. Za opinią pozytywną głosowało 6 członków Komisji, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych.
Kolejne punkty porządku obrad dotyczą przyjęcia średniej ceny skupu żyta i średniej ceny sprzedaży drewna przyjmowanych do ustalenia podatku rolnego i leśnego na terenie gminy Korycin na 2019 rok. Jeśli Rada Gminy przyjmie zaproponowane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ceny i ich nie obniży – to nie musimy podejmować w tych sprawach uchwał Rady Gminy. Cena żyta jest o ok. 2 zł wyższa od ubiegłorocznej, a więc bardzo niewiele, zaś cena drewna jest o ponad 6 zł niższa, więc i podatek leśny będzie mniejszy.
Dyskusji ze strony członków Komisji w tej sprawie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie jawne nad wyrażeniem opinii na temat przyjęcia średniej ceny skupu żyta w kwocie 54,36 zł za i dt oraz przyjęcia średniej ceny sprzedaży drewna w kwocie 191,98 zł za 1m3. W głosowaniu udział wzięło 6 członków. Za opinią pozytywną głosowało 6 członków Komisji, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała zaproponowane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego stawki do uchwalenia podatku rolnego i leśnego na 2019 rok na obszarze Gminy Korycin.
Skarbnik Gminy powiedział, że następny projekt uchwały dotyczy ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy. Rada w tym roku już po raz drugi zajmuje się tematem ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy, ponieważ zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 936) od 1 lipca 2018 roku ustalono nowe stawki wynagrodzeń zasadniczych i maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, czyli dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Zgodnie z w/w załącznikiem w gminie do 15 tysięcy mieszkańców wynagrodzenie zasadnicze Wójta wynosi od 1 lipca 2018 roku od 3 400 zł do 4 700 zł, zaś do 30 czerwca 2018 roku wynosiło od 4 200 zł do 5 900 zł, natomiast dodatek funkcyjny od 1 lipca 2018 roku wynosi 1 900 zł i tyle też wynosił do 30 czerwca tego roku.
Ponadto Wójtowi zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 902 z późn. zm.) przysługuje dodatek za wieloletnią pracę w wysokości 20% ustalonego wynagrodzenia zasadniczego, a także dodatek specjalny w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nie przekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.
Przed podjęciem uchwały Nr XXVIII/195/2018 Rady Gminy Korycin z dnia 22 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin wynagrodzenie to wynosiło:
1) wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 5 700 zł;
2) dodatek funkcyjny w kwocie 1 800 zł;
3) dodatek za wieloletnią pracę stanowiący 20% wynagrodzenia zasadniczego w kwocie 1 140 zł;
4) dodatek specjalny w wysokości 35% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w kwocie 2 625 zł.
Od dnia 22 czerwca 2018 roku, po podjęciu uchwały obniżającej, wynagrodzenie Wójta wynosi:
1) wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4 700 zł;
2) dodatek funkcyjny w kwocie 1 900 zł;
3) dodatek za wieloletnią pracę stanowiący 20% wynagrodzenia zasadniczego w kwocie 940 zł;
4) dodatek specjalny w wysokości 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w kwocie 2 640 zł.
Podsumowując obecnie całość wynagrodzenia Wójta wynosi 10 180 zł brutto czyli około 5 800 zł netto.
Radny Jerzy Burak powiedział, że powinniśmy pozostawić składniki wynagrodzenia na poziomie ustalonym w czerwcu przez Radę Gminy Korycin.
Dalszej dyskusji ze strony członków Komisji w tej sprawie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie jawne nad wyrażeniem opinii na temat uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin. W głosowaniu udział wzięło 6 członków. Za opinią pozytywną głosowało 6 członków Komisji, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Korycin.
Skarbnik powiedział, że dwa ostatnie projekty uchwał dotyczą zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok oraz zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2033.
Najważniejsze z nich to zwiększenia dotacji dla przedszkola w Korycinie o ponad 13 000 zł, ponieważ tyle wynosiła faktura za energię elektryczną zużytą podczas rozbudowy przedszkola. Co prawda wykonawca powyższej inwestycji zwrócił nam te pieniądze, jednak nie były one wcześniej ujęte w budżecie i dlatego teraz musimy to uporządkować. Kolejna zmiana to dotacja dla GOKSiT w Korycinie w wysokości 11 500 zł na opłacenie firmy, która napisała projekt do programu transgranicznego Polska-Białoruś-Ukraina oraz na zwrot wydatków poniesionych na zakup promienników czyli ogrzewaczy gazowych do Parku Kulturowego w Milewszczyźnie. Te pieniądze zabierzemy z budżetu gminy z przeznaczonych na opłacenie podatku VAT, gdyż już wiemy, że tych wydatków nie poniesiemy.
Zmiany w WPF Gminy Korycin dotyczą dostosowania tej uchwały do zmienionego budżetu Gminy Korycin.
Dyskusji ze strony członków Komisji w tej sprawie nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie jawne nad wyrażeniem opinii na temat uchwał w sprawach zmian w budżecie Gminy Korycin i w WPF Gminy Korycin. W głosowaniu udział wzięło 6 członków. Za opinią pozytywną głosowało 6 członków Komisji, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekty uchwał w sprawach zmian w budżecie Gminy Korycin na 2018 rok i w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2033.
Podsumowując wcześniejsze głosowania nad projektami uchwał Rady Gminy Korycin Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie (6 członków głosowało „za”) podjęła uchwałę Nr 1/1/2018 Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy Korycin z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie wyrażenia opinii do projektów uchwał Rady Gminy Korycin z dnia 10 grudnia 2018 roku, która stanowi załącznik do protokołu z posiedzenia Komisji oraz zostanie przekazana przewodniczącemu Rady Gminy Korycin.
Na tym protokół z pierwszego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu w ósmej kadencji Rady Gminy Korycin zakończono.
Protokołowała:
Ewa Michnowicz
Przewodniczący
Komisji Gospodarki i Budżetu
Jerzy Burak
Metryka strony