PROTOKÓŁ ze wspólnego posiedzenia w siódmej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 5 czerwca 2017 roku

PROTOKÓŁ

ze wspólnego posiedzenia w siódmej kadencji Komisji Gospodarki i Budżetu oraz Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin, odbytego dnia 5 czerwca 2017 roku (poniedziałek) w godz. 9.00 – 11.15 w siedzibie Urzędu Gminy Korycin przy ulicy Knyszyńskiej 2a

 

W posiedzeniu udział wzięło 10 członków Komisji, w tym:

 

Komisji Gospodarki i Budżetu członkowie w osobach:

  1. Pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji
  2. Pan Jan Bojarzyński – członek Komisji
  3. Pan Kazimierz Urban – członek Komisji
  4. Pan Adam Bielawski – członek Komisji
  5. Pan Bogdan Małyszko – członek Komisji
  6. Pan Jarosław Radulski – członek Komisji
  7. Pan Jerzy Burak  – członek Komisji

 

zgodnie z załączoną listą obecności oraz członkowie Komisji Rewizyjnej w osobach:

 

  1. Pan Stanisław Szubzda – przewodniczący Komisji
  2. Pan Marek Brylewicz – członek Komisji
  3. Pan Krzysztof Szewczul – członek Komisji

 

 zgodnie z załączoną listą obecności.

 

Nieobecny był członek Komisji Rewizyjnej pan Kazimierz Buzun.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1. Pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin,
  2. Pan Andrzej Waszczeniuk – Skarbnik Gminy Korycin
  3. Pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy jednocześnie protokołująca przebieg posiedzenia.

 

Posiedzenie otworzył Pan Stanisław Krutul – przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu serdecznie witając członków obu Komisji, Pana Wójta, Panią Sekretarz Gminy i Pana Skarbnika Gminy. Następnie przedstawił proponowany porządek posiedzenia obu Komisji, który został przyjęty jednogłośnie ( 10 głosów „za”) i przedstawia się następująco:

 

  1. Przyjęcie protokołu ze wspólnego posiedzenia przez Komisję Gospodarki i Budżetu oraz Komisję Rewizyjną, odbytego dnia 19 grudnia 2016 roku.
  2. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Korycin za 2016 rok, sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 13 kwietnia 2017 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Korycin sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2016 rok oraz z informacją o stanie mienia komunalnego i wydanie opinii w powyższej sprawie, w tym:

1) podjęcie uchwały Nr 1/1/2017 Komisji Rewizyjnej przy Radzie Gminy Korycin z dnia 5 czerwca 2017 roku w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok,

2) przygotowanie wniosku Komisji Rewizyjnej do Rady Gminy Korycin w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin, po zapoznaniu się z w/w dokumentami.

  1. Zapoznanie się z treścią projektów uchwał Rady Gminy tj.:

1) w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok,

2) w sprawie udzielenia absolutorium  Wójtowi Gminy Korycin za 2016 rok,

3) innych przedkładanych pod obrady XX Sesji Rady Gminy Korycin, zaplanowanej na dzień 22 czerwca 2017 roku ( czwartek ) godz.12.00 :

a) w sprawie zatwierdzenia taryfy opłat za wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,

 b) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok,

c) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017 – 2039.

4.  Inne bieżące sprawy, w tym informacja o wynikach przetargu na:

Przebudowę i rozbudowę przedszkola w Korycinie oraz ogłoszeniu przetargu na „Park kulturowy Korycin – Milewszczyzna” (otwarcie ofert  nastąpi 19 czerwca 2017 r.).

 

Ad.1/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia członkowie obu Komisji nie wnieśli uwag i zastrzeżeń do protokołu ze wspólnego posiedzenia obu Komisji, odbytego dnia 19 grudnia  2016 roku, zatem pan przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu poinformował, że protokół został przyjęty jednogłośnie przez obie Komisje  (10  głosów „za” ), w tym : 7 głosów „za” Komisja Gospodarki i Budżetu i 3 głosy „za” Komisja Rewizyjna.

 

Ad.2/ W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia Pan Stanisław Krutul przekazał głos Skarbnikowi Gminy Korycin panu Andrzejowi Waszczeniuk, który szczegółowo przedstawił i omówił wykonanie dochodów i wydatków poszczególnymi działami klasyfikacji budżetowej budżetu Gminy Korycin za 2016 rok stwierdzając, że budżet w 2016 roku był budżetem stosunkowo spokojnym. Spokojnym dlatego, iż w 2016 roku nie mieliśmy zbyt wiele inwestycji (wybudowana została droga Ostra Góra Sitkowo oraz zakupiono nieruchomość w sąsiedztwie siedziby gminy), a całość wysiłków organizacyjnych gminy skierowana była na przygotowywanie dokumentacji technicznych dotyczących projektów, które realizowane będą w 2017 roku i latach następnych. W 2016 roku budżet Gminy Korycin zamknął się dodatnim wynikiem finansowym (gmina wygenerowała nadwyżkę) w wysokości 389 247,13 zł. Jest to wynik bardzo korzystny, gdyż po raz pierwszy od kilku lat budżet Gminy Korycin wydał mniej niż wygenerował wpływów.

Kierunki wydatków bieżących budżetu w 2016 roku były bardzo podobne do tych z lat wcześniejszych -  ponoszone wydatki - związane były z bieżącym funkcjonowaniem gminy i realizowaniem przez nią jej zadań własnych oraz zleconych. Ponoszone wydatki to wydatki związane z utrzymaniem dróg, mienia gminnego (nieruchomości), utrzymaniem i zapewnieniem gotowości bojowej jednostek ochotniczych straży pożarnych, wydatki na administrację oraz działalność organów gminy, wydatki na oświatę (szkoła podstawowa, gimnazjum, przedszkole i punkty przedszkolne), wydatki na pomoc społeczną (realizacja zadań własnych i zleconych), wydatki związane z realizacją zadań nałożonych na gminę ustawą o przeciwdziałaniu alkoholizmowi i narkomanii, a także wydatki związane z gospodarką komunalną gminy. Z budżetu udzielona została dotacja dla instytucji kultury działającej na terenie gminy oraz ponoszone były wydatki związane z obsługą zadłużenia długoterminowego (spłata odsetek). W budżecie roku 2016 pojawił się  nowy rodzaj wydatku związany z realizacją rządowego Programu Rodzina 500+”, który w 2016 r. wygenerował przepływy na ok. 2,2 mln złotych. W ramach wydatków majątkowych  sfinansowano:

1) modernizację rolniczej drogi gminnej Ostra Góra – Sitkowo w kwocie  849 238,83 zł, zrealizowaną w ramach programu wieloletniego pod nazwą Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój,

2) wydatki związane z udzieleniem dotacji celowej Gminie Janów z przeznaczeniem na dofinansowanie remontów dróg gminnych z terenu Gminy Janów w kwocie 300 000, 00 zł,

3) wydatki związane z zakupem dokumentacji technicznej związanej z przebudową ulicy Ogrodowej w Korycinie oraz z budową parkingu w kwocie 10 000, 00 zł ,

4) wydatkowano kwotę 210 438,89 zł z przeznaczeniem na :

a) 15 000, 00 zł w formie dotacji celowej na dofinansowanie prac konserwatorskich przy zabytkach zlokalizowanych na terenie gminy,

b) 193 565, 30 zł tytułem zakupu dokumentacji technicznej oraz zabytkowego wiatraka w związku z przygotowywanym do realizacji projektem „Park kulturowy Korycin – Milewszczyzna”,

c) 1 873,59 zł w związku z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie w ramach współpracy transgranicznej,

5) zakupiono działkę w Korycinie położoną obok siedziby UG Korycin zabudowaną budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym za kwotę 135 000,00 zł z przeznaczeniem na powiększenie mienia komunalnego.

W ujęciu syntetycznym wykonanie wydatków bieżących w 2016 r. ukształtowało się na poziomie 12 224 045, 14 zł, a wydatków  majątkowych na poziomie 1 511 245, 49 zł. Łączne wydatki budżetu stanowią kwotę 13 735 290, 63 zł, co stanowi 95,76%, wydatków zaplanowanych.

Źródła dochodów budżetu gminy od lat kształtują się bardzo podobnie, głównymi źródłami dochodów bieżących gminy od lat pozostają subwencje, dotacje na realizację zadań własnych i zleconych, dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, dochody z tytułu najmu dzierżawy składników majątkowych, udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa, a także inne dochody z pozyskiwania których gmina bardzo skrupulatnie korzysta. Przykładem takiego dochodu, który pojawił się incydentalnie w budżecie roku 2016 jest nieplanowany dochód z tytułu kary nałożonej  na firmę za zajęcie pasa drogowego w Ostrej Górze w związku z wcześniejszym wejściem na teren drogi aniżeli przewidywało zezwolenie. Innymi rodzajami dochodów budżetu, które nie wpływają znacząco na poziom dochodów są  dochody z tytułu świadczonych usług promocyjnych, darowizn i innych drobnych wpłat. Dochodami majątkowymi gminy są otrzymane dofinansowania do projektów inwestycyjnych (w 2016 roku było to dofinansowanie do przebudowy drogi Ostra Góra – Sitkowo czyli dotacja z budżetu państwa oraz dotacja z Gminy Janów) oraz dochody z tytułu sprzedaży majątku.  W ujęciu syntetycznym wykonanie dochodów bieżących w 2016 r. ukształtowało się na poziomie 13 244 751,04 zł, a dochodów majątkowych na poziomie 879 786,72 zł. Łączne dochody budżetu stanowią kwotę 14 124 537,76 zł, co stanowi 96,25%, dochodów zaplanowanych.

Dokładne zestawienie wszystkich danych budżetowych w formie tabelarycznej i opisowej w formie sprawozdania z wykonania budżetu za 2016 rok, przyjęte Zarządzeniem Nr  103/2017 z dnia 27 marca 2017 r. zostało Państwu Radnym przesłane w miesiącu marcu 2017 roku i mieli Państwo możliwość do zapoznania się z jego treścią. Dlatego omawianie wszystkich pozycji dochodów i wydatków budżetu w 2016 r. jest niezasadne, gdyż są one szczegółowo przedstawione w powyższym dokumencie.

Jak wspomniano na początku, budżet gminy za 2016 rok zamknął się dodatnim wynikiem finansowym – nadwyżką  budżetową w kwocie 389 247,13 zł. Oznacza to, iż wydatki budżetu zostały w całości sfinansowane dochodami. Nadwyżka budżetowa w kwocie 389 247,13 zł została przeznaczona w części na rozchody budżetu (spłatę rat kredytów i pożyczek przypadających do spłaty w 2016 roku w kwocie 331 592,00 zł) a w części (57 655,13 zł ) zwiększyła wartość wolnych środków budżetu, które po zakończeniu i rozliczeniu roku 2016 osiągnęły wartość 876 307, 61 zł. Wolne środki przechodzą do rozliczeń lat następnych i będą mogły służyć finansowaniu potrzeb budżetu w latach następnych.

W roku 2016 dokonano spłat zaciągniętych wcześniej rat kredytów i pożyczek w kwocie 331 592,00 zł. Spłaty dokonywane były zgodnie z ustalonymi harmonogramami terminowo, gdyż budżet gminy w 2016 roku dysponował pełną płynnością finansową i na bieżąco regulował wszystkie swe zobowiązania.

Zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31 grudnia 2016 roku wynosiło 6  206 842,00 zł i zmniejszyło się do stanu z końca 2015 roku o kwotę 331 592,00 zł.

Poziom zadłużenia gminy jest przedmiotem szczególnej troski Skarbnika, gdyż zauważyć należy, że obecny poziom zadłużenia gminy jest poziomem bezpiecznym, ale dalsze jego zwiększanie spowodować może problemy związane z jego obsługą. Temat zadłużenia nie jest co prawda tematem bezpośrednio związanym z tematyką dzisiejszego posiedzenia komisji, ale jest to temat na tyle ważny, że wymaga omówienia. Mamy obecnie czerwiec 2017 roku i budżet roku 2017, który jest budżetem bardzo proinwestycyjnym, gdyż po stronie wydatków majątkowych zapisano wydatki na rekordowo wysokim poziomie - 6 412 451,00 zł. Tak wysoki poziom wydatków realizowanych we współfinansowaniu  środkami pochodzącymi ze źródeł zewnętrznych implikuje powstanie deficytu budżetowego na poziomie 1 485 557,00 zł. Oznacza to, iż zapotrzebowanie na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu roku 2017 wynosi 1 485 557,00 zł. Ogólne zapotrzebowanie na zewnętrzny kapitał długoterminowy wynosi 1 950 000,00 zł,  gdyż oprócz sfinansowania deficytu gmina musi w 2017 roku spłacić kwotę 464 443,00 zł,  stanowiącą wysokość rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych a przypadających do spłaty w roku 2017. Kwotę tę Gmina planuje pozyskać, właściwie już pozyskała (rozstrzygnięto przetarg) w formie kredytu długoterminowego. Poziom zadłużenia długoterminowego po spłacie rat kredytów i pożyczek, na koniec 2017 roku wyniesie 7 692 399 zł, co jest wartością niewątpliwie wysoką. W uchwalonej i obowiązującej na dzień dzisiejszy Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Korycin oprócz danych wynikających z wartości historycznych oraz roku bieżącego, zaprezentowane są dane o podstawowych wielkościach budżetowych prognozowanych w latach następnych. Podczas konstrukcji prognozy prócz wydatków majątkowych zapisanych w budżecie na 2017 rok ujęte zostały także wydatki inwestycyjne, które ponoszone będą z wydatków budżetu roku 2018, a dotyczą zdarzeń, które już nastąpiły (np. podpisane zostały już umowy o dofinansowanie projektów inwestycyjnych, które są projektami kilkuletnimi, ogłoszono przetarg na realizację prac budowlanych przy przebudowie przedszkola, podpisywane będą umowy na wykonawstwo prac budowlanych, przypomnień warto, iż w 2018 roku czeka nas rozliczenie – sfinansowanie dwóch dużych projektów dotyczących przebudowy i rozbudowy Przedszkola w Korycinie o wartości ok. 2,5 mln zł oraz Parku Kulturowego Korycin – Milewszczyzna o wartości ok. 5,5 mln zł). Wynika to po części z obowiązującego prawa, ale po części także chęci pokazania tego co czeka nas w latach przyszłych. Z prognozy tej wynika, iż prócz konieczności pozyskania kapitału (zaciągnięcia kredytu) w 2017 roku w kwoce 1 950 000,00 zł, budżet czeka także konieczność zapewnienia finansowania na rok 2018 w kwocie 1 720 000,00 zł (z czego 1 256 186,00 zł na deficyt i 463 814,00 na spłatę rat kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach ubiegłych). Prognozowany stan zobowiązań długoterminowych na koniec 2018 roku osiągnie wartość 8 948 585,00 zł i niewątpliwie jest to wartość wysoka. Wysoka dlatego, iż przyrównując kwotę zadłużenia do kwoty dochodów własnych (stary, nieobowiązujący wskaźnik dopuszczający możliwość zaciągania zobowiązań długoterminowych nie mogący przekroczyć 60 %) wskaźnik ten kształtuje się na poziomie powyżej 60 %. Sytuacja nadmiernego zadłużenia może w przyszłości skutkować problemami gminy z jego obsługą, utratą płynności oraz brakiem możliwości realizacji jej zadań. Bardzo długi horyzont czasowy spłat zobowiązań (do 2039 roku) z jednej strony daje gminie możliwość łagodnych jego spłat, z drugiej strony prowadzi do wysokich kosztów jego obsługi, oraz prowadzi do trudnego do oszacowania ryzyka związanego z wielkościami dochodów i wydatków budżetów lat przyszłych. Wysoki poziom zadłużenia gminy i konieczność jego spłaty ogranicza także możliwości inwestowania gminy w latach przyszłych, gdyż nadwyżka dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi (tzw. nadwyżka operacyjna) będzie w latach przyszłych angażowana w spłatę zadłużenia i w koszty jego obsługi.

Obawy o finanse gminy potwierdzają analitycy bankowi, którzy dopiero w trzecim postępowaniu przetargowym zdecydowali się na złożenie oferty na udzielenie kredytu gminie, wliczając ryzyko jego udzielenia w cenę kredytu, która wzrosła blisko dwukrotnie.

Także Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku opiniując projekt budżetu na 2017 rok wyraziła swe obawy związane z poziomem zadłużenia. Nie negując i nie wchodząc w kompetencje organu stanowiącego gminy (rady gminy) sygnalizuje, iż Gmina Korycin po zrealizowaniu swych zamierzeń inwestycyjnych w latach 2017-2018 może mieć istotne problemy z funkcjonowaniem.

            Dlatego też w podejmowaniu kolejnych decyzji odnośnie kierunków rozwoju gminy należy mieć powyższe na uwadze.

           

            W następnej kolejności Pan Skarbnik omówił sprawozdanie finansowe gminy Korycin za 2016 rok, w skład którego wchodzą:

1) skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego – Gminy Korycin sporządzony na dzień 31 grudnia 2016 r.,

2) zestawienie zmian w funduszu jednostki sporządzone na dzień 31 grudnia 2016 r.,

3) rachunek zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) sporządzony na dzień 31 grudnia 2016 r.,

4) bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego sporządzony na dzień 31 grudnia 2016 r.,

5) bilans z wykonania budżetu państwa, jednostki samorządu terytorialnego – Gminy Korycin sporządzony na dzień 31 grudnia 2016 r.

 

W dalszej kolejności pan Skarbnik przedstawił stan mienia Gminy Korycin na dzień 31 grudnia 2016 r., a także zapoznał członków Komisji z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku - Uchwała Nr RIO.II- 00321-58/17 Składu Orzekającego RIO z dnia 13 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Korycin sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2016 rok. Pan Skarbnik przypomniał, iż sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy Korycin za 2016 rok panowie radni otrzymali wcześniej i mieli możliwość dokonania szczegółowej analizy.

Pan  Skarbnik poprosił członków Komisji o opinię w tym zakresie, a Komisje Rewizyjną o wyrażenie opinii na piśmie i podjęcie stosownej uchwały .

Wszyscy członkowie obu Komisji wyrazili pozytywną opinię dotyczącą wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok.

Komisja Rewizyjna podjęła jednogłośnie Uchwałę Nr 1/1/ 2017 z dnia 05 czerwca 2017 roku w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok, w której pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu Gminy Korycin za 2016 rok i występuje z wnioskiem do Rady Gminy Korycin w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin. W/w uchwała i wniosek stanowią załączniki do protokołu.

            Pan Skarbnik podziękował w imieniu Pana Wójta i własnym  członkom obu  Komisji   za pozytywną opinię dotyczącą wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok i wystąpienie z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin.}


Ad.3) W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrała Pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy  i zapoznała członków Komisji z projektami innych  uchwał, które zostaną przedłożone do uchwalenia  podczas obrad XX Sesji Rady Gminy Korycin zaplanowanej na dzień 22 czerwca 2017 roku  tj :

1) w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Korycin za 2016 rok,

2) w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Korycin za 2016 rok,

3) w sprawie zatwierdzenia taryfy opłat za wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

Wniosek w tej sprawie został złożony w dniu 24 kwietnia 2017 r. przez Wodociągi Podlaskie Sp. z.o.o, ul. Elewatorska 31 z Białegostoku, które zajmują się eksploatacją tych urządzeń na terenie Gminy Korycin . Zaproponowana cena 1 m3 wody wnosi 2,92 zł wraz z podatkiem Vat 8%, zaś cena 1 m3 ścieków wynosi 7,56 zł wraz z podatkiem Vat 8%. Ceny stawek opłat abonamentowych wody i ścieków nie ulegają podwyższeniu, pozostają w dotychczas obowiązujących stawkach tj: stawka opłaty abonamentowej wody wynosi 5,40 zł, zaś stawka opłaty abonamentowej ścieków wynosi 6,48 zł. Zatwierdzenie nowych stawek obowiązywałoby na okres jednego roku tj. od dnia 1 lipca 2017 roku do dnia 30 czerwca 2018 roku,

1) w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych członków ochotniczej straży pożarnej,

2) w sprawie zmian w budżecie Gminy Korycin na 2017 rok,

3) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Korycin na lata 2017 – 2039.

 

Ad.4)  W powyższym punkcie uchwalonego porządku posiedzenia głos zabrała pani Sekretarz Gminy  i poinformowała członków  komisji o następujących innych bieżących sprawach:

1) odbył się przetarg na „Przebudowę i rozbudowę przedszkola w Korycinie”. Do przetargu przystąpiło 6 oferentów. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego „HYDROS” sp. j. Tadeusz Kulesza, Adam Kulesza z Białegostoku z ceną ofertową w wysokości 2 533 000, 00 zł brutto oraz okresem gwarancji 7 lat i z tym Przedsiębiorstwem została zawarta w dniu 30 maja br. umowa na wykonanie zadania,

2) ogłoszony został przetarg na realizację zadania pn:” Park kulturowy Korycin – Milewszczyzna”. Otwarcie ofert nastąpi 19 czerwca 2017 roku,

3) w dniu 12 kwietnia br. Pan Wójt wystosował wniosek do Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku z prośbą o ponowne utworzenie Posterunku Policji w Korycinie, który został zlikwidowany w 2010 roku. W 2002 roku zostały podjęte wspólne kroki zmierzające do docelowego rozwiązania tego tematu, gdzie zostało podpisane porozumienie z Komendą Wojewódzką Policji w Białymstoku, a Gmina Korycin nabyła działkę o pow. 0,42 ha i w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczyła ją pod budowę Posterunki Policji w Korycinie. Niestety, różne uwarunkowania i okoliczności nie doprowadziły do realizacji powyższego zamierzenia. Jesteśmy gotowi przekazać w/w działkę na własność Policji, jak również deklarujemy otwartość do dalszej współpracy. Z otrzymanej w dniu 20 maja 2017 r. odpowiedzi Komendanta Wojewódzkiego Policji w Białymstoku wynika, że plany strategiczne wynikające z ustawy modernizacyjnej Policji na lata 2017 – 2019 nie przewidują budowy Posterunku Policji w Korycinie, która z pewnością  związana byłaby  z dużym nakładem środków finansowych. Brak możliwości przekazania odpowiednich pomieszczeń na utworzenie posterunku Policji uniemożliwia  jego powstanie w najbliższym czasie. Niemniej jednak nie jest wykluczone, że w przyszłości takie przedsięwzięcie zostanie zrealizowane. Komendant zapewnił, że podlegli mu funkcjonariusze dołożą wszelkich starań by nieustannie dążyć do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa na terenie gminy Korycin m.in. przez planowane wzmocnienie etatowe posterunku Policji w Janowie i w związku z tym skierowanie do służby na terenie naszej gminy dodatkowych patroli,

4) w dniu 14 czerwca br. zaprzyjaźniona Gmina Terespol podczas uroczystej Sesji Rady Gminy będzie obchodziła Jubileusz XXV - lecia powstania Gminy Terespol, na który serdecznie zaprasza Państwa radnych. Uroczystość odbędzie się w siedzibie Urzędu Gminy Terespol w Kobylanach, początek o godz.13.00.

 

Natomiast pan Wójt poinformował członków Komisji o innych sprawach tj.:

1) w dniu wczorajszym tj. 4 czerwca 2017 r. odbyły się I Zawody Triatlonowe oraz XXVI Półmaraton Mleczny Korycin – Janów – Korycin. W triatlonie rywalizowało 50 zawodników, zaś w półmaratonie około 70 zawodników z Polski i z zagranicy. Nasza trasa jest wspaniała, ponieważ przebiega przez wyasfaltowane drogi i piękne krajobrazy,

2) będziemy składali wniosek do Funduszu Biebrzańskiego – Lokalnej Grupy Działania w ramach środków PROW o dofinansowanie zadania dotyczącego odmulenia zbiornika retencyjnego w Korycinie ( został ogłoszony konkurs dotyczący dofinansowania zadań związanych ze zbiornikami małej retencji ). Można uzyskać dofinansowanie w wysokości 85 % . Termin składania wniosków upływa w dniu 10 lipca br. Można pozyskać kwotę 800 tys. zł na realizację tego zadania. Nie mamy konkurencji, zbiornik jest nasz, zatem zakładamy, że takie dofinansowanie uzyskamy. Jesteśmy do tego zadania przygotowani. Odmulanie musimy wykonać przed rozbudową plaży w Korycinie,

3) w dniu dzisiejszym w Przedszkolu im. Jana Pawła II w Korycinie odbędzie się I Transgraniczny Piknik Rodzinny w ramach projektu pn:”Transgraniczna Sieć Wczesnej Edukacji”, w którym udział wezmą także dzieci, rodzice oraz nauczyciele z Przedszkola Skowronek” z Birstonas na Litwie. Kolejny taki piknik odbędzie we wrześniu w Birstonas, gdzie tym razem nasi uczniowie , rodzice i nauczyciele będą tam gościć w ramach rewizyty,

4) w dniu 14 czerwca br. Pan Wójt zaplanował spotkanie z młodzieżą z dwóch klas Gimnazjum w Korycinie z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego celem przekazania ważnych informacji dotyczących roli samorządu gminnego dla naszych mieszkańców i pokazać osiągniecia i sukcesy naszej gminy, jakie dokonały się na przestrzeni 27 lat. Jako samorząd odnieśliśmy duży sukces. Zrealizowaliśmy dużo inwestycji, a w latach 2017-2018 to rekord tych inwestycji, między innymi w 2017 roku wykonamy ponad 10 km dróg asfaltowych w 8 miejscowościach, rozpocznie się rozbudowa przedszkola w Korycinie i wiele innych zadań, a wszystko to służy naszym mieszkańcom, aby mieli lepszy standard życia. Zatem to są wspólne nasze osiągniecia,

5) możemy już ogłaszać przetarg na strukturę plaży nad zalewem w Korycinie, a także czekamy na wyniki wniosku o dofinansowanie „fotowoltaiki”, który został złożony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

 

Na tym protokół z posiedzenia obu Komisji Rady Gminy Korycin zakończono.

 

Protokołowała:

Tamara Sokołowska     

                                                                             Przewodniczący Komisji

                                                                         Gospodarki i Budżetu

                                                                                                          Stanisław Krutul

 

                                                                                                          Przewodniczący

                                                                                                          Komisji Rewizyjnej

                                                                                                          Stanisław Szubzda

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Przewodniczący Komisji Gospodarki i Budżetu, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Data wytworzenia: 2017-06-05

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data modyfikacji: 2017-07-11

Opublikował: Robert Bielawski

Data publikacji: 2017-07-11