Protokół z posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 28 maja 2021 roku

PROTOKÓŁ

z posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu przy Radzie Gminy Korycin w ósmej kadencji, odbytego dnia 28 maja 2021 roku (środa) w godzinach 10.00 – 11.30 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

 

W posiedzeniu udział wzięło 6 członków Komisji Gospodarki i Budżetu w osobach:

1. Pan Jerzy Burak – Przewodniczący Komisji

2. Pani Ewa Jakowiec – członek Komisji

3. Pan Kazimierz Urban – członek Komisji

4. Pani  Julita Wasilewska – członek Komisji

5. Pan Radosław Andrysewicz – członek Komisji

6. Pan Janusz Małyszko – członek Komisji

 

zgodnie z załączoną do protokołu listą obecności.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Pan Mirosław Lech – Wójt Gminy

2. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3. Pani Joanna Nasuta – Sekretarz Gminy

4. Pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

Posiedzenie otworzył pan Jerzy Burak – Przewodniczący Komisji, serdecznie witając członków Komisji oraz przybyłych gości. Następnie przedstawił proponowaną tematykę dzisiejszego posiedzenia, która przedstawia się następująco:

1. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej, odbytego dnia 10 maja 2021 roku.

2. Zapoznanie się z projektami uchwał Rady, które będą przedmiotem obrad Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 31 maja 2021 roku.

3. Inne bieżące sprawy.

4. Zakończenie posiedzenia.

 

Ad.1)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący powiedział, że Komisja Gospodarki i Budżetu przyjmie protokół ze wspólnego posiedzenia z Komisją Rewizyjną, odbytego dnia 10 maja 2021 roku.

Protokół był zamieszczony w BIP Urzędu Gminy oraz teraz jest wyłożony na stoliku protokolanta. Każdy z członków Komisji mógł dokładnie zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi lub poprawki.

Wobec nie wniesienia uwag i zastrzeżeń pan przewodniczący poddał pod głosowanie jawne w/w protokół. W głosowaniu udział wzięło 5 członków Komisji (jeden z nich spóźnił się na początek posiedzenia Komisji). Za przyjęciem protokołu głosowało 5 członków, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący Komisji stwierdził, że Komisja Gospodarki i Budżetu jednogłośnie przyjęła protokół ze wspólnego posiedzenia z Komisją Rewizyjną, odbytego dnia 10 maja 2021 r. i nie wniosła do niego uwag ani zastrzeżeń.

 

Ad.2)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący poinformował, że Komisja zapozna się z projektami uchwał Rady, które będą przedmiotem obrad Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 31 maja 2021 roku.

Projekty uchwał, z którymi członkowie Komisji zapoznają się na dzisiejszym posiedzeniu:

1)  w sprawie udzielenia wotum zaufania Wójtowi Gminy,

2)  w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2020 rok,

3)  w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2020 rok,

4) w sprawie określenia przypadków, w jakich nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć można obniżyć tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin oraz warunków i trybu tego obniżenia,

5) w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkole i przedszkolu, prowadzonych przez Gminę Korycin oraz zasad przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tych zajęć,

6)  w sprawie uchwalenia zasad wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,

7) w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego,

8) w sprawie przekazania do zaopiniowania projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Korycin,

9) w sprawie rozpatrzenia petycji,

10)  w sprawie rozpatrzenia petycji,

11)  w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych,

12)  w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie odpłatną służebnością przesyłu nieruchomości stanowiącej własność Gminy Korycin,

13)  w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

14) w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce z przeznaczeniem na pokrycie wydatków remontowo – budowlanych z jednoczesną wymianą wyposażenia kwaterunkowego w Jednostce Ratowniczo – Gaśniczej w Sokółce,  

15)  w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2021 rok,

16)  w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2021 – 2033.

     Głos zabrała Sekretarz Gminy i opowiedziała szczegółowo o wszystkich projektach uwag, które zostaną przedstawione na najbliższej Sesji Rady w dniu 31 maja br.

      Część z nich została już omówiona na poprzednim posiedzeniu, wspólnym z Komisją Rewizyjną. Natomiast pojawiły się trzy nowe uchwały, których wtedy jeszcze nie było, a mianowicie:

- uchwała o zaliczeniu drogi do kategorii dróg gminnych i chodzi tu konkretnie o ulicę Królowej Marii Ludwiki Gonzagi na nowym osiedlu przy zalewie w Korycinie; wcześniej nadaliśmy jej nazwę, a teraz chcemy, żeby oficjalnie weszła do sieci dróg gminnych, mamy też w tej sprawie pozytywną opinię Zarządu Powiatu Sokólskiego;

- kolejna uchwała dotyczy ustanowienia służebności przesyłu, jest to nowość w naszej gminie, wcześniej nie podejmowaliśmy takich uchwał, a z oficjalnym wnioskiem w tej sprawie zwróciło się do nas PGE.

     Wójt dodał, że PGE wysyła do wszystkich gmin mnóstwo wniosków o ustanowienie na poszczególnych działkach służebności przesyłu, jednak do tej chwili broniłem się przed taką decyzją, gdyż niesie ona za sobą szereg ograniczeń np. przy nasadzeniach drzew, budowie płotów itp. Do wszystkiego będzie wtedy potrzebna zgoda PGE, gdyż na działce znajdują się ich urządzenia np. słupy oświetleniowe i wszystko musi być uzgadniane z nimi. Natomiast uchwała, którą proponuję dotyczy niewielkiej działki i służebność nie będzie nam w niczym przeszkadzać.

- ostatnia uchwała dotyczy utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gdzie Wójt wyjaśnił, że podczas ostatniego spotkania gmin zrzeszonych w Związku Komunalnym Biebrza pojawił się pomysł utworzenia samorządowej spółki komunalnej do transportu śmieci, a wszystko po to, aby móc realizować zamówienia „in house” czyli bez przetargów. Śmieci to bardzo dochodowy interes i ceny już są ogromne, a będą jeszcze większe, dlatego aby zachować jakąkolwiek kontrolę nad tym rynkiem pojawił się pomysł powołania spółki. Zajęłaby się ona , jak już wspomniałem, transportem śmieci, a bazowałaby na sprzęcie firmy BIOM, której jesteśmy udziałowcem. Ta uchwała pozwoli na rozpoczęcie procedur powołaniowych, a w przyszłości pojawi się temat udziałów i ich wielkości. Chcemy ją powołać do końca tego roku, aby od stycznia rozpocząć działalność. W chwili obecnej zainteresowanych jest 15 gmin, a kilka jeszcze się zastanawia. Spółka komunalna nie jest nastawiona na zysk, tylko na świadczenie usług, co jest dla naszych mieszkańców korzystne, dlatego proponuję podjąć tą uchwałę.

          Radny Janusz Małyszko powiedział, że jest to dobry i rozsądny pomysł, dlatego będę go popierał.

      Dalszej dyskusji w temacie projektów uchwał nie było, więc członkowie Komisji postanowili przegłosować zaproponowane projekty uchwały i wszyscy jednogłośnie (6 głosów „za”) stwierdzili, że opiniują pozytywnie ich przedstawienie w takiej treści na najbliższej Sesji Rady.

  

Ad.3)  Wójt Gminy powiedział, że doszły go słuchy o sugestiach ze strony radnych, aby podzielić najbliższą Sesję na dwie, ponieważ jest dużo materiału. To prawda, ale jest to Sesja absolutoryjna i sprawozdawcza i pewne rzeczy po prostu muszą się w niej znaleźć. Wszystkie sprawozdania zostały do państwa wysłane i jest bardzo dużo czasu, aby je dokładnie przeanalizować, dlatego uważam, że kierownicy jednostek nie powinni ich szczegółowo omawiać, a tylko odpowiedzieć na ewentualne pytania z państwa strony. Zrobimy tak, aby nie wydłużać czasu trwania obrad sesyjnych, natomiast postaramy się zwoływać posiedzenia sesyjne częściej np. co dwa miesiące, aby były one krótsze.

Wiem także, że pojawiła się sugestia o podniesienie wysokości diet wypłacanych radnym za udział w posiedzeniach Sesji i Komisji Rady. Nie mam nic przeciwko temu, ponieważ dla mnie najważniejsza jest sprawność i skuteczność oraz szybkość w podejmowaniu decyzji. Ponad 90% małych gmin ma zasadę, że wypłaca dietę za udział w posiedzeniu, a nie jest ona ustalona jako stała. Uważam, że to jest najwłaściwsze w przypadku takich gmin, jak nasza, ale możemy np. uzależnić wysokość diet od wysokości najniższego wynagrodzenia w kraju i wtedy, gdy będzie rosło wynagrodzenie, automatycznie będą rosły diety, bez konieczności podejmowania odrębnej uchwały w tej sprawie.

Zastanawiam się także nad zakupem tabletów dla wszystkich radnych i wysyłaniem materiałów tylko w wersji elektronicznej, co znacznie skróciłoby czas ich przygotowywania, kserowania i wysyłania. Co państwo na takie propozycję?

            Członkowie Komisji stwierdzili, że są to bardzo dobre pomysły i jednogłośnie (6 głosów „za”) zaakceptowali przedstawienie ich wszystkim radnym podczas obrad najbliższej XXII Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 31 maja 2021 roku.   

            Pan Wójt powiedział, że szykuje się kolejna drogowa inwestycja, a mianowicie remont drogi powiatowej Popiołówka – Zdroje. Jeszcze nie mamy pełnego pokrycia finansowego, ale mamy 90% pewności, że te pieniądze się pojawią. Jest to prawie 4km odcinek drogi, a wartość szacunkowa modernizacji wynosi ok. 5 mln zł, z czego my dajemy 25% wartości. Realizacja miałaby miejsce w 2023 roku.

Przygotowujemy się również do przebudowy oczyszczalni ścieków w Korycinie oraz ujęcia wody w Długim Ługu i w Bombli, a także drogi Przesławka – granica gminy. Mamy informację, że będzie możliwość pozyskania na te inwestycje dofinansowania środkami zewnętrznymi.

W chwili obecnej też dzieje się bardzo dużo – powstają dwa parkingi w Korycinie, wyposażamy Park w Milewszczyźnie w nowoczesne multimedia, a także przygotowujemy się do zagospodarowania plaży nad zalewem w Szumowie.

O godzinie 13.00 mam spotkanie, wspólnie z panem Radulskim,  z mieszkańcami wsi Wyłudy, Wyłudki i Rykaczewo w sprawie potężnych zamierzeń inwestycyjnych i modernizacyjnych właściciela Firmy EMER z Wyłudek. Jeśli są państwo zainteresowani udziałem w spotkaniu, to zapraszam do Parku Kulturowego w Milewszczyźnie.

Więcej tematów w tym punkcie posiedzenia nie poruszono.

 

Ad.4)  Wobec wyczerpania porządku posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu w dniu 28 maja 2021 roku posiedzenie zostało zakończone.

 

Protokołowała: 

Ewa Michnowicz                                                                                

 

Przewodniczący Komisji
Gospodarki i Budżetu

                                                                                                                   Jerzy Burak

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2021-07-09

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2021-07-09

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2021-07-09