PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w ósmej kadencji, odbytego dnia 10 czerwca (środa) w godzinach 10.00-12.00 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

PROTOKÓŁ

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w ósmej kadencji, odbytego dnia 10 czerwca (środa) w godzinach 10.00-12.00 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

 

W posiedzeniu udział wzięło 5 członków Komisji Rewizyjnej w osobach:

1. Pan Marek Brylewicz – Przewodniczący Komisji

2. Pan Antoni Pakuła – członek Komisji

3. Pan Stanisław Szubzda – członek Komisji

4. Pan Zdzisław Sitko – członek Komisji

5. Pan Grzegorz Sieńko – członek Komisji

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Pan Mirosław Lech – Wójt Gminy

2. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy

3. Pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

     Posiedzenie otworzył pan Marek Brylewicz – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, serdecznie witając członków Komisji oraz przybyłych gości. Następnie przedstawił proponowaną tematykę dzisiejszego posiedzenia, która przedstawia się następująco:

1. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia trzech Komisji Rady Gminy Korycin tj. Komisji Gospodarki i Budżetu, Komisji Rewizyjnej i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, odbytego dnia 16 marca 2020 roku.

2. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2019 rok, sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2019 rok wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Korycin sprawozdaniu w wykonania budżetu Gminy Korycin za 2019 rok oraz z informacją o stanie mienia Gminy Korycin i wydanie opinii w powyższej sprawie, w tym:

- podjęcie uchwały Nr 2/1/2020 Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2019 rok,

- przygotowanie wniosku Komisji Rewizyjnej do Rady Gminy Korycin w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, po zapoznaniu się z w/w dokumentami.

3. Zakończenie posiedzenia.

Ad.1)  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący powiedział, że Komisja Rewizyjna przyjmie protokół ze wspólnego posiedzenia trzech Komisji Rady tj. Komisji Gospodarki i Budżetu, Komisji Rewizyjnej i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, odbytego dnia 16 marca 2020 roku.

Protokół był zamieszczony w BIP Urzędu Gminy oraz teraz jest wyłożony na stoliku protokolanta. Każdy z członków Komisji mógł dokładnie zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi lub poprawki.

Wobec nie wniesienia uwag i zastrzeżeń pan przewodniczący poddał pod głosowanie jawne protokół ze wspólnego posiedzenia trzech Komisji Rady. W głosowaniu udział wzięło 5 członków Komisji. Za przyjęciem protokołu głosowało 5 członków, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący Komisji stwierdził, że Komisja Rewizyjna jednogłośnie przyjęła protokół ze wspólnego posiedzenia trzech Komisji Rady, odbytego dnia 16 marca 2020 r. i nie wniosła do niego uwag ani zastrzeżeń.

Ad.2) W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia przewodniczący Komisji przekazał głos panu Andrzejowi Waszczeniuk – Skarbnikowi Gminy, celem przedstawienia członkom Komisji Rewizyjnej sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2019 rok, sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2019 rok wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Korycin sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2019 rok oraz z informacją o stanie mienia Gminy Korycin.

      Skarbnik powiedział, że aby wszelkie wymogi formalne przed udzieleniem Wójtowi absolutorium zostały spełnione, to Komisja Rewizyjna musi wydać swoją opinię na temat wykonania finansów w 2019 roku. Wszystkie dokumenty potrzebne do wydanie takiej opinii zostały przygotowane i państwu dostarczone.

      Budżet 2019 roku był budżetem nadwyżkowym i ta nadwyżka została przeznaczona na spłatę rat kredytów i pożyczek. Prawdę mówiąc jednak, ta nadwyżka była trochę „pozorna”, ponieważ w 2019 roku otrzymaliśmy refundację za inwestycje wykonane w 2018 roku tj. rozbudowę przedszkola i plażę nad zalewem i to głównie te pieniądze zaważyły na tym, że budżet był zwyżkowy.  Dochody i podatki lokalne stanowią niewielki procent całości budżetu – ok. 1 mln 800 tys. zł, ale jesteśmy małą gminą, więc nic dziwnego. Kolejne 1 mln 420 tys. zł to podatek od osób fizycznych.

      Wójt dodał, że niewiele osób wie, że mieszkając w Korycinie, ale mając zameldowanie w innym miejscu, płaci swoje podatki np. w Białymstoku, a nie u nas, dlatego powinniśmy się poważnie zastanowić nad preferencjami dla osób płacących podatki w Korycinie np. pierwszeństwo w przyjęciu dzieci do przedszkola czy w udziale w projektach inwestycyjnych dla mieszkańców. Aby płacić podatki na rzecz miejsca, w którym się mieszka wystarczy zgłosić taką chęć do odpowiedniego urzędu skarbowego, nie trzeba się przemeldowywać.

       Skarbnik uzupełnił, że w tym roku obserwujemy znaczny spadek tych podatkowych dochodów z kilku przyczyn: po pierwsze osoby do 26 roku życia są zwolnione z podatku dochodowego, do tego dochodzi pandemia, zamknięcie zakładów pracy i wypłacane w zamian świadczenia postojowe, które też są zwolnione z podatku. W II kwartale tego roku w porównaniu do ubiegłego nastąpił spadek o ponad 40%.

       Radny Marek Brylewicz zapytał, jak inne samorządy radzą się z tym, że mieszkańcy płacą podatki gdzie indziej?

       Wójt odpowiedział, że np. proszą o pokazanie 1 strony zeznania podatkowego z adresem Urzędu Skarbowego przy przyjęciu dziecka do przedszkola czy przy innych różnego rodzaju preferencjach dla mieszkańców.    

     Skarbnik powiedział, że subwencja ogólna, oświatowa i wyrównawcza wynoszą łącznie ok. 5 mln 700 tys. zł. Subwencja oświatowa to 2 mln 900 tys. zł – tyle dostaliśmy. Natomiast biorąc pod uwagę podwyżki dla nauczycieli, koszt dowożenia uczniów oraz koszt utrzymania przedszkola to brakuje nam kolejne 2 mln zł, które musimy dołożyć z własnych pieniędzy.

       Wójt dodał, że Minister Edukacji zapowiedział, iż od września będą podwyżki dla nauczycieli i że będą na nie pieniądze, a my już wiemy, że tych pieniędzy będzie, tylko pewna niewielka część. My jako samorządy nie możemy nic rządowi powiedzieć na temat szkół, nikt się nie liczy z naszym zdaniem, my mamy tylko płacić za pomysły rządu, żeby ludzie na nich głosowali. Nauczyciele dostają też tzw. 14 pensję i nie są to małe pieniądze, a płacone są z budżetu gminy, nie z dotacji. Po zlikwidowaniu przez rząd gimnazjów straciliśmy jeden rocznik, więc jest mniejsza subwencja, bo mniej uczniów, ale nauczycieli jest tylu samo i nie możemy ich zwolnić. Takie edukacyjne paradoksy.

         Skarbnik powiedział, że dużą część budżetu stanowią też dotacje na działalność i zadania realizowane przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej – ok. 4,5 mln zł.

      Mamy ok. 5-6 mln. zł na wszystkie wydatki tj. oświetlenie ulic, wszelkie rachunki, wynagrodzenie pracowników, dowożenie uczniów itp. Dostaliśmy też dodatkowe 5 mln zł w dotacjach, ale tu precyzyjnie jest określone na co i w jakiej wysokości możemy to wydać.

      Ostatnią grupę dochodów stanowią dochody majątkowe czyli pieniądze pozyskiwane z Unii Europejskiej i ze sprzedaży własnego majątku. Wciąż posiadamy majątek i sukcesywnie go sprzedajemy, ale wydaje mi się, że robimy to w miarę rozsądnie i ok. 300 tys. zł co roku osiągamy z jego sprzedaży.

       Wydatki to m.in. obsługa kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich oraz wydatki majątkowe (inwestycyjne). W 2019 roku był to przede wszystkim projekt fotowoltaiczny dla naszych mieszkańców. Projekty transgraniczne i ich zamknięcie trwają dosyć długo np. rozbudowany budynek przedszkola oddaliśmy do użytku we wrześniu 2018 roku, rozliczenie jeszcze trwa i obecnie mamy na tym projekcie kontrolę.  

W ubiegłym roku wykonaliśmy remont dwóch dróg: powiatowej Wyłudy – Wyłudki  - Franckowa Buda, gdzie nasz udział wyniósł 150 tys. zł oraz drogi powiatowej Ostra Góra - Łosiniec - Jezierzysk, do której dołożyliśmy ok. 300 tys. zł. 

    Wójt dodał, że te dwie drogi to drogi o nawierzchni bitumicznej, ale jest jeszcze na terenie naszej gminy szereg dróg o nawierzchni żwirowej i zawsze wspieramy finansowo wszelkie inicjatywy mieszkańców w kwestii ich naprawy.

      Skarbnik powiedział, że na koniec 2019 roku zadłużenie Gminy Korycin wynosiło ok. 8,5 mln zł. Chciałbym jednak podkreślić, że zadłużamy się tylko na wkład własny w różnego rodzaju inwestycjach, nigdy zaś na wydatki bieżące, nie na konsumpcję. Natomiast gmina nie może się zatrzymać w inwestowaniu, w ciągłym rozwoju. Po prostu nie ma innej drogi.

Skarbnik dodał jeszcze, że mamy pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku na temat wykonania budżetu Gminy Korycin w 2019 roku, jednak z zastrzeżeniem, że nie powinniśmy się dalej zadłużać. Dlatego uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, abyście panowie także zaopiniowali pozytywnie wykonanie budżetu za 2019 rok i udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu, o co w imieniu Wójta i własnym proszę.

     Przewodniczący Komisji podziękował Skarbnikowi za przedstawienie wykonania budżetu za 2019 rok i powiedział, że teraz Komisja Rewizyjna podejmie uchwałę w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2019 rok.

Zgodnie z art. 18a ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium. Jak wynika z przepisu art. 270 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Komisja Rewizyjna jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje sprawozdanie finansowe z wykonania budżetu wraz z opinią regionalnej izby obrachunkowej o tym sprawozdaniu oraz informacją, o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3.

Na dzisiejszym posiedzeniu Komisja dokonała analizy następujących dokumentów:

1) bilansu jednostki budżetowej sporządzonego na dzień 31 grudnia 2019 roku,

2) rachunku zysków i strat jednostki – sprawozdania łącznego jednostek sporządzonego za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2019 roku,

3) zestawienia zmian w funduszu jednostki – sprawozdanie łączne jednostek budżetowych sporządzone za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2019 roku,

4) bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego – Gminy Korycin sporządzonego na dzień 31 grudnia 2019 roku,

5) skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego – Gminy Korycin sporządzonego na dzień 31 grudnia 2019 roku,

6) wprowadzenia do sprawozdania finansowego wraz z dodatkowymi informacjami i objaśnieniami,

7) sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2019 rok wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.

Po rozpatrzeniu przedłożonych dokumentów Komisja Rewizyjna ustaliła, że dochody i wydatki budżetu Gminy Korycin za 2019 rok były realizowane przez Wójta Gminy Korycin zgodnie z uchwałą budżetową na 2019 rok.

     Mając powyższe na uwadze pan przewodniczący Komisji zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie wyrażenia pozytywnej opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2019 rok. W głosowaniu udział wzięło 5 członków Komisji. Za jej przyjęciem głosowało 5 członków, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyniku głosowania pan przewodniczący Komisji stwierdził, że Komisja Rewizyjna jednogłośnie wyraziła pozytywną opinię na temat wykonania budżetu Gminy Korycin za 2019 rok i zawnioskuje do Przewodniczącego Rady Gminy Korycin o udzielenie na najbliższej Sesji  absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu.

Ad.3)   W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia pan przewodniczący poinformował, że wobec wyczerpania porządku posiedzenia Komisji Rewizyjnej, zwołanego na dzień 10 czerwca 2020 roku, zamykam obrady Komisji i dziękuję za ich sprawny przebieg.

 

Protokołowała:                                                                  

Ewa Michnowicz                                                                            

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Marek Brylewicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Inspektor ds. sekretarsko-kancelaryjnych, obsługi organów gminy i promocji gminy

Data wytworzenia: 2020-09-30

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2020-09-30

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2020-09-30