PROTOKÓŁ ze wspólnego posiedzenia w siódmej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 21 grudnia 2017 roku

PROTOKÓŁ

ze wspólnego posiedzenia w siódmej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 21 grudnia 2017 roku  (poniedziałek) w godz. 12.00 – 13.30 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

 

W posiedzeniu udział wzięło 10 członków Komisji, w tym:

Komisji Gospodarki i Budżetu członkowie w osobach:

  1. Pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji
  2. Pan Jan Bojarzyński – członek Komisji
  3. Pan Kazimierz Urban – członek Komisji
  4. Pan Adam Bielawski – członek Komisji
  5. Pan Bogdan Małyszko – członek Komisji
  6. Pan Jarosław Radulski – członek Komisji
  7. Pan Jerzy Burak  – członek Komisji

zgodnie z załączoną listą obecności oraz członkowie Komisji Rewizyjnej w osobach:

  1. Pan Stanisław Szubzda – przewodniczący Komisji
  2. Pan Marek Brylewicz – członek Komisji
  3. Pan Krzysztof Szewczul  – członek Komisji

 zgodnie z załączoną listą obecności.

Nieobecny był Pan Kazimierz Buzun , członek Komisji Rewizyjnej.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy,
  2. Pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy jednocześnie protokołująca przebieg posiedzenia.

Posiedzenie otworzył Pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu serdecznie witając członków obu Komisji,  Panią Sekretarz Gminy i Pana Skarbnika Gminy. Następnie przedstawił proponowany porządek posiedzenia obu Komisji, który został przyjęty jednogłośnie (10 głosów „za”) i przedstawia się następująco:

  1. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej,  odbytego dnia  5 czerwca  2017 roku oraz protokołu z posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu, odbytego dnia 26 lipca 2017 roku.
  2. Rozpatrzenie projektu uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2018 rok oraz projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2039, zapoznanie się z opiniami Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 13 grudnia 2017 r. w powyższych kwestiach i wydanie opinii przez Komisję Gospodarki i Budżetu w  sprawie powyższych  projektów uchwał.                                        
  3. Zaopiniowanie innych projektów uchwał przedkładanych do uchwalenia na XXV Sesji Rady Gminy Korycin zaplanowanej na dzień  28 grudnia (czwartek)  2017 roku na godz.10.00 tj :

1) w sprawie dokonania zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin na lata 2017 – 2039,

2) w sprawie udzielenia dotacji celowej w 2018 roku Gminie Janów w celu zapewnienia uczniowi niepełnosprawnemu transportu i opieki w czasie przewozu,

3) w sprawie ustalenia wysokości opłat za zajecie 1m2 pasa drogowego dla dróg gminnych położonych na terenie Gminy Korycin,

4) w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2018 rok,

5) w sprawie określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania przez Wójta Gminy Korycin akcji lub udziałów Gminy Korycin w spółkach prawa handlowego,

6) w sprawie objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym.

4. Inne bieżące sprawy , w tym:

1) w dniu 22 listopada 2017 roku ogłosiłem przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność gminy  Korycin tj.:

a) działki Nr 128/3 położonej w obrębie gruntów wsi Korycin przy ulicy Trakt Królewski (w sąsiedztwie stacji paliw CPN) cena wywoławcza 66 000 zł, wadium 6 600 zł,

b) 7 działek budowlanych położonych w Korycinie przy ulicy Słowiańskiej (w pobliżu zalewu).

Przetarg odbędzie się w dniu 22 grudnia 2017 roku,

c) w dniu 18 grudnia 2017 roku zaprosiłem oferentów do składania ofert cenowych na wykonanie usługi, której przedmiotem jest „Udzielenie i obsługa kredytu długoterminowego w łącznej wysokości 1 702 448,00 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 1 702 448,00 zł, w tym na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej  w kwocie 1 702 448,00 zł. Termin składania ofert do dnia 21 grudnia 2017 r. do godz.10.00,

d) w  dniach 14,15 i 18 grudnia 2017 roku w Urzędzie Gminy Korycin odbyła się kontrola zrealizowanego projektu pn:” Przebudowa dróg gminnych: Nr 1039788,  Nr 103963B, Nr 103959B, Nr 103953B w Gminie Korycin” dofinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich  na lata 2014-2020 przeprowadzona przez pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego  w Białymstoku.

Ad.1/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do protokołu ze wspólnego posiedzenia obu Komisji, odbytego dnia 5 czerwca  2017 roku oraz do protokołu z posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu, odbytego dnia 26 lipca 2017 roku, zatem pan przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu poinformował, że protokoły zostały przyjęty jednogłośnie przez obie Komisje (10 głosów „za” – pierwszy wspólny protokół i (7 głosów „za”) protokół z posiedzenia Komisji Gospodarki i Budżetu.

Ad.2/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia Pan Stanisław Krutul przekazał głos Skarbnikowi Gminy Korycin panu Andrzejowi Waszczeniuk, który szczegółowo przedstawił i omówił projekt budżetu Gminy Korycin na 2018 rok wraz z Wieloletnią Prognozą Finansową Gminy Korycin na lata 2018 – 2039. W/w projekt budżetu został przyjęty Zarządzeniem Nr 135/2017 z dnia 15 listopada 2017 roku w sprawie ustalenia projektu uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2018 rok, który został przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku i Państwu radnym wraz z Zarządzeniem Nr 136/2017 Wójta Gminy Korycin z dnia 15 listopada 2017 r. w sprawie przyjęcia projektu uchwały  w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2039. W/w Zarządzenia zostały zmienione kolejnymi tj. Zarządzeniem  Nr 137/2017 z dnia 17 listopada 2017 roku  zmieniającym zarządzenie w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018-2039, Nr 142/2017 z dnia 19 grudnia 2017 roku w sprawie zmiany projektu uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2018 rok i Nr 143/2017 z dnia 19 grudnia 2017 r. zmieniające zarządzenie w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018-2039. Zatem te dokumenty, które Panowie radni otrzymali trochę różnią się od tych zmienionych kolejnymi zarządzeniami Wójta. Chodzi o kwotę planowanego kredytu w wysokości 1 702 448,00 złotych , która została wprowadzona do budżetu gminy Korycin na 2017 rok podczas Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 14 grudnia 2017 roku, ponieważ w terminie do dnia 10 grudnia  2017 r. Gmina Korycin nie otrzymała zwrotu refundacji wydatków dotyczących realizowanego projektu, polegającego na przebudowie dróg gminnych na terenie Gminy Korycin ( projekt był realizowany przy dofinansowaniu środkami pochodzącymi  z budżetu Unii Europejskiej  – kwota dofinansowania ujęta w planie dochodów – 2 675 755 zł ), zachodzi duże prawdopodobieństwo  nieotrzymania w tej wysokości środków, stanowiących dochody budżetu Gminy Korycin w 2017 roku. Zatem naturalną konsekwencją powyższego jest konieczność wprowadzenia w roku budżetowym 2018 zapisów przewidujących  pojawienie się refundacji wydatków po stronie dochodów budżetu (2 655 573 zł) i przeznaczenia ich w większości na spłatę zobowiązań  długoterminowych – kredytu bankowego zaciągniętego na przełomie roku budżetowego 2017 i 2018 z przeznaczeniem na wyprzedzające finansowanie działań finansowych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 1 702 448 zł. Ponadto dokonano innych zmian polegających na dokonaniu zmian :

a) w planie dochodów polegających na zwiększeniu dochodów o kwotę 1 655 573 zł  z tytułu refundacji wydatków oraz zmniejszeniu planu dochodów  o kwotę 33 814 zł z tytułu sprzedaży majątku,

b) w planie wydatków polegających na zwiększeniu planu wydatków o:

- 410 000, 00 zł i przeznaczenia jej na wydatki związane z zapłatą podatku Vat (w budżecie zaplanowano projekt polegający na budowie systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła oraz instalacji wytwarzających energię elektryczną z ogniw fotowoltaicznych), który w swej idei przewiduje zapewnienie wkładu własnego gminy przez mieszkańców biorących udział w projekcie. Wpłaty mieszkańców traktowane jako 100% zaliczka na poczet nabycia prawa własności instalacji, obciążone będą co do zasady, podatkiem Vat, podatkiem tym obciążona  jest także – według najnowszych interpretacji podatkowych – wartość dofinansowania otrzymana przez beneficjenta czyli gminę,

- 150 000,00 zł i przeznaczenia jej na rezerwę ogólną budżetu. Konieczność utworzenia większej niż pierwotnie planowano rezerwy wynika z rekordowej jak na możliwości gminy wielkości wydatków inwestycyjnych gminy w 2018 roku i zaplanowania w budżecie wydatków, których co prawda nie da się, w momencie konstrukcji budżetu określić, aczkolwiek mogą one w trakcie roku wystąpić,

- 138 790, 40 zł i przeznaczenia jej na wydatki związane z przystąpieniem do realizacji projektu o nazwie „Life like a theater – cross – border cooperation for active aging”, (wymiana po obu stronach grup teatralnych z prezentacją ich dotychczasowych dorobków a także wykonanie nagłośnienia  i oświetlenia w sali konferencyjnej Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie). Projekt przewidziany jest do realizacji w okresie luty – grudzień 2018 r. i objęty jest 85% dofinansowaniem w ramach programu współpracy transgranicznej Litwa – Polska na lata 2014 – 2020,

c) uwzględnienia uwag zawartych w Uchwale Nr II-II00310-84/17 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 13 grudnia 2017 roku w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2018 rok oraz możliwości sfinansowania planowanego deficytu.

W opinii wydanej przez Regionalną Izbę Obrachunkową wskazano, iż:

a) w planie wydatków nie zabezpieczono pełnego limitu wydatków w wysokości 2% pobranego podatku rolnego przekazywanego na rzecz izb rolniczych, w związku z tym dokonano zwiększenia planu wydatków o kwotę 520,60 zł,

b) dotacja celowa ujęta w planie dochodów w dziale „Pomoc Społeczna”, w rozdziale 85230 – „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” w § 2030 „Dotacje celowe otrzymane z budżetu …” zostały zaangażowane w planie wydatków w rozdziale 85295 „Pozostała działalność, w związku z tym zachodzi potrzeba zmiany w tym zakresie i ujęcia zaangażowania tej dotacji w planie wydatków w rozdziale 85230 – „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” co zostało uwzględnione,

c) wątpliwości budzi dwukrotne ujmowanie tej samej kwoty i wprowadzanie odrębnych limitów na to samo zobowiązanie w łącznej wysokości 22 085 264, 81 zł, w związku z tym zmieniono zapisy w uchwale budżetowej uwzględniając powyższą uwagę wprowadzając zapis w §7 uchwały o treści: „ Limit zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie przejściowego deficytu w kwocie 12 000 000,00 zł, w tym na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 10 419 707, 85 zł„. Są już pozytywne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 13 grudnia 2017 r. dotyczące w/w dokumentów, jednocześnie zwracające uwagę na zagrożenia realizacji zadań publicznych o czym mowa w art.240 a ustawy o finansach publicznych.

Dochody budżetu na 2018 rok planuje się w wysokości 27 209 379, 01 zł, z tego : bieżące w wysokości 13 668 541, 20 zł, co stanowi 50,23 % ogółu dochodów  i majątkowe w wysokości 13 540 837, 81 zł , co stanowi 49,77 % wszystkich dochodów. Jest to historyczny budżet zawierający ogrom wydatków majątkowych związanych z realizacją projektów z dofinansowaniem środków pochodzących z Unii Europejskiej. Świadomie i za zgodą Wysokiej Rady wchodziliśmy w te projekty już w latach wcześniejszych czy to składając wnioski o dofinansowanie czy też poprzez podpisywanie umów na wykonawstwo. Do projektu budżetu Gminy Korycin na 2018 rok ujęliśmy wszystkie zaplanowane zamierzenia inwestycyjne wynikające w znakomitej większości z podpisanych umów o dofinansowanie. W budżecie po stronie dochodów są ujęte środki zewnętrzne europejskie, które pozyskaliśmy i zamierzamy pozyskać na realizację zadań inwestycyjnych. Na planowane dochody budżetu składają się także: subwencje, dotacje celowe z budżetu państwa, dochody własne, dochody z podatków i opłat lokalnych i innych – są to dochody, które pojawiają się w budżecie corocznie - omawiać ich nie będę gdyż są omówione w części opisowej do projektu uchwały.

Natomiast wydatki budżetowe na 2018 rok planuje się w wysokości 26 763 117,01 zł, z tego : wydatki bieżące w wysokości 13 575 599,45 zł, co stanowi 50,72% ogółu wydatków i majątkowe w wysokości 13 187 517,56 zł, co stanowi 49,28 % wydatków ogółem.

Wydatki bieżące co do zasady jak co roku takie same więc omawiać ich nie będę gdyż są objaśnione w części opisowej do projektu uchwały. Natomiast na wydatki majątkowe planuje się przeznaczyć rekordową jak na nasze warunki kwotę 13 167 517, 56  zł, z tego na:

1) wydatki związane z przygotowaniem do przebudowy drogi w Białymstoczku. Na zakup dokumentacji projektowo – kosztorysowej planuje się przeznaczyć kwotę 250 000, 00 zł,

2) wydatki związane z modernizacją gminnej drogi Olszynka – droga wojewódzka nr 671. Na ten cel przeznacza się 70 000,00 zł,

3) wydatki związane z rewitalizacją i urządzeniem placu w Korycinie. Na ten cel przeznacza się 460 000, 00 zł. Inwestycja ta ma być dofinansowana dotacją  celową w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich w kwocie 391 000,00 zł w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 - 2020,

4) wydatki związane z przebudową przedszkola w Korycinie. Na ten cel przeznacza się 2 615 503,19 zł. Inwestycja ta ma być dofinansowana dotacją celową w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich w kwocie 2 206 177, 71 zł, w ramach środków Programu współpracy transgranicznej Polska – Litwa na lata 2014-2020,

5) wydatki związane z zakupem i objęciem udziałów w spółce komunalnej BIOM  w kwocie 20 000, 00 zł,

6) wydatki związane z budową systemu solarnych instalacji wytwarzania ciepła oraz instalacji fotowoltaicznych wytwarzających energię elektryczną w Gminie Korycin. Na ten cel przeznacza się 2 182 794,37 zł. Inwestycja ta ma być dofinansowana dotacją celową w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020,

7) wydatki związane z budową Parku Kulturowego Korycin – Milewszczyzna. Na ten cel przeznacza się 5 260 000,00 zł. Inwestycja ta ma być dofinansowana dotacją celową w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020,

8) wydatki związane z budową plaży nad zbiornikiem wodnym w Korycinie. Na ten cel przeznacza się 2 270 000,00 zł. Inwestycja ta ma być dofinansowana dotacją celową w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, w ramach Programu współpracy transgranicznej Polska – Litwa na lata 2014 – 2020.

W budżecie tworzy się rezerwy:

1) ogólną w wysokości – 210 000,00 zł,

2) celową w wysokości – 40 000,00 zł, z przeznaczeniem na zarządzanie kryzysowe a także:

- nadwyżkę budżetu w wysokości 446 262,00 zł, która zostanie przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów w kwocie 446 262,00 zł.

Ustala się dochody w kwocie 50 000,00 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 79 000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Ustala się wydatki w kwocie 2 000,00 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.

Ustala się dochody w kwocie 10 000,00 zł i wydatki w kwocie 10 000,00 zł związane z realizacją  zadań określonych ustawą Prawo ochrony środowiska.

Spłaty zobowiązań długoterminowych w 2018 roku wyniosą łącznie 463 814 zł i dotyczyć będą w całości spłat kredytów i pożyczek długoterminowych.

Zadłużenie Gminy Korycin na dzień 31 grudnia 2018 roku po zrealizowaniu planowanych spłat oraz zaciągnięciu planowanego kredytu długoterminowego wynosić będzie ogółem 8 948 585,00 zł.

W budżecie roku 2018 nie przewiduje się tworzenia planu dochodów i wydatków oświatowych jednostek budżetowych z racji na podjęcie w grudniu 2017 roku przez Radę Gminy uchwały likwidującej istnienie takiego rachunku.

        Pan Skarbnik przypomniał także członkom Komisji, iż mamy złożone 2 wnioski wspólnie z Białorusią  na budowę Amfiteatru (zarówno po stronie polskiej i białoruskiej – jednak ten wniosek został odrzucony,  z powodów formalnych – niedostarczenie przez stronę białoruską właściwego dokumentu), natomiast drugi wniosek dotyczy zakupu sprzętu i samochodów strażackich  przez stronę białoruską i 4-ry gminy: Korycin, Janów, Szudziałowo i Nowy Dwór, gdzie Gmina Korycin jest partnerem wiodącym. Jest to kwota 2,5 mln EURO (10 mln zł), dofinansowanie wyniesie 90%. Do końca miesiąca marca 2018 r. otrzymamy informację, czy wniosek nasz został ostatecznie pozytywnie rozpatrzony i otrzyma dofinansowanie. Dlatego też już w marcu 2018 roku, po pozytywnej decyzji o przyznaniu dofinansowania może zaistnieć konieczność zmierzenia się z problemem, jak w naszej sytuacji budżetowej ten projekt zrealizować.

       Pan Skarbnik omówił także projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2039, która została przyjęta Zarządzeniem Wójta Gminy Korycin Nr 136/2017 z dnia 15 listopada 2017 roku, została przekazana  Państwu radnym wcześniej wraz z projektem budżetu, a także do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. W trakcie roku 2017 zaistniały okoliczności skutkujące zmianami projektu, zmian takich dokonano Zarządzeniem Nr 137/2017 Wójta Gminy Korycin w dniu 17 listopada 2017 roku oraz Zarządzeniem  Nr 143/2017 Wójta Gminy Korycin  w dniu 19 grudnia 2017 roku.

          Projektowana sytuacja finansowa Gminy Korycin na rok 2018 i lata następne, realnie pokazuje, iż możliwe jest zbilansowanie dochodów wydatków, przychodów i rozchodów budżetu przy założeniu realizacji zadań własnych gminy oraz wykorzystywania w sposób optymalny posiadanych zasobów. Pan Skarbnik stwierdził ponadto, iż gmina po zrealizowaniu swych zamierzeń inwestycyjnych zaprezentowanych w prognozie osiągnie na koniec 2018 roku bardzo wysoki poziom zadłużenia  około 9 000 000 zł. Koszty obsługi tego zadłużenia szacowane są na kwotę około 370 000 zł rocznie (przy założeniu wysokości stóp procentowych na poziomie ok.4% ) co przy spłatach pożyczek i kredytów zaciągniętych w latach wcześniejszych w kwocie średnio ok. 450 000,00 zł powoduje konieczność generowania nadwyżki operacyjnej budżetu na poziomie ok. 820 000, 00 zł rocznie. Sytuacja taka ogranicza w ogromnym stopniu możliwość finansowania inwestycji gminnych własnymi środkami (środków brakuje, gdyż przeznaczone są na  spłatę rat kredytów i odsetek) i powodują nakręcanie spirali zadłużenia. Sytuacja taka może okazać się szczególnie niebezpieczna w przypadku wzrostu stóp procentowych i pojawienia się innych czynników wpływających na poziom wydatków gminy od niej niezależnych i skutkować może przekroczeniem dopuszczalnych wskaźników. Kolejnym czynnikiem ryzyka ograniczającego możliwość oceny realności prognozy jest fakt, iż prognoza wybiega bardzo daleko w przyszłość (rok 2039) i zaprezentowanie w tak odległej przyszłości danych dotyczących dochodów i wydatków budżetu  może być obarczone dość dużym błędem. Powyższe daje podstawę do stwierdzenia, iż Gmina Korycin na koniec 2018 roku osiągnie maksymalny bezpieczny  poziom zadłużenia, którego dalsze zwiększanie grozić może utratą płynności i brakiem możliwości realizacji zadań, do których została powołana.  Dlatego też zdaniem Skarbnika dalsze zwiększanie zadłużenia gminy doprowadzić może do zachwiania płynności i ograniczenia zdolności finansowych z wszelkimi konsekwencjami z tym związanymi.

            Skarbnik ponadto zaznaczył, iż przy restrykcyjnym pilnowaniu dochodów i wydatków, wykonanie tak dużego budżetu jest możliwe i realne. Jest to już kres naszych możliwości i trzeba przystopować, na więcej nas już nie stać.  W roku 2017 , kiedy ogłosiliśmy przetarg na udzielenie kredytu, dopiero za trzecim razem jeden bank zdecydował się na jego udzielenie. Zatem naszą sytuacje finansową analizuje i ocenia  nie tylko Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, ale także banki, które poprzez zainteresowanie udzieleniem kredytu lub jego brak sygnalizują w ten sposób ocenę ryzyka związanego z finansowaniem gminy. Nasze możliwości dalszego finansowania inwestycji zobowiązaniami długoterminowymi są mocno ograniczone. Świadomość tego ma także Wójt - rok 2017 to to pierwszy rok, w którym nie składaliśmy wniosku do Wojewody Podlaskiego o dofinansowanie budowy dróg gminnych w 2018 roku w ramach programu tzw. „schetynówek„ (termin składania wniosków był wyznaczony do końca września 2017 roku).  Mamy pełną świadomość, że zrealizowane inwestycje zostaną na lata i będą służyć naszym mieszkańcom. Do sytuacji finansowej gminy odnosi się także Regionalna Izba Obrachunkowa, która poprzez skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w swojej uchwale Nr II – 00311 – 84/17 z dnia 13 grudnia 2017 roku w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy  Korycin na lata 2018 – 2039, gdzie pozytywnie opiniuje w/w projekt, przekazuje jednocześnie swoje zastrzeżenia i uwagi stwierdzając, iż dalsze zwiększanie zadłużenia gminy doprowadzić może do zachwiania płynności i ograniczenia zdolności finansowych z wszelkimi konsekwencjami  z tym związanymi, co skutkować może uruchomieniem procedur, o których mowa w art. 240a i 240b ustawy o finansach publicznych.

      W ocenie Składu  Orzekającego opiniowany budżet oraz WPF chociaż spełniają formalne wymagania określone przepisami ustawy o finansach publicznych  i ustawą o samorządzie gminnym , to jednak mając na względzie zagrożenia jakie mogą mieć miejsce na etapie realizacji planu, pragniemy wskazać na konieczność bieżącego monitoringu przebiegu pozyskiwania planowanych dochodów i realizacji wydatków przez Organy Gminy.

      Członkowie Komisji otrzymali do zapoznania się  także uchwały  Składów Orzekających Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku:

 1)  Nr II- 00310- 84/17 z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały budżetowej Gminy Korycin na 2018 rok oraz możliwości sfinansowania planowanego deficytu, gdzie opiniuje się pozytywnie przedłożony przez Wójta Gminy Korycin projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Korycin na 2018 rok, przekazując jednocześnie sformułowane uwagi oraz  opiniuje możliwość sfinansowania deficytu przedstawionego w tym projekcie uchwały, przekazując zastrzeżenia sformułowane w uzasadnieniu do uchwały  a także uchwałę:

 2) Nr II – 00311 – 84/17 z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie  uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2039, gdzie opiniuje projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2018 – 2039, przekazując zastrzeżenia i uwagi sformułowane w uzasadnieniu. Dlatego też w trosce o sytuację finansową gminy przekazuję powyższe uwagi i zastrzeżenia związane z procedowanym projektem uchwały.

    Członkowie obu Komisji pozytywnie zaopiniowali projekt budżetu Gminy Korycin na 2018 rok wraz z Wieloletnią Prognozą Finansową na lata 2018-2039. Ponadto Komisja Gospodarki i Budżetu wydała pozytywną opinię na piśmie,  w której  wnioskuje o przyjęcie powyższego projektu uchwały budżetowej wraz z Wieloletnią Prognozą Finansową  na XXV Sesji Rady Gminy Korycin zwołanej na dzień 28 grudnia 2017 roku.

Pan Skarbnik w imieniu własnym i Pana Wójta  podziękował członkom Komisji za pozytywnie zaopiniowanie powyższych dokumentów.

Ad.3/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrała Pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy i zapoznała członków Komisji z projektami innych wymienionych na wstępie uchwał, które zostaną przedłożone do uchwalenia  podczas obrad XXV Sesji Rady Gminy Korycin zwołanej na dzień 28 grudnia 2017 roku 

Wyżej przedstawione projekty uchwał zostały pozytywnie zaopiniowane przez członków obu Komisji Rady.

Ad.4/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia ponownie  głos zabrała pani  Tamara Sokołowska i  poinformowała członków  komisji o  innych bieżących sprawach  między innymi dotyczących ogłoszenia przetargów , w tym na sprzedaż kolejnych nieruchomości stanowiących własność Gminy Korycin położonych w obrębie gruntów wsi Korycin przy ulicy Trakt Królewski (jedna działka) i 7 działek budowlanych położonych w Korycinie przy ulicy Słowiańskiej (w pobliżu zalewu). Przetarg odbędzie się w dniu 22 grudnia br. czyli jutro.

W ramach zapytań głos zabrali członkowie Komisji pytając w następujących sprawach:

1) pan Adam Bielawski pytał, kto postawił znak drogowy „Zakaz zatrzymywania się i postoju” na ulicy Białostockiej w Korycinie przy dawnym budynku Ośrodka Zdrowia?,

2) pan Stanisław Krutul zapytał o przebieg kontroli dróg w ramach zrealizowanego projektu ze środków PROW  z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

Odpowiedzi udzieliła pani Tamara Sokołowska stwierdzając, iż w/w znak został postawiony przez zarządcę tej ulicy tj. Gminę Korycin. W tym miejscu nie ma żadnego parkingu, jest to ślepa ulica i miejsce to służy do zawracania samochodów, które jechały w tym kierunku, nie wiedząc, iż tam kończy się ulica i nie ma żadnego przejazdu w kierunku drogi krajowej Nr 8.

Natomiast kontrola dróg dokonana przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego przebiegła sprawnie i nie wniesiono zastrzeżeń do przedłożonej dokumentacji.

Na tym protokół z posiedzenia obu Komisji Rady Gminy Korycin zakończono.

 

Protokołowała:
Tamara Sokołowska                                                                                 

Przewodniczący Komisji
 Gospodarki i Budżetu
Stanisław Krutul

                                                                                                          Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej
Stanisław Szubzda

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Data wytworzenia: 2017-12-21

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2018-01-26

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2018-01-26