Protokół z XIX Sesji Rady Gminy

PROTOKÓŁ Nr XIX/04

z XIX Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 29 listopada 2004r.(poniedziałek) w sali GOKSiT w Korycinie, ul. Knyszyńska 2a, w godz. 10.00 – 13.30 pod przewodnictwem pana Józefa Glińskiego – przewodniczącego Rady Gminy Korycin.

 

 

 

Stan Rady Gminy – 15 radnych.

Obecnych – 13 radnych

zgodnie z załączoną listą obecności stanowiącą załącznik do oryginału protokołu z Sesji Rady Gminy.

 

Radni obecni podczas obrad sesyjnych:

1)     pan Adam Bielawski

2)     pan Jan Bojarzyński

3)     pan Józef Gliński

4)     pan Stanisław Krutul

5)     pan Bogdan Małyszko

6)     pan Antoni Pakuła

7)     pan Antoni Puza

8)     pan Jarosław Radulski

9)     pan Edmund Sobolewski

10) pan Krzysztof Szewczul

11) pan Stanisław Szubzda

12) pan Kazimierz Urban

13) pan Andrzej Waszczeniuk

 

Radni nieobecni nieusprawiedliwieni:

1)     pan Stanisław Pochodowicz

2)     pan Czesław Radulski

 

Ponadto w posiedzeniu Sesji udział wzięli:

1)     pan Mirosław Lech – Wójt Gminy Korycin

2)     pani Grażyna Bajkowska – Z-ca Wójta Gminy Korycin

3)     pani Tamara Sokołowska – Sekretarz Gminy

4)     pani Danuta Zawadzka – Skarbnik Gminy

5)     pan Stanisław Kopciewski – radny Powiatu Sokółskiego

6)     pani Ewa Michnowicz – protokolantka posiedzenia

oraz zaproszeni sołtysi wsi gminy Korycin.

 

Obrady XIX Sesji Rady Gminy Korycin prowadził pan Józef Gliński – przewodniczący Rady Gminy Korycin.  

Na początku obrad sesyjnych pan przewodniczący serdecznie powitał panów radnych, pana Wójta, panią Zastępcę Wójta, panie Sekretarz, Skarbnik, panią protokolantkę oraz przybyłych gości. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 15 radnych w obradach sesyjnych uczestniczy 13 radnych, zatem obrady są prawomocne, gdzie Rada może obradować i podejmować stosowne uchwały. Przypomniał, że zgodnie z art.14 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady. Zatem dzisiejsze uchwały powinny być w ten sposób podjęte.

Poinformował, że proponowany porządek obrad XIX Sesji Rady Gminy Korycin został panom radnym doręczony wraz z materiałami będącymi przedmiotem obrad.

Pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem proponowanego porządku obrad. Za przyjęciem porządku głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że proponowany porządek obrad XIX Sesji Rady Gminy Korycin został przyjęty jednogłośnie. Oto treść przyjętego porządku obrad:

1.     Otwarcie obrad.

2.     Przyjęcie porządku dziennego XIX Sesji Rady Gminy Korycin.

3.     Przyjęcie protokołu z XVIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 października 2004r.

4.     Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

5.     Sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady. 

6.     Dokonanie zmian w budżecie gminy Korycin na 2004 rok – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r.

7.     Informacja dotycząca ogłoszenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2004r. (M.P. Nr 43, poz. 765) – 37,67zł za 1q, - która jest podstawą do naliczania podatku rolnego na 2005r. na terenie gminy Korycin. Podjęcie decyzji przez Radę Gminy w sprawie przyjęcia w/w ceny bądź jej obniżenia – podjęcie stosownej uchwały w tej sprawie.

8.     Informacja dotycząca ogłoszenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2004r. (M.P. Nr 44, poz. 781) – 120,40zł za 1m3, - która jest podstawą do naliczania podatku leśnego na 2005 rok na terenie gminy Korycin. Podjęcie decyzji przez Radę Gminy w sprawie przyjęcia w/w ceny bądź jej obniżenia – podjęcie stosownej uchwały w tej sprawie.

9.     Określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2005 rok – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r.

10.  Określenie wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2005 rok – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r.

11.  Ustalenie wysokości stawek podatku od posiadania psów na 2005 rok – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r.

12.  Wprowadzenie innych niż wymienione w ustawie zwolnień przedmiotowych z podatku od posiadania psów – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r.

13.  Wprowadzenie opłaty administracyjnej za wydanie wypisu i wyrysu ze studium lub planu zagospodarowania przestrzennego gminy Korycin – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r.

14.  Zapoznanie się z projektem budżetu gminy Korycin na 2005 rok – uwagi, propozycje uzupełnienia lub zmian.

15.  Uchwalenie „Planu Gospodarki Odpadami Gminy Korycin do roku 2013” – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r.

16.  Przyjęcie „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Korycin na lata 2005 – 2010” – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r.

17.   Przyjęcie nowego Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza” – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r.

18.  Wystąpienie o opinię dotyczącą funkcjonowania Zespołu Szkół w Korycinie do Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku – podjęcie uchwały Nr XIX/  /04 Rady Gminy Korycin z dnia 29 listopada 2004r. 

19.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia.

20.  Interpelacje i zapytania radnych.

21.  Wolne wnioski i informacje.

22.  Zamknięcie obrad.

 

Pan przewodniczący obrad stwierdził, że zgodnie z proponowanym porządkiem obrad Rada Gminy Korycin winna przyjąć protokół z XVIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 października 2004r. Przypomniał, że był on wyłożony do wglądu radnych w Urzędzie Gminy Korycin. Każdy z radnych miał prawo wcześniej zapoznać się z jego treścią, wnieść uwagi, poprawki, które w drodze głosowania jawnego mogłyby być przyjęte bądź odrzucone przez Radę Gminy po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

Wobec nie wniesienia do protokołu uwag, poprawek i zastrzeżeń pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła treść protokołu z XVIII Sesji Rady Gminy.

 

 

 

Ad.4/               W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym tj.

-       podjąłem decyzję o zwołaniu dzisiejszej Sesji Rady Gminy,

-       analizowałem korespondencję, która wpłynęła do Rady Gminy,

-       pełniłem w poniedziałki dyżury w Urzędzie Gminy,

-       uczestniczyłem w obchodach gminnych 86 rocznicy Święta Niepodległości Polski w dniu 11 listopada 2004r.,

-       w ramach pełnionego dyżuru przyjąłem delegację nauczycieli z Zespołu Szkół w Korycinie i Przedszkola w Korycinie w sprawie wyjaśnienia zasad korzystania przez tych nauczycieli z autobusów szkolnych w drodze dojazdu do pracy i z pracy.

 

Panowie radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń do przedstawionej informacji przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych przez niego w okresie międzysesyjnym.

 

 

 

Ad.5/               W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad głos zabrał pan Wójt i złożył sprawozdanie Radzie Gminy ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady:

1.     Wydałem Zarządzenie Nr 70/04 Wójta Gminy Korycin (jako organu wykonawczego) z dnia 2 listopada 2004 r. w sprawie określenia sposobu wykonania uchwał Rady Gminy podjętych podczas obrad XVIII Sesji Rady Gminy Korycin odbytej dnia 28 października 2004r. Podczas tej Sesji Rada Gminy podjęła 3 uchwały w następujących sprawach:

-       zaciągnięcia kredytu długoterminowego w kwocie 56 851zł na finansowanie inwestycji pn. „Docieplenie i remont elewacji budynku apteki w Korycinie”,

-       zaciągnięcia kredytu długoterminowego w kwocie 82 887zł na finansowanie inwestycji pn. „Docieplenie i remont elewacji budynku Domu Nauczyciela w Zabrodziu”,

-       zmian w budżecie gminy Korycin na 2004 rok.

Uchwały te zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zostały w dniu 3 listopada 2004 r. w ramach nadzoru przekazane Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku. Ponadto uchwały te zostały dostarczone do Banku Ochrony Środowiska w Białymstoku, gdzie ubiegamy się o zaciągnięcie kredytów na w/w inwestycje. Jednocześnie uchwała dotycząca zmian w budżecie gminy Korycin na 2004 rok została przekazana do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, a także zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Korycin.

2.     Zarządzeniem Nr 71/04 Wójta Gminy Korycin (jako organu wykonawczego) z dnia 15 listopada 2004r. ustaliłem projekt budżetu gminy Korycin na 2005 rok, który został przekazany Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku i dziś jest przedkładany Radzie Gminy Korycin.

3.     Zarządzeniem Nr 72/04 Wójta Gminy Korycin (jako organu wykonawczego) z dnia 15 listopada 2004 r. określiłem sposób przygotowania projektów uchwał Rady Gminy Korycin, które są przedmiotem obrad dzisiejszej XIX Sesji  Rady Gminy Korycin.

4.     W dniu 4 listopada 2004 r. uczestniczyłem w uroczystych obchodach 5 rocznicy istnienia Gimnazjum im. „Solidarności” w Korycinie, natomiast w dniu 11 listopada br. w uroczystych gminnych obchodach 86 rocznicy Narodowego Święta Niepodległości wraz z pracownikami Urzędu Gminy i kolegami radnymi.

5.     W dniu 9 listopada 2004r. gościliśmy komisję konkursową konkursu „Lider Polskiej Ekologii”. Znaleźliśmy się wśród pierwszej czwórki gmin wiejskich, w ubiegłym roku otrzymaliśmy w tym samym konkursie wyróżnienie

6.     W dniu 15 listopada 2004r. uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu Gminy Korycin, gdzie omówiony został projekt budżetu gminy Korycin na 2005 rok, propozycje stawek podatków i opłat lokalnych na 2005 rok oraz inne projekty uchwał Rady Gminy, które będą przedmiotem obrad dzisiejszej Sesji.

7.     W dniach 25-26 listopada br. odbyło się w Białymstoku kolejne Forum Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, gdzie omawiane były m.in. aktualny stan realizacji umów z ARiMR w ramach Programu SAPARD, interpretacja VAT jako kosztu kwalifikowanego i niekwalifikowanego, subwencja oświatowa – zmiany w algorytmie jej naliczania czy stan prac nad nowelizacją ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

8.     Podpisałem aneks do umowy na termomodernizację budynków komunalnych (Apteki, Domu Nauczyciela), termin zakończenia prac przesunięto z 30 października na 30 listopada br.

9.     Zostały zakończone prace przy drodze gminnej do Mielnik.

10.  Podpisałem umowy na odśnieżanie dróg gminnych z p. Wilczewskim z Wyłudek.

11.  Trwa remont drogi w Olszynce (około 300m).

12.  Przygotowywany jest parking przy ulicy Rynek 15 – stary budynek UG – podbudowa.

13.  Do firm ubezpieczeniowych zgłosiliśmy:

-       do PZU zniszczenie tablicy informacyjnej (witacz) we wsi Wojtachy,

-       do Compensy – zniszczenie przystanku w Kumiale.

 

Pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wysłuchała sprawozdania pana Wójta z jego działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonania uchwał rady i nie wniosła do w/w sprawozdania uwag i zastrzeżeń.

 

 

 

Ad.6/               W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy dokona kolejnych zmian w budżecie gminy Korycin na 2004 rok. Projekt uchwały w tej sprawie panowie radni otrzymali, ale w międzyczasie doszła jeszcze jedna dotacja, którą również musimy wprowadzić do budżetu gminy Korycin.

O szczegółowe uzasadnienie projektu uchwały proszę panią Skarbnik.

Pani Skarbnik powiedziała, że zmiany w planie dochodów i wydatków budżetowych na 2004 rok zostały dokonane z następujących powodów:

1.     Zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów ze środków rezerwy subwencji ogólnej została przyznana naszej gminie kwota 10 521zł na wyrównanie poniesionych wydatków na oświetlenie ulic. Środki te przeznacza się na zwiększenie planu wydatków w dziale 600 – Transport – 10 000zł na finansowanie realizacji modernizacji drogi gminnej Korycin – Mielniki, pozostałe 521zł na pokrycie wydatków bieżących dotyczących utrzymania dróg.

2.     W związku ze zbliżającym się końcem roku budżetowego rozdysponowuje się część rezerwy ogólnej na nieprzewidziane wydatki w kwocie 20 000zł na pokrycie braków planu wydatków w dziale 900 – Gospodarka komunalna na wyrównanie zwiększonego planu składek na Związek Gmin „Kumiałka – Biebrza” do 20zł od jednego mieszkańca oraz pokrycie kosztów inwestycyjnych wynikających z porozumienia pomiędzy Związkiem a gminą – łącznie 19 240zł i 760zł na pokrycie braków w planie wydatków bieżących na utrzymanie dróg gminnych.

3.     Rezygnacja z planowanych prac dotyczących budowy ogrodzenia wokół Zespołu Szkół w Korycinie ze względu na brak zainteresowania przetargiem, pozwala na rozdysponowanie zawartej w budżecie kwoty 45 000zł w dziale 801 – Oświata i wychowanie na zakup strojów sportowych dla szkoły i gimnazjum (po 30 kompletów) w łącznej kwocie 12 000zł i 13 000zł na uzupełnienie planu zakupu materiałów (olej opałowy) oraz po 10 000zł na zwiększenie planu wydatków w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa na zakup materiałów i wyposażenia dotyczącego utrzymania mienia komunalnego i w dziale 750 – Administracja publiczna na zakup usług dotyczących funkcjonowania Urzędu Gminy.

4.     Podlaski Urząd Wojewódzki przyznał dotację w kwocie 150zł na pokrycie częściowych kosztów prac komisji  na egzaminie kwalifikacyjnym nauczycieli na status nauczyciela mianowanego.

5.     Po korekcie planu środków na świadczenia rodzinne zmniejszono dotację o 25 000zł. Zmiany te zostały dokonane zgodnie z dyspozycją pisma.

6.     Na podstawie podpisanego porozumienia pomiędzy Ministrem Kultury a Gminą zwiększa się dotację dla biblioteki gminnej w Korycinie o 1000zł ze środków przyznanych przez Ministerstwo na zakup książek.

7.     Po analizie faktycznych wydatków w zakresie wynagrodzeń i wydatków bieżących dokonuje się przesunięć nadwyżek planu uzupełniając przewidywane braki w działach 750, 801, 854 i 900.

 

Plan budżetu po zmianach wynosi:

-       dochody          - 6 727 094zł,

-       wydatki           - 7 412 002zł.

Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący obrad stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2004 rok.

 

UCHWAŁA NR XIX/103/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie zmian w budżecie gminy Korycin na 2004 rok

 

stanowi stronę 19 protokołu.

 

 

 

Ad.7/               W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie decyzję o przyjęciu średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2004r. do naliczenia podatku rolnego na 2005 rok na obszarze gminy Korycin – cena ta wynosi 37,67zł za 1q – zaś w roku 2004 wynosiła 34,57zł za 1q i Rada Gminy jej nie obniżała. Członkowie Komisji Gospodarki i Budżetu wraz z panem Wójtem proponują ceny tej nie obniżać. Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi:

1.     Dla gruntów gospodarstw rolnych – liczba ha przeliczeniowych, gdzie podatek rolny za rok podatkowy wynosi od 1ha przeliczeniowego gruntów równowartość pieniężną 2,5q żyta x 37,67zł za 1q = 94,18zł.

2.     Dla pozostałych gruntów – liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów i budynków, gdzie podatek rolny za rok podatkowy wynosi od 1ha gruntów równowartość pieniężną 5q żyta x 37,67zł za 1q = 188,35zł (ha fizyczny) obliczona według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.

W gminie Korycin opodatkowaniu podatkiem rolnym podlega około 3912ha przeliczeniowych, co daje przewidywaną kwotę wpływu podatku przy przyjęciu ceny żyta w kwocie 37,67zł za 1q (2,5q x 37,67zł za 1q = 94,18zł x 3912ha = 368 412,60zł).

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym „Rady gmin są upoważnione do obniżenia cen skupu żyta przyjmowanych jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy”.

Jeśli Rada przyjmie w/w cenę, to nie trzeba będzie oddzielnej uchwały, tylko w drodze głosowania powyższą cenę zaakceptować. Natomiast, jeśli obniży, to w załączeniu jest projekt uchwały, który podlega głosowaniu.

            Radny Jarosław Radulski powiedział, że ceny zboża staniały, dlatego proponuję obniżyć cenę do ceny ubiegłorocznej.

            Radny Jan Bojarzyński odpowiedział, że ceny zbóż są wiadome dopiero z rocznym poślizgiem i może się okazać, że w roku przyszłym zboże będzie znacznie droższe, dlatego proponuję przyjąć cenę maksymalną.

            Radny Józef Gliński dodał, że musimy zdawać sobie sprawę z tego, że to są dochody gminy, które są przeznaczane na inwestycje gminne. Pan Gliński zwrócił się również z pytaniem do pani Skarbnik, jaki jest wzrost kwotowy tego podatku w stosunku do roku ubiegłego?

            Pani Skarbnik odpowiedziała, że jest to niecałe 8zł z 1ha przeliczeniowego w ciągu roku, a po podzieleniu na 4 raty daje to niecałe 2zł wzrostu podatku z 1ha na ratę. Uważam, że to bardzo niewiele.

            Pan Wójt powiedział, że chciałby zaapelować do panów radnych, aby pozostawić kwotę maksymalną, ponieważ jest to jedyny podatek od rolnika, który idzie do budżetu gminy. Ogólna kwota, która wpłynie do budżetu z tego tytułu to około 370tys.zł, kiedy modernizacja jednej drogi kosztuje ponad 1mnl.zł plus inne ogromne inwestycje, które wykonujemy w naszej gminie. Poza tym musicie panowie wiedzieć, że jeśli sami zmniejszymy własne dochody o 30tyszł, to o drugie tyle zostanie nam zmniejszona dotacja z budżetu państwa, a więc w sumie pozbawiamy się 60tys.zł, a to są duże i bardzo potrzebne pieniądze. Przecież tak naprawdę wszelkie inwestycje robimy dla naszych ludzi – szkoły, drogi, zalew i inne inwestycje i musimy mieć na ich realizację wkład własny. Dlatego jeszcze raz proponuję uchwalić maksymalną kwotę podatku. Chciałbym jeszcze dodać, że w naszej gminie nie pobieramy od ludzi dodatkowych opłat za zwiększoną wartość gruntów, co praktykują inne gminy np. Suchowola. Wartość działek wzrasta np. po modernizacji i wyasfaltowaniu drogi czy po zbudowaniu wodociągu, a my za to nie pobieramy kolejnych pieniędzy.

            Radny Antoni Pakuła powiedział, że jeśli zmniejszymy kwotę podatku rolnego, to już dziś musimy się zastanowić, którą inwestycję wyrzucić z projektu budżetu, bo na wszystko nie wystarczy pieniędzy.

            Radny Edmund Sobolewski dodał, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu bardzo długo dyskutowaliśmy nad tym problemem, ale ogrom prac inwestycyjnych, jakie wykonuje gmina Korycin w pełni uzasadnia te podwyżki, a indywidualnie to naprawdę nie są duże pieniądze.

            Radny Stanisław Szubzda powiedział, że argumenty przedstawione przez pana Wójta nie pozostawiają wątpliwości co do decyzji, jaką powinniśmy podjąć, dlatego proponuję rozpocząć głosowanie nad ceną żyta będącą podstawą do naliczenia podatku rolnego.

            Pan Wójt dodał na koniec, że w tym roku z opieki społecznej zostanie przeznaczonych 500tys.zł na różnego rodzaju zasiłki, obiady dla dzieci itp. w naszej gminie i te pieniądze również musimy brać pod uwagę.

            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2004r. do naliczenia podatku rolnego na 2005 rok na terenie gminy Korycin.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem w/w ceny było 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący powiedział, że Rada Gminy Korycin jednogłośnie przyjęła średnią cenę skupu żyta do naliczenia podatku rolnego na 2005 rok na terenie gminy Korycin.

 

 

 

Ad.8/               W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie decyzję o przyjęciu średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej wg średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2004r. do obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy Korycin na 2005 rok. Cena ta wynosi 120,40zł za 1m3, zaś w roku 2004 wynosiła 107,70zł za 1m3 i Rada Gminy jej nie obniżała.

Pan Wójt wraz z członkami Komisji Gospodarki i Budżetu proponuje jej nie obniżać.

Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasu wyrażona w ha, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków, zaś podatek leśny od 1ha za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220m3 drewna x 120,40zł = 26,488zł.

Opodatkowaniu podatkiem leśnym w gminie Korycin podlega około 660ha x26,488zł = 17 482,08zł, zatem wpływ do budżetu z tego tytułu wyniesie około 17 500zł.

Stosownie do zapisu art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym „Rada Gminy może obniżyć kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna przyjmowaną jako podstawa obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy”.

Jeśli Rada Gminy przyjmie w/w cenę, to nie trzeba oddzielnej uchwały, tylko w drodze głosowania wystarczy zaakceptować powyższą cenę. Natomiast jeśli panowie radni zdecydują się obniżyć w/w cenę, to w załączeniu jest projekt uchwały, który podlega głosowaniu.

            Pani Sekretarz dodała, że lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat są ustawowo zwolnione z podatku leśnego, a na terenie naszej gminy takich lasów jest zdecydowana większość.

            Radny Jarosław Radulski powiedział, że cena państwowa jest inna, a realia na wsi wyglądają inaczej.

            Radny Jan Bojarzyński zasugerował, aby przegłosować wniosek Komisji Gospodarki i Budżetu o nieobniżanie w/w ceny, ponieważ dyskusja będzie taka sama, jak przy poprzednim temacie i takie same argumenty, więc po co się powtarzać.

            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych nie było, zatem pan przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za okres pierwszych trzech kwartałów 2004r. do naliczenia podatku leśnego na 2005 rok na terenie gminy Korycin.

W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem w/w ceny było 10 radnych, 2 radnych było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.

Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący powiedział, że Rada Gminy Korycin większością głosów przyjęła średnią cenę sprzedaży drewna do naliczenia podatku rolnego na 2005 rok na terenie gminy Korycin

 

 

 

Ad.9/               W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy określi wysokość stawek podatku od nieruchomości na 2005 rok.

Projekt uchwały w powyższej sprawie panowie radni otrzymali.

Nowe stawki podatku od nieruchomości określił Minister Finansów w swoim obwieszczeniu z dnia 26 października 2004r. (M.P. Nr 46, poz. 794 z dnia 8 listopada 2004r.) w sprawie wysokości górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych.

Pan Wójt wraz z członkami Komisji Gospodarki i Budżetu proponuje obniżenie górnych stawek w dwóch pozycjach tj.

1.     od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej z kwoty 17,98zł do 15,00zł od 1m2 powierzchni użytkowej oraz pozostawiają z roku bieżącego wprowadzony punkt „od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie skupu zwierząt – 8,00zł od 1m2 powierzchni użytkowej”,

2.     od budynków lub ich części pozostałych z kwoty 6,01zł do kwoty 5,50zł od 1m2 powierzchni użytkowej.

Radny Andrzej Waszczeniuk powiedział, że stawki podatku są podobne do tych z roku ubiegłego i nie zwiększają się zbyt mocno, dlatego chyba nie musimy zbyt długo dyskutować na tym projektem uchwały. Dlatego proponuję poddać go pod głosowanie.

Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2005 rok.

 

UCHWAŁA NR XIX/104/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2005 rok

 

stanowi stronę 20 protokołu.

 

 

 

Ad.10/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad Rada Gminy określi wysokość rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2005 rok.

Projekt uchwały został panom radnym doręczony.

Informuję, iż na 2004 rok nie były ustalane stawki tego podatku i obowiązywały te z 2003 roku.

Pan Wójt wraz z członkami Komisji Gospodarki i Budżetu proponuje zwiększenie stawek obowiązujących w 2003 roku o 5%. Jednocześnie informuje, iż dokonano w trzech punktach projektu uchwały tj. w § 1 pkt 2, pkt 4 i pkt 6 zróżnicowania stawek podatku w zależności od liczby osi i dopuszczalnej masy całkowitej z podziałem na osie jezdne z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne oraz inne systemy zawieszeń osi jezdnych.

Na terenie gminy Korycin posiadamy następujące rodzaje środków transportowych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem:

1.     samochody ciężarowe – do 5,5 tony – 5 szt., do 12 ton – 4 szt. i do 24 ton – 7 szt.,

2.     ciężarówki siodłowe i balastowe – 36 ton i więcej – 3szt.,

3.     autobusy szkolne – 3szt.

Z tego tytułu planuje się wpływ do budżetu gminy około 35tys.zł.

            Pani Sekretarz porównała projekt tegorocznej uchwały z uchwałą z roku 2003 i przedstawiła panom radnym różnice.

            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy większością głosów podjęła uchwałę w sprawie podatku od środków transportowych na 2005 rok.

 

UCHWAŁA NR XIX/105/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2005 rok

 

stanowi stronę 21 protokołu.

 

Ad.11/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy ustali wysokość stawek podatku od posiadania psów na 2005 rok, określi zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności tego podatku.

Projekt uchwały został panom radnym doręczony.

Podatek od jednego psa podlegającego opodatkowaniu na 2005 rok nie może przekroczyć 51,91zł rocznie zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 26 października 2004r. w sprawie wysokości górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych m.in. nie pobiera się podatku od posiadania psów utrzymywanych w celu pilnowania gospodarstw rolnych – po dwa na każde gospodarstwo, zatem pan Wójt wraz z członkami Komisji Gospodarki i Budżetu proponuje ustalić stawkę podatku od posiadania psów w kwocie 59,91zł rocznie od jednego psa podlegającego opodatkowaniu, a kolejną uchwałą wzorem lat poprzednich wprowadzić inne niż wymienione w ustawie zwolnienia przedmiotowe z podatku od posiadania psów.

Pan przewodniczący dodał, że powielamy rozwiązanie, które stosowaliśmy w latach ubiegłych, ale nie ma innego wyjścia, a nasze postępowanie wynika z ustawy.    

Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny był przeciw. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy większością głosów podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od posiadania psów na 2005 rok.

 

UCHWAŁA NR XIX/106/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od posiadania psów na 2005 rok, określenia zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności tego podatku

 

stanowi stronę 22 protokołu.

 

 

 

Ad.12/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie uchwałę dotyczącą wprowadzenia innych niż wymienione w ustawie zwolnień przedmiotowych z podatku od posiadania psów, proponując nie pobieranie tego podatku z tytułu posiadania psów utrzymywanych w celu pilnowania posesji innej niż gospodarstwo rolne – od jednego psa. Podatek od posiadania psów w naszej gminie nie ma wpływu na wysokość własnych dochodów gminy, stąd propozycja pana Wójta o wprowadzenie tego zwolnienia.

Projekt uchwały został panom radnym doręczony.

            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 radny był przeciw. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy większością głosów podjęła uchwałę w sprawie wprowadzenia innych niż wymienione w ustawie zwolnień przedmiotowych z podatku od posiadania psów.

 

 

 

 

UCHWAŁA NR XIX/107/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie wprowadzenia innych niż wymienione w ustawie zwolnień przedmiotowych z podatku od posiadania psów

 

stanowi stronę 23 protokołu.

 

 

 

Ad.13/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy wprowadzi opłatę administracyjną za wydanie wypisu i wyrysu ze studium lub planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego gminy Korycin, w tym 30,00zł za wypis i 20,00zł za wyrys.

Zgodnie z przepisami art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym opłaty te muszą być zróżnicowane w zależności od kosztów ich przygotowania. Art. 30 brzmi: „Każdy ma prawo wglądu do studium lub planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego oraz otrzymania z nich wypisów i wyrysów, za wydane wypisy i wyrysy pobiera się opłatę administracyjną w wysokości odpowiadającej poniesionym kosztom ich przygotowania, zgodnie z przepisami o podatkach i opłatach lokalnych”.

Maksymalna stawka opłaty administracyjnej zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 26 października 2004r. wynosi 199,50zł.

Pan przewodniczący zapytał również panią Sekretarz, skąd takie właśnie zróżnicowanie w proponowanych kwotach?

Pani Sekretarz odpowiedziała, że w roku ubiegłym ustaliliśmy taką samą kwotę zarówno za wydanie wypisu, jak i wyrysu – 15zł i zostało to zakwestionowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku. Dlatego zrobiliśmy zróżnicowanie.

Zdaniem pana profesora Etela wypis jest droższy, ponieważ wymaga większego nakładu pracy, opisania itp., a wyrys to po prostu ksero dokumentów.

            Radny Stanisław Szubzda zapytał, dlaczego w takim razie wyrys pobierany ze Starostwa Powiatowego w Sokółce jest 10 razy droższy?

            Odpowiedział pan Stanisław Kopciewski, że to jest wyrys geodezyjny, zupełnie inny, niż u nas i dlatego jest taki drogi.

            Dalszej dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wprowadzenia opłaty administracyjnej.

 

UCHWAŁA NR XIX/108/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie wprowadzenia opłaty administracyjnej

 

stanowi stronę 24 protokołu.

 

 

 

Ad.14/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy zapozna się z projektem budżetu gminy Korycin na 2005 rok, który będzie podstawą działania do czasu uchwalenia ostatecznej jego wersji nie później niż do dnia 31 marca 2005r.

Powyższy projekt budżetu był omawiany na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Budżetu oraz został przekazany Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku.

Projekt budżetu panowie radni otrzymali przed rozpoczęciem obrad sesyjnych, zatem proszę panią Skarbnik o szczegółowe jego omówienie, a panów radnych zapraszam do zadawania pytań, zgłaszania uwag i poprawek.

Pani Skarbnik powiedziała, że projekt uchwały budżetowej na 2005 rok został przyjęty przez Wójta Gminy Korycin Zarządzeniem Nr 71/04 w dniu 15 listopada 2004r.

Dochody budżetowe zostały ustalone w ogólnej kwocie 5 517 427zł, a wydatki w kwocie 5 094 427zł. Z dochodów przeznacza się kwotę 423 000zł na spłatę rat zaciągniętych kredytów i pożyczek długoterminowych.

Struktura dochodów przedstawia się następująco:

-       dochody własne stanowią 34% ogółu dochodów,

-       dotacje i subwencje 66% wszystkich dochodów.

Dochody własne gminy to podatki i opłaty, dochody z majątku gminy oraz wpływy z usług i różnych wpłat do budżetu z tytułu podłączeń do kanalizacji lub wodociągu, zwroty za telefony, wydłużony pobyt dzieci w przedszkolu itp.

Podatki i opłaty oszacowano ogółem na kwotę 1506 887zł ze średnim wzrostem o 17% do roku bieżącego. Na tak wysoki wzrost ogólnej kwoty podatków i opłat wpłynął 36% wzrost naliczonych przez Ministerstwo Finansów środków z tytułu udziałów z podatku od osób fizycznych, pozostałe podatki oszacowano ze wzrostem 4-7%.

Plan w poszczególnych podatkach przedstawia się następująco:

-       podatek od nieruchomości przyjęto w kwocie 545 000zł, ze wzrostem 4%,

-       podatek rolny w wysokości 350 000zł, ze wzrostem 4%,

-       podatek leśny w kwocie 18 500zł, ze wzrostem 4%,

-       podatek od środków transportowych w kwocie 38 000zł, ze wzrostem 6%,

-       wpływy z karty podatkowej w wysokości 8000zł, ze wzrostem 6%,

-       opłata skarbowa w kwocie 30 000zł, ze zwyżką do ubiegłego roku o 7%,

-       udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 349 887zł, ze wzrostem 36%,

-       udziały od osób prawnych w kwocie 10 000zł, ze wzrostem 9%,

-       wpływy z opłaty eksploatacyjnej w wysokości 15 000zł, ze wzrostem o 8%,

-       podatek od czynności cywilno-prawnych w kwocie 22 000zł, ze wzrostem o 5%,

-       zwrot podatku VAT w kwocie 80 400zł.

Opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu przyjęto w kwocie 42 000zł, na poziomie roku 2004.

Dochody z majątku gminy stanowią 5% ogółu dochodów i są to dochody za sprzedaż składników majątkowych, które szacuje się w kwocie 100 000zł planując sprzedaż działek gminnych przy zbiorniku w Korycinie i budynku po byłej szkole w Zabrodziu. Ponadto dochody z dzierżawy działek i budynków komunalnych planuje się w kwocie 166 700zł ze wzrostem 14% do roku poprzedniego, natomiast wpływ na taki wzrost mają wpływy nowych dzierżawców (dzierżawa za maszt telefoniczny kol. Korycin oraz dzierżawa budynku po SP w Ostrej Górze).

Pozostałe dochody gminy to wpływy z usług, które przewiduje się w łącznej wysokości 32 200zł. Są to opłaty za ścieki w Korycinie czy usługi ksero w urzędzie gminy.

Z tytułu opłat za wydłużony pobyt dzieci w przedszkolu przewiduje się wpływy w kwocie 5500zł, wpłaty do budżetu (za telefony, podłączenia do istniejącej kanalizacji lub wodociągu, darowizny itp.) szacuje się w wysokości 31 800zł, z tytułu odsetek uzyskanych ze środków na rachunku – 5000zł oraz ok. 28 000zł z tytułu odsetek za nieterminowe płatności podatków i opłat.

Łączne dochody własne gminy szacuje się na kwotę 1 875 187zł, ze wzrostem do roku 2004 o 22%.

Około 66% wszystkich dochodów stanowią dotacje i subwencje przyznane gminie na 2005 rok przez Podlaski Urząd Wojewódzki i Ministerstwo Finansów.

W ramach dotacji celowych na zadania własne przyznana została z budżetu państwa kwota 123 000zł na finansowanie zadań z opieki społecznej. Ponadto przewiduje się wpływ zaległej z 2004r. kwoty dotacji 128 000zł z ARiMR (środki SAPARD) zagwarantowanej umowami na współfinansowanie zrealizowanych inwestycji. Dotacje celowe na realizację zadań zleconych zostały przyznane w kwocie 342 558zł. Subwencje naliczone naszej gminie wynoszą łącznie 3 048 682zł. Subwencja wyrównawcza charakteryzuje się 1% spadkiem w stosunku do roku poprzedniego, a oświatowa 2% spadkiem do roku poprzedniego.

Powyższe dochody planuje się przeznaczyć na wydatki budżetowe oraz spłaty istniejących kredytów i pożyczek długoterminowych.

Spłaty zobowiązań długoterminowych w 2005 roku wyniosą łącznie 423 000zł, w tym:

-       rat kredytów długoterminowych – 387 000zł,

-       rat pożyczek – 36 000zł.

Zadłużenie na dzień 31.12.2005r. po w/w spłatach będzie wynosiło ogółem 1 023 777zł, co stanowić będzie 18,6% dochodów budżetowych.

Wydatki budżetowe bieżące inwestycyjne planuje się w kwocie 5 094 427zł, z tego:

-       wydatki inwestycyjne stanowić będą kwotę 460 762zł (9% wszystkich wydatków),

-       dotacje dla innych samorządów na inwestycje realizowane na terenie naszej gminy na podstawie porozumień wyniosą 85 000zł (2% wydatków ogółem),

-       wydatki bieżące stanowić będą kwotę 4 265 800zł (89,3% wydatków ogółem).

Przy opracowywaniu kwot wydatków przyjęto wskaźniki podane przez Ministerstwo Finansów tj. wzrost cen towarów i usług o 2-3%, wzrost wynagrodzeń o 3%.

            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy Korycin zapoznała się z projektem budżetu gminy Korycin na 2005 rok i nie wniosła do niego poprawek ani uwag.

 

 

 

Ad.15/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy przyjmie w drodze uchwały „Plan Gospodarki Odpadami Gminy Korycin do roku 2013”.

Projekt uchwały w tej sprawie został panom radnym doręczony bez programu. Jest to obszerny dokument, który jest wyłożony na sali obrad, a także zamieszczony na płycie CD, którą można wypożyczyć do domu, bądź skorzystać z komputera w UG Korycin i zapoznać się z nim.

Stosownie do zapisu art. 14 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach, plany gospodarki odpadami określają:

-       aktualny stan gospodarki odpadami,

-       prognozowanie zmian w zakresie gospodarki odpadami,

-       działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami,

-       instrumenty finansowe służące do realizacji zamierzonych celów,

-       system monitoringu i oceny zamierzonych celów.

Plany takie opracowywane są na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym.

 Wojewódzki, powiatowy i gminny plan gospodarki odpadami stanowi część odpowiedniego programu ochrony środowiska i jest tworzony w trybie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie środowiska. Projekt planu gminnego podlegał zaopiniowaniu przez Zarząd Województwa i Zarząd Powiatu – obie opinie są pozytywne.

Plany  gospodarki odpadami podlegają aktualizacji nie rzadziej niż co 4 lata, a także powinny być opracowywane zgodnie z polityką ekologiczną państwa.

Proszę pana Stanisława Kopciewskiego o krótkie omówienie w/w planu.

            Pan Stanisław Kopciewski powiedział, że nie wysyłaliśmy planu, ponieważ liczy sobie aż 96 stron. My, jako gmina zrobiliśmy ten plan już w 1995r., kiedy jeszcze nie był wymagany ustawą, a teraz tylko go zaktualizowaliśmy. Największa zmiana dotyczyła padłych zwierząt, których już teraz nie można np. zakopać, ale wszystkie należy utylizować. Jest też ujęta sprawa azbestu, czego nie było w latach poprzednich.

 Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia planu gospodarki odpadami.

 

UCHWAŁA NR XIX/109/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie uchwalenia „Planu Gospodarki Odpadami Gminy Korycin do roku 2013”

 

stanowi stronę 25 protokołu. 

 

 

 

Ad.16/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy uchwali „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Korycin na lata 2005 – 2010”.

Projekt uchwały wraz z programem został panom radnym doręczony.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego „Tworzenie warunków do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy”.

W celu realizacji zadań, o których mowa w cytowanym artykule Rada Gminy uchwala wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Powyższy program powinien być opracowany na co najmniej pięć kolejnych lat i obejmować w szczególności:

-       prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne,

-       analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikających ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata,

-       planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach,

-       zasady polityki czynszowej,

-       sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach,

-       źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach,

-       wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne,

-       opis innych działań mających na celu wykorzystanie i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a w szczególności;

a)     niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali,

b)     planowaną sprzedaż lokali.

Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy powinny określać w szczególności: 

-       wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą oddanie w najem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego,

-       warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy,

-       kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego,

-       warunki dokonywania zamiany lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz zamiany pomiędzy najemcami lokali należących do tego zasobu a osobami zajmującymi lokale w innych zasobach,

-       tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas nieoznaczony i o najem lokali socjalnych oraz sposób poddania tych spraw kontroli społecznej,

-       zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy,

-       kryteria oddawania w najem lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80m2.

Nadmienia się, że w/w program został przesłany do Związków Zawodowych Nauczycieli celem zapoznania się.   

            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Korycin.

 

UCHWAŁA NR XIX/110/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie przyjęcia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Korycin na lata 2005 – 2010”

 

stanowi stronę 26 protokołu.

 

 

 

Ad.17/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy przyjmie nowy Statut Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”. Dotychczas zgodnie ze Statutem Związek Gmin zajmował się gospodarką odpadami stałymi, jednak w ostatnim okresie jego zadania zostały rozszerzone, stąd wynika potrzeba dokonania zmian w Statucie. Przypominam, iż Związek został utworzony w 1996 roku. Gminy należące do Związku muszą przyjąć treść Statutu bezwzględną większością głosów w jednakowym brzmieniu.

Projekt uchwały został panom radnym przesłany bez Statutu, gdyż był on jeszcze weryfikowany przez gminę Janów. Jego treść została rozdana przed rozpoczęciem obrad sesyjnych.

O omówienie powyższego Statutu proszę pana Wójta.

            Pan Wójt powiedział, że chodzi tu przede wszystkim o rozszerzenie możliwości funkcjonowania Związku na wszystkie dziedziny np. termomodernizacja i była to sugestia kontrolera z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Następna kwestia to uporządkowania formalne np. nie Skarbnik Związku, ale Główny Księgowy czy płatności składek członkowskich, które zostały rozbite na cały rok po 1/12, co ułatwi funkcjonowanie budżetów gmin. Generalnie, patrząc pod kątem interesu gminy Korycin, ten Statut jest dla nas korzystny, dlatego proponuję go uchwalić.   

            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”.

 

UCHWAŁA NR XIX/111/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin „Kumiałka – Biebrza”

 

stanowi stronę 27 protokołu.

 

 

 

Ad.18/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy podejmie formalną uchwałę w sprawie wystąpienia o opinię dotyczącą funkcjonowania Zespołu Szkół w Korycinie.

Projekt uchwały został panom radnym doręczony.

Powyższe zagadnienie szczegółowo omawiał pan Wójt na poprzedniej Sesji Rady Gminy Korycin w dniu 28 października br., gdzie w myśl obowiązujących przepisów dotychczasowe zespoły szkół mogą funkcjonować do 31 sierpnia 2005 roku, chyba że uzyskają pozytywną opinię kuratorium co do dalszego swego istnienia.

Omówienie tego zagadnienia jest opisane w pkt 9 protokołu sesyjnego z dnia 28.10.2004r., jednak proponuję jeszcze raz podjąć formalną uchwałę w tej sprawie.

            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie jawne. W głosowaniu udział wzięło 13 radnych. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Na podstawie wyników głosowania pan przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wystąpienia o opinię dotyczącą funkcjonowania Zespołu Szkół w Korycinie.

 

UCHWAŁA NR XIX/112/04 RADY GMINY KORYCIN

z dnia 29 listopada 2004 r.

w sprawie wystąpienia o opinię dotyczącą funkcjonowania Zespołu Szkół w Korycinie

 

stanowi stronę 28 protokołu.

 

 

Ad.19              W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poinformował, że Rada Gminy przyjmie informację o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia.

Powyższą informację panowie radni otrzymali.

Obowiązek przedstawienia takiej informacji wynika z art. 24h ust. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

Pan przewodniczący dodał również, że oświadczenia zostały złożone w terminie i generalnie z roku na rok są coraz lepsze i zawierają mniej błędów formalnych.

            Dyskusji ze strony panów radnych w tym temacie nie było, zatem pan przewodniczący stwierdził że Rada Gminy zapoznała się z informacją o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia.

 

 

 

Ad.20/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych o zgłaszanie interpelacji i zapytań o charakterze zasadniczym, dotyczących spraw gminnej wspólnoty.

Poinformował jednocześnie, że w okresie międzysesyjnym na jego ręce nie wpłynęły interpelacje radnych w formie pisemnej.

            Radny Edmund Sobolewski zapytał, czy można coś zrobić z biegającymi luzem psami, ponieważ atakują dzieci i starszych ludzi.

            Odpowiedział pan Stanisław Kopciewski, że jeśli przyjadą ze schroniska, to złapanie jednego psa kosztuje Urząd Gminy około 2tys.zł, ponieważ zanim go uśpią, to musimy opłacać jego utrzymanie przez 10 dni oraz zapłacić za transport.  

            Radny Józef Gliński zgłosił wniosek, aby wystąpić z zapytaniem do Ministerstwa Transportu w Warszawie, czy nauczyciele mogą dojeżdzać do pracy szkolnymi autobusami pełniąc w nich jednocześnie funkcję opiekuna dojeżdżającej młodzieży.

            Odpowiedział pan Wójt, że jak do tej pory żaden z nauczycieli nie godził się na pełnienie funkcji opiekuna i w razie niepokojów w autobusie kierowca musiał się zatrzymywać i sam uspokajać dzieci. Nauczyciele uważali, że mogą pełnić funkcję opiekunów tylko odpłatnie, a teraz nagle postanowili to zmienić. Niestety my już ponieśliśmy koszty zatrudnienia trójki opiekunów do każdego autobusu szkolnego i propozycja nauczycieli już jest nieaktualna. Istnieje również kwestia przepełnienia autobusów i tu kieruję pytanie do sołtysa Kumiały, czy zgadza się na to, aby zabierać nauczycielki z Zabrodzia, a zostawiać dzieci z Kumiały? Myślę, że w tym wypadku odpowiedź jest tylko jedna. Ostatnią rzeczą jest to, że kiedy likwidowaliśmy szkoły, to prawo przewozowe było zupełnie inne, ale przepisy ciągle się zmieniają i niestety zaostrzają, a my nie możemy nic na to poradzić.

My już wystąpiliśmy do Ministerstwa Transportu o interpretację przepisów dotyczących przewozu nauczycieli autobusami szkolnymi i na razie czekamy na odpowiedź. Dopiero po jej otrzymaniu wystąpimy z kolejnym pismem.

            Radny Krzysztof Szewczul zapytał, co słychać w sprawie prywatyzacji kuchni szkolnej?

            Odpowiedział pan Wójt, że pracownicy kuchni nie byli zainteresowani złożeniem oferty, dlatego ogłosiliśmy konkurs ofert i wszyscy zainteresowani mogą się do nas zgłaszać w tej sprawie.

            Radny Jan Bojarzyński zapytał, czy w naszej szkole będzie organizowana akcja „szklanka mleka dla każdego ucznia”? 

            Pan Wójt odpowiedział, iż zdecydowanie korzystniej będzie dopłacać uczniom do obiadów, bo mleko nie zastąpi ciepłego posiłku, a poza tym dzieci na wsi mają mleko w domach.

Pan Wójt opowiedział również panom radnym o wizycie gości z narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, którzy przywieźli dla naszych szkół zestawy komputerowe – dwa dla szkoły podstawowej i dwa dla gimnazjum.

            Więcej interpelacji ze strony panów radnych nie było.

 

 

 

Ad.21/             W powyższym punkcie uchwalonego porządku obrad pan przewodniczący poprosił panów radnych, a także wszystkie osoby obecne na sali obrad o zgłaszanie wolnych wniosków i informacji w sprawach różnych.

            Panowie radni ani inni goście obecni na sali obrad nie zgłosili wolnych wniosków i informacji.

 

 

 

Ad.22/             Wobec wyczerpania porządku dziennego XIX Sesji Rady Gminy Korycin pan przewodniczący stwierdzeniem „Zamykam obrady sesyjne” zamknął je, dziękując jednocześnie za sprawny i rzeczowy ich przebieg.

Na tym protokół z obrad XIX Sesji Rady Gminy Korycin zakończono.

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Ewa Michnowicz

  

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Korycin

Wytwarzający/odpowiadający: Robert Bielawski

Wprowadzający: Robert Bielawski

Data wprowadzenia: 2005-02-18

Data modyfikacji: 2005-02-18

Opublikował: Zbigniew Makarewicz

Data publikacji: 2005-02-18